De fysiske lovene kan ikke brytes.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• HCS

En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.283
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Bare en liten fotnote.. SC er fine ting det, men funker ikke på alt... På lettdrevne høytalere er min erfaring, så langt, at et tynnere tverrsnitt har mye for seg. Ref Cardas, eks 9SE.

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.936
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    vredensgnag skrev:
    Skal eksperimentere med solid-core, men innen jeg setter i gang.

Som kjent risikerer man betydelig avkorting (opp til 100%, så det er vel betydelig), ved uautoriserte modifiseringer av det elektriske og elektronikk. Hefter det noen risiko i så måte dersom man på en ev. branntomt finner disse kabelstumpene brukt utenfor forskrift?
    Se alltid lyst på livet ;D

sinep

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.09.2008
    Antall liker
    109
    Sted
    Vallhall
    Asbjørn skrev:
    OK, takk. En slik sammenheng, uten at det går via "normale" parametre som resistens, kapasitans og induktans er nokså vanskelig å forstå. Jeg tipper at det finnes en naturlig forklaring, men jeg har ikke den forklaringen, så da må jeg vel teste og måle litt selv også. Det er ihvertfall ikke på grunn av prisen. :)
    Fant en link her som beskriver forskjellige kabelgeometrier og hvilken lydsignatur de gir og et forsøk på å gi vitenskapelige forklaringer på hvorfor:
    http://www.soundstage.com/pf02.htm

"Bare stranded wire is the most common type wire found in use today. Its advantages are that it is quite pliable and affordable. In the minus column are its high relative inductance, ease of corrosion, high "skin effect" and low "Q" or resonant point. As we have already noted, strand cables always force the musical signal to divide into a multiplicity of paths, resulting in some signals arriving too early, and some arriving too late. Though minute, these differences destroy the true timing and subtle harmonic structure of the music. This accounts for their typically resonant and gritty sound. Although commonly accepted, I am sorry to have to tell you that for true high fidelity, this wire type is unacceptable.

Solid core wire has good value, given the performance per dollar ratio, with most of today’s systems. It is simple, has low DC resistance per unit area and offers a good resistance to capacitance ratio. On the negative side of the equation, it is stiff and therefore hard to handle, has a high relative inductance at higher frequencies, offers a high DC to AC resistance ratio and has a low "ring" point. Overall sound is much better damped and the sound stage is vastly improved, but some brands can still tend toward gritty and harsh performance. You will find most varieties of this construction to use the twisted pair geometry to help negate induction concerns. The most stalwart proponent of this conductor type has been Tara Labs, from their original Space And Time7 cable introduced in the '80's, through their current Prism and RSCTM cables . "

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    43.802
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    sinep skrev:
    As we have already noted, strand cables always force the musical signal to divide into a multiplicity of paths, resulting in some signals arriving too early, and some arriving too late.
    Forsåvidt, men hvis signalhastigheten i kabelen er rundt 70 % av lyshastigheten, omtrent hvor store er disse tidsforskjellene?

La oss tenke oss et "worst case-scenarie", at noen signaler rett og slett blir avvist i døra når de kommer frem til høyttaleren og må gå tilbake til forsterkeren og starte på nytt, og at det er 3 m kabel, slik at denne "ekstrarunden" blir 6 m ekstra for de uheldige signalene. 3 m / (0,7 * 300 000 000 m/s) = 14,3 ns, sånn at etternølerne først kommer frem etter 42,9 nanosekunder. Det er en ganske kjapp strafferunde, og øret vil ha veldig vanskelig for å skille ut dette fra det egentlige signalet.

Sett på en annen måte: Med en lydhastighet i luft på 344 m/s tilsvarer dette en refleksjon fra noe som befinner seg 9,8 mm (altså 0,0098 millimeter) fra enten øret eller høyttaleren.

Det er ikke derfor heller, for å si det enkelt.

Edit: Jeg tittet gjennom den linken. Jeg har også lest den tidligere. Det er mye der som ikke er helt presist, mildt sagt. Eksempelvis ser ikke Litz-tråd ut slik som på tegningen, og det er heller ikke slik at multistrand påvirkes mer av skin-effekt enn solid core. Det er faktisk tvert imot, med en ganske stor margin.

sinep

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.09.2008
    Antall liker
    109
    Sted
    Vallhall
    Asbjørn skrev:
    Forsåvidt, men hvis signalhastigheten i kabelen er rundt 70 % av lyshastigheten, omtrent hvor store er disse tidsforskjellene?

La oss tenke oss et "worst case-scenarie", at noen signaler rett og slett blir avvist i døra når de kommer frem til høyttaleren og må gå tilbake til forsterkeren og starte på nytt, og at det er 3 m kabel, slik at denne "ekstrarunden" blir 6 m ekstra for de uheldige signalene. 3 m / (0,7 * 300 000 000 m/s) = 14,3 ns, sånn at etternølerne først kommer frem etter 42,9 nanosekunder. Det er en ganske kjapp strafferunde, og øret vil ha veldig vanskelig for å skille ut dette fra det egentlige signalet.

Sett på en annen måte: Med en lydhastighet i luft på 344 m/s tilsvarer dette en refleksjon fra noe som befinner seg 9,8 mm (altså 0,0098 millimeter) fra enten øret eller høyttaleren.

Det er ikke derfor heller, for å si det enkelt.

Edit: Jeg tittet gjennom den linken. Jeg har også lest den tidligere. Det er mye der som ikke er helt presist, mildt sagt. Eksempelvis ser ikke Litz-tråd ut slik som på tegningen, og det er heller ikke slik at multistrand påvirkes mer av skin-effekt enn solid core. Det er faktisk tvert imot, med en ganske stor margin.
    Har tenkt på disse "tidsforskjellene" jeg og hvor mye forskjell de egentlig vil resultere i. Jeg vil tro at det skal en ganske god tidsforskjell til før det er hørbart. Det er mye teorier rundt det her omkring, det er bare å velge å vrake den teorien man liker best ;)

DNM som selger noe billig spetakkel av noen solidcore kabler i england, mener at det har noe med magnetfeltet rundt lederne å gjøre.

"A cross-section of a comparatively simple ten strand multi-core cable showing damaging field interaction. This magnetic mess reduces midband clarity and often creates a bright treble and indistinct bass."

"A cross-section of the spaced pair DNM reson cable shows its simple, clean and uniform magnetic field frozen at an instant in time. It is easy to forget that music signals produce a complex, dynamic version of this picture-and the field interacts strongly with the conductors. Bearing this in mind, it would be amazing if different cable designs sounded the same - not amazing that they sound different!."

Vedlegg

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    43.802
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    sinep skrev:
    Har tenkt på disse "tidsforskjellene" jeg og hvor mye forskjell de egentlig vil resultere i. Jeg vil tro at det skal en ganske god tidsforskjell til før det er hørbart. Det er mye teorier rundt det her omkring, det er bare å velge å vrake den teorien man liker best ;)

DNM som selger noe billig spetakkel av noen solidcore kabler i england, mener at det har noe med magnetfeltet rundt lederne å gjøre.

"A cross-section of a comparatively simple ten strand multi-core cable showing damaging field interaction. This magnetic mess reduces midband clarity and often creates a bright treble and indistinct bass."

"A cross-section of the spaced pair DNM reson cable shows its simple, clean and uniform magnetic field frozen at an instant in time. It is easy to forget that music signals produce a complex, dynamic version of this picture-and the field interacts strongly with the conductors. Bearing this in mind, it would be amazing if different cable designs sounded the same - not amazing that they sound different!."
    Det er mange kabelprodusenter som har teorier rundt dette, ja. På den andre siden er det ganske godt kjent hvor korte refleksjoner mennesker er i stand til å oppfatte også. Det måles i millisekunder, ikke nanosekunder. Hvis dette skulle vært hørbart, måtte vi vært i stand til å høre opp til 200 megahertz i stedet for de konvensjonelle 20 kHz. For meg er det vanskelig nok å høre 20 kHz, gamle mannen.

Bildene er ellers misvisende, i og med at du kan tegne slike sirkler rundt hvert enkelt punkt i lederen, enten det er en solid leder eller mange tynnere ledere i en bunt.

DNM har derimot noen betydelig mer interessante teorier omkring hvordan disse refleksjonene kan påvirke feedback-kretsen i en forsterker, gitt at tidskonstanten der er radiofrekvent så det duger. De er jo først og fremst forsterkerprodusent. Denne kabelen deres er en helt tradisjonell Twin Feeder antennekabel.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.05.2009
    Antall liker
    160
    vredensgnag skrev:
    Skal eksperimentere med solid-core, men innen jeg setter i gang.

Som kjent risikerer man betydelig avkorting (opp til 100%, så det er vel betydelig), ved uautoriserte modifiseringer av det elektriske og elektronikk. Hefter det noen risiko i så måte dersom man på en ev. branntomt finner disse kabelstumpene brukt utenfor forskrift?
    Viktig problemstilling.
    Når det gjelder høyttalerkabler, både eksternt og internt, skulle det vel dog ikke medføre noen risiko?

Kule-Trygve

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2008
    Antall liker
    289
    Var innom Soundgarden.no og de sier:

"La oss slå en ting fast med èn gang. En kabel er et filter. Og et filter er ikke ønskelig i en signalkjede som har til oppgave å gjengi musikk korrekt. De beste kablene blir da derfor de som har minst mulig filter-effekt! (Så enkelt er det!)"

Dette høres fornuftig ut for meg. Dagens nøtt til kabelfornektere med teoretisk ballast kan jo bli å bevise at man greier å få til et perfekt filter for prisen av en Peppes (inkludert rømmedressing).

Dette sier de også:

"Når du handler Nordost kabler, vil ditt anlegg gjengi musikk vesentlig mer oppløst, mer definert, mer presist og med en kontroll i bassområdet som du aldri tidligere har opplevd – eller sagt på en enklere måte, mer musikalsk!"

Jeg har tilfeldigvis aldri hatt noe Nordost, men det de sier her, stemmer med det jeg har opplevd. Et mer finkornet, vektløst lydbilde uten "pixler". Økt romfølelse og en følelse av at alt blir "locked in focus". Dette med en mer detaljert bass stemmer også, og er noe annet enn de "tidels dB i EQ- forskyvning" visse andre her snakker om. Eller: Hva skal man med sub om man kjøper gode kabler istedenfor? for å si det på en annen måte. Da slipper man en stygg boks i stuen også..
    De som ikke orker å analysere ihjel hvorfor alt blir bedre, kan nøye seg med å konstatere at nærvær, realisme, nerve og musikalitet løftes til et høyere nivå. Som man neppe får til med lakris (uten at jeg har så mye erfaring med lakris som jeg vel alt har indikert)
    Dere kabelfornektere er kanskje RØRHUER også? Jeg testet en verdensrost, passe dyr rørpre her forleden, og den rotet jo alt til...var ekvivalent med å erstatte kablene mine med lakris. Nei holder meg til transistor for fremtiden tror jeg.
    (Kanskje rørpreer passer best til høyttalere til 600 000, for jeg hørte en gang en slik kombinasjon som jeg selv i dag husker som det beste jeg har hørt...)

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.05.2009
    Antall liker
    160
    Kule-Trygve skrev:
    Dere kabelfornektere er kanskje RØRHUER også? Jeg testet en verdensrost, passe dyr rørpre her forleden, og den rotet jo alt til...var ekvivalent med å erstatte kablene mine med lakris.
    Nå får du nok enda flere uvenner.. ;D

Kule-Trygve

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2008
    Antall liker
    289
    Karma skrev:
    Kule-Trygve skrev:
    Dere kabelfornektere er kanskje RØRHUER også? Jeg testet en verdensrost, passe dyr rørpre her forleden, og den rotet jo alt til...var ekvivalent med å erstatte kablene mine med lakris.
    ;D

Lieng

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    94
    Kule-Trygve skrev:

"La oss slå en ting fast med èn gang. En kabel er et filter. Og et filter er ikke ønskelig i en signalkjede som har til oppgave å gjengi musikk korrekt. De beste kablene blir da derfor de som har minst mulig filter-effekt! (Så enkelt er det!)"

Dette høres fornuftig ut for meg. Dagens nøtt til kabelfornektere med teoretisk ballast kan jo bli å bevise at man greier å få til et perfekt filter for prisen av en Peppes (inkludert rømmedressing).

Dette sier de også:

"Når du handler Nordost kabler, vil ditt anlegg gjengi musikk vesentlig mer oppløst, mer definert, mer presist og med en kontroll i bassområdet som du aldri tidligere har opplevd – eller sagt på en enklere måte, mer musikalsk!"

Jeg har tilfeldigvis aldri hatt noe Nordost, men det de sier her, stemmer med det jeg har opplevd. Et mer finkornet, vektløst lydbilde uten "pixler". Økt romfølelse og en følelse av at alt blir "locked in focus". Dette med en mer detaljert bass stemmer også, og er noe annet enn de "tidels dB i EQ- forskyvning" visse andre her snakker om. Eller: Hva skal man med sub om man kjøper gode kabler istedenfor? for å si det på en annen måte. Da slipper man en stygg boks i stuen også..
    De som ikke orker å analysere ihjel hvorfor alt blir bedre, kan nøye seg med å konstatere at nærvær, realisme, nerve og musikalitet løftes til et høyere nivå. Som man neppe får til med lakris (uten at jeg har så mye erfaring med lakris som jeg vel alt har indikert)
    Dere kabelfornektere er kanskje RØRHUER også? Jeg testet en verdensrost, passe dyr rørpre her forleden, og den rotet jo alt til...var ekvivalent med å erstatte kablene mine med lakris. Nei holder meg til transistor for fremtiden tror jeg.
    (Kanskje rørpreer passer best til høyttalere til 600 000, for jeg hørte en gang en slik kombinasjon som jeg selv i dag husker som det beste jeg har hørt...)

Dersom en kabel er et filter så er filtre veldig billige! Kjøpte mitt filter på rull fra Kina, nesten gratis og de filtrerer like godt som Red Dawn som jeg hadde tidligere.

Vedr forforsterker, så bør du teste mer enn en stk for å ekskludere en type forsterkere

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Foreslår at du gjennomfører en blindtest for deg selv Kule-Trygve. Få en person til å bytte kabler mens du lytter.
    Etterpå kan du prøve om du klarer å høre forskjell med og uten sub i blindtest.

Kule-Trygve

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2008
    Antall liker
    289
    orso skrev:
    Foreslår at du gjennomfører en blindtest for deg selv Kule-Trygve. Få en person til å bytte kabler mens du lytter.
    Etterpå kan du prøve om du klarer å høre forskjell med og uten sub i blindtest.
    Tar ikke sjansen på den suben (bor i leilighet med naboer) ;D

KJ

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Antall liker
    5.089
    Torget vurderinger
    1
    Kule-Trygve skrev:

...
    Ikke noen spesielt vanskelig nøtt med andre ord. Hele husalteret ditt (og mitt og alle andres) er et imperfekt båndpassfilter. Dersom et ikke er tilsiktet skal du være usedvanlig tallentløs (dvs her i «moderne» betydning, uten henblikk på fønikiske tallenter) for å lage/finne kabler som er et effektivt filter innenfor de båndbreddebegrensningene som et «normalt» husalter ellers byr på. «Vanlige» signalkabler under «vanlige» driftsbetingelser har skjeldent problemer med å høvelig paddeflat frekvensrespons opp til noen MHz, dvs langt mer enn «tilstrekkelig».

...
    Dette sier de også:

...
    Pø om pø mht referansegrunnlaget, men jeg tenker det er omfattet av markedsføringsloven - dvs 100% BS og ulovlig markedsføring inntill det motsatte er bevist.

... er noe annet enn de "tidels dB i EQ- forskyvning" visse andre her snakker om. ...
    Har du målt?

...
    Eller: Hva skal man med sub om man kjøper gode kabler istedenfor? for å si det på en annen måte. Da slipper man en stygg boks i stuen også..
    ...
    Kabel som kan erstatte en sub? Hvilken?

...
    Som man neppe får til med lakris (uten at jeg har så mye erfaring med lakris som jeg vel alt har indikert)
    ...
    Du «disser» noe du ikke har erfaring med?

mvh
    KJ

Kule-Trygve

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2008
    Antall liker
    289
    Mitt forsøk på folkeopplysning ser som vanlig ikke ut til å føre frem. :'(

L

larkus

Gjest
    Kule-Trygve skrev:
    Det virker som du er usedvanlig lett å forlede, fryktelig vanskelig å opplyse og ett usedvanlig lett lett offer for dyktig og aggressiv markedføring. Den perfekte kunde altså ;D

mvh
    larkus

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.291
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Kule-Trygve skrev:

Tror ingen er uenige i det, såfremt man ikke faktisk ønsker å endre lyden vha. kabler.

Kule-Trygve

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2008
    Antall liker
    289
    larkus skrev:
    Kule-Trygve skrev:
    Det virker som du er usedvanlig lett å forlede, fryktelig vanskelig å opplyse og ett usedvanlig lett lett offer for dyktig og aggressiv markedføring. Den perfekte kunde altså ;D

mvh
    larkus
    Den perfekte kunde ja? Hadde alle vært som meg så hadde nok hifibutikkene vært oppe å gå ja ;D

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.283
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Karma skrev:
    Kule-Trygve skrev:
    Hehehe... Enig med karma ;D... Neste gang du skal teste pre kanskje du skal lese deg litt opp på "impedanse"-match ? Er det mismatch mellom pre og effekt blir det bare krøll iallefall... :)

Kule-Trygve

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2008
    Antall liker
    289
    Dazed skrev:
    Kule-Trygve skrev:

Tror ingen er uenige i det, såfremt man ikke faktisk ønsker å endre lyden vha. kabler.
    Hvis man ønsker å endre lyden har man vel mer kontroll med EQ/ tonekontroller, men dette blir vel som en "sidelengs" oppgradering å regne. For de som ikke kan plassere høyttalere akkurat der de ønsker, eller ønsker å farge lyden litt etter egen smak.

Kule-Trygve

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2008
    Antall liker
    289
    HCS skrev:
    Karma skrev:
    Kule-Trygve skrev:
    Hehehe... Enig med karma ;D... Neste gang du skal teste pre kanskje du skal lese deg litt opp på "impedanse"-match ? Er det mismatch mellom pre og effekt blir det bare krøll iallefall... :)
    Skal innrømme at utlåneren skyldte på dårlig match da. Rart i så fall at dyrt utstyr skal være så "fiklete" mhp tilpasning..

Haavard

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    2.246
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Kule-Trygve skrev:
    Da er du plassert hos, det du i framtiden skriver vil jeg ikke høre på. Du vil aldri kunne komme med en erfaring som er viktig for meg. Kan ikke skjønne noe annet enn du er døv, og du påstår du hører forskjell på kabler? Eller ??

Håvard

Kule-Trygve

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2008
    Antall liker
    289
    Haavard skrev:
    Kule-Trygve skrev:
    Da er du plassert hos, det du i framtiden skriver vil jeg ikke høre på. Du vil aldri kunne komme med en erfaring som er viktig for meg. Kan ikke skjønne noe annet enn du er døv, og du påstår du hører forskjell på kabler? Eller ??

Håvard
    Såså...Jeg utelukker ikke at rørpreer kan passe til høyttalere til 400 000 heller...men det har jeg ikke hørt...og kanskje er det noen impedansgreier som gjorde seg gjeldende hos meg...eller kanskje er Accuphase helt overlegen... hvem vet...men du ble jo fornærmet? Det er jo det viktigste eller? ;D

Haavard

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    2.246
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Fornærmet, neida. ;)
    Men det er greit å få plassert folk. Sette folk i båser.
    Kabelfornekterne skriver jeg ned på et A4 ark.
    De som er døve får også et eget ark.
    Når jeg en gang trenger råd og tips sitter jeg med en lang liste over folk jeg ikke skal høre på. Veldig greit.

Accuphase. Tja.
    Reperatøren på Lyric liker disse, de er så lette å reparere. Japansk orden.
    Lydmessig, det lille jeg har hørt, minner meg og ei dvask sommervarm gjedde i Einafjorden.

Håvard

Lieng

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    94
    Burde vært 20-årsgrense på dette forum!

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    11.904
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Kule-Trygve skrev:
    Rart i så fall at dyrt utstyr skal være så "fiklete" mhp tilpasning..
    Det samme tenker jeg når det gjelder kabler...... ;)

Kule-Trygve

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2008
    Antall liker
    289
    Haavard skrev:
    Fornærmet, neida.
    Men det er greit å få plassert folk. Sette folk i båser.
    Kabelfornekterne skriver jeg ned på et A4 ark.
    De som er døve får også et eget ark.
    Når jeg en gang trenger råd og tips siter jeg med en lang liste over folk jeg ikke skal høre på. Veldig greit.

Accuphase. Tja.
    Reperatøren på Lyric liker disse, de er så lette å reparere. Japansk orden.
    Lydmessig, det lille jeg har hørt, minnen meg og ei dvask sommervarm gjedde i Einafjorden.

Håvard
    Foretrekker japansk orden som aldri går i stykker, og om så skulle skje er lett å reparere, fremfor noe kråkereir av en rørforsterker. Japanerne har sikkert bedre måleutstyr og kvalitetskontroll også...og skarpere ingeniører..Antagelig har du et minst like overfladisk inntrykk av Accuphase som jeg har av rørforsterkere..

L

larkus

Gjest
    Jeg regner med at når en kabel omtales som "et filter" av Soundgarden, så siktes det til at i den grad en kabel påvirker signalet så er det uansett alltid i negativ retning og dermed uønsket. Jeg har en mistanke om at det er de mest eksotiske kablene som p.g.a. av spesiell ledergeometri (fletting, folieledere, forskjellige metaller osv.) påvirker signalet mest. At det er med slike kabler det rapporteres om størst forskjeller (alltid i positiv retning av en eller annen grunn) kan absolutt tyde på det. Men som sagt, all påvirking av det opprinnelige signal er uønsket. Det som kommer ut i enden av kabelen skal ideellt være kliss likt det som går inn i andre enden, både målbart og hørbart. Og da er kanskje de enkleste kabelkonstruksjonene å foretrekke? Ikke koster de all verden heller ;) ;)

mvh
    larkus

Haavard

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    2.246
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    larkus skrev:
    Jeg regner med at når en kabel omtales som "et filter" av Soundgarden, så siktes det til at i den grad en kabel påvirker signalet så er det uansett alltid i negativ retning og dermed uønsket. Jeg har en mistanke om at det er de mest eksotiske kablene som p.g.a. av spesiell ledergeometri (fletting, folieledere, forskjellige metaller osv.) påvirker signalet mest. At det er med slike kabler det rapporteres om størst forskjeller (alltid i positiv retning av en eller annen grunn) kan absolutt tyde på det. Men som sagt, all påvirking av det opprinnelige signal er uønsket. Det som kommer ut i enden av kabelen skal ideellt være kliss likt det som går inn i andre enden, både målbart og hørbart. Og da er kanskje de enkleste kabelkonstruksjonene å foretrekke? Ikke koster de all verden heller ;) ;)

mvh
    larkus
    Du hører det du vil høre skjønner jeg.
    Beklager, men jeg ser ingen sammenheng mellom avansert ledergeometri og "påvirker signalet mest".

Håvard

Kule-Trygve

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2008
    Antall liker
    289
    Det virker som du begynner å skjønne dette med kabler Larkus, men min (begrensede) erfaring er at de dyre er best..selv om de ofte er mest komplekst oppbygd.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    43.802
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Kule-Trygve skrev:
    HCS skrev:
    Karma skrev:
    Kule-Trygve skrev:
    Skal innrømme at utlåneren skyldte på dårlig match da. Rart i så fall at dyrt utstyr skal være så "fiklete" mhp tilpasning..
    Nåja, det var dette med kabelmatching og kabelpriser også, da.

Når det gjelder filtrering gjennom en kabel, er det som KJ sier. En billig datakabel til noen få kroner fra Elkjøp eller Elfa, brukt som signalkabel, vil ha flat frekvensgang til langt, langt over audiobåndet. De "noen tiendedels dB" gjelder høyttalerkabler når disse er koblet til en virkelig høyttaler med frekvensavhengig impedans, men det er ikke spesielt vanskelig eller dyrt å få til tilnærmet flat frekvensgang til 30-40 kHz der heller. Og da slipper du den "filtreringen" og har fortsatt råd til å gå på Peppes.

Det er en annen sak at en del kabelprodusenter tydeligvis prøver å bygge inn en eller annen "house sound" ved bevisst å tilføre en eller annen farging av lyden. Det kan man gjøre på mange måter, med litt induktans og/eller kapasitans, men da kjøper du faktisk en equalizer med fast innstilte frekvensbånd og små utslag. Det er sikkert helt OK, hvis det er det du vil bruke pengene på.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.05.2009
    Antall liker
    160
    Hvor lett er det egentlig å avgjøre om den lyden man hører er farget eller ei?

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.291
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Karma skrev:
    Ikke spesielt, tipper jeg. Med et lyddødt rom, kalibrert målemikrofonog et oscilloskop, kan du kanskje avgjøre det ved å sammenlikne med signalet fra kilden (gitt at den ikke farger noe), men det er jo ikke å høre.

...Men det blir mer en akademisk øvelse, tror jeg.

L

larkus

Gjest
    Kule-Trygve skrev:
    Det virker som du begynner å skjønne dette med kabler Larkus,
    Jeg må nok innrømme at selv med 36 års fartstid innen denne "hobbyen" så skjønner jeg fortsatt veldig lite av kabelhysteriet ;D

mvh
    larkus

R.S.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.03.2002
    Antall liker
    18
    Asbjørn skrev:
    Kule-Trygve skrev:
    HCS skrev:
    Karma skrev:
    Kule-Trygve skrev:
    Nåja, det var dette med kabelmatching og kabelpriser også, da.

Når det gjelder filtrering gjennom en kabel, er det som KJ sier. En billig datakabel til noen få kroner fra Elkjøp eller Elfa, brukt som signalkabel, vil ha flat frekvensgang til langt, langt over audiobåndet. De "noen tiendedels dB" gjelder høyttalerkabler når disse er koblet til en virkelig høyttaler med frekvensavhengig impedans, men det er ikke spesielt vanskelig eller dyrt å få til tilnærmet flat frekvensgang til 30-40 kHz der heller. Og da slipper du den "filtreringen" og har fortsatt råd til å gå på Peppes.

Det er en annen sak at en del kabelprodusenter tydeligvis prøver å bygge inn en eller annen "house sound" ved bevisst å tilføre en eller annen farging av lyden. Det kan man gjøre på mange måter, med litt induktans og/eller kapasitans, men da kjøper du faktisk en equalizer med fast innstilte frekvensbånd og små utslag. Det er sikkert helt OK, hvis det er det du vil bruke pengene på.

Med svart belte i teori bør du vel forstå at flat frekvensgang sier ca. null om lydkvalitet i form av renhet, oppløsning, dynamikk og andre avgjørende parametre. Denne delen av hifi-ABC`en er det visst ikke mange på det her forumet som har fått med seg.

Mvh. RS

Kule-Trygve

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2008
    Antall liker
    289
    larkus skrev:
    Kule-Trygve skrev:
    Det virker som du begynner å skjønne dette med kabler Larkus,
    Jeg må nok innrømme at selv med 36 års fartstid innen denne "hobbyen" så skjønner jeg fortsatt veldig lite av kabelhysteriet ;D

mvh
    larkus
    Men du likte det Avalon- oppsettet med Edge du hørte på en gang? Der var det minst 1 kabel av samme slag som jeg har.. ;D

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.291
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    R.S. skrev:
     Med svart belte i teori bør du vel forstå at flat frekvensgang sier ca. null om lydkvalitet  i form av renhet, oppløsning, dynamikk og andre avgjørende parametre. Denne delen av hifi-ABC`en er det visst ikke mange på det her forumet som har fått med seg.
    Forklar gjerne hva som sier noe om lydkvalitet i form av renhet, oppløsning, dynamikk og andre avgjørende parametre, da.

Hvis signalet man sender inn i en kabel er nøyaktig likt det som kommer ut i den andre enden (Dette må vel være at kabelens frekvensgang er flat?) kan man vel ikke kreve mer? Selve kabelen kan jo ikke tilføre dynamikk, oppløsning, osv. Hva ellers i en kabel gir de egenskapene du nevner?

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    11.904
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    R.S. skrev:
    Med svart belte i teori bør du vel forstå at flat frekvensgang sier ca. null om lydkvalitet i form av renhet, oppløsning, dynamikk og andre avgjørende parametre. Denne delen av hifi-ABC`en er det visst ikke mange på det her forumet som har fått med seg.

Mvh. RS
    Og disse parametrene manifesterer seg i signalet på hvilken måte, ut over gjennom frekvensgang, fase, linearitet og støy? Inquiring minds want to know, kanskje kan vi bli litt klokere.

Edit: Dazed: vi lurer på det samme.

KJ

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Antall liker
    5.089
    Torget vurderinger
    1
    Karma skrev:
    For det totale systemet pr «fri-lytting» er det forholdsvis krevende, spesielt mht små variasjoner. Dersom man har en «samtidig» referanse som man kan sammenlikne med er det betydelig enklere. Den enkleste måten er å bruke en «representativ» «testrigg», jf. Ljudtekniska selskapets før/etter test; da blir sammenlikningen også mye raskere og mer presis. Slike testoppsett er selvfølgelig også gjenstand for kritikk fra dem som ikke liker resultatene, omtrent på samme måte som blindtesting og liknende. IMHO er resultatene imidlertid både robuste og tydelige.

mvh
    KJ

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn