K
knutinh
Gjest
Jeg finner det rart at du hevder det du gjør over uten å kommentere referansen min litt lengre opp:Komponenten skrev:Det varierer vel litt hvem som tjener penger på kraften. I kommuner som Modalen vet jeg at de tjener gode penger som kommer innbyggerne til gode, jeg vet ikke hvordan dette fungerer overalt, det er i grunn den eneste kommunen jeg har hørt om hvor innbyggerne får særlige goder av inntektene, men det er sikkert flere.
Den viktigste årsaken til forskjell i kommunale tjenester er (rimelig nok) forskjell i kommunale inntekter. Kraftkommunene har skyhøye skatteinntekter fra kraftprodusentene.knutinh skrev:Den som vil ha de beste kommunale tjenestene bør flytte nord i Nord-Norge eller til en rik kraftkommune. Den beste kommunen er mer enn dobbelt så god som den dårligste, viser tall fra et offentlig utvalg.
...
-Den viktigste årsaken til forskjellene er at kommunene har ulike inntekter. Kraftkommunene har skyhøye skatteinntekter fra kraftprodusentene, mens kommunene i Nord-Norge får ekstra tilskudd fra staten. Dette gir grunnlag for å tilby bedre kommunale tjenester, sier professor Lars-Erik Borge ved Norges teknisk-naturvitenskaplige universitet (NTNU) i Trondheim. Han er leder for utvalget.
Hvorfor mener du at det er greit at strømprisene skrus til himmels ene og alene på grunn av høy etterspørsel?
Greit nok når det kommer til bilder av Munch og Picasso der etterspørselen er stor og tilgangen liten, men når det kommer til livsviktige varer som strøm er det helt umoralsk etter mitt syn at markedskreftene skal styre det. Mat er noe annet, man har mulighet til å velge Rema eller Ica eller dyre luksusbutikker, man kan til og med dyrke selv, men strømmen må man kjøpe og man har i prinsippet bare en leverandør, nettleien er fastsatt, og selskapene som selger ligger stort sett på samme prisnivå.
- Mange har valget mellom å fyre med strøm, ved, olje, gass etc.
- Mange har mulighet til å redusere energiforbruket sitt ved å ha på seg mer klær inne om vinteren.
- Mange har mulighet til å redusere energiforbruket sitt ved å endre på isoleringen.
Jeg fatter ikke hvordan du kan mene at strøm er mer fundamentalt enn mat. Jeg kan overleve i Norge uten å betale en krone i strøm. Jeg kan ikke overleve uten mat.
Dereguleringen vi har hatt av kraftmarkedet har hatt som hensikt å fjerne nettopp den "tvangsbindingen" mellom leverandør og kjøper som du nå kritiserer. Hvis du vil gi forbrukerne friere valg mellom leverandører så må du rimelig nok åpne kraftmarkedet mer.
I et system som omfordeler penger "fra de rike til de fattige", og samtidig har et fritt marked der man får kjøpe og selge stort sett det man vil, vil det alltid flyte en strøm av penger fra de rike, via de fattige, og i lommene til de som selger ting.Du mener altså at det er greit at staten støtter de med lavest inntekt med penger som så skal havne i lommene på kraftprodusentene? Hvor er logikken der da, hvorfor er det bedre?
Jeg har aldri sagt at jeg mener at det skal oppfordres til sløsing, tvert imot jeg har flere ganger beskrevet et system som er ganske rettferdig og oppfordrer til fornuftig bruk, og straffer sløsing.
Hva er alternativet? Skal staten produsere og selge ting i stedet? Hvordan har det gått for de som prøvde? Skal staten nekte driftige sjeler å produsere ting? Hvor mye produksjon får vi da? Skal staten sponse varer slik at alt blir billig? Hvor skal de ta pengene fra for å få til det?
Det jeg sier er at "de fattige"*) bør få avgjøre selv om de vil bruke pengene de har tilgjengelig på å isolere huset eller på å fyre til kråka. Dersom du innfører et toprissystem eller begrensning på strømprisen (finansiert ved skatter og avgifter) så nekter du dem i praksis det.
Jeg åpner for at miljø-saken er så potensielt viktig, og rammer brede grupper som ikke selv har skylden, at det kan gi mening å belaste "synderne". Ved å legge avgifter på det vi med stor sikkerhet mener går ut over miljøet, og samtidig redusere andre skatter og avgifter slik at det "går i null" så kan vi vri samfunnet over på en mer miljøvennlig drift, men samtidig tillate forurensning for de som virkelig må forurense (og er villige til å betale).
-k
*)Fattige er et dårlig begrep. Vi snakker egentlig om de lavere sosiale lag, som tross alt har det enormt bra på en absolutt skala, og relativt historiske og geografiske relevante sammenligninger. De ytterst få som virkelig er fattige i norge lever på gata i storbyene og er sannsynligvis minimalt bekymret med strømprisene.