Politikk, religion og samfunn Dommedag i dag - avlyst!

Tror du på dommedag?


  • Totalt antall stemmer
    37

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • tweakMan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.223
    Antall liker
    126
    Canales skrev:
    Imperial skrev:
    Canales skrev:
    kul smiley du har der, imperial. 8)


    Kul den...
    Det er jo Darth Vader, eller, the top "Imperial trooper" ;D

    mvh

    blir det for ekkelt plagiat hvis jeg limer den inn i som avatar?
    endre nicket mitt til darth og greier...

    (sorry ot, folkens)
    No problem for me! ;D

    mvh
     
    Ble medlem
    30.04.2008
    Innlegg
    11.870
    Antall liker
    1.398
    Kabeldragern skrev:
    Imperial skrev:
    Har du ett eksempel på noe som ble omskrevet? ::)

    mvh
    Dette er kjent kunnskap, mister!

    Søk på kirkemøtet i Nikea og/eller keiser Konstantin og les og bli vis! ;-)
    Var det der du fant at nesten all uro kommer av religiøse forestillinger, og?

    Fjas. Du har jo ingen peiling.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    roesok skrev:
    Ja, jeg tror på dette. Sammen med hundrevis av millioner rundt om på jorden, fra den første kristne tid fram til idag. Og ikke bare enkle enfoldige sjeler som du og jeg. De skarpeste hjerner, professorer, matematikere, vitenskapsfolk, mange vinnere av Nobels Fredspris, de fremste musikere og komponister innen klassisk, jazz og rock, de største forfattere i litteraturhistoren, malere, skomakere, fiskehandlere, fotballsparkere, bussjårfører, lærere, bilmekanikere, tidligere ateister, blomsterhandlere, bilselgere og bønder. Jo, de tror på dette.
    Ja det er svært trist at så mange folk fremdeles lever med og tar alvorlig disse absurde eventyrforestillingene. Vi burde vært langt forbi dette stadiet i 2011. Er det virkelig en trøst at det finnes så mange andre overtroiske? For meg er det bare skremmende og foruroligende at vi lever i en verden så full av mennesker som ikke vet bedre, eller som er så redd og engstelig at de behøver slike godnattistorier for å få sove.
     

    Kabeldragern

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.01.2003
    Innlegg
    4.320
    Antall liker
    1.182
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    1
    roesok skrev:
    Gjestemedlem skrev:
    Det er jo en så absurd ide at det er helt fantastisk at noen egentlig kan bite på noe slikt...

    voksne mennesker til og med.. ???
    Ja, jeg tror på dette. Sammen med hundrevis av millioner rundt om på jorden, fra den første kristne tid fram til idag. Og ikke bare enkle enfoldige sjeler som du og jeg. De skarpeste hjerner, professorer, matematikere, vitenskapsfolk, mange vinnere av Nobels Fredspris, de fremste musikere og komponister innen klassisk, jazz og rock, de største forfattere i litteraturhistoren, malere, skomakere, fiskehandlere, fotballsparkere, bussjårfører, lærere, bilmekanikere, tidligere ateister, blomsterhandlere, bilselgere og bønder. Jo, de tror på dette.
    Ja, en finner avvikere i alle lag av folket.
     

    tweakMan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.223
    Antall liker
    126
    Bibel eller ei, når man tar feil mer en en gang på att endetiden er her, da mister man all kredibilitet, eller hva synes dere?
    Det er jo egentlig logisk det der..
    mvh
     

    Kabeldragern

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.01.2003
    Innlegg
    4.320
    Antall liker
    1.182
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    1
    dag1234 skrev:
    Kabeldragern skrev:
    Imperial skrev:
    For det første, Bibelen sier enkelt og greit ...
    Bibelen sier...? Den forteller oppdiktede og sannsynligvis SVÆRT fordreide historier fra Jesus' tid. De aller fleste ble omskrevet og noe tatt ut på kirkemøtet i Nikea sommeren 325.

    Lite eller INGENTING å støtte seg nevneverdig til...
    Om en velger å holde Bibelen for Guds ord er opp til enhver, men Bibelen ble ikke omskrevet på kirkemøtet på Nikea, den ble satt sammen etter visse bestemte kriterier.
    Feil.
     

    Kabeldragern

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.01.2003
    Innlegg
    4.320
    Antall liker
    1.182
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    1
    roesok skrev:
    Kabeldragern skrev:
    Imperial skrev:
    Har du ett eksempel på noe som ble omskrevet? ::)

    mvh
    Dette er kjent kunnskap, mister!

    Søk på kirkemøtet i Nikea og/eller keiser Konstantin og les og bli vis! ;-)
    En utfyllende omtale om bakgrunnen for Bibelen kan en f.eks. finne her. Les og bli vis :)

    http://no.wikipedia.org/wiki/Bibelen
    På Wikipedia kan alle legge inn hva som helst, når som helst. Og det blir gjort...
    Lite å bli vis på, spør du meg.
     

    Kabeldragern

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.01.2003
    Innlegg
    4.320
    Antall liker
    1.182
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    1
    dag1234 skrev:
    Kabeldragern skrev:
    Imperial skrev:
    Har du ett eksempel på noe som ble omskrevet? ::)

    mvh
    Dette er kjent kunnskap, mister!

    Søk på kirkemøtet i Nikea og/eller keiser Konstantin og les og bli vis! ;-)
    Var det der du fant at nesten all uro kommer av religiøse forestillinger, og?

    Fjas. Du har jo ingen peiling.
    Typisk argument fra en som møter veggen.
     
    Ble medlem
    30.04.2008
    Innlegg
    11.870
    Antall liker
    1.398
    Kabeldragern skrev:
    dag1234 skrev:
    Kabeldragern skrev:
    Imperial skrev:
    For det første, Bibelen sier enkelt og greit ...
    Bibelen sier...? Den forteller oppdiktede og sannsynligvis SVÆRT fordreide historier fra Jesus' tid. De aller fleste ble omskrevet og noe tatt ut på kirkemøtet i Nikea sommeren 325.

    Lite eller INGENTING å støtte seg nevneverdig til...
    Om en velger å holde Bibelen for Guds ord er opp til enhver, men Bibelen ble ikke omskrevet på kirkemøtet på Nikea, den ble satt sammen etter visse bestemte kriterier.
    Feil.
    Har du mer en ett ord? En link til den wikipedia du selv ikke tror på, kanskje... Og så var det det med de psykiske plagene som nesten alltid er resultatet av religion. Link..?
     

    Kabeldragern

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.01.2003
    Innlegg
    4.320
    Antall liker
    1.182
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    1
    dag1234 skrev:
    Kabeldragern skrev:
    dag1234 skrev:
    Kabeldragern skrev:
    Imperial skrev:
    For det første, Bibelen sier enkelt og greit ...
    Bibelen sier...? Den forteller oppdiktede og sannsynligvis SVÆRT fordreide historier fra Jesus' tid. De aller fleste ble omskrevet og noe tatt ut på kirkemøtet i Nikea sommeren 325.

    Lite eller INGENTING å støtte seg nevneverdig til...
    Om en velger å holde Bibelen for Guds ord er opp til enhver, men Bibelen ble ikke omskrevet på kirkemøtet på Nikea, den ble satt sammen etter visse bestemte kriterier.
    Feil.
    Har du mer en ett ord? En link til den wikipedia du selv ikke tror på, kanskje... Og så var det det med de psykiske plagene som nesten alltid er resultatet av religion. Link..?
    Jeg linker aldri til Wikipedia. Wikipedia er ikke etterrettelig.
    Link? Nei, du må lete selv - og som det heter i Bibelen; den som leter skal finne! ;D
     

    tweakMan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.223
    Antall liker
    126
    Yes!!! ;D
    Nok om Bibelkrangling, Kabeldragern :D, jeg skal ikke si att jeg vet alt, jeg har lest bibelen, opptil flere ganger, på opptil flere språk. Weee, hurra... :p

    Poenget for denne tråden er jo att Camping har lest samme bibelen, derav er det vel ingen diskusjon.
    Og når han leser der skal han lese att Gud sier att ingen skal få vite noe som helst, men hva gjør fyren, han tror ikke på det som står, så når han taler, og viser att han har tatt feil, da er saken Biff som de sier.

    Camping camper på feil jorde... Lett som en plett!
    Tydeligvis kommer hans visdom ikke fra Gud,for hadde den kommet derfra, hadde vi ikke hatt denne diskusjonen.

    mvh
     
    Ble medlem
    30.04.2008
    Innlegg
    11.870
    Antall liker
    1.398
    Imperial skrev:
    Bibel eller ei, når man tar feil mer en en gang på att endetiden er her, da mister man all kredibilitet, eller hva synes dere?
    Det er jo egentlig logisk det der..
    mvh
    Jeg vågde meg frempå som teolog her for noen dager siden, og hevdet at det var ukristelig å spå om slikt.
    Men i dag kom jeg på at pave Gregor endret jo kalenderen på 1700-tallet. Og i følge den gamle, julianske kalender er det vel ett syltynt håp om å likevel rekke undergangen.
    Så har du det at det har vært vanskelig å fastsette et absolutt år null, mange hevder at år null egentlig er år 3, og da har vi jo enda litt tid til å krangle.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Ja Gud er god.

    Her er hva han befaler om kvinner og ekteskap.

    20 But if this thing be true, and the tokens of virginity be not found for the damsel:

    21 Then they shall bring out the damsel to the door of her father's house, and the men of her city shall stone her with stones that she die

    Det er ordrette sitater fra Bibelen. (King James)

    Hvis ikke en kvinner er jomfru på bryllupsnatten skal du slepe henne med til huset der faren bor, og så skal hun steines til døde for denne skammen hun har forårsaket.



    Og dette er den samme guden som de kristne refererer til som Faderen, og som de tilber, elsker og akter.

    Motbydelig.

    Ikke rart de kristne trenger en Jesus de kan gjemme seg i skjørtene på, og som skal beskytte dem mot denne guden. :-\
     

    Kabeldragern

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.01.2003
    Innlegg
    4.320
    Antall liker
    1.182
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    1
    Kanskje se litt større på saken - verdensrommet.
    Hele Camping sitt poeng kommer fra Bibelens endetider. Det blir umulig for meg å bruke Bibelen som sannhetens rettesnor. Ergo er Camping uinteressant.

    Hva om endetidene kun er styrt av f.eks. planetenes stilling i forhold til jorden? Det jo det vitenskapen OG bl.a. Maya-folkenes sagn vitner om - nemlig at planetenes posisjon er spesiell i år 2012. Det vet vi. Hva om det er slik at Maya'ene opplevde dette forrige gang planetene hadde denne spesielle posisjonen og fikk noen tøffe tider med uvær, vulkaner og hungersnød.
    Enn om de lagde en kalender som beregnet neste gang planetene stod slik og at de da konkluderte med at dette var den "store klokken" i universet. Enn om det er denne 99999 - 00000 omsnuingen vi blir vitne til samt uvær, vulkaner og hungersnød. Hva om det er Bibelens "dommedag".

    Hva om det er kometer, eller andre himmellegemer som også tikker rundt denne 99999 - 00000 snuingen. OSV.

    Her er det mye interessant! OM en gidder å løfte øynene opp fra NRK og VG...og HFS! ;)

    I dette blidet blir Bibelen liten, spør du meg.
     

    roesok

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.12.2009
    Innlegg
    1.113
    Antall liker
    74
    Gjestemedlem skrev:
    roesok skrev:
    Ja, jeg tror på dette. Sammen med hundrevis av millioner rundt om på jorden, fra den første kristne tid fram til idag. Og ikke bare enkle enfoldige sjeler som du og jeg. De skarpeste hjerner, professorer, matematikere, vitenskapsfolk, mange vinnere av Nobels Fredspris, de fremste musikere og komponister innen klassisk, jazz og rock, de største forfattere i litteraturhistoren, malere, skomakere, fiskehandlere, fotballsparkere, bussjårfører, lærere, bilmekanikere, tidligere ateister, blomsterhandlere, bilselgere og bønder. Jo, de tror på dette.
    Ja det er svært trist at så mange folk fremdeles lever med og tar alvorlig disse absurde eventyrforestillingene. Vi burde vært langt forbi dette stadiet i 2011. Er det virkelig en trøst at det finnes så mange andre overtroiske? For meg er det bare skremmende og foruroligende at vi lever i en verden så full av mennesker som ikke vet bedre, eller som er så redd og engstelig at de behøver slike godnattistorier for å få sove.
    Ser du selv hvor ensidig din argumentasjon blir og at du gjentar deg selv i det uendelige? Gud er ikke til, Kristus er ikke den han ga seg ut for å være, og de som tro noe annet er bare dum...

    Det er så godt som umulig å ha en seriøs diskusjon når motparten hele tiden blir omtalt med eventyrforestillinger, overtro og godnatthistorier. Samtidig ser jeg at din ateistiske livsanskuelse (tilsynelatende) er fast som fjell. Husk, den som står med begge beina på bakken står stille... Skal jeg være ærlig tror jeg ikke du er slik om en kommer innenfor et tøft skall.

    Skal jeg være ærlig har jeg gjennom et forholdsvis langt liv hatt både min tvil og min tro. De fleste ligger nok der. Men den kristne troen har med årene blitt både mer komplisert og samtidig enklere. Jeg har fått mer og mer fokus på det sentrale. Skrellet bort mye unødvendig religiøs staffasje og søkt inn mot kjernen av kristen tro, som er Kristus. Det er frigjørende og gir mål og mening.

    They ask me how I feel
    And if my love is real
    And how I know I'll make it through
    And they, they look at me and frown
    They'd like to drive me from this town
    They don't want me around
    'Cause I believe in you.

    They show me to the door
    They say don't come back no more
    'Cause I don't be like they'd like me to
    And I, I walk out on my own
    A thousand miles from home
    But I don't feel alone
    'Cause I believe in you.

    I believe in you even through the tears and the laughter
    I believe in you even though we be apart
    I believe in you even on the morning after
    Oh, when the dawn is nearing
    Oh, when the night is disappearing
    Oh, this feeling is still here in my heart.

    Don't let me drift too far
    Keep me where you are
    Where I will always be renewed
    And that which you've given me today
    Is worth more than I could pay
    And no matter what they say
    I believe in you.

    I believe in you when winter turn to summer
    I believe in you when white turn to black
    I believe in you even though I be outnumbered
    Oh, though the earth may shake me
    Oh, though my friends forsake me
    Oh, even that couldn't make me go back.

    Don't let me change my heart
    Keep me set apart
    From all the plans they do pursue
    And I, I don't mind the pain
    Don't mind the driving rain
    I know I will sustain
    'Cause I believe in you.

    (Bob Dylan - 70 år idag)
     

    ArtDeco

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.08.2003
    Innlegg
    889
    Antall liker
    59
    Sted
    Modum
    Jeg håper litt på dommedag. Måtte naboen brenne i helvete.
     

    roesok

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.12.2009
    Innlegg
    1.113
    Antall liker
    74
    Kabeldragern skrev:
    roesok skrev:
    Kabeldragern skrev:
    Imperial skrev:
    Har du ett eksempel på noe som ble omskrevet? ::)

    mvh
    Dette er kjent kunnskap, mister!

    Søk på kirkemøtet i Nikea og/eller keiser Konstantin og les og bli vis! ;-)
    En utfyllende omtale om bakgrunnen for Bibelen kan en f.eks. finne her. Les og bli vis :)

    http://no.wikipedia.org/wiki/Bibelen
    På Wikipedia kan alle legge inn hva som helst, når som helst. Og det blir gjort...
    Lite å bli vis på, spør du meg.
    Likte du ikke det som stod det? Da er det en helt normal prosedyre å svare "På Wikipedia kan alle legge inn hva som helst, når som helst" Riktig det, men etter mine begreper så var den artikkelen både grundig, historisk korrekt (etter det vi vet idag) og dokumentert. Hva var i så fall feil..?
     

    Kabeldragern

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.01.2003
    Innlegg
    4.320
    Antall liker
    1.182
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    1
    ArtDeco skrev:
    Jeg håper litt på dommedag. Måtte naboen brenne i helvete.
    Er det en sånn type med digert musikkanlegg som spiller kjempehøyt og samtidig sitter på HFS? ;D
     

    ArtDeco

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.08.2003
    Innlegg
    889
    Antall liker
    59
    Sted
    Modum
    Kabeldragern skrev:
    ArtDeco skrev:
    Jeg håper litt på dommedag. Måtte naboen brenne i helvete.
    Er det en sånn type med digert musikkanlegg som spiller kjempehøyt og samtidig sitter på HFS? ;D
    Nei, det er meg det.
    Nei serru' han spurte meg "om det var discokongen som kom?" Og jeg som ikke liker disco engang..
     
    Ble medlem
    30.04.2008
    Innlegg
    11.870
    Antall liker
    1.398
    Kabeldragern skrev:
    dag1234 skrev:
    Kabeldragern skrev:
    dag1234 skrev:
    Kabeldragern skrev:
    Imperial skrev:
    For det første, Bibelen sier enkelt og greit ...
    Bibelen sier...? Den forteller oppdiktede og sannsynligvis SVÆRT fordreide historier fra Jesus' tid. De aller fleste ble omskrevet og noe tatt ut på kirkemøtet i Nikea sommeren 325.

    Lite eller INGENTING å støtte seg nevneverdig til...
    Om en velger å holde Bibelen for Guds ord er opp til enhver, men Bibelen ble ikke omskrevet på kirkemøtet på Nikea, den ble satt sammen etter visse bestemte kriterier.
    Feil.
    Har du mer en ett ord? En link til den wikipedia du selv ikke tror på, kanskje... Og så var det det med de psykiske plagene som nesten alltid er resultatet av religion. Link..?
    Jeg linker aldri til Wikipedia. Wikipedia er ikke etterrettelig.
    Link? Nei, du må lete selv - og som det heter i Bibelen; den som leter skal finne! ;D
    Har ikke allverdens tro på wiki jeg heller.

    Men du, hvorfor skal jeg lete? Det var da du som kom med påstandene om at Bibelen ble omskrevet og om at nesten all psykisk uro kom pga religiøsitet. Jeg vil vite hvor du har det fra. Vær redelig nå.
     

    roesok

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.12.2009
    Innlegg
    1.113
    Antall liker
    74
    Kabeldragern skrev:
    roesok skrev:
    Gjestemedlem skrev:
    Det er jo en så absurd ide at det er helt fantastisk at noen egentlig kan bite på noe slikt...

    voksne mennesker til og med.. ???
    Ja, jeg tror på dette. Sammen med hundrevis av millioner rundt om på jorden, fra den første kristne tid fram til idag. Og ikke bare enkle enfoldige sjeler som du og jeg. De skarpeste hjerner, professorer, matematikere, vitenskapsfolk, mange vinnere av Nobels Fredspris, de fremste musikere og komponister innen klassisk, jazz og rock, de største forfattere i litteraturhistoren, malere, skomakere, fiskehandlere, fotballsparkere, bussjårfører, lærere, bilmekanikere, tidligere ateister, blomsterhandlere, bilselgere og bønder. Jo, de tror på dette.
    Ja, en finner avvikere i alle lag av folket.
    Og du er ikke noen avviker...? Dvs. alle som ikke mener som du er avvikere..? Interessant.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    roesok skrev:
    Det er så godt som umulig å ha en seriøs diskusjon når motparten hele tiden blir omtalt med eventyrforestillinger, overtro og godnatthistorier. Samtidig ser jeg at din ateistiske livsanskuelse (tilsynelatende) er fast som fjell. Husk, den som står med begge beina på bakken står stille... Skal jeg være ærlig tror jeg ikke du er slik om en kommer innenfor et tøft skall.
    Det er like umulig å ha en seriøs diskusjon om religion hvis man skal se bort i fra at dette bare er eventyr og forestillinger i de kristnes hoder. Vi må da kunne forholde oss til den virkelige verden og ikke bare sveve rundt blant ideer, drømmer og ånder.




    Skal jeg være ærlig har jeg gjennom et forholdsvis langt liv hatt både min tvil og min tro. De fleste ligger nok der. Men den kristne troen har med årene blitt både mer komplisert og samtidig enklere. Jeg har fått mer og mer fokus på det sentrale. Skrellet bort mye unødvendig religiøs staffasje og søkt inn mot kjernen av kristen tro, som er Kristus. Det er frigjørende og gir mål og mening.
    Ingen problemer med at folk bruker religion som personlig motivasjon så lenge man ikke skader andre med det. Hvilket navn du lager på dine ideer og bilder spiller ikke så stor rolle.


    Kanskje det største problemet med religionene er at mange av tilhengerne tilber selve religionen. Det er kristendommen og islam som har blitt det hellige og uangripelige og som skal beskyttes og vernes mot angrep, kritikk og forstand.
     

    Kabeldragern

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.01.2003
    Innlegg
    4.320
    Antall liker
    1.182
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    1
    ArtDeco skrev:
    Kabeldragern skrev:
    ArtDeco skrev:
    Jeg håper litt på dommedag. Måtte naboen brenne i helvete.
    Er det en sånn type med digert musikkanlegg som spiller kjempehøyt og samtidig sitter på HFS? ;D
    Nei, det er meg det.
    Nei serru' han spurte meg "om det var discokongen som kom?" Og jeg som ikke liker disco engang..
    Hahaha - spot on. Du spiller lavere neste helg no da... ;D
     

    coolbiz

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Innlegg
    9.417
    Antall liker
    5.190
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    Over lunsjbordet i dag:

    En kollega: "I'm disappointed the rapture didn't happen.
    I so looked forward to getting rid of all the faithheads."
    Jeg: "Well, if the rapture had happened, they'd be proven right
    and you'd be wrong. And condemned to hell."

    Det hadde han ikke helt tenkt på. ;D
     

    Kabeldragern

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.01.2003
    Innlegg
    4.320
    Antall liker
    1.182
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    1
    dag1234 skrev:
    Kabeldragern skrev:
    dag1234 skrev:
    Kabeldragern skrev:
    dag1234 skrev:
    Kabeldragern skrev:
    Imperial skrev:
    For det første, Bibelen sier enkelt og greit ...
    Bibelen sier...? Den forteller oppdiktede og sannsynligvis SVÆRT fordreide historier fra Jesus' tid. De aller fleste ble omskrevet og noe tatt ut på kirkemøtet i Nikea sommeren 325.

    Lite eller INGENTING å støtte seg nevneverdig til...
    Om en velger å holde Bibelen for Guds ord er opp til enhver, men Bibelen ble ikke omskrevet på kirkemøtet på Nikea, den ble satt sammen etter visse bestemte kriterier.
    Feil.
    Har du mer en ett ord? En link til den wikipedia du selv ikke tror på, kanskje... Og så var det det med de psykiske plagene som nesten alltid er resultatet av religion. Link..?
    Jeg linker aldri til Wikipedia. Wikipedia er ikke etterrettelig.
    Link? Nei, du må lete selv - og som det heter i Bibelen; den som leter skal finne! ;D
    Har ikke allverdens tro på wiki jeg heller.

    Men du, hvorfor skal jeg lete?
    Står i Bibelen, sa jeg. ;)
     

    tweakMan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.223
    Antall liker
    126
    Matteus kapittel 7 vers 7

    Yeay!!!! :D

    Be, så skal dere få!
    7 Be, så skal dere få. Let, så skal dere finne. Bank på, så skal det lukkes opp for dere.
    8 For den som ber, han får, og den som leter, han finner, og den som banker på, skal det lukkes opp for.

    Handler om å værra sta dette!!! Skikkelig sta!!!
    mvh
     

    roesok

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.12.2009
    Innlegg
    1.113
    Antall liker
    74
    Gjestemedlem skrev:
    Det er like umulig å ha en seriøs diskusjon om religion hvis man skal se bort i fra at dette bare er eventyr og forestillinger i de kristnes hoder. Vi må da kunne forholde oss til den virkelige verden og ikke bare sveve rundt blant ideer, drømmer og ånder.
    Jeg forholder meg til den virkelige verden. Men her gjentar du igjen dette med at de som ikke "tror" som du forholder seg til eventyr og forestillinger. Da kommer vi ikke lenger.

    Gjestemedlem skrev:
    Kanskje det største problemet med religionene er at mange av tilhengerne tilber selve religionen. Det er kristendommen og islam som har blitt det hellige og uangripelige og som skal beskyttes og vernes mot angrep, kritikk og forstand.
    Du verden, der er vi faktisk (for første gang..?) enig :)
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.799
    Antall liker
    21.547
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    Kabeldragern skrev:
    Kanskje se litt større på saken - verdensrommet.
    Hele Camping sitt poeng kommer fra Bibelens endetider. Det blir umulig for meg å bruke Bibelen som sannhetens rettesnor. Ergo er Camping uinteressant.

    Hva om endetidene kun er styrt av f.eks. planetenes stilling i forhold til jorden? Det jo det vitenskapen OG bl.a. Maya-folkenes sagn vitner om - nemlig at planetenes posisjon er spesiell i år 2012. Det vet vi. Hva om det er slik at Maya'ene opplevde dette forrige gang planetene hadde denne spesielle posisjonen og fikk noen tøffe tider med uvær, vulkaner og hungersnød.
    Enn om de lagde en kalender som beregnet neste gang planetene stod slik og at de da konkluderte med at dette var den "store klokken" i universet. Enn om det er denne 99999 - 00000 omsnuingen vi blir vitne til samt uvær, vulkaner og hungersnød. Hva om det er Bibelens "dommedag".

    Hva om det er kometer, eller andre himmellegemer som også tikker rundt denne 99999 - 00000 snuingen. OSV.

    Her er det mye interessant! OM en gidder å løfte øynene opp fra NRK og VG...og HFS! ;)

    I dette blidet blir Bibelen liten, spør du meg.

    jassågitt, så vi er der, nå...? ;D

    2012, ja.
    mayakalenderen, i ching, galactic alignment, niburu, web bot project, og hele røkla.

    guess what, jeg er villig til å vedde penger på at verden slik vi kjenner den idag vil bestå etter 21. desember 2012 også.
    noen som vedder imot?

    men en ting er sikkert - en dag vil jorda bli utslettet, og lenge før det vil alt liv være utslettet.

    det kan skje imorgen. eller om noen hundretalls millioner år.
    om ca. 5 milliarder år vil det i alle fall definitivt være game over.
    da har sola eset ut til en rød gigant og slukt jorda.

    så sånn sett har de rett, alle dommedagsprofetene.
    de bommer bare litt på datoen, og det er vel en formalitet.
     
    P

    Parelius

    Gjest
    Gjestemedlem skrev:
    roesok skrev:
    Det er så godt som umulig å ha en seriøs diskusjon når motparten hele tiden blir omtalt med eventyrforestillinger, overtro og godnatthistorier. Samtidig ser jeg at din ateistiske livsanskuelse (tilsynelatende) er fast som fjell. Husk, den som står med begge beina på bakken står stille... Skal jeg være ærlig tror jeg ikke du er slik om en kommer innenfor et tøft skall.
    Det er like umulig å ha en seriøs diskusjon om religion hvis man skal se bort i fra at dette bare er eventyr og forestillinger i de kristnes hoder. Vi må da kunne forholde oss til den virkelige verden og ikke bare sveve rundt blant ideer, drømmer og ånder.
    Jeg finner også det vanskelig, men om en prøver å nærme seg spørsmålet fra en litt annen vinkel; ikke om noe er sant eller ikke sant i vitenskapelig forstand (der tar «guden» din feil også så det jomer etter), men hva det kommer an på i livet; hva det er som gir det mening og fylde.

    Noen finner det i ettermælet og den heroiske innsats, f.eks. Det betyr ikke at de ikke kjenner lidelsen/behaget, men det har ikke den betydningen for dem. Det er ingen sentralkategori. Andre finner det i en forestilling om en transendent gud og atter andre i forestillingen om et blomstrende velferdsliv.

    Det gies ikke vitenskapelige svar på hvor en finner det hele. Det er alt sammen normative spørsmål.

    Ofte kan det også være lurt å ikke stirre seg blind på svaret, men finne ut av hvilke spørsmål det er svar på. Kanskje vil vi finne ut at vi kan enes mer om spørsmålene enn svarene; at det er en type spørsmål vi liksom ikke kan unnslippe og som vitenskapen ikke kan gi svar på.

    At denne velferdstenkingen med sine grunnbegrep om lyst og lidelse er så greie å kjøre hjem er rett og slett fordi vi er så «indoktrinert» i dem. Og det har en aura av rasjonalitet ved seg; den instrumentelle kalkyle. Men forteller vitenskapen oss om det det kommer an på er æren og ettermælet, velferden, friheten eller vårt forhold til en transendent gud og hva det kan innebære? Neppe!

    Og; når det kommer til paradokser/selvmotsigelser etc. som vi finner i slike bøker som bibelen - og jeg mener de fins i mangfold - kunne det være at vi gjenfinner dem der fordi livet selv slik vi lever det innholder slike paradokser? Skulle vi gå hen å kritisere livet fordi det ikke er strengt logisk konsistent. (Det siste sagt ikke som en blankofullmakt til å havne inn i schizofrenien.)
     

    tweakMan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.223
    Antall liker
    126
    På en annen dag, enn 23 mai da altså....

    Uansett....

    Musikk!!!


    Alt blir så meget bedre med musikk!!! Det blir det!!!!

    Yes... ;D

    Teksten:
    On a different day I enter the road
    To the old Jerusalem
    I'm starting to walk the road as I can hear
    The sound of a joyfull noise

    I see a crowd of people who's gathered
    Around a man who looks so poor
    That I never imagined could exist
    His dirty body is only covered
    With the shreds of his clothes
    He is propably one of the homeless, a beggar
    The lowest of them all

    Yet he behaves like the most happy man
    I've ever heard or seen
    I can see his face, smiling and laughing
    But I don't know why
    The people around him is telling me
    That this man has been healed
    His whole life he has been blind
    But now he can see
    I say:

    <<Who has healed this man?>>

    His name is Jesus, they say He is the Messiah
    The Son of God, the Prince of peace
    Sent down to earth to wash us clean from sin
    So we can see the light of day
    No matter what wrong you have done
    He can forgive you from it all
    Just call His name and you will see
    Believe in Jesus, and all your sins must flee

    So I asked the man: <<where can I find
    Jesus, the son of God?>>
    He sain: <<they nailed Him to a cross,
    They fulfilled the prophecies,
    That a man would die and rise again
    On the third day
    And that he would pay the price of guilt
    Through a blood covenant
    I have seen His face, He is alive
    He has shown me His nail-marks
    He said: go into all the world
    And preach good news
    God loves mankind>>

    mvh
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    roesok skrev:
    Jeg forholder meg til den virkelige verden. Men her gjentar du igjen dette med at de som ikke "tror" som du forholder seg til eventyr og forestillinger. Da kommer vi ikke lenger.
    Med den virkelige verden referer jeg til den verden der man kan dokumentere sine påstander, det man kan føre bevis for fenomener, og der man med en vitenskapelig metode kan påvise eller avvise teorier og hypoteser, og gi en forklaring som henger sammen med annen solid kunnskap.

    Det er en det motsatte av å basere seg på tro.

    Hvis det begynner å regne store hagl en dag kan man fremsette teorier om hvorfor det er slikt. Man kan gå i fysikken eller metrologien, eller man kan se på det som gudenes vilje og straffedom fordi man glemte aftenbønnen eller noe annet og enda mer alvorlig. Man kan påvise årsaksforhold ved hjelp av fysikk, men ingen kan påvise gudenes inngripen. Ingen kan etterprøve det, men man må gjerne tro på det...

    Så jeg setter et likhetstegn mellom tro og fantasi. For ingen har kunnet vise til noen forskjell på dem, eller pekt på en metode man kan skille tro fra fantasi.

    Det er ikke mer komplisert enn som så.

    Når det gjelder jesushistorier og andre bibelmirakler så er jo de ikke kompatible med det vi i dag vet om verden og hvordan den virker. Men man må gjerne tro på dem hvis man synes det er smart.

    Så ja. Tro på fenomener og historier som ikke er forenelige med den verden vi lever i kan derfor med rette kalles eventyr og sagn. Kanskje koselige å lese og noen man kan hente inspirasjon fra... men dog.
     
    Ble medlem
    30.04.2008
    Innlegg
    11.870
    Antall liker
    1.398
    Gjestemedlem skrev:
    dag1234 skrev:
    Har ikke allverdens tro på wiki jeg heller.

    Men du, hvorfor skal jeg lete? Det var da du som kom med påstandene om at Bibelen ble omskrevet og om at nesten all psykisk uro kom pga religiøsitet. Jeg vil vite hvor du har det fra. Vær redelig nå.
    Half of New Testament forged, Bible scholar says

    By John Blake, CNN

    http://religion.blogs.cnn.com/2011/05/13/half-of-new-testament-forged-bible-scholar-says/comment-page-25/
    Står ingen ting der om at kirkemøtet i Nikea omskrev Bibelen. Heller ingen ting om at psykisk uro skyldes religion. Ellers er dette gammelt nytt.

    Det blir for billig å slenge ut sånt. Og det viser sviktende kunnskap om historien og kirkemøtets mandat.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Parelius skrev:
    Noen finner det i ettermælet og den heroiske innsats, f.eks. Det betyr ikke at de ikke kjenner lidelsen/behaget, men det har ikke den betydningen for dem. Det er ingen sentralkategori. Andre finner det i en forestilling om en transendent gud og atter andre i forestillingen om et blomstrende velferdsliv.

    Det gies ikke vitenskapelige svar på hvor en finner det hele. Det er alt sammen normative spørsmål.
    Det er jo ikke noe som er inkompatibelt med dette. Folk er forskjellige både i person, tid og sted. Men isolert sett er det likevel ikke noe problem å forholde seg til hvert enkelt av disse tilfeller og eksempler på en måte der man kan analysere dem både mht. den effekt de har på individet og andre mennesker rundt en. Alt ligger der i forståelsen av menneskets psykologi, hjerne, de kulturelle verdier som er rådende, forhold til familie og slekt, og andre faktorer. Det er ikke noe mystisk, uforklarlig og uvitenskapelig over noe av dette. Psykologien bak selvoppofrelse og ettermæle er gjerne lite kompatible med en generell ide om at den personlige velferd er det eneste riktige, men den er lagt fra uforståelig og behøver ingen overnaturlig forklaring.



    Ofte kan det også være lurt å ikke stirre seg blind på svaret, men finne ut av hvilke spørsmål det er svar på. Kanskje vil vi finne ut at vi kan enes mer om spørsmålene enn svarene; at det er en type spørsmål vi liksom ikke kan unnslippe og som vitenskapen ikke kan gi svar på.
    Den første delen er grei. Mål settes ved å definere spørsmål. Men hvilke mål det er man skal kunne arbeide mot uten å kunne bruke en vitenskapelig forståelse eller fremgangsmåte er meg mye mer uklart. Man kan sikkert gjerne si at hvis man har et spørsmål som det ikke går an å svare på uten å bruke fantasi, tro og religion så har man ikke formulert det på en måte som gir noen mening.


    At denne velferdstenkingen med sine grunnbegrep om lyst og lidelse er så greie å kjøre hjem er rett og slett fordi vi er så «indoktrinert» i dem.
    Det er jo utvilsomt en motiverende faktor for de fleste, men det utelukker jo på ingen måte andre verdier og peker heller ikke på noen nødvendig tilnærming til dem som ligger utenfor det vitenskapelige domene.


    Og; når det kommer til paradokser/selvmotsigelser etc. som vi finner i slike bøker som bibelen - og jeg mener de fins i mangfold - kunne det være at vi gjenfinner dem der fordi livet selv slik vi lever det innholder slike paradokser? Skulle vi gå hen å kritisere livet fordi det ikke er strengt logisk konsistent. (Det siste sagt ikke som en blankofullmakt til å havne inn i schizofrenien.)
    Det er jo ikke det spor underlig at en slik broket tekstsamling med så mange forfattere er full av selvmotsigelser og inkompatible partier og historier. Dette blir jo kun et problem for dem som måtte tro at de alle har den samme kilden eller åndevesen som skyggeforfatter. Det er jo noe som trekkes frem når man prøver å vise til hva boken er og ikke er. Det er jo også et nyttig verktøy for å vise til at det de kristne tror på ikke henger sammen eller gir noen som helst mening hvis man ikke begir seg hen over grensen til det absurde.
     
    P

    Parelius

    Gjest
    ^ Problemet er at det ikke er vitenskapelige svar på hva som gir livet mening og fylde. Vitenskapen kan hjelpe oss til mye, men hvordan skal den kunne svare på det? Det gies vel ikke noe vitenskapelig svar på hvorfor vi skal drive vitenskap engang…
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    dag1234 skrev:
    Gjestemedlem skrev:
    dag1234 skrev:
    Har ikke allverdens tro på wiki jeg heller.

    Men du, hvorfor skal jeg lete? Det var da du som kom med påstandene om at Bibelen ble omskrevet og om at nesten all psykisk uro kom pga religiøsitet. Jeg vil vite hvor du har det fra. Vær redelig nå.
    Half of New Testament forged, Bible scholar says

    By John Blake, CNN

    http://religion.blogs.cnn.com/2011/05/13/half-of-new-testament-forged-bible-scholar-says/comment-page-25/
    Står ingen ting der om at kirkemøtet i Nikea omskrev Bibelen. Heller ingen ting om at psykisk uro skyldes religion. Ellers er dette gammelt nytt.

    Det blir for billig å slenge ut sånt. Og det viser sviktende kunnskap om historien og kirkemøtets mandat.
    Jeg har vel ikke nevnt kirkemøtet i denne tråden så vidt jeg kan huske. Linken hadde vel ikke noen direkte sammenheng med det, annet enn som en kommentar på at "bibelen er omskrevet". Billig argument er det nok, men mye av tråden glir jo ut i tomme ubegrunnede enkeltsetninger og kommentarer.

    Kirkemøtet i Nikea var vel forøvrig en slags komittemøte der man stemte over hva som skulle være med i den offisielle kristendommen og ikke. Hva som skulle være "guds ord" og hva som ikke kunne brukes til dette formålet. Doktrinen om treenigheten stammer vel fra dette møtet. Forøvrig en ganske så underlig forestilling som jo gjør hele den sentrale historien med Jesu offer, lidelse og oppstandelse enda mer meningsløs.
     

    roesok

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.12.2009
    Innlegg
    1.113
    Antall liker
    74
    Parelius skrev:
    ^ Problemet er at det ikke er vitenskapelige svar på hva som gir livet mening og fylde. Vitenskapen kan hjelpe oss til mye, men hvordan skal den kunne svare på det? Det gies vel ikke noe vitenskapelig svar på hvorfor vi skal drive vitenskap engang…
    Viktig poeng. Samtidig ligger det vel i menneskets natur at vi vil søke svar på uavklarte eksistensielle spørsmål, hvordan ting henger sammen. For mange er vitenskapen en overordnet livsanskuelse. Enkelte mener å tro at vitenskapen på sikt vil gjøre religiøs tro overflødig for den vil gi svar på alt det som tro idag prøver å gi svar på. Er nok ikke så enkelt. Jo mer vi vet jo mer ser vi hvor lite vi vet.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn