Kabel-troene i samtal med artist efter livekonsert:
"Fantastisk konsert! ... och gudomligt magiskt ljud!"
"Vilket slags mikrofon-kablar använder ni för att få det så bra?"
Det er ingen fokus på hverken mikrofonkabler eller høyttalerkabler i PA-bransjen. Og kanskje enda mer viktig, det er svært få (jeg kjenner ingen) som har fokus på kabler i studiobransjen heller. Det er sistnevnte som faktisk produserer innholdet som blir avspilt i HiFi-anlegg. Derimot mikrofonvalg, preamp/headamp, miksepult, effekter (klang, kompressorer), høyttalere/linearray er av stor betydning for lydresultatet.
Ja Ja men nu kommer det, og samtidig for du her hele forklaring på årsagerne til at der er forskel på kabler fra Mark Johansen, sikken en indsigt denne mand har, helt utroligt, vi behøver ikke diskuterer mere , her er forklaringerne, endelig kom den fulde sandhed.
Nej helt alvorligt så mener jeg at hvis man i optagelses fasen/ledet gjorde lige så meget ud af det som de mest "vanvittige" hi-fi entusiaster, og det gælder både kabler og apparater.
Så ville man kunne hæve den samlede lydkvalitet betragteligt.
Hvis man prøver at ligger mærker til det så kan man tit både genkende lyden af det enkelte studio og plademærke, nogen slår ligefrem på dette som en kvalitet, Decca sound osv.
Selv mikrofoner kan identificeres , B&K mikrofoner er normalt let genkendelige.
At det er en realitet at lydkvaliteten kan øges kan man hører på optagelse fra små pladeselskaber hvor idealistiske personer har taget "hi-fi begrebet" med ind i optage-processen.
Jeg begrunder det også med at have hørt en del studio-udstyr under kontrollerede forhold , det har alt sammen været lige til lukke op og skide i lydmæssigt, og der er absolut intet af det som jeg hørt som jeg ville have siddende i min hi-fi kæde.
Men det behøver ikke gå fuldstændigt galt selvom optage-delen er noget skidt set ud fra et hi-fi synspunkt.
Det har med "rose fænomenet" (indført af Duelund) at gøre , et fænomen som jeg har omtalt flere gange.
Står der en rose på en losseplads så vil man uvilkårligt ligge mærke til denne.
Som sagt er fænomenet ikke nemt at forklarer elektrisk, jeg fatter ikke hvordan en modstand ud af måske tusind kan ændre lyden så hørbart.
Det bryder med det gode gamle ordsprog:
At en kæde ikke kan blive stærkere end det svageste led.
Det bør ved hi-fi omformes til:
En kæde kan godt blive stærkere end det svageste led , endda væsentligt stærkere.
Og hi-fi kæden inkluderer både optagelse, gengivelse og rummet som lyden skal igennem inde det endelig rammer vores følsomme ører.
Det betyder at har man nogle "roser" i sin hi-fi kæde så gå det typisk ikke helt galt med lyden, selv om kæden indeholde udstyr som måske ikke er super hi-fi, det kunne være optagelsen som ikke er er lavet med top kvalitets-udstyr set ud fra et hi-fi synspunkt.
Men klart "roser" overalt i kæden er optimalt og målet, og når dette mål er nået, ja så er der altid nogle endnu "pænere roser", så det bliver som Duelund også sagde, aldrig færdig altid på vej.
"Rose fænomenet" inkluderer ikke manipulation af lyden , det er stort altid skidt/dårligt set ud fra et hi-fi synspunkt.
Men manipulationen kan eventuelt for lyden til at lyde "bedre" på middelmådigt udstyr, det ser nogle som en fordel.
Men det har ikke noget med hi-fi i orderst oprindelige betydning at gøre.
Det er det jeg vil kalde MacDonald stil/lyd, man prøver at ramme så mange som muligt, med den absolutte laveste fællesnævner