Tert reiser spørsmålet om hva som strammer opp cj-lyden mest, teflon, KT-120 eller hele pakka. (Sånn omtrent.) Siden jeg ikke har erfaring med teflon-caps, lar jeg klokeligen det ligge, men jeg har bred erfaring med 6550-rør.
Da cj klarte å lage trafoer med god og stabil båndbredde på begynnelsen av 90-tallet, betegnet de det som et gjennombrudd. Kombinert med en moderat dose negativ feedback (12 db) skulle rørforterkere nå være kvitt rund og svampete bass. Det syntes journalistene også, i grove trekk. GE 6550 var effektrøret hos cj i Premier 8, 11 og 12 til å begynne med. Da GE la inn årene, ble Svetlana 6550C erstatningen: Et rør med åpen, ørevennlig mellomtone, men ikke det samme trykket i topp og bunn. Senere SED hadde de samme egenskapene som Svetlana.
Russiske rør produseres i store mengder i perioder. Noen produksjoner er bra, andre ikke. I mange år var Svetlana bra, så ble det SED, og nå seiler Electro-Harmonics opp som en vinner (hvis vi holder oss til 6550, vel å merke). Nye EH-rør er i ferd med å få bra ord på seg, og de dukker stadig oftere opp i cj-produkter. EH 6550 er et tøffere rør enn salig NOS Svetlana. Ikke minst bassen får et ganske annet smekk og trøkk enn Svetlana/SED. Jeg ble i alle fall overrasket over resultatet i Premier 11A. KT-120 kan trolig gi enda mer futt og fart, i alle fall på papiret.
Dette kan være relevant i forhold til Classic Sixty. I tillegg vet vi at smårør spiller viktige roller i forhold til klangbalanse og opplevd hurtighet. Mener fortsatt at EH 6922 er et forbausende klangnøytralt/korrekt rør. Samtidig er nok dette den posisjonen som gir størst spillerom for klangsetting/intonasjon i Classic Sixty. Lykke til med alt sammen, Tert.