Da er terroren mest sannsynlig kommet til Norge

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Status
    Stengt for ytterligere svar.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    40.319
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    lars_erik skrev:
    Jeg mener at man etter 22/7 har en plikt til å ta til motmæle mot slike yttringer. Slike holdninger finnnes det mer av en man har ant. Å tie de i hjel har ikke fungert.
    Enig med lars_erik her. Det er helt greit at eddie1 og likesinnede kommer frem i dagslyset, slik at vi andre kan si hva vi mener om synspunktene deres. Men det er da også en samfunnsplikt å si hva vi mener, og der har mange av oss vært altfor tilbakeholdende altfor lenge. Derfor har enkelte rasister enoppfatning om at "halve landet" deler oppfatningene deres, og enkelte skrullinger kan få det for seg at de gjør en prisverdig innsats for konge, land og folk ved å sprenge bomber og skyte ungdommer.

La oss heller si fra en gang for mye enn en gang for lite: eddie1, du tilhører et knøttlite mindretall. Verden er ikke slik som du tror. Det finnes ingen "landsforrædere" som henter inn terrorister til landet på bekostning av verdige trengende. Vi har nettopp fått demonstrert at et slikt verdensbilde er minst like livsfarlig som når folk tror på hellig krig mot de vantro og fromme jomfruer som belønning i paradis. Du må gjerne fortsette å si hva du mener, og da må du også tåle å få høre at en kompakt majoritet er uenig med deg.

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.880
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Hva er nytt? At det også blant innvandrere finnes kriminelle og terrorister, akkurat som blant den norske befolkningen? Jeg ba om DOKUMENTASJON på hvor stor ANDEL av innvandrere som er krigsforbrytere og terrorister. Jeg venter fortsatt på den.

Pust dypt nå, og les det som er skrevet tidligere, før du blamerer deg selv mer.

eddie1

Banned
    Ble medlem
    02.10.2006
    Antall liker
    727
    Torget vurderinger
    8
    Asbjørn skrev:
    lars_erik skrev:
    Jeg mener at man etter 22/7 har en plikt til å ta til motmæle mot slike yttringer. Slike holdninger finnnes det mer av en man har ant. Å tie de i hjel har ikke fungert.
    Enig med lars_erik her. Det er helt greit at eddie1 og likesinnede kommer frem i dagslyset, slik at vi andre kan si hva vi mener om synspunktene deres. Men det er da også en samfunnsplikt å si hva vi mener, og der har mange av oss vært altfor tilbakeholdende altfor lenge. Derfor har enkelte rasister en oppfatning om at halve landet deler oppfatningene deres, og enkelte skrullinger kan få det for seg at de gjør en prisverdig innsats for landet og den tause majoriteten ved å sprenge bomber og skyte ungdommer.

La oss heller si fra en gang for mye enn en gang for lite: eddie1, du tilhører et knøttlite mindretall. Verden er ikke slik som du tror. Det finnes ingen "landsforrædere" som henter inn terrorister til landet på bekostning av verdige trengende. Vi har nettopp fått demonstrert at et slikt verdensbilde er minst like livsfarlig som når folk tror på hellig krig mot de vantro og fromme jomfruer som belønning i paradis. Du må gjerne fortsette å si hva du mener, og da må du også tåle å få høre at en kompakt majoritet er uenig med deg.
    hehe har flere utenlandske venner så er ihvertfall ingen rasist.Men vi skulle hatt en langt strengere innvandrings politikk ved bl.annet nekte kriminelle adgang

Ble medlem
    30.04.2008
    Antall liker
    1.398
    lars_erik skrev:
    Det er merkelig det blir så stille når man ber om dokumentasjon ???

Bruker ingen energi; sitter helt stille...
    Enig med baluba, lars_erik. Ikke gidd flere kalorier på han der tullingen. Han har vist sine synspunkt, de er hæslige og du klarer ikke endre han.
    Spill heller en plate og gled deg til kveldens fisketur, mens du koser deg over valgprognosene.

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.880
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    eddie1 skrev:
    Asbjørn skrev:
    lars_erik skrev:
    Enig med lars_erik her. Det er helt greit at eddie1 og likesinnede kommer frem i dagslyset, slik at vi andre kan si hva vi mener om synspunktene deres. Men det er da også en samfunnsplikt å si hva vi mener, og der har mange av oss vært altfor tilbakeholdende altfor lenge. Derfor har enkelte rasister en oppfatning om at halve landet deler oppfatningene deres, og enkelte skrullinger kan få det for seg at de gjør en prisverdig innsats for landet og den tause majoriteten ved å sprenge bomber og skyte ungdommer.

hehe har flere utenlandske venner så er ihvertfall ingen rasist.Men vi skulle hatt en langt strengere innvandrings politikk ved bl.annet nekte kriminelle adgang
    Vestlige, hvite venner teller ikke i denne sammenheng. Tar vel neppe feil når jeg tror at mørkhudede og muslimer holder seg unne noen som uttrykker holdninger som til forveksling sammenfaller med ABBs.

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    eddie1 skrev:
    lars_erik skrev:
    Dokumentasjon? du vet vel selv at vi har "flyktninger" her i landet som har hvert med på å slakte ned landsbyer i afrika osv.Det er vel ikke noe nytt at vi har krigsforbrytere her i landet! når man leser om drap,voldekt etc så er det jo ikke deres skyld stakkars så mye vondt som de har opplevd fra hjemlandet...
    Dette er tøv! Synsing! Fakta takk

eddie1

Banned
    Ble medlem
    02.10.2006
    Antall liker
    727
    Torget vurderinger
    8
    lars_erik skrev:
    eddie1 skrev:
    Asbjørn skrev:
    lars_erik skrev:

Vestlige, hvite venner teller ikke i denne sammenheng. Tar vel neppe feil når jeg tror at mørkhudede og muslimer holder seg unne noen som uttrykker holdninger som til forveksling sammenfaller med ABBs.
    hehe har bl.annet et afrikansk vennepar som bor i boston.Gode naboer fra nigeria bl.annet.

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.880
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    dag1234 skrev:
    lars_erik skrev:

Bruker ingen energi; sitter helt stille...
    Enig med baluba, lars_erik. Ikke gidd flere kalorier på han der tullingen. Han har vist sine synspunkt, de er hæslige og du klarer ikke endre han.
    Spill heller en plate og gled deg til kveldens fisketur, mens du koser deg over valgprognosene.
    Ingen fisketur i kveld, så har god tid.
    Jeg er nok ikke enig i ressonementet. Slike meninger og holdninger må motsies. Får de stå uimotsagt, siger giften inn hos andre.

Ble medlem
    30.04.2008
    Antall liker
    1.398

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.880
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    dag1234 skrev:
    Asbjørn skrev:
    eddie1 skrev:
    dag1234 skrev:
    [size=10pt]De som virkelig trenger hjelp får det jo ikke,det ser vi jo der![/size]
    Skal vi forstå deg slik at du mener vi bør slippe inn flere palestinere (mulige Hamas-sympatisører!) fra Gaza og den palestinske vestbredden?
    Jeg tror ikke du skal forsøke å forstå meg. Det tror jeg du ikke evner uansett. Linken var til lars_erik.
    Dag; svaret mitt OG Asbjørns var nok rettet til eddie.

Ble medlem
    30.04.2008
    Antall liker
    1.398
    lars_erik skrev:
    dag1234 skrev:
    Asbjørn skrev:
    eddie1 skrev:
    dag1234 skrev:
    [size=10pt]De som virkelig trenger hjelp får det jo ikke,det ser vi jo der![/size]
    Skal vi forstå deg slik at du mener vi bør slippe inn flere palestinere (mulige Hamas-sympatisører!) fra Gaza og den palestinske vestbredden?
    Jeg tror ikke du skal forsøke å forstå meg. Det tror jeg du ikke evner uansett. Linken var til lars_erik.
    Ok. Jeg var like før bespisningen og trodde det var tullingen som lallet av seg noe vrøvl.

eddie1

Banned
    Ble medlem
    02.10.2006
    Antall liker
    727
    Torget vurderinger
    8
    dag1234 skrev:
    lars_erik skrev:
    dag1234 skrev:
    Asbjørn skrev:
    eddie1 skrev:
    dag1234 skrev:
    Ok. Jeg var like før bespisningen og trodde det var tullingen som lallet av seg noe vrøvl.
    hehe mange rasister mot eget land her inne!

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.880
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Ja, her er alle vi landsforædere samlet i en kulturmarxistisk konspirasjon, så bare pass deg! :mad: :mad:

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    40.319
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    dag1234 skrev:
    Asbjørn skrev:
    eddie1 skrev:
    dag1234 skrev:
    De som virkelig trenger hjelp får det jo ikke,det ser vi jo der!
    Det retoriske spørsmålet mitt var nok rettet til eddie1, som plutselig hadde sånn omsorg for disse avviste palestinerne som "virkelig trenger hjelp". Han vred seg behendig unna, men har allerede vist at ingen ting av det han skriver trenger å tas seriøst. I det ene innlegget bærer han seg over at det slipper inn for mange muslimer og i det neste innlegget er det et problem at palestinske asylsøkere avvises.

FatmanFlump

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.11.2007
    Antall liker
    3
    Jeg bor like ved et fengsel, og når bandittene skal ut på perm er det hvitt som snøen det som kommer ut. Etter 3 år så jeg en sort fyr begynne å komme inn og ut defra, men merket at han kom og gikk hver dag, ikke bare rundt helgene. Det viser seg at han jobber i fengselet.

Eddie1s manglende forståelse for asyl-instituttet er noe som er blitt bearbeidet inn av opportunistiske samfunnsaktører helt siden FRP ble opprettet med hjelp fra det Sør-Afrikanske apartheids etteretningstjeneste (kanskje alt det fæle i verden kommer fra Afrika likevel). Asylinstituttet er en viktig del av vår utenrikspolitikk og burde ikke forveksles med innvandring. Desverre sauses det i hopen slik at man får urimelige innstramminger og umenneskelig behandling av personer med et genuint asylbehov. Samtidig er innvandringspolitikken i Norge allerede veldig skjerpet og svekker Norge i konkurransen om talenter.

Men det er klart, hvis man har nulltolleranse for utlendinger som kler seg annerledes, ser annerledes ut, eller høres annerledes ut, er det ikke veldig interessant. Da kan man og alltids slå seg til ro med gullgod dokumentasjon som "det er jo åpenbart at...", "alle vet jo at...", "du må jo forstå at...", og til sist "det er jo en selvfølge at.....".

Kule-Trygve

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2008
    Antall liker
    289
    Zomby_Woof skrev:
    Madla, ja... Har en kompis som jobba der en stund (slutten av '90-tallet). KNMHH syntes det var greit å starte utdanningen med 'ild og bevegelse enkeltmann' på morrakvisten, og være ferdig med troppsangrepet i god tid før middag. Etterpå kunne de gå i seng, trøtte og mette, og i trygg forvissning om at 'når verden skal reddes'... Ærlig talt. Man lærer ikke stort mer om offensive hæroperasjoner på Madla enn man gjør hos ISS renhold. Flinke til å strekke senger blir man, men også der vesentlig dårligere enn f.eks. HMKG. Kompisen min holdt forresten på å dø av faglig understimulering, og forsvant fort til HV-02 og deretter HVSKD. Nå er han yrkes på Terningmoen, det gikk altså bra til slutt.

Eller, med utgangspunkt i enkeltes vurdering av egen kompetanse her inne: Fan! Førr en jåspeis.

Stygt å si det, men det er ikke fritt for at jeg flirer litt her jeg sitter. ;D
    Da jeg skrøt av min "militære dugelighet" var det bare for spøk, i tilfelle du misforsto...men jeg BLE rasende god på å stryke skjorter etter 6 uker på Madla da ;D

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Kule-Trygve skrev:
    Zomby_Woof skrev:
    Da jeg skrøt av min "militære dugelighet" var det bare for spøk, i tilfelle du misforsto...men jeg BLE rasende god på å stryke skjorter etter 6 uker på Madla da ;D
    Ehmmm... Det er da knapt noen annen måte å lese dette på, enn som et forsvar av din 'meningsberettigelse' om politiets innsats?

Eller kanskje det var fleip hele tiden? Si at det var fleip hele tiden... Pliis!!

Kule-Trygve

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2008
    Antall liker
    289
    Vreden spurte om opphavet til "Kule-Trygve" og jeg svarte jo i samme ånd... ;D

Nei jeg tror ikke man har noen spesiell kompetanse på politiarbeid som hfs`er av å ha vært i militæret (som jo sikkert de fleste her har vært). Man trenger ikke å ha vært i militæret en gang (Breivik) for å opparbeide litt kunnskap om hvordan politiet jobber.

G

Gjestemedlem

Gjest
    dag1234 skrev:
    Ja selv prestene begynner jo å innse at man kan beholde kulturelle utslag av kristendommen og samtidig forkaste de religiøse bitene og den utdaterte overtroen den har drasset med seg.

http://www.bbc.co.uk/news/world-europe-14417362

At prestene i en traumatisk situasjon som denne bruker sine demagogiske evner til å berolige folk og innehar visse seremonielle aspekter enn så lenger er ikke noe stort problem. Det er jo tross alt slikt de er lønnet av staten for å bidra med. At de for en gangs skyld gjør noe nytting for lønnen er jo bare positivt.

Ble medlem
    30.04.2008
    Antall liker
    1.398
    Gjestemedlem skrev:
    dag1234 skrev:
    Ja selv prestene begynner jo å innse at man kan beholde kulturelle utslag av kristendommen og samtidig forkaste de religiøse bitene og den utdaterte overtroen den har drasset med seg.

At prestene i en traumatisk situasjon som denne bruker sine demagogiske evner til å berolige folk og innehar visse seremonielle aspekter enn så lenger er ikke noe stort problem. Det er jo tross alt slikt de er lønnet av staten for å bidra med. At de for en gangs skyld gjør noe nytting for lønnen er jo bare positivt.
    Du alt har en egen tråd om dette temaet. Synes du skal holde disse meningene der.

G

Gjestemedlem

Gjest
    dag1234 skrev:
    Gjestemedlem skrev:
    dag1234 skrev:

Du alt har en egen tråd om dette temaet. Synes du skal holde disse meningene der.
    Gjerne det, men da synes jeg også at du skal legge linker til artikler med overskriften:

"Vi er kulturelt kristne"

i den tråden.

Eller skal det være et forbud mot å diskutere innholdet i de trådene du lenker til?

Ble medlem
    30.04.2008
    Antall liker
    1.398
    Gjestemedlem skrev:
    dag1234 skrev:
    Gjestemedlem skrev:
    dag1234 skrev:

Gjerne det, men da synes jeg også at du skal legge linker til artikler med overskriften:

"Vi er kulturelt kristne"

i den tråden.

Eller skal det være et forbud mot å diskutere innholdet i de trådene du lenker til?
    Anne Holt drøfter kritikken som har kommet fra Human Etisk Forbund etter at HEF mener at kirken er forfordelt i sorgprosessen av myndighetene etter terroranslagene. Den diskusjonen har også gått i denne tråden. Derfor er Anne Holts innlegg relevant i denne tåden og ikke i din.

Jeg synes du kan holde religionskritikken din i tråden du har.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    dag1234 skrev:
    Poenget hennes er helt enkelt at det ikke er nødvendig å problematisere det å bruke kirken som samlingssted etter nasjonale tragedier som dette. Det er et sted vi tradisjonelt gjør slike ting, uansett hva vi tror. Det er vår kulturs samlingssted i harde stunder, og hun (med mange) synes at det er en unødvendig debatt. Forstår ikke helt at det skulle være noe kontroversielt i å mene det hun mener her, selv om diskusjonen om vi bør fortsette å forholde oss til kristen kultur selvfølgelig bør fortsette på sin arena og til riktig tid. Og begrepet "riktig tid" må sies å være sentralt her imo. Dette er en tid for å samles, ikke diskutere hvor vi samles.

G

Gjestemedlem

Gjest
    dag1234 skrev:
    Anne Holt drøfter kritikken som har kommet fra Human Etisk Forbund etter at HEF mener at kirken er forfordelt i sorgprosessen av myndighetene etter terroranslagene. Den diskusjonen har også gått i denne tråden. Derfor er Anne Holts innlegg relevant i denne tåden og ikke i din.

Når religion, kristendom, presters rolle og funksjon samt sekulære alternativer diskuteres kan det ikke eksistere noe forbud mot å imøtegå de forutsetninger som den diskusjonen baseres på. Hvorvidt prester og kirker skal ha en slik rolle og et slikt monopol i et fremtidig Norge, eller om det er nødvendig å ta bort de unødvendige religiøse aspektene ved slikt samlings- og sorgarbeid som er viktig for hele nasjonen.

Her er flere alternative retninger. Den humanetiske seremonielle delen, eller en mindre religiøse modell basert på kristne tradisjoner med uten det religiøse innholdet.. jf.t min link til artikkelen i BBC om den nederlandske trendene innen kristendommen.

En spydig, patroniserende og nedlatende henvisning til "religionskritikken din" og "tråden din" kan du bare spare deg for. Slik språk kan du bruke til dine tantebarn og pasienter.

Hvis dette er et tema du ikke er i stand til eller ønsker å debattere så bør du heller ikke bringe det på banen i denne tråden.

G

Gjestemedlem

Gjest
    baluba skrev:
    Poenget hennes er helt enkelt at det ikke er nødvendig å problematisere det å bruke kirken som samlingssted etter nasjonale tragedier som dette. Det er et sted vi tradisjonelt gjør slike ting, uansett hva vi tror. Det er vår kulturs samlingssted i harde stunder, og hun (med mange) synes at det er en unødvendig debatt. Forstår ikke helt at det skulle være noe kontroversielt i å mene det hun mener her, selv om diskusjonen om vi bør fortsette å forholde oss til kristen kultur selvfølgelig bør fortsette på sin arena og til riktig tid. Og begrepet "riktig tid" må sies å være sentralt her imo. Dette er en tid for å samles, ikke diskutere hvor vi samles.
    Det er jo heller ikke noe problem. Jeg har jo også gitt uttrykk for i siste avsnitt av mitt svar at det ikke problematisk i dagens situasjon.

Jeg kan jo sitere meg selv siden noen her leser litt selektivt:

"At prestene i en traumatisk situasjon som denne bruker sine demagogiske evner til å berolige folk og innehar visse seremonielle aspekter enn så lenge er ikke noe stort problem. Det er jo tross alt slikt de er lønnet av staten for å bidra med. "

Vi kan jo dog håpe på av vi i fremtidige situasjoner stiller litt sterkere og har flere ben å stå på i krisesituasjoner.

Folk bruker jo tross alt kirkene nå i denne tunge tiden til å samles for å minnes og hedre de døde, for å føle et fellesskap og dele smerten og sorgen med andre. Ikke for å høre på medlemsverving og misjonering. Det er det jeg mener med at man må tone ned de religiøse aspektene ved kristendommen man vil beholde de kulturelle og seremonielle.

Kanskje en katolsk prest bedre kan formidle budskapet på en forståelig måte:

[video]eBW1bcu6OLo[/video]

Ble medlem
    30.04.2008
    Antall liker
    1.398
    Gjestemedlem skrev:
    dag1234 skrev:

Når religion, kristendom, presters rolle og funksjon samt sekulære alternativer diskuteres kan det ikke eksistere noe forbud mot å imøtegå de forutsetninger som den diskusjonen baseres på. Hvorvidt prester og kirker skal ha en slik rolle og et slikt monopol i et fremtidig Norge, eller om det er nødvendig å ta bort de unødvendige religiøse aspektene ved slikt samlings- og sorgarbeid som er viktig for hele nasjonen.

Her er flere alternative retninger. Den humanetiske seremonielle delen, eller en mindre religiøse modell basert på kristne tradisjoner med uten det religiøse innholdet.. jf.t min link til artikkelen i BBC om den nederlandske trendene innen kristendommen.

En spydig, patroniserende og nedlatende henvisning til "religionskritikken din" og "tråden din" kan du bare spare deg for. Slik språk kan du bruke til dine tantebarn og pasienter.

Hvis dette er et tema du ikke er i stand til eller ønsker å debattere så bør du heller ikke bringe det på banen i denne tråden.
    Whatever...

bber

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.02.2005
    Antall liker
    20
    Religion har aldri bidratt med noe positivt for vanlige mennesker. For maktmennesker er religion et middel til å kontrollere befolkningen og holde dem i sjakk. Tidligere og i dag.
    Stoltenberg har vært utspekulert i sin bruk av kirken, nå og tidligere.
    I det hele tatt er det tankevekkende at det er AP og agrarene i SP som er statskirkens forsvarere i dag. Ikke KrF.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    BBking skrev:
    Religion har aldri bidratt med noe positivt for vanlige mennesker. For maktmennesker er religion et middel til å kontrollere befolkningen og holde dem i sjakk. Tidligere og i dag.
    Stoltenberg har vært utspekulert i sin bruk av kirken, nå og tidligere.
    I det hele tatt er det tankevekkende at det er AP og agrarene i SP som er statskirkens forsvarere i dag. Ikke KrF.
    BB, din gamle gode marxist. Religion er opium for folket, det vet du i alle fall. ;)
    Bare hold deg godt unna leninismen. Den vil ikke kle deg særlig godt.

pedal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    4.590
    Torget vurderinger
    1
    En privatperson filmet politiets båtferd mot Utøya. Den er nå lagt ut på Aftenposten: Link: http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article4207974.ece
    (Når jeg ser den så får jeg asosiasjoner til en Nynytt sketsj. Man tror nesten det er fleip).

Ikke dermed sagt at politiet skal ruse ut og kjøpe seg en ny båt. Hvor stor er sansynligheten for at en ny massemorder slår til på en innsjø i nærheten av Oslo?
    Hva om neste anslag er mot Sametinget i Karasjok? Eller toppetasjen i kontorbygget til TV2 redaksjonen i Bergen? Eller mot KrF landsmøtet i et skogholdt utenfor Kristiansand? Eller en skole på Senja?

Å skulle gardere seg mot en "ny ABB" vil koste milliardbeløp i kjøp av utstyr, trening, vedlikehold og bemanning 24/7. Det er ikke realistisk.
    Jeg tror dessverre at Norge må akseptere en viss risiko for terror/massemord.

Vedlegg

Kule-Trygve

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2008
    Antall liker
    289
    Ser de har startet suvenir- salget (annonsen over). Gjelder å smi mens jernet er varmt.

Status
    Stengt for ytterligere svar.
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn