På få dager har jeg gjennomgått en renessanse på lydsiden, noe jeg ikke hadde trodd skulle skje. For jeg har vært fornøyd med 90-tallets rørlyd fra conrad johnson og har lyttet til musikken gjennom alle disse tolv-tretten årene uten å stille spørsmål om det kunne bli bedre, så fornøyd har jeg vært. Anlegget jeg falt for har gitt meg gåsehud helt siden min venn Pelle ringte på, var det i 1998? og spurte om det var her Conrad Johnsen bodde, etter at jeg hadde anskaffet meg en PV og en Premier med ulike NOS-rør og var i hundre. Og ikke har jeg fordypet meg i hifilitteraturen heller og fulgt med på utviklingen siden den tid.
Inntil nylig. Jeg kom tilfeldig over en bruktannonse på en cd-spiller som gjorde at jeg noe senere satt med en fornyelse på øverste hylle, til en god pris. Et rent spontankjøp.
Jeg fikk hakeslipp. Jeg trodde ikke at lyden kunne bli så mye bedre. Jeg fikk samtidig panikk. Hvordan var det på forsterkersiden? Kunne den bli bedre?
Bare timer etter hadde jeg en ny bestilling på lufta. Det gikk et par uker. Så overrakte postmannen meg for få dager siden en rykende fersk ET3 på døra. Jeg sprettet tapen, sniffet inn fabrikklukta, satte det sjampagnefargede minimalistiske apparatet med den tidløse rundingen andektig på plassen hvor PV12A hadde utført sin gjerning i mange år, og slo det på. Jeg klarte å vente en halv time før jeg satte på en cd.
Duverden for en forskjell!
Et slør av detaljer gjennom hele spekteret jeg ikke hadde hørt før, et forførende, men ikke helt PV12-fløyelsaktig mellomparti og en bass jeg ikke ante Virgoene kunne gjengi. Selv med mine ører som til sammen er over hundre år og krymper i hertz, fikk jeg hakeslipp nummer to!
Nå har ET3 stått på i noen dager, og jeg er naglet til hotspotten i sofakroken. Cd-ene gir meg nye opplevelser. Bach, Eric Anderson, Mari Boine, van Morrison og alle i rekka med prioriterte cd-er er blitt mine nye venner i den grad at når andre ringer og skal ha kontakt, svarer jeg unnvikende og finner på ei bortforklaring.
Og så finner jeg sannelig forumet med cj-sammensvorne på nettet. Hvilket funn! Jeg søker medlemskap omgående!