uob skrev:
sinep skrev:
Det er riktig det at nordost heller mot det "lyse".
Dette er ikke noe folk bare mener her i Norge, men folk mener det samme over hele verden.
Samme resultater får du hvis du søker på "solid core" og "multi stranded". Resultatet er nesten 100% enighet over hele verden. Det er selvfølgelig ingen tilfeldighet.
Det beviser jo ikke noe. Jeg har lest at nordost er lysere i lyden. Det er det vel flere som har lest. Altså behøver de ikke å ha opplevd det for å utale at det er slik. Og de vil selvfølgelig være påvirket av at de forventer at det skal være en kabel som låter lyst når de hører på dem. Det er helt irrelevant om det er i Norge eller hele verden. Det finnes faktisk muligheter å få informasjon over landegrensene også.
Når folk har fått besjed om hva de skal høre, så hører de det også. Og benekte at dette kan skje, er jo bare idiotisk. Jeg mener at det at det er unisont at Nord Ost låter lyst, er et større bevis på at det ikke er forskjeller enn at det var forskjeller. Nordost lager kabler i enormt mange prisklasser, og om det hadde vært slike store lydmessige forskjeller på kabler som noen mener, burde vel Nord Ost klare (og helt klart også ønske) og lage kabler som ikke låt lyst (selv om de ser ut som de skal låte lyst).
Jeg fikk bevis nok den gang, for meg selv. Det er nok for min del selv om kanskje ikke for deg og andre som mener noe annet.
De beskrivelsene som kommer utenifra og som du sier du(jeg også sikkert nok til tider) ville blitt påvirket av er jo kommet fra en plass de også vil jeg tro og ikke bare skapt av produsenter,selgere og media. De er jo ikke bare positive tilbakemeldinger ang. kabelbytter heller, slik Placebo i motsetning er rettet mot. Da skal de låte bedre når man bytter til en annen kabel. Anbefalt av en produsent, selger, eller media med beskrivelser er jo det som ofte gir placeboeffekten god grobunn, da dette er lovord om bedre resultater og hvordan de vil være. Men hva når man oppfatter den anbefalte kabelen som ikke så god likevel og foretrekker en man har fra før som egentlig burde være dårligere etter det man har lest eller hørt av andre og trodd på.
Forklar gjerne dette for meg.
Første gang jeg hørte Nordost Flatline Gold fikk jeg dem med på kjøpet da jeg kjøpte Dali Suite 2.8 av en real kar. Brukte dem ikke først da jeg hadde noe fra før som jeg var fornøyd med. Etter en stund tenkte jeg at jeg likevel skulle prøve dem. Da fikk jeg oppfatningen av disse i anlegget uten noen spesiell input om spesifikt hvordan de skulle låte i anlegget, annet enn at jeg hadde hørt om Nordost og at det skulle være bra saker(fortalt av en på Soundgarden en eller annen gang). Likte dem ikke så godt etter å ha prøvd dem en stund da jeg syntes de ga en helning mot tynnere/lysere signatur. Den gjorde at gjengivelsen virket klarere og mer detaljert, men jeg følte at dette kom mer av at bassen ble tynnere og mindre kraftfull for den ble ikke like kraftfull med disse i anlegget, men opplevd strammere og litt tynnere. Den ga også generelt mindre kraftfull gjengivelse enn de jeg hadde fra før selv om disse igjen kanskje ikke virket gi like detaljert gjengivelse. Solgte Flatline billig(200,- for 2x3 meter ferdigterminert med shotguns må sies å være kompispris.) til en venn, der de fungerte bedre etter hans oppfatning.
Van Den Hul CS122 lånte jeg fra HiFi-klubben og disse hadde jeg lest om på VDH sin hjemmeside. Skulle være bra den og gi økt dynamikk,snert og detaljer samt delikat gjengvelse med kraftfull bass. Selgeren skrøt også av disse. Jeg syntes disse ga en hellning mot for nøktern og snill effekt i mitt anlegg uten denne snerten og kraften jeg trodde jeg skulle få. Det ble litt for kjedelig og mykt. Jeg ønsket ikke dette så jeg leverte dem tilbake. Ikke dårlige, men passet ikke mitt anlegg. Dette var med en annen høyttaler i anlegget, Patos Basic 410, som fra før har en varm og meget behagelig signatur. Så det ble nok kanskje for mye av det gode.
Hva var dette da? Selv om jeg hadde tro på begge kablene da jeg skulle prøve dem, ble utfallet at jeg ikke ønsket dem i anlegget. De er ikke dyre engang noen av kablene. Har som regel positiv innstilling til å prøve nye ting så dette skjønner jeg heller lite av at dette skulle bli sammenlignet med placebo. Du må gjerne forklare dette.
Selv når de som har opplevd forskjeller ikke er særlig påvirket utenfra engang eller får andre og/eller flere opplevelser ved byttet enn det som var forventet, blir de ikke trodd. Om noen sier de fikk en negativ opplevelse av en kabel i anlegget selv om de hadde tro på den og den lovte gode resultater fra produsent/media/selger, blir det vel oversett eller at det hoppes til en annen konfrontasjon som er vanskeligere å svare på igjen da den opplevelsen ikke kan forklares med placebo.
For meg handler det mer om hva jeg er villig å betale for gode resultater med kabler. Der tror jeg det fint kan oppnås den rimelige veien da jeg selv har opplevd det. Men har som sagt ikke noe imot dem som har funnet noe dyrt de er fornøyd med heller. Det er deres glede og den må de få ha likt meg selv. Jeg har ikke prøvd noe spesielt dyre kabler og skal heller ikke uttale meg om effekten disse gir. Har hørt mange anlegg med dyre kabler og komponenter, men jeg vet ikke hva som har gjort hva der, annet enn at det helhetlig har hørtes bra ut eller ikke så bra hva mine preferanser og smak angår.
Det å være fornøyd selv er til syvende å sist det aller viktigste.