Komponenten
Hi-Fi freak
- Ble medlem
- 18.08.2005
- Antall liker
- 6
OKA skrev:Nå skuffet du meg Komponenten.Komponenten skrev:Det er tull og tøys det du hevder OKA, hvordan kan du si at det ikke er uenighet blant forskere på klimaspørsmålet når jeg nettopp har lagt inn en link til en forsker som er svært uenig?
Og han er ikke alene, de som hevder at havet stiger liker ikke at de som faktisk måler havnivået tilbakeviser deres antagelser med fakta og målinger.
Jeg gjentar: det er ikke en uenighet. Det er ikke "tull og tøys". Det er et for alvorlig problem til at feilinformasjon og faktorer tatt ut av sammenheng skal skape tvil blant folk flest.
Hvor mye havet kan stige er selvfølgelig usikkert. Naturligvis er det det, f eks sydpolen som er som en ørken å regne nedbørsmessig, kan øke sin landbaserte ismengde ved økt nedbør i en global oppvarming. Selv om den havbaserte isen rundt nå smelter i rekordtempo trenger ikke den netto landbasert mengde minke. Men hva så? Betyr dette at man skal humla suse? Hva er det du vil egentlig?
Ikke prøv å gjør dette til noe mindre enn det er: f eks en politisk diskusjon. Det er det ikke. Det er langt større. Selv er jeg på høyresiden som verdikonservativ og ser det som en selvfølge at det er god høyrepolitikk å ikke ødelegge resurssgrunnlaget eller i verste fall grunnlaget for vår sivilisasjon.
Jeg har lagt merke til at forskere som blir sitert som motstandere ikke er det. De viser til forskjellige faktorer og det er ikke noe revolusjonerende. De andre som ikke er i fagfeltet og synser er ikke forskerne i spørsmålet.
Selv har jeg lite i min utdanning som direkte går på dette, men jeg har min fysikk og geofysikk og har jobbet med ikke-lineære modeller. Jeg har mine bange tanker om at slikt blir mer dramatisk enn det intuisjonen makter å forstå og de senere resultater kan tyde på nettopp dette; det vil gå fortere enn selv det mest pessimistiske anslag.
Jeg påpekte bare fakta, om det skuffer deg er jo det synd, men hvordan kan du påstå at forskerne ikke er uenige når de beviselig er det?
Hva med det andre jeg la ved? Det er usikkerhet ved om temperaturen faktisk stiger, Fns klimapanel velger omtrent å se bort i fra solens påvirkning, og mange andre faktorer som kan påvirke, hvordan kan man egentlig ta noe slikt seriøst?
Hvorfor nekter man å ta inn over seg at det er store hull og mangler i teoriene, hvorfor skal dette være en sak som det ikke skal være lov å ha kritiske spørsmål til, i enkelte saker ser man stadig at skeptikere skal idiotforklares, man er nærmest fornærmet på dem fordi de ikke har sett lyset på samme måte som en selv har, og i stedet for å høre på deres argumenter skal de latterliggjøres eller ignoreres.
Jo mer arroganse klimahysterikerne utviser, jo mer vil de få tilbake, så lenge de er så ensporet fokusert på at de har rett og at alle andre tar feil så kommer vi ikke til bunns i dette heller, for dette hysteriet vi nå ser nekter i alle fall jeg å være med på.
Faktorer tatt ut av sammenheng, hva i alle dager er det, er det solen du tenker på her?
Taktikken feiler totalt når man bagatelliserer motstanderens argumenter på denne måten, man får ikke folk over på sin side ved å stå steilt på at all motstand bunner i inkompetanse, uvitenhet og grådighet, når de fleste oppegående mennesker faktisk ser at det er gode argumenter og fornuftige kritiske spørsmål som stilles.