Da er terroren mest sannsynlig kommet til Norge

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Status
    Stengt for ytterligere svar.

lydbjørn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.04.2005
    Antall liker
    49
    Sted
    Oslo
    Politikerforakten forsetter, og plutselig skal alle være så innmari politisk korrekte, eller så har de blitt demente nesten alle sammen! Dette er et meget skittent spill av pressen, og motto må være stol aldri på en politiker, eller enkelte/noen journalister!

A

AK27

Gjest
    Slubbert skrev:
    AK27 skrev:
    Selv her. Hvis du har vært på VGd eller andre fora skjønner du hva jeg mener, HFSerne er pusekatter i debattverdenen.
    Kan være at det er utvalget nettfora du oppsøker som ikke er representativt, bare en tanke. Samme kan det være. Det er nok ikke lenge før sentralen igjen flyter over med tråder som, den... kulteren, som jo er for klassiker å regne. Ser at noen allerede er i gang med å forsøk og kapre denne tråden for denslags virksomhet.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Slubbert skrev:
    AK27 skrev:
    Selv her. Hvis du har vært på VGd eller andre fora skjønner du hva jeg mener, HFSerne er pusekatter i debattverdenen.
    Det kan kanskje ha noe med at intelligensnivået her er skyhøyt i forhold til blant medlemmene av Dagbladet, VG og Hegnars forum. På alle sider av de politiske skillelinjene.

S

Slubbert

Gjest
    AK27 skrev:
    Kan være at det er utvalget nettfora du oppsøker som ikke er representativt, bare en tanke.
    Ha i bakhodet at 95% av nordmenn stemmer til høyre for SV.

lydbjørn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.04.2005
    Antall liker
    49
    Sted
    Oslo
    Rettelse: Det skulle så klart ha vært noen få/enkelte journalister i det forrige innlegget! :eek:

A

AK27

Gjest
    Slubbert skrev:
    AK27 skrev:
    Kan være at det er utvalget nettfora du oppsøker som ikke er representativt, bare en tanke.
    Ha i bakhodet at 95% av nordmenn stemmer til høyre for SV.
    Den politiske opinion i Amerika ligger til venstre for Demokratene i nært alle viktige politiske spørsmål, hvor relevant er egentlig partitilhørlighet for den jevne borgers meningsdannelse. Og hvorfor skulle det være automatikk i at høyreorienterte nettfora domineres av hatefulle ytringer og fremmedfrykt. Problemet er en minoritet som skremmer alternative stemmer fra arenaen. Jeg er sikker på at mange høyrefolk vemmes like mye som undertegnede når de ser kommentarfeltet på VGd. Om du tror meningsspekteret og fordelingen på VGds kommentarfelt er representativt for nordmenn flest, så har du et altfor mørkt syn på dine medborgere og det samfunn du lever i.

N

nb

Gjest
    AK27 skrev:
    Om du tror meningsspekteret og fordelingen på VGds kommentarfelt er representativt for nordmenn flest, så har du et altfor mørkt syn på dine medborgere og det samfunn du lever i.
    Husk på at dersom man f.eks. er høyere utdannet og har en dertil passende jobb med andre kollegaer som er godt utdannet og har venner som er i samme situasjon så kan man fort ikke ha forholdt seg til "gjennomsnittsnordmannen" siden ungomsskolen og eventuelt i militæret om man var der. Det er temmelig skummelt å anta hva "nordmenn flest" mener om noe eller liker og ikke liker basert på sin egen omgangskrets. Ditto om man av en eller annen grunn vanker i en annen form for homogent miljø på den ene eller andre måten.

Ikke dermed sagt at jeg mener at avisenes kommentarfelt er representative, for det tror jeg ikke de er.

Barbaresco

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    656
    nb skrev:
    AK27 skrev:
    Om du tror meningsspekteret og fordelingen på VGds kommentarfelt er representativt for nordmenn flest, så har du et altfor mørkt syn på dine medborgere og det samfunn du lever i.
    Husk på at dersom man f.eks. er høyere utdannet og har en dertil passende jobb med andre kollegaer som er godt utdannet og har venner som er i samme situasjon så kan man fort ikke ha forholdt seg til "gjennomsnittsnordmannen" siden ungomsskolen og eventuelt i militæret om man var der. Det er temmelig skummelt å anta hva "nordmenn flest" mener om noe eller liker og ikke liker basert på sin egen omgangskrets. Ditto om man av en eller annen grunn vanker i en annen form for homogent miljø på den ene eller andre måten.

Ikke dermed sagt at jeg mener at avisenes kommentarfelt er representative, for det tror jeg ikke de er.
    Med stigende utdannelsesgrad og jobbstatus øker også sjansene for jobbturer med drosjebil (utrydningstruet ord), og dersom sjåføren er hvit får en ofte kalibrert sine oppfatninger!

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.155
    Torget vurderinger
    0
    oddgeir skrev:
    Barbaresco skrev:
    ......, og dersom sjåføren er hvit får en ofte kalibrert sine oppfatninger!
    Finnes slike fortsatt?
    De står muligens på WWFs liste over utryddingstruede arter, men jo de finnes. Og de er faktisk mye mer reflekterte enn det ryktet sier.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    nb skrev:
    AK27 skrev:

Viktig å ha i bakhodet til enhver tid.

Spiralis skrev:
    oddgeir skrev:
    Barbaresco skrev:
    ......, og dersom sjåføren er hvit får en ofte kalibrert sine oppfatninger!
    Finnes slike fortsatt?
    De står muligens på WWFs liste over utryddingstruede arter, men jo de finnes. Og de er faktisk mye mer reflekterte enn det ryktet sier.
    Utenfor Oslo er det fortsatt vanlig med drosjesjåfører som er n'te generasjon nordmenn. Og du har helt rett i at ryktet er overdrevet i dag. For tyve år siden var det kanskje en overvekt av de som løste verdensproblemene på enkle måter bak rattet, men i dag er nok de gått av med pensjon. Eller de er rene bileiere istedenfor sjåfører.

Men siden jeg ikke har for vane å diskutere politikk i drosjer så vet jeg egentlig lite om det, det er bare et generelt inntrykk fra generelle samtaler. Men jeg kom på en historie. En kar blant de "alternative" som jeg kjenner begynte å prate narko-politikk med en sjåfør for ca femten år siden. Sjåføren var så uenig med ham at han ønsket å nekte ham å gå ut av drosjen for å dra han med seg til politiet. Det endte med mild håndgemeng, og jeg tror neppe sjåføren fikk betalt for turen. Det ville i alle fall ikke jeg ha gjort hvis en sjåfør forsøkte å ta borgerarrest i meg fordi han mener noe annet enn meg. Tipper politiet hadde ristet godt på hodet...

Nok OT. Den historien hører ikke hjemme her i denne tråden.

S

Slubbert

Gjest
    AK27 skrev:
    Og hvorfor skulle det være automatikk i at høyreorienterte nettfora domineres av hatefulle ytringer og fremmedfrykt. (...) Om du tror meningsspekteret og fordelingen på VGds kommentarfelt er representativt for nordmenn flest, så har du et altfor mørkt syn på dine medborgere og det samfunn du lever i.
    Kommentarfelt og åpne fora som de aktuelle har selvsagt en tendens til å tiltrekke seg ytterlighetene. Men Utgangspunktet var HFS og det er ikke mye "hatefulle ytringer og fremmedfrykt" her. Det later som du anser enhver form for innvandringskritikk eller -skepsis som aparte fremmedhat, det virker på meg virkelighetsfjernt. Du representerer ikke akkurat "sentrum" politisk sett du heller.

A

AK27

Gjest
    Et par ting: snart har flertallet av oss høyere utdanning, nivået i dag ligger rett oppunder 30%; jeg har ikke noe til overs for grupper, det hender at jeg liker mennesker; jeg er fortsatt udannet, har aldri vært utdannet.

VilhelmW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2009
    Antall liker
    217
    Sted
    Alltid lofotværing
    Slubbert skrev:
    Kommentarfelt og åpne fora som de aktuelle har selvsagt en tendens til å tiltrekke seg ytterlighetene. Men Utgangspunktet var HFS og det er ikke mye "hatefulle ytringer og fremmedfrykt" her. Det later som du anser enhver form for innvandringskritikk eller -skepsis som aparte fremmedhat, det virker på meg virkelighetsfjernt. Du representerer ikke akkurat "sentrum" politisk sett du heller.
    Tjaaa...Hvor har det blitt av BBKing og et par, tre andre, forresten? Synes de glimrer med sitt fravær for tida!

A

AK27

Gjest
    Slubbert skrev:
    AK27 skrev:
    Og hvorfor skulle det være automatikk i at høyreorienterte nettfora domineres av hatefulle ytringer og fremmedfrykt. (...) Om du tror meningsspekteret og fordelingen på VGds kommentarfelt er representativt for nordmenn flest, så har du et altfor mørkt syn på dine medborgere og det samfunn du lever i.
    "Dannede mennesker" vet å kle det opp, smarte mennesker vet hvordan å lese. En kan like gjerne si at det er få hatefulle ytringer og lite fremmedfrykt i Hallgrim Bergs Amerikabrevet, eller i Ole Jørgen Anfindsens Selvmordsparadigmet. Mer om dette siden, 72 timer siden sist jeg sov. Ladida.

Det virkelig virkelighetsfjerne er virkelig å tro at en virkelig har et virkelig grep på den virkelige virkeligheten, som mål kan det dog ha en funksjon.

Trane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Antall liker
    7.476
    Torget vurderinger
    4
    VilhelmW skrev:
    Trane skrev:
    Vel, bak tallene ligger endel opplagte problemer, som forsåvidt artiklen i Dagbladet forteller endel om.

3 av 4 med pakistansk bakgrunn henter ektefelle i utlandet, 60% av disse gifter seg med en slekting.
    Gjentatte søskenbarnekteskap medfører en opplagt helserisiko.
    De langt fleste av disse er arrangerte ekteskap hvilket opplagt strider mot det norske verdigrunnlaget ved ikke fritt å kunne velge livspartner.

Når 3 av 4 norskpakistanere henter ektefelle fra utlandet (i prinsippet fra Pakistan) sier det mye om viljen til å integreres og motviljen til å bli for norsk. Det er påvist vesentlige soiale utfordringer når norskpakistanske jenter med utdannelse og et naturlig islett av norsk verdigrunnlag blir bortgiftet til en fetter fra den pakistanske landsbygda. Eller når hustru hentes fra pakistan, blir mor, og avkommet i tredje generasjon vokser opp med urdu som morsmål. Hvor mange generasjoner pakistanere skal vokse opp som fremmedspråklige ?

Men, dette er vel fortsatt ikke stuerent å snakke om ? Spesielt ikke i all den overveldende forståelsesfullhet som kommer til å råde den offentlige arenaen fremover. Ikke desto mindre er det faktiske problemer man vil se mer og mer av fremover.
    Jeg tror ikke vi vil se meir av dette fremover. Jeg tror dette vil vannes ut og "normaliseres". Tvangsekteskap etc. vil mest sannsynlig forsvinne med foreldregenerasjonen, d.v.s. de som er barnefødt i f.eks. Pakistan, Afghanistan, Sudan osv. Det samme vil omskjæring og anna kjønnslemlestelse. De som har annen etnisk opprinnelse enn oss, men som fødes i norge, eller kommer hit som ganske små barn, vil mest sannsynlig påvirkes masse av andre norske barn og unge, smfunnet forøvrig og gjennom skole og media. De vil integreres, og forhåpentligvis bli gode nordmenn- og kvinner.

Og som en annen skribent har påpekt; hvor mange troende kristne gifter seg med en muslim? Det ene er ikke verre enn det andre.

Kanskje vi burde innføre religionsforbud i norge, for så mye uro, vold og krig som forskjellig gudstro og religiøst fundamentert forkvaklethet og fundamentalisme har medført opp gjennom tidende, skal man jaggu leite lenge etter. Er religiøsitet rett og slett en styggedom?

Men nå er vi brukbart O.T.
    Jeg håper du har rett, men jeg tror det dessverre ikke.
    Poenget med den pakistanske ektefelleimporten er jo nettopp å motvirke den effekten du sikter til. Det pakistanske miljøet skiller seg i så måte fra de fleste andre ikke-vestlige innvandrergruppene. Man trenger ikke bruke svært mye til i Oslo-nord/nedre Romerike for å se at innvandrergruppen med pakistansk bakgrunn skiller seg vesentlig fra de fleste andre ved at de er forholdsvis dårligere integrerte inn hva de fleste andre grupper. Spesielt med tanke på at de var den første store ikke-vestlige innvandrergruppen som kom til landet. Den første genereasjonen er nå i ferd med å bli pensjonister. Jeg kjenner til tredjegenerasjons norskpakistanere som er i ferd med å sette til verden fjerde generasjon....som vil vokse opp i et fremmedspråklige hjem fordi mor er importert fra den pakistanske landsbygda...de vil komme til første skoledag med krav om morsmålsundervisning.

Det er vel lite som tyder på at dette er religiøst betinget. Analogier med troende (!) kristne kvinner som ikke gifter seg med muslimer er søkt og konstruerte. Forklaringen er derimot i all vesentlighet kulturell. På samme måte som at flere pakstanere blir markant mer konservativet religiøse når de kommer til Norge først og fremst er kulturelt betinget. Altså en søken etter styrket kulturell tilhørighet i det kjente. Nordmenn er som kjent også norskere enn noen sinne når de er ute i den store verden.

At den største ikke vestlige innvandrergruppen som også har lengst røtter her til lands har kultur får å motarbeide integrering på denne måten er et faktum man for det meste unngått i den offentlige debatten. Istedet for å kalle en spade for en spade har man stukket hodet i sanden...fordi dette er personlige anliggender og man vil ikke stigmatisere grupper. Jeg håper dette er en del av hva Stotenberg henviser til når han sier "..., men ikke naivitet".

Heldigvis har jeg også norskpakistanske bekjente som sier de ikke for alt i verden vil bo på Stovner.....fordi "det er jo bare svartinger der!"

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.912
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    oddgeir skrev:
    vredensgnag skrev:
    Har man vokst opp i vanskelige forhold, får man en annen holdning til ting:

http://www.dagbladet.no/2011/08/11/nyheter/terror/innenriks/anders_behring_breivik/17630216/

To tsjetsjenske gutter var på Utøya.
    De er ekte helter de to der. En bieffekt av å lese om disse guttene er at jeg får bilder av en flyktende formann på netthinnen. Beklager det.
    Vi får sende en terrorist vestover, så får vi ha opptelling av hvor mange som stikker av med ferge sammen med barna sine etter å ha sett samboeren/mora bli henrettet.
    Og i siviliserte parti heter det "leder"...

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    10.756
    Trane skrev:
    .....som vil vokse opp i et fremmedspråklige hjem fordi mor er importert fra den pakistanske landsbygda...de vil komme til første skoledag med krav om morsmålsundervisning. ..........
    Føder kvinner av pakistansk opprinnelse kun gutter?

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    10.756
    oddgeir skrev:
    En bieffekt av å lese om disse guttene er at jeg får bilder av en flyktende formann på netthinnen. Beklager det.
    Sofahelt.
    Når jeg leser slike utsagn får jeg bilde av en velfødd mann i godstolen foran TVen, med potetgullposen og fjernkontrollen innen rekkevidde på netthinnen. Beklager det.

Trane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Antall liker
    7.476
    Torget vurderinger
    4
    Pink_Panther skrev:
    Trane skrev:
    .....som vil vokse opp i et fremmedspråklige hjem fordi mor er importert fra den pakistanske landsbygda...de vil komme til første skoledag med krav om morsmålsundervisning. ..........
    Føder kvinner av pakistansk opprinnelse kun gutter?
    ?

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    11.149
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Pink_Panther skrev:
    oddgeir skrev:
    En bieffekt av å lese om disse guttene er at jeg får bilder av en flyktende formann på netthinnen. Beklager det.
    Sofahelt.
    Når jeg leser slike utsagn får jeg bilde av en velfødd mann i godstolen foran TVen, med potetgullposen og fjernkontrollen innen rekkevidde på netthinnen. Beklager det.
    Intet å beklage. Vi er flere som får slike assosiasjoner.

oddgeir

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2005
    Antall liker
    10
    Pink_Panther skrev:
    oddgeir skrev:
    Sofahelt.
    Da er du på kollisjonskurs med Lars-erik. ;D

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    10.756
    oddgeir skrev:
    Pink_Panther skrev:
    oddgeir skrev:
    Sofahelt.
    Jeg tror du skjønte hva jeg mente. Jeg er sikker på at Lars Erik skjønner hva jeg mener.
    Merkelig, nå ser jeg for meg en mann i en robåt.

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.912
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Pink_Panther skrev:
    oddgeir skrev:
    Pink_Panther skrev:
    oddgeir skrev:
    Sofahelt.
    Jeg tror du skjønte hva jeg mente. Jeg er sikker på at Lars Erik skjønner hva jeg mener.
    Merkelig, nå ser jeg for meg en mann i en robåt.
    Ingen problemer med det, nei.
    Ser også for meg denne robåten, uten årer. Intet pent syn.

Nolfi

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.07.2006
    Antall liker
    22
    Torget vurderinger
    4

lydbjørn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.04.2005
    Antall liker
    49
    Sted
    Oslo
    Det er jo nå at etterpåklokskapen slår inn for fullt, og sjokket begynner sånn delvis å legge seg, men jeg mener forsatt (sagt tidligere i tråden), at sparer man på sikkerhet og helse, da dør faktisk mennesker ???

Tenk heller på hvor "flaks" vi egentlig har hatt, at det var kun en person som sto bak disse sinnsyke handlingene. Hva hadde skjedd hvis det hadde vært tredve terrorister på full spiker der ute den 22 juli?

De pengene som nå vil bli bevilget redder ingen liv den 22 juli 2011.

Det som nesten er for jæ... er at terroristen nå har skrevet seg inn i Norges (Verdens) historien i all fremtid :'(

G

Gjestemedlem

Gjest
    Breivik er nok 'one of a kind'. Det er vanskelig å forestille seg at det finnes mange som her den kombinasjonen av ekstrem tålmodighet, forvrengt verdensbilde, autistisk planlegging og manglende menneskelighet som må til for å gjennomføre noe slikt.

Håpet er jo at eventuelle inspirerte galninger er mye mindre nitide og forsiktige og at den nå økte overvåkningen av miljøene som ønsker etnisk rensking av Europa medfører at man fanger opp fremtidige trusler og kan avverge dem på samme måte som man stundom hører om fra beslektede religiøse voldsmiljøer.

Trusselbildet er for alltid endret og Norge har fått en nye fiende i apartheidmiljøet.

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    10.756
    Jeg syntes nesten synd på FrP. De har en stor rengjøringsjobb foran seg, det er nå skitten tyter frem. Jeg ser Tore Tvedt piper litt på kommentarfeltet også, han støtter Gjedde.

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.912
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Pink_Panther skrev:
    Jeg syntes nesten synd på FrP. De har en stor rengjøringsjobb foran seg, det er nå skitten tyter frem. Jeg ser Tore Tvedt piper litt på kommentarfeltet også, han støtter Gjedde.
    Vigrid?

Status
    Stengt for ytterligere svar.
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn