CJ`s venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• larkrla

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.11.2005
    Antall liker
    2.372
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    2
    Veldig lenge siden siste Fidelity-omtale av CJ, tror det var forrige gang Myrvold testet, og deretter anskaffet ET250, og før det CT6.

Håper på en omtale av ET3 og/eller den brenn nye ET5 i 2011.

awe

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Antall liker
    1.829
    Sted
    Kragerø
    Torget vurderinger
    2
    Setter stor pris på Milenkos bilder, og hører gjerne mer om langtidsvirkningen av rørbytter. Noen av oss har hatt mye glede av den sporten i forhold til Premier 10, den beste forforsterkeren i dagens marked mht. lyd for krone.

ET3/ET5 er interessante test-objekter, og gjerne i forhold ulike typer effektforsterkere. ET3 er kanskje et av de beste eksemplene på overgangen mellom det gode og det virkelig fremragende av nyproduserte forforsterkere.

ole

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.01.2004
    Antall liker
    143
    Sted
    Bærum
    Milenko skrev:
    Ja til mer CJ stoff :)
    Enig, er blitt mye ARC i det siste i Fidelity, CJ har mye å tilby. Lurer på hva grunnene til at CJ ikke testes er?

F.eks. de store effektblokkene LP 140 og LP 275 (som nå dessverre ser ut til å være tatt av programmet og kun "billig" utgavene 66S og 125M ser ut til å være i produksjon nå. Ble det for få kunder på High End delen av effekt-programmet mon tro?

Mvh Ole

Haavard

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    2.196
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Har hatt Premier 10 en stund nå, husker ikke når jeg hentet den egentlig, men det var iallefall awe sin jeg overtok.
    Igjen takk, skal ikke ut av huset denne.
    Vil bare komme med et lite tips angående rør til denne utmerkede forforsterkren.
    Jeg kjøpte og putta inni Hitachi rør i den. De spiller fantastisk. Erstattet RCA som skal være, i følge noen, the one and only 6gk5 i CJ. Har også hørt at Mazda, eller var the Toshiba, lager gode 6gk5.

Håvard

Milenko

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2003
    Antall liker
    1.485
    Sted
    Steinkjer
    Torget vurderinger
    1
    Hmm, interessant med dine erfaringer med Hitachi rørene, bruker selv rca som jeg foretrekker foran Mullard, men er jo alltid på utkikk etter rør, takk for tipset :)

Som du sier, den blir stående i anlegget lenge, er vel anleggets hellige ku for å si det slik...
    Den har en nydelig tone og en fantastisk deilig varm mellomtone som jeg elsker :D

Har fått et problem ved at hodet på en skrue har blitt utslitt slik at jeg ikke får av lokket, noen som vet hvor man kan skaffe nye skruer?
    Noe vil jo slites litt etter noen år...

Milenko

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2003
    Antall liker
    1.485
    Sted
    Steinkjer
    Torget vurderinger
    1
    Haavard skrev:
    Har hatt Premier 10 en stund nå, husker ikke når jeg hentet den egentlig, men det var iallefall awe sin jeg overtok.
    Igjen takk, skal ikke ut av huset denne.
    Vil bare komme med et lite tips angående rør til denne utmerkede forforsterkren.
    Jeg kjøpte og putta inni Hitachi rør i den. De spiller fantastisk. Erstattet RCA som skal være, i følge noen, the one and only 6gk5 i CJ. Har også hørt at Mazda, eller var the Toshiba, lager gode 6gk5.

Håvard
    Takk for forslag, da har jeg bestilt, bare å vente i spenning...

Haavard

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    2.196
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Milenko skrev:
    Hmm, interessant med dine erfaringer med Hitachi rørene, bruker selv rca som jeg foretrekker foran Mullard, men er jo alltid på utkikk etter rør, takk for tipset :)

Som du sier, den blir stående i anlegget lenge, er vel anleggets hellige ku for å si det slik...
    Den har en nydelig tone og en fantastisk deilig varm mellomtone som jeg elsker :D

Har fått et problem ved at hodet på en skrue har blitt utslitt slik at jeg ikke får av lokket, noen som vet hvor man kan skaffe nye skruer?
    Conrad Johnson svarer ofte på mail.
    Tror de har en nordmann som svarer også.
    Skulle hatt noen skruer selv, og så lurer jeg på om jeg må skifte volumattenuatoren i min, skraper fælt i den.
    Noen som har tips? Har sparayet med biltema elektronikkspray, men hjelper ikke i lengden.

Håvard

ole

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.01.2004
    Antall liker
    143
    Sted
    Bærum
    Fikk en pose med de små sorte skruene fra CJ USA for en del år siden da jeg hadde Premier 14 - tipper det er samme skruene, så bare å sende en mail til dem. (Posen ble levert sammen med amp'en da den ble solgt.)

Ingen med hypoteser om hvorfor Fidelity er mer opptatt av ARC enn av CJ? Savner tester av skikkelige potente rør monoblokker, Preamper testes jo i bøtter og spann både her og der....

Ole

Haavard skrev:
    Conrad Johnson svarer ofte på mail.
    Tror de har en nordmann som svarer også.
    Skulle hatt noen skruer selv, og så lurer jeg på om jeg må skifte volumattenuatoren i min, skraper fælt i den.
    Noen som har tips? Har sparayet med biltema elektronikkspray, men hjelper ikke i lengden.

Håvard
    [/quote]

Milenko

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2003
    Antall liker
    1.485
    Sted
    Steinkjer
    Torget vurderinger
    1
    Har sendt CJ en mail, håper de har noen skruer...

Så på hjemmesiden at de kan oppdatere eldre pre-osv. med nye/bedre komponenter om man vil, er dette noe de gjør i norge også eller må man sende hele pre-ampen til usa?

Haavard

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    2.196
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Milenko skrev:

Så på hjemmesiden at de kan oppdatere eldre pre-osv. med nye/bedre komponenter om man vil, er dette noe de gjør i norge også eller må man sende hele pre-ampen til usa?
    Si det.
    Hva kan de gjøre med en perfekt Premier 10 ;D

Håvard

Milenko

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2003
    Antall liker
    1.485
    Sted
    Steinkjer
    Torget vurderinger
    1

James

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.06.2006
    Antall liker
    70
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    8
    Milenko skrev:
    Haavard skrev:
    Milenko skrev:

Største oppgraderingen vil være å skifte til noen gode utgangskondensatorer. Heller flere små i paralell en en stor. Noe jeg har stor nytte av på min pv10. Var fristet til å gjøre det samme med Premier 14 jeg hadde. Det eneste jeg hadde å sette fingen på på den, var at den ikke hadde den silkeglatte og superoppløste diskanten. Det mistenker jeg hadde kommet på plass med en liten bank med småkondensatorer på hver utgang. Premier 10/14 er rå i bassen. Flott pre!!! Det kan være jeg blir sugen på å sette tennene (og loddebolten) i en Premier 10 senere :)

Si det.

Håvard
    Tja si det, de kan vist oppgradere caps.
    http://www.conradjohnson.com/It_just_sounds_right/cap_upgrades.html

ole

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.01.2004
    Antall liker
    143
    Sted
    Bærum
    I forhold til dagens bruktpris er Prem10 og Prem14 et kupp. Men på samme måte som disse er et vesentlig sprang opp fra PV10 (som runder av både i topp og bunn og som mangler endel på oppløsning) har Prem 10 og Prem14 endel å gå på når det kommer til oppløsning, særlig i øvre mellomregister og topp. Den nyere CT5 er vesentlig bedre på dette, og uten å ha mistet noe som helst av det andre P10 og P14 faktisk er veldig gode på.
    Kan hende dette har noe med kondensatorer å gjøre, men det vet jeg ikke. Vet bare at den heldige eier av P10 eller P14 har enda mer godt i vente når oppgraderingslysten melder seg.

Men hvor blir det av kommentarene til CJ effekt-trinn? Virker som det er en ren preamp tråd dette her... :)

Ole

Haavard skrev:
    Milenko skrev:

Si det.

Håvard

awe

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Antall liker
    1.829
    Sted
    Kragerø
    Torget vurderinger
    2
    Leit å høre om skrapingen, Haavard. Dette er et problem for mange Premier 10-eiere. Enten må du smøre med jevne mellomrom, eller rett og slett bytte potensiometeret. Ta en prat med teknisk kompetent hold og få de rette verdiene fra cj, hvis dette blir for plagsomt. Det skulle ikke medføre lydforringelse, tror jeg, så lenge du holder deg til faste motstander av god kvalitet.

Ville tenkt meg nøye om før jeg byttet kondensatorene i Premier 10. Cj byttet fordi de ikke kunne få tak de gamle materialene lenger, og lyttet seg frem til nye løsninger. Premier 16 Mk1 er den siste av de gamle, så vidt jeg vet. Noen liker den bedre enn Mk2. Forskjellig, sier noen, og peker på at det ikke handler om absolutt lydkvalitet, men mer er et spørsmål om matching.

Det jeg lurer på når det gjelder effekttrinn, Ole, er hvorfor cj velger å beholde de rimelige modellene i produksjon. De mener selv at lyden er så nær de dyrere modellene at prisforskjellene ikke samsvarer med kvalitetsforskjellene. Hvem vet, men det har ganske sikkert noe med omsetning å gjøre også. Dessuten tror jeg mange velger en kombinasjon rørpre og transistoreffekt. Uansett burde 66S og 125M testes på norsk grunn.

Haavard

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    2.196
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Den skrapingen er jo en mekanisk sak, selve potemeteret fungerer. Egentlig ikke noe stort problem awe, og gleden av å eie denne forforsterkeren er bare ubetalelig.
    Det skulle det egentlig være greit å kunne få fjernet dette smussbelegget jeg vil tro ligger der og forårsaker det hele.
    Men hva skal jeg smøre med?
    Sprayen jeg bruker renser bare.

Håvard

awe

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Antall liker
    1.829
    Sted
    Kragerø
    Torget vurderinger
    2
    Jeg vet sannelig ikke, Haavard. Brukte rensespray et par ganger selv, og kunne ikke se noen form for slitasje. Underlig om det ikke skulle finnes en løsning som en eller annen Petter Smart sitter på. Cj burde kunne komme opp med et forslag, ville jeg tro.

Jeg er fremdeles like begeistret for perlen P10. P16 kan mer, men er mer kilen. P10 åpner opp musikken og er født med sunn, riktig klangbalanse. I dine musikkfremmende omgivelser er jeg sikker på at den får puste og synge ut.

Jeg bytter lytterom i disse dager, og opplever stadig nye sider ved komponenter jeg trodde jeg kjente godt. Skal si det må hårfin symmetri og supernøyaktig bruk av målebånd til, noe jeg aldri opplevde med P10 i den grad.

ole

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.01.2004
    Antall liker
    143
    Sted
    Bærum
    Tror du har rett i at flere har rør i pre enn i effekt, og at det kan være en grunn til større omsetning av pre enn effekt. Dette kan nok endre seg over tid nå som det kommer stadig flere rør effekttrinn som har både det beste ved utklinging/rik klang og også den tøffe brutale bassen som tidligere var mangelvare på rør effekt. Dessverre blir dette dyre ting. Men så spørs det hvor lang tid det tar før markedet ser/hører dette - og kjøper. Fortsatt lever nok "hypen" i enkelte miljører om at rør pre og transistor effekt er veien til nirvana - uavhengig av omstendigheter forøvrig.

Når det gjelder "billig-serien" 66S og 125M så tilbys jo den allerede nå oppgradering fra CJ (antar det er bl.a. de dyre teflon kondisene som sitter i LP serien), og tipper CJ har tenkt at de slik kan selge mer "billig" entry level og deretter tar folk kostnaden med å oppgradere. Men usikker på hvor klok strategi dette er.

Ole

awe skrev:
    Det jeg lurer på når det gjelder effekttrinn, Ole, er hvorfor cj velger å beholde de rimelige modellene i produksjon. De mener selv at lyden er så nær de dyrere modellene at prisforskjellene ikke samsvarer med kvalitetsforskjellene. Hvem vet, men det har ganske sikkert noe med omsetning å gjøre også. Dessuten tror jeg mange velger en kombinasjon rørpre og transistoreffekt. Uansett burde 66S og 125M testes på norsk grunn.

awe

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Antall liker
    1.829
    Sted
    Kragerø
    Torget vurderinger
    2
    Hvorfor ikke flere kjøper røreffekttrinn av topp kvalitet? Pris, vedlikehold og myter. Forresten, alle tre er myter. Det blir vel så kostbart å surre rundt med flere halvgode, forskjellige effektforsterkere som å skaffe seg en god en med det samme. Den kan, med de rette arbeidsbetingelsene, gi glede i mange, mange år. Se kun til eders i dette sekund ydmykt skrivende tjener for et i alle deler og bokstavelig talt lysende eksempel. Jeg har hatt min Premier 11 i ti år. Ole og tkr har hatt/har sine Premiers omtrent tilsvarende. Ja, et rør kan smelle en sjelden gang, men forsterkerne som sådanne er meget stabile.

Gode røreffekttrinn, riktig anvendt, gir gode musikkopplevelser. I dagens marked begynner det med noe a la en entry level cj, dvs. 66S, eller en pent brukt utgått modell. Fidelity må gjerne bidra til avmytologiseringen.

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.469
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Jeg anser meg selv som venn her. Min gamle PFR er riktignok ingen rør, men mosfet. Alikevel hadde den et lite glimpse av magien som jeg føler CJ har som sitt varemerke. Dvs en mellomtone så fyldig en skulle tro en var på konsert, ikke hørte et pistrete opptak.

Når dette er sagt kan en saktens lure på om dagens lydideal er samfallende med det CJ har gjort før. ARC feks strammer mer og mer opplydbildet sitt. Tipper det kunne bli vanskelig å høre om det er en rørforsterker eller en transistor som spiller. I min bok er det helt på trynet at en god rørforsterker skal høres ut som Bryston eller Boulder.. Fine merker det og, men det er ikke mitt lydideale av det jeg har hørt. Når så Vadseth har satset på oppløsning som glass uten fundament satt på spissen kan en jo lure hvor CJ passer inn...? Nå er det vel kanskje Response høytalere som kommer tilbake til Vadseth, men det kan bare tiden vise...

Ett annet spørsmål er jo om importør pusher for å få de testet.. Det har jo vært etpar kontreverser, blant med terminaler som vissynok sto for nære...

Håper dette hederskronede merket kommer på banen med flere innslag i Fidelity. Men slik det ser ut akkurat nå har jeg mine tvil :'(

awe

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Antall liker
    1.829
    Sted
    Kragerø
    Torget vurderinger
    2
    Det er mange produsenter av god hi-fi, og Fidelity kan ikke følge opp alle sammen. Cj har nok fått sin andel i årenes løp - med fine tester til og med. Jeg leser langt fra halvparten av vennetrådene, men tipper at opptil flere vil ha mer om sine favoritter. Uansett tror jeg de garvede cj-entusiastene vet hva de har, og opplever musikk på en slik måte at de ikke må lese om det for å tro på det.

Haavard

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    2.196
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Milenko skrev:

Fått noe svar?
    Fikk et tips om hvordan rense volumkontroll.
    Tok med Premier 10 på jobb i dag og kjørte på med CRC Contact Cleaner. Etterpå brukte jeg trykkluft og blåste.
    Vi får se hvor lenge det holder. Hvis ikke får en bare bestille ny.

Håvard

Audiophile-Arve

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    8.386
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    HCS skrev:
    Jeg anser meg selv som venn her. Min gamle PFR er riktignok ingen rør, men mosfet. Alikevel hadde den et lite glimpse av magien som jeg føler CJ har som sitt varemerke. Dvs en mellomtone så fyldig en skulle tro en var på konsert, ikke hørte et pistrete opptak.

Når dette er sagt kan en saktens lure på om dagens lydideal er samfallende med det CJ har gjort før. ARC feks strammer mer og mer opplydbildet sitt. Tipper det kunne bli vanskelig å høre om det er en rørforsterker eller en transistor som spiller. I min bok er det helt på trynet at en god rørforsterker skal høres ut som Bryston eller Boulder.. Fine merker det og, men det er ikke mitt lydideale av det jeg har hørt. Når så Vadseth har satset på oppløsning som glass uten fundament satt på spissen kan en jo lure hvor CJ passer inn...? Nå er det vel kanskje Response høytalere som kommer tilbake til Vadseth, men det kan bare tiden vise...

Ett annet spørsmål er jo om importør pusher for å få de testet.. Det har jo vært etpar kontreverser, blant med terminaler som vissynok sto for nære...

Håper dette hederskronede merket kommer på banen med flere innslag i Fidelity. Men slik det ser ut akkurat nå har jeg mine tvil :'(
    Det å få produkt til utprøving er ei relativt omfattande affære. Hugs på variablane før testing, og hugs at om eit rørprodukt skal sjekkast skikkeleg ut, trengs det lang tid. Mange faktorar:
    - Har importøren eit produkt som kan unnværast ei testperiode (testar gjort på ein kveld burde ikkje skrivast i det heile, etter mitt syn. Og eg personleg er avhengig av å ha eit produkt i minimum to helger...i tillegg kjem transportkostnadane)
    - Er anlegget til den aktuelle testpilot relevant i høve produktet?
    - Er produktet innspelt?
    - Syner dei aktuelle røra det fulle potensialet (CJ brukar å levere kvalitetsrør, men andre produsentar tek gjerne "fornuftige" utgåver...)
    Så ein må ha tålmod med dei stakkars testpilotane. Dei har det ikkje enkelt, heller ikkje importørane...

Eg veit ikkje om det er passande med eit forforsterkar-credo, men sidan eg no ferdast mellom CJ-fans er det kanskje greitt med ei subjektiv truvedkjenning:
    Eg er med i CJ-vennane i kraft av å vere eigar av ein ET 2, som eg har vorte veldig fornøgd med. Bortsett frå ein del kranglevorne rør som eg måtte få bukt med, finn eg ingen grunn til å velje nokon annan for tida. Bakgrunnshistorien for meg og CJ går mest på forforsterkarar, sjølv om eg har likt effektforsterkarane godt også. Dei har eg diverre ikkje sett meg råd til, eller så har dei vore litt for svake effektmessig til mine konstellasjonar.

Det er to forforsterkarmerke eg alltid har vore fasinert av. Sjølv om det må innrømmast at det finnest svært så gode konkurrentar, også frå USA (t.d. burde det eg har høyrt av Rogue skremme dei andre) er CJ det eg held for å vere best akkurat no, iallfall i tilnærma edrueleg prisklasse - toppmodellane får Knut Vadseth & co ta seg av inntil vidare...

CJ har nok endra litt på klangidealet opp gjennom åra sidan PV 2 dukka opp som alternativet til ARC SP 3 (eller var det 6?). På tampen av 70-/overgong til 80-talet med SP 6 som "verdas beste" hadde PV2 rundare og til dels varmare klang, kamuflerte kanskje frekvensfløyane ørlite, støya litt meir, og hadde eit sinnsjukt djupt lydbilde som alle vart imponerte av. PV 2 tok liksom med seg "det beste frå SP 3", og gjorde det betre enn ARC på dette feltet. Eg høyrde svært mykje SP 6 og var imponert (du kan framleis ha mykje glede av ein slik, særleg om du spelar MM-vinyl), men dei gongane eg var innom PV 2, vart eg nølande i høve kva eg skulle satse på når eg skulle kjøpe anlegget eg skulle leve med etter studenttida...

Så kom ARC SP 10, ein dings eg framleis har sisteutgåva av, og som eg opplevde som suveren alt anna eg hadde høyrt av forforsterkarar fram til 90-talet ein gong.... CJ sin Premier 3 var også veldig, veldig god, men SP 10 tok MC-pickupar rett inn, og hadde endå betre dynamikk (utruleg nok, men det er heilt sant), i tillegg til at ein måtte ta med den "klassiske CJ-klangen" i vurderinga (SP 10 er så nøytral det går an å ha ein ARC utan å hamne i SP 11-fella; vrengingsfri, med litt reservert i dei dynamiske prestasjonane).
    Eg høyrde også ganske grundig på PV 5 og har ved fleire høve fått med meg PV 10 og nokre av modellane mellom, men i framande anlegg. Eg hadde likevel inntrykk av at CJ-klang var til stades, og trudde at det var ein sterk samanheng mellom dette og den utruleg gode tredimensjoaliteten CJ alltid leverer.

Så fekk eg ET 2 i hus, og vart fullstendig hekta. Dette er storarta kvalitet til prisen (sjå omtale på www.audiophile.no), alle dyder til CJ, og så nøytral at eg averterte min SP 10 til sals... Men eg skulle likt å køyre ein skikkeleg test av dei større modellane... og så dukka ET 3 opp - billegare enn ET 2, som raskt vart fasa ut. I "vår tid" ser eg ARC sin no utfasande rimelege 16 som mindre interessant (17 har eg ikkje fått med meg, eg veit ikkje om han er ei betydeleg oppgradering?) som ganske annleis CJ sin ET 3 (har eg ikkje høyrt endå, men visstnok ganske identisk med ET 2. Eg må få gjort ein test så snart eg har kapasitet til å gjere ein test) + "Classic" (Den har eg heller ikkje høyrt - er dette ein pre med gamlelyden, tru?)
    Nei, når det gjeld konkurrentar til CJ i det rimelege segmentet, er det nok Rogue eg kikar nærare på...

ayaboh

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Antall liker
    8
    Audiophile-Arve skrev:
    Så kom ARC SP 10, ein dings eg framleis har sisteutgåva av, og som eg opplevde som suveren alt anna eg hadde høyrt av forforsterkarar fram til 90-talet ein gong.... CJ sin Premier 3 var også veldig, veldig god, men SP 10 tok MC-pickupar rett inn, og hadde endå betre dynamikk (utruleg nok, men det er heilt sant), i tillegg til at ein måtte ta med den "klassiske CJ-klangen" i vurderinga (SP 10 er så nøytral det går an å ha ein ARC utan å hamne i SP 11-fella; vrengingsfri, med litt reservert i dei dynamiske prestasjonane).
    Eg høyrde også ganske grundig på PV 5 og har ved fleire høve fått med meg PV 10 og nokre av modellane mellom, men i framande anlegg. Eg hadde likevel inntrykk av at CJ-klang var til stades, og trudde at det var ein sterk samanheng mellom dette og den utruleg gode tredimensjoaliteten CJ alltid leverer.
    Jeg har brukt en Premier 3 Revised som pre i mange år. Dette er en Pr3 med monokrystall sølv internkabling og step-aktuator i stedet for vanlig balansepot. Denne kom på markedet i -86 og ble kåret til 10-årets forforsterker av TAS. Bare en eller to av disse kom til Norge etter det jeg vet, sikkert mest fordi den kostet like mye som en ny bil.

Hvis du med CJ-klang mener denne litt gyldne lyden så har Pr3 Rev mindre av dette enn en standard Pr3 iflg de som har hørt begge. Dette kan sikkert ha sammenheng med internkablingen i sølv. Jeg har aldri hatt mulighet for å sammenligne dem. 3d har alltid vært bra, men det jeg synes skiller disse forforsterkerne fra de aller fleste andre er hvordan de gjengir stemmer. Stemmer blir organiske, inderlige, og levende på en helt annen måte.

Som andre gamle rørforforsterkere så blir det litt sus når du vrir opp skikkelig. Jeg har heller ikke særlig sans for phono-forsterkeren (rør og kun MM) og bruker derfor en ekstern løsning (Spectral). Det var forøvrig en stor oppgradering å skifte nettkabelen. Levetiden på rørene er forresten veldig bra.

Vedlegg

• 107.4 KB Visninger: 617
    • 120.4 KB Visninger: 611

Audiophile-Arve

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    8.386
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    ayaboh skrev:
    Audiophile-Arve skrev:
    Jeg har brukt en Premier 3 Revised som pre i mange år. Dette er en Pr3 med monokrystall sølv internkabling og step-aktuator i stedet for vanlig balansepot. Denne kom på markedet i -86 og ble kåret til 10-årets forforsterker av TAS. Bare en eller to av disse kom til Norge etter det jeg vet, sikkert mest fordi den kostet like mye som en ny bil.

Hvis du med CJ-klang mener denne litt gyldne lyden så har Pr3 Rev mindre av dette enn en standard Pr3 iflg de som har hørt begge. Dette kan sikkert ha sammenheng med internkablingen i sølv. Jeg har aldri hatt mulighet for å sammenligne dem. 3d har alltid vært bra, men det jeg synes skiller disse forforsterkerne fra de aller fleste andre er hvordan de gjengir stemmer. Stemmer blir organiske, inderlige, og levende på en helt annen måte.

Som andre gamle rørforforsterkere så blir det litt sus når du vrir opp skikkelig. Jeg har heller ikke særlig sans for phono-forsterkeren (rør og kun MM) og bruker derfor en ekstern løsning (Spectral). Det var forøvrig en stor oppgradering å skifte nettkabelen. Levetiden på rørene er forresten veldig bra.
    Revised har eg heilt sikkert aldri høyrt. Men om stemmeattgjevinga er endå betre enn på "vanlege", vil det vere fantastisk. Artig at du har hatt din Premier 3 ganske nøyaktig like lenge som eg har hatt SP 10. Kunne vore moro med ei samanlikning ein gong....

awe

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Antall liker
    1.829
    Sted
    Kragerø
    Torget vurderinger
    2
    Stor takk til ayaboh for spennende informasjon om Premier 3 Revised. Den ville jeg aldri ha solgt, men gjerne hørt. Tror nesten jeg ville stukket til den et par Zindac-trafoer også, bare for å få en idé om potensialet i riaa-trinnet. Det må bare ligge en del gjemt der, tror jeg.

Også takk til Arve, for gode innspill her - og i mange andre tråder. For cjs venner er valget av ET2 fra en så erfaren kar en aldri så liten fjær i hatten. Idéen om å teste nyere modeller mot eldre er meget god, særlig hvis hhv. nytt og brukt i dag koster omtrent det samme.

Haavard

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    2.196
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Til info
    - blåsng med høytrykk og renseremedier gjorde volumkontrollen vesentlig mer støyfri. Kan anbefales.

Håvard

ayaboh

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Antall liker
    8
    awe skrev:
    Tror nesten jeg ville stukket til den et par Zindac-trafoer også, bare for å få en idé om potensialet i riaa-trinnet. Det må bare ligge en del gjemt der, tror jeg.
    Jeg har prøvd et par step-up trafoer sammen med den innebygde RIAA'en, men jeg synes ikke resultatet var bra nok. Det kan godt tenkes at trafoene jeg prøvde ikke var gode nok, eller at rørene i phonoforsterkeren, eller kablene, ikke var en god match. Jeg har forøvrig ikke prøvd med noen MM-PU rett i forsterkeren. Dette begynner å bli noen år siden, så det er kanskje på tide å teste det ut på nytt med litt bedre komponenter. Jeg vil anta at phonodelen i Pr 3 er bra nok i seg selv, det er bare å få det til å henge sammen med resten.

Anthony H. Cordesman (Stereophile) testet Pr 3 sammen med HV-1a (pre-pre) i juni 1984, og sammenlignet med AR SP-10. Jeg er vel noenlunde enig i beskrivelsen, om enn ikke i alt. Jeg har forøvrig ikke hørt HV-1a.

Stereophile arkiv: http://www.stereophile.com/tubepreamps/conrad-johnson_premier_3_preamplifier/index1.html

vosten

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.07.2003
    Antall liker
    44
    Kan melde meg inn her jeg og. Venter på en ET3 forforsterker. Skal bli spennende! Kjøres sammen med Doxa 73B og B&W Signature Diamond. Kilde er Sonos og Wyred 4 Sound DAC2. Kjøper CJ kun pga rykte. Aldri hørt et eneste produkt fra dem... Håper jeg satser på riktig hest her nå. :)

Milenko

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2003
    Antall liker
    1.485
    Sted
    Steinkjer
    Torget vurderinger
    1
    vosten skrev:
    Kan melde meg inn her jeg og. Venter på en ET3 forforsterker. Skal bli spennende! Kjøres sammen med Doxa 73B og B&W Signature Diamond. Kilde er Sonos og Wyred 4 Sound DAC2. Kjøper CJ kun pga rykte. Aldri hørt et eneste produkt fra dem... Håper jeg satser på riktig hest her nå. :)
    Kan ikke bomme med en CJ pre, de er berømte for sin nydelige mellomtone, tror ikke du bommer her :)
    Gratulerer med ny pre :)

awe

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Antall liker
    1.829
    Sted
    Kragerø
    Torget vurderinger
    2
    vosten skrev:
    Kjenner ikke til digitalutstyret ditt, men de øvrige komponentene borger for supert innsyn i opptakene. Velkommen i klubben. Det blir spennende å lese om inntrykkene dine, særlig mht. rytmisk driv og klangbalanse. Tror du venter på noe riktig flott.

vosten

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.07.2003
    Antall liker
    44
    awe skrev:
    vosten skrev:
    Kjenner ikke til digitalutstyret ditt, men de øvrige komponentene borger for supert innsyn i opptakene. Velkommen i klubben. Det blir spennende å lese om inntrykkene dine, særlig mht. rytmisk driv og klangbalanse. Tror du venter på noe riktig flott.
    Innsynet er allerede meget bra med dacen direkte i effekttrinnet, men savner en smule varme og magi uten at det går på bekostning av dynamikk og oppløsning. Håper og tror at ET3 kan gi meg akkurat det jeg ønsker.

W4S DAC2 er en dac til 13000 kr og Sonos er et streamingsystem hvor spilleren koster ca 3000 kr. Med andre ord ingen ekstravagant kilde. Føler likevel at det er high-end. Holder meg til nedre high-end/øvre budsjettklasse på elektronikk (pre+effekt=50000 kr) og har lagt desidert mest i høyttalere (150000 kr i nypris). Vet ikke alle er enig i den prioriteringen, med kilde først prinsipp etc som mer vanlig, men sitter med en følelse av at jeg har fått mye for pengene. Av kabler bruker jeg Black Magic signal og Nordost Heimdall høyttalerkabel.

La oss bare håpe at CJ kan ta anlegget til nye uante høyder!

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Tror ikke du har noe å være redd for! :) Cj og Doxa har alltid vært en riktig vellydende kombinasjon. Lykke til!

awe

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Antall liker
    1.829
    Sted
    Kragerø
    Torget vurderinger
    2
    I motsetning til mange vil jeg ikke umiddelbart sette likhetstegn mellom rør og varm klang. Harmonisk tetthet er mitt favorittuttrykk, og det har egentlig ikke med klangbalanse å gjøre. Rørenes evne til harmonisk tetthet på mikronivå gir (særlig akustiske instrumenter) livaktighet og nærvær. Klangen er rik og sammensatt uten nødvendigvis å tippe i søtladen eller svulstig retning.

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Her er vi helt på linje, awe. Uten at det er noen bombe. ;)

vosten

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.07.2003
    Antall liker
    44
    awe skrev:
    I motsetning til mange vil jeg ikke umiddelbart sette likhetstegn mellom rør og varm klang. Harmonisk tetthet er mitt favorittuttrykk, og det har egentlig ikke med klangbalanse å gjøre. Rørenes evne til harmonisk tetthet på mikronivå gir (særlig akustiske instrumenter) livaktighet og nærvær. Klangen er rik og sammensatt uten nødvengihvis å tippe i søtladen eller svulstig retning.
    Disse egenskapene høres det ut som jeg godt kan leve med. "Rik klang" høres veldig interessant ut. :)

awe

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Antall liker
    1.829
    Sted
    Kragerø
    Torget vurderinger
    2
    Javisst er vi på linje, impulse. Din Hovland (preamp) har ikke et gram fett, men er klangrik til tusen hvis den får anledning til å vise det. Som i din lydkjede. Det er mylderet av knøttsmå, musikalsk/musisk sett givende og helhetsskapende elementer i lyden som gjør en kvalitetspreamp uunnværlig, etter det jeg har erfart. Også jeg har latt meg fascinere av den lynkjappe direktheten en kan få med dac rett i effekttrinnet, men over tid melder savnet seg - all god fornuft til tross.

I all hemmelighet har jeg drømt litt om et Doxa effekttrinn av de nyere inkarnasjoner ved siden av Premier 11, for variasjonens og orienteringens skyld. Mange erfarne fjellfolk sier at det er forsøket verdt. Vi får se, for det er mangt som frister. Som dere forstår, er det mange grunner til at vostens bidrag vekker min interesse. Og som alltid er denne tråden en overordentlig hyggelig møteplass for de mer reflekterte lyd- og musikkentusiaster.

vosten

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.07.2003
    Antall liker
    44
    awe skrev:
    I all hemmelighet har jeg drømt litt om et Doxa effekttrinn av de nyere inkarnasjoner ved siden av Premier 11, for variasjonens og orienteringens skyld. Mange erfarne fjellfolk sier at det er forsøket verdt. Vi får se, for det er mangt som frister. Som dere forstår, er det mange grunner til at vostens bidrag vekker min interesse. Og som alltid er denne tråden en overordentlig hyggelig møteplass for de mer reflekterte lyd- og musikkentusiaster.
    For å si det sånn så slutter aldri Doxa 73B å imponere meg. Vannvittig dynamikk, stålkontroll, totalt gjennomsiktig og avslørende. Aldri før hørt så stor forskjell på andre komponenter og kabler som etter den kom i hus.

Fikk vite nå at ET3 ikke kommer i hus før neste uke. Blir hardt å vente.

vosten

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.07.2003
    Antall liker
    44
    Har nå fått ET3 i hus. Og må dessverre si at dette var en gedigen nedtur foreløpig. Den suser kraftig. Samme sus på alle innganger og styrken er uavhengig av volumkontrollen. Forsvinner ved muting. Det er så kraftig at det er uholdbart. :(

Har forsøkt med inntil 2 meter avstand til effektforsterkeren uten endring. Inngangsimpedansen skal være godt innenfor CJ sin anbefaling på 20kohm eller høyrere. Doxa 73B har 1Mohm.

Jeg har ingen erfaring med CJ eller rør fra før. Vennligst kom med tips!

Har selvfølgelig kontaktet selger, men håper det er noen her som har en løsning. :)

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn