Den store hodetelefontråden

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Absolutt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.06.2013
    Innlegg
    1.028
    Antall liker
    330
    Sted
    Kristiansand
    Torget vurderinger
    7
    Det er ikke noe seriøs måling da, er tross alt en app.
    Volumkontrollen på 100%, og Tidal/JRiver på 100% også telefonens mic mellom øreputene.
    sinustone/white noise? Ikke peiling hva det er.
     

    ardilla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Innlegg
    4.508
    Antall liker
    1.024
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    Skru den av og på. Det øker leveriden i en klasse A, senker strømforbruket, men betyr litt oppvarmingstid hver gang den skal brukes. Selv slår jeg på når jeg kommer hjem og av når jeg legger meg. Det blir ca 2kWh pr dag i varmetilskudd i heimen.
    Hvorfor øker den levetiden? Hva er argumentene for og imot mtp levetid?

    Pleier å gjøre det samme selv, slå av utstyr som genererer mye varme hvis jeg ikke skal bruke det mer samme dag. Tenker at elektronikken tørker saktere ut. Naimforsterkere er oftest laget for å stå på hele tiden - og det er vel derfor "recapping" (bytte ut kondensatorer) er et vanlig tema på naim-forumene...
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.138
    Antall liker
    8.168
    Torget vurderinger
    12
    Du var vel noe inne på det selv tidligere. Kondensatorer tørker, komponenter "slites" når de står på da det går strøm gjennom de. Store kondiser har det som regel verst. Tidligere utgaver av Nagra VPA50 er en typisk uheldig konstruksjon i så måte med vanvittig høy temperatur fra 845 og bruk av 85 graders kondensatorer uten spesielt lang levetid plassert for nære rørene. Ulempen er at ofte på og av også sliter på komponentene med stor variasjon på temperatur, lett ukontrollerte strømmer i startfasen etc. Jeg tviler på at det finnes noe fasitsvar på dette, men god gammel sunn fornuft fungerer som regel. Personlig skrur jeg ofte på på ettermiddagen og av ved leggetid. Noen helger kan det skje at alt står på fra fredag til søndag, men det er unntaksvis og kan skyldes glemsomhet..... Klasse A har det kanskje verre enn andre konstruksjoner da de utvikler mye varme i tomgang og blir faktisk kaldere jo høyere du spiller. I tillegg kommer strømkostnader og det miljømessige med strømsløsing. Om vinteren og med termostatstyrt oppvarming betyr ikke det siste like mye.
     

    Quisten

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.07.2012
    Innlegg
    929
    Antall liker
    419
    Sted
    Stavanger
    Hei

    Noen med dactips til min head-fi rigg ? Liker nok litt organsik og lun klang. Men kan det bli for mye om man har en dac i den retningen når jeg også har rørforsterker i kjeden ? Er mest mulig nøytralt det beste ? Er litt i tenkeboksen.

    Deler nå dac med stereoanlegget.

    Head-Fi er HiFiMAN HE-500 på en WooAudio WA6
     

    Absolutt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.06.2013
    Innlegg
    1.028
    Antall liker
    330
    Sted
    Kristiansand
    Torget vurderinger
    7
    Det er litt snaks til å drive HE-6 på brukten nå... Typisk...
    INT-150 & XA30.5! Var jeg får kjapp på triggeren? Kanskje
     

    LarsHP

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.12.2011
    Innlegg
    333
    Antall liker
    56
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    8
    Det er ikke noe seriøs måling da, er tross alt en app.
    Volumkontrollen på 100%, og Tidal/JRiver på 100% også telefonens mic mellom øreputene.
    sinustone/white noise? Ikke peiling hva det er.
    Da forstår jeg det slik at du setter på musikk og har volumkontrollene på 100%. Med andre ord måler du på et varierende og pulserende lydnivå (musikk). Sinustoner er rene frekvenser - eksempelvis 1000Hz eller 20Hz eller hva som helst man måtte velge. Hvit støy er alle frekvenser i det hørbare område med lik amplitude, dvs. samme styrke ved alle frekvenser. Når du hører "båndsus" hører du noe som er tett på hvit støy. Uansett snakker vi her om et konstant lydnivå.

    Din app måler mest sannsynlig et gjennomsnitt og ikke maks peak, og det betyr at du måler noe annet enn maks output. Hvis musikken f.eks. har et gjennomsnitlig lydnivå på -10dB målt i selve lydfilen, har du et reelt maks nivå på 108dB, når du måler 98dB. Maks peak på 108dB er nokk etter min mening (men bør ikke være noe særlig mindre).

    Noe annet er hvordan dette låter. De passive "forforsterkere" har ingen forsterkning, bare dempning (pluss en inngangsvelger). De bør derfor kalles kontrollforsterkere og ikke forforsterker av denne årsak. Slike løsninger har et rykte på seg for å låte tynnt. Derfor har eksempelvis Nelson Pass laget First Watt B1, som har en buffer men uten gain, og det finnes andre typer også, som ikke skal gi den tynne lyden. Disse kalles for "passive magnetic preamplifier" eller "transformer volume control".
     

    Absolutt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.06.2013
    Innlegg
    1.028
    Antall liker
    330
    Sted
    Kristiansand
    Torget vurderinger
    7
    Jepp, har egentlig bestemt meg får å kjøp en B1.
    Det ligger en TVC "pre" på hifimagazinet, men den ser så jalla ut.
     

    ardilla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Innlegg
    4.508
    Antall liker
    1.024
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    Hei

    Noen med dactips til min head-fi rigg ? Liker nok litt organsik og lun klang. Men kan det bli for mye om man har en dac i den retningen når jeg også har rørforsterker i kjeden ? Er mest mulig nøytralt det beste ? Er litt i tenkeboksen.

    Deler nå dac med stereoanlegget.

    Head-Fi er HiFiMAN HE-500 på en WooAudio WA6
    Hvilken dac har du nå?
     

    jzono1

    Medlem
    Ble medlem
    16.10.2013
    Innlegg
    39
    Antall liker
    15
    Torget vurderinger
    4
    Og jeg forstår fremdeles ikke hva Schiit mener. Hadde vært artig å prøve.
    Det eneste som skjer om man prøver, er at den går i protect-modus. Topologien som brukes er enkel, balansert - og tåler overhodet ikke "enkle" omkoblinger til single-ended.

    Kapitelet om Mjolnir i "Schiit Happened: The Story of the World's Most Improbable Start-Up" beskriver i detalj hvorfor Mjolnir ble slik den ble: Schiit Happened: The Story of the World's Most Improbable Start-Up - Page 73

    https://en.wikipedia.org/wiki/Circlotron
     

    Quisten

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.07.2012
    Innlegg
    929
    Antall liker
    419
    Sted
    Stavanger
    Hei

    Noen med dactips til min head-fi rigg ? Liker nok litt organsik og lun klang. Men kan det bli for mye om man har en dac i den retningen når jeg også har rørforsterker i kjeden ? Er mest mulig nøytralt det beste ? Er litt i tenkeboksen.

    Deler nå dac med stereoanlegget.

    Head-Fi er HiFiMAN HE-500 på en WooAudio WA6
    Hvilken dac har du nå?
    Aune X1 MkII

    Klokkene på denne blir litt klinisk og hardt, liker det bedre via rørforsterkeren, mer kropp og nyanser og helhet da. Men Dacen er jo billig,er nok mye mer å gå på.
     

    Absolutt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.06.2013
    Innlegg
    1.028
    Antall liker
    330
    Sted
    Kristiansand
    Torget vurderinger
    7
    Nelson Pass sitt svar på om man bør skru av eller på forsterkeren:
    "I turn them off, since they do burn significant power. The amp has inrush suppression,so turning then on and off is not very stressful. I have yet to see a failure associated with
    something like this, so it’s not something to worry about."


     

    LarsHP

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.12.2011
    Innlegg
    333
    Antall liker
    56
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    8
    Nelson Pass sitt svar på om man bør skru av eller på forsterkeren:
    "I turn them off, since they do burn significant power. The amp has inrush suppression,so turning then on and off is not very stressful. I have yet to see a failure associated with
    something like this, so it’s not something to worry about."
    Kan "inrush suppression" være det samme som "soft start"? Det høres slik ut ...
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.138
    Antall liker
    8.168
    Torget vurderinger
    12
    Jepp, det er en strømbegrensende motstand. Var ikke helt klar over at det satt slike i de, men NP er en klok mann :). Min feil lenger opp
     

    LarsHP

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.12.2011
    Innlegg
    333
    Antall liker
    56
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    8
    Top of the line hodetelefon-hodepinen i en nøtteskall:

    Haven't tried but I thought the Abyss lacks the midrange of the HE6? I like the tonal balance of the HE6 modded but perhaps it's not clear enough. The HE1000s are clear enough but have thin mids and unnatural treble. They also lack the ultimate transparency and resolution that the other TOTL cans offer.

    I'll stick with the SR009.. But they have weak bass.

    Jesus..
    HifiMAN HE-6 Planar Magnetic Headphone - Page 1173
     

    Erlendb

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.08.2014
    Innlegg
    1.443
    Antall liker
    556
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    1
    Top of the line hodetelefon-hodepinen i en nøtteskall:

    Haven't tried but I thought the Abyss lacks the midrange of the HE6? I like the tonal balance of the HE6 modded but perhaps it's not clear enough. The HE1000s are clear enough but have thin mids and unnatural treble. They also lack the ultimate transparency and resolution that the other TOTL cans offer.

    I'll stick with the SR009.. But they have weak bass.

    Jesus..
    HifiMAN HE-6 Planar Magnetic Headphone - Page 1173
    haha! Ja! Preferanse må være viktigst. Hva man liker best, så må man prøve å glemme noen feil! Har ikke hørt en hodetelefon som har absolutt alt spikra og jeg tviler på at noe slikt kommer på en stund. Derfor man har mange hodetelefoner!
     

    Absolutt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.06.2013
    Innlegg
    1.028
    Antall liker
    330
    Sted
    Kristiansand
    Torget vurderinger
    7
    HE-6 med F6 er ganske perfekt altså.
    Men Mjolnir har faktisk litt kraftigere bass, noe som er litt morsomt. Også er det litt skarphet i F6. Dog kan dette forsvinne når jeg får lånt en preamp & blitt kvitt HE-Adapteren.
    Jeg har faktisk kjøpt en Pass Labs INT-150 også, så det blir gøy sammenligning.
    Grunnen til det er at Pass Labs gir mer trøkk enn First Watt sine forsterkere, og det er jo trøkket & komforten som er grunnen til at jeg valgte HE-6.
     

    Erlendb

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.08.2014
    Innlegg
    1.443
    Antall liker
    556
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    1
    Shiit! Gratulerer! 30kg amp..og den er ikke akkurat billig brukt heller.
     

    Absolutt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.06.2013
    Innlegg
    1.028
    Antall liker
    330
    Sted
    Kristiansand
    Torget vurderinger
    7
    Nei den er jo ikke det... Men den ble like dyr som F6 med en eller annen "billig" preamp.
     

    Erlendb

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.08.2014
    Innlegg
    1.443
    Antall liker
    556
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    1
    Om den ikke svarer til forventningene ville jeg seriøst begynne å tenke på DSP-løsninger.
     

    Absolutt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.06.2013
    Innlegg
    1.028
    Antall liker
    330
    Sted
    Kristiansand
    Torget vurderinger
    7
    Syntes dere 15k er for mye å forlange for LCD-3F som er kjøpt i april i år?
    Er vel et trasi marked nå uansett...
     

    Erlendb

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.08.2014
    Innlegg
    1.443
    Antall liker
    556
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    1
    Syntes dere 15k er for mye å forlange for LCD-3F som er kjøpt i april i år?
    Er vel et trasi marked nå uansett...
    Virker som om ett roligere marked ja. 15 hadde jeg vel egentlig ikke gitt for dem med mindre de enda omtrent ligger i plasten. Men de ligger på 22k på Oslo hificenter så kanskje det er en grei pris. Vanskelig når de andre selger for mye mindre. Oslo hificenter som tar 4600 kroner for shure se535 som jeg gav 3000 blank for hos netonnet. Men klart, de skal jo leve. Glad for at vi har slike butikker som fører mye headfi.
     
    Sist redigert:

    Absolutt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.06.2013
    Innlegg
    1.028
    Antall liker
    330
    Sted
    Kristiansand
    Torget vurderinger
    7
    Fikk denne saken idag!
    Første inntrykk er at den låter veldig likt F6 :D Men så merker jeg at First Watt/Pass Labs trenger en time oppvarming før de får den deilige glatte lyden. Syntes First Watt F6 har bedre opplevde byggekvalitet, ser mye bedre ut. Hvorfor lagde dem ikke Pass Labs i flat svart...

     
    Sist redigert:

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.238
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Merkelig at en slik high-end amp ikke bruker balansert. Ellers har jeg ikke peil. Skulle ønske jeg hadde! Da dette er en amp som tenner alt jeg har av følelser! Fantastisk utseende og world-class lyd. At den koster 70k mer eller mindre blir vel kanskje noen ekstremt happy med denne ampen. Som med hånda på hjertet jeg elsker. Blir for dyr for meg..
    Den hadde vært nesten dobbelt så dyr i balansert. Balansert innebærer ofte nærmest to parallelle amper.... ;)
    Ikke "oftest". Det er det som ER balansert.

    Balanserte utganger er ikke det samme som balansert forsterker.
     

    Erlendb

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.08.2014
    Innlegg
    1.443
    Antall liker
    556
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    1
    Merkelig at en slik high-end amp ikke bruker balansert. Ellers har jeg ikke peil. Skulle ønske jeg hadde! Da dette er en amp som tenner alt jeg har av følelser! Fantastisk utseende og world-class lyd. At den koster 70k mer eller mindre blir vel kanskje noen ekstremt happy med denne ampen. Som med hånda på hjertet jeg elsker. Blir for dyr for meg..
    Den hadde vært nesten dobbelt så dyr i balansert. Balansert innebærer ofte nærmest to parallelle amper.... ;)
    Ikke "oftest". Det er det som ER balansert.

    Balanserte utganger er ikke det samme som balansert forsterker.
    Riktig. Og det jeg mente var balanserte utganger helt fra starten.
     

    Absolutt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.06.2013
    Innlegg
    1.028
    Antall liker
    330
    Sted
    Kristiansand
    Torget vurderinger
    7
    Pass Labs er bra, men det er noe spesielt med First Watten må jeg si.
    Det er noe magi der ikke INT-150 har, høres det ut som
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.138
    Antall liker
    8.168
    Torget vurderinger
    12
    Du skulle bare hørt SIT-1...... Driver og smir et adapter til mine for å bruke de til SE Master-1 når den en gang dukker opp........
     

    Erlendb

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.08.2014
    Innlegg
    1.443
    Antall liker
    556
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    1
    Jeg sitter med Master 1 med serienummer 127 som liksom den første som testet dem. Hvertfall de første som kjøpte dem. Jeg var ute i ekstremt god tid så fort jeg fikk vite hvem som tok dem inn. Og han i butikken spurte meg om jeg ikke var litt rask på innspillingen..Nei sa jeg tørt da de ikke forrandret seg en smule. Rart men ok sa han..det er jo nye hodefoner så de trenger innspilling.

    Når jeg plukket hodetelefonene opp fra kassen så de heelt urørte ut. Alt var som om de var pakket fra fabrikk. Eneste var at teipen på ytterkassa var kuttet. Jeg reagerte egentlig ikke så mye på det. Jeg skumleste lyd og bilde sin test og så ikke noe uvanlig. Når jeg for noen dager siden leste testen på nett ble jeg litt forbløffet. Fordi de hadde testet NR 127!! Altså har jeg kjøpt en hodetelefon som har gått sin seiersgang hos reviewers før jeg kjøpte dem! Da de så og enda ser heeelt ubrukte ut er det ikke ett problem som sådan. Men jeg kan ikke annet enn å føle meg litt snurten. Hadde jeg visst at en annen mann! Eller flere hadde svettet på hodetelefonene mine er jeg ikke sikker på om jeg hadde kjøpt det paret. Finnes det andre med Serienummer 127 ?
     

    LarsHP

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.12.2011
    Innlegg
    333
    Antall liker
    56
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    8
    Pass Labs er bra, men det er noe spesielt med First Watten må jeg si.
    Det er noe magi der ikke INT-150 har, høres det ut som
    Det er vel på tide å oppdatere din signatur! Schiit Mjolnir er jo ikke alene lenger :rolleyes:
     

    Absolutt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.06.2013
    Innlegg
    1.028
    Antall liker
    330
    Sted
    Kristiansand
    Torget vurderinger
    7
    Du skulle bare hørt SIT-1...... Driver og smir et adapter til mine for å bruke de til SE Master-1 når den en gang dukker opp........
    Ja jeg leste nylig på Head-Fi at SIT-1 og 2 er First Watts konger med HE-6, ifølge Preproman, som har prøvd alt av First Watt med HE-6, og tidligere eier av INT-150 og INT-30A. Men de koster jo noe så inni granskauens mye.
     

    barathsec

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.05.2012
    Innlegg
    1.275
    Antall liker
    585
    Sted
    Der hvor gjøken alene galer i full Stereo
    Torget vurderinger
    9
    Jeg sitter med Master 1 med serienummer 127 som liksom den første som testet dem. Hvertfall de første som kjøpte dem. Jeg var ute i ekstremt god tid så fort jeg fikk vite hvem som tok dem inn. Og han i butikken spurte meg om jeg ikke var litt rask på innspillingen..Nei sa jeg tørt da de ikke forrandret seg en smule. Rart men ok sa han..det er jo nye hodefoner så de trenger innspilling.

    Når jeg plukket hodetelefonene opp fra kassen så de heelt urørte ut. Alt var som om de var pakket fra fabrikk. Eneste var at teipen på ytterkassa var kuttet. Jeg reagerte egentlig ikke så mye på det. Jeg skumleste lyd og bilde sin test og så ikke noe uvanlig. Når jeg for noen dager siden leste testen på nett ble jeg litt forbløffet. Fordi de hadde testet NR 127!! Altså har jeg kjøpt en hodetelefon som har gått sin seiersgang hos reviewers før jeg kjøpte dem! Da de så og enda ser heeelt ubrukte ut er det ikke ett problem som sådan. Men jeg kan ikke annet enn å føle meg litt snurten. Hadde jeg visst at en annen mann! Eller flere hadde svettet på hodetelefonene mine er jeg ikke sikker på om jeg hadde kjøpt det paret. Finnes det andre med Serienummer 127 ?
    De hadde kunnet gitt deg beskjed om at de hadde vært åpnet og testet, ikke at de har ødelagt noe, men skjønner at du føler deg litt snurten, i mitt hodet skal det være litt forskjell på prisen, men husk det er i mitt hodet..! ;)
     

    Absolutt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.06.2013
    Innlegg
    1.028
    Antall liker
    330
    Sted
    Kristiansand
    Torget vurderinger
    7
    Regner med du kjøpte fra Soundgarden?
    Det er ikke uvanelig at produkter jeg kjøper fra Soundgarden har allerede vært åpnet...
    De har feks HD800 som har vært åpnet og brukt som demo (jeg har lyttet på dem bla) som dem fremdeles selger til full pris...
     

    barathsec

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.05.2012
    Innlegg
    1.275
    Antall liker
    585
    Sted
    Der hvor gjøken alene galer i full Stereo
    Torget vurderinger
    9
    Regner med du kjøpte fra Soundgarden?
    Det er ikke uvanelig at produkter jeg kjøper fra Soundgarden har allerede vært åpnet...
    De har feks HD800 som har vært åpnet og brukt som demo (jeg har lyttet på dem bla) som dem fremdeles selger til full pris...
    Skal da ikke være sånn..! jaja..! er de åpnet og brukt som demo, ja da er de brukt, og da skal eller bør prisen være deretter..! :confused:
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.138
    Antall liker
    8.168
    Torget vurderinger
    12
    Du skulle bare hørt SIT-1...... Driver og smir et adapter til mine for å bruke de til SE Master-1 når den en gang dukker opp........
    Ja jeg leste nylig på Head-Fi at SIT-1 og 2 er First Watts konger med HE-6, ifølge Preproman, som har prøvd alt av First Watt med HE-6, og tidligere eier av INT-150 og INT-30A. Men de koster jo noe så inni granskauens mye.
    Fullpris med moms og frakt gjør de det.......
     

    Absolutt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.06.2013
    Innlegg
    1.028
    Antall liker
    330
    Sted
    Kristiansand
    Torget vurderinger
    7
    Er det First Watt eller DIY bygd SIT du har?
    Hadde dollaren vært på 6 tallet hadde det jo ikke vært noe problem men...
    4100USD kunne RENO selge en SIT får.
    Inkl frakt.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn