Den store klimasvindelen

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• S

Slubbert

Gjest
    Gjestemedlem skrev:
    Greit nok å gi en god faen i klimaet på jorden, det gjør jeg oså, men det er jo mer realt å bare si det rett ut istedet for å forkle det som politikk og kritisk søkelys.
    Hehe, det skjer nok ikke før andre partier slutter å forkle sin promotering av økt statlig ekspansjon/inngripen som reelt miljøhensyn. Dvs. aldri.

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2007
    Antall liker
    388
    oddgeir skrev:
    OMF skrev:
    Jeg synes det virker veldig fornuftig - og vil vel nærmest kalle en annen tilnærming for idiotisk.

Mvh
    OMF
    Hadde det vært et annet parti enn Frp som fremsatte disse tankene, hadde det vært lettere for mange å se fornuften, men siden det er mange som går i vranglås når Frp er inne i bildet, får man ikke en meningsfull debatt om disse synspunktene.

Faktum er at jeg har mange mistenkt for å ha mareritt om at klimafrykten viser seg å være ubegrunnet. Heller klimakrise enn å la Frp få rett. ;)
    FRP har rett i at det er smartest for optimalt resultat å gå på de største synderne først, samt i det at man kan gjøre betydelig mer for en hundings i Kina enn i Norge. En hver klovn kan se det. På den annen side har ansvarlige politikere en del flere aspekter å ta hensyn til, dessverre. Min oppfatning er at det er meningsløst å diskutere om foslaget kom fra den ene eller den andre siden i debatten; det gjør bare saken vanskeligere. Poenget må hele tiden være å ha rett fokus: Hva ønsker vi oppnå, hvordan gjøre det mest mulig effektivt.

Honkey

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2007
    Antall liker
    388
    Slubbert skrev:
    Gjestemedlem skrev:
    Greit nok å gi en god faen i klimaet på jorden, det gjør jeg oså, men det er jo mer realt å bare si det rett ut istedet for å forkle det som politikk og kritisk søkelys.
    Hehe, det skjer nok ikke før andre partier slutter å forkle sin promotering av økt statlig ekspansjon/inngripen som reelt miljøhensyn. Dvs. aldri.
    Enten... så lider jeg av abnorm naivitet, eller så lider du av abnorm statsangst. Eller vi begge lider av overdreven tro / mistro på at det finnes idealister i verden. Noe er i hvert fall riv ruskende gærent.

Honkey

S

Slubbert

Gjest
    Som jeg har sagt før; hvis politikerne hadde reelt klimaengasjement så stoppet de all produksjon i Nordsjøen NÅ. Statoil, hvis styre domineres av Den Norske Stat, er også involvert bl.a. i oljesandprosjekter i Canada som slipper ut flere ganger mer CO2 enn hele den norske privatbefolkning til sammen.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    8.377
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    OMF skrev:
    Audiophile-Arve skrev:
    Men mange her er kanskje mest på jakt etter FrP-konklusjonen: "Vi kan ingenting gjere, så då kan vi like godt gjere ingenting"
    FRP er vel det eneste partiet som faktisk har sagt at det kanskje kunne vært lurt å undersøke litt mer før man bruker mange milliarder på CO2 tiltak - og at hvis det CO2 som er årsaken, at man bør begynne å ta utslippene der de er billigst - dette er jo et globalt problem.

Jeg synes det virker veldig fornuftig - og vil vel nærmest kalle en annen tilnærming for idiotisk.

Mvh
    OMF
    Unge Siv ser iallfall ut til å ha trukke sine konklusjonar ein gong for alle.... og det kan seiast litt om den tilnærminga også.
    http://origo.no/-/bulletin/show/35500_klima-og-miljoe-fremskrittspartiet-med-storsatsing

oddgeir

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2005
    Antall liker
    10
    Vi skal være edruelige og realistiske med tanke på hva vi bruker penger på. FrP kommer aldri til å støtte klimatiltak som koster milliarder av kroner, men som har minimal effekt. FrP skal spille på lag med næringslivet og vanlige folk, og ikke støtte en politikk som sender norske arbeidsplasser ut av landet.
    Kloke ord.
    Det som kreves av leseren er kun at han ikke går i vranglås før han har lest det som står skrevet. Men er nok for mye forlangt.

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.332
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2007
    Antall liker
    388
    Komponenten skrev:
    "Forskere som DailyTech har snakket med, mener at nedkjølingen kan skyldes redusert aktivitet i solen"

Nettopp. Akkurat hva de danske solforskerne har hevdet kan skje, og nå skjer det visst.
    Hva er nytt? I-N-G-E-N har benektet eller bestridt det faktum at sola er klimapådriver nr 1. Derimot har det vært hevdet relativt unisont at sola IKKE har kunnet være årsaken til den stigende temperaturen de siste 30 år, grunnet synkende aktivitet. Dersom temperaturene nå faller på hele kloden, og man finner en korrelasjon mellom dette og fallende solaktivitet, er alt som det skal.

Honkey

S

Slubbert

Gjest
    Men nå ser jo den stigende temperaturen det siste centennium ut til å bli mer eller mindre fullstendig kansellert av reduksjonen fra i fjor til i år.

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2007
    Antall liker
    388
    Slubbert skrev:
    Som jeg har sagt før; hvis politikerne hadde reelt klimaengasjement så stoppet de all produksjon i Nordsjøen NÅ. Statoil, hvis styre domineres av Den Norske Stat, er også involvert bl.a. i oljesandprosjekter i Canada som slipper ut flere ganger mer CO2 enn hele den norske privatbefolkning til sammen.
    Det er svært vanskelig å være uenig i dette. Men sett fra politikerenes plass, er det like lett å se at de akutte samfunnsmessige konsekvenser ville være såpass formidable at det er relativt urealistisk å fullføre en slik handling. Derimot mener jeg det bør målfestes at oljeindustrien skal avløses av annen miljøriktig energiproduksjon snarest! Norge har alle mulighetene, pengene og kunnskapene som behøves. Men hva gjør vi? Kjører et svært halvhjertet "månelandingsprosjekt" på rensing av nybygde kraftverk basert på samme gamle driten. Jeg er svært lite imponert.

Honkey

oddgeir

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2005
    Antall liker
    10
    Honkey-Chateau skrev:
    Hva er nytt? I-N-G-E-N har benektet eller bestridt det faktum at sola er klimapådriver nr 1.
    Det kan man vel kalle en mild overdrivelse. Vi har noen hysterikere i SV beskylder deg for å mene at jorden er flat, hvis du nevner solen i denne sammenheng. Solheim tror jeg en av dem heter. ;D ;D

S

Slubbert

Gjest
    @ Honkey: Kostnadsnivået og den nær totale permeatering av omnistaten i all norsk virksomhet mer eller mindre umuliggjør en etablering av alternativ teknologi i Norge. Den teknologiske innovasjonen og private investeringsviljen og -evnen er omtrent den laveste i Europa.

R&D intensity and other standard innovation measures are low in Norway. This presents something of a puzzle. On the one hand, productivity growth has been high, and on the other, Norway has developed a solid institutional framework for innovation support. The main problem seems to lie on the side of firms, who have done very well by adapting existing technologies to boost their productive efficiency, apparently seeing little need to produce innovations of their own on account of high risks and costs. Indeed, industrial structure is based largely on small, low tech firms. The same patterns are reflected in education output, with a dwindling supply of math, science and technology (MST) degrees given the apparent lack of demand for high tech skills. However, future growth potential will depend increasingly on innovative activity, especially as the oil sector, the source of many knowledge spillovers up until now, will henceforth decline while population ageing limits future growth of labour input. Furthermore, a minimum critical mass of technical competency is needed in order to be able to recognise and adapt evolving new technologies to confront global competition. All this suggests that a greater policy focus on improving the framework conditions for competition and risk-taking is needed, involving stronger competition policy, reduced public ownership, and financial market development.

(mine uthevelser)

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2007
    Antall liker
    388
    oddgeir skrev:
    Honkey-Chateau skrev:
    Hva er nytt? I-N-G-E-N har benektet eller bestridt det faktum at sola er klimapådriver nr 1.
    Det kan man vel kalle en mild overdrivelse. Vi har noen hysterikere i SV beskylder deg for å mene at jorden er flat, hvis du nevner solen i denne sammenheng. Solheim tror jeg en av dem heter. ;D ;D
    Da foreslår jeg at du linker til ett enkelt sted der noen benekter solas påvirknig, og jeg skal vise deg en med lav iq. Dette brå temperaturfallet noen her peker på (dette er foreløpig såpass nytt og lite omtalt, at vi bør vente litt på mer info), er spesielt, men om man leser artikkelen i sin helhet,så ser man mangt og meget som ikke henger helt på greip. Dessuten står det f.eks: - Det er ikke fysisk mulig at jorden kan bli så fort kald. Det er en stor treghet i det systemet. Det er veldig sannsynlig at mye av varmen har gått ned i havet, sier han. Fullt så enkelt som noen her ynder å fremstille det, er det dog ikke. Har nenvt det omatt og omatt; CO2-mengden i havet er høyere enn den har vært noen gang siden prehistorisk tid. Tilfeldig? Neppe.

Honkey

PS: Har forsøkt å finne mer om saken andre steder uten hell. Finner det heller ikke på nettsidene til Hadley, derimot en del som peker på trender i de senere år.

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2007
    Antall liker
    388
    Slubbert skrev:
    @ Honkey: Kostnadsnivået og den nær totale permeatering av omnistaten i all norsk virksomhet mer eller mindre umuliggjør en etablering av alternativ teknologi i Norge. Den teknologiske innovasjonen og private investeringsviljen og -evnen er omtrent den laveste i Europa.
    Jeg har heller ikke ment at vi skal satse primært innenlands. Mer kreative løsninger er påkrevet. Husk at sola stråler inn all den energi jordas befolkning behøver over et areale på 500 x 500 km i Sahara! Mange fluer kan slås samtidig ved å utnytte noe av det som bare kommer inn helt av seg selv, som en start.

Honkey

S

Slubbert

Gjest
    Jeg tenkte på de "samfunnsmessige konsekvensene" av å miste oljeindustrien. Det finnes ingen politisk vilje til å legge til rette for annen, nyskapende industri, da dette også i stor grad betinger en reduksjon av omnistaten.

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2007
    Antall liker
    388
    Slubbert skrev:
    Jeg tenkte på de "samfunnsmessige konsekvensene" av å miste oljeindustrien. Det finnes ingen politisk vilje til å legge til rette for annen, nyskapende industri, da dette også i stor grad betinger en reduksjon av omnistaten.
    Jeg synes dette er en helt annen diskusjon, og jeg har trøbbel med å ta den seriøst, for den er tuftet utelukkende på dine spekulasjoner og omnistatfobi. Alternativt kommer vi uansett feil ut grunnet min naivisme og tro på idealisme. Uansett er det dødfødt.

For øvrig er jeg enig i at det dessverre ikke er noen rådende politisk vilje til å tenke alternativt og spennende på dette, jeg tror det faktisk er mulig å fullføre slike prosjekter med svært gode resultater både nasjonalt og internasjonalt. Men så var det dette med min naivisme, da..

Honkey

Audiophile-Arve

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    8.377
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Honkey-Chateau skrev:
    Slubbert skrev:
    Jeg synes dette er en helt annen diskusjon, og jeg har trøbbel med å ta den seriøst, for den er tuftet utelukkende på dine spekulasjoner og omnistatfobi. Alternativt kommer vi uansett feil ut grunnet min naivisme og tro på idealisme. Uansett er det dødfødt.

For øvrig er jeg enig i at det dessverre ikke er noen rådende politisk vilje til å tenke alternativt og spennende på dette, jeg tror det faktisk er mulig å fullføre slike prosjekter med svært gode resultater både nasjonalt og internasjonalt. Men så var det dette med min naivisme, da..

Honkey
    Politikk, slik vi har fått utvikla det til gjennom våre politiske handverkarar, vår rikdom (og mangel på konflikt), og ikkje minst våre massemedia, handlar ikkje om store endringar, men om å oppretthalde makta. Alle politiske parti av eit visst format, mister det ideologiske til fordel for å leggje seg så tett på fleirtalsmeiningane som råd, for å sikre maksimal politisk støtte, og dermed eit langt politisk liv, helst i posisjon, men også i opposisjon.
    Etter kvart som ein vert eldre og eldre, vert ein mindre og mindre imponert...

Komponenten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2005
    Antall liker
    6
    Flere og flere forskere kommer til samme konklusjon angående solen, danske forskere sa for ikke så lenge siden at det snart ville bli kaldere, de mener også at solen kan forklare økningen i temperatur.

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2007
    Antall liker
    388
    Slubbert skrev:
    Men nå ser jo den stigende temperaturen det siste centennium ut til å bli mer eller mindre fullstendig kansellert av reduksjonen fra i fjor til i år.
    http://www.earth-policy.org/Indicators/Temp/2008.htm

Har fortsatt å lete etter dokumentasjon på påstandene som har kommet frem om at det siste året har vært kaldt, begynner å anta at det må bero på en misforståelse, evt et rent falsum. For øvrig kan en hver med selvsyn se at vinteren dette året har vært en vits av en vinter.

Honkey

LydMekk

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.08.2003
    Antall liker
    2
    Blir vintrene slik utover som iår så er alle SUVer med 4WD i dette landet alvorlig feilkjøpt...som om de ikke er det allerede med alle de som IKKE trenger 4WD...yuck...

Komponenten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2005
    Antall liker
    6
    Audiophile-Arve skrev:
    Kaldt i vinter?
    Det er ikkje morosamt eingong når ein kjem med sånt tøv. Her har gjennomsnittstemperaturen om morgonen vore 3 -4 plussgrader i januar/februar. Snø har vi hatt i låglandet fire dagar totalt.
    Tøv?

http://www.bt.no/klima/article517013.ece

Er det tøv at jorden er blitt kaldere? Ingen påstår at det nødvendigvis er blitt kaldere akkurat hos deg, men rundt om kring på jorden er det beviselig blitt kaldere.

"Mange steder har vært rekordkalde det siste året. Kina har hatt sin kaldeste vinter på 100 år. Bagdad fikk snø for første gang i moderne tid. Isdekket på Antarktis har vært rekordstort, og kulderekorder er blitt satt i Mexico, Australia, Iran, Hellas og en rekke andre land, ifølge DailyTech.com. "

"Nedkjølingen det siste året har vært nesten like stor som den globale oppvarmingen gjennom de siste 100 årene."

S

Slubbert

Gjest
    Audiophile-Arve skrev:
    Kaldt i vinter?
    Det er ikkje morosamt eingong når ein kjem med sånt tøv. Her har gjennomsnittstemperaturen om morgonen vore 3 -4 plussgrader i januar/februar. Snø har vi hatt i låglandet fire dagar totalt.
    Er det du eller skoleelevene dine som skriver her? Verden er litt mer enn vestlandskysten. Den globale middeltemperaturen har gått ned omtrent like mye det siste året som den gikk opp over de foregående hundre.

oddgeir

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2005
    Antall liker
    10
    Når man er retttroende sosialist, er slike nyheter uvelkomne, og ikke minst ubehagelige.
    Det er dårlig gjort å gjøre seg morsom på denslags Slubb.

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2007
    Antall liker
    388
    Komponenten skrev:
    Audiophile-Arve skrev:
    Kaldt i vinter?
    Tøv?

Er det tøv at jorden er blitt kaldere? Ingen påstår at det nødvendigvis er blitt kaldere akkurat hos deg, men rundt om kring på jorden er det beviselig blitt kaldere.

"Mange steder har vært rekordkalde det siste året. Kina har hatt sin kaldeste vinter på 100 år. Bagdad fikk snø for første gang i moderne tid. Isdekket på Antarktis har vært rekordstort, og kulderekorder er blitt satt i Mexico, Australia, Iran, Hellas og en rekke andre land, ifølge DailyTech.com. "

"Nedkjølingen det siste året har vært nesten like stor som den globale oppvarmingen gjennom de siste 100 årene."

Har lett og lett, finner ingen andre henvisninger til dette noe annet sted.

Oddgeir skriver:
    Når man er retttroende sosialist, er slike nyheter uvelkomne, og ikke minst ubehagelige.
    Det er dårlig gjort å gjøre seg morsom på denslags Slubb.
    Så er vi der igjen... hekt det på en eller annen politisk retning, drit i fakta! Faen hvor lei jeg er av slike meningsløsheter!! Her dukker opp EN - én enkelt påstand- som jeg ikke klarer verifisere flere steder, (snarere tvert om), og da er det plutselig SANNHETEN. Samme pokker om man kommer opp med 12000 mostridende fakta. Hvor enkel tror du egentlig verden er??
    På den anne side: dersom du kan komme opp med flere som kan underbygge påstanden i BT så tar jeg i mot med stor interesse.

http://www.earth-policy.org/Indicators/Temp/2008.htm Men hva skal vi si til dette da?? Nok en sponset bløff fordi noen vil ha penger for å mene det politisk korrekte? Og har du lest at det er fysisk umulig at den globale temperaturen synker så raskt som det påstås i BT? Det står de facto i den samme artikkelen! Skal vi nå slutte å bable, og forholde oss til realitetene??

Honkey

oddgeir

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2005
    Antall liker
    10
    Kjære snille Honk. Jeg beklager at jeg gjør meg morsom på klimaets bekostning.
    Det er tross alt glad påsk.
    Jeg skal finne flere linker til deg. Så kan vi diskutere gehalten i dem.
    Ha en fin kveld.

Tillegg, bare slik at dere ikke tror at Honk bruker offisielle kilder:

mail checks to:
    Earth Policy Institute
    1350 Connecticut Ave, NW
    Suite 403
    Washington, DC 20036

Komponenten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2005
    Antall liker
    6
    Honkey-Chateau skrev:
    Komponenten skrev:
    Audiophile-Arve skrev:
    Kaldt i vinter?
    Tøv?

Har lett og lett, finner ingen andre henvisninger til dette noe annet sted.
    http://www.metoffice.gov.uk/research/hadleycentre/news/cc_global_variability.html

http://www.dailytech.com/Temperature+Monitors+Report+Worldwide+Global+Cooling/article10866.htm

Målingene er foretatt i 2008, kanskje ikke så mange som har fått det med seg ennå.

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2007
    Antall liker
    388
    Komponenten skrev:
    Fra linken: January 2008 may seem particularly cold compared to January 2007 — the warmest January on record and largely due to the warming phenomenon El Niño — but this merely demonstrates the year-to-year natural variations in our climate.

Det burde være unødvendig å minne om at en måned (ekstrem, men dog) ikke er signifikant i denne sammenheng. Og - som jeg har hevdet gjentatte ganger - sola har hatt en fallende aktivitet i mange år, og kan altså ikke ha hatt skylda for temp-økningen vi har sett. Ettersom det er hevet over tvil at sola er den desisdert største klimapådriver, er det overhodet ikke underlig om tempen tar noen steg ned også.

Honkey

Honkey

Komponenten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2005
    Antall liker
    6
    Honkey-Chateau skrev:
    Komponenten skrev:
    Fra linken: January 2008 may seem particularly cold compared to January 2007 — the warmest January on record and largely due to the warming phenomenon El Niño — but this merely demonstrates the year-to-year natural variations in our climate.

Det burde være unødvendig å minne om at en måned (ekstrem, men dog) ikke er signifikant i denne sammenheng. Og - som jeg har hevdet gjentatte ganger - sola har hatt en fallende aktivitet i mange år, og kan altså ikke ha hatt skylda for temp-økningen vi har sett. Ettersom det er hevet over tvil at sola er den desisdert største klimapådriver, er det overhodet ikke underlig om tempen tar noen steg ned også.

Honkey

Honkey

Ikke vet jeg hvordan de måler, men det var vel rimelig seriøse steder som meldte dette Hvordan målte de i fjor, antar de måler likt hvert år. Og dette er snittet på hele jorden, ikke på et enkelt sted. At været kan variere her og der er en ting, men snittet på hele jorden er noe annet.

Ellers er du og solforskerne ikke helt enige når det kommer til solen. Det er dessuten ikke bare solen i seg selv, men også f.eks kosmisk stråling som forårsaker skydannelser som påvirker klimaet vårt.

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.332
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Honkey-Chateau skrev:
    Det burde være unødvendig å minne om at en måned (ekstrem, men dog) ikke er signifikant i denne sammenheng.
    Det står nå litt mer i linken da….

All four major global temperature tracking outlets (Hadley, NASA's GISS, UAH, RSS) have released updated data. All show that over the past year, global temperatures have dropped precipitously.
    A compiled list of all the sources can be seen here. The total amount of cooling ranges from 0.65C up to 0.75C -- a value large enough to wipe out most of the warming recorded over the past 100 years. All in one year's time. For all four sources, it's the single fastest temperature change ever recorded, either up or down.

Mvh
    OMF

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2007
    Antall liker
    388
    OMF skrev:
    Honkey-Chateau skrev:
    Det burde være unødvendig å minne om at en måned (ekstrem, men dog) ikke er signifikant i denne sammenheng.
    Det står nå litt mer i linken da….

All four major global temperature tracking outlets (Hadley, NASA's GISS, UAH, RSS) have released updated data. All show that over the past year, global temperatures have dropped precipitously.
    A compiled list of all the sources can be seen here. The total amount of cooling ranges from 0.65C up to 0.75C -- a value large enough to wipe out most of the warming recorded over the past 100 years. All in one year's time. For all four sources, it's the single fastest temperature change ever recorded, either up or down.

Mvh
    OMF
    Det er åpenbart at de lærde strides en del her. Fra Hadley:

The current La Niña began to develop in early 2007, having a significant cooling effect on the global average temperature. Despite this, 2007 was one of the ten warmest years since global records began in 1850 with a temperature some 0.4 °C above average.

The La Niña has strengthened further during early 2008 and is now the strongest since 1988/89, significantly contributing to a lower January temperature in 2008 compared to recent years. In addition, global average temperature has been influenced by very cold land temperatures in parts of the northern hemisphere and extensive snow cover.

Det ovenstående står i skarp kontrast til påstanden om at oppvarmingen de siste 100 år blir annulert av siste års nedgang.

Det som er pussig er at en hver som har vært i Norge f.eks. 40 år ved selvsyn kan se at denne vinteren har vært spesielt lite kald, dette er vel muligens første vinteren jeg har opplevd der vi ikke har hatt kaldere enn -15 en eneste morgen. I tillegg var den eneste kuldeperioden av noen betydning bare noen få dager i desember. Selvsagt er ikke slike personlige opplevlser veldig relevante, men allikevel.

Honkey

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2007
    Antall liker
    388
    Komponenten skrev:
    Ellers er du og solforskerne ikke helt enige når det kommer til solen. Det er dessuten ikke bare solen i seg selv, men også f.eks kosmisk stråling som forårsaker skydannelser som påvirker klimaet vårt.
    Jeg var nok upresis; det jeg skulle ha sagt var at innstrålt energi fra sola ikke kan forklare økningen i global temp de siste 30 - 40 år. Dette er både solforskere og andre forskere enige om. Fordkerne er også enige om at vi for tiden er inne i en periode med fallende solaktivitet.
    Den siste påstanden om kosmisk stråling og skydannelse er meget omdiskutert; foreløpig er den ikke verifisert. Selvsagt av interesse, men som sagt kan man ikke kalle dette annet enn en teori på dette tidspunkt.

Honkey

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2007
    Antall liker
    388
    Komponenten skrev:
    Honkey-Chateau skrev:
    http://www.vg.no/nyheter/utenriks/klimatrusselen/artikkel.php?artid=512448

Og hvordan harmonerer dette med at sist år var ekstremt kaldt??

Honkey
    Dette er jo tall i fra 2006..
    ..så i tråd med min arroganse og manglende evne til å se bjelken i min egen splint, eller hva faen det heter, vil jeg herved rette fingeren mot VG som leverer helvetes gamle nyheter som nye, og mot lærerstanden generelt og mine norsk- og mattelærere spesielt for at de faen ikke klarte lære meg å lese på skikkelig vis!
    Og nå skal det leses om isbreer! Om de ikke smeltet i 2007 også, skal jeg legge ut på en verdensomspennende reise og hugge dem mindre med mine egne hender!

Honkey

Komponenten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2005
    Antall liker
    6
    Honkey-Chateau skrev:
    Komponenten skrev:
    Honkey-Chateau skrev:
    http://www.vg.no/nyheter/utenriks/klimatrusselen/artikkel.php?artid=512448

Og hvordan harmonerer dette med at sist år var ekstremt kaldt??

Honkey
    Dette er jo tall i fra 2006..
    ..så i tråd med min arroganse og manglende evne til å se bjelken i min egen splint, eller hva faen det heter, vil jeg herved rette fingeren mot VG som leverer helvetes gamle nyheter som nye, og mot lærerstanden generelt og mine norsk- og mattelærere spesielt for at de faen ikke klarte lære meg å lese på skikkelig vis!
    Og nå skal det leses om isbreer! Om de ikke smeltet i 2007 også, skal jeg legge ut på en verdensomspennende reise og hugge dem mindre med mine egne hender!

Honkey

;D ;D ;D

Jeg kan bli med å hjelpe deg jeg om du vil.. ;D

Det har vært rekordmye nedbør i vinter, på Kvamskogen hørte jeg at hytter ikke klarte å bære all snøen, vil tro breene har fått sin del og, så du (vi?) kan få litt av en jobb... ;)

VG er en drittavis, det kan jeg være enig i. Lærerne er så dårlig betalt, så vi kan vel ikke forvente så mye der heller. Men da du vokste opp var de vel litt bedre stilt...?

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn