Den eplekjekke tråden

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • P

    Parelius

    Gjest
    Jeg så igjennom den presentasjonen vedr. iPad idag (som altså ble foretatt i går). Jeg er uten tvil ingen nøytral mann siden jeg har holdt meg til Mac siden min første maskin i 1986. Likevel må jeg si at jeg satt litt forvirret tilbake - jeg har kanskje ikke sett nok av slike presentasjoner - mht. den «stemningen» som var i salen. Det var noe bedehusaktig - nåvel, jeg kjenner ikke bedehusene, så metaforen kan være litt feilaktig - over forsamlingens euforiske reaksjoner på lederens tale. Nesten litt skremmende når en tenker på at dette dreier seg om teknologiutvikling, forretning og bunnlinje.

    Jeg skal nok ha meg en iPad, men tungetalen skal jeg holde meg unna.
     
    S

    Stereo_Mono

    Gjest
    Jeg satt i salen ved iPhone 3G lansering i San Fransisco i 2008 og folket i salen er absolutt store fans, men noen sammenheng med en fanatisk religiøs møte mener jeg det er langt langt unna. Det virker som det kan fremstå svært annerledes i disse videostrømmene en å være der i egen person. Amerikaner har en tendens til å vise en overetuisame i forhold til oss nordboere ved slike begivenheter. Mye OOOO og AAAA, men samtidig er de svært kritiske når du diskuterer med de etter presentasjonen.

    Jeg kjenner i hvertfall meg ikke igjen i religion beskrivelsen etter å vært der in person.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.209
    Antall liker
    10.200
    Sted
    Trondheim
    Nå var det jo litt spesielt i går siden det var Steve Jobs selv som stilte opp. Det hadde vel ingen forventet, og mannen fortjener litt ekstra hyllest.
    Jeg var på WWDC i 2007 og i 2009 og var på Keynotene da. Jeg fikk overhodet ingen følelse av noe vekkelsesmøte. Jovisst var det applaus ++, men kommentarene og diskusjonene etterpå bar i svært liten grad preg av noen religion eller "Apple-dyrkelse". Atmosfæren på disse presentasjonene forvrenges av å bare se dem på nettet.
     
    S

    Stereo_Mono

    Gjest
    otare skrev:
    Nå var det jo litt spesielt i går siden det var Steve Jobs selv som stilte opp. Det hadde vel ingen forventet, og mannen fortjener litt ekstra hyllest.
    Jeg var på WWDC i 2007 og i 2009 og var på Keynotene da. Jeg fikk overhodet ingen følelse av noe vekkelsesmøte. Jovisst var det applaus ++, men kommentarene og diskusjonene etterpå bar i svært liten grad preg av noen religion eller "Apple-dyrkelse". Atmosfæren på disse presentasjonene forvrenges av å bare se dem på nettet.
    Er akkurat slikt jeg dessverre opplever det hos mange også.
    Synd at så mange er så trangsynte. Mulig at det er misunnelse på at Apple brukere er generelt mere entusiastiske en f.eks andre teknologi tilhengere. Noe de forøvrig alltid har vært, selv når Apple var omtrent konkurs.
     
    P

    Parelius

    Gjest
    Bare så det er sagt; jeg uttaler meg bare på bakgrunn av det jeg så på videoen. Men det ble altså en litt sterk opplevelse for min tandre sjel.

    Og som sagt; jeg har alltid vært ihuga macbruker.
     
    S

    Stereo_Mono

    Gjest
    Jobb.

    Omtrent alle som er på disse Apple «events» er enten presse eller har annet jobb (bransje) relatert forbindelse.
    WWDC f.eks er utvikler konferansen til Apple og du må være registrert utvikler samt at det er kostbart og delta der.
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Da Jobs demonstrerte WYSIWIG GUI på den første Mac'en ble det nok litt religion i salen. I dag ler vi, men det er fordi vi ikke skjønner hvilket sprang det var.

    Skal love deg det virker rart å applaudere tekst som sveiper forbi. Men det var et lysårssprang for data tilgjengelig for allmenheten. Og det satte tonen for disse presentasjonene.

     

    noruego

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Innlegg
    6.803
    Antall liker
    7.836
    Parelius skrev:
    Jeg så igjennom den presentasjonen vedr. iPad idag (som altså ble foretatt i går). Jeg er uten tvil ingen nøytral mann siden jeg har holdt meg til Mac siden min første maskin i 1986. Likevel må jeg si at jeg satt litt forvirret tilbake - jeg har kanskje ikke sett nok av slike presentasjoner - mht. den «stemningen» som var i salen. Det var noe bedehusaktig - nåvel, jeg kjenner ikke bedehusene, så metaforen kan være litt feilaktig - over forsamlingens euforiske reaksjoner på lederens tale. Nesten litt skremmende når en tenker på at dette dreier seg om teknologiutvikling, forretning og bunnlinje.

    Jeg skal nok ha meg en iPad, men tungetalen skal jeg holde meg unna.
    Hadde i mange år samme inntrykk, og dette var en av grunnene til at det tok så lang tid før jeg konverterte. Hovedgrunnen var dog mer hvordan noen av mine mest eplekjekke venner avfeide ethvert kritisk spørsmål som hadde de tiende dan i pinsemenigheten. Barnslig kanskje, men jeg vegret meg for å kjøpe min første Mac. På samme måte som en motorsykkelentusiast som egentlig mest kunne tenkt seg en Harley, men som ikke får seg til å kjøpe en pga av alle de skinnvestbefengte tullingene som raser rundt i flokk for å demonstrere sin individualisme...
     

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.372
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Kult. Med et såkalt "Camera Connection Kit" til iPAd, kan iPad (med f. eks. ALAC) kobles til en DAC. :)

    Søk via Google "List of DACs that work with iPad" for detaljert info.
     

    bar

    Medlem
    Ble medlem
    15.02.2007
    Innlegg
    47
    Antall liker
    0
    Hei. Jeg lurer på hvordan jeg kan kopiere all musikk fra en Mac mini til en annen Mac mini? Er ikke så god på dette, så trenger nok å få det inn med teskje... Mvh Bård
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.209
    Antall liker
    10.200
    Sted
    Trondheim
    Det enkleste:

    Koble dem sammen med en FireWirekabel og start den ene opp mens du holder nede T på tastaturet. Da dukker den opp som en harddisk på den andre maskinen, og du kan kopiere med drag and drop.

    Evt: Koble til en harddisk på den maskinen du skal kopiere fra. Kopier musikken inn på den harddisken. Flytt harddisken til den andre maskinen og kopier inn.

    Hvis du bruker iTunes:
    Marker de filene du skal kopiere og dra dem inn i iTunes. Da sørger iTunes for at de blir kopiert inn på rett plass.
     

    noruego

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Innlegg
    6.803
    Antall liker
    7.836
    otare skrev:
    Hvis du bruker iTunes:
    Marker de filene du skal kopiere og dra dem inn i iTunes. Da sørger iTunes for at de blir kopiert inn på rett plass.
    Må man ikke også ha huket av for opsjonen for å holde arkivet organisert for å være sikker på at ting ender opp på rett plass?
     

    ayaboh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Innlegg
    1.690
    Antall liker
    8
    vredensgnag skrev:
    Da Jobs demonstrerte WYSIWIG GUI på den første Mac'en ble det nok litt religion i salen. I dag ler vi, men det er fordi vi ikke skjønner hvilket sprang det var.
    Det er verd å merke seg at Apple ikke var opprinnelse eller oppfinnere av denne teknologien. Det var Xerox Alto (utviklet på Xerox PARC på begynnelsen av 70-tallet), som var den første maskinen som benyttet grafisk brukergrensesnitt og mus, og etter dette Lilith (ETH Zürich) med OS programmert i Modula-2, hvor Sven Erik Knudsen (Statens Regnesentral?) var sentral i utviklingen.

    Steve Jobs stjal frekt og freidig hele konseptet og implementerte det på den første Macen. Mener vitterlig at Apple prøvde å saksøke andre som prøvde seg på det samme senere. Dette førte selvfølgelig ikke frem.
     
    S

    Stereo_Mono

    Gjest
    ayaboh skrev:
    vredensgnag skrev:
    Da Jobs demonstrerte WYSIWIG GUI på den første Mac'en ble det nok litt religion i salen. I dag ler vi, men det er fordi vi ikke skjønner hvilket sprang det var.
    Det er verd å merke seg at Apple ikke var opprinnelse eller oppfinnere av denne teknologien. Det var Xerox Alto (utviklet på Xerox PARC på begynnelsen av 70-tallet), som var den første maskinen som benyttet grafisk brukergrensesnitt og mus, og etter dette Lilith (ETH Zürich) med OS programmert i Modula-2, hvor Sven Erik Knudsen (Statens Regnesentral?) var sentral i utviklingen.

    Steve Jobs stjal frekt og freidig hele konseptet og implementerte det på den første Macen. Mener vitterlig at Apple prøvde å saksøke andre som prøvde seg på det samme senere. Dette førte selvfølgelig ikke frem.
    Njaaa! Det er helt riktig at Xerox var først ute med GUI og mye er selvfølgelig inspirert derfra, men det blir feil å si at den ble direkte stjålet. Det blir mere korrekt å si at alle kopierte fra andre på de tidene. Steve Jobs og inginør-teamet til Apple fikk faktisk tilgang til å besøke Parc kontorene mot at Xerox fikk forkjøpsrett i kjøp av Apple aksjer. Noe forøvrig Xerox ikke gjorde og det endte med rettssak i 1988. Retten forkastet Xerox saken mot Apple.

    For å sitere den originale Macintosh utviklingssjefen:
    Jef Raskin warns that many of the reported facts in the history of the PARC and Macintosh development are inaccurate, distorted or even fabricated, due to the lack of usage by historians of direct primary sources.
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Digiman har helt rett - PARK var et utviklingssted som ikke skjønte mulighetene i en rekke ting de fabulerte frem, og som i tillegg ikke påla utviklere og deres tilknyttede underleverandører taushetsplikt eller distribusjonssperrer. Litt som da forskerteam fra NTH og Televerket på ulike telekonferanser skrøt av ulike mobilprotokoller de hadde drodlet frem, og som NOKIA, Siemens og Ericsson storøyd og takknemlig lagde verdensprodukter av.

    Du vil ha glede av å sette deg inn i den historien, ayaboh. Mye morsomt som skjedde både på Xerox Park og hos avleggerne.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.209
    Antall liker
    10.200
    Sted
    Trondheim
    ayaboh skrev:
    vredensgnag skrev:
    Da Jobs demonstrerte WYSIWIG GUI på den første Mac'en ble det nok litt religion i salen. I dag ler vi, men det er fordi vi ikke skjønner hvilket sprang det var.
    Det er verd å merke seg at Apple ikke var opprinnelse eller oppfinnere av denne teknologien. Det var Xerox Alto (utviklet på Xerox PARC på begynnelsen av 70-tallet), som var den første maskinen som benyttet grafisk brukergrensesnitt og mus, og etter dette Lilith (ETH Zürich) med OS programmert i Modula-2, hvor Sven Erik Knudsen (Statens Regnesentral?) var sentral i utviklingen.

    Steve Jobs stjal frekt og freidig hele konseptet og implementerte det på den første Macen. Mener vitterlig at Apple prøvde å saksøke andre som prøvde seg på det samme senere. Dette førte selvfølgelig ikke frem.
    Litt fri med historikken her, kanskje?
    Joda - Steve Jobs og noen av ingeniørene ved Apple besøkte Xerox på slutten av 70-tallet. Det de fikk se var stort sett SmallTalk-systemet til Alan Kay og Brenda Laurel. Steve Jobs så mulighetene i dette, og fikk lov av Xerox til å bruke det mot at Xerox fikk aksjer i Apple. Xerox mente selvfølgelig at Jobs hadde sett så lite at Apple ikke kunne bruke det til noe. Og det hadde de sannsynligvis rett i. Det var svært lite Jobs fikk se.

    Men han trodde han hadde sett mye. Bl.a. trodde han at han hadde sett overlappende vinduer der bakenforliggende vinduer ble oppfrisket når et vindu som lå øverst ble flyttet. Det hadde han imidlertid ikke sett. SmallTalk-systemet til Xerox hadde ikke det. Men siden Jobs trodde han hadde sett det, satte han sine ingeniører igang med å lage det. Og det gjorde de. Bill Atkinson løste problemet, og Macen fikk et vindussystem som var mer avansert enn det de hadde på Xerox.
    Systemet på Xerox hadde også en tre-knapps mus som fungerte sammen med tastaturet - du pekte på noe, trykte med høyre, venstre eller midterste museknapp og trykte en tast på tastaturet.
    Apple oppfant gestures, som gjorde det mulig å operere hele systemet med en mus med bare en knapp. Osv, osv...

    Jeg vet at det er veldig populært å si at Apple bare kopierte Xerox, men det er utrolig langt fra sannheten. De så noen konsepter som de så tok tak i og videreutviklet på sin egen måte.
     
    P

    Parelius

    Gjest
    otare skrev:
    ayaboh skrev:
    vredensgnag skrev:
    Da Jobs demonstrerte WYSIWIG GUI på den første Mac'en ble det nok litt religion i salen. I dag ler vi, men det er fordi vi ikke skjønner hvilket sprang det var.
    Det er verd å merke seg at Apple ikke var opprinnelse eller oppfinnere av denne teknologien. Det var Xerox Alto (utviklet på Xerox PARC på begynnelsen av 70-tallet), som var den første maskinen som benyttet grafisk brukergrensesnitt og mus, og etter dette Lilith (ETH Zürich) med OS programmert i Modula-2, hvor Sven Erik Knudsen (Statens Regnesentral?) var sentral i utviklingen.

    Steve Jobs stjal frekt og freidig hele konseptet og implementerte det på den første Macen. Mener vitterlig at Apple prøvde å saksøke andre som prøvde seg på det samme senere. Dette førte selvfølgelig ikke frem.
    Litt fri med historikken her, kanskje?
    Joda - Steve Jobs og noen av ingeniørene ved Apple besøkte Xerox på slutten av 70-tallet. Det de fikk se var stort sett SmallTalk-systemet til Alan Kay og Brenda Laurel. Steve Jobs så mulighetene i dette, og fikk lov av Xerox til å bruke det mot at Xerox fikk aksjer i Apple. Xerox mente selvfølgelig at Jobs hadde sett så lite at Apple ikke kunne bruke det til noe. Og det hadde de sannsynligvis rett i. Det var svært lite Jobs fikk se.

    Men han trodde han hadde sett mye. Bl.a. trodde han at han hadde sett overlappende vinduer der bakenforliggende vinduer ble oppfrisket når et vindu som lå øverst ble flyttet. Det hadde han imidlertid ikke sett. SmallTalk-systemet til Xerox hadde ikke det. Men siden Jobs trodde han hadde sett det, satte han sine ingeniører igang med å lage det. Og det gjorde de. Bill Atkinson løste problemet, og Macen fikk et vindussystem som var mer avansert enn det de hadde på Xerox.
    Systemet på Xerox hadde også en tre-knapps mus som fungerte sammen med tastaturet - du pekte på noe, trykte med høyre, venstre eller midterste museknapp og trykte en tast på tastaturet.
    Apple oppfant gestures, som gjorde det mulig å operere hele systemet med en mus med bare en knapp. Osv, osv...

    Jeg vet at det er veldig populært å si at Apple bare kopierte Xerox, men det er utrolig langt fra sannheten. De så noen konsepter som de så tok tak i og videreutviklet på sin egen måte.
    Det er vel det som kalles fremskritt. Når en skuer tilbake så virker det ofte (i en viss optikk) som om det som ble allerede var. Alltid en god strategi for de som vet å ta den i bruk. ;)
     

    noruego

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Innlegg
    6.803
    Antall liker
    7.836
    Finnes det noen elegant, kjapp og sikker måte å bli kvitt eksakte duplikater fra iTunes? Evt en måte der man kan legge til nye mapper, men hvor bare filer man ikke allerede har kopieres over?
     
    P

    Parelius

    Gjest
    Det er et valg i menyen «File» som heter «Display Duplicates». Jeg tviler på om det som da kommer opp er EKSAKTE kopier - usikker på hvilke størrelser iTunes legger til grunn - men det gir deg ihvertfall et godt utgangspunkt…?
     

    noruego

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Innlegg
    6.803
    Antall liker
    7.836
    Vel, jeg har kommet så langt som under:

    To find multiple copies of the same song, press the Option key and choose File > Display Exact Duplicates (if, for example, you inadvertently imported the song twice).

    Men jeg har ikke funnet ut hvordan jeg skal kunne sortere disse duplikatene slik at jeg enkelt kan slette dem en masse. Ser ut som jeg må gå gjennom album for album og markere duplikatene manuelt. Og det kommer jo til å ta sin tid gitt at iTunes fant over 9000 filer som har en eller flere duplikater. All den tid iTunes er i stand til å gjenkjenne eksakte duplikater, så burde det jo også kunne sagt i fra når jeg er i ferd med å kopiere over filer jeg har eksakte kopier av fra før, som et hvilket som helst annet filbehandlingsprogram.

    Et annet lite irritasjonsmoment er jo at til tross for forsonelsen mellom Apple Rec og Apple Inc, så laster iTunes fortsatt ikke ned album art for Beatles Remastersene, og heller ikke TuneUp funker med akkurat disse platene.

    Nuvel, med fyr på peisen, en god skvett Ardbeg i glasset, en god snadde Peterson i munnviken og Starker i noen av sine aller fineste øyeblikk på anlegget, så kan man jo saktens holde ut med litt fikling til i iTunes...
     

    Class

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2009
    Innlegg
    2.763
    Antall liker
    497
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    7
    Har du sjekket om noen har laget Applescript for å finne og slette duplikater?
     

    helvheim

    Medlem
    Ble medlem
    13.03.2006
    Innlegg
    40
    Antall liker
    0
    #1743
    Song Sergeant
    Husk å stille inn hvilke"ønsker" du har. Har rydda godt hos meg.
     

    nma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Innlegg
    4.711
    Antall liker
    526
    Torget vurderinger
    1
    nei, nei, nei og nei.
    For å vise eksakte duplikater holder man nede alt/option mens man velger vis duplikater i iTunes (det vil forandre seg til vis eksakte duplikater)
    Men dette er bare eksakte duplikater etter hvordan iTunes forstår det, og er som oftest ikke det man trenger

    Det fins bare et program (som ihvertfall jeg kan gå god for, men jeg har ikke prøvd alle...) som fjerner duplikater jmf mitt bruk : Dupin.

    Med eksakt kopi forstår jeg det som hovedsakelig en av 2 ting:
    Eksakte duplikater som spesifiseres som den eksakt samme filen som er lagt til 2 eller flere ganger i biblioteket. (stort sett er det denne funksjonen de fleste har bruk for)
    Eksakte duplikater som spesifiseres til 2 eller flere eksakt like filer som ligger på forskjellige steder på harddisken er lagt til til biblioteket.

    Ellers kan man spesifisere sine egner regler på duplikater: f.eks samme sang fra samme Artist, men f.eks ikke samme album. Da kan man beholde samme sang på både Britney sitt album og Absolute Music xxx.
     

    noruego

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Innlegg
    6.803
    Antall liker
    7.836
    Takker for gode tips, skal prøve ut Dupin og Song Sergeant. Sikkert fortsatt et uforløst tilvenningspotensiale, men det er i slike stunder jeg savner MediaMonkey...

    Men hva med album art til Beatles-platene, burde ikke det vært tilgjengelig såpass lenge etter epleforbrødringen?
     

    pahf

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Innlegg
    4.992
    Antall liker
    1.936
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    Har merket at min imac har flekker på innsiden av skjermen, nærmest som om den blør. Noen som har formening om hva dette er ? Min er kjøpt på applestore, men kan den leveres inn på eplehuset for service?
     

    bar

    Medlem
    Ble medlem
    15.02.2007
    Innlegg
    47
    Antall liker
    0
    Hei. Kan jeg bruke usb inn/ ut for overføring fra en Mac Mini til en annen. Vanskelig å få tak i riktig Firewire... Mvh Bård
     

    Silversurfer

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.03.2004
    Innlegg
    413
    Antall liker
    7
    Torget vurderinger
    1
    Har handlet iMac og lagt inn all musikk på den, kjører Itunes - USB - Arcam rDac med Iphone som remote , helt knall både brukermessig og ikke minst lyd!! ;D ;D

    (USB kabel til 99,- på Clasern...)
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    pahf skrev:
    Har merket at min imac har flekker på innsiden av skjermen, nærmest som om den blør. Noen som har formening om hva dette er ? Min er kjøpt på applestore, men kan den leveres inn på eplehuset for service?
    Min datters iMac har mørke flekker på hver side, som passer perfekt med hvor hun har holdt iMac'en når hun har flyttet rundt på den - hun har hatt baksiden av skjermen mot kroppen sin, og så har hun holdt i skjermen, med fingrene inn over skjermflaten. Og så har hun sikkert trykket litt for hardt - de lysegrå flekkene er på "innsiden" av glasset.
     

    pahf

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Innlegg
    4.992
    Antall liker
    1.936
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    Flekkene stemmer, men den er aldri blitt flyttet rundt, dog har den satt opp vifte hastigheten voldsomt et par netter siden ejg kjøpte den, og da stopper den ikke før jeg har slått den av. De er ikke plagsomme i så måte, så jeg får se om jeg sender den inn eller ikke. Passer svært dårlig mtp en hovedoppgave som skal inn i mai :)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn