CJ`s venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Haavard

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    2.196
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Millmaker skrev:
    Hvor plasserer dere CJ i sammenligning med feks EC produkter eller Doxa(som jeg har endel av).

Er det et steg opp eller ned syns dere? Skjønner jo at det kan være vanskelig med feks PFR som er noen år gammel. Men allikevel så syns jeg den spiller mye mye bedre enn feks EC4.7. Litt vanskelig å konkludere mot den passive Doxa 06 som jeg har brukt en stund foreløpig.
    CJ og Doxa fungerer sammen, iallefall de med rør.
    Alder er ingen hindring. Premier 17 er en nyere forsterker enn Premier 10, men sistnevte er det mange som mener er en mer vellykket kontruksjon. 17 skulle markere et lite skifte i tenkning hos CJ sies det, Awe vet mer en meg, og resultatet ble nødvendigvis ikke bedre. Men annerledes. Også i dag er Premier 10 en meget habil forsterker, og jeg vet ikke om andre forforsterkere der ute som gjør det bedre for 10-12000, som er bruktprisen per i dag (antagelser dog).

HAr hørt noe EC, og jeg anser Cj til å spille i en annen liga. Kjenner ikke EC 4.7.

Håvard

Millmaker

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.09.2009
    Antall liker
    10
    Torget vurderinger
    1
    Og når du snakker om Premier 10 og 17, da er du på rørpre ikke sant? Aldri hørt på en rørforsterker i mitt liv, kanskje det er på tide snart.

Uansett et spennende bekjentskap CJ, moro å prøve noe nytt som sagt. Overgår mine forventninger sålangt, og virker som den passer bra med Doxaene her.

Noen tanker om dac? Bruker en EC dac i dag, skulle ikke forundre meg om det er mer å hente der også. Har feks CJ en potent dac?

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    30.771
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Millmaker skrev:
    Og når du snakker om Premier 10 og 17, da er du på rørpre ikke sant? Aldri hørt på en rørforsterker i mitt liv, kanskje det er på tide snart.

Uansett et spennende bekjentskap CJ, moro å prøve noe nytt som sagt. Overgår mine forventninger sålangt, og virker som den passer bra med Doxaene her.

Noen tanker om dac? Bruker en EC dac i dag, skulle ikke forundre meg om det er mer å hente der også. Har feks CJ en potent dac?
    CJ produserte noen dacer, men det må være minst 10-15 år siden. De låt brukbart, men ble ikke akkurat noen salgssuksess.
    mvh

Millmaker

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.09.2009
    Antall liker
    10
    Torget vurderinger
    1
    Er det forresten noen som har brukermanualen til PFR tilgjengelig, eller vet hvor jag kan finne den? Hadde vært kjekt å ha den.

awe

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Antall liker
    1.829
    Sted
    Kragerø
    Torget vurderinger
    2
    Impulse skrev en simpelthen glimrende sammenligning mellom Premier 10 og 17, i denne tråden. Det er bare å bla seg tilbake til herlighetene. Ellers er det å si at cj hele tiden har visst hva de vil ha av lyd, og at rør og transistorer kan brukes for å nå målet. J-FET er ikke ulikt rør, f. eks. Det som teller, er om vi liker det vi hører. Ganske mange synes cj og Doxa er en god kombinasjon. Overgår forventningene? Sit back and enjoy, Millmaker.

Millmaker

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.09.2009
    Antall liker
    10
    Torget vurderinger
    1
    awe skrev:
    Impulse skrev en simpelthen glimrende sammenligning mellom Premier 10 og 17, i denne tråden. Det er bare å bla seg tilbake til herlighetene. Ellers er det å si at cj hele tiden har visst hva de vil ha av lyd, og at rør og transistorer kan brukes for å nå målet. J-FET er ikke ulikt rør, f. eks. Det som teller, er om vi liker det vi hører. Ganske mange synes cj og Doxa er en god kombinasjon. Overgår forventningene? Sit back and enjoy, Millmaker.
    Ja det funker bra med Doxa og CJ her, og det blir bare bedre! Vet ikke hvor lang tid den må ha før den er skikkelig varm, men det er moro her nå!

Og ja, det overgår langt mine forventninger til en såpass rimelig sak. Et VELDIG spennende bekjentskap, ingen tvil om det!

Og som du sier, liker MINE ører det jeg hører? Oh yes!

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    30.771
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Millmaker skrev:

Hva angår Pr. 10 og pr. 17, har jeg hatt begge to. Hvis du liker CJ- lyden, er Premier 10 en farlig god pre den dag i dag. Hvis du vil gå for rørpre, er det den du bør satse på. IMO.

mvh

Millmaker

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.09.2009
    Antall liker
    10
    Torget vurderinger
    1
    Ok, da vet jeg det. For øyeblikket får jeg nøye meg med den jeg har fått i hus, for den er et "funn" for mine ører. Veldig moro å treffe så bra med et skudd i blinde!
    Jeg har vel nå 4 stk pre, så det får holde en stund. Men hadde vært gøy å hørt på en Premier 10, kanskje farlig moro?

Haavard

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    2.196
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Millmaker skrev:
    Ok, da vet jeg det. For øyeblikket får jeg nøye meg med den jeg har fått i hus, for den er et "funn" for mine ører. Veldig moro å treffe så bra med et skudd i blinde!
    Jeg har vel nå 4 stk pre, så det får holde en stund. Men hadde vært gøy å hørt på en Premier 10, kanskje farlig moro?
    Kan høre på min om du bor i nærheten av Gjøvik

Håvard

Millmaker

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.09.2009
    Antall liker
    10
    Torget vurderinger
    1
    Haavard skrev:
    Millmaker skrev:
    Kan høre på min om du bor i nærheten av Gjøvik

Håvard

Litt langt fra Telemark det vel! Ellers takk!

awe

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Antall liker
    1.829
    Sted
    Kragerø
    Torget vurderinger
    2
    Haavard og tkr sier det rett ut, Millmaker. Jeg hadde en Premier 10 i mange år, og den er god nok for det aller meste. Den har flyt og sammenheng i kombinasjon med oppløsning og klanglige nyanser som får deg til spisse ører. Både behagelig og stimulerende. For meg en musikkformidler uten sidestykke i det prisområdet Haavard nevner. Men ta deg tid med den du har. Det er også en perle som fortjener mer enn et hastig bekjenskap.

Milenko

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2003
    Antall liker
    1.485
    Sted
    Steinkjer
    Torget vurderinger
    1
    Fikk en gledelig telefon fra et lokalt mekanisk verksted i morges, kunne bare ta med meg min Premier ten å stikke innom så skulle de fikse de ødelagte skruene uten problem :D

Da blir det litt rør bytter i løpet av helga...
    Har stort sett kjørt med Rca i min amp og de er utmerkede, har prøvd Mullard også, men de hadde en litt mer "hard" klang i mangel på et bedre ord.
    I helga tenkte jeg å prøve Hitatchi og evt. GE, Ge har jeg hatt ei stund, menliksom ikke rukket å prøvd dem enda..

awe

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Antall liker
    1.829
    Sted
    Kragerø
    Torget vurderinger
    2
    Min erfaring tilsier oppløst og glattere lyd med Hitachi, Milenko. RCA sparker og gnistrer mer, hvis man trenger det. GE synes jeg var midt på, men kanskje litt grå? Sistnevnte fulgte med da jeg kjøpte min lett brukt, og kan ha blitt slitte etterhvert. Tror du får det litt morsomt nå, med ferske rør og skruer på plass.

Haavard

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    2.196
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Milenko skrev:
    Fikk en gledelig telefon fra et lokalt mekanisk verksted i morges, kunne bare ta med meg min Premier ten å stikke innom så skulle de fikse de ødelagte skruene uten problem :D

Da blir det litt rør bytter i løpet av helga...
    Har stort sett kjørt med Rca i min amp og de er utmerkede, har prøvd Mullard også, men de hadde en litt mer "hard" klang i mangel på et bedre ord.
    I helga tenkte jeg å prøve Hitatchi og evt. GE, Ge har jeg hatt ei stund, menliksom ikke rukket å prøvd dem enda..
    Skaff meg noen også da om du kan

Håvard

Haavard

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    2.196
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    awe skrev:
    Min erfaring tilsier oppløst og glattere lyd med Hitachi, Milenko. RCA sparker og gnistrer mer, hvis man trenger det. GE synes jeg var midt på, men kanskje litt grå? Sistnevnte fulgte med da jeg kjøpte min lett brukt, og kan ha blitt slitte etterhvert. Tror du får det litt morsomt nå, med ferske rør og skruer på plass.
    Stiller meg bak dine betraktninger ang Hitachi. Knallrør som er lette å få tak i. Har ikke sett meg tilbake ennå.
    Skiftet fra RCA, som var de som stod i/fulgte med da jeg kjøpte den. Kan hende de er slitte, og det blir en vintersyssel å teste ut nye RCA rør. Har også cryobehandlet Mullard rør, samt Westinghouse og GE liggende. Disser har jeg ikke mye erfaring med, men en kan vel alltids teste ut Mullard.

Håvard

Milenko

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2003
    Antall liker
    1.485
    Sted
    Steinkjer
    Torget vurderinger
    1
    Da var skruene fikset og lokket kom av. Fantastisk service jeg fikk, da de fikset det gratis for meg, det var jo helg og musikk var viktig som karen på verkstedet sa ;D
    Hitatchi er montert, glatte, nydelig på kvinnevokal er førsteinntrykket...
    Anlegget står til forvarming mens det mekkes middag osv. før lang lytteøkt

Milenko

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2003
    Antall liker
    1.485
    Sted
    Steinkjer
    Torget vurderinger
    1
    Hitatchi funket utmerket i min pre, skjønner at dere anbefaler de, blir nok stående i en god stund.
    Meget oppløst og glatt, gir full oversikt over lydbildet uten å miste noe av den herlige CJ klangen, nydelig og ga en fin synergi med retsen av anlegget mitt :)
    Takk for anbefalingen...

ole

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.01.2004
    Antall liker
    143
    Sted
    Bærum
    Enig i dette. Hadde selv Premier 14 i noen år, som er lik Premier 10, men med fjernkontroll. En flott rør-pre.

Men det som er enda bedre er at CJ har klart å beholde de klanglige kvaliteter, ja til og med utvide dem, når de utover 2000 tallet ønsket å tilby enda mer oppløsning enn det P10 og P14 var i stand til.
    Så f.eks. CT5 har beholdt dette, samt fått så mye mer i tillegg. Dette er det ikke alle leverandører som har klart like bra - fordi økt oppløsning og ingen avrulling i topp/bunn kan lett oppfattes som en hardhet, litt "transistor" i sær på dårlige innspillinger.

Til prisen på ca 10-12' (som jeg solgte min Pre 14 for) er dette nok noe av det beste man får. Vil man bruke mer får man igjen lydmessig så det holder ved å klatre oppover CJ stigen. Det er jo gode nyheter. :)

Mvh Ole

awe skrev:
    Haavard og tkr sier det rett ut, Millmaker. Jeg hadde en Premier 10 i mange år, og den er god nok for det aller meste. Den har flyt og sammenheng i kombinasjon med oppløsning og klanglige nyanser som får deg til spisse ører. Både behagelig og stimulerende. For meg en musikkformidler uten sidestykke i det prisområdet Haavard nevner. Men ta deg tid med den du har. Det er også en perle som fortjener mer enn et hastig bekjenskap.

Opuspopus

Medlem
    Ble medlem
    15.03.2009
    Antall liker
    0
    På få dager har jeg gjennomgått en renessanse på lydsiden, noe jeg ikke hadde trodd skulle skje. For jeg har vært fornøyd med 90-tallets rørlyd fra conrad johnson og har lyttet til musikken gjennom alle disse tolv-tretten årene uten å stille spørsmål om det kunne bli bedre, så fornøyd har jeg vært. Anlegget jeg falt for har gitt meg gåsehud helt siden min venn Pelle ringte på, var det i 1998? og spurte om det var her Conrad Johnsen bodde, etter at jeg hadde anskaffet meg en PV og en Premier med ulike NOS-rør og var i hundre. Og ikke har jeg fordypet meg i hifilitteraturen heller og fulgt med på utviklingen siden den tid.
    Inntil nylig. Jeg kom tilfeldig over en bruktannonse på en cd-spiller som gjorde at jeg noe senere satt med en fornyelse på øverste hylle, til en god pris. Et rent spontankjøp.
    Jeg fikk hakeslipp. Jeg trodde ikke at lyden kunne bli så mye bedre. Jeg fikk samtidig panikk. Hvordan var det på forsterkersiden? Kunne den bli bedre?
    Bare timer etter hadde jeg en ny bestilling på lufta. Det gikk et par uker. Så overrakte postmannen meg for få dager siden en rykende fersk ET3 på døra. Jeg sprettet tapen, sniffet inn fabrikklukta, satte det sjampagnefargede minimalistiske apparatet med den tidløse rundingen andektig på plassen hvor PV12A hadde utført sin gjerning i mange år, og slo det på. Jeg klarte å vente en halv time før jeg satte på en cd.
    Duverden for en forskjell!
    Et slør av detaljer gjennom hele spekteret jeg ikke hadde hørt før, et forførende, men ikke helt PV12-fløyelsaktig mellomparti og en bass jeg ikke ante Virgoene kunne gjengi. Selv med mine ører som til sammen er over hundre år og krymper i hertz, fikk jeg hakeslipp nummer to!
    Nå har ET3 stått på i noen dager, og jeg er naglet til hotspotten i sofakroken. Cd-ene gir meg nye opplevelser. Bach, Eric Anderson, Mari Boine, van Morrison og alle i rekka med prioriterte cd-er er blitt mine nye venner i den grad at når andre ringer og skal ha kontakt, svarer jeg unnvikende og finner på ei bortforklaring.
    Og så finner jeg sannelig forumet med cj-sammensvorne på nettet. Hvilket funn! Jeg søker medlemskap omgående!

vosten

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.07.2003
    Antall liker
    44
    Tert skrev:
    Så overrakte postmannen meg for få dager siden en rykende fersk ET3 på døra. Jeg sprettet tapen, sniffet inn fabrikklukta, satte det sjampagnefargede minimalistiske apparatet med den tidløse rundingen andektig på plassen hvor PV12A hadde utført sin gjerning i mange år, og slo det på. Jeg klarte å vente en halv time før jeg satte på en cd.
    Duverden for en forskjell!
    Et slør av detaljer gjennom hele spekteret jeg ikke hadde hørt før, et forførende, men ikke helt PV12-fløyelsaktig mellomparti og en bass jeg ikke ante Virgoene kunne gjengi. Selv med mine ører som til sammen er over hundre år og krymper i hertz, fikk jeg hakeslipp nummer to!
    Nå har ET3 stått på i noen dager, og jeg er naglet til hotspotten i sofakroken. Cd-ene gir meg nye opplevelser. Bach, Eric Anderson, Mari Boine, van Morrison og alle i rekka med prioriterte cd-er er blitt mine nye venner i den grad at når andre ringer og skal ha kontakt, svarer jeg unnvikende og finner på ei bortforklaring.
    Og så finner jeg sannelig forumet med cj-sammensvorne på nettet. Hvilket funn! Jeg søker medlemskap omgående!
    Gratulerer med ET3! Jeg har ikke erfaring med andre CJ produkter, men min ET3 har kommet for å bli i lang tid. :) Bare så synd at jeg tok knekken på bass/mellomtonen på den ene høyttaleren slik at den måtte på verksted... Uansett ikke høysesong nå så hvis alt er på plass igjen til regnet øser ned i høst er jeg fornøyd.

Velkommen Tert! Kom gjerne med flere erfaringer etterhvert.

Milenko

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2003
    Antall liker
    1.485
    Sted
    Steinkjer
    Torget vurderinger
    1
    Gratulerer :D
    Kjempegod beskrivelse av ET3 en din.
    Skriv gjerne mer om den + her inne på sentralen elsker vi jo bilder :)

Har nettopp hatt en oppvåkning av stereo og musikk interessen selv, er så sinnsykt moro når ting faller på plass og man sitter i lytteposisjon, gliser bredt og følelser blir formidlet fra anlegget :D

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    30.771
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Denne på tur inn:

Det ble for stusselig med Audio Research. Veldig god forsterker, men savnet etter den litt "gyldne" c-j- lyden.

MVH

Proffen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    2.977
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    tkr skrev:
    Denne på tur inn:

Det ble for stusselig med Audio Research. Veldig god forsterker, men savnet etter den litt "gyldne" c-j- LYDE.

MVH
    Denne?
    Får itte opp noe bilde, jeg... ;D
    Spanande, uansett...

mvh
    Proffen

JK

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2002
    Antall liker
    976
    Torget vurderinger
    9
    Ser heller ikke noe bilde....

Proffen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    2.977
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Load and clear... ;D
    Hva er modellbetegnelsen?
    Hvilke rør er den bestykket med? Og hva skjuler seg under dekselet? Ser jo ut til å være relativt spartansk med rør ifht gamleblokkene, men kan jo likevel låte veldig godt og CJ-aktig...

Grattis!

mvh
    Proffen

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    30.771
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Takker, Fingern!

@Proffen:

Håper at den er litt lettere å integrere, ja. Har jo fått til ARCen, men det var vanskeligere enn jeg trodde.

-Noen der ute som trenger en ARC?

mvh

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.469
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    tkr skrev:
    Takker, Fingern!

@Proffen:

Håper at den er litt lettere å integrere, ja. Har jo fått til ARCen, men det var vanskeligere enn jeg trodde.

mvh
    Fa.. tkr, liker du sånn "farga" lyd ? ;D...Kommer jo ikke nær mastertapen da... Ok, spøk tilside, gratulerer med et kjempekomponent. CJ er vakre saker !

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    30.771
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    HCS skrev:
    tkr skrev:
    Takker, Fingern!

@Proffen:

mvh
    Fa.. tkr, liker du sånn "farga" lyd ? ;D...Kommer jo ikke nær mastertapen da... Ok, spøk tilside, gratulerer med et kjempekomponent. CJ er vakre saker !

Joda, jo mer farget, jo bedre er det... ;D

Nei, har fått til ARCen, men det ble liksom ikke helt det samme...

Har også litt problemer med det jeg tror er gain, det virker som om det ikke gir helt samme fekvensgang ved forskjellige volumsettinger. Plagsomt. Håper at 2 stk c-j er mer samkjørte.

mvh

ovitzi

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.07.2008
    Antall liker
    1.155
    Sted
    Snarøya
    Torget vurderinger
    4
    Må vel melde meg inn her jeg å. Har vært lykkelig eier av en PV10 i et par-tre år nå. Vekslet mellom RCA Mullard og nå nylig Raytheon. Må si at Mullard sine 50 talls rør er favoritten.

Men nå rasler oppgraderingsspøkelset igjen. Har lest litt om ET3. Selv om det vil gjøre vondt i lommeboka så tenker jeg hardt på å oppgradere. Er det noen som har en formening om hva jeg vil få og miste ved et bytte?

vosten

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.07.2003
    Antall liker
    44
    Glemte å nevne i pmen at i tillegg til musikalitet og lytteglede (og ikke minst eierglede!) får du detaljer og oppløsning i massevis med ET3. Hva du mister/får ved å bytte er vanskelig for meg å si. Eneste som er sikkert er at ET3 virker, etter ca 6 måneders bekjentskap, som en meget god preamp.

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    30.771
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    .......og der var den i hus!

Et "sidesprang" med ARC var ikke helt vellykket....nå er den gylne fargen tilake, både i anlegget og musikken:

mvh

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    30.771
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Milenko skrev:
    Very very nice, virkelig flott anlegg :)
    Takker, Milenko!
    Har fått med meg at du er CJ-mann du også, har lest tråden din.
    Kan bare si at det låter temmelig greit også.
    mvh

ovitzi

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.07.2008
    Antall liker
    1.155
    Sted
    Snarøya
    Torget vurderinger
    4
    Da er CJ ET3 koplet opp i stua. Og jeg kan bare si at snart kommer det en PV10 på brukten, for ET3 blir stående her. Meget fornøyd med oppgraderingen.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn