Da er terroren mest sannsynlig kommet til Norge

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Status
    Stengt for ytterligere svar.

VilhelmW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2009
    Antall liker
    217
    Sted
    Alltid lofotværing
    oddgeir skrev:
    VilhelmW skrev:
    Når rettsaken er ferdig, synes jeg at myndighetene skal la massemorderen vandre litt på Karl Johan, slik at folket får ta han i øyesyn. Så håper jeg at Mesta kan plassere noen lastebillass med steiner i passe størrelse langs løypa. Da slipper vi skattebetalere å fø på utysket lengre enn høgst nødvendig.
    Jeg er glad for at du egentlig ikke mener det du skriver her.
    Nei, jeg gjør jo ikke det. Men tanken er besnærende...

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.232
    Torget vurderinger
    0
    lars_erik skrev:
    Hørte Administrator for nettsiden til Norwegian Defence League på nyhetene nettopp. Han var sannelig, tro det eller ei, møring. Han også. Virket å være fra Kristiansund.
    Javel?? :eek:

Har du noe spesiellt imot møringer? Eller synes du de er så flotte at de av en eller annen grunn skulle være hevet over slikt?

Hva kaller man slikt da?? Å dømme folk ut fra dialekt mener jeg...........

Gubra

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2004
    Antall liker
    813
    Hei FatmanFlump

"Monokulturalisme" er et ord jeg ikke har brukt i noe innlegg, så det er litt underlig at du spør meg om hva det betyr. Siden du sikkert er en kjekk kar skal jeg likevel gjøre et forsøk. Ved å Wik'e får jeg ikke fram noe treff, men ordet er nevnt iforb. med "høyreekstrem" og "nazist", men det viste du vel. God gammel taktikk i denne tråden (også) å tillegge motdebattanter noen ekstra synspunkter........
    Kanskje du nå kan svare på hvorfor det er slik at nordmenn flytter ut når innvandrere flytter inn?

VilhelmW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2009
    Antall liker
    217
    Sted
    Alltid lofotværing
    Gubra skrev:
    Hei FatmanFlump

"Monokulturalisme" er et ord jeg ikke har brukt i noe innlegg, så det er litt underlig at du spør meg om hva det betyr. Siden du sikkert er en kjekk kar skal jeg likevel gjøre et forsøk. Ved å Wik'e får jeg ikke fram noe treff, men ordet er nevnt iforb. med "høyreekstrem" og "nazist", men det viste du vel. God gammel taktikk i denne tråden (også) å tillegge motdebattanter noen ekstra synspunkter........
    Kanskje du nå kan svare på hvorfor det er slik at nordmenn flytter ut når innvandrere flytter inn?
    Siste setning kan kanskje forklares med mangelfull integreringspolitikk for mennesker som flytter hit, feil i innvandringspolitikken, sneversyn fra oss som kaller oss etnisk norske, pluss en stor dose fremmedfrykt, intoleranse, sjølgodhet, dumskap osv.

Vi har en del somaliere rundt oss nå, flyktninger som sikkert blir sendt ut av landt igjen - men de fleste virker å være skikkelige mennesker. Jeg møter ofte noen av disse om morgenen når jeg lufter irskseter'n. De er tydelig litt redde for hunder, men når man hilser på de, smiler de og prater i vei - riktignok på sitt språk, som jeg ikke forstår bæra av. Men de virker vennlige. Enkelte har lært seg å si "god dag". Sånt gleder meg. Tenk på alt de kan tilføre oss, alt de kan lære oss, alt de kan fortelle oss. For mange av disse menneskene, har vært utsatt for ufattelige overgrep, og mange av disse har vokst opp med krig, død, og fordervelse. Jeg synes det er godt å se at slike mennesker kan slippe frykten, og smile.

Prøv med en hilsen, og et smil. Det er utrolig hva som kan komme ut av noe sånt!

FatmanFlump

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.11.2007
    Antall liker
    3
    Gubra skrev:
    Hei FatmanFlump

Det stemmer, du brukte ikke ordet monokulturalisme. Jeg antok at det var en sammenheng mellom det du skrev og monokulturalisme og ikke bare en masse hatefullt sprøyt. Jeg må ærlig talt si du slo meg litt i bakken med det innlegget ditt. Jeg kan desverre ikke fortelle deg hvorfor noen nordmenn er redd innvandrere og jeg har ikke opplevd den problemstillingen du fremmer heller. I min ende av gata hvor jeg bor er det tre innvandrerfamilier og jeg har i grunn ikke tenkt over det før du setter det på spissen her. Tror det er en i andre enden og. Gud, jeg bor jo i Ghettoen! Gubra! Hva skal jeg gjøre?

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    42.494
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Gubra skrev:
    Hei FatmanFlump

Det er da ikke spesielt vanskelig å forstå grunnene til det. Den vanligste er hensynet til barn i skolen. Det er lett å tenke seg at læringsutbyttet blir mindre når en stor andel av elevene er fremmedspråklige, så man flytter til en annen skolekrets. Det gjør en del av innvandrerne også, siden den gjennomsnittlige innvandrerfamilien er mer opptatt av barnas skolegang enn den gjennomsnittlige etnisk norske familien. Dermed svekkes også samholdet i nærmiljøet, ettersom mye aktivitet for barnefamilier og sosiale nettverk i hverdagen er knyttet til nettopp skolen og organisasjonene rundt. Dette ser ut til å skyte fart når mer enn ca en tredjedel av elevene er fremmedspråklige.

Problemet er at når hver enkelt familie gjør det som de mener er best for egne barn, noe de selvsagt er i sin fulle rett til å gjøre, bidrar de samtidig til å forsterke problemet. Det er ingen enkel løsning på dette, så langt jeg vet. Lignende ting har foregått i amerikanske storbyer, se f eks her: http://en.wikipedia.org/wiki/White_flight. Etnisk rensing og massedeportasjon er definitivt ikke en "løsning" jeg vil være med på.

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.924
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Spiralis skrev:
    lars_erik skrev:
    Hørte Administrator for nettsiden til Norwegian Defence League på nyhetene nettopp. Han var sannelig, tro det eller ei, møring. Han også. Virket å være fra Kristiansund.
    Javel?? :eek:

Har du noe spesiellt imot møringer? Eller synes du de er så flotte at de av en eller annen grunn skulle være hevet over slikt?

Hva kaller man slikt da?? Å dømme folk ut fra dialekt mener jeg...........
    Du må nok les noen sider lengre bak ;)

Julenissen

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.05.2002
    Antall liker
    3
    Asbjørn skrev:
    Gubra skrev:
    Hei FatmanFlump

Det er da ikke spesielt vanskelig å forstå grunnene til det. Den vanligste er hensynet til barn i skolen. Det er lett å tenke seg at læringsutbyttet blir mindre når en stor andel av elevene er fremmedspråklige, så man flytter til en annen skolekrets. Det gjør en del av innvandrerne også, siden den gjennomsnittlige innvandrerfamilien er mer opptatt av barnas skolegang enn den gjennomsnittlige etnisk norske familien. Dermed svekkes også samholdet i nærmiljøet, ettersom mye aktivitet for barnefamilier og sosiale nettverk i hverdagen er knyttet til nettopp skolen og organisasjonene rundt. Dette ser ut til å skyte fart når mer enn ca en tredjedel av elevene er fremmedspråklige.

Problemet er at når hver enkelt familie gjør det som de mener er best for egne barn, noe de selvsagt er i sin fulle rett til å gjøre, bidrar de samtidig til å forsterke problemet. Det er ingen enkel løsning på dette, så langt jeg vet. Lignende ting har foregått i amerikanske storbyer, se f eks her: http://en.wikipedia.org/wiki/White_flight. Etnisk rensing og massedeportasjon er definitivt ikke en "løsning" jeg vil være med på.
    "siden den gjennomsnittlige innvandrerfamilien er mer opptatt av barnas skolegang enn den gjennomsnittlige etnisk norske familien."
    Hvor har du det i fra?

N

nb

Gjest
    Vi får se om den gode stemningen nå snur flyttestrømmen av "etniske nordmenn" ut av f.eks Groruddalen i Oslo eller om det kommer et rush av velmenende borgere som flytter til områder i Oslo med høy innvandrerandel fordi det er så berikende å bo der. Har ikke helt troen på at så vil skje for å si det mildt.

Dette er dessverre realitetene i dag og har ingen tro på at denne hendelsen vil endre noesomhelst på det.

Edit: Som Asbjørn sier er noen av grunnene til det rimelig åpenbare.

Roald

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Antall liker
    3.104
    Torget vurderinger
    1
    Asbjørn skrev:
    Gubra skrev:
    Hei FatmanFlump

Litt enket å skylde på hvit flukt, her er en mer detaljert oversikt fra USA

http://www.dailymail.co.uk/news/article-1315078/Race-maps-America.html

KJ

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Antall liker
    4.925
    Torget vurderinger
    1
    o.t.?
    pedal skrev:
    Asbjørn skrev:
    Omtrent det første våre forfedre gjorde etter at de tuslet ut av Afrika for ca 60000 år siden var å blande seg med neanderthalerne.
    Jeg leste en gang en artikkel om en undersøkelse av arvestoff blant nordmenn. Kortversjonen var at enten er du (vi) neger, same eller en blanding.
    En liten anekdote ... det er større genetisk variasjon sør for Sahara en i resten av verden til sammen., og den totale genetiske variasjonen blant menneskene er mindre enn en prosent av genmaterialet.

mvh
    KJ

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    42.494
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Julenissen skrev:
    "siden den gjennomsnittlige innvandrerfamilien er mer opptatt av barnas skolegang enn den gjennomsnittlige etnisk norske familien."
    Hvor har du det i fra?
    Direkte observasjon. Barna omgås ganske mange fra alle mulige kulturer. Den største komplimenten jeg har fått som forelder kom fra en av min datters asiatiske venner da de sammenlignet hvilke krav som ble stilt til dem hjemme med hensyn til skolearbeid, husarbeid, osv. "Du har fått en gul oppdragelse!", sa han, lett sjokkert.

Litt stereotypisk: Norske nordmenn er i ferd med å bli fete og late. Vi kjører ungene våre rundt på alle mulige kulturelle selvrealiseringsaktiviteter og skjeller ut læreren hvis gullungene får de karakterene de fortjener. Vi øser penger over nurkene, slik at de skal slippe å jobbe i sommerferiene, stakkars. Når de engang flytter hjemmefra, hjelper vi dem med penger og kjøper kanskje en leilighet til dem hvis vi har råd til det. Når de kommer ut i arbeidslivet, forventer de at sjefen skal overta velferdsansvaret som foreldrene hadde, og fri og bevare dem vel for å måtte gå gradene i yrkeslivet. Samtidig vokser det opp en generasjon innvandrerungdom som er motiverte til å arbeide seg opp og frem. De har deltidsjobber ved siden av skolen, jobber i feriene, sparer opp penger, og sikter seg inn på studier som lege, advokat eller ingeniør. Når de kommer ut i jobb, er de allerede vant til å jobbe hardt og målrettet, og karrierene blir deretter. Om 10 år vil vi se mange andregenerasjons innvandrere i sentrale lederstillinger. Det finnes selvsagt unntak, men dette er et riktigere bilde enn de dommedagsvisjonene som sånne nek som Fjordman driver og forteller. Dette skyldes ikke noen gigantisk konspirasjon, men gammeldags hardt arbeid og velfortjent suksess.

Her er ett eksempel, en ung mann vi kunne ha god bruk for her, men som dessverre bare ble 19 år: http://www.oblad.no/vestby/rorende-og-verdig-minnestund-for-karar-mustafa-qasim-1.6400433

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.014
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Det var jo jødenes tvungne situasjon som førte til de yrkesvalgene de foretok, og deres samfunnsposisjon på grunn av det førte blant annet til den skepsisen de fikk mot seg. Jeg håper nesten for innvandrermiljøets del at barna ikke blir for suksessrike. ::)

Julenissen

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.05.2002
    Antall liker
    3
    Asbjørn skrev:
    Julenissen skrev:
    Hvor har du det i fra?
    Direkte observasjon. Barna omgås ganske mange fra alle mulige kulturer. Den største komplimenten jeg har fått som forelder kom fra en av min datters asiatiske venner da de sammenlignet hvilke krav som ble stilt til dem hjemme med hensyn til skolearbeid, husarbeid, osv. "Du har fått en gul oppdragelse!", sa han, lett sjokkert.

Lett stereotypisk: Norske nordmenn er i ferd med å bli fete og late. Vi kjører ungene våre rundt på alle mulige kulturelle selvrealiseringsaktiviteter og skjeller ut læreren hvis gullungene får de karakterene de fortjener. Vi øser penger over nurkene, slik at de skal slippe å jobbe i sommerferiene, stakkars. Når de engang flytter hjemmefra, hjelper vi dem med penger og kjøper kanskje en leilighet til dem hvis vi har råd til det. Når de kommer ut i arbeidslivet, forventer de at sjefen skal overta velferdsansvaret som foreldrene hadde, og fri og bevare dem vel for å måtte gå gradene i yrkeslivet. Samtidig vokser det opp en generasjon innvandrerungdom som er motiverte til å arbeide seg opp og frem. De har deltidsjobber ved siden av skolen, jobber i feriene, sparer opp penger, og sikter seg inn på studier som lege, advokat eller ingeniør. Når de kommer ut i jobb, er de allerede vant til å jobbe hardt og målrettet, og karrierene blir deretter. Om 10 år vil vi se mange andregenerasjons innvandrere i sentrale lederstillinger. Det skyldes ikke noen gigantisk konspirasjon, men gammeldags hardt arbeid og velfortjent suksess.

OK, det finnes unntak, men den stereotypien der er mer riktig enn historiene som sånne nek som Fjordman driver og forteller. Her er ett eksempel, en ung mann vi kunne ha god bruk for her, men som dessverre bare ble 19 år: http://www.oblad.no/vestby/rorende-og-verdig-minnestund-for-karar-mustafa-qasim-1.6400433
    Her er min obsevasjon blant voksne innvandrere/flyktninger, min kone er utenlandsk og har vært involvert en del i hennes skolegang blant voksne innvandrere.Helt til å begynne med så er folk opptatt av skolen, helt til NAV-djevelen tar dem, da er det mest intersssant hva de kan få ut av systemet, går ett tydelig skille med asiater.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    42.494
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    baluba skrev:
    Det var jo jødenes tvungne situasjon som førte til de yrkesvalgene de foretok, og deres samfunnsposisjon på grunn av det førte blant annet til den skepsisen de fikk mot seg. Jeg håper nesten for innvandrermiljøets del at barna ikke blir for suksessrike. ::)
    Nei, NAV sørger nok for det. Der har dessverre Julenissen et godt poeng.

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.924
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    baluba skrev:
    Hvorfor ikke det. Skulle det være noe galt i det, eller var det bare en "morsomhet"?

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    42.494
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    lars_erik skrev:
    baluba skrev:
    Hvorfor ikke det. Skulle det være noe galt i det, eller var det bare en "morsomhet"?
    baluba gjør en korrekt historisk observasjon. Hvis du leser Amos Oz' "En fortelling om kjærlighet og mørke", så beskriver han ett sted at eksamenspapirer var det de europeiske jødene samlet på. De levde i konstant frykt for pogromer og forfølgelse, så det eneste de alltid kunne være sikre på å få med seg hvis de måtte flykte var sin egen kunnskap og eksamenspapirene innsydd i foret på et klesplagg. Overrepresentasjonen av jøder i bank og finans skyldtes at det var en av de få yrkesvalgene som var åpne for dem. Pengeutlån ble ansett som en "uren" aktivitet for kristne og muslimer. Velutdannede og hardt arbeidende, tildels med materiell suksess, men som baluba observerer, så ble også det brukt mot dem av demagogene og bermen på 1930-tallet.

Du finner igjen restene av den kulturen i Brooklyn. Det er også en grunn til at såpass mange andregenerasjons jøder ble professorer, leger og advokater i etterkrigstidens USA. Det handler heller ikke om konspirasjoner, men om summen av de valgene enkeltmennesker treffer for å gjøre det beste ut av de kortene de har fått tildelt.

V

vredensgnag

Gjest
    Julenissen skrev:
    Asbjørn skrev:
    Gubra skrev:
    Hei FatmanFlump

Hvor har du det i fra?
    Innvandrerbarn tar gjennomgående høyere utdannelse med bedre resultater enn etnisk norske barn. Barn med bosnisk, vetnamesisk eller sri-lankesisk bakgrunn gjør det best.

Litt å fundere over:

http://www.morsmal.org/norwegian/news/rapports/Flere-innvandrere-tar-høyere-utdanning-1993.html

N

nb

Gjest
    Før vi sporer helt av her.... poenget var egentlig å si at det er lett å ha de "riktige" holdningene i en stund som denne, tenke de "riktige" tankene og det er lett å ta avstand for noe så avskyelig som det ABB har gjort og å markere det. Men når hverdagen melder seg og folk f.eks skal bestemme seg for hvor i Oslo de skal bosette seg så er nok alt tilbake til det gamle igjen.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.014
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Asbjørn skrev:
    lars_erik skrev:
    baluba skrev:
    baluba gjør en korrekt historisk observasjon. Hvis du leser Amos Oz' "En fortelling om kjærlighet og mørke", så beskriver han ett sted at eksamenspapirer var det de europeiske jødene samlet på. De levde i konstant frykt for pogromer og forfølgelse, så det eneste de alltid kunne være sikre på å få med seg hvis de måtte flykte var sin egen kunnskap og eksamenspapirene innsydd i foret på et klesplagg. Velutdannede og hardt arbeidende, men som baluba observerer, så ble også det brukt mot dem av demagogene og bermen på 1930-tallet.

Du finner igjen restene av den kulturen i Brooklyn. Det er også en grunn til at såpass mange andregenerasjons jøder ble professorer, leger og advokater i etterkrigstidens USA. Det handler heller ikke om konspirasjoner, men om summen av de valgene enkeltmennesker treffer for å gjøre det beste ut av de kortene de har fått tildelt.
    Og fortsatt er dette kanskje grunnlaget som fyrer mest oppunder de som tror på den sionistiske verdenskonspirasjonen. Jeg syntes det var på sin plass å gjøre et poeng av det, men mener jo selvsagt ikke at innvandrerbarn bør gjøre det dårligere på skolen av den grunn. Vi er nok best tjent med ressurssterke innbyggere i landet vårt, selv om noen tullinger kan tolke det dithen at de kupper samfunnet. ::)

Gubra

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2004
    Antall liker
    813
    FatmanFlump skrev:
    Gubra skrev:
    Hei FatmanFlump

Det stemmer, du brukte ikke ordet monokulturalisme. Jeg antok at det var en sammenheng mellom det du skrev og monokulturalisme og ikke bare en masse hatefullt sprøyt. Jeg må ærlig talt si du slo meg litt i bakken med det innlegget ditt. Jeg kan desverre ikke fortelle deg hvorfor noen nordmenn er redd innvandrere og jeg har ikke opplevd den problemstillingen du fremmer heller. I min ende av gata hvor jeg bor er det tre innvandrerfamilier og jeg har i grunn ikke tenkt over det før du setter det på spissen her. Tror det er en i andre enden og. Gud, jeg bor jo i Ghettoen! Gubra! Hva skal jeg gjøre?

Så siden du ikke opplever det som noe problem, er det ikke noe problem. Elegant!

Gubra

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2004
    Antall liker
    813
    Baluba:
    Ja, jeg skal gi deg rett i at det ikke er spesiellt gloriøst å sparke Pedersen når han ligger nede, men det er da heller ikke særlig gloriøst å opphøye mannen til helt som det ble gjort i avisa.
    Uansett, gjort er gjort, ikke mitt fineste øyeblikk.......

FatmanFlump

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.11.2007
    Antall liker
    3
    Gubra skrev:
    FatmanFlump skrev:
    Gubra skrev:
    Hei FatmanFlump

Så siden du ikke opplever det som noe problem, er det ikke noe problem. Elegant!
    Ikke for å pirke alt for dypt i det, men det er vel slik problemer fungerer.

Guit

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.09.2009
    Antall liker
    164
    Sted
    Sunndalsøra
    nb skrev:
    Før vi sporer helt av her.... poenget var egentlig å si at det er lett å ha de "riktige" holdningene i en stund som denne, tenke de "riktige" tankene og det er lett å ta avstand for noe så avskyelig som det ABB har gjort og å markere det. Men når hverdagen melder seg og folk f.eks skal bestemme seg for hvor i Oslo de skal bosette seg så er nok alt tilbake til det gamle igjen.
    Det er det jeg frykter også. Kan bli litt for mye Kardemomme. De må ikke tillate at ABB stille noen krav til sin fordel.Men jeg tror ikke han kommer frem med alle opplysningene som har noe særlig betydning for etterforskninga. Det er mange som mener at politiet skulle ha vært raskere på plass på Utøya og forhindret gærningen og ''leke'' seg med folka der ute i så lang tid. Det er dette som graver meg mest.
    Man har ikke akkurat følelsen at man er overbeskyttet av det norske politi. Noe som de sikkert tenker mye på akkurat nå når Norge har forandret seg noe etter dette. Man skal ikke late som ingenting. Jeg synes at de fleste har taklet situasjonen meget godt. Man blir aldri forberet når noe liknende kan hende igjen mvh Guit

V

vredensgnag

Gjest
    Her er MS Thorbjørn, med stålskrog og nedsenkbar rampe, som kan senkes til den toucher vannoverflaten. Styrehuset består av samme stålplater og har sikkerhetsglass.

Man kan forestille seg fergen anvendt til å plukke opp svømmende ungdommer. Bare som en vill tanke. Man kan tom ha det rare innfall å sette båtens hekk mot øya, mens ungdommer svømmer til motsatt side og hentes opp, mens styrehuset skjermer mot kuler.

Eivind Rindal brukte derimot båten "Reiulf" og reddet 12 vha den. Denne ble beskutt, men fordi terroristen brukte SP-kuler, så fragmenterte disse mot treskroget. Likevel sank den etter at den kom inn til land, men ingen ombord ble såret.

http://www.ostlendingen.no/nyheter/foler-meg-ikke-som-helt-1.6392131

Vedlegg

FatmanFlump

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.11.2007
    Antall liker
    3
    Jeg forstår at dette blir ansett for å være uttrykk for tankepolitiet eller meningstyranniet, men det værste man kan gjøre mot de overlevende er å forsøke å skyve skylden over på dem. Mange av dem sliter djevelsk med skyldfølelse for bare å ha klart å overleve. For at de skal komme seg gjennom denne tunge tiden og plukke opp bitene av livet sitt har resten av oss et ansvar for å holde fjottete superhelt-teorier for oss selv. Jeg driter i om AUF-lederen satt og sippet sprudlevin på QE2. Det var ikke han som forårsaket denne hendelsen og han er ikke del av kriseberedskapen. Han, og alle andre som overlevde gjorde landet en stor tjeneste ved å spare oss for sorgen over ytterligere ofre.

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.924
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    FatmanFlump skrev:
    Jeg forstår at dette blir ansett for å være uttrykk for tankepolitiet eller meningstyranniet, men det værste man kan gjøre mot de overlevende er å forsøke å skyve skylden over på dem. Mange av dem sliter djevelsk med skyldfølelse for bare å ha klart å overleve. For at de skal komme seg gjennom denne tunge tiden og plukke opp bitene av livet sitt har resten av oss et ansvar for å holde fjottete superhelt-teorier for oss selv. Jeg driter i om AUF-lederen satt og sippet sprudlevin på QE2. Det var ikke han som forårsaket denne hendelsen og han er ikke del av kriseberedskapen. Han, og alle andre som overlevde gjorde landet en stor tjeneste ved å spare oss for sorgen over ytterligere ofre.
    Disse uttrykkene er det ekstremistene som bruker når de nå omsider møter motstand. Det skal du ta kun som en ære.

Ellers er jeg helt enig i at å lete etter feil hos de overlevendes reaksjoner er simpelt og et lavmål. Ingen vet hvordan man selv ville reagert i en slik forferdelig situasjon.

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Å lete etter ting å bebreide hos de overlevende på denne måten er både hodeløst og hjerteløst.

Jeg fatter ikke at det går an!

V

vredensgnag

Gjest
    Hva skjedde med MS Thorbjørn, egentlig? Noen som vet hvorfor den ikke kunne brukes når småbåtarmadaen gikk ut?

Og nei, ingen som bebreider noen for noe som helst (med unntak av at det er synd at nyhetshelikoptrene fikk ungdommer til å gå ut fra sine skjulesteder).

N

nb

Gjest
    vredensgnag skrev:
    Hva skjedde med MS Thorbjørn, egentlig? Noen som vet hvorfor den ikke kunne brukes når småbåtarmadaen gikk ut?
    De dro til Hønefoss så vidt jeg har skjønt, det er et godt stykke unna.

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.924
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    vredensgnag skrev:

Og nei, ingen som bebreider noen for noe som helst (med unntak av at det er synd at nyhetshelikoptrene fikk ungdommer til å gå ut fra sine skjulesteder).
    Når det gjelder NRKs helikopter, har jeg forstått det slik at det var der angående et nyhetsoppdrag. Det ble tilfeldigvis vitne til terroren.
    Selvsagt forferdelig at noen kom fram fra sine skjulesteder pga det.

V

vredensgnag

Gjest
    Jeg tror jeg også kan tenke meg å bebreide visse nyhetsredaksjoner, som ringte opp ungdommene på Utøya, gjentatte ganger. En fikk 12 oppkall, også etter at vedk hadde sendt sms med "ikke ring, vi gjemmer oss".

Naturligvis må det være lov å undres over disponeringen av landgangsfartøyet MS Thorbjørn - i det minste i lys av den mildt sagt rare helikopterdebatten.

Det er sprikende opplysninger, men såvidt jeg har kunnet finne ut, så dro de ikke til havnen med skuta. Deretter forlot de stedet i privatbil, og til slutt endte de opp i politistasjonen på Hønefoss, sannsynligvis etter telefoner med noen sentralt som kunne fortelle dem at norsk militære ikke hadde innledet statskupp, i samarbeid med politiet.

Men skuta har vært fraværende i nyhetsbildet, og jeg undres hvorfor. Kunne vært greit å ha flere opplysninger.

FatmanFlump

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.11.2007
    Antall liker
    3
    vredensgnag skrev:
    Jeg tror jeg også kan tenke meg å bebreide visse nyhetsredaksjoner, som ringte opp ungdommene på Utøya, gjentatte ganger. En fikk 12 oppkall, også etter at vedk hadde sendt sms med "ikke ring, vi gjemmer oss".

Naturligvis må det være lov å undres over disponeringen av landgangsfartøyet MS Thorbjørn - i det minste i lys av den mildt sagt rare helikopterdebatten.

Det er sprikende opplysninger, men såvidt jeg har kunnet finne ut, så dro de ikke til havnen med skuta. Deretter forlot de stedet i privatbil, og til slutt endte de opp i politistasjonen på Hønefoss, sannsynligvis etter telefoner med noen sentralt som kunne fortelle dem at norsk militære ikke hadde innledet statskupp, i samarbeid med politiet.

Men skuta har vært fraværende i nyhetsbildet, og jeg undres hvorfor. Kunne vært greit å ha flere opplysninger.
    Jeg har etter hvert funnet ut at det er ingenting som kan hindre deg i å gjøre noen ting som helst. Men det kan være stygt å se på iblant.

I mellomtiden kan jo alle Gummi-Tarzan-wannabes se på litt obligatorisk lesestoff før de spinner videre på galskapen: http://www.vg.no/nyheter/innenriks/oslobomben/artikkel.php?artid=10097268

V

vredensgnag

Gjest
    Alltid festlig med meningspoliti, spesielt av det selvutnevnte slaget. Kom gjerne med saklig kritikk.

Kanskje klokt å fokusere på dine egne utsagn, fatman, og bruke mindre tid på hva du mener andre har skrevet som er upassende, i henhold til din oppfatning om hvor grensegangene går?

Jeg har registrert at det i media er innpå tabubelagt å diskutere MS Thorbjørns ferd i Tyrifjorden, og er nysgjerrig av den grunn.
    Det gjør meg selvsagt til et forkvaklet individ.

FatmanFlump

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.11.2007
    Antall liker
    3
    vredensgnag skrev:
    Alltid festlig med meningspoliti, spesielt av det selvutnevnte slaget. Kom gjerne med saklig kritikk.
    Dersom du gjør en taktisk retrett nå vil du føle deg bedre, jeg ønsker ikke å "lekesloss" med deg om dette emnet.

V

vredensgnag

Gjest
    FatmanFlump skrev:
    vredensgnag skrev:
    Dersom du gjør en taktisk retrett nå vil du føle deg bedre, jeg ønsker ikke å "lekesloss" med deg om dette emnet.
    Jeg registrerer dine hyppige oppfordringer om taktiske retretter og at du skal utvise tålmodighet dersom ulike andre HFSere velger å omformulere seg etter at du har krydret ditt "kloksinn" over en tråd.
    Innbiller meg at dette er andre gang jeg har fått utdelt ditt "adgang til retrett" kort.

Det er veldig underholdende.

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    9.371
    Torget vurderinger
    1
    vredensgnag skrev:

Kanskje klokt å fokusere på dine egne utsagn, fatman, og bruke mindre tid på hva du mener andre har skrevet som er upassende, i henhold til din oppfatning om hvor grensegangene går?

Jeg har registrert at det i media er innpå tabubelagt å diskutere MS Thorbjørns ferd i Tyrifjorden, og er nysgjerrig av den grunn.
    Det gjør meg selvsagt til et forkvaklet individ.
    Det er veldig tabulagt. Fartøyet ville hatt stor verdi i redningsarbeidet. Og det er mange som undres litt over hva AUF-lederen har uttalt til media (hvilket i fremtiden raskt kan bli et problem at man "sår" en grunnleggende mistillit til samfunnets ordens-systemer; Politi og Forsvar, og landets politiske tradisjoner).

Grunnen til at jeg undres over AUF-lederens bevegelser denne tragiske dagen, er at han, i motsetning til veldig mange andre sentrale personer, ikke uttaler seg. At han trodde det var et statskupp som var i gang, er jo en egen sak som jeg ikke skal kommentere her, og at han og de åtte andre dro så raskt som mulig vekk fra øya, er helt forståelig. Men jeg lurer på hvorfor de dro så langt vekk som mulig, for det må jo ha vært en grunn til det, og særlig tatt i betraktning at båten sannsynligvis kunne vært brukt i redningsarbeidet.

Slik det er nå, synes jeg det er en form for vakuum som fort kan bli fylt med usannheter og rykter dersom Pedersen ikke kommer litt mer på banen.

Finnes i kommentarloggen hos: http://www.dagsavisen.no/innenriks/article518735.ece

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    10.841
    vredensgnag skrev:

Det er nevnt før, men "Thorbjørns" skipper var samboer med en av de første som ble drept og han visste det. Deres to barn var i trygghet ombord på fergen. Er det da så fryktelig rart at de ville komme seg i sikkerhet? Eller skulle noen av de andre ombord ha overmannet skipperen og lekt Rambo og dermed satt alles liv i fare?

Status
    Stengt for ytterligere svar.
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn