Mat, drikke og røyk Den STORE fettbløffen! Hva du ikke vet om fett...

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• KW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    390
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Gubra skrev:
    Dette er uten sammenligning den mest forvirrende tråd noensinne på Sentralen.
    Det som er sunt i et innlegg blir slått i fillebiter i det neste.......
    Vel, i det store og hele så synes jeg ikke for min del, at noe blir slått totalt i filler.
    Det jeg da har i tankene er hvordan en går ned i vekt (dersom overvekt) uten tildels hard og/eller effektiv trening og det igjen uten at dette, så langt jeg kan skjønne, er farlig med denne type kosthold.
    Personer som er aktive fysisk enten gjennom slik type jobb eller driver med idrett eller som bare liker å bruke kroppen (mye) kan antagelig i langt større grad spise mer av det som anbefales fjernet fra kostholdet for f.eks.slike som meg.

Da ser jeg bort ifra det som blir hevdet å være en gevinst også helsemessig/betennelsesmessig for alle/de fleste, med f.eks. balansen mellom omega 3 og 6.

Når det kommer ned til detaljnivå derimot, så synes også jeg det er en del usikkerhet/forvirringer eller om ikke noe annet noe vanskelig å få inn alt sammen.
    Legger til at det uansett aldri blir feil å bruke kroppen slik at muskler bygges (i stedet for fett) og at pumpa vår også får trening.

Dette siste blir jo uansett lettere å gjennomføre når en først har fått fjernet 8-12-14-18 ++ unødvendige kilo (for mitt vedkommende vil det dreie seg om ca. 12 kilo vil jeg mene, fra 88 som jeg veide i starten av juni)
    Og som en del hevder, det er ikke nødvendigvis vekta som er viktigst, det er å omgjøre unødvendig fett til muskler.
    Uten at jeg har behov for å se ut som en kroppsbygger (absolutt ikke) men først ned i vekt generelt og så gradvis få bedre kondis, det siste er jeg også i gang med og det skal forsøksvis økes ::) , noe som er langt lettere med god tid som jeg nå har.

Jeg vil legge til at jeg selv før jeg startet med å kutte brød,poteter, ris og den slags egentlig ikke var noen storforbruker av dette de senere 5 årene.
    Stort sett 1 potet til middagen (2 dersom mindre) 2/4 skiver brød pr. dag, i perioder noe kornprodukter i form av vestlandslefse og kakelignende kjøpemat på jobb.
    Aldri pasta og sjelden ris så for min del er det noe overraskende at det ved å kutte det lille (tross alt) som jeg har kuttet, likevel viser seg å medføre vektnedgang på ca. 1/2 kilo i uka åttende uke på rad.

Mvh.KW

topline

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2005
    Antall liker
    0
    Sting skrev:
    Andre eksperter på området fraråder på det sterkeste linolje og raps fordi de inneholder for mye omega 6 så det er ikke lett å bli klok.
    Hvis du ser i tabellen det er linket til tidligere her, så er linolje og raps de oljene som har minst omega 6 og mest omega 3 i forhold til andre planteoljer..

Ernæring generelt er frustrerende grunnet alle de ulike oppfatningene som finnes fra ulike eksperter. Grunnen er vel at absolutte fasiter er mangelvare, vi har ulike kropper som reagerer ulikt på det vi spiser, og hvordan vi kombinerer næringsstoffene spiller også inn på hva som er sant eller ikke.

Mettet fett = sunt! Ja, unntatt i kombinasjon med mye karbohydrater, da blir det usunt..
    Enumettet fett = sunt! Stort sett enighet om.
    Flerumettet fett = mest sunt og usunt! Altså i for store mengder og feil forhold mellom omega 3 og 6 er det usunt. Men egentlig er det sunt og vi er avhengige av det.

Slenger på en youtube snutt:

KW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    390
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    topline skrev:
    Sting skrev:
    Andre eksperter på området fraråder på det sterkeste linolje og raps fordi de inneholder for mye omega 6 så det er ikke lett å bli klok.
    Hvis du ser i tabellen det er linket til tidligere her, så er linolje og raps de oljene som har minst omega 6 og mest omega 3 i forhold til andre planteoljer..

Ernæring generelt er frustrerende grunnet alle de ulike oppfatningene som finnes fra ulike eksperter. Grunnen er vel at absolutte fasiter er mangelvare, vi har ulike kropper som reagerer ulikt på det vi spiser, og hvordan vi kombinerer næringsstoffene spiller også inn på hva som er sant eller ikke.

Mettet fett = sunt! Ja, unntatt i kombinasjon med mye karbohydrater, da blir det usunt..
    Enumettet fett = sunt! Stort sett enighet om.
    Flerumettet fett = mest sunt og usunt! Altså i for store mengder og feil forhold mellom omega 3 og 6 er det usunt. Men egentlig er det sunt og vi er avhengige av det.
    Der kom det en forklaringsmåte med teskje, som jeg ønsker mer av.
    Takker igjen Topline ;)

Mvh.KW

Komponenten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2005
    Antall liker
    6
    Noen spørsmål angående dette:

Skal man kutte ut alle kornprodukter, eller er f.eks spelt og rug ok? Grove knekkebrød f.eks? Hva skal man spise til frokost om man ikke kan spise brød? :-\

Er det noen grenser for hvor mye omega 3 tabletter man maks kan ta?

I forbindelse med svineinfluensaen var det snakk om at de som tok omega 3 risikerte å bli mer syke eller noe i den dur, var det noe i det?

topline

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2005
    Antall liker
    0
    Komponenten skrev:

Skal man kutte ut alle kornprodukter, eller er f.eks spelt og rug ok? Grove knekkebrød f.eks? Hva skal man spise til frokost om man ikke kan spise brød? :-\

I forbindelse med svineinfluensaen var det snakk om at de som tok omega 3 risikerte å bli mer syke eller noe i den dur, var det noe i det?
    Alternative frokoster er egg i alle former, bacon, ulike meieriprodukter, lage eget lavkarbo brød!, havregrøt (jepp), fiberrike knekkebrød (gode med makrell i tomat på) veier jo ikke stort så karbo inntaket blir begrenset og fiber er fortsatt sunt så sant du ikke har intoleranse mot korn..

Det jeg har funnet av anbefalte doser på omega 3 ligger mellom 2-7g/dag avhengig av hvilke og hvor mye plager du har. Problemet med for mye flerumettet fett er at det harskner, også i kroppen din. Bare at der kalles det oksidasjon, derfor er også antioksidanter viktige for å ta vare på fettet som du spiser. Oppgaven til antiokisdantene i kroppen er å hindre oksidativt stress (oksidasjon), som er noe av det værste som kan skje med kroppen din...vitamin C og E er gode hjelpere her. :)

KW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    390
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Den jeg bruker heter original Triomega (Middelfart Sonesson) det står at det er høykonsentrert og anbefalt dose er 2 kapsler i døgnet, jeg har tatt en pr. dag.

2 kapsler inneholder.

1000 miligram (fiskeolje)
    Hvorav 600mg er omega 3 fettsyrer
    Hvorav 300mg er EPA (elkosapentaensyre)
    Hvorav 200mg er DHA (docosahexensyre)
    Hvorav 100mg er øvrige omega 3fettsyrer.

Dette hørtes jo rimelig fett ut da ;D
    Hadde ikke fått med meg at døgndosen er 2 kapsler da, men det er jo lett å rette på.

Mvh.KW

JENO

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2003
    Antall liker
    1.394
    Sted
    Saksvik - Trøndelag
    Hei!

Har fulgt denne tråden med interesse, og drister meg til å spørre dere om noen kostholdsråd. Først noen opplysninger om mitt utgangspunkt.

Jeg er midt i 30-åra og veier ca 95 kg. For ca 15 år siden trente jeg variert ca 5 dager i uka og var i god form. På den tiden veide jeg rundt 85 kg. For et par år siden fikk jeg frigjort litt personlig tid og bestemte meg for å begynne å trene igjen. Jeg har trent variert (kampsport) gjennomsnittlig 3 dager i uka nå i to år, men vekta viser nøyaktig det samme! Jeg har blitt i vesentlig bedre form, og har sannsynligvis bygd litt muskelmasse, men magefettet blir jeg ikke kvitt.

Hittil har jeg ikke fokusert så mye på kosthold. Spiser variert og ellers det jeg har lyst på, men er fryktelig glad i noe søtt til kaffen.

Så til spørsmålet:

I dag spiser jeg sikkert ganske mye karbo og har tenkt å redusere dette. Hvor mye må jeg redusere for å begynne å forbrenne fett? Må jeg ned i under 50 g om dagen, eller skjer det ting også ved 100 g eller høyere?

Takk for tips!

MaKi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    Prøv å ikke spise mer energi enn du trenger, være seg karboer eller noe annet. Bytt ut godsakene til kaffe ol. med grønnsaker, frukt osv i ny og ne, så kanskje det er alt som skal til for å få i gang forbrenningen. Kampsportsgrener er jo veldig mye kjernemuskulatur og spensttrening, så du trenger både karboer og proteiner. Kutter du ned altfor mye på karboer, blir det lite gøy å trene mye. Kutt heller ut alle småtingene med sukker i ;)

Sting

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.01.2007
    Antall liker
    73
    Sted
    Sola
    Torget vurderinger
    14
    Magefettet er det blant det siste som forsvinner hos menn og det varierer fra person til person når det forsvinner, det henger sammen med insulinproduksjon og hvor følsom du er for denne. Noen må helt ned under 10% i en periode for å resette termostaten. Les linken jeg linket til. Har også trent kampsport (karate) i mange år, spist omtrent det samme men når jeg kuttet karbene forsvant det staeste fettet. Så den eneste faktoren som har variert hos meg er kostholdet.
    Frukt er fullt av fruktose som ikke er bra. Det er vanskelig å vite hvor mye karbo man får i seg, på fitday.com er det enkelt å se. Spelt er akkurat like ille som hvete, sukker i kamuflasje. Hvis man jukser litt hver dag kommer man bare til å oppleve svingninger i blodsukker og derav sult. Jeg spiser litt mer karbo nå, stort sett litt kokt havregrøt kokt på vann og det smaker søtt nok etter 5 mnd uten noe annet søtt..

MaKi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    Mave og lår/rompefett tar tid siden det er passive områder. Funksjonell trening som aktiverer disse områdene hjelper på. Jeg tok noen serier med situps hver dag i ny og ne ved ledig tid, det hjalp på siden det byttet ut fett med muskler.

VilhelmW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2009
    Antall liker
    217
    Sted
    Alltid lofotværing
    MaHa skrev:
    Mave og lår/rompefett tar tid siden det er passive områder. Funksjonell trening som aktiverer disse områdene hjelper på. Jeg tok noen serier med situps hver dag i ny og ne ved ledig tid, det hjalp på siden det byttet ut fett med muskler.
    Ja, er det ikke en uting at man må røre på seg for å forbrenne det man putter i seg? Man kan snart ikke nyte ei kald øl eller en whiskydram, uten å tenke på at sånt "straffes" med behov for laaange trimturer for å opprettholde (like)vekta! Riktig ille, spør du meg!

;D mvh. VilhelmW

JENO

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2003
    Antall liker
    1.394
    Sted
    Saksvik - Trøndelag
    Takker for svar!

Det foerste jeg skal proeve er aa redusere sukker og hvetemel. Hvis ikke det hjelper faar jeg gaa mer drastisk til verks. Magen faar allerede ganske mye trim baade gjennom sit ups og grappling, men jeg kunne sikkert oeket opp sit ups-treninga litt.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Man kan dessverre ikke gjøre noe som helst for å endre på hvor på kroppen en legger på eller tar av først og sist. Det finnes ingen mageøvelser som brenner bort fett på magen etc. Det er kun det totale energiforbruket som spiller noen rolle, og hvor lagrene sitter er genetisk betinget.

Sting

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.01.2007
    Antall liker
    73
    Sted
    Sola
    Torget vurderinger
    14
    Helt riktig Gjestemedlem, noen tunge styrkeøvelser eller intervalltrening et par ganger i uka hjelper mer enn lange "kardio"-økter. De første gangene er vonde men det går over- så blir det noe du bare må gjøre :)
    Etterbrenningen av kalorier kan vare i 24-48 timer etter en styrkeøkt, omtrent totalt fraværende ved joggeturer eller gåturer. Da brenner man bare de ekstra kaloriene i løpet av økta og det er en dråpe i havet. Etter slik trening bør du hive innpå litt karbo for at ikke kroppen skal bruke protein til å omdanne til glykogen og det bør skje i løpet av en halvtime eller to. Tenk på all den tiden som kan brukes på HiFi i steden for å jogge i timesvis..

topline

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2005
    Antall liker
    0
    JENO skrev:
    Hei!

Har fulgt denne tråden med interesse, og drister meg til å spørre dere om noen kostholdsråd. Først noen opplysninger om mitt utgangspunkt.

Jeg er midt i 30-åra og veier ca 95 kg. For ca 15 år siden trente jeg variert ca 5 dager i uka og var i god form. På den tiden veide jeg rundt 85 kg. For et par år siden fikk jeg frigjort litt personlig tid og bestemte meg for å begynne å trene igjen. Jeg har trent variert (kampsport) gjennomsnittlig 3 dager i uka nå i to år, men vekta viser nøyaktig det samme! Jeg har blitt i vesentlig bedre form, og har sannsynligvis bygd litt muskelmasse, men magefettet blir jeg ikke kvitt.

Hittil har jeg ikke fokusert så mye på kosthold. Spiser variert og ellers det jeg har lyst på, men er fryktelig glad i noe søtt til kaffen.

Så til spørsmålet:

I dag spiser jeg sikkert ganske mye karbo og har tenkt å redusere dette. Hvor mye må jeg redusere for å begynne å forbrenne fett? Må jeg ned i under 50 g om dagen, eller skjer det ting også ved 100 g eller høyere?

Takk for tips!
    Normalt vil du gå greit ned i vekt om du reduserer kaloribalansen med 5-800 kcal/d, men det avhenger som nevnt her av hvor følsom du er for effekten av karbo i kosten..

Komponenten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2005
    Antall liker
    6
    topline skrev:
    Komponenten skrev:

Alternative frokoster er egg i alle former, bacon, ulike meieriprodukter, lage eget lavkarbo brød!, havregrøt (jepp), fiberrike knekkebrød (gode med makrell i tomat på) veier jo ikke stort så karbo inntaket blir begrenset og fiber er fortsatt sunt så sant du ikke har intoleranse mot korn..

Det jeg har funnet av anbefalte doser på omega 3 ligger mellom 2-7g/dag avhengig av hvilke og hvor mye plager du har. Problemet med for mye flerumettet fett er at det harskner, også i kroppen din. Bare at der kalles det oksidasjon, derfor er også antioksidanter viktige for å ta vare på fettet som du spiser. Oppgaven til antiokisdantene i kroppen er å hindre oksidativt stress (oksidasjon), som er noe av det værste som kan skje med kroppen din...vitamin C og E er gode hjelpere her. :)
    Ok, det får bli egg, havregrøt, knekkebrød og hjemmebakt fremover nå da. Litt nattlysolje og vitaminer.. :)

Skal lese litt mer om lavkarbo.

Er det greit å drikke melk?

Komponenten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2005
    Antall liker
    6
    For de som ikke har tatt seg tid til å se gjennom filmene, så har jeg skrevet et lite resyme av det jeg oppfattet som det viktigste her:

http://hummer-kanari.blogspot.com/2010/08/omega-er-ikke-bare-bare.html

Ellers så jeg at KW etterlyste fiber, og jeg vil tro at Psyllium husk (loppefrø) vil være bra der. Man kan ta 1-2 ss i et glass vann, eller blande i mat, dette vil raskt svelle opp til en geleaktig grøt, som man kan spise/drikke (smaker ikke spesielt godt, men man får det i seg) Innholder omtrent ikke karbohydrater.

Ellers har jeg atter en gang begynt på et nytt og bedre liv etter inspirasjon fra denne tråden. :)

Prøver å kutte karbohydrater så mye jeg kan (å kutte colane blir kanskje det verste, men bør hjelpe bra) og få i meg rett fett.

Så i dag ble det ett egg, et rugsprø med ost og avocado, en grov skive med skinke, litt linfrø, 5 tabletter med omega 3, 2 med nattlysolje og 2 blåbærtabletter(fordi de lå så lagelig til) og et glass utblandet psyllium husk til frokost og et lite måltid litt seinere (stod litt tidlig opp i dag..)

Ellers vil jeg anbefale bremykt som smør, det inneholder i alle fall 70 % smør og 30% raps i følge infoen, og bør vel være bra? Smaker i alle fall godt.

Lurer ellers på et par ting:

Er det bedre å drikke lettbrus enn vanlig brus om man nå først skal drikke det? (besøk f.eks hvor man blir servert)

Hva med å drikke melk, det skulle i følge foredraget ikke være helt bra, samtidig anbefales jo ost, smør og andre meieriprodukter?

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.05.2009
    Antall liker
    160
    Ser det er en del som har peiling på kosthold i denne tråden.

Personlig har jeg store problemer med å finne riktig kosthold for tiden!
    Jeg har Cøliaki, og skal dermed unngå gluten. Det betyr i praksis alle kornprodukter. I tillegg har jeg nylig foretatt en blodanalyse for matinntoleranse. Der fikk jeg beskjed om sannsynlig Candida, + en rekke matvarer som jeg reagerer på.
    Jeg skal da unngå melk og alle melkeprodukter, egg, sukker, alt med gjær, kylling, krabbe, hummer, østers, reker, mais, bønner(utenom soya) osv. Hva er der da igjen? På toppen av det hele burde jeg kutte ut alkohol!! :( :-[ :'(

XLNT

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    09.05.2009
    Antall liker
    0
    Komponenten skrev:
    ....

Er det bedre å drikke lettbrus enn vanlig brus om man nå først skal drikke det? (besøk f.eks hvor man blir servert)

Hva med å drikke melk, det skulle i følge foredraget ikke være helt bra, samtidig anbefales jo ost, smør og andre meieriprodukter?
    Lettbrus lurer kroppen til å tro det kommer sukker som trenger insulin som "motgift" (ja, sukker er som en gift spør du meg) og kroppen sender da ut mengder insulin som ikke har noe sukker å bryte ned. Insulin er et fettlagrende hormon, ergo er det bedre å drikke noe som faktisk inneholder det kroppen tror det inneholder (søtsmak=forventning om sukker). Det beste er å ta med seg Farris, event Bon Aqua.

Melk inneholder melkesukker som igjen stimulerer til insulinproduksjon, mens melkesukker ikke finnes i de meieriproduktene du refererer til, det kan du se ved å sammenligne karbohydratinnholdet på melk, fløte, MeieriSMØR (som er å anbefale fremfor Bremyk) og hvitost.

XLNT

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    09.05.2009
    Antall liker
    0
    Karma skrev:

Jeg har Cøliaki, og skal dermed unngå gluten. Det betyr i praksis alle kornprodukter. I tillegg har jeg nylig foretatt en blodanalyse for matinntoleranse. Der fikk jeg beskjed om sannsynlig Candida, + en rekke matvarer som jeg reagerer på.
    Jeg skal da unngå melk og alle melkeprodukter, egg, sukker, alt med gjær, kylling, krabbe, hummer, østers, reker, mais, bønner(utenom soya) osv. Hva er der da igjen? På toppen av det hele burde jeg kutte ut alkohol!! :( :-[ :'(
    Det som er igjen er kjøtt av svin, storfe, lam, vilt, alle typer fisk (men ikke skalldyr ser jeg).Rapsolje som kan smaksettes med feks hvitløk og chili og sitronsaft. Hold deg i tillegg unna gjærede produkter som svart te, eddik, soyasaus (finnes en erstatning laga på sopp). Av grønnsaker vil jeg tro du kan spise alt som vokser over jorda til å begynne med, og når Candidaen har roet seg kan du også spise mer stivelsesrike grønnsaker (det er de som vokser under jorda) og noe frukt. Om du absolutt vil spise frukt/bær i den innledende fasen ty til bringebær og blåbær, event multe, men husk å ikke sukre! Olivenbladekstrakt skal ha en gunstig effekt på Candidae. Selv klarte jeg å sulte ut min Candidae ved å spise slik mat jeg har beskrevet for deg, i tillegg gikk jeg ned 35 kilo på 1 år. Bare et kontrollspm: Reagerer du på syrnede melkeprodukter som rømme også? Altså melkrproteinet?

emokid

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Antall liker
    6.685
    Anbefaler "The China Study", god bok med mye interessant stoff.

Utdrag: http://www.thechinastudy.com/PDFs/ChinaStudy_Excerpt.pdf

"Obsessively controlling your intake of any one nutrient, such as carbohydrates, fat,
    cholesterol or omega-3 fats, will not result in long-term health."

Jeg spiser vel stort sett 10-15 prosent mer kalorier pr dag enn gjennomsnittsamerikaneren, men jeg ligger dønn stabilt på idealvekta mi uansett. Jeg er vel relativt aktiv, men driver ikke med hard trening.

Hvorfor? Jeg spiser omtrent ikke prosessert mat. Dvs veldig lite brød (hvertfall fint), poteter, avskallet ris, etc. Jeg spiser dog store mengder frisk frukt, friskpresset juice, smoothies og får i meg masse fiber fra grønne grønnsaker, ferske dadler, urter, linser, erter, bønner, etc.

Stabilt blodsukker, jevnt og høyt energinivå er typiske "sympotomer".

Det er fåfengt å telle kalorier om man ikke tenker over\ser på hva de kommer fra. Prosesserte "mat"varer som hvetemel, kokte poteter, raffinert sukker blir behandlet i kroppen på en helt annen måte enn ditto inntak av hele, rå, uprosseserte matvarer.

Jeg er ikke helt der selv, men kjenner en del mennesker som kjører 80-10-10dietten og har ekstremt gode resulater (80% karbohydrater, 10% fett og 10% protein).

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.05.2009
    Antall liker
    160
    XLNT skrev:
    Karma skrev:

Det som er igjen er kjøtt av svin, storfe, lam, vilt, alle typer fisk (men ikke skalldyr ser jeg).Rapsolje som kan smaksettes med feks hvitløk og chili og sitronsaft. Hold deg i tillegg unna gjærede produkter som svart te, eddik, soyasaus (finnes en erstatning laga på sopp). Av grønnsaker vil jeg tro du kan spise alt som vokser over jorda til å begynne med, og når Candidaen har roet seg kan du også spise mer stivelsesrike grønnsaker (det er de som vokser under jorda) og noe frukt. Om du absolutt vil spise frukt/bær i den innledende fasen ty til bringebær og blåbær, event multe, men husk å ikke sukre! Olivenbladekstrakt skal ha en gunstig effekt på Candidae. Selv klarte jeg å sulte ut min Candidae ved å spise slik mat jeg har beskrevet for deg, i tillegg gikk jeg ned 35 kilo på 1 år. Bare et kontrollspm: Reagerer du på syrnede melkeprodukter som rømme også? Altså melkrproteinet?
    Reagerer på melkeproteinet, ja.
    Skal heller ikke ha sopp, torsk og hvitløk.. Vet ikke hvor lenge jeg gidder dette. Prisen kan bli for høy. Jeg tar olivenbladekstrakt + kolloidalt sølv for å knekke soppen.

Men dette er vel ganske så OT i denne tråd..

topline

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2005
    Antall liker
    0
    emokid skrev:
    Jeg er ikke helt der selv, men kjenner en del mennesker som kjører 80-10-10dietten og har ekstremt gode resulater (80% karbohydrater, 10% fett og 10% protein).
    Dette er vel en vegetar diett der du skal være ekstremt glad i frukt og grønt for å få i deg nok med kalorier og næringstoffer?

Typisk 2 kg vannmelon og 10 bananer..

slowmotion

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2009
    Antall liker
    3.657
    Kan ikke vi kjøttspiserne få ha fetttråden vår?
    Så kan veggisene lage sin egen tråd?

Komponenten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2005
    Antall liker
    6
    XLNT skrev:
    Komponenten skrev:
    ....

Lettbrus lurer kroppen til å tro det kommer sukker som trenger insulin som "motgift" (ja, sukker er som en gift spør du meg) og kroppen sender da ut mengder insulin som ikke har noe sukker å bryte ned. Insulin er et fettlagrende hormon, ergo er det bedre å drikke noe som faktisk inneholder det kroppen tror det inneholder (søtsmak=forventning om sukker). Det beste er å ta med seg Farris, event Bon Aqua.

Melk inneholder melkesukker som igjen stimulerer til insulinproduksjon, mens melkesukker ikke finnes i de meieriproduktene du refererer til, det kan du se ved å sammenligne karbohydratinnholdet på melk, fløte, MeieriSMØR (som er å anbefale fremfor Bremyk) og hvitost.
    Takk for svar!

Jeg er vanligvis skeptisk til lettbrus og holder meg stort sett unna dette, men siden det ikke var noen karbohydrater i den gikk jeg for den i dag (var i besøk) før jeg leste dette..Vel, vel.

Litt melk får jeg vel unne meg, men får prøve å begrense det. Ble litt overrasket da jeg leste at ost ikke inneholdt noen karbohydrater ja..

XLNT

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    09.05.2009
    Antall liker
    0
    Karma skrev:
    .. Vet ikke hvor lenge jeg gidder dette. Prisen kan bli for høy. Jeg tar olivenbladekstrakt + kolloidalt sølv for å knekke soppen.

Men dette er vel ganske så OT i denne tråd..
    Litt OT tåles vel så lenge vi også fokuserer på de gode fettkildene?? ;D Men helt seriøst, kan helsa di måles i kroner og øre?? Jaa, det er utfordrende å endre vaner, inntil man kommer i siget krever det mer fokus enn å kjøre på som før. I en overgangsfase kan det også koste mer enn "vanlig" mat. MEN, jeg er nokså sikker på at den helsegevinsten du vil oppnå om du klarer å knekke candidaen og holde deg unna mat som trigger intoleranser/allergier ikke på noen måte kan måles i kroner og øre. Jeg heier på at du fikser det g vinner den premien som ligger der og venter: Et liv med bedre helse og opplevd livskvalitet! :) Lykke til! :)

Komponenten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2005
    Antall liker
    6
    Høres knallhardt ut Karma, det er noe helt annet å måtte enn å ville, og det var ikke måte på hva du skulle holde deg unna, men jeg ønsker deg lykke til. Om helsen blir bedre er det verdt det, du får trøste deg med at du kan faktisk spise biff.. ;)

G

Gjestemedlem

Gjest
    slowmotion skrev:
    Kan ikke vi kjøttspiserne få ha fetttråden vår?
    Så kan veggisene lage sin egen tråd?
    Siden det er feil plantefett og prosesserte karbohydrater som stort sett ser ut til å være problemet så er det jo relevant å se på den delen av kostholdet som ikke består av kjøtt og fisk også. Og man trenger jo ikke være vegatarianer for å spise noen måltider med vegartarisk eller vegansk mat heller da. :)

samlanes

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.02.2008
    Antall liker
    551
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    1
    Fekk ett tips ang mandler idag.

ca 8timer i vatn,så blir dei både meir næringsrike og bedre på smak.(spireprosess som starter og gir den økte næringa)
    Etter utvatning var det litt viktig og skylle mandlene med vatn med 2-3timers mellomrom.

Har lagt ein pakke i vatn,så blir det mandeleting til kvelden.

Mvh.

emokid

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Antall liker
    6.685
    samlanes skrev:
    Fekk ett tips ang mandler idag.

ca 8timer i vatn,så blir dei både meir næringsrike og bedre på smak.(spireprosess som starter og gir den økte næringa)
    Etter utvatning var det litt viktig og skylle mandlene med vatn med 2-3timers mellomrom.

Har lagt ein pakke i vatn,så blir det mandeleting til kvelden.

Mvh.
    Kjør dem i foodprosessor eller lignende, før du kjører videre med ferske dadler slik at det danner seg en masse du kan "kna" sammen. Spre denne i bunnen av en skål. Blend en halv appelsin og noen dadler med litt kanel, til du får en tykk sirup. Bland epleterninger og rosiner inn i denne sirupen, og spre det over bunnen du lagde av mandler.

Sunn, rå eplekake noen? Erstatter etthvert brødmåltid (for de som lurte på det) og er veldig næringsrikt. Jippi!

samlanes

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.02.2008
    Antall liker
    551
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    1
    Den oppsriften skal prøves,såg ein på notodden i helga som lagde noen kuler/snop, av mandler oppi ei wook panne.

Kanskje noe av det samme som din oppsrift emokid,men såg ingen foodprosessor i farten.

Mvh.

Komponenten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2005
    Antall liker
    6
    Fant ut at jeg like godt kunne satse på lavkarbo-diett når jeg først var innstilt på å endre kostholdet. Trenger å gå ned noen kilo, da julen som alltid ødelegger det jeg har slitt gjennom året for å bli kvitt, og siden har jeg ikke brydd meg så mye, men nå får jeg prøve dette, som mange anbefaler så veldig.

Har spist lite karbohydrater i går og i dag (havnet i en bursdag og måtte for skams skyld spise en liten kakebit i går) men i dag har jeg fått i meg veldig lite karbohydrater. Vanskelig å vite akkurat hvor mye, jeg har spist meg mett, men synes jeg blir litt trøtt. Etter det jeg leste skulle man havne i et slags lite nirvana når man kom inn i denne ketosen de snakker om, føler meg i alle fall ikke der ennå...

Veldig rart å stappe innpå med bare pålegg, kjøtt, fisk, oster, fett og det man ellers ikke spiser så enorme mengder av, sliter litt med å forstå at man kan leve lenge på slik kost, men jeg får prøve en stund og se hva som skjer.

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    Komponenten skrev:
    Fant ut at jeg like godt kunne satse på lavkarbo-diett når jeg først var innstilt på å endre kostholdet. Trenger å gå ned noen kilo, da julen som alltid ødelegger det jeg har slitt gjennom året for å bli kvitt, og siden har jeg ikke brydd meg så mye, men nå får jeg prøve dette, som mange anbefaler så veldig.

Har spist lite karbohydrater i går og i dag (havnet i en bursdag og måtte for skams skyld spise en liten kakebit i går) men i dag har jeg fått i meg veldig lite karbohydrater. Vanskelig å vite akkurat hvor mye, jeg har spist meg mett, men synes jeg blir litt trøtt. Etter det jeg leste skulle man havne i et slags lite nirvana når man kom inn i denne ketosen de snakker om, føler meg i alle fall ikke der ennå...

Veldig rart å stappe innpå med bare pålegg, kjøtt, fisk, oster, fett og det man ellers ikke spiser så enorme mengder av, sliter litt med å forstå at man kan leve lenge på slik kost, men jeg får prøve en stund og se hva som skjer.
    Det er smart å ha et lager med nøtter og gjerne noen i lomma for å knaske hvis man blir småsulten. unngå cashev og peanøtter i hverfall. Baconsvor er karbofritt

emokid

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Antall liker
    6.685
    Komponenten skrev:

Ketose kan funke som en nødløsning for å gå ned i vekt, men det er totalt dødfødt i det lange løp. Atikins døde i femtiåra av hjerte og karsykdommer.

Det er ingen snarvei til langvarig endring av helse; det kommer av langvarig endring av diett og aktivitet.

slowmotion

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2009
    Antall liker
    3.657
    Igjen, jeg er ingen spesialist, men er ikke Atkins dietten lav karbo/lav fett?

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    emokid skrev:
    Komponenten skrev:

Ketose kan funke som en nødløsning for å gå ned i vekt, men det er totalt dødfødt i det lange løp. Atikins døde i femtiåra av hjerte og karsykdommer.

Det er ingen snarvei til langvarig endring av helse; det kommer av langvarig endring av diett og aktivitet.
    LCHF innebærer ikke nødvendigvis ketose. Var i ketose i 2 mnder under legetilsyn og samtlige verdier som ofte fører til hjerte og kar sykdommer bedret seg dramatisk. Ligger nå på ca 20-40 gram karbo om dagen og kontrollerer utviklingen en gang i måneden hos diabetesspesialist (lege) Fruktose er i høy grad et problem og bør unngåes

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    Spiser litt melon og bær samt grønnsaker med lite innhold av karbo

slowmotion

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2009
    Antall liker
    3.657
    Den mandel/daddel oppsriften hørtes fin ut, men
    er det noe annet man kan bruke istedet for dadler?
    Dadler er jo 70% karbo eller noe sånt.

G

Gjestemedlem

Gjest
    65finger skrev:
    Spiser litt melon og bær samt grønnsaker med lite innhold av karbo
    Melon har at svært høyt innhold av karbohydrater, den eneste grunnen til at de tilsynelatede ser snille ut er at de inneholder mye vann også. Spiser du en vannmelon på en kilo er det faktisk tilsvarende å spise 100g ren farin. :-\

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn