De fysiske lovene kan ikke brytes.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• totte

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Antall liker
    2.500
    Torget vurderinger
    0
    Oblivion skrev:
    De som hører forskjell og kanskje stor forskjell burde være fornøyde med det.
    De som ikke hører forskjell burde akseptere at de som hører forskjell gjør det uten å måtte være nedlatende.
    Dersom du med "akseptere" mener å uten videre godta vitnesbyrd om opplevelser som dokumentasjon på noe som angår vår felles virkelighet så er jeg selvsagt helt uenig. Dersom noen hevder å ha snakket med sin kone i løpet av dagen så er jeg tilbøyelig til å tro at vedkommende har gjort nettopp det. Dersom den samme personen fortsetter med at etterpå snakket han med Jesus, så vil jeg akseptere at vedkommende sikkert har opplevd det slik, og også unne ham den sikkert interessante opplevelsen, men der stopper det.

Det er ikke noe legitimt krav at alle skal tro på at ens subjektive opplevelser har noe med den felles virkeligheten å gjøre.

Lieng

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    94
    totte skrev:
    Oblivion skrev:
    De som hører forskjell og kanskje stor forskjell burde være fornøyde med det.
    De som ikke hører forskjell burde akseptere at de som hører forskjell gjør det uten å måtte være nedlatende.
    Dersom du med "akseptere" mener å uten videre godta vitnesbyrd om opplevelser som dokumentasjon på noe som angår vår felles virkelighet så er jeg selvsagt helt uenig. Dersom noen hevder å ha snakket med sin kone i løpet av dagen så er jeg tilbøyelig til å tro at vedkommende har gjort nettopp det. Dersom den samme personen fortsetter med at etterpå snakket han med Jesus, så vil jeg akseptere at vedkommende sikkert har opplevd det slik, og også unne ham den sikkert interessante opplevelsen, men der stopper det.

Det er ikke noe legitimt krav at alle skal tro på at ens subjektive opplevelser har noe med den felles virkeligheten å gjøre.

men det er veldig praktisk at folk tror de hører forbedringer når man er kabelselger

dersom de potensielle kundene ikke hører forskjell kan selger imponere og overbevise med sine kunnskaper i thermodynamikk og kvantefysikk etc

BanjoArrne

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2007
    Antall liker
    31
    totte skrev:
    Men at det kan være er en eller flere felles virkeligheter ved dette temaet, har det vel med å gjøre.

Jeg spurte f.eks en gang uten å selv beskrive hvordan jeg selv oppfattet dem før senere i tråden:

Hvilken signatur heller Nordost Flatline Gold og Van Den Hul CS122 mot?Varm eller lys?

Ingen av delene.Det er ikke forskjell. - 7 (12.1%)

Nordost heller mot det varme og Van Den hul mot det lyse. - 1 (1.7%)

Van Den hul heller mot det varme og Nordost mot det lyse. - 12 (20.7%)

Nordost heller mot det varme.Har ikke hørt Van Den Hul. - 0 (0%)

Nordost heller mot det lyse.Har ikke hørt Van Den hul. - 10 (17.2%)

Van Den Hul heller mot det varme.Har ikke hørt Nordost. - 1 (1.7%)

Van Den Hul heller mot det lyse.Har ikke hørt Nordost. - 1 (1.7%)

Har ikke hørt noen av disse. - 26 (44.8%)

Ingen av de over,da jeg synes disse kablene har en annen helning i signaturen enn alternativene som er gitt. -0 (0%)
    Resultatet ble jo ganske entydig, selv om ikke mange. Det skulle normalt ikke bli oppfattelsen hos de fleste hvis det var slik at det ikke var forskjeller, om det er det som fremdeles er tema her.

Om det tema gjelder at dyre kontra rimelige kabler ikke trenger å bety hav av forksjell, så er det en annen sak. Der tror jeg selv det fint går an å få meget bra resultater selv med rimelige kabler enten man lager dem selv eller finner noen rimelige ferdig-kabler som gir god ytelse til prisen.

uob

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.04.2009
    Antall liker
    89
    Sted
    Oppegård
    BanjoArrne skrev:
    totte skrev:
    Men at det kan være er en eller flere felles virkeligheter ved dette temaet, har det vel med å gjøre.

Jeg spurte f.eks en gang uten å selv beskrive hvordan jeg selv oppfattet dem før senere i tråden:

Hvilken signatur heller Nordost Flatline Gold og Van Den Hul CS122 mot?Varm eller lys?

Ingen av de over,da jeg synes disse kablene har en annen helning i signaturen enn alternativene som er gitt. -0 (0%)
    Resultatet ble jo ganske entydig, selv om ikke mange. Det skulle normalt ikke bli oppfattelsen hos de fleste hvis det var slik at det ikke var forskjeller, om det er det som fremdeles er tema her.

Om det tema gjelder at dyre kontra rimelige kabler ikke trenger å bety hav av forksjell, så er det en annen sak. Der tror jeg selv det fint går an å få meget bra resultater selv med rimelige kabler enten man lager dem selv eller finner noen rimelige ferdig-kabler som gir god ytelse til prisen.
    Dette sier jo ingen ting annet en at slik er disse kablene oppfattet generelt. Hadde jeg blitt spurt hadde jeg sakt at VH låt mørkt og Nordost låter lyst. Og hvorfor det? Jeg har ikke hørt noen av dem. Altså er det en oppfatning jeg har fått utenfra.

Og hva tror du hadde vært min forventning til hvordan det skulle låte om jeg hadde hørt dem?

BanjoArrne

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2007
    Antall liker
    31
    uob skrev:
    BanjoArrne skrev:
    totte skrev:

Dette sier jo ingen ting annet en at slik er disse kablene oppfattet generelt. Hadde jeg blitt spurt hadde jeg sakt at VH låt mørkt og Nordost låter lyst. Og hvorfor det? Jeg har ikke hørt noen av dem. Altså er det en oppfatning jeg har fått utenfra.

Og hva tror du hadde vært min forventning til hvordan det skulle låte om jeg hadde hørt dem?
    Du hadde sikkert forventet det du hadde hørt om dem før, ikke noe rart ved det. Uniformt? neppe.

Hva vil du frem til?

At det overhode ikke er hørbar forskjell ved kabler eller at Placebo noen ganger om enn ikke alltid vil kunne spille oss et puss?

sinep

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.09.2008
    Antall liker
    109
    Sted
    Vallhall
    BanjoArrne skrev:

Det er riktig det at nordost heller mot det "lyse".
    Dette er ikke noe folk bare mener her i Norge, men folk mener det samme over hele verden.
    Samme resultater får du hvis du søker på "solid core" og "multi stranded". Resultatet er nesten 100% enighet over hele verden. Det er selvfølgelig ingen tilfeldighet.

N

nb

Gjest
    sinep skrev:
    Dette er ikke noe folk bare mener her i Norge, men folk mener det samme over hele verden.
    Samme resultater får du hvis du søker på "solid core" og "multi stranded". Resultatet er nesten 100% enighet over hele verden. Det er selvfølgelig ingen tilfeldighet.
    Leser du messerapporter fra f.eks. Horten så spriker det i alle retninger på de fleste parametere for hele anlegg.

BanjoArrne

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2007
    Antall liker
    31
    nb skrev:
    sinep skrev:
    Leser du messerapporter fra f.eks. Horten så spriker det i alle retninger på de fleste parametere for hele anlegg.
    Og dette fordi?

Har du en uniform sannhet for dette?

Kan du linke til den/de du har lest. Interessant er det jo, selv om jeg tror det har litt med hvordan folk navngir og adresserer lik gjengivelse forskjellig noen ganger. Alle de forskjellig anleggene man lytter til på slike messer kan også fort rote litt til i minneboksen når det blir så mange oppfattelser å ta seg av på en gang for så mange anlegg på en dag. For min del når jeg er på messer så blir det litt stikkordsform på de jeg ikke syntes var så bra, men mer og bedre beskrivende for de få jeg likte veldig godt.

Det jeg vil fram til er at det blir for dumt å komme med denne Placebo-unnskyldningen med en gang det er mange som mener det samme om en signatur for noen kabler. Er ikke det bare fint da?
    Må dette avlives fort så det pessimistiske spøkelse får leve? For pessimistisk det er det. For min del har jeg selv hørt forksjeller både med og uten påvirkning utenfra.

Jeg mener denne gamle ormen uten hode burde slutte å sprelle snart.

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.154
    Torget vurderinger
    4
    BanjoArrne skrev:
    nb skrev:
    sinep skrev:
    Og dette fordi?

Har du en uniform sannhet for dette?

Kan du linke til den/de du har lest. Interessant er det jo, selv om jeg tror det har litt med hvordan folk navngir og adresserer lik gjengivelse forskjellig noen ganger. Alle de forskjellig anleggene man lytter til på slike messer kan også fort rote litt til i minneboksen når det blir så mange oppfattelser å ta seg av på en gang for så mange anlegg på en dag. For min del når jeg er på messer så blir det litt stikkordsform på de jeg ikke syntes var så bra, men mer og bedre beskrivende for de få jeg likte veldig godt.

Det jeg vil fram til er at det blir for dumt å komme med denne Placebo-unnskyldningen med en gang det er mange som mener det samme om en signatur for noen kabler. Er ikke det bare fint da?
    Må dette avlives fort så det pessimistiske spøkelse får leve? For pessimistisk det er det. For min del har jeg selv hørt forksjeller både med og uten påvirkning utenfra.

Du kan jo bruke søkefunksjonen og søke på Audio Note i riktig kategori så ser du lytteinntrykk som spriker fra beste til dårligste oppsett.

BanjoArrne

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2007
    Antall liker
    31
    Få gjerne en link.

Slik du skriver, Anonym, så er det jo en smak og behag-vurdering. Det noen synes er veldig bra kan andre han en dårlig erfaring med. Ikke noe rart over det.

Holmium

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    793
    Torget vurderinger
    5
    BanjoArrne skrev:
    selv om jeg tror det har litt med hvordan folk navngir og adresserer lik gjengivelse forskjellig noen ganger.
    Uten relasjon til nevnte merke spesielt, men vil ikke dette dermed også tilsi at hvis noen navngir og adresserer likt, så kan de mene totalt ulike ting?

uob

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.04.2009
    Antall liker
    89
    Sted
    Oppegård
    sinep skrev:
    Det beviser jo ikke noe. Jeg har lest at nordost er lysere i lyden. Det er det vel flere som har lest. Altså behøver de ikke å ha opplevd det for å utale at det er slik. Og de vil selvfølgelig være påvirket av at de forventer at det skal være en kabel som låter lyst når de hører på dem. Det er helt irrelevant om det er i Norge eller hele verden. Det finnes faktisk muligheter å få informasjon over landegrensene også.

Når folk har fått besjed om hva de skal høre, så hører de det også. Og benekte at dette kan skje, er jo bare idiotisk. Jeg mener at det at det er unisont at Nord Ost låter lyst, er et større bevis på at det ikke er forskjeller enn at det var forskjeller. Nordost lager kabler i enormt mange prisklasser, og om det hadde vært slike store lydmessige forskjeller på kabler som noen mener, burde vel Nord Ost klare (og helt klart også ønske) og lage kabler som ikke låt lyst (selv om de ser ut som de skal låte lyst).

BanjoArrne

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2007
    Antall liker
    31
    Det som er det jeg kanskje stiller mest spørsmål ved er denne hoppingen til nye,spesielle og diffuse eksempler når det kommer noe på bordet som bærer kraft fra de som hører forskjeller eller som er vanskelig å motbevise. Flere med samme oppfatning burde jo duke for ettertanke og kanskje litt godkjenning selv fra på den skeptiske siden.Men nei, vi skal nå svare på alt mulig rart, helst uten at det finnes klare svare og er vanskelig å tolke.
    De som har en veldig inngrodd pessimintisk holdning til dette temaet vil vel for alltid prøve sette seg tilbake med de få svarene som de bevisst søker selv. Disse "Det er ikke forksjell" og "Det er Placebo" eller noe annet. Synes de virker lite meningsfylte,tynne og generaliserte, ærlig talt.

BanjoArrne

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2007
    Antall liker
    31
    Holmium skrev:
    BanjoArrne skrev:
    selv om jeg tror det har litt med hvordan folk navngir og adresserer lik gjengivelse forskjellig noen ganger.
    Uten relasjon til nevnte merke spesielt, men vil ikke dette dermed også tilsi at hvis noen navngir og adresserer likt, så kan de mene totalt ulike ting?
    Godt eksempel på det jeg nettopp skrev......

Men, ja, det tror jeg nok. En kan si "dette var klart,oppløst og veldig detaljert slik jeg liker det."

En annen kan mene " dette var for skarpt og analytisk i mine ører. Likte det ikke."

V

vredensgnag

Gjest
    BanjoArrne skrev:
    Jeg tok meg tid til å samle uttalelser fra anmeldelser på sidene til produsenten av Au24. Dette er altså anmeldelser om samme kabel, fra profesjonelle hifi-anmeldere, funnet verdige å siteres av produsenten av samme kabel.

Hvorfor det ikke er et problem at anmeldelsene spriker vilt skjønner ikke jeg.

http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,48024.msg898002.html#msg898002

vredensgnag skrev:
    Noen betraktninger omkring Au24.

"Relaxed, neutral presentation without any injected drama" -- "less 'audiophile' and more 'music lover'"; "definitely in the smooth, round, musical realm" but also "considerably more linear than that of some similarly priced cables"; remarkable bass performance from such tiny cables.
    The woody warmth of the Peggy and Yale Gordon Center for the Performing Arts clearly embraced Russell’s notes, supporting and sustaining his guitar’s sound. Detail, warmth, truth -- what’s not to like?
    ...
    The Au24 speaker cables reproduced Swallow’s loosey-goosey bass line with impact and precision. And swing? They sure didn’t sound as if they were storing any energy. In that respect, based on the way they caught Swallow’s drive and slam, they were mighty close to the state of the art.

This is what the Au24s give: the ease, "lift," tactile immediacy, and coherence of live music, and the uncanny presence of a performer. You are sitting back toward the middle of the hall, where the edges have been softened a bit by air and the room and where the orchestra’s separate voices have come together. The soloist is standing before you, and, as frequently happens during the experience of live music, you find yourself smiling.
    The result is natural reproduction as heard in real life without added emphasis or editorializing. The Au24 cables may not sound as exciting at first but the virtues become apparent as the listener becomes familiar with them. Perhaps even more importantly, the musical overtones arrive in their proper time relationship with the fundamentals. This creates a more convincing illusion of reality and improves sound staging. For example, when properly recorded, a drummer’s cymbals will now be placed back with the rest of the drum kit instead of appearing to emanate from the speakers.
    These wires don't highlight any aspect of the frequency spectrum - unless of course, you already have a deficiency in some area thereof. Then you will notice a "highlight" but perhaps later come to realize that it wasn't that at all. The Au24s just lay it all out in proper proportion and do so at modest listening levels. I know, I always harp on this but it's only fair to come back to what I consider my vision when assembling my system.
    The Au24 had a slightly warmer tonal balance—double basses and cellos were reproduced with more authority, and a more realistic weight and resonance. Images were a bit more dimensional with the Au24s, and slightly more solid and dense. Part of it was a slightly better resolution of inner detail. The xylophone at the opening of "Dance of the Rose Maidens" was more distinctive with the Au24s, with a slightly woodier bite and a better sense of the instrument's shape and configuration.
    The reason that they don't stand out is that they do absolutely nothing more to one aspect of the sound than to all the others; and nothing to one part of the frequency range more than another part. In other words, they are exceptionally even-handed. They manage to produce an increased amount of detail, without making the music too bright. They produce the 'right amount' of bass without becoming boomy. The music appears to be much more layered, rich in tone without being 'sweet'. Clarity is spot on, that is clear without being over analytical
    "We usually associate an increase in detail or resolution with some unwanted side effect, such as dryness, thinness, brightness, or some other negative "-ness" that is a definite compromise. Get more of "this", but less of "that". With the new "e" cable, there is more of the "this", but no less of the "that". There is an increase of smoothness, detail and resolution all across the frequency range without any sense, even a subtle one, that any compromise has been made. But make no mistake, for a small increase in cost the higher level of musical enjoyment is substantial."
    On acoustic bass the leading edge of notes seem crisper and tightly controlled. The initial slap heard before the thud of a kick drum is more apparent. Sibilants are not exaggerated but seem clearer and more natural. Sounds seem to emanate with clarity from a more focused space within the soundstage. Harmonics are portrayed without excessive bloom which will probably make for a good match with tube based systems such as mine. I suppose this all hinges on getting leading edge transient information timed properly so that the ear/brain mechanism can interpret it as more lifelike.
    "The Audience Au24 interconnects and speaker cables are commendably neutral and natural, and they help you forget about chasing the pot o' gold at the end of the audiophile rainbow. These are attributes that the best cable should embody.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    43.671
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    vredensgnag skrev:
    Jeg tok meg tid til å samle uttalelser fra anmeldelser på sidene til produsenten av Au24. Dette er altså anmeldelser om samme kabel, fra profesjonelle hifi-anmeldere, funnet verdige å siteres av produsenten av samme kabel.

Derimot er det ikke noe problem å forklare rent teknisk hva den tynne hyssingen av en kabel gjør. Den har så lite tverrsnitt at resistansen blir ganske høy, hvoretter du får en pålagt EQ-profil som følger impedanskurven til den høyttaleren som er koblet til. Virkningen er høyst systemavhengig, men med en typisk to-veis bassreflekssak vil den fremheve et par frekvensbånd i bassen og et bånd rundt delefrekvensen til diskanten på bekostning av alt annet. Dessuten vil den føre til litt mindre "kontroll" i bassen. Utslagene er små, noen tiendedels dB, men kan tenkes å være hørbare ved kritisk lytting hvis høyttaleren har tilstrekkelig ujevn impedans.

Produsentens egen forklaring er rent tullprat, med argumenter som i beste fall har relevans for radiofrekvenser, ikke audio. For eksempel at karakteristisk impedans skulle ha noen som helst betydning for bassgjengivelsen:
    There is a common misconception that loudspeaker cable must be large in diameter and have a low DC resistance in order to provide good bass response. DC resistance is relatively unimportant. What really matters is the characteristic impedance (AC resistance) of the cable. Music is an AC signal after all. Most of these large diameter/low DC resistance cables have excessively high characteristic impedance anywhere from 100 to 600 ohms with some measuring in the 1000’s of ohms. The Au24 Loudspeaker Cable is only 4mm or 1/8" in diameter. Although the DC resistance may be slightly higher than the garden hose variety speaker cables the characteristic impedance is only 16 ohms. Musical signals from the bass to the overtones pass through this cable with less actual impedance than a cable with a lower DC resistance. The Au24 Loudspeaker Cable provides nearly perfect bass timbre and extension. Plus, the low eddy-current resistance means the cable is very quick and linear in the time domain. Voices and instruments sound strikingly real with this loudspeaker cable.
    At den koster 10 000 kr for paret er en helt annen historie. Produksjonskostnaden er jo sikkert en hel hundrelapp.

sinep

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.09.2008
    Antall liker
    109
    Sted
    Vallhall
    uob skrev:
    Det beviser jo ikke noe. Jeg har lest at nordost er lysere i lyden. Det er det vel flere som har lest. Altså behøver de ikke å ha opplevd det for å utale at det er slik. Og de vil selvfølgelig være påvirket av at de forventer at det skal være en kabel som låter lyst når de hører på dem. Det er helt irrelevant om det er i Norge eller hele verden. Det finnes faktisk muligheter å få informasjon over landegrensene også.

Når folk har fått besjed om hva de skal høre, så hører de det også. Og benekte at dette kan skje, er jo bare idiotisk. Jeg mener at det at det er unisont at Nord Ost låter lyst, er et større bevis på at det ikke er forskjeller enn at det var forskjeller. Nordost lager kabler i enormt mange prisklasser, og om det hadde vært slike store lydmessige forskjeller på kabler som noen mener, burde vel Nord Ost klare (og helt klart også ønske) og lage kabler som ikke låt lyst (selv om de ser ut som de skal låte lyst).
    Altså, jeg har aldri søkt på lydsignaturen til en kabel på nettet før jeg har kjøpt den. Alle produsentene sier jo at kablene deres låter "nøytralt". Når jeg testet nordost første gangen, fikk jeg sånn "ta vekk teppe som ligger over diskanten"-effekt og merket at lyden ble lysere fordi det skjedde mye mer i mellomtone og diskant. Etter at jeg begynte å interesse meg litt mer for den hobbyen her, så jeg at folk på forum postet akkurat den samme erfaringen over hele verden.. Dette er selvsagt ingen tilfeldighet.

Altså.... kan dere ikke bare prøve selv? Kjøp 2 kabler med ulik geomtetri på clas ohlson og prøv i anlegget og hør hva som skjer. Koster 100-200kr å prøve.

uob

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.04.2009
    Antall liker
    89
    Sted
    Oppegård
    sinep skrev:
    Altså, jeg har aldri søkt på lydsignaturen til en kabel på nettet før jeg har kjøpt den. Alle produsentene sier jo at kablene deres låter "nøytralt". Når jeg testet nordost første gangen, fikk jeg sånn "ta vekk teppe som ligger over diskanten"-effekt og merket at lyden ble lysere fordi det skjedde mye mer i mellomtone og diskant. Etter at jeg begynte å interesse meg litt mer for den hobbyen her, så jeg at folk på forum postet akkurat den samme erfaringen over hele verden.. Dette er selvsagt ingen tilfeldighet.

Altså.... kan dere ikke bare prøve selv? Kjøp 2 kabler med ulik geomtetri på clas ohlson og prøv i anlegget og hør hva som skjer. Koster 100-200kr å prøve.
    Har som sakt aldrig prøvd Nordost, men har solgt kabler i sin tid, Monster, noname, og Audiocuest. Hørte forskjeller da, men jeg ble jo klart forklart hva jeg skulle høre av importørene. Tok opp hobbien for noen år siden, testet da kritisk, med ganske dyre kabler mot helt billige. Hører ikke forskjell.

motoren

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Antall liker
    43.528
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    30
    uob skrev:
    sinep skrev:

Har som sakt aldrig prøvd Nordost, men har solgt kabler i sin tid, Monster, noname, og Audiocuest. Hørte forskjeller da, men jeg ble jo klart forklart hva jeg skulle høre av importørene. Tok opp hobbien for noen år siden, testet da kritisk, med ganske dyre kabler mot helt billige. Hører ikke forskjell.
    helt enig med siste taler her,var også kabel pusher i mange år,men i dag synes jeg forskjellene er så små at jeg ikke gidder å bruke tid eller energi på kabler.

mvh

sinep

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.09.2008
    Antall liker
    109
    Sted
    Vallhall
    uob skrev:
    Folk må slutte å diskutere pris her inne. Det er omtrent helt irrelevant for hvordan lyden blir.
    Hvis du pakker inn 2 vaffeljern i 2 forskjellige gavepapir, et billig og et dyrt, vil det fortsatt bare være et vaffeljern inni.

Spørsmålet du må stille deg selv er hvilke ledergeometrier de kablene du testet hadde.
    Hadde de samme geometri? Ok, da får du samme lyd også.

Jeg snakket med en på hifi-klubben for en stund siden. Han synes ikke det var spesielt forskjell på de kablene han hadde testet, det var bare snakk om små forskjeller. Når de derimot gikk fra å selge taralabs til van den hul, hørte han en stor forskjell for første gang. Jeg har ikke tenkt over dette før jeg var besøk hos en kompis av meg nå nylig. Han brukte taralabs kabler og jeg la merke til at de var laget av flatvalset kobber (solid core). Van den hul derimot, har masse småfibre.

Holmium

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    793
    Torget vurderinger
    5
    sinep skrev:
    Folk må slutte å diskutere pris her inne. Det er omtrent helt irrelevant for hvordan lyden blir.
    Hvis du pakker inn 2 vaffeljern i 2 forskjellige gavepapir, et billig og et dyrt, vil det fortsatt bare være et vaffeljern inni.
    Spot on!
    Men er vel det som er kjernen her, de med det dyreste gavepapiret lager de beste vaflene i følge ganske mange.
    Ingen har riktignok beviselig smakt forskjell på vaflene stekt på samme røre fra de jernene med noenlunde samme fysiske egenskapene, men med ulikt papir. Men så fort de ser papiret er det som natt og dag i smaksforskjell.

BanjoArrne

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2007
    Antall liker
    31
    vredensgnag skrev:
    BanjoArrne skrev:

http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,48024.msg898002.html#msg898002

vredensgnag skrev:
    Noen betraktninger omkring Au24.

"Relaxed, neutral presentation without any injected drama" -- "less 'audiophile' and more 'music lover'"; "definitely in the smooth, round, musical realm" but also "considerably more linear than that of some similarly priced cables"; remarkable bass performance from such tiny cables.
    The woody warmth of the Peggy and Yale Gordon Center for the Performing Arts clearly embraced Russell’s notes, supporting and sustaining his guitar’s sound. Detail, warmth, truth -- what’s not to like?
    ...
    The Au24 speaker cables reproduced Swallow’s loosey-goosey bass line with impact and precision. And swing? They sure didn’t sound as if they were storing any energy. In that respect, based on the way they caught Swallow’s drive and slam, they were mighty close to the state of the art.

This is what the Au24s give: the ease, "lift," tactile immediacy, and coherence of live music, and the uncanny presence of a performer. You are sitting back toward the middle of the hall, where the edges have been softened a bit by air and the room and where the orchestra’s separate voices have come together. The soloist is standing before you, and, as frequently happens during the experience of live music, you find yourself smiling.
    The result is natural reproduction as heard in real life without added emphasis or editorializing. The Au24 cables may not sound as exciting at first but the virtues become apparent as the listener becomes familiar with them. Perhaps even more importantly, the musical overtones arrive in their proper time relationship with the fundamentals. This creates a more convincing illusion of reality and improves sound staging. For example, when properly recorded, a drummer’s cymbals will now be placed back with the rest of the drum kit instead of appearing to emanate from the speakers.
    These wires don't highlight any aspect of the frequency spectrum - unless of course, you already have a deficiency in some area thereof. Then you will notice a "highlight" but perhaps later come to realize that it wasn't that at all. The Au24s just lay it all out in proper proportion and do so at modest listening levels. I know, I always harp on this but it's only fair to come back to what I consider my vision when assembling my system.
    The Au24 had a slightly warmer tonal balance—double basses and cellos were reproduced with more authority, and a more realistic weight and resonance. Images were a bit more dimensional with the Au24s, and slightly more solid and dense. Part of it was a slightly better resolution of inner detail. The xylophone at the opening of "Dance of the Rose Maidens" was more distinctive with the Au24s, with a slightly woodier bite and a better sense of the instrument's shape and configuration.
    The reason that they don't stand out is that they do absolutely nothing more to one aspect of the sound than to all the others; and nothing to one part of the frequency range more than another part. In other words, they are exceptionally even-handed. They manage to produce an increased amount of detail, without making the music too bright. They produce the 'right amount' of bass without becoming boomy. The music appears to be much more layered, rich in tone without being 'sweet'. Clarity is spot on, that is clear without being over analytical
    "We usually associate an increase in detail or resolution with some unwanted side effect, such as dryness, thinness, brightness, or some other negative "-ness" that is a definite compromise. Get more of "this", but less of "that". With the new "e" cable, there is more of the "this", but no less of the "that". There is an increase of smoothness, detail and resolution all across the frequency range without any sense, even a subtle one, that any compromise has been made. But make no mistake, for a small increase in cost the higher level of musical enjoyment is substantial."
    On acoustic bass the leading edge of notes seem crisper and tightly controlled. The initial slap heard before the thud of a kick drum is more apparent. Sibilants are not exaggerated but seem clearer and more natural. Sounds seem to emanate with clarity from a more focused space within the soundstage. Harmonics are portrayed without excessive bloom which will probably make for a good match with tube based systems such as mine. I suppose this all hinges on getting leading edge transient information timed properly so that the ear/brain mechanism can interpret it as more lifelike.
    "The Audience Au24 interconnects and speaker cables are commendably neutral and natural, and they help you forget about chasing the pot o' gold at the end of the audiophile rainbow. These are attributes that the best cable should embody.
    Om anmeldelsene er gjort med forskjellige anlegg så skjønner jeg ikke hvorfor det skulle være noe problem at de fikk forskjellig resultat. Det er forksjellige oppfatninger av en og samme kabel i forskjellige anlegg. Jeg vet ikke hvordan hvert av disse anleggene fungerer opp mot den nevnte kabelen eller hvilke lengder som er brukt. Det kan jo også gi forskjeller og det er vel forklart tidligere hvordan.
    Det at noen synes disse kablene er det ene mens andre sier det andre kan også komme av hvilke referanser de selv har til hva som er hva. Skulle ikke tro det var så vanskelig å skjønne ellers, men på grunn av dette tema og hva vi mener så er det vel ment å gjøre ting vanskeligere enn de egentlig er å forstå.

Med de høyttalerne jeg hadde før, Patos Basic 410(de med to bakvendte porter), fikk jeg inntrykk av at nesten alt annet jeg hørte på var klinisk og tynnt, da jeg hadde vendt meg til denne signaturen. Nå når jeg har vendt meg til noe som ikke er så varmt og kanskje overdrevent så har jeg en litt annen oppfatning igjen av det jeg prøver og hører.

Hovedsaken er vel at det høres forskjeller ved å bytte til andre kabler.

For min del er kabler finpuss og ikke noe som kan gjøre gull av gråstein eller totalt skifte signaturen i et anlegg. De kan gi forksjeller, noen ganger større enn andre. Det er i allefall såpass til forskjell at jeg er oppmerksom på at en kabel kan gjøre små forskjeller til det værre eller bedre.

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.936
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Holmium skrev:
    sinep skrev:
    Spot on!
    Men er vel det som er kjernen her, de med det dyreste gavepapiret lager de beste vaflene i følge ganske mange.
    Ingen har riktignok beviselig smakt forskjell på vaflene stekt på samme røre fra de jernene med noenlunde samme fysiske egenskapene, men med ulikt papir. Men så fort de ser papiret er det som natt og dag i smaksforskjell.
    Dere kommer med så mye tøv, og backer hverandre opp slik at dere til slutt tror på det tøvet dere presenterer angående hvorfor man velger som man gjør ::)
    Gavepapir... ::)

BanjoArrne

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2007
    Antall liker
    31
    lars_erik skrev:
    Holmium skrev:
    sinep skrev:
    Spot on!
    Dere kommer med så mye tøv, og backer hverandre opp slik at dere til slutt tror på det tøvet dere presenterer angående hvorfor man velger som man gjør ::)
    Sinep mente noe annet enn Holmium her, som backer seg selv opp med å bruke/vri litt på hans innlegg til å styrke sin egen mening vil jeg heller tro. Sinep mener vel heller at det er irrellevant om det er dyrt eller billig og at det er hørbare forskjeller.

Dette er jo Sineps egentlige innlegg som nok gir mer mening enn det Holmium kostet på seg da han besvarte det:

sinep skrev:

Spørsmålet du må stille deg selv er hvilke ledergeometrier de kablene du testet hadde.

Jeg snakket med en på hifi-klubben for en stund siden. Han synes ikke det var spesielt forskjell på de kablene han hadde testet, det var bare snakk om små forskjeller. Når de derimot gikk fra å selge taralabs til van den hul, hørte han en stor forskjell for første gang. Jeg har ikke tenkt over dette før jeg var besøk hos en kompis av meg nå nylig. Han brukte taralabs kabler og jeg la merke til at de var laget av flatvalset kobber (solid core). Van den hul derimot, har masse småfibre.

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.936
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    BanjoArrne skrev:
    lars_erik skrev:
    Holmium skrev:
    sinep skrev:
    Spot on!
    Sinep mente noe annet enn Holmium her, som backer seg selv opp med å bruke/vri litt på hans innlegg til å styrke sin egen mening vil jeg heller tro. Sinep mener vel heller at det er irrellevant om det er dyrt eller billig og at det er hørbare forskjeller.

Dette er jo Sineps egentlige innlegg som nok gir mer mening enn det Holmium kostet på seg da han besvarte det:

sinep skrev:

Ok. Takk for at du gjorde meg oppmerksom på det.
    Dette ga jo faktisk mening.

uob

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.04.2009
    Antall liker
    89
    Sted
    Oppegård
    lars_erik skrev:
    Holmium skrev:
    sinep skrev:
    Spot on!

Du må nokk begynne å lese litt nøyere, så du ikke fortsetter med å møkke dine mednisser som du gjør her. ;D

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.936
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    uob skrev:
    lars_erik skrev:
    Holmium skrev:
    sinep skrev:
    Spot on!

Du må nokk begynne å lese litt nøyere, så du ikke fortsetter med å møkke dine mednisser som du gjør her. ;D
    Holmium fortjente det i høyeste grad. 8)

BanjoArrne

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2007
    Antall liker
    31
    uob skrev:
    sinep skrev:

Jeg fikk bevis nok den gang, for meg selv. Det er nok for min del selv om kanskje ikke for deg og andre som mener noe annet.

De beskrivelsene som kommer utenifra og som du sier du(jeg også sikkert nok til tider) ville blitt påvirket av er jo kommet fra en plass de også vil jeg tro og ikke bare skapt av produsenter,selgere og media. De er jo ikke bare positive tilbakemeldinger ang. kabelbytter heller, slik Placebo i motsetning er rettet mot. Da skal de låte bedre når man bytter til en annen kabel. Anbefalt av en produsent, selger, eller media med beskrivelser er jo det som ofte gir placeboeffekten god grobunn, da dette er lovord om bedre resultater og hvordan de vil være. Men hva når man oppfatter den anbefalte kabelen som ikke så god likevel og foretrekker en man har fra før som egentlig burde være dårligere etter det man har lest eller hørt av andre og trodd på.

Forklar gjerne dette for meg.

Første gang jeg hørte Nordost Flatline Gold fikk jeg dem med på kjøpet da jeg kjøpte Dali Suite 2.8 av en real kar. Brukte dem ikke først da jeg hadde noe fra før som jeg var fornøyd med. Etter en stund tenkte jeg at jeg likevel skulle prøve dem. Da fikk jeg oppfatningen av disse i anlegget uten noen spesiell input om spesifikt hvordan de skulle låte i anlegget, annet enn at jeg hadde hørt om Nordost og at det skulle være bra saker(fortalt av en på Soundgarden en eller annen gang). Likte dem ikke så godt etter å ha prøvd dem en stund da jeg syntes de ga en helning mot tynnere/lysere signatur. Den gjorde at gjengivelsen virket klarere og mer detaljert, men jeg følte at dette kom mer av at bassen ble tynnere og mindre kraftfull for den ble ikke like kraftfull med disse i anlegget, men opplevd strammere og litt tynnere. Den ga også generelt mindre kraftfull gjengivelse enn de jeg hadde fra før selv om disse igjen kanskje ikke virket gi like detaljert gjengivelse. Solgte Flatline billig(200,- for 2x3 meter ferdigterminert med shotguns må sies å være kompispris.) til en venn, der de fungerte bedre etter hans oppfatning.

Van Den Hul CS122 lånte jeg fra HiFi-klubben og disse hadde jeg lest om på VDH sin hjemmeside. Skulle være bra den og gi økt dynamikk,snert og detaljer samt delikat gjengvelse med kraftfull bass. Selgeren skrøt også av disse. Jeg syntes disse ga en hellning mot for nøktern og snill effekt i mitt anlegg uten denne snerten og kraften jeg trodde jeg skulle få. Det ble litt for kjedelig og mykt. Jeg ønsket ikke dette så jeg leverte dem tilbake. Ikke dårlige, men passet ikke mitt anlegg. Dette var med en annen høyttaler i anlegget, Patos Basic 410, som fra før har en varm og meget behagelig signatur. Så det ble nok kanskje for mye av det gode.

Hva var dette da? Selv om jeg hadde tro på begge kablene da jeg skulle prøve dem, ble utfallet at jeg ikke ønsket dem i anlegget. De er ikke dyre engang noen av kablene. Har som regel positiv innstilling til å prøve nye ting så dette skjønner jeg heller lite av at dette skulle bli sammenlignet med placebo. Du må gjerne forklare dette.

Selv når de som har opplevd forskjeller ikke er særlig påvirket utenfra engang eller får andre og/eller flere opplevelser ved byttet enn det som var forventet, blir de ikke trodd. Om noen sier de fikk en negativ opplevelse av en kabel i anlegget selv om de hadde tro på den og den lovte gode resultater fra produsent/media/selger, blir det vel oversett eller at det hoppes til en annen konfrontasjon som er vanskeligere å svare på igjen da den opplevelsen ikke kan forklares med placebo.

For meg handler det mer om hva jeg er villig å betale for gode resultater med kabler. Der tror jeg det fint kan oppnås den rimelige veien da jeg selv har opplevd det. Men har som sagt ikke noe imot dem som har funnet noe dyrt de er fornøyd med heller. Det er deres glede og den må de få ha likt meg selv. Jeg har ikke prøvd noe spesielt dyre kabler og skal heller ikke uttale meg om effekten disse gir. Har hørt mange anlegg med dyre kabler og komponenter, men jeg vet ikke hva som har gjort hva der, annet enn at det helhetlig har hørtes bra ut eller ikke så bra hva mine preferanser og smak angår.
    Det å være fornøyd selv er til syvende å sist det aller viktigste.

ayaboh

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Antall liker
    8
    uob skrev:
    Når folk har fått besjed om hva de skal høre, så hører de det også. Og benekte at dette kan skje, er jo bare idiotisk.
    Ja, det er litt rart dette. Kanskje de som forteller hva du vil høre (med denne kabelen) faktisk har hørt akkurat det de beskriver? Det er litt merkelig at jo flere sammenfallende inntrykk som eksisterer mht en kabel, jo mindre troverdig er det. I alle andre sammenhenger ville dette styrket det opprinnelige utsagnet.

P

Parelius

Gjest
    Har forskjellige kabler forskjellige lydsignaturer eller er lyden den gir fra seg helt avhengig av system? Begge dele hevdes med lik styrke, men det betyr ikke at de alltid er så lett å forene. Retorisk sett er det derimot genialt; en vil alltid falle tilbake på trygg grunn.

sinep

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.09.2008
    Antall liker
    109
    Sted
    Vallhall
    BanjoArrne skrev:
    Van Den Hul CS122 lånte jeg fra HiFi-klubben og disse hadde jeg lest om på VDH sin hjemmeside. Skulle være bra den og gi økt dynamikk,snert og detaljer samt delikat gjengvelse med kraftfull bass. Selgeren skrøt også av disse. Jeg syntes disse ga en hellning mot for nøktern og snill effekt i mitt anlegg uten denne snerten og kraften jeg trodde jeg skulle få. Det ble litt for kjedelig og mykt. Jeg ønsket ikke dette så jeg leverte dem tilbake. Ikke dårlige, men passet ikke mitt anlegg. Dette var med en annen høyttaler i anlegget, Patos Basic 410, som fra før har en varm og meget behagelig signatur. Så det ble nok kanskje for mye av det gode.
    Har også prøvd vdh i anlegget mitt og har nøyaktig samme erfaring som deg. Jeg og en kamerat av meg har "forsket" mye på det fenomenet her de siste månedene og det er helt klart at fenomenet skyldes de forskjellige geometriene i kablene. Konklusjonen vår er sånn etter å ha prøvd 6-7 høyttalerkabler i 3 forskjellige anlegg:

Masse småfibre = Mørk, buldrete bass, uklar mellomtone, behagelig men utydelig diskant, lite dynamikk.
    En solid leder = Lys lyd, kontant men lite bass, klar mellomtone, sibilanser i diskanten, masse dynamikk.

For et par dager siden prøvde jeg å lage en strømpadde og strømkabler av solidcore og også XLR signalkabler i solid core. Nå kjører jeg altså solid core hele veien så langt det går uten å skru opp elektronikken/høyttalerne. Forskjellen er rett og slett helt utrolig. Med bare en kabel i solid core, ble ikke lyden spesielt bra, den ble for lys, klinisk, masete i diskanten etc.. Nå hører jeg det at for hver eneste solidcore kabel jeg setter i anlegget, så blir lyden bare bedre og bedre. For min del er dette et utrolig interessant funn og det er faktisk den desidert største oppgraderingen av anlegget jeg noensinne har gjort, større enn akustiske tiltak også. Det beste av alt er at dette er en latterlig billig oppgradering (man kan jo finne delene på søppeldynga om man vil).

Jeg har stussa på hvorfor RS her inne har så bra lyd i anlegget sitt. Folk som har hørt på anlegget hans har skrytt veldig av det selv om han bare har satt høyttalerne opp på en vilkårlig plass og ikke gjort noen akustiske tiltak. Anlegget består jo stort sett bare av billige komponenter også.
    Jeg skjønner nå hvorfor han har den lyden i anlegget han har. Det er fordi han har byttet ut hver minste lille kabel i anlegget med solidcore kabling. Jeg kommer til å gjøre det samme selv i tiden fremover og jeg gleder meg som en liten unge til å høre sluttresultatet ;D

Solid core strømkabler/strømpadde er naturligvis ikke UL godkjent fordi de knekker hvis du bøyer de en del ganger, så disse må en lage selv hvis en vil prøve ut eksperimentet.

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Antall liker
    2.738
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    sinep skrev:
    BanjoArrne skrev:
    Jeg har stussa på hvorfor RS her inne har så bra lyd i anlegget sitt. Folk som har hørt på anlegget hans har skrytt veldig av det selv om han bare har satt høyttalerne opp på en vilkårlig plass og ikke gjort noen akustiske tiltak. Anlegget består jo stort sett bare av billige komponenter også.
    Jeg skjønner nå hvorfor han har den lyden i anlegget han har. Det er fordi han har byttet ut hver minste lille kabel i anlegget med solidcore kabling. Jeg kommer til å gjøre det samme selv i tiden fremover og jeg gleder meg som en liten unge til å høre sluttresultatet ;D

Solid core strømkabler/strømpadde er naturligvis ikke UL godkjent fordi de knekker hvis du bøyer de en del ganger, så disse må en lage selv hvis en vil prøve ut eksperimentet.
    Bang on! Det var etter tilbakemeldinger fra brukere her på forumet som hadde besøkt R.S., som fikk meg til å fatte interesse for kablene hans. Fyren har kanskje noe å fare med, tenkte jeg. Og det hadde han. Jeg begynte litt forsiktig med et par av signalkablene Så ballet det litt på seg, og ved hjelp av en nevø som er montør, fikk jeg tilgang på installasjonskabler som ble benyttet som høyttalerkabler.
    Alt dette medførte at jeg opplevde et betydelig løft i form av stereoperspektiv, bedre (ikke nødvendigvis mer) bass, og min lille kjepphest bedre oppløsning.
    Men den største overraskelsen kom da jeg byttet til R.S. sine strømkabler. Der hadde jeg ingen store forventninger (det var jo "bare" strømkabler), men du verden hvilken forandring det ble! Så på kabelfronten ser jeg meg aldri tilbake, og gir beng i fysiske lover. Og pris. ;D

V

vredensgnag

Gjest
    Skal eksperimentere med solid-core, men innen jeg setter i gang.

Som kjent risikerer man betydelig avkorting (opp til 100%, så det er vel betydelig), ved uautoriserte modifiseringer av det elektriske og elektronikk. Hefter det noen risiko i så måte dersom man på en ev. branntomt finner disse kabelstumpene brukt utenfor forskrift?

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    43.671
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    sinep skrev:
    BanjoArrne skrev:
    Har også prøvd vdh i anlegget mitt og har nøyaktig samme erfaring som deg. Jeg og en kamerat av meg har "forsket" mye på det fenomenet her de siste månedene og det er helt klart at fenomenet skyldes de forskjellige geometriene i kablene. Konklusjonen vår er sånn etter å ha prøvd 6-7 høyttalerkabler i 3 forskjellige anlegg:

Masse småfibre = Mørk, buldrete bass, uklar mellomtone, behagelig men utydelig diskant, lite dynamikk.
    En solid leder = Lys lyd, kontant men lite bass, klar mellomtone, sibilanser i diskanten, masse dynamikk.

For et par dager siden prøvde jeg å lage en strømpadde og strømkabler av solidcore og også XLR signalkabler i solid core. Nå kjører jeg altså solid core hele veien så langt det går uten å skru opp elektronikken/høyttalerne. Forskjellen er rett og slett helt utrolig. Med bare en kabel i solid core, ble ikke lyden spesielt bra, den ble for lys, klinisk, masete i diskanten etc.. Nå hører jeg det at for hver eneste solidcore kabel jeg setter i anlegget, så blir lyden bare bedre og bedre. For min del er dette et utrolig interessant funn og det er faktisk den desidert største oppgraderingen av anlegget jeg noensinne har gjort, større enn akustiske tiltak også. Det beste av alt er at dette er en latterlig billig oppgradering (man kan jo finne delene på søppeldynga om man vil).
    Sånn rent teknisk virker det som du beskriver effekten av (mye) større ledertverrsnitt og (mye) større induktans. Var det samme tverrsnitt på de tingene du sammenlignet, eller er det andre ting som er endret her enn bare lederstrukturen?

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    11.835
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    vredensgnag skrev:
    Skal eksperimentere med solid-core, men innen jeg setter i gang.

Som kjent risikerer man betydelig avkorting (opp til 100%, så det er vel betydelig), ved uautoriserte modifiseringer av det elektriske og elektronikk. Hefter det noen risiko i så måte dersom man på en ev. branntomt finner disse kabelstumpene brukt utenfor forskrift?
    Vet ikke om det er forsikringsfolk her, men ved større husbranner letes det alltid etter feil i det elektriske anlegget - så jeg skulle anta at det er rimelig stor sannsynighet for at dette vil stå i en rapport, som også vil leses av forsikringsselskapet.

sinep

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.09.2008
    Antall liker
    109
    Sted
    Vallhall
    Steinar_Lund skrev:
    Bang on! Det var etter tilbakemeldinger fra brukere her på forumet som hadde besøkt R.S., som fikk meg til å fatte interesse for kablene hans. Fyren har kanskje noe å fare med, tenkte jeg. Og det hadde han. Jeg begynte litt forsiktig med et par av signalkablene Så ballet det litt på seg, og ved hjelp av en nevø som er montør, fikk jeg tilgang på installasjonskabler som ble benyttet som høyttalerkabler.
    Alt dette medførte at jeg opplevde et betydelig løft i form av stereoperspektiv, bedre (ikke nødvendigvis mer) bass, og min lille kjepphest bedre oppløsning.
    Men den største overraskelsen kom da jeg byttet til R.S. sine strømkabler. Der hadde jeg ingen store forventninger (det var jo "bare" strømkabler), men du verden hvilken forandring det ble! Så på kabelfronten ser jeg meg aldri tilbake, og gir beng i fysiske lover. Og pris. ;D
    Morro å se at andre har samme erfaring som meg, da får jeg litt selskap når jeg blir lagt inn på psykiatrisk avdeling ;)

Disse erfaringene bør være en tankevekker for folk her inne som sliter med å få lyden til å sitte. Skal selvsagt ikke påstå at dette vil fungere like bra på alle anlegg, men forskjellene har i hvert fall vært unisone på de anleggene jeg har prøvd dette ut på til nå.

sinep

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.09.2008
    Antall liker
    109
    Sted
    Vallhall
    Asbjørn skrev:
    Sånn rent teknisk virker det som du beskriver effekten av (mye) større ledertverrsnitt og (mye) større induktans. Var det samme tverrsnitt på de tingene du sammenlignet, eller er det andre ting som er endret her enn bare lederstrukturen?
    Tverrsnittet på Oblivionkablene jeg hadde før, var større enn de jeg har nå (6kv), muligens det tredobbelte.
    Alle flertrådete kabler jeg har prøvd har vært ganske kraftige, men jeg sammenlignet en tykk black magic kabel mot en tynnere en i samme serie en gang og lyden ble lysere med den tynnere kabelen, men det var ikke store forskjellen på disse 2. Virker som det er en sammenheng mellom antall ledere i en kabel og hvilken lydsignatur den gir.

BanjoArrne

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2007
    Antall liker
    31
    Bare for å ha klart hvem som har hvilket innlegg der. :)

sinep skrev:

Steinar_Lund skrev:

Jeg har selv også tro på mye av det Solhaug har kommet fram til mht. kabler,konstruksjon og kvadrat m.m.
    Det står for tur å prøve ut litt fremover.
    Jeg blander det litt med hva jeg selv har tro på derimot, så gjenstår det å høre hvordan resultat det kan gi.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    43.671
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    sinep skrev:
    Asbjørn skrev:
    Tverrsnittet på Oblivionkablene jeg hadde før, var større enn de jeg har nå (6kv), muligens det tredobbelte.
    Alle flertrådete kabler jeg har prøvd har vært ganske kraftige, men jeg sammenlignet en tykk black magic kabel mot en tynnere en i samme serie en gang og lyden ble lysere med den tynnere kabelen, men det var ikke store forskjellen på disse 2. Virker som det er en sammenheng mellom antall ledere i en kabel og hvilken lydsignatur den gir.
    OK, takk. En slik sammenheng, uten at det går via "normale" parametre som resistens, kapasitans og induktans er nokså vanskelig å forstå. Jeg tipper at det finnes en naturlig forklaring, men jeg har ikke den forklaringen, så da må jeg vel teste og måle litt selv også. Det er ihvertfall ikke på grunn av prisen. :)

Det er forresten gjort en del arbeid på dette tidligere, men da for høyere frekvenser. Med samme tverrsnitt vil en multistrand ha lavere tap enn en massiv leder, også i audiobåndet:

http://engineering.dartmouth.edu/inductor/papers/stranded.pdf
    http://engineering.dartmouth.edu/inductor/papers/stranded2.pdf

Vedlegg

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn