Den store kabel misnøye tråden, for oss som må kødde til andres tråder med jamring..

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Midas

Bransjeaktør
    Ble medlem
    07.01.2015
    Antall liker
    772
    Sted
    Stavangerområdet
    Kabel-troene i samtal med artist efter livekonsert:
    "Fantastisk konsert! ... och gudomligt magiskt ljud!"
    "Vilket slags mikrofon-kablar använder ni för att få det så bra?"
    Det er ingen fokus på hverken mikrofonkabler eller høyttalerkabler i PA-bransjen. Og kanskje enda mer viktig, det er svært få (jeg kjenner ingen) som har fokus på kabler i studiobransjen heller. Det er sistnevnte som faktisk produserer innholdet som blir avspilt i HiFi-anlegg. Derimot mikrofonvalg, preamp/headamp, miksepult, effekter (klang, kompressorer), høyttalere/linearray er av stor betydning for lydresultatet.

Poenget mitt er at alle disse systemene, inklusive mitt eget hjemmekino/musikkanlegg er optimalisert ved hjelp av EQer. Dersom man i slike systemer er uenig i (og uenig er riktig ord, fordi det er svært så mye subjektivitet her), så justerer man inn det man trenger. Som jeg har sagt før, mine B&W fronter er litt hotte i 600Hz og 1.5kHz og er dermed dempet noen dB der, mens øverste diskant 8kHz er opp 0.5dB for å få litt ekstra luft i lydbildet. Når jeg sitter og ser på film eller hører på musikk, så justerer jeg gjerne 1-2dB opp eller ned på subnivået, eller andre justeringer for å tilpasse dette til lydmiksen jeg har foran meg ut fra min preferanse. Eksakt slik jeg ville gjort live.

Hvordan/om kablene påvirker lydbildet er for meg uinteressant fordi jeg kompenserer sluttsystemet uansett.

(Men er faglig interessert i hvorfor kabler skal gi forskjellig lyd. I med de magnituder som det beskrives som.)

Dalahäst

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.01.2015
    Antall liker
    52
    @Midas

Vi tycker precis lika - jag har bara ett komplicerat att beskriva det på.
    Det är live-musik från första parkett med ögonkontakt med musikerna som är ett av mina sätt att
    kalibrera helhets-upplevlesen av musik. Ibland blir det helakustiskt utan PA-system.
    Likaså diskussionerna med musikerna om allt möjligt runt musiken utom det tekniska runt eventuella PA-sytem.

Milenko

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2003
    Antall liker
    1.486
    Sted
    Steinkjer
    Torget vurderinger
    1
    Det som uansett er viktig er at alle vi som frekventerer sentralen er ute etter å få opplevelser foran våre kjære anlegg. Vi er antagelig ikke så uenige,vi har bare forskjellige veier til målet.

osc

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.09.2004
    Antall liker
    396
    Har enda til gode å få svar på om det nødvendigvis er de kablene som elektrisk måler best som er de kablene den menneskelige hjerne synes gir best opplevelse...
    Et hvert godt anlegg bør fungere best med transparente kabler som overfører signalet korrekt uten hørbar tap. Har man behov for å endre på noe, så vil absolutt det minst produktive å gjøre det være med kabler. Det er svært lite avvik en kabel kan gi og det gir lite mening å tweake på lyden hvor det utgjør minst.
    Hva er en transparent kabel orso? Jo, iflg deg er det en kabel som overfører signalet korrekt uten hørbart tap. Kjempebra! Selv har jeg har bare kabler som overfører signalet korrekt uten hørbare tap, men noen av dem får musikkoplevelsen til å høres mer riktig ut enn andre.

Det er forresten morsomt å se at du sjonglerer med både objektive og subjektive data. Når jeg gjør det samme blir jeg avkrevd bevis, helst i form av en blindtest.

Det er kanskje på tide at vi kutter ut tullerommet ditt og kun forholder oss til hodetelefoner. Da har vi et greit utgangspunkt for å diskutere lydforskjeller som ikke kan relateres til rom og akustikk. Kan bli interessant når kvaliteten på gjengivelsen må relateres til elektronikken og kablene som benyttes, spesielt for deg og dine likesinnede som vasser i SOTA CD-spillere og DAC'er i femtenhundrekronersklassen eller deromkring.

Dalahäst

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.01.2015
    Antall liker
    52
    Efter att ha läst de senaste 25 sidorna och noterat vilka ord som används för att beskriva hur
    olika varianter av kablar låter så framstår ett tydlig mönster. Inte någonstans förklaras vad som
    innebörden i orden är så att "upplevelserna" kan tolkas eller jämföras av utomstående (icke-troende).
    Slutsatsen blir att kabel-troende inte ens inom sin egen grupp vet hela gruppen tycker. En enskild
    person har kanske en uppfattning om vad som avses men det kan inte kommuniceras till andra.

lyder helt anderledes
    betydelige forskelle
    finsølv lyder bedre end kobber
    transparente
    hørte forskjell
    klangbalancen
    klangkarakteristikker
    bedre klang
    klangsignatur
    materiallyd
    lydkarakter
    lydsignatur
    høj lydkvalitet
    tydelig forandring
    lydforskelle
    låter best
    ro og blacknes
    lytteopplevelse
    bedre lyd
    lydresultatet

(Beskrivningar av USB-protokoll, förstärkare och annat är inte med, bara kabel-relaterat.)

Om kabeltroende i framtiden skriver en egen bibel så måste ni utse en överstepräst som kan tolka
    den heliga skriften. Mönstret känns igen från annat håll, var medvetet otydlig så ökar chansen att
    "vända kappan efter vinden" längre fram.

Mangenot

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    27.11.2012
    Antall liker
    37
    Sted
    Stockholm
    Efter att ha läst de senaste 25 sidorna och noterat vilka ord som används för att beskriva hur
    olika varianter av kablar låter så framstår ett tydlig mönster. Inte någonstans förklaras vad som
    innebörden i orden är så att "upplevelserna" kan tolkas eller jämföras av utomstående (icke-troende).
    Slutsatsen blir att kabel-troende inte ens inom sin egen grupp vet hela gruppen tycker. En enskild
    person har kanske en uppfattning om vad som avses men det kan inte kommuniceras till andra.

lyder helt anderledes
    betydelige forskelle
    transparente
    hørte forskjell
    klangbalancen
    klangkarakteristikker
    bedre klang
    klangsignatur
    materiallyd
    lydkarakter
    lydsignatur
    høj lydkvalitet
    tydelig forandring
    lydforskelle
    låter best
    ro og blacknes
    lytteopplevelse
    bedre lyd
    lydresultatet

(Beskrivningar av USB-protokoll, förstärkare och annat är inte med, bara kabel-relaterat.)

Om kabeltroende i framtiden skriver en egen bibel så måste ni utse en överstepräst som kan tolka
    den heliga skriften. Mönstret känns igen från annat håll, var medvetet otydlig så ökar chansen att
    Usedvanlig merkelig innlegg...
    kanskje det merkeligste innlegg noengang på HFS?
    kabel-troende, kablel-troende som grupp, bibel og øversteprest for å høre beskrive lytteopplevelser og bedre lyd?
    Bevaremegvel??????

Distinctive

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Antall liker
    3.596
    Sted
    Stavanger
    Man finner lignende beskrivelser om amp'er, dac'er, ol. Kan ikke se at dette er begrenset til kabelbeskrivelser.

heimikkemikke

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    09.02.2013
    Antall liker
    16
    Det beste som kan skje, er å gi blaffen i alt det materielle i anlegget og isteden høre på musikken.

kortvarig

Banned
    Ble medlem
    29.04.2013
    Antall liker
    764
    Sted
    Danmark

lyder helt anderledes
    betydelige forskelle
    transparente
    hørte forskjell
    klangbalancen
    klangkarakteristikker
    bedre klang
    klangsignatur
    materiallyd
    lydkarakter
    lydsignatur
    høj lydkvalitet
    tydelig forandring
    lydforskelle
    låter best
    ro og blacknes
    lytteopplevelse
    bedre lyd
    lydresultatet

Usedvanlig merkelig innlegg...
    kanskje det merkeligste innlegg noengang på HFS?
    kabel-troende, kablel-troende som grupp, bibel og øversteprest for å høre beskrive lytteopplevelser og bedre lyd?
    Bevaremegvel������
    @Dalahäst Du kan ikke tage tingene ud af en en sammenhæng, ser nogle af ordene er mine egne , og de beskriver typisk et fænomen, en tilstand, eller en oplevelse.

Jeg selv går efter det som trækker imod naturtro-gengivelse (akustiske instrumenter live), når dette lykkes så er det en fornøjelse at hører på alt den gode klassiske musik der er lavet, både for orkester og mindre besætninger, solo og ikke mindst kor-musik.

Troede engang at når et anlæg virkelig kunne spille klassik musik, Så kunne anlægget ikke spille rock eller anden populær musik.
    jo det kan det, og det mener jeg det skal kunne , ellers har man ikke ramt rigtigt, også rockmusik , ja alle typer musik skal løfte sig i gengive kvaliteten.

Det er kun de såkaldte hifiiiiii plader som jeg selv har lidt problemer med , dem der er fuldt med i anbefalinger af "gode Indpilninger i dette forum" dem der typisk har "overlækker lyd" og ekstrem næroptagelse lækkert rum osv , der hvor der rigtigt er "kælet for lyden og detaljen,wow effekt", disse plader er ærlig talt temmelig latterlige og nået jeg hurtigt piller af. Men naturligvis kan de spilles.

Men alt andet gå fint også direkte dårlige optagelser, de skal også blive bedre, når anlægget blive bedre, lyden af musikinstrumenter er svær at slå ihjel selv om de tumper som sider bag mikserpultene gør hvad de kan.
    Bl.a. fordi de nu har fået mulighederne for at tilpasse lyden til Emma's konfirmations anlæg og Frederik's Ipod eller computer, og hr og fru Jensens mini anlæg, Ole'es midi hifi anlæg osv.
    .
    Det som er typisk for disse gengive-apparater er at de rimelig gode til at gengive elektroniske lyde, men helt naturtro lyde uden næroptagelse og manipulation, der går det som regel helt galt og det lyder typisk direkte dårligt.

Så jo mere pladerne er pløret til med rumklister, diverse lydeffekter, næroptagelse osv jo bedre lyder det typisk på disse afspillere, Dette oplever dem som mikser musikken også.
    Det bliver federer, det lyder bedre når de tilsætte alt deres lort samtidig med de lytter på deres monitor. og mange fabrikanter bruger også disse plader som deres reference lyd osv, man kan sige det bider sig selv lidt i halen.

Ingen af os ved eksakt hvad der er på pladen/filen , ingen gang dem som har lavet pladen, men det er ret nemt at hører hvad de tumper bag miksere-pultene har tilsat, hvis man har hørt umanipuleret musik optaget naturligt på afstand. og så er vi da så langt

P.s Iøvrigt enig med Mangenot nu kører det da helt skævt for hesten.

Sist redigert:

Midas

Bransjeaktør
    Ble medlem
    07.01.2015
    Antall liker
    772
    Sted
    Stavangerområdet
    @Dalahäst Du kan ikke tage tingene ud af en en sammenhæng, ser nogle af ordene er mine egne , og de beskriver typisk et fænomen, en tilstand, eller en oplevelse.

Jeg selv går efter det som trækker imod naturtro-gengivelse (akustiske instrumenter live), når dette lykkes så er det en fornøjelse at hører på alt den gode klassiske musik der er lavet, både for orkester og mindre besætninger, solo og ikke mindst kor-musik.

Troede engang at når et anlæg virkelig kunne spille klassik musik, Så kunne anlægget ikke spille rock eller anden populær musik.
    jo det kan det, og det mener jeg det skal kunne , ellers har man ikke ramt rigtigt, også rockmusik , ja alle typer musik skal løfte sig i gengive kvaliteten.

Det er kun de såkaldte hifiiiiii plader som jeg selv har lidt problemer med , dem der er fuldt med i anbefalinger af "gode Indpilninger i dette forum" dem der typisk har "overlækker lyd" og ekstrem næroptagelse lækkert rum osv , der hvor der rigtigt er "kælet for lyden og detaljen,wow effekt", disse plader er ærlig talt temmelig latterlige og nået jeg hurtigt piller af. Men naturligvis kan de spilles.

Men alt andet gå fint også direkte dårlige optagelser, de skal også blive bedre, når anlægget blive bedre, lyden af musikinstrumenter er svær at slå ihjel selv om de tumper som sider bag mikserpultene gør hvad de kan.
    Bl.a. fordi de nu har fået mulighederne for at tilpasse lyden til Emma's konfirmations anlæg og Frederik's Ipod eller computer, og hr og fru Jensens mini anlæg, Ole'es midi hifi anlæg osv.
    .
    Det som er typisk for disse gengive-apparater er at de rimelig gode til at gengive elektroniske lyde, men helt naturtro lyde uden næroptagelse og manipulation, der går det som regel helt galt og det lyder typisk direkte dårligt.

Så jo mere pladerne er pløret til med rumklister, diverse lydeffekter, næroptagelse osv jo bedre lyder det typisk på disse afspillere, Dette oplever dem som mikser musikken også.
    Det bliver federer, det lyder bedre når de tilsætte alt deres lort samtidig med de lytter på deres monitor. og mange fabrikanter bruger også disse plader som deres reference lyd osv, man kan sige det bider sig selv lidt i halen.

Ingen af os ved eksakt hvad der er på pladen/filen , ingen gang dem som har lavet pladen, men det er ret nemt at hører hvad de tumper bag miksere-pultene har tilsat, hvis man har hørt umanipuleret musik optaget naturligt på afstand. og så er vi da så langt

P.s Iøvrigt enig med Mangenot nu kører det da helt skævt for hesten.
    Jeg vet jeg stigmatiserer for å gjøre et eksempel, så jeg får beklage på forhånd om jeg generaliserer for mye og tråkker noen på føttene.

Min slemme påstand er at et high-end ofte ikke kan spille rock. Mange av de high-end anleggene jeg har hørt opp igjennom tidene på har ofte en lydkarakter som ikke egner seg til rock. De låter flott, rent og presist. Ypperlige til jazz, vokal, klassisk, men bryter ofte sammen når den tunge rockefuzzen kommer frem. Det kan hende at lytteren med high-end vinkling syns rock låter bra på noe slikt, men det absolutt ikke sikkert rockmiljøet selv er enig i at musikken skal høres slik ut. En heftig gitarfuzz er forresten en utrolig god måte å måle ytelsen i low mid-mid i et anlegg, fordi den avslører så mye.

Jeg føler litt at man blander stil og lydbilde med begrepet HiFi eller High-end. Eller sagt på en annen måte: det kan virke på meg som om at high end gjør at man begynner å like akustisk og åpen musikk. Eller er det motsatt? At fordi man liker akustisk og åpen musikk så passer det godt med lydidealene i high end?

Iallefall synes jeg å observere en tendens at slike miljøer nettopp liker åpen, dynamisk og akustisk lyd. Dette får man når man tar opp lyd i fjernfelt og gir en herlig klang og luft. Den rake motsetningen er sounden fra closemicede instrumenter som gir et tett, punchy (og prosessert) lydbilde. Rock hører så absolutt til i denne siste kategorien. Dette er et stilvalg og det er relatert til tidsepoken.

(Det er mulig å kombinere: Undertegnede har ved flere anledninger jobbet på konserter med storband hvor lydbildet skal være klassisk orkester i en del av konserten, mens den skal være tett og intim i en annen (f.eks. Blues Brothers) med tilhørende endring i lydbildet.)

Musikk er i stadig utvikling, og det er også uttrykkene -- enten man liker det eller ikke. Jeg tror våre forventninger til både musikkstil og lydbilde henger sammen med hva vi liker og ikke minst hva vi har blitt opplært og "programmert" til å like.

Jeg har en kamerat i PA-bransjen. Han velger heller å se på film i den største kinosalen i byen enn den minste salen. Begge salene har fantastisk lyd, men i storsalen så er det følelsen av fysikk når bassene drønner og at rommet er i fysisk bevegelse, som motiverer ham. Mens lillesalen blir for klinisk, ren og kontrollert. Han velger dette fordi han kommer fra live PA og er vant med store konserter. Jeg foretrekker motsatt med min bakgrunn i hjemmekino, fordi det er så veldig god kontroll på akustikken i lillesalen. Vi blir aldri enige, fordi vi har ulike premisser og målesteiner for god lyd. Jeg tror det samme gjelder i hifi!

KoperViking

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.03.2005
    Antall liker
    415
    Sted
    Kopervik, Karmøy.
    Jeg har hatt atter en flott kveld med musikk!
    Hva hadde vel livet vært uten?
    "Bruker" musikk, velger sjanger etter humør/stemning, tid på døgnet etc. Musikk evner også å påvirke humør, tenkemåte, hvordan en ser på livet.
    Jeg velger kaotisk musikk hvis jeg har kaos :confused: i hodet :)
    Dette funker; nytelse og innlevelse til tross for at jeg mangler Ultra Hi-End kabler. Hverken ferske, innbrente eller utbrente.
    Kun metervare fra en kjedelig, seriøs industri av teoretikere som bevisst har utelatt hi-fi kabler. Tenke seg slikt.

Sist redigert:

X3MKungen

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.09.2013
    Antall liker
    246
    Sted
    Helsingborg Sverige
    For og kaste litt mer bensin på bålet.

vi snakker mye om signaler fra A till B.

Vi snakker aldrig om hva som sker på turen mellom A og B.

Mange vet att man kan bruke en vanlig kopper tråd som antenne på en gammel transistor radio.

Vill det da vere mulig att det blir forstyrrelser av andra signaler i form av FM band. mikrobölgeovner. GSM, 3G,4G Wifi sinaler som ledninger fra A till B tar opp och derigenom kan bli forstyrelser og derfor vi opplever forskjell på kabel og kabel.

Da er det skjermingen jeg tenker mest på.

Vad tror dere ?

The Gunner

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2010
    Antall liker
    18.938
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Hva med dedikerte subwoofer-kabler da, som visstnok filtrerer bort høyere frekvenser og fokuserer på de lavere? Har dét noe for seg?

Dalahäst

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.01.2015
    Antall liker
    52
    For og kaste litt mer bensin på bålet.

vi snakker mye om signaler fra A till B.

Vi snakker aldrig om hva som sker på turen mellom A og B.

Mange vet att man kan bruke en vanlig kopper tråd som antenne på en gammel transistor radio.

Vill det da vere mulig att det blir forstyrrelser av andra signaler i form av FM band. mikrobölgeovner. GSM, 3G,4G Wifi sinaler som ledninger fra A till B tar opp och derigenom kan bli forstyrelser og derfor vi opplever forskjell på kabel og kabel.

Da er det skjermingen jeg tenker mest på.

Vad tror dere ?
    Du har tänkt helt rätt!
    Alla ledningar fångar upp de elektriska fält dom befinner sig i och skickar energin vidare,
    den har lättare att följa ledningen än i luften. (Lägg en liten radioapparat i en plåtburk
    med ett litet hål i det stängda plåtlocket. Ingen mottagning men en trådstump genom hålet
    räcker för att få mottagning igen)

Frekvensen spelar mindre roll än vilken typ av sändare det är och uteffekten.
    GSM och några typer till switchar sändarna av och på och hörs därför mest.
    Mikrovågsugnar, 3G, 4G med flera har konstant uteffekt och hörs mycket mindre.
    Skillnaden beror på att i aktiva komponenter likriktas RF-signalen och pulser hörs mer
    än en DC-offset.

Alla kablar kan göra att elektronik drabbas om inte konstruktionen även tar hänsyn till EMC.
    En högtalare har inga aktiva komponenter som kan likrikta RF men signalerna kan gå
    bakvägen in i förstärkare via både högtalar-kablar och lågnivå-kablar. En skärmad kabel
    skyddar mittledaren men RF följer utsidan på skärmen och om inte allt är genomtänkt
    så finns störningen på insidan också. På 2,4 GHz så är inte DC- och audio-jord någon bra
    jordning längre. Avkopplingskondensatorer flyttar bara energin till jord-sidan, det krävs komponenter
    med förluster för att "elda upp" energin.

En GSM-telefon som startar kör på full uteffekt under en kort period och är en bra störningskälla
    om man vill testa själv, det blir 217 Hz pulser som hörs i så fall. En väder-radar är ännu bättre
    men få har en sådan som granne. 250 kW pulseffekt och pulsfrekvenser på 250/900/1200 Hz.

Distinctive

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Antall liker
    3.596
    Sted
    Stavanger
    "Bruker" musikk, velger sjanger etter humør/stemning, tid på døgnet etc. Musikk evner også å påvirke humør, tenkemåte, hvordan en ser på livet.
    Dette funker; nytelse og innlevelse til tross for at jeg mangler Ultra Hi-End kabler. Hverken ferske, innbrente eller utbrente.
    Kun metervare fra en kjedelig, seriøs industri av teoretikere som bevisst har utelatt hi-fi kabler. Tenke seg slikt.
    Flott for deg!
    Jeg antar at det faktum at jeg har en annerledes filosofi også er flott for deg? :)

Distinctive

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Antall liker
    3.596
    Sted
    Stavanger
    En kommentar til 'antennehypotesen';
    Husk at det er signalveier som har høy impedans som skaper antenneproblematikken.
    Man kan ikke bare skjære alt over samme kam her å si at det forefinnes en antenneproblematikk i alle sammenhenger.

Dalahäst

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.01.2015
    Antall liker
    52
    Husk at det er signalveier som har høy impedans som skaper antenneproblematikken.
    Man kan ikke bare skjære alt over samme kam her å si at det forefinnes en antenneproblematikk i alle sammenhenger.
    Vem har påstått det?

Impedansen i audio-området har för övrigt inte alls någon direkt koppling till impedansen vid t.ex. 2,4 GHz.

Distinctive

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Antall liker
    3.596
    Sted
    Stavanger
    Vem har påstått det?

Impedansen i audio-området har för övrigt inte alls någon direkt koppling till impedansen vid t.ex. 2,4 GHz.
    Så det du sier er at Rout = 600 Ohm mot Rin = 50kOhm i motsetning til last i MOhm området skaper samme antenneproblematikk med høye innstrålte frekvenser?

KoperViking

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.03.2005
    Antall liker
    415
    Sted
    Kopervik, Karmøy.
    Flott for deg!
    Jeg antar at det faktum at jeg har en annerledes filosofi også er flott for deg? :)
    Hva var det? -Kanskje utdype?
    Alle står fritt i filosofi & meninger. Ulike syn og meninger gjør det hele fargerikt..og flott ja.

Dalahäst

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.01.2015
    Antall liker
    52
    @Distinctive

Ja, om det är skärmad kabel du menar så är det mittledaren som är ansluten till dessa impedanser.
    Eventuella störningar kommer i stället på utsidan av skärmen och om de inte "stoppas i dörren"
    (direkt vid eller några få millimeter efter kontakten) så finns de inne i "lådan". 30 millimeter
    ledare är en perfekt antenn för att skicka 2,4 GHz vidare. Bluetooth-antenner har längder
    nära det måttet. Kontakter med skärmarna direkt anslutna till genomgångarna i ett metallchassie
    drabbas inte på samma sätt men alla andra anslutningar är potentiella bakdörrar.

Egentligen är det som en ekvation med hundra obekanta parametrar och fallgroparna är många.
    Har jobbat i ett labb med EMC-mätrum två dörrar bort. Alla konstruktörer behövde göra flera besök för att
    ens vara i närheten av ett senare CE-godkännande (som kan kosta några hundra tusen).

Störkällorna är avgörande för vad som händer i slutändan. Det finns signalkällor som bara höjer brusnivån
    och andra ger störningar som är lättare att känna igen och identifiera.

För de som jobbar på mätplatser som är nationella referenser för spänning, ström och liknade finns en del
    utrustning i skärmrum med runt 100 dB dämpning på alla frekvenser även om det bara är DC som mäts.

Genomtänkt konstruktion och låga störnivåer = inga märkbara problem.

edit - kom ett annat inlägg mellan

Distinctive

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Antall liker
    3.596
    Sted
    Stavanger
    Flott for deg!
    Alle står fritt i filosofi & meninger. Ulike syn og meninger gjør det hele fargerikt..og flott ja.
    Ok, manglet visst et 'sarkasme-emotikon' her. Jeg oppfattet at du disset anderledes tenkende ved første gjennomlesning - sorry.

Distinctive

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Antall liker
    3.596
    Sted
    Stavanger
    @Dalahest:
    Ja, jeg kjenner problematikken. Har selv fått EMC-sertifisert et produkt hos DNV (ingen smal sak).
    Utelukker ikke at problemer kan folde seg ned i hørbart område eller påvirke dette.

KoperViking

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.03.2005
    Antall liker
    415
    Sted
    Kopervik, Karmøy.
    Flott for deg!
    Ok, manglet visst et 'sarkasme-emotikon' her. Jeg oppfattet at du disset anderledes tenkende ved første gjennomlesning - sorry.
    100% Ok. Nyt kvelden! :)

KoperViking

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.03.2005
    Antall liker
    415
    Sted
    Kopervik, Karmøy.
    @Dalahest & Distinctive:

Ja, skjerming er både interessant og viktig..bør vektlegges.
    Det hjelper lite at en signalkabel er dobbeltskjermet (f.eks. kvasibalansert) hvis det sitter en "naken" plastplugg i enden.
    -Trøbbel, ikke ubetinget men ved "uheldige" omstendigheter.

Sist redigert:

nma

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Antall liker
    550
    Torget vurderinger
    1
    Som nevnt tidligere, klokkesignalet i usb kan sies å være i tidsdomenet, som en funksjon av raten pakkene blir klokket. (Synkron)
    I adaptiv modus er klokkesignalet en funksjon av både raten *og* innholdet. Del gjerne bevis for at dette ikke er tilfelle.
    Vis vedlegget 310068

Her. Ingen data inn, kun wrclk. The signal wrclk is the FIFO write signal that accompanies the arrival of a USB packet. En PLL har ikke noen datainngang, eller noen måte å behandle eller forholde seg til datainnhold på. En PLL tar inn en klokke (latchet fra SOF) og genererer en lokal klokke med en VCO som styres av en fasedetektor. Videre er den filtrert av et loopfilter for å undertrykke variasjoner (jitter) på den innkommende klokka. SpAct er en adaptiv PLL. Slik det står beskrevet i dokumentet om SpAct er eneste forskjellen mellom synkron og adaptiv reklokking at filteret i PLLen er adaptivt for å kunne kansellere lavfrekvente variasjoner som ikke vil dempes av et fast loopfilter. Se også innlegg på forrige side.

Det er en egen aktiv tråd ang. usb-kabler om du vil diskutere dette.
    Det er en synsetråd og ikke noen teknisk diskusjon. Å slå hverandre i hodet med lytteinntrykk og subjektive opplevelser som har liten eller null relevans i forhold til teknikk og fysiske realiteter blir for meg relativt meningsløst.
    Det er greit at dét er en synsetråd og alt det, men nå har jeg hverken argumentert for eller mot audiofile usb-kabler i denne tråden og fant det dermed rart at du gjentar det samme om og om igjen.

Jeg skrev ikke at en pll har datainngang, man kan bygge en mellomkrets som driver en pll utifra gjennomsnittlig datarate, og det er dette som også er tilfelle. http://www.aes-media.org/sections/u...generation and sync for usb audio systems.pdf

se adaptive mode.

Midas

Bransjeaktør
    Ble medlem
    07.01.2015
    Antall liker
    772
    Sted
    Stavangerområdet
    Jeg skrev ikke at en pll har datainngang, man kan bygge en mellomkrets som driver en pll utifra gjennomsnittlig datarate, og det er dette som også er tilfelle. http://www.aes-media.org/sections/u...generation and sync for usb audio systems.pdf

se adaptive mode.
    Ja, de synkrone overføringsmodiene baserer seg på en PLL-reklokking. Dersom jeg skulle designe et USB lydkort og hadde HiFi i sinn ville jeg nok unngått synkron adaptiv modus, for da du må bruke datastrømmen som klokkekilde. Fint med tanke på at man kaste hva som helst av samplingrate til lydkortet. Ikke så fint lydkvalitesmessig: 1) De analoge lavpass filtrene etter delta sigma konverteringen er ofte designet med hensyn på en gitt samplingrate. Interessante ting skjer med lyden og spekteret når man så endrer samplingraten til noe annet. 2) Inndelingen i 1ms frames gir utjevn dataleveranse og følgelig krever mye mer av loopfilteret i PLLen -- som det så visselig er påpekt tidligere.

Men se på side 10 og 11 med de asynkrone metodene. Her er "Dedicated audio clock unrelated to USB timing". Dette er en meget god metode for overføring av noe som skal ha meget høy lydkvalitet, siden man her har total kontroll over klokka.

U

Utgattmedlem 762

Gjest
    Som nevnt tidligere, klokkesignalet i usb kan sies å være i tidsdomenet, som en funksjon av raten pakkene blir klokket. (Synkron)
    I adaptiv modus er klokkesignalet en funksjon av både raten *og* innholdet. Del gjerne bevis for at dette ikke er tilfelle.
    Vis vedlegget 310068

Her. Ingen data inn, kun wrclk. The signal wrclk is the FIFO write signal that accompanies the arrival of a USB packet. En PLL har ikke noen datainngang, eller noen måte å behandle eller forholde seg til datainnhold på. En PLL tar inn en klokke (latchet fra SOF) og genererer en lokal klokke med en VCO som styres av en fasedetektor. Videre er den filtrert av et loopfilter for å undertrykke variasjoner (jitter) på den innkommende klokka. SpAct er en adaptiv PLL. Slik det står beskrevet i dokumentet om SpAct er eneste forskjellen mellom synkron og adaptiv reklokking at filteret i PLLen er adaptivt for å kunne kansellere lavfrekvente variasjoner som ikke vil dempes av et fast loopfilter. Se også innlegg på forrige side.

Det er en egen aktiv tråd ang. usb-kabler om du vil diskutere dette.
    Det er en synsetråd og ikke noen teknisk diskusjon. Å slå hverandre i hodet med lytteinntrykk og subjektive opplevelser som har liten eller null relevans i forhold til teknikk og fysiske realiteter blir for meg relativt meningsløst.
    Det er greit at dét er en synsetråd og alt det, men nå har jeg hverken argumentert for eller mot audiofile usb-kabler i denne tråden og fant det dermed rart at du gjentar det samme om og om igjen.

se adaptive mode.
    På slide #5? Det står ikke noe der om hvordan "the device measures the rate of sample arrivals", så jeg fikk ikke så mye ut av den formuleringen i forhold til det du skriver. Jeg er heller ikke sikker på hva du mener med "mellomkrets", men jeg antar at du mener en frekvensestimator.

Dokumentet til TI beskriver en krets som de kaller SpAct, som er en adaptiv PLL eller en PLL med et adaptivt loopfilter. Jeg antok at det de beskriver der er det som du kaller "adaptive mode", men om det er noe jeg har misforstått får du eventuelt avklare. Der står det at "the signal wrclk is the FIFO write signal that accompanies the arrival of a USB packet", så wrclk vil ikke ha noen korrelasjon med datainnholdet. Det er også slik det fremstår i den presentasjonen du nå postet; i blokkdiagrammet på slide #14 er det som går inn til frekvensestimatoren USB 1ms token pulses - altså noe som ikke har noe med datainnholdet å gjøre.

usbaudio.jpg

Vi har laget chiper for USB-audio, så jeg skal høre på digitalavdelingen om noen her i Trondheim har jobbet med design på disse chipene og kan avklare begrepsbruken.

Sist redigert av en moderator:

kortvarig

Banned
    Ble medlem
    29.04.2013
    Antall liker
    764
    Sted
    Danmark
    Kabel-troene i samtal med artist efter livekonsert:
    "Fantastisk konsert! ... och gudomligt magiskt ljud!"
    "Vilket slags mikrofon-kablar använder ni för att få det så bra?"

Det er ingen fokus på hverken mikrofonkabler eller høyttalerkabler i PA-bransjen. Og kanskje enda mer viktig, det er svært få (jeg kjenner ingen) som har fokus på kabler i studiobransjen heller. Det er sistnevnte som faktisk produserer innholdet som blir avspilt i HiFi-anlegg. Derimot mikrofonvalg, preamp/headamp, miksepult, effekter (klang, kompressorer), høyttalere/linearray er av stor betydning for lydresultatet.

Ja Ja men nu kommer det, og samtidig for du her hele forklaring på årsagerne til at der er forskel på kabler fra Mark Johansen, sikken en indsigt denne mand har, helt utroligt, vi behøver ikke diskuterer mere , her er forklaringerne, endelig kom den fulde sandhed.

Nej helt alvorligt så mener jeg at hvis man i optagelses fasen/ledet gjorde lige så meget ud af det som de mest "vanvittige" hi-fi entusiaster, og det gælder både kabler og apparater.
    Så ville man kunne hæve den samlede lydkvalitet betragteligt.
    Hvis man prøver at ligger mærker til det så kan man tit både genkende lyden af det enkelte studio og plademærke, nogen slår ligefrem på dette som en kvalitet, Decca sound osv.
    Selv mikrofoner kan identificeres , B&K mikrofoner er normalt let genkendelige.

At det er en realitet at lydkvaliteten kan øges kan man hører på optagelse fra små pladeselskaber hvor idealistiske personer har taget "hi-fi begrebet" med ind i optage-processen.

Jeg begrunder det også med at have hørt en del studio-udstyr under kontrollerede forhold , det har alt sammen været lige til lukke op og skide i lydmæssigt, og der er absolut intet af det som jeg hørt som jeg ville have siddende i min hi-fi kæde.

Men det behøver ikke gå fuldstændigt galt selvom optage-delen er noget skidt set ud fra et hi-fi synspunkt.

Det har med "rose fænomenet" (indført af Duelund) at gøre , et fænomen som jeg har omtalt flere gange.

Står der en rose på en losseplads så vil man uvilkårligt ligge mærke til denne.
    Som sagt er fænomenet ikke nemt at forklarer elektrisk, jeg fatter ikke hvordan en modstand ud af måske tusind kan ændre lyden så hørbart.
    Det bryder med det gode gamle ordsprog:
    At en kæde ikke kan blive stærkere end det svageste led.
    Det bør ved hi-fi omformes til:
    En kæde kan godt blive stærkere end det svageste led , endda væsentligt stærkere.
    Og hi-fi kæden inkluderer både optagelse, gengivelse og rummet som lyden skal igennem inde det endelig rammer vores følsomme ører.

Det betyder at har man nogle "roser" i sin hi-fi kæde så gå det typisk ikke helt galt med lyden, selv om kæden indeholde udstyr som måske ikke er super hi-fi, det kunne være optagelsen som ikke er er lavet med top kvalitets-udstyr set ud fra et hi-fi synspunkt.
    Men klart "roser" overalt i kæden er optimalt og målet, og når dette mål er nået, ja så er der altid nogle endnu "pænere roser", så det bliver som Duelund også sagde, aldrig færdig altid på vej.

"Rose fænomenet" inkluderer ikke manipulation af lyden , det er stort altid skidt/dårligt set ud fra et hi-fi synspunkt.

Men manipulationen kan eventuelt for lyden til at lyde "bedre" på middelmådigt udstyr, det ser nogle som en fordel.
    Men det har ikke noget med hi-fi i orderst oprindelige betydning at gøre.
    Det er det jeg vil kalde MacDonald stil/lyd, man prøver at ramme så mange som muligt, med den absolutte laveste fællesnævner

Sist redigert:
    U

Utgattmedlem 762

Gjest
    Vi har laget chiper for USB-audio, så jeg skal høre på digitalavdelingen om noen her i Trondheim har jobbet med design på disse chipene og kan avklare begrepsbruken.
    De er laget i Frankrike så da blir det litt hassle, men også slik det fremgår av den siste presentasjonen er det 1ms-pulser eller SOF som brukes som input til klokkegenereringen.

JENO

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2003
    Antall liker
    1.394
    Sted
    Saksvik - Trøndelag
    Takk for video Kortvarig. Snakk om å være full av bull shit. Kabler som komprimerer elektronene... Au, au, au! Fikk litt ubehag i magen av å høre på Mark Johansen.

_RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    16.329
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Takk for video Kortvarig. Snakk om å være full av bull shit. Kabler som komprimerer elektronene... Au, au, au! Fikk litt ubehag i magen av å høre på Mark Johansen.
    Hehe, helt enig. Han bablet noe om at det skulle være plass til elektronene i kablene eller noe sånt i Horten også.
    Viser om ikke annet at det finnes mye rart innen kabelleverandørene.

Yelll

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    54
    Hehe, helt enig. Han bablet noe om at det skulle være plass til elektronene i kablene eller noe sånt i Horten også.

Skaper tillit denne Mark fyren.. Sitter å lager de selv også. Hørte han nevnte at enkelte kabler kunne skape spiss lyd i nede i bunn, i tillegg til topp... Hm... Skeptisk. En smule. Men fine er de da? Eller...?

Dikemarken var ikke spiss i bunn, så vidt jeg husker... Nesten samme prinsipp drt Rolf? Lednings stubb i et plasterør..var da fart på elektroner der.. Ingen flate heller, og... Faen, den var jo genial Rolf? Asia, har du tenkt på det? Tenk en zenzati- dikemarken... Ohoi! :rolleyes:

_RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    16.329
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Har tenkt på det, men siden jeg ikke gjorde annet enn rappa ideen til BHO så tør jeg ikke lansere den i østen.
    Hva om jeg etter å ha tjent og brukt mange millioner, deretter blir saksøkt for plagiat? ;D ;D ;D

kortvarig

Banned
    Ble medlem
    29.04.2013
    Antall liker
    764
    Sted
    Danmark
    Ja det er lige før det er pinligt at være Dansk, men på den anden side ,hvad skal han sige, der er jo ikke noget nyt og revolutionerende at sige om kabler, teorien er fastlagt for næsten 100 år siden.
    Men havde jeg været Mark Johansen havde jeg nok afholdt mig fra at sige noget direkte BS.

Sist redigert:
    S

Syncrolux

Gjest
    Fyren er så full av BS at det er snakk om komprimert BS.

nma

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Antall liker
    550
    Torget vurderinger
    1
    Vis vedlegget 310068

se adaptive mode.
    På slide #5? Det står ikke noe der om hvordan "the device measures the rate of sample arrivals", så jeg fikk ikke så mye ut av den formuleringen i forhold til det du skriver. Jeg er heller ikke sikker på hva du mener med "mellomkrets", men jeg antar at du mener en frekvensestimator.

Dokumentet til TI beskriver en krets som de kaller SpAct, som er en adaptiv PLL eller en PLL med et adaptivt loopfilter. Jeg antok at det de beskriver der er det som du kaller "adaptive mode", men om det er noe jeg har misforstått får du eventuelt avklare. Der står det at "the signal wrclk is the FIFO write signal that accompanies the arrival of a USB packet", så wrclk vil ikke ha noen korrelasjon med datainnholdet. Det er også slik det fremstår i den presentasjonen du nå postet; i blokkdiagrammet på slide #14 er det som går inn til frekvensestimatoren USB 1ms token pulses - altså noe som ikke har noe med datainnholdet å gjøre.

Nei slide 7 var det jeg tenkte på. Beklager at jeg ikke bruker riktig tekniske begreper iblant, men ja frekvensestimator er nok det riktige norske begrepet. Frekvensestimatoren må nødvendigvis bruke sof-pulsene som en slags klokkereferanse mht. til å estimere samplerate men jeg antar forskjellen ligger i hvordan man tar inn klokken til PLL, i forhold til synkron og adaptiv synkron-modus (som i såfall virker å være måten SpAct fungerer)

U

Utgattmedlem 762

Gjest
    Både i TIs SpAct-dokument og presentasjonen fra Cypress (se blokkskjema i forrige innlegg) blir klokken generert fra 1ms SOF/token-pulser. Med mindre dataene er biphase-mark enkodet som i SPdif (eller RZ-kodet) vil det heller ikke være mulig å lage noen klokkereferanse fra datastrømmen, og jeg vil anta at USB-data ikke er det side USB kan gå på så høy hastighet som den gjør (jeg har ikke slått opp USB-protokollen så det er en antagelse).

Slik SpAct er beskrevet er det eneste adaptive i denne kretsen loopfilteret i PLLen, og om dette er "adaptive mode" er det som jeg skrev tidligere i utgangspunktet likt synkron overføring, men med en adaptiv PLL for å kompensere for lavfrekvente avvik i klokkereferansen (feks. at hver 10. ramme er lengre enn resten). Altså som jeg prøvde å sammenfatte det i innlegg #1020 og #1022, basert på dokumentet om SpAct. Om "adaptive mode" er noe annet fremgår det ikke av noen av dokumentene hvordan det fungerer, men det jeg finner på nett tyder ikke på at det er noe annet enn det.

Edit: USB har flere tokens enn SOF, men slik det står her er det kun den som brukes til synkronisering. https://books.google.no/books?id=6j...#v=onepage&q=usb start-of-frame token&f=false

Sist redigert av en moderator:

Ketil

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.05.2004
    Antall liker
    892
    Hva med dedikerte subwoofer-kabler da, som visstnok filtrerer bort høyere frekvenser og fokuserer på de lavere? Har dét noe for seg?
    Håper noen tar seg tid til å svare på dette etter hvert...:rolleyes:
    En dedikert subwooferkabel filtrerer vel ikke bort lavere frekvenser, men det kan vel hende at en kabel som skal overføre lave frekvenser bør lages med andre egenskaper enn en som overfører hele frekvensspekteret. Jeg bruker en dedikert kabel men da til høynivå. Det er en kabel som REL kaller Bassline Blue. Slik argumenterer REL for kabelen:

At last, a cable designed by REL’s engineering team to improve every aspect of your entire system’s performance. The special and unique characteristics of REL’s filter board are known only to REL engineers and within this circuit lies the key to designing cables optimized for REL Sub Bass Systems. Bassline Blue™ is a sensibly-dimensioned cable, well-constructed so that it will improve the overall sound of EVERY aspect of the host system’s performance.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn