Puh! Da var omsider Trident-regulatorer ettermontert i min gode, gamle BII. Som selvsagt nå står og spiller diverse godt innspilte låter.
Tips/erfaringer til andre ettermonterere:
1) Når du skal fjerne de tre ferritene på undersiden - bruk to loddebolter, slik at du varmer opp hver side av ferriten samtidig. Med mindre du har SMD-stæsj, da...
Prøvde en stund med bare en loddebolt, og det ble bare kødd, men med to, var det enkelt. Bruk litt loddetinn på loddeboltene for å få fart på sakene - når tinnet smelter på begge sider av ferriten, sklir den simpelthen av pad-ene.
2) På hver Trident er det to ting som skal monteres; en motstand og et sett ut-pinner. Her kommer poenget: For VDD og XO, monteres utpinnene på baksiden. På DVCC, monteres de på forsiden. Dette fant jeg ut litt sent, og måtte avlodde og herje.
3) Mellomstykket som leveres for XO, slik at det blir plass til on-board firmware-PROM, er litt skrøpelige greier. Jeg bruker Volumite, og da har jeg ingen firmware-PROM som står i veien. Først monterte jeg mellomstykket, men da jeg merket hvor sørgelig løst XO-Trident'en satt, loddet jeg mellomstykket av igjen og monterte direkte. Her skal jeg innrømme at tålmodigheten ikke var større enn at jeg klippet i stykker mellomstykket for en enklere jobb.
4) Placid (singel) v. 2.0.1 funker fint som forsyning (so far, anyway). Jeg justerte ned utspenningen til 5,25V, og økte deretter strømmen til 450mA, som visstnok er det som trengs. Sistnevnte er veldig enkelt; mål spenning over R8 og skru VR1 til spenningen over R8 måler 0,450V - som det står i manualen.
Utspenningen hadde da forflyttet seg til 5,23V, så jeg skrudde den opp igjen til 5,25V.