coolbiz bygger LinkwitzLab Orion

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • O

    OivindJ

    Gjest
    coolbiz bygger Orion+ og SKA

    coolbiz skrev:
    Hvis du stiller måleutstyr til disposisjon, så måler jeg mer enn gjerne frekvens responsen. :D
    Hehe ;D , noen ide om hvor dyrt slik måleutstyr trenger å være? ???

    Tester gjerne SKA`ene en vakker dag, men... ..Stavanger ja, akkuratt... ;D
     

    coolbiz

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Innlegg
    9.383
    Antall liker
    5.030
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    coolbiz bygger Orion+ og SKA

    Har ikke studert det. Hadde tenkt å spørre Veggen om råd når jeg evt. kommer så langt. I teorien holder del vel med en relativt rimelig måle-mic fra f.eks. Behringer, plugget inn i en laptop med egnet måle-software.
    Inntil videre tar jeg ikke sorgene på forskudd ;D

    Det ligger forresten noen målinger av Orion i denne artikkelen: http://theaudiocritic.com/blog/index.php?op=ViewArticle&articleId=7&blogId=1. OBS! Dette er en tidligere variant uten den bakre diskanten, så den er dipol kun opptil 1440Hz, og derfor har mindre realistisk perspektiv.
     

    coolbiz

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Innlegg
    9.383
    Antall liker
    5.030
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    coolbiz bygger Orion+ og SKA

    OivindJ skrev:
    ...

    Tester gjerne SKA`ene en vakker dag, men... ..Stavanger ja, akkuratt... ;D
    Ah, var det SKAene du ville teste? De måler visstnok veldig bra, men jeg er spent på hvordan det låter. Har foreløpig bare spilt på noen gamle kasser for å teste og kalibrere de 5 modulene som virker ok. Det ligger noen målinger av SKA GB150D i denne tråden: http://www.diyaudio.com/forums/showthread.php?s=&threadid=74174&perpage=20&highlight=&pagenumber=19 (innleggene fra "qpapaq")
     
    O

    OivindJ

    Gjest
    coolbiz bygger Orion+ og SKA

    coolbiz skrev:
    Ah, var det SKAene du ville teste?
    Forhåpentligvis blir det BÅDE "måle-mic" og flere kanaler etterhvert. Tror jeg skal benytte meg av ditt tips og nyte resten av sommeren først. Blir pils i kveld i alle fall :) .

    Hadde vært morro med en slags "(flerkanals (to høyttalere) og data-eq )-venners" tråd har på sentralen, men den hadde vel bare druknet i alt annet, nå som omtrent "alle" merker har sin egen venner-tråd..
     

    coolbiz

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Innlegg
    9.383
    Antall liker
    5.030
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    coolbiz bygger Orion+ og SKA

    OivindJ skrev:
    coolbiz skrev:
    Ah, var det SKAene du ville teste?
    Forhåpentligvis blir det BÅDE "måle-mic" og flere kanaler etterhvert. Tror jeg skal benytte meg av ditt tips og nyte resten av sommeren først. Blir pils i kveld i alle fall :) .

    Hadde vært morro med en slags "(flerkanals og data-eq)-venners" tråd har på sentralen, men den hadde vel bare druknet i alt annet, nå som omtrent "alle" merker har sin egen venner-tråd..
    Datahjørnet dekker vel de fleste behov for diskusjon av EQ og romkorreksjon i software.
    Når det gjelder flerkanals-venner, så minner jeg om at mine flerkanals-forsterkere er til to-kanals bruk :D De to fire-kanals SKA-forsterkerne skal drive hver sin Orion (aktiv drift + quad-apming), så de er på sett og vis som monoblokker å regne.
     
    O

    OivindJ

    Gjest
    coolbiz bygger Orion+ og SKA

    coolbiz skrev:
    Datahjørnet dekker vel de fleste behov for diskusjon av EQ og romkorreksjon i software.
    Når det gjelder flerkanals-venner, så minner jeg om at mine flerkanals-forsterkere er til to-kanals bruk :D De to fire-kanals SKA-forsterkerne skal drive hver sin Orion (aktiv drift + quad-apming), så de er på sett og vis som monoblokker å regne.
    Mente stereo ja :) . Sånn da er forrige innlegg redigert ;D .

    Er ikke så mye om aktiv-delings software i datahjørnet synes jeg, mere SB og USB ting.
     

    Inductivius

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.05.2007
    Innlegg
    294
    Antall liker
    74
    Sted
    Egersund
    Torget vurderinger
    12
    coolbiz bygger Orion+ og SKA

    Dette er et spennende prosjekt.Håper det går greit med SKA kortene dine.Har lurt litt på de selv en stund.Finish og håndverkt er av høy klasse,det er helt sikkert.Takk for innholdsrik kveld hos Necroth.
     

    el_mariachi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    5.636
    Antall liker
    394
    coolbiz bygger Orion+ og SKA

    coolbiz skrev:
    Utlegg av 4 stk. GB150D og 2 stk. GB300S strømforsyninger med tilhørende trafoer kommer til å se omtrent slik ut:



    Jeg bygger to slike; altså én pr. Orion. Totalt 8 kanaler.


    Fortsettelse følger...


    Kommentarer og spørsmål velkomne!
    Hva slags kabinett er du bygger forsterene i ?
     
    B

    Back_Door

    Gjest
    coolbiz bygger Orion+ og SKA

    el_mariachi skrev:
    Hva slags kabinett er du bygger forsterene i ?
    Kan det være et forsterkerkabinett?

    (Beklager! Jeg bare måtte.. ;D)
     

    el_mariachi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    5.636
    Antall liker
    394
    coolbiz bygger Orion+ og SKA

    Back_Door skrev:
    el_mariachi skrev:
    Hva slags kabinett er du bygger forsterene i ?
    Kan det være et forsterkerkabinett?

    (Beklager! Jeg bare måtte.. ;D)
    Forståelig, selv om jeg tenkte mer på produsent / leverandør.
     

    coolbiz

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Innlegg
    9.383
    Antall liker
    5.030
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    coolbiz bygger Orion+ og SKA

    Back_Door har fullstendig rett, det er et forsterkerkabinett. ::)

    Nærmere bestemt italienske "Hi-Fi 2000" kabinetter innkjøpt fra http://www.audiokit.it.
    Mine er Pesante dissipante con frontale fresato spessore mm 10, modell "03/300 Black 10mm". Hadde den 100mm dypere versjonen "03/400" var desverre ikke tilgjengelig da jeg bestilte. Den hadde gjort monteringen enklere for mitt vedkommende.

    Forøvrig har jeg etterhvert funnet hvilke MOS-FETs og andre transistorer og komponenter jeg hadde kommet i skade for å ødelegge i mine forsterker-bygg, så nå venter jeg på forsendelse fra Greg Ball i Australia.
     

    KHH

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2005
    Innlegg
    2.803
    Antall liker
    18
    coolbiz bygger Orion+ og SKA

    Riktig flotte høyttalere coolbiz, de har ikke jeg sett før nå, men dette her var riktig flott håndverk.!
    Gratulerer så mye.!
    Håper de spiller minst like bra som de ser ut ;)
     

    Musikkmannen

    Æresmedlem
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    16.125
    Antall liker
    19.602
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    2
    coolbiz bygger Orion+ og SKA

    Nå. hva skjer'a vera?

    Gleder meg til prosjektet ditt blir ferdig.. Dette kommer til å bli kjekt! ;)
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    24.230
    Antall liker
    9.088
    Torget vurderinger
    1
    coolbiz bygger Orion+ og SKA

    Dette var sinnsykt råe greier :)

    Hilsen Bjørn
     

    Animal

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.03.2005
    Innlegg
    239
    Antall liker
    0
    coolbiz bygger Orion+ og SKA

    Hey der var de ja!

    Looking good, gleder meg til å høre!
     

    Jan-Helge

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.06.2007
    Innlegg
    1.174
    Antall liker
    561
    coolbiz bygger Orion+ og SKA

    Om høytalerene dine spiller like bra som det dem ser ut, ja da vil dem spille overveldende da dem utseendemessig slik jeg ser dem er smykker av noen høytalere som vekker litt oppsikt... Hadde jeg sett dem så hadde jeg vært nysgjerrig umiddelbart.

    Dem er ikke helt vanlige, om jeg skal kalle kassehøytalere lik det de fleste er det... Her er det tenkt en del annerledes og med aktiv deling samt andre utradisjonelle løsninger så blir det for meg naturlig å tenke at mange av løsningene er basert på lydmessige egenskaper og at konstruktøren har hatt noen spennende ideer... Umiddelbart ville jeg fått andre forventninger i det jeg hadde sett dem, høye forventninger... Så følte/føler sikkert du det også...

    Hadde vært spennende å bli kjent med høytalerene, er mye jeg ikke har kjennskap til og mange inntrykk jeg ikke har fått selv om jeg har nær 20-års balast med meg der jeg har opplevd mye spennende i HiFi-verden... Alltid like spennende hver gang man får nye standarder og opplever komponenter eller oppsett som på ett eller annet vis skiller seg ut...

    Vil nok gå så langt som å si at det optimale anlegg ikke finnes og da måtte besittet egenskapene/styrkene til forskjellige oppsett, da noen anlegg/komponenter setter standard for dynamikk, andre for diskant og andre igjen for holografi etc... Og låter noe totalt sett spennende så vil det likevell være med noen styrker og svakheter... Hva gjelder dine høytalere så har jeg derimot ikke ide eller forestilling om hva jeg kan forvente, ser jeg derimot en boks så kan jeg på mange måter allerede på forhånd vite sånn noenlunde hva som kommer da f.eks. stativhøytalere forventer jeg bra mellomtone og diskant i men ikke like mye bass f.eks. Jeg har derimot ikke hørt eller sett noe lignende dine, ikke som jeg kan påpeke i farten i alle fall...

    Derfor min fascinasjon og nysgjerrighet, men du verden dem skulle fått forventninger å leve opp til både da prisen jo er høy og dem ser gjennomtenkt ut fra konstruktørens side... Ser ut som om du også har gjort en bra jobb, hadde aldri tørt å bryne meg på noe slit selv, mangler da også kunnskapene til det...

    Håper på å få høre dem en gang...
     

    pks

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.10.2006
    Innlegg
    3.449
    Antall liker
    3
    coolbiz bygger Orion+ og SKA

    Savner bilder av HT i rommet jeg :/

    Me ynkjar åss dæ.. For å seia det på utombygding..

    PK
     

    Jens123

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    10.09.2006
    Innlegg
    64
    Antall liker
    2
    coolbiz bygger Orion+ og SKA

    Fått noe lyd eller ???
     

    Musikkmannen

    Æresmedlem
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    16.125
    Antall liker
    19.602
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    2
    coolbiz bygger Orion+ og SKA

    Vi teller ned.. :D 10 - 9 - 8 - 7 - 6 - 5 - 4 - 3 - 2 - 1 - ?

    [size=30pt]Hva skjer'a??
     
    O

    OivindJ

    Gjest
    coolbiz bygger Orion+ og SKA

    Not one to speak,.. but eh.... AND THEN?? ???

    Hehe ;D
     

    ansepe74

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.01.2007
    Innlegg
    998
    Antall liker
    31
    Sted
    Bodø
    coolbiz bygger Orion+ og SKA

    Skumleste tråden din Cool...
    Utrolig flott prosjekt, men en ting jeg lurer på:
    Hvorfor ikke mere enn 60watt til bassene?
    Her kunne vel en med dobbel effekt med gainkontroll kanskje vært noe?
     

    AAaF

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2007
    Innlegg
    1.040
    Antall liker
    152
    coolbiz bygger Orion+ og SKA

    ansepe74 skrev:
    Skumleste tråden din Cool...
    Utrolig flott prosjekt, men en ting jeg lurer på:
    Hvorfor ikke mere enn 60watt til bassene?
    Her kunne vel en med dobbel effekt med gainkontroll kanskje vært noe?
    Tar meg friheten til å svare på den...

    Når elementa står i åpen baffel held ikkje over/undertrykket i ei kasse elementet igjen. Så difor får du ganske lang vandring sjølv med bare 60W. Vedlagt er vandringa ved 21V noko som tilsvarer 60W@8ohm i ei kasse på 10000 liter, dette blir som i åpen baffel mhp. membranvandring. Du ser at det er fullt lineært utsving ved 20Hz.

    Eit problem med XLSen er at dei kan bunnast så ein skal være litt aktsam med for stor forsterkar. Ettersom eg forstod har dei nye XXLSen ein dempar som forhindrar bunning, men altså ikkje XLSen.
     

    Vedlegg

    coolbiz

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Innlegg
    9.383
    Antall liker
    5.030
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    coolbiz bygger Orion+

    Takk for kommentarer og bidrag! Jeg har vært litt sløv med å svare, til dels fordi jeg ikke ønsket å bumpe tråden uten egentlig å ha noe nytt å fortelle..

    SvErD skrev:
    Takk for link! Interessant diskusjon det der. At Orion's ASP kan forenkles stemmer sikkert, og forenkling er generelt et godt ingeniør-prinsipp. Men jeg legger merke til at herr Pass ikke kommer med påstander om voldsomt forbedringspotensiale. Ei heller foreslår han å gjøre den nødvendige signalbehandling i det digitale domenet.
    Selv den godeste john k., som ellers ikke tar fem øre for å prøve å sette Linkwitz' prinsipper i dårlig lys, gir uttrykk for at en re-implementasjon av ASP'en med færre opamp-ICer har noe særlig for seg, lydmessig. GRollins er en artig skrue som uttaler seg friskt om ting han tilsynelatende har verken hørt eller målt. Her på HFS har vi lytte-mafia og måle-mafia, men en slik "synse-mafia" har vi heldigvis ikke.

    Duelund_Support skrev:
    [
    Tager vi ikke seriøst sådan en flok idioter der er imod opamps. ;D
    Hehe - jeg tok visst feil. ;D

    made4u skrev:
    Om høytalerene dine spiller like bra som det dem ser ut, ja da vil dem spille overveldende da dem utseendemessig slik jeg ser dem er smykker av noen høytalere som vekker litt oppsikt... Hadde jeg sett dem så hadde jeg vært nysgjerrig umiddelbart.
    ...
    Takk for morsomt innlegg! Hovedmålet til Linkwitz, ved siden av lav forvrengning og linjær frekvensrespons, er å oppnå det han kaller "uniform polar response" som han mener å ha oppdaget er avgjørende for realistisk gjengivelse. Dette vil si at han tilstreber å oppnå at høyttaleren har mest mulig linjær frekvensrespons, både on-axis og off-axis hele veien rundt, 360o. Og det er dette som i stor grad har bestemt Orions utseende og fasong. Detaljer som ved første øyekast kan virke tilfeldige eller estetisk motivert, oppdager man ved nærmere studie at er nøye uttenkt av akustiske grunner. F.eks. er de "rennene" i ytterkant av øvre baffel utformet slik at de kontrollerer diffraksjon på en slik måte at begge elementene har bortimot identisk energiutsrålingprofil i horisontalplanet.

    Du er velkommen til å høre på dem. Send P.M. :)


    AAaF skrev:
    ansepe74 skrev:
    Skumleste tråden din Cool...
    Utrolig flott prosjekt, men en ting jeg lurer på:
    Hvorfor ikke mere enn 60watt til bassene?
    Her kunne vel en med dobbel effekt med gainkontroll kanskje vært noe?
    Tar meg friheten til å svare på den...

    Når elementa står i åpen baffel held ikkje over/undertrykket i ei kasse elementet igjen. Så difor får du ganske lang vandring sjølv med bare 60W. Vedlagt er vandringa ved 21V noko som tilsvarer 60W@8ohm i ei kasse på 10000 liter, dette blir som i åpen baffel mhp. membranvandring. Du ser at det er fullt lineært utsving ved 20Hz.
    ...
    Takk til AAaF for utredningen!

    Det er i det hele tatt en del etablerte "sannheter" og tommelfingerregler som ikke lenger er gyldige når det gjelder både aktive høyttalere og når det gjelder dipoler. Og Orion er begge deler.
    I en konvensjonell, passiv kassehøyttaler er det en hel del energi som forsvinner i delefilteret og som opptas i kabinetter. Dersom høyttaleren varter opp med fasevinkler vil forsterkeren (med mindre det er klasse-D) sløse vekk mer energi som forsvinner som varme i kjøleribbene.
    På den annen side vil en dipols "akustiske kortslutning", som tiltar ved synkende frekvens, negativt påvirke virkningsgraden.

    I det komplette systemet, med en 60-watt forsterker som kan levere 7A, har vi følgende forhold:


    (sakset fra http://www.linkwitzlab.com/dipole_spl_limit.htm)

    Sagt på en annen måte:
    Under 44Hz er det elementets slaglengde som begrenser lydtrykket.
    Mellom 44Hz og 88Hz er det forsterkerens maksimale utgangsspenning som er begrensningen.
    Over 88Hz ligger begrensningen i forsterkerens maksimale utgangsstrøm.

    Systemet kan spille høyere med høyere effekt, men da øker risikoen for "bånne" elementene dersom det plutselig skulle komme noen uventede lave noter. Med den matchende "Thor"-subwooferen i bruk, spares Orion-bassene for frekvenser under 50z (24 dB/okt), og da står man friere til å bruke mer effekt dersom man har behov for å spille sinnsykt høyt.
     

    Vedlegg

    coolbiz

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Innlegg
    9.383
    Antall liker
    5.030
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    coolbiz bygger Orion+

    Dette var opprinnelig tenkt å skulle bli en ren selvbygg-tråd, og ikke en "se hva den snille postmannen hadde med til meg"-tråd, men av diverse årsaker har jeg avsluttet mine SKA-ambisjoner, og i stedet kjøpt hyllevare for å drive mine Orion+.

    To uker etter å ha sendt bestilling til LinkwitLab, så det plutselig sånn ut på trappa:



    Et par tunge løft (42kg brutto, 33kg netto) senere så det sånn ut (på besøk hos lakki_luke):



    Jeg fant ut at å få hjemlån på 8 identiske kanaler forsterkning var langt fra enkelt. Å skulle få låne to 8-kanals løsninger samtidig for å sammenligne, anså jeg etterhvert som umulig. Valget falt derfor til slutt på en AT-6012 forsterker fra amerikanske Amplifier Technologies Inc. Et temmelig ukjent merke i Norge, men det er denne forsterkeren Linkwitz selv bruker, så jeg anser den for å være bankers-valget. En ekstra bonus er at med sine 12 kanaler har den 4 kanaler "til overs", som evt. kan brokobles til to 180W-kanaler og brukes til å drive et par passive Thor subwoofere en gang i fremtiden.

    Forøvrig er anlegget det jeg spiller på for tiden. Med unntak av Squeezebox og rack, som er lånt av lakki_luke. Min egen Squeezebox er Slim Devices varianten med sølvfarget front, forøvrig.

    Da er prosjektet mitt i land for denne gang, og jeg synes det spiller fabelaktig og lever opp til de omtaler som står å lese på nettet. Men de var ikke fullt så immune mot rom-forhold som jeg hadde håpet.
    Jeg har dog kun prøvd i to ulike rom, så jeg vet ikke helt om det ene var spesielt heldig eller om det andre var spesielt uheldig. Mistenker (optimistisk som jeg er) at det siste er tilfelle. Uansett var heldigvis det vellykkede rommet mitt eget. ;D
    Mer om dette og andre inntrykk finnes her: http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,22512.0.html
     

    Vedlegg

    coolbiz

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Innlegg
    9.383
    Antall liker
    5.030
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    coolbiz bygger Orion+ og SKA

    pks skrev:
    Mer konsist kan det neppe sies. :)

    Frontstoff/griller er under bygging. Skal ihverfall ha foran og bak på bass-seksjonen, i håp om å skremme vekk færre kone-emner ;D
     

    Musikkmannen

    Æresmedlem
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    16.125
    Antall liker
    19.602
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    2
    coolbiz bygger Orion+ og SKA

    Huleste, jeg må lære å stramme meg opp når kamera er i nærheten, nesten Mette-Marit look-alike holdning der jo..
    Ellers så må jeg si gode bilder - og gleder meg masse til å høre dem neste gang coolbiz!
     

    SOEDAL

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.03.2002
    Innlegg
    3.101
    Antall liker
    506
    coolbiz bygger Orion+ og SKA

    Fantastisk artig å følge med på denne tråden. Håper lyden står i forhold til arbeidet du har lagt ned i bygging(og økonomi). Skulle gjerne hørt de høyttalerne der...
     

    coolbiz

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Innlegg
    9.383
    Antall liker
    5.030
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    coolbiz bygger Orion+ og SKA

    SOEDAL skrev:
    Fantastisk artig å følge med på denne tråden. Håper lyden står i forhold til arbeidet du har lagt ned i bygging(og økonomi). Skulle gjerne hørt de høyttalerne der...
    Takk for positiv tilbakemelding, SOEDAL!
    Ytelse/pris-forholdet er ganske formidabelt slik jeg vurderer det. Dessuten gir det meg en ekstra eieglede å ha snekret dem i hop selv. Anmeldelser av eget utstyr er ofte lite interessant så jeg ønsker ikke å lire av meg de sedvanlige HiFi-flosklene, men nøyer meg å si at disse høyttalerne ganske enkelt bringer meg nærmere musikken og musikerne enn noen annen høyttaler jeg har hørt. (Jeg skynder meg å tilføre at jeg selvsagt ikke har hørt alt som er på markedet.)
    Dersom du skulle befinne deg i Stavanger-området er du velkommen innom!
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.174
    Antall liker
    8.311
    Torget vurderinger
    12
    coolbiz bygger Orion+ og SKA

    Dette ser kjempeflott ut, jeg har selv vurdert Orion og har kjøpt CDen fra Linkwitz, men det ble dessverre ikke noe av. En ting jeg alltid har lurt på er følgende: Har fasongen på sidepanelene noen funksjon bortsett fra det visuelle uttrykket? Eller kan man sette endre disse hvis man ønsker det uten at lyden endres? Er det noen som vet noe om det?
     

    coolbiz

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Innlegg
    9.383
    Antall liker
    5.030
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    coolbiz bygger Orion+ og SKA

    @Trondmeg,

    Sideplatene ser faktisk ut som de gjør for en grunn. I en åpen baffel vil endel av energien, altså lydbølgene, finne veien rundt kassen og inn på motsatt ende. Dette fenomenet kan betraktes som en slags "akustisk kortslutning" og kalles dipolkansellering. Kanselleringen tiltar ved synkende frekvens (og kompenseres for i delefilteret, forøvrig). Dersom alle disse lydbølgene hadde like lang vei å gå, ville det gi opphav til et resonans-fenomen og dermed topper eller daler (eller begge; jeg husker ikke helt). Lengre oppe på sidene kompenserer den samme buen for tilsvarende fenomen i mellomtonen, men her er frekvensene høyere, lydbølgene kortere, og derfor er "snarveien rundt til baksiden" gjort kortere her ved at sideplaten er smalere.

    Hvis du tar en titt på bildene som Orion-eiere har sendt inn av byggverkene sine (http://www.linkwitzlab.com/orion-photos.htm), så vil du på nederste halvdel av side 2 finne noen som har gjordt sine egne modifikasjoner, f.eks. disse variantene:



    Linkwitz kommenterer dem med at de uungåelig har "degraded acoustic performance", men at han ikke har målt eller regnet på hvor mye feil det blir. Jo mer man studerer filosofien og teknologien som ligger til grunn for Orion, desto mer innser man at det er svært lite som er overlatt til tilfeldighetene. Slik jeg ser det skal man virkelig kunne sine ting for å gjøre modifikasjoner uten at det går negativt ut over lydgjengivelsen, men det kan jo sikkert være lærerikt å prøve.. :)
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.174
    Antall liker
    8.311
    Torget vurderinger
    12
    coolbiz bygger Orion+ og SKA

    Takk for utfyllende svar, jeg hadde en mistanke om dette, men har vært for lat til å undersøke det inngående tidligere. Takk og takk.
     

    Pboden

    Medlem
    Ble medlem
    28.06.2003
    Innlegg
    31
    Antall liker
    5
    coolbiz bygger Orion+ og SKA

    Jeg tillater meg å legge noen bilder av min Orion.

    Høyttalerene ble sjøsatt i kveld og de låter helt utrolig. Lydbildet er voldsomt og gjennomsiktig og ekstremt dimensjonalt. Det låter annerledes enn det jeg er vant med, tross at jeg er godt vant med dipoler. Der mine Gradient har sitt sterkeste kort på romopplevelsen, opplever jeg at Orion minst på høyde. De er bemerkelsesverdig åpne i sitt lydbilde, og det at Orion i tilegg benytter aktivt delefilter av høyeste klasse, oppleves kvaliteten i større grad enn den høres.

    Jeg vil takke coolbiz for all hjelp og inspirasjon i byggeperioden, som for min del startet i februar. Jeg vil tro jeg vil ha mange timer med et smil omkring kjeften med disse.
     

    Vedlegg

    Milenko

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2003
    Innlegg
    5.869
    Antall liker
    1.482
    Sted
    Steinkjer
    Torget vurderinger
    1
    coolbiz bygger Orion+ og SKA

    Gratulere, nydelige høytalere.
    De ser helt fantastiske ut, et ekte lydmøbel.
     

    Musikkmannen

    Æresmedlem
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    16.125
    Antall liker
    19.602
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    2
    coolbiz bygger Orion+ og SKA

    Gratulerer så mye rre, nå må du kose deg med en fantastisk musikkformidler, meget bra!
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn