Dab veddemål

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Etter å ha kjørt noen hundre tusen kilometer med FM-LW-MW i bilen gjennom 70 80 og 90 tallet, forskjellige biler, forskjellige radioer og forskjellige antenner pga. av biltypen, så er det vel en ting som er felles for lyden fra FM. Så fort man nærmer seg et vanskelig område så kommer skurr, plopp og fissjj lydene. Akkurat som i dag hvis man tar en tur til Sverige. Men ettersom topografien dr litt annerledes her i Norge, så skjedde det mye oftere. En tur til Follebu for litt over en måned siden, i en Mercedes Vito med bare FM radio, hadde mer ulyder på veien, enn x-antall sekunder med musikk uten ulyder.

    Og hvilke DAB kanaler er det du ikke får inn langs E6...og hvilken del av E6 ?
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Så det betyr at de radiostasjonene som sender med dobbelt distribusjon ikke har noen lyttere på DAB ? Dette er vel kun noe FM nisser tror på. Akkurat som radio Metro i all hemmelighet sender på DAB, mange steder i landet....og at det er bare meg som hører Radio Metro på DAB i Østfold...?
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.310
    Antall liker
    16.930
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Så det finnes ingen DAB radioer....men det finnes radioer som kan ta inn DAB og FM osv.
    Spiller liten rolle hvordan du velger å karakterisere produktet. Om kundegrunnlaget blir for lite er det:
    a) Uinteressant å produsere.
    b) Om ikke det kundegrunnlaget er villig til å betale prisen.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.283
    Antall liker
    34.818
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det ligger kanskje et lite hint i at det er knøttlille Tiny Audio på Oppsal, stiftet 2001, som er dominerende for ettermonterte DAB-adaptere i bil. Det er ikke Panasonic, Sony, Philips, Samsung eller noen av de andre internasjonale elektronikkgigantene. Mon tro hvorfor ingen av dem har kastet seg over dette "vekstmarkedet"?

    https://www.tinyaudio.no/om-oss
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.030
    Antall liker
    9.310
    Det er flere enn Tiny som tilbyr adapter, men Tiny tilbyr et veldig godt adapter. Vedvik og co har vært/er meget dyktige, nå er jo snart Pinell på plass igjen også.
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Svaret er ganske enkelt: DAB ble ikke oppfunet i Asia=Japan. Men etter en del mas fra UK og Norge, fikk de produsentene av sine bilradioer til å legge til en DAB chip, akkurat som de fikk lagt inn mottaker for satellitt radio i USA.
    Nå selges de fleste nye biler i Europa med navigasjon, støtte for AirPlay og Android telefoner, og DAB FM radio.
    Min brors nye Honda CR-V speiler hans Samsung på displayet når han bruker Waze. Og sånn ser det ut på hans DAB radio i Stockholm:
    69061B50-2251-4996-8371-91B2DBADFD8E.jpg
    3C0D0F4C-AF5B-4148-8249-6DE2DD88EDAF.jpg
    4D81B7E3-906E-4F94-B140-12EF8A0D0CEC.jpg
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Til Asbjørn...det ligger en NRK DAB sender på Vardåsen.
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.082
    Antall liker
    10.486
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    I 2015 gransket den svenske riksrevisjonen planene om å innføre Dab i nabolandet.
    Her er rapporten:
    https://www.riksrevisionen.se/downl...NDbnzAdVW790VQ04shAy0W8SKP2emLzW-gNswewNeNgLI

    For de som ikke gidder å leser er det et sammendrag fra side 7
    Kort fortalt:
    Fordyrende, mangler brukerperspektiv og det finnes ikke noe etterspørsel etter dab og fm og internett dekker behovet.
    Les gjerne.

    Hva skjer i Norge?
    RR nektet å se på prosessen:
    RADIONYTT.NO - Riksrevisjonen vil ikke granske FM-slukking

    Tror nok dette er gammelt nytt.

    screenshot-www.facebook.com-2019.11.13-14_28_22.jpg
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.614
    Antall liker
    9.171
    Sted
    Trondheim
    Det jeg synes er så merkelig er alle som klager på enorme mengder sus og skurr på FM-radioen. Dette har jeg kun opplevd der du er svært lang unna senderen eller når en kommer i kraftig radioskygge, f.eks. i daler eller i kjelleren på det ene kjøpesenteret her i byen - der DAB ramler helt ut. De samme personene har absolutt ingen problemer med DAB?
    Her er det omvendt. Der det har vært skurr og sus eller ikke dekning på FM fungerer DAB helt fint. E6 mellom Støren og Oppdal? Den eneste kanalen jeg finn inn delvis var NRK P2 på FM (forsvant ofte, skurr ellers). Med DAB har jeg alle kanalene hele veien.
    I leiligheten til min mor - skurr og sus på FM. Nesten ikke signal på mobilen. DAB funker helt fint. Hun hører mye på radio, så for henne har DAB vært en velsignelse.
    Jeg hører stort sett bare på radio i bil, og der er DAB mye bedre enn FM noen gang var. Nå har jeg radiosignal nesten uansett hvor jeg kjører. Det hadde jeg ikke med FM. T.o.m. på Dovre kan jeg nå høre radio. Det gikk ikke før.

    For meg personlig har omleggingen til DAB vært positiv. Nå har jeg radio der jeg tidligere ikke hadde det. Innholdet i kanalene og om det var lurt å satse på en teknologi som det ser ut til at ingen andre vil bruke er en annen sak.
     
    Sist redigert:

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Som jeg har sagt så mange ganger før. Det verste med DAB er at det fungerer. Men man må ha riktig utstyr, og vite hvordan man bruker DAB radioen. Så enkelt er det. Ca. 15 kanaler har samme frekvens over hele Norge. Innholdet er en annen diskusjon, men det er alltid noe å høre på. Eller så har man ca 15 NRK kanaler. Alle på samme frekvens innen hver sin region.
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Så mye enklere å starte bilen. Radioen kommer på automatisk. Utrolig hva man kan få til i 2019.
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.082
    Antall liker
    10.486
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Funket i 1970 også det, så vi er vel på stedet hvil sånn sett.
     
    • Liker
    Reaksjoner: ptb

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Selv om jeg har min mobil på stativ i bilen, så er jo DAB/FM radioen mye bedre og lettere. Og den står alltid på DAB. Og har signal hver eneste dag..de siste 6 årene...
     

    CarstenS

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.03.2005
    Innlegg
    308
    Antall liker
    115
    Selv om jeg har min mobil på stativ i bilen, så er jo DAB/FM radioen mye bedre og lettere. Og den står alltid på DAB. Og har signal hver eneste dag..de siste 6 årene...
    Bra det fungerer for deg. Men så stort antall brukere har vist DAB skulderen at kommersielle DAB-kumpaner nå regelrett taper penge på eventyret. NRK bryr seg jo ikke om brukerne - de viser samme adferd som ridefogden både hva angår inndrivning av 10'ende og hva angår respekt.

    Og slik adferd medfører opprør på et tidspunkt!
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Ja rykter og media sier så. Og en del FM nisser som tror at de kan skru tiden tilbake.....så de som vil bruke penger på radioreklame tviler jo selvsagt om det er noen som hører på radio...og det er det jo...men så lenge MSM media elsker negative artikler om bl. a.
    DAB, så er jo det ganske trist. Og jeg synes det er ganske trist at voksne mennesker hyler og godter seg når det går dårlig for en bransje
    som folk flest har glede av. Særlig en viss klubb på Facebook, som gjør alt de kan for å forvirre og desinformere om de som står bak
    DAB utbyggingen. Og at DAB ikke fungerer.
    Til og med Øystein Sunde har laget en sang om at DAB ikke fungerer.
    Så hvordan han ikke klarer å få inn en DAB sender som står midt i Skarnes, er mer enn jeg forstår.
    Det bare viser at mange ikke har fått det til, og som vanlig legger skylda på at det er dårlig dekning.
    Heia Norge.
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.255
    Antall liker
    1.158
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Ja rykter og media sier så. Og en del FM nisser som tror at de kan skru tiden tilbake.....så de som vil bruke penger på radioreklame tviler jo selvsagt om det er noen som hører på radio...og det er det jo...men så lenge MSM media elsker negative artikler om bl. a.
    DAB, så er jo det ganske trist. Og jeg synes det er ganske trist at voksne mennesker hyler og godter seg når det går dårlig for en bransje
    som folk flest har glede av. Særlig en viss klubb på Facebook, som gjør alt de kan for å forvirre og desinformere om de som står bak
    DAB utbyggingen. Og at DAB ikke fungerer.
    Til og med Øystein Sunde har laget en sang om at DAB ikke fungerer.
    Så hvordan han ikke klarer å få inn en DAB sender som står midt i Skarnes, er mer enn jeg forstår.
    Det bare viser at mange ikke har fått det til, og som vanlig legger skylda på at det er dårlig dekning.
    Heia Norge.
    Øystein lagde sangen etter han hadde vært på langtur, ikke i butikken. Videre blir det helt feil å sammenlikne med FM i dag da de har plukket ned de beste senderne og sendt de til Afrika !

    Dekning har aldri vært mitt anliggende - det er lydkvaliteten jeg synes er den største brøleren. Man kunne fått en ok kvalitet med litt færre kanaler, men de valgte en dårlig kvalitet slik at det skulle bli mest mulig business for de kommersielle aktørene. Det er denne skandalen RR ikke tør å begynne å grave i da det vet resultatet - at stortinget ble lurt trill rundt. I etterkant kan man fryde seg over at det ikke ble rare businessen ut av det ;)
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.532
    Antall liker
    3.076
    Torget vurderinger
    0
    Krysset nylig utlandet med NRK P3/P4 på full guffe i bilen.....strømmet gjennom telefonen selvfølgelig :)

    DAB & FM er selvsagt historie......xG er fremtiden og den er her nå(5G) :)

    IMG_20191109_130346_3_768.jpg
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Mobiler er i dag talestyrte så en kan ha dehvor en vil og med det er de mer trafikksikre enn bilradioer. «Dropouts» har jeg vel aldri opplevet Under kjøring. Kjøpte første iPhone høsten 2007.
     

    Daniel62

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2014
    Innlegg
    2.545
    Antall liker
    784
    Krysset nylig utlandet med NRK P3/P4 på full guffe i bilen.....strømmet gjennom telefonen selvfølgelig :)

    DAB & FM er selvsagt historie......xG er fremtiden og den er her nå(5G) :)
    Glem nå den kjipe radiomusikken, Flageborg.
    Finn frem Karunesh, Yello, Infected Mushroom, Lysdal/Rasmussen og Stina Nordenstam som du har på minnepennen din - lossless :)
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    min gamle bil har en slik antennepisk på taket til fm-radioen. går det fint å bruke den til dab-radioen. vertikal og greier.
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.632
    Antall liker
    11.017
    Torget vurderinger
    2
    Det er flere enn Tiny som tilbyr adapter, men Tiny tilbyr et veldig godt adapter. Vedvik og co har vært/er meget dyktige, nå er jo snart Pinell på plass igjen også.
    Hva? Er Tiny et bra adapter?? Jeg har bare mas med det, og bruksanvisningen stemmer overhodet ikke med virkeligheten. Og dropouts..., don't get me started...! JEg hadde et håp om å finne meg noe som fungerte, og sette på samme plass, men da forstår jeg at den ideen er til fånyttes.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.310
    Antall liker
    16.930
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Hvis så mange ikke får det til så betyr vel det at det er et problem med DAB?
    Nei, du må jo forstå at det er brukene som er idioter - ikke den uovertrufne teknologien;)
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.310
    Antall liker
    16.930
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Ja rykter og media sier så. Og en del FM nisser som tror at de kan skru tiden tilbake.....så de som vil bruke penger på radioreklame tviler jo selvsagt om det er noen som hører på radio...og det er det jo...men så lenge MSM media elsker negative artikler om bl. a.
    DAB, så er jo det ganske trist. Og jeg synes det er ganske trist at voksne mennesker hyler og godter seg når det går dårlig for en bransje
    som folk flest har glede av. Særlig en viss klubb på Facebook, som gjør alt de kan for å forvirre og desinformere om de som står bak
    DAB utbyggingen. Og at DAB ikke fungerer.
    Til og med Øystein Sunde har laget en sang om at DAB ikke fungerer.
    Så hvordan han ikke klarer å få inn en DAB sender som står midt i Skarnes, er mer enn jeg forstår.
    Det bare viser at mange ikke har fått det til, og som vanlig legger skylda på at det er dårlig dekning.
    Heia Norge.
    the knight.jpg
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.030
    Antall liker
    9.310
    Det er flere enn Tiny som tilbyr adapter, men Tiny tilbyr et veldig godt adapter. Vedvik og co har vært/er meget dyktige, nå er jo snart Pinell på plass igjen også.
    Hva? Er Tiny et bra adapter?? Jeg har bare mas med det, og bruksanvisningen stemmer overhodet ikke med virkeligheten. Og dropouts..., don't get me started...! JEg hadde et håp om å finne meg noe som fungerte, og sette på samme plass, men da forstår jeg at den ideen er til fånyttes.
    Jeg har Tiny C6 i begge mine biler. Fungerer riktig så bra. Jeg har også hatt et Pure/Alpine adapter. Det var ikke så bra, og varte dessuten bare I 2 år.
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Da bør du sjekke rekkevidden på 5G....ellers ganske lei av at så mange skriker om lyden på DAB, ettersom de fleste ikke har hørt DAB i en moderne bil...det er ikke noe galt med lyden i DAB, bare for de som ser på tall, item å høre på lyd.
    Og radio på Internett er så mye bedre...???
    Og ettersom Sunde er glad i amerikanske biler så har han vel en adapter med antenne som ikke er montert riktig...som mange andre.
    Dette fikser vi selv. Dette har jeg greie på. NOT.
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Ja, det faktisk brukerne, og antenne, noe som ble bekreftet utallige ganger da Radio.no kjørte rundt med radiovogna si...
    NAF i Molde var det vel, monterte en adapter i bil, kjørte rundt og hadde problemer med dekning, stor artikkel i lokalavisa.
    Det viste seg at de ikke hadde montert antenna på riktig måte.
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Nei, det er ikke noe problem med DAB. Det er problem med utstyr og bruk.
    Når en voksen mann kjøper en ny bil, så spør han ikke om hvordan lyset brukes på bilen.
    Det ser man jo stadig vekk i tunneler, hvor biler ikke har lys bak, fordi mannen ikke har lest bruksanvisning såklart, og ikke funnet autoknappen på lysinnstillingen.
    Snakket nettopp med en som hadde greie på alt med radio og TV. Men måtte kjøre 1 km for å få inn NRK, og 4 km for å få inn P4.
    Han bor midt i mellom 2 NRK sendere. Hadde montert alt selv, med takantenne. Og forsterker. Men om han har oppdaget antenneinngangen for DAB på baksiden av sin Kenwood radio, aner jeg ikke. Har ikke hørt noe mer fra han.
    En annen bekjent på Facebook sendte meg en melding om at han hadde byttet antenne på sin Tiny adapter.
    Og da ble det fart i sakene.
    Og alle de andre som kommenterer her, på Facebook og andre plattformer, som kjører Norge opp og ned og på tvers som ikke har noen problemer. Som de som de siste 6 år har kjøpt Mitsubishi biler...spurte Mitsubishi på Ski om kunder klaget på DAB radioene sine...
    Det hadde de ikke hørt om...
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Er du så gnålete og irriterende til vanlig også? Eller er det bare i denne tråden?
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.496
    Antall liker
    9.228
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Ja rykter og media sier så. Og en del FM nisser som tror at de kan skru tiden tilbake.....så de som vil bruke penger på radioreklame tviler jo selvsagt om det er noen som hører på radio...og det er det jo...men så lenge MSM media elsker negative artikler om bl. a.
    DAB, så er jo det ganske trist. Og jeg synes det er ganske trist at voksne mennesker hyler og godter seg når det går dårlig for en bransje
    som folk flest har glede av. Særlig en viss klubb på Facebook, som gjør alt de kan for å forvirre og desinformere om de som står bak
    DAB utbyggingen. Og at DAB ikke fungerer.
    Til og med Øystein Sunde har laget en sang om at DAB ikke fungerer.
    Så hvordan han ikke klarer å få inn en DAB sender som står midt i Skarnes, er mer enn jeg forstår.
    Det bare viser at mange ikke har fått det til, og som vanlig legger skylda på at det er dårlig dekning.
    Heia Norge.
    Øystein lagde sangen etter han hadde vært på langtur, ikke i butikken. Videre blir det helt feil å sammenlikne med FM i dag da de har plukket ned de beste senderne og sendt de til Afrika !

    Dekning har aldri vært mitt anliggende - det er lydkvaliteten jeg synes er den største brøleren. Man kunne fått en ok kvalitet med litt færre kanaler, men de valgte en dårlig kvalitet slik at det skulle bli mest mulig business for de kommersielle aktørene. Det er denne skandalen RR ikke tør å begynne å grave i da det vet resultatet - at stortinget ble lurt trill rundt. I etterkant kan man fryde seg over at det ikke ble rare businessen ut av det ;)
    Nå går jo reklameinntektene kraftig ned for de kommersielle pludre radiokanalene, så vi kan jo håpe på at de blir borte. Hadde greid meg fint med NRK kanalene i god kvalitet.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.554
    Antall liker
    15.584
    Torget vurderinger
    2
    De kommersielle DAB-senderne som går riks har dødsdømt seg selv ved å pushe overgangen. Inntektene er i fritt fall. Og NRK har marginalisert seg, i forhold til lokalradioer (som de nå forsøker å få stengt ned.) Folk skrudde pent over til de FM-stasjonene som var igjen, i stedet for å slenge radioen og kjøpe DAB.

    Formatet er dødt og dumt.

    Samtidig med at mange (spesielt ungdom) flyttet sin lytting over til mobil/data/streaming, skulle folket altså kaste 15 millioner radioer og erstatte disse med DAB ... da skulle alt ordne seg for NRK og noen kommersielle operatører, som ønsket å stenge inne et publikum.
    Rangerer høyt på min liste over tidenes dummeste beslutninger.
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.632
    Antall liker
    11.017
    Torget vurderinger
    2
    Det er flere enn Tiny som tilbyr adapter, men Tiny tilbyr et veldig godt adapter. Vedvik og co har vært/er meget dyktige, nå er jo snart Pinell på plass igjen også.
    Hva? Er Tiny et bra adapter?? Jeg har bare mas med det, og bruksanvisningen stemmer overhodet ikke med virkeligheten. Og dropouts..., don't get me started...! JEg hadde et håp om å finne meg noe som fungerte, og sette på samme plass, men da forstår jeg at den ideen er til fånyttes.
    Jeg har Tiny C6 i begge mine biler. Fungerer riktig så bra. Jeg har også hatt et Pure/Alpine adapter. Det var ikke så bra, og varte dessuten bare I 2 år.
    Hm, samme som sitter i min bil, ble montert da jeg kjøpte den på forsommeren. Ikke mulig å finne ut hvordan man låser forhåndsinnstillinger, fungerer overhodet ikke slik bruksanvisningen påstår. Umulig å få bort trafikkmeldinger, som jeg bombarderes med i ettermiddagstrafikken, får knapt hørt 2 minutter uten avbrudd fra Trafikkmeldingene, dessuten umulig å begripe hvordan man velger et oppsett som sørger for at den skifter til korrekt sender underveis; av og til gjør den det, av og til ikke. Jeg stiller altså inn P2, og så snart jeg har kjørt noen mil må jeg selv stoppe og søke på nytt. Og sånn fortsetter det. Men av og til, ser du, så ordner den det selv, rene magien. Men jeg er sånn ca. så misfornøyd som jeg kan bli, la oss for Tiny sin del bare håpe at det er noe i veien med min adapter.
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.632
    Antall liker
    11.017
    Torget vurderinger
    2
    Da bør du sjekke rekkevidden på 5G....ellers ganske lei av at så mange skriker om lyden på DAB, ettersom de fleste ikke har hørt DAB i en moderne bil...det er ikke noe galt med lyden i DAB, bare for de som ser på tall, item å høre på lyd.
    Og radio på Internett er så mye bedre...???
    Og ettersom Sunde er glad i amerikanske biler så har han vel en adapter med antenne som ikke er montert riktig...som mange andre.
    Dette fikser vi selv. Dette har jeg greie på. NOT.
    Seriøst, lyden fra DAB er virkelig trist. Har konkret sjekket det på et svært godt musikkanlegg, også sammenlignet direkte med nettradio. Sistnevnte klart bedre. Det sagt, i husholdningen finnes en Nissan Leaf, der fungerer fabrikklevert DAB helt strålende. Aldri hatt noen irritasjonsmomenter på akkurat den installasjonen, nei.

    Men å spekulere i at Sunde har montert DAB selv, er vel kun en spekulasjon. Uansett hvordan du snur og vender på det, er DAB noe som er trykket ned over hodene på forbrukerne uten å spørre først, backet av en enorm PR-kampanje med ganske få realiteter i bagasjen.

    Mvh
    Håkon Rognlien
     
    • Liker
    Reaksjoner: JK

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.030
    Antall liker
    9.310
    Det er flere enn Tiny som tilbyr adapter, men Tiny tilbyr et veldig godt adapter. Vedvik og co har vært/er meget dyktige, nå er jo snart Pinell på plass igjen også.
    Hva? Er Tiny et bra adapter?? Jeg har bare mas med det, og bruksanvisningen stemmer overhodet ikke med virkeligheten. Og dropouts..., don't get me started...! JEg hadde et håp om å finne meg noe som fungerte, og sette på samme plass, men da forstår jeg at den ideen er til fånyttes.
    Jeg har Tiny C6 i begge mine biler. Fungerer riktig så bra. Jeg har også hatt et Pure/Alpine adapter. Det var ikke så bra, og varte dessuten bare I 2 år.
    Hm, samme som sitter i min bil, ble montert da jeg kjøpte den på forsommeren. Ikke mulig å finne ut hvordan man låser forhåndsinnstillinger, fungerer overhodet ikke slik bruksanvisningen påstår. Umulig å få bort trafikkmeldinger, som jeg bombarderes med i ettermiddagstrafikken, får knapt hørt 2 minutter uten avbrudd fra Trafikkmeldingene, dessuten umulig å begripe hvordan man velger et oppsett som sørger for at den skifter til korrekt sender underveis; av og til gjør den det, av og til ikke. Jeg stiller altså inn P2, og så snart jeg har kjørt noen mil må jeg selv stoppe og søke på nytt. Og sånn fortsetter det. Men av og til, ser du, så ordner den det selv, rene magien. Men jeg er sånn ca. så misfornøyd som jeg kan bli, la oss for Tiny sin del bare håpe at det er noe i veien med min adapter.
    Høres ut som om det adapteret ikke er helt i form. Jeg har kjørt Larvik - Ålesund noen ganger, over Strynefjellet, og har ikke hatt noen problemer. FM kunne jeg bare glemme fra Lom frem til jeg var i Volda.

    Ps. C6 selges nå for under kr. 500.- bl.a. hos Komplett.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.310
    Antall liker
    16.930
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    … ellers ganske lei av at så mange skriker om lyden på DAB, ettersom de fleste ikke har hørt DAB i en moderne bil...
    Går ut fra at du har belegg for å komme med en slik påstand:confused:
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Alle de jeg spør om dette, svarer aldri...ellers er det jo slik at alle som uttaler seg om DAB, på den ene eller andre måten, ordlegger seg likt...trolig fordi de har lest noe et sted, og bare gjentar det de har lest...uten å ha hørt.
    Slik som jeg oppfatter det etter å ha diskutert dette de siste 5-6 år.
    Ellers er jo meninger om lyd forskjellig fra menneske til menneske, sørlig fordi ingen av oss hører likt.
    Og mange savner harmonisk forvrengning og innlagt Loudness fra FM. Ikke jeg.
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Radio fra Internett, via parabol osv. låter annerledes enn DAB. Hva som er bedre er en smakssak. Hjemme har jeg en adapter med optisk utgang, slik at lyden dekodes i min surroundreceiver, Yamaha RX A860, som har en god Dac.
    Hører jeg på nett er det annerledes lyd...Men hører klart mest radio i bil.
    Og når jeg drar over grensa til Nordby setter jeg på litt FM for å høre...og det låter ganske blodfattig i forhold synes jeg....
    Samme med Metro her i Fredrikstad. Må omtrent stå stille for å inn noe på FM uten støy og skurr....
    Så etter 17 år med DAB i div. biler...DAB fungerer. Overalt. Riksdekkende FM er slukket for 2 år siden...
    Ps: Hvordan sjekke DAB på et godt musikkanlegg ? DAB kilde ?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn