Edge G CD-spiller = "VERDENS BESTE!!!!" ??

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Status
    Stengt for ytterligere svar.

Dr.No

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.07.2006
    Antall liker
    6
    Torget vurderinger
    15
    Mange har sikkert sympati for importøren i denne saken. Jeg vil også gjerne få uttrykke full sympati. Han har ikke gjort annet enn å forhandle en CD spiller som har fått godt skussmål overalt, og fra et velansett merke osv.
    Det er antagelig også 100% korrekt det han sier at i en CD-spiller gir innmatens flotte utseende ingensomhelst garanti for god lyd. Det kan videre være nedlagt masser av omhu fra produsenten på å finne frem til velydende løsninger osv.
    Hvis det er snakk om overprising, så er det atskillig værre eksempler på overprising i audioverdenen, for eksempel skulle ingen kopperledning med plastbekleding behøve å koste mer en 100 kroner meteren (er det noen av oss som mener).
    Sånn sett har de viste bildene vært uheldige. Men reaksjonene som de fleste av oss har hatt på dem har selvfølgelig også vært helt naturlig, og merket må svi for noe som FREMSTÅR som overprising, utfra vanlig skjønn. Bildet kan sef forandre seg om det fremkommer nye opplysninger, det kan man ikke se totalt bort fra. No

Voff

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Antall liker
    8.777
    Torget vurderinger
    1
    Dr.No skrev:
    Mange har sikkert sympati for importøren i denne saken. Jeg vil også gjerne få uttrykke full sympati. Han har ikke gjort annet enn å forhandle en CD spiller som har fått godt skussmål overalt, og fra et velansett merke osv.
    Det er antagelig også 100% korrekt det han sier at i en CD-spiller gir innmatens flotte utseende ingensomhelst garanti for god lyd. Det kan videre være nedlagt masser av omhu fra produsenten på å finne frem til velydende løsninger osv.
    Hvis det er snakk om overprising, så er det atskillig værre eksempler på overprising i audioverdenen, for eksempel skulle ingen kopperledning med plastbekleding behøve å koste mer en 100 kroner meteren (er det noen av oss som mener).
    Sånn sett har de viste bildene vært uheldige. Men reaksjonene som de fleste av oss har hatt på dem har selvfølgelig også vært helt naturlig, og merket må svi for noe som FREMSTÅR som overprising, utfra vanlig skjønn. Bildet kan sef forandre seg om det fremkommer nye opplysninger, det kan man ikke se totalt bort fra. No

Jeg har ingen sympati med importøren. Masse komponenter er riktignok ingen garanti for god lyd, men det er en misfortåelse at du betaler for god lyd. Hvordan prisetter du lyd? Hvilke kalkyler benyttes? Du betaler for utvikling, produksjonskostnader, komponentkostnader, pluss en "normal" fortjeneste. Utvikling, produksjons og komponentkostnader er i dette tilfellet ubestridelig nær null da "apparatet" og dets komponenter er produsert i milloner av eksemplarer. Da sitter vi igjen med en profittmargin som må regnes som ran. Det er dette saken dreier seg om.

JORFIN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2004
    Antall liker
    15
    Torget vurderinger
    22
    Voff skrev:
    Dr.No skrev:

Jeg har ingen sympati med importøren. Masse komponenter er riktignok ingen garanti for god lyd, men det er en misfortåelse at du betaler for god lyd. Hvordan prisetter du lyd? Hvilke kalkyler benyttes? Du betaler for utvikling, produksjonskostnader, komponentkostnader, pluss en "normal" fortjeneste. Utvikling, produksjons og komponentkostnader er i dette tilfellet ubestridelig nær null da "apparatet" og dets komponenter er produsert i milloner av eksemplarer. Da sitter vi igjen med en profittmargin som må regnes som ran. Det er dette saken dreier seg om.
    er klart at profittmarginen her er veldig høy, men ser man på prisen her i norge kontra andre land sammenlignet med andre produkter, så er kansje ikke importør man skal gå ut mot men heller produsenten ??

Dr.No

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.07.2006
    Antall liker
    6
    Torget vurderinger
    15
    Voff skrev:
    Dr.No skrev:

Jo men importøren har ikke laget den. og jeg tviler på at han har hatt noe behov for å skru av lokket. Mishaget (er det noe som heter det?) mitt i saken gjelder produsenten, inntil videre. No

ch

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2007
    Antall liker
    1.460
    I min verden er kompetanse verdt penger. Spesiell kompetanse er verdt enda mer penger.

Siden ingen i denne tråden tilsynelatende, så vidt jeg har oversikt over (49 sider and counting..), har vist at de har helt presis informasjon om kretsløsningen som er brukt, kan vi vel ikke utelukke at der ligger spesiell kompetanse bak produktet?
    Eller flaks.
    Og siden alle som har hørt denne spilleren uttaler at den låter fint (eller bedre) og når i tillegg markedet viser vilje til å betale prisen, så må spilleren være verdt prisen. Slik fungerer en fri markedsøkonomi.
    Finner dere en Denon spiller til 5kNOK som spiller like bra så kjøp den heller og vær glad.
    For en gjeng med "whinere". Har ikke sett på maken til tomprat og syting på et sånt tynt grunnlag. Men noe skal en vel fordrive dagene med.

K

KindOfBlue

Gjest
    Voff skrev:
    Dr.No skrev:

Fullt så enkelt er det ikke, Voff. Gigantprodusenter som Pioneer har et bredt produktregister å spre markedsføringskostnader over -- mens småprodusenter må hente marginer på de få enhetene de produserer. De skal dekke lønninger, frakt, markedsføring, forhandlerstøtte, pressekontakt, osv.
    Derfor oppstår absurditeter som Goldmunds DVD-spiller, som ikke kan prises lavt, siden den da vil skille seg vilt fra resten av sortimentet -- og som de kanskje velger å prise høyt, for å sikre seg en bedre margin. Alle monner drar.

Men det betyr ikke at vi som kjøper skal være blinde for at dette foregår -- og jeg syns at hifi-blader som har skrytt av Edge (eller Goldmund), uten å kikke under panseret, burde skamme seg. Og om de har sett etter, og latt være å si fra om hva de så, er det enda større grunn til å gå i skammekroken.

I en helhetskalkyle vil en produsent ha noen merkefakler som kanskje går med tap, og noen trauste travere som de henter marginer på, det er helt i orden. Og at det er utveksling mellom kost og utsalgspris er en del av kalkylen.
    Men du kan sannsynligvis kjøpe 100 innmater av typen du finner inne i denne spilleren, for hva den selges for, og det syns jeg det er i orden at vi diskuterer. (Jeg bygger nå på hva jeg ser i bildene -- mens vi avventer at en Edge-eier kan bekrefte at det er en rekke proprietære og unike kretser som forsvarer både pris og renommé!)

L

lark

Gjest
    La oss nå gå ut ifra at Edge-spilleren lyder fantastisk. Hvis det viser seg at innmaten er komplett identisk med en DVD-spiller til 2000 kroner, hvor mange av oss vil kunne innrømme at billigspilleren låter identisk med Edge spilleren?
    Den innrømmelsen vil nok sitte så langt inne at man ikke skimter den en gang.

KHH

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2005
    Antall liker
    18
    KindOfBlue skrev:
    Men det betyr ikke at vi som kjøper skal være blinde for at dette foregår -- og jeg syns at hifi-blader som har skrytt av Edge (eller Goldmund), uten å kikke under panseret, burde skamme seg. Og om de har sett etter, og latt være å si fra om hva de så, er det enda større grunn til å gå i skammekroken.
    Du nevner Philips, KoB..
    Er ikke B&O eid av Philips.?
    Åssen er en del av innmaten i B&O kontra pris.?
    Noen ganger så lurer jeg litt på om du sitter i glasshus og kaster stein.? ;D

Hvorfor skal de skamme seg.?
    Handler ikke dette om musikk og hva de gjenskaper av musikk.?

Hva i svarte har innmaten å si for sluttresultatet.?
    Om Edge er bedre enn andre spillere som koster mer, så ser jeg ingen grunn til at noen skal gå i skammekroken..

Nå har jeg ikke hørt Edge, men å snakke shit om et produkt som har "dårlig" innmat er noe det dummeste jeg har sett noen gang..
    Låter det shit kontra pris, så skal jeg være enig..

Si meg en ting, er det bare design som står i hode på dere.?
    Bare det ser pent ut og koster lite så er det samma F åssen det spiller.?
    Jeg klarer liksom ikke å se poengene deres her jeg..

Er det noen som har hørt at Edge låter skikkelig grusomt, slik det kommer frem i tråden etter utseende på innmaten.?

Jeg trodde faktisk det var litt mer voksne folk her inne, men nå lurer jeg jaggu på om dette har blitt en........barnehage.? :eek:
    ;D ;D

K

KindOfBlue

Gjest
    lark skrev:
    La oss nå gå ut ifra at Edge-spilleren lyder fantastisk. Hvis det viser seg at innmaten er komplett identisk med en DVD-spiller til 2000 kroner, hvor mange av oss vil kunne innrømme at billigspilleren låter identisk med Edge spilleren?
    Den innrømmelsen vil nok sitte så langt inne at man ikke skimter den en gang.
    Og det er vel interessant, er det ikke?
    Husker dere Roger Russel, med i kjerneteamet til McIntosh? Han er kabelagnostiker på sin hals, og forteller at McIntosh brukte standard AWG på messer, men måtte gå over til hifi-kabel av anerkjent merke, fordi besøkende ble så distrahert av strekket Russel mente var godt nok at de ble stående og diskutere dette, heller enn å lytte til komponenten. Når de byttet, sluttet kablene å være diskusjonsemne, dog mener Russel at lyden var identisk.

Det er vel samme fenomen i dette tilfellet?

Despite the effectiveness of Gordon's cable demonstration and the truth about speaker wire, people visiting the McIntosh room at the shows, who had not experienced the cable demonstration, were disturbed that we were using ordinary heavy zip cord instead of one of the popular brands of speaker wire. Instead of listening to the McIntosh speakers and electronics, they recalled "bad" things they had been told about "common" speaker wire and this promoted questions about the "inferior" wire being used. When we changed the wire to a popular brand of wire, customers were happy with the setup, and directed their attention to the McIntosh equipment.
    http://www.roger-russell.com/wire/wire.htm#thetruth

K

KindOfBlue

Gjest
    Rotekroken skrev:
    KindOfBlue skrev:

Du nevner Philips, KoB..

Nei. Philips og B&O hadde et samarbeid på 80-tall/tidlig 90-tall. Dengang hadde Philips aksjer i B&O, men det er ingen relasjon mellom dem nå. B&O bruker deler fra en rekke ulike leverandører, og leverer deler til andre (bl.a. ICEpower.

Helt sikkert i noen tilfeller tilsvarende. Jeg har kjøpt en tv, til full pris, til noe jeg senere er blitt fortalt er ca. 11 ganger mer enn kostpris.

Jeg kaster ikke stein, Rotekroken. Jeg kom sent til denne tråden, og ble like oppbragt som andre deltakere i tråden. Og jeg syns det er helt i orden at det stilles spørsmål.

Hvorfor skal de skamme seg?

Fordi det er alternativer, i samme prisleie, som representerer en helt annen relasjon mellom utførelse og utsalgspris. Og fordi det er grunn til å mistenke at Edge har hatt større midler til markedsføring, nettopp fordi de legger mindre innsats i komponenten, og mer i markedsføringen, enn produsenter som fortjener større respekt.

Til din opplysning: i mitt første samarbeid med B&O ble jeg kastet på hue ut fordi jeg var så kritisk til mange av deres komponenter, og til hva jeg anså som en underprioritering av mulighetene innenfor Audio.

K

KindOfBlue

Gjest
    Rotekroken skrev:
    Er det noen som har hørt at Edge låter skikkelig grusomt, slik det kommer frem i tråden etter utseende på innmaten.?
    Hva om ingen klarer å skille donorkomponenten fra Edge sin versjon, i en lyttetest? Er det noe å tenke på? Ingen har sagt at det vi ser låter grusomt. Jeg får mye kjeft her inne fordi jeg sier at digital signalbane er lik mellom flere komponenter enn vi tror -- her har vi en strålende anledning til å bevise dette.

R

Roysen

Gjest
    Nå er jeg litt amper!

Det har ved en rekke anledninger her blitt henvist til en tråd på audioasylum som igjen har vist utdrag fra en tråd på et taiwansk forum.

Jeg har nå funnet audioasylum tråden. Her fremkommer mye interresant som ryktesprederne her på sentralen har utelatt.

Tråden fra det taiwanske forumet handler egentlig om den andre spilleren som har fått mye omtale her på sentralen som rebranding.

I den taiwanske tråden har man funnet at i tillegg til de endringene som Goldmund informerer at de har gjort er selve transportmekanismen modifisert ved å bytte ut alle plast deler med deler av metall. I tillegg er mekanismen modifisert ved å implementere et disc-clamping system. Dette kommer ikke frem av bildene henvist til her på sentralen. Det er også gjort sammenligninger mellom standard Pioneer spiller og Goldmund spilleren av deltakerne i tråden. Goldmund blir klart foretrukket.

Hvorfor har disse fakta blitt utelatt av de som åpenbart har fulgt tråden?

Kanskje vi skal være forsiktige med forhastede sluttninger vedr. Edge også?

Mvh
    Roysen

L

lark

Gjest
    Imorgen skal jeg jamen spille CD'er på min Pioneer DV600 DVD-spiller, lytte kritisk og kvitte meg med alt som er av motforestillinger. Men lett blir det neimen ikke ;D ;D

K

KindOfBlue

Gjest
    Roysen - jeg var vel den første som satte inn denne pressemeldingen fra Goldmund, i den andre tråden? Og der sier Goldmund selv at det er gjort modifikasjoner, og at resultatet er klart bedre lyd. Og det ble vel både beskrevet og argumentert for i den tråden, bl.a. av deg?

Vedlegg

R

Roysen

Gjest
    Du har kommentert Goldmund i denne tråden også. Du vet sikkert best hva du har skrevet her selv. Goldmunds modifikasjoner er mer omfattende enn lagt frem og betydelig for lydkvaliteten.

De modifikasjonene som står beskrevet i tråden er ikke informert av Goldmund eller i denne tråden. Ei heller er det informert om at forumdeltakerne testet de to opp mot hverandre og at Goldmund ble klart foretrukket. Hva er årsaken til det?

Dersom noe i disse baner er gjort med Edgen vil vel det vanskelig la seg avsløre av de bildene vi har sett. Dette viser også at det ikke nødvendigvis er slik at produsentene ønsker å gi ut alle detaljer.

Jeg synes denne tråden er et grellt eksempel på massesuggesjon.

Om den er orkestrert eller ikke lar jeg hver enkelt bedømme selv.
    Mvh
    Roysen

K

KindOfBlue

Gjest
    Roysen skrev:
    Du har kommentert Goldmund i denne tråden også. Du vet sikkert best hva du har skrevet her selv. Goldmunds modifikasjoner som det viser seg at er mer omfattende enn lagt frem og betydelig for lydkvaliteten.

Jeg synes denne tråden er et grellt eksempel på massesuggesjon.
    Roysen - i tråden om innmat har jeg tom nevnt dine kommentarer om Goldmund, før du ble amper her.
    At en annen Pioneer-spiller bruker samme innmat førte til min "kjært barn har mange navn" kommentar, men det er vel også tilfelle?

Massesuggesjon innen hifi er det liten tvil om er et problem, men der har vi ulike innfallsvinkler når det gjelder både problemets art, og hva man skal gjøre for å få bukt med det.

Forøvrig ser jeg at nb har tillagt meg at jeg har lagt inn den taiwanske linken - det stemmer ikke. Men jeg kan vanskelig si meg uenig i hva den uttrykker.

Jeg kom over Edge-tråden etter at den hadde kjørt noen dager (må ærlig talt si at etter at jeg lyttet til Edge i vår ble jeg ikke videre entusiastisk, og at jeg derfor ikke klikket på tråden før den ble kommentert i en annen tråd.)

Det virker som om du er opprørt på vegne av produsenter som tar seg usedvanlig godt betalt for å pakke OEM i ny drakt? Greit nok, men jeg tror ikke du behøver å kikke etter noen konspirasjoner her.

Forøvrig vil jeg henvise deg til diskusjonen vedr. Goldmunds "tilbakevisning" på Head-Fi, de er sikkert også konspiratorer og med i orkestret: http://www.head-fi.org/forums/3745967-post161.html

rama

biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    21.760
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    Rotekroken skrev:
    KindOfBlue skrev:
    Du nevner Philips, KoB..

Om Edge er bedre enn andre spillere som koster mer, så ser jeg ingen grunn til at noen skal gå i skammekroken..

Nå har jeg ikke hørt Edge, men å snakke shit om et produkt som har "dårlig" innmat er noe det dummeste jeg har sett noen gang..

Jeg trodde faktisk det var litt mer voksne folk her inne, men nå lurer jeg jaggu på om dette har blitt en........barnehage.? :eek:
    ;D ;D
    snakker du om lyden, rotekroken?
    i så fall er du på feil jorde, siden de færreste her har uttalt seg om lyden på g cd - bortsett fra de som eier den eller har hørt den, naturligvis.
    det som har stått i sentrum for diskusjonen, handler om 1) opphavet til innmaten på g cd, 2) byggekvaliteten på sammen innmat, og 3) produsentens prispolitikk i forhold til hva de leverer.

tom-a

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.01.2003
    Antall liker
    516
    Torget vurderinger
    1
    Espen R skrev:
    Litt generelt om CD-spillere:

Jeg er litt skeptisk til mange "hypa" CD spillere. Mange av disse små produsentene gjør ett eller annet forferdelig galt lydmessig i mine ører, noe som skal tiltrekke oppmerksomhet og skape en annerledeslyd på ulike måter. En type lyd som gjør at noen lyttere sperrer opp ørene og tenker "Oiii, dette har jeg ikke hørt før". Et eksempel er denne Cd spilleren fra Lector som var skikkelig hypa blant noen anmeldere og brukere her på sentralen. I mine ører er en billig Sony spiller langt å foretrekke. Rett og slett fordi den gjør mindre galt. Lector'n spiller tregt uten transienthurtighet, litt mørkt, litt varmt, noe uoppløst i lyden; kort sagt så virker den som dårlig Lp-lyd. I mine ører!
    OT: Det er en beskrivelse ganske tatt på kornet for Lectoren. En mk oppdatering forbedret noe. Putter du imidlertid inn NOS Mullard M8162 rør i den, har man plutselig en helt annen spiller! - ikke vet jeg hvorfor (men testene ble nok i sin tid uten akkurat dette røret, og originalrøret var ikke bra ;))

aloz

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.10.2007
    Antall liker
    127
    Torget vurderinger
    2
    snakker du om lyden, rotekroken?
    i så fall er du på feil jorde,
    [/quote]

I følge trådstarters startinnlegg har vel rotekroken hvertfall et
    bein på riktig jorde? ;)

aloz

endrea

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    142
    Sted
    Bergen
    ;D ;D ;D ;D ;D ;D

ch skrev:
    I min verden er kompetanse verdt penger. Spesiell kompetanse er verdt enda mer penger.

Siden ingen i denne tråden tilsynelatende, så vidt jeg har oversikt over (49 sider and counting..), har vist at de har helt presis informasjon om kretsløsningen som er brukt, kan vi vel ikke utelukke at der ligger spesiell kompetanse bak produktet?
    Eller flaks.
    Og siden alle som har hørt denne spilleren uttaler at den låter fint (eller bedre) og når i tillegg markedet viser vilje til å betale prisen, så må spilleren være verdt prisen. Slik fungerer en fri markedsøkonomi.
    Finner dere en Denon spiller til 5kNOK som spiller like bra så kjøp den heller og vær glad.
    For en gjeng med "whinere". Har ikke sett på maken til tomprat og syting på et sånt tynt grunnlag. Men noe skal en vel fordrive dagene med.
    ;D

endrea

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    142
    Sted
    Bergen
    ;D ;D ;D ;D ;D ;D
    Rotekroken skrev:
    KindOfBlue skrev:
    Du nevner Philips, KoB..

;D ;D

Bx

Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Antall liker
    4.585
    lark skrev:
    Bx skrev:
    lark skrev:
    Denon lager veldig gode DVD-spillere ;D
    Hvis man bypasser et par opamper og noen seriekoplede kondiser på utgangen, gjør noe med den transistorstyrte faderen, eller erstatter hele analogsteget - og dessuten oppgraderer hele strømforsyingen - ja så får man high end lyd i mange Denonspillere.
    Hadde engang i forrige århundre en Yamaha CDX 1060 som i utgangspunktet låt veldig godt. Jeg hentet ut signalet før muting-kretsløpene på utgangen og satte et par ekstra RCA-kontakter på bakplaten. Dermed låt spilleren dramatisk mye bedre. Ulempen var et voldsomt brak i høyttalerene hver gang jeg slo av eller på spilleren hvis forsterkeren var på.
    Jepp - for masseprodusentene er det nok minst like viktig å lage idiotsikre spillere som å maksimere lydkvaliteten. Dessuten så skal de jo ha litt å gå på til de høyere prisede spillerne sine. Men for oss entusiaster så er det vel egentlig en selvfølge at effekttrinnet skal slås på sist og slås av først ;)

Bx

Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Antall liker
    4.585
    Voff skrev:
    Du glemte det tredje og korrekte alternativet;

3) Edge har ikke gjort noe grep. Komponentene og kretsene er masseprodusert i Taiwain og står i billige DVD spillere. Andre kunder av disse komponentene selger produktet for en slikk og ingenting. Edge tar 55.000kr. Ukontroversielt? Ja, det er vel derfor denne tråden er så lang.... ::)
    Jeg kan ikke se at dette er dokumentert.

Voff

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Antall liker
    8.777
    Torget vurderinger
    1
    J.Finvaag skrev:
    er klart at profittmarginen her er veldig høy, men ser man på prisen her i norge kontra andre land sammenlignet med andre produkter, så er kansje ikke importør man skal gå ut mot men heller produsenten ??
    Bevares. Men jeg vil heller ikke støtte importører som pusher slikt. Nå selger jo Audiofreaks Conrad Johnson også så det er jo synd at jeg ikke vil handle med dem....Man har da sine prinsipper. :'(
    Jeg blir kraftig provosert av det jeg ikke kan se som annet enn et forsøk på ren svindel.
    Det faktum at Edge ikke engang har vært anstendige nok til sette inn et skikkelig drivverk og skuffe i en spiller til 55.000kr sier vel sitt om kynismen. Har nøyet seg med et drivverk til 20kr. Nå tenker ikke jeg på lyd, men på holbarhet og levetid. Et CD drivverk er mekansik komponent som snurrer med betydelige omdreininger. En ingeniør vil kunne fortelle deg hvor mange brukertimer du kan få ut av et slikt drev. Du vil bli sjokkert.....

Voff

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Antall liker
    8.777
    Torget vurderinger
    1
    Roysen skrev:
    I den taiwanske tråden har man funnet at i tillegg til de endringene som Goldmund informerer at de har gjort er selve transportmekanismen modifisert ved å bytte ut alle plast deler med deler av metall. I tillegg er mekanismen modifisert ved å implementere et disc-clamping system. Dette kommer ikke frem av bildene henvist til her på sentralen. Det er også gjort sammenligninger mellom standard Pioneer spiller og Goldmund spilleren av deltakerne i tråden. Goldmund blir klart foretrukket.

Hallo! Hva tar Goldmund for denne spilleren 90.000kr?. 90.000kr for en lettere (og da mener jeg lett) modifisert Pioneer. Er det umulig for enkelte å se at man blir rundlurt? Jeg trenger ikke å lytte på denne for vite at den ikke er verdt penga. En modifisert Pioneer er ikke verdt de penga. Hvis Goldmund skulle ha modifisert en Pioneer PD-95, som virkelig er pent bygd, så hadde den vel kostet en million. Du kan ikke gjøre gråstein til gull med enkle midler. Og da tenker jeg lyd. Hvis man tar hensyn til hva delekostnadene er, blir det hele absurd.
    Hvis det virkelig er hold i hva Goldmund og Edge gjør, betyr det at billige CD spillere er fantastisk bra og gjør det å bruke 55.000kr på CD spiller det rene idioti.

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    27.613
    Torget vurderinger
    27
    Bx skrev:
    Voff skrev:
    Du glemte det tredje og korrekte alternativet;

3) Edge har ikke gjort noe grep. Komponentene og kretsene er masseprodusert i Taiwain og står i billige DVD spillere. Andre kunder av disse komponentene selger produktet for en slikk og ingenting. Edge tar 55.000kr. Ukontroversielt? Ja, det er vel derfor denne tråden er så lang.... ::)
    Jeg kan ikke se at dette er dokumentert.
    Enig med deg Bx. Personlig mener jeg det er en ganske drøy påstand du kommer med Voff, om du ikke kan dokumentere den (hvordan vet du at det er det korrekte alterantivet)?

Har forresten hatt med meg Edge til et annet medlem i OAS ikveld, bare så de andre i klubben hadde mulighet for å lytte til spilleren.

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    3.371
    Voff skrev:
    Roysen skrev:

Hallo! Hva tar Goldmund for denne spilleren 90.000kr?. 90.000kr for en lettere (og da mener jeg lett) modifisert Pioneer. Er det umulig for enkelte å se at man blir rundlurt?
    Vi blir alle rundlurt fra tid til annen. Eller skal vi si "rundlurt". Når Idun tar en lett modifikasjon på ketchupflaska sånn at den står på hodet istedenfor føttene, da setter de opp prisen med 40% pr kg ketchup. Folk kjøper, er det lureri ?

KHH

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2005
    Antall liker
    18
    Espen R skrev:
    Vi blir alle rundlurt fra tid til annen. Eller skal vi si "rundlurt". Når Idun tar en lett modifikasjon på ketchupflaska sånn at den står på hodet istedenfor føttene, da setter de opp prisen med 40% pr kg ketchup. Folk kjøper, er det lureri ?
    Koster faktisk en del mer penger og produsere de flaskene, så jeg syns prisen er til dels forsvarlig..
    Vi har et valg så lenge begge modellene er i handelen, vil du ha den ene eller vil du ha den andre.?
    Hadde Idun kommet med kun den nye varianten og ikke latt folk få velge, så skulle jeg vært litt mer enig med deg, da er det ting som blir tredd nedover ørene på oss, men det har ikke Idun valgt å gjøre, ikke foreløpig hvertfall..
    Noen velger kanskje FirstPrice ketchupen også ;D

Vi lever i et fritt land og kan velge hva vi vil bruke pengene våre på..
    Er dette så veldig vanskelig da.?

KHH

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2005
    Antall liker
    18
    aloz skrev:
    bein på riktig jorde? ;)

aloz
    Takk..
    Det er vel fremdeles i tråd med trådstarters påstand at vi diskuterer i denne tråden vel.?
    Har opp til flere ganger fått passet påskrevet (som å skvette vann på gåsa ;D) av flere som kun skriver OT her..
    Kanskje de skal komme tilbake på landjorden og diskutere det som er hensikten her.? ::)

Forøvrig så syns jeg det er litt moro at folk driter seg loddrett ut her også ;D

T

Tølper

Gjest
    Rotekroken skrev:
    Espen R skrev:
    Koster faktisk en del mer penger og produsere de flaskene, så jeg syns prisen er til dels forsvarlig..
    Vi har et valg så lenge begge modellene er i handelen, vil du ha den ene eller vil du ha den andre.?
    Hadde Idun kommet med kun den nye varianten og ikke latt folk få velge, så skulle jeg vært litt mer enig med deg, da er det ting som blir tredd nedover ørene på oss, men det har ikke Idun valgt å gjøre, ikke foreløpig hvertfall..

Truismer som disse er så alt for lette å "forstå", å forstå at de ikke nødvendigvis korrelerer med virkeligheten krever derimot litt innsas, imho.

Om det skulle være tilfelle at dette er genriske deler fra en oem produsent til en ubetydelig verdi, noe EDGE og Importør har hatt full anledning til å motbevise og som alle indisiene peker i retning av, så er jo dette uhyre interessant. Og om denne informasjonen ikke var tilgjengelig for kjøper, så gjorde han neppe et fritt valg når han kjøpte en generisk dvd-spiller til 55 tusen.

Uten at jeg påstår at dette er tilfellet, det kan bare virke slik og det er hva tråden har endt opp å handle om. At noen hifi-interesserte vil skyve denne problemstillingen under teppet er noe besynderlig.

Dette ligner en sak for forbruerrådet, i alle fall om det skulle dukke opp noen konkrete bevis som peker i denne retningen.

KHH

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2005
    Antall liker
    18
    Voff skrev:
    J.Finvaag skrev:
    Bevares. Men jeg vil heller ikke støtte importører som pusher slikt. Nå selger jo Audiofreaks Conrad Johnson også så det er jo synd at jeg ikke vil handle med dem....Man har da sine prinsipper. :'(
    Jeg blir kraftig provosert av det jeg ikke kan se som annet enn et forsøk på ren svindel.
    Det faktum at Edge ikke engang har vært anstendige nok til sette inn et skikkelig drivverk og skuffe i en spiller til 55.000kr sier vel sitt om kynismen. Har nøyet seg med et drivverk til 20kr. Nå tenker ikke jeg på lyd, men på holbarhet og levetid. Et CD drivverk er mekansik komponent som snurrer med betydelige omdreininger. En ingeniør vil kunne fortelle deg hvor mange brukertimer du kan få ut av et slikt drev. Du vil bli sjokkert.....
    At du velger å la være å handle av en forhandler, det er vel ikke noe som du behøver å annonsere her.?
    Ser ikke at det har noe som helst med tråden å gjøre.?

Prøver du å styre hva en forhandler velger å ha på sitt lager.?
    Er dette noe som er opp til deg, eller er det lov for han å ta sine egne valg.?
    Det er vel ingen som truer deg til det ene eller det andre her.?
    Du er gammel nok til å foreta dine egne valg.?

Alt dette ser jeg på som rene påstander og håper du kan forsvare de med konkrete fakta..
    Det jeg lurer på er følgende:
    Har du hørt at Edge spilleren ikke er verdt pengene sine kontra konkurrenter i samma prisklasse.?
    Jeg trekker frem lyd, for det er hva trådstarter kom med som hovedargument..

Hva vet du om holdbarhet og levetid på det drivverket.?
    Jeg sitter med en PC som har Creative 4x CDrom spiller, den koster jo nada den gangen, ja det må vel være minst 12 år siden jeg kjøpte den, men snurrer jaggu ennå etter alle de årene..
    Finnes det noen fasit på hvor lenge et "rimelig" drev holder.?

Så må jeg få spørre deg om en annen ting..
    De gamle ES spillerene til Sony som har så ekstreme drev/skuff at du kan løfte 15 kilos spiller i skuffen, låter de bedre enn Edge sin spiller.?
    Finnes det noen konkrete beviser man kan feste dette opp til.?
    Ser sikkert vesentlig bedre ut oppi en ES spiller også, står en her i stua her men jeg har nada interesse av å åpne den, for jeg hører ikke forskjell om det er pent og ryddig innvendig eller om det er stygt og uryddig, slike gullører har jeg ikke :-[

Jeg kan ikke forsvare eller angripe Edge på noen måte, for jeg har ikke hørt den, så jeg er passifist og vil bare bli opplyst..
    Kjell

KHH

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2005
    Antall liker
    18
    Tølper skrev:
    Rotekroken skrev:
    Espen R skrev:

Truismer som disse er så alt for lette å "forstå", å forstå at de ikke nødvendigvis korrelerer med virkeligheten krever derimot litt innsas, imho.

Om det skulle være tilfelle at dette er genriske deler fra en oem produsent til en ubetydelig verdi, noe EDGE og Importør har hatt full anledning til å motbevise og som alle indisiene peker i retning av, så er jo dette uhyre interessant. Og om denne informasjonen ikke var tilgjengelig for kjøper, så gjorde han neppe et fritt valg når han kjøpte en generisk dvd-spiller til 55 tusen.

Uten at jeg påstår at dette er tilfellet, det kan bare virke slik og det er hva tråden har endt opp å handle om. At noen hifi-interesserte vil skyve denne problemstillingen under teppet er noe besynderlig.

Dette ligner en sak for forbruerrådet, i alle fall om det skulle dukke opp noen konkrete bevis som peker i denne retningen.
    Så kan vi snu litt på dette..
    Hva om han som har kjøpt Edge spilleren har testet den mot mange konkurrenter og funnet den vesentlig bedre.?
    Tror ikke at noen er så rike at de bruker 55k på en spiller som de ikke har testet opp mot annet, eller jeg kan jo ta feil ;D

Nå vet jeg ikke hvem DVD spiller det er snakk om, men det er sikkert lett å få tak i den spilleren på en eller annen måte..
    Hva med en test av den påståtte DVD spilleren opp mot Edge.?
    Noen som kunne tenkt seg å foreta en slik test.?
    Det kunne vært moro å faktisk testet "teori" opp mot praksis her..

Har ikke fått med meg alt, men er Peter D informert om tråden her og sagt seg villig til å være med.?
    Om han velger å være passiv så er det faktisk hans valg, men det kunne vært på sin plass om han kom med noen fakta på bordet..

Som sagt så er jeg helt passiv og stiller bare en del spørsmål her..
    Men jeg syns at fakta burde komme på bordet, om sannheten er det ene eller det andre..
    Jeg vil heller ikke la meg lure av noen, så jeg ser positivt på at vi kanskje kan luke ut slike "feller" i hobbyen, men denne tråden har vel kanskje strekt dette litt vel langt.?

Audambre

Fersking
    Ble medlem
    16.08.2008
    Antall liker
    0
    Endre Askeland skrev:
    ;D ;D ;D ;D ;D ;D
    Rotekroken skrev:
    aloz skrev:
    bein på riktig jorde? ;)

aloz
    Forøvrig så syns jeg det er litt moro at folk driter seg loddrett ut her også ;D
    Endre Askeland skrev:
    Det grønne kretskortet er Edge sin egenutviklede D/A-konverter. Kanskje kan den ha noe å gjøre med den utrolige gode lydkvaliteten som spilleren leverer ;)

Fosse skrev:
    Bare et utklipp.
    Dette kortet ser tilsynelatende ut som et Philips kontrollerkort - hvem er det som driter seg ut?

J

JAE

Gjest
    Audambre skrev:
    Endre Askeland skrev:
    ;D ;D ;D ;D ;D ;D
    Rotekroken skrev:
    aloz skrev:
    bein på riktig jorde? ;)

aloz
    Endre Askeland skrev:
    Det grønne kretskortet er Edge sin egenutviklede D/A-konverter. Kanskje kan den ha noe å gjøre med den utrolige gode lydkvaliteten som spilleren leverer ;)

Fosse skrev:
    Bare et utklipp.
    Dette kortet ser tilsynelatende ut som et Philips kontrollerkort - hvem er det som driter seg ut?

Ordet "tilsynelatende" er ikke bevis nok,bare en påstand,og det er jo i dette at skoen trykker,det blir slengt ut en masse påstander,og etter hvert som sidene ruller,så blir disse påstandene litt "kaniner til elefanter".

Viss noen kan komme opp med skikkelige bevis for sine påstander,er vel mye gjort.

Mang et medlem,for ikke å snakke om bransjefolk,som bør gå fremfor med et godt eksempel,og ikke benytte første tjangs,til all denne unødvendige,smålige nedrakkingen,og slår vi sammen all denne negative kritikken,så får jo Edge spilleren,prisen kr.198,-og over helgen er den på tilbud til kr,98-

Jeg personlig har ingen problemer å tro på at denne spilleren er bra,selv om jeg aldri har hørt den,men klart den har fått en ripe i lakken,bare ikke sandblås den unødvendig

K

KindOfBlue

Gjest
    Rotekroken skrev:
    Har ikke fått med meg alt, men er Peter D informert om tråden her og sagt seg villig til å være med.?
    Om han velger å være passiv så er det faktisk hans valg, men det kunne vært på sin plass om han kom med noen fakta på bordet..
    Via pm er jeg blitt fortalt at Petter D har vært i telefonisk kontakt med andre hfs-medlemmer, i forbindelse med denne tråden, så han følger den.

Flageborg

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Antall liker
    3.351
    Torget vurderinger
    0
    Sitat fra www.audiofreaks.no:

"Edge G CD - HFS

På Hifisentralen har det i de siste dager blitt fremsatt ulike påstander om GCD.

Her kan du lese litt om våre tanker rundt denne CD-spilleren.

La det ikke være noen tvil, vi tar ikke inn ett eneste produkt vi ikke står 100 % inne for. Lydmessig og driftsmessig!
    "

Status
    Stengt for ytterligere svar.
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn