OMF skrev:
Honkey - skal prøve å forholde meg saklig.
1 - Dette svarte du ikke på i det hele tatt. Artikkelen sier - økt CO2 i atmosfæren skyldes økt temperatur - ikke motsatt. Hvis vi ikke vet hvorfor temperaturen stiger så er jo det en annen sak...men du og dine følgesvenner er jo 100% overbevist om at det er Co2. Så dette ankepunktet står fremdeles ubesvart - det samme min kommentar om grafene til Al - hvorfor er de så like - er det kun Co2 som bestemmer temperaturen...?
2 Her er jeg faglig på litt tynn is - men innenfor lyd må vel det absorberende laget være mer en en bølgelengde. Ir stråling det her er snakk om har en bølgelengde på noen nanometer. Mao - så har vi her en absorbent som virker på noen milliarder bølgelengder, da vil jeg tro at det er av mindre viktighet hvor stor absorbsjonskoeffisient er....artikkelen snakker om at man trenger 5 eller 10 meter...ja ja absorbsjonen blir den samme uansett....er dette feil...?
At IR strålingen faller utenfor CO2 sitt spekter, betyr jo nettopp at det ikke betyr noe om man tilfører mer C02.
A - Dersom artikkelforfatteren har rett i det han skriver - vil det ikke da være riktig å karakterisere det som skjer med biodesel, Co2 rensing og lagring osv osv...for klimahysteri...?
B - Har surheten i havet noe med global oppvarming å gjøre.....? Det er det som er tema i denne tråden.
Mvh
OMF
1. Det er slik at havet ikke kan holde på like mye CO2 pr volumenhet ved økende temperatur, ja. Til tross for dette ser vi økende CO2-innhold i havet. Hvilke konklusjoner kan vi trekke av dette? Det kan faktisk finnes bare én: Havet er IKKE mettet. Havet bruser ikke som en farrisflaske foreløpig. Det store spørsmålet må jo være om et såvidt stort antall forskere (IPCC) på temaet ikke har fundert over dette. Din påstand om at undertegne "og mine følgesvenner" (eh.. jeg er ikke forsker, det er så vidt meg bekjent ingen som følger meg noe sted i denne saken) er 100% sikker på dette med CO2 er hele saken er jo det rene sludder. Jeg påpekte i mitt innlegg at jeg IKKE er kategorisk på dette. Men uansett gjenstår i så tilfelle å finne en annen og mer plausibel forklaring.
Et viktig poeng er også at man kan ved hjelp av molekulær analyse se hvor stor del av CO2-innholdet som har sitt opphav i fossile brennstoffer, og man kan derved også svært sikkert underbygge at økningen I VÅR TID er menneskeindusert. CO2-innholdet i luft og hav er nå på et historisk høyt nivå. (
http://www.bjerknes.uib.no/pages.asp?id=1462&kat=124&lang=1) Jeg siterer:
De atmosfæriske konsentrasjonene av karbondioksid (og metan) overstiger de naturlige variasjonene gjennom de siste 650 000 år. Dette er fastslått gjennom undersøkelser av innholdet i luftbobler i is boret opp fra innlandsisen i Antarktis. (Kilde: IPCC delrapport 1 2007, Summary for Policy Makers. Så får en hver avgjøre om det føles ok eller ikke. Dersom det er så enkelt at CO2 plutselig IKKE lengre er en drivhusgass, må jeg si at verdensbildet er påvirket av en temmelig godt utviklet og koordinert sammensvergelse! Men SELVSAGT(!!!) er det IKKE CO2 alene som bestemmer temperaturen! At det innebærer en logisk brist, kan jeg ikke uten videre gå med på, ettersom feedbackeffektene åpenbart blir med å drive tempen opp ved økende innhold av drivhusgasser i atmosfæren. Ingen har hevdet at dette er et enkelt bilde, men inntil det kommer oppp mer plausible forklaringer, kan vi i det minste forsøke å ta vitenskapen litt seriøst.
2. På lik linje med deg, er jeg her ikke innen et fagfelt jeg føler å kunne bidra noe særlig. Rent logisk må jeg henvise til pkt 1; enten er CO2 en drivhusgass, eller den er det ikke. Vi er enige om at drivhuseffekten av CO2 er liten. Men i henhold til min matematikklærer Gravir, er verdien "liten" større enn verdien "ingen".
A. Nei. Og enda mindre dersom han tar feil. Å være for / mot biodrivstoff er like logisk som å være for / mot vannkraft. Man må måle effekt opp mot ulemper. For øvrig deler jeg hans syn i stor grad hva angår temaene rundt biodrivstoff. Dog er dette et fagfelt i sin spede begynnelse, utviklingen vil sannsynligvis rydde opp i de fleste utfordringene her.
B. Ja og nei. Ja dersom CO2 er en drivhusgass. Nei dersom det eneste vi bryr oss om er eventuelle endringer av temperatur. Nå kan man ikke med noen logisk rasjonalitet skille mellom CO2 i havet og atmosfæren, så får vi bare leve med at dette gjør problemet enda mer komplekst. Jeg vet at f.eks. Frp alltid ønsker å få svaret enten i svart eller hvitt, beklageligvis vet ikke naturen dette, så den roter det hele til ved å tilføre oss enda større utfordringer. Mitt poeng? At UANSETT om CO2 betyr noe for temperaturen eller ei, dreper det havet. Og uten et levende hav har vi en død jord. 'Nuff said.
Honkey