Edge G CD-spiller = "VERDENS BESTE!!!!" ??

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Status
    Stengt for ytterligere svar.

bambadoo

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Antall liker
    11.768
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Slettet et innlegg da det fort kan mistolkes i negativ retning. Beklager dette, men det er for å holde tråden under kontroll. Om det er spørsmål som skal svares på, prøv å ha litt belegg for uttalelsene.
    Så sitter jeg litt i en dobbeltrolle da jeg har uttalt meg i tråden og samtidig er moderator. Skal forsøke etter beste evne å holde meg på alle måter rederlig og upartisk (om det er noen parter da)

Ketil

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.05.2004
    Antall liker
    891
    bambadoo skrev:
    Slettet et innlegg da det fort kan mistolkes i negativ retning. Beklager dette, men det er for å holde tråden under kontroll. Om det er spørsmål som skal svares på, prøv å ha litt belegg for uttalelsene.
    Så sitter jeg litt i en dobbeltrolle da jeg har uttalt meg i tråden og samtidig er moderator. Skal forsøke etter beste evne å holde meg på alle måter rederlig og upartisk (om det er noen parter da)
    Det var nå bare fleip da....

pedal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    4.287
    Torget vurderinger
    1
    Kabeldragern skrev:
    Min Onkyo Integra spiller fra 1995 inneholder gode audio-komponenter og er fylt helt opp med kretskort og trafoer. Merk; en trafo til digitaldel og en trafo til analogdel ;). Men låter den bedre enn Edge? Selvfølgelig ikke!

Det er da ikke innmaten og/eller om det er OEM eller ikke...

Lyden teller!
    Hei Kabeldrageren!

Jeg husker en test i danske High Fidelity for noen år siden, tror det var en Pioneer spiller eller forsterker, hvor det innvendige "kobber-chassiet" viste seg å være kobbermaling på metall av ukjent type...

Hvis du fremdeles har lokket av på din Onkyo, kunne du ha skrapet litt innvendig med en spiss gjennstand for å se om det ER kobberplater?

(Når vi først er i granskningsmodus).

KJ

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Antall liker
    4.745
    Torget vurderinger
    1
    pedal skrev:
    ...

Jeg husker en test i danske High Fidelity for noen år siden, tror det var en Pioneer spiller eller forsterker, hvor det innvendige "kobber-chassiet" viste seg å være kobbermaling på metall av ukjent type...

Hvis du fremdeles har lokket av på din Onkyo, kunne du ha skrapet litt innvendig med en spiss gjennstand for å se om det ER kobberplater?

o.t. ... som regel er dette en eller annen form for kobberbelagt (oftest plettert trur eg) stålplate. Rent kobber er vanligvis for mykt og dyrt til å bli brukt som «bærende elementer» i chassis.

mvh
    KJ

Høvdingen

The big chief
    Administrator
    Ble medlem
    01.01.2001
    Antall liker
    6.139
    Torget vurderinger
    2
    brand-x skrev:
    Det er i hvertfall utrolig høpløst av Høvdingen å ikke sjekke litt bedre enn med henvisning til importøren...

jeg håper bare Høvdingen setter den demokratiske rett til å uttale seg for "tvilerne" høyest, fremfor å drive med produktbeskyttelse...
    Når jeg så bildet som ble lagt ut i starten av tråden så skal jeg innrømme at jeg aldri ville trodd at dette var innmaten i et slikt renomert produkt, og jeg sendte en mail til Audiofreaks for å høre om dette kunne være tilfelle. Jeg fikk til svar at dette bilde ikke var korrekt bilde av innmaten, og jeg la ut mitt innlegg basert på denne tilbakemeldingen.

Jeg ser jo nå bilde som ble lagt ut er helt korrekt, og jeg her gikk jeg fem på. Jeg trodde denne tråden var ment å sverte Audiofreaks, og jeg fant det veldig usannsynlig at en spiller til kr. 55.000 skulle ha en slik innmat.

Jeg kan bare legge meg langflat i forhold til Brand-X sin kritikk.

Mvh
    Høvdingen

Kabeldragern

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.01.2003
    Antall liker
    1.190
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    1
    pedal skrev:
    Hei Kabeldrageren!

Det ikke kobberplate nei, men en slags tykk plettering. Skal visst hindre HF inn og utstråling. Aner ikke om det virker... Men tøft! ;D

P

Parelius

Gjest
    Høvdingen skrev:
    Når jeg så bildet som ble lagt ut i starten av tråden så skal jeg innrømme at jeg aldri ville trodd at dette var innmaten i et slikt renomert produkt, og jeg sendte en mail til Audiofreaks for å høre om dette kunne være tilfelle. Jeg fikk til svar at dette bilde ikke var korrekt bilde av innmaten, og jeg la ut mitt innlegg basert på denne tilbakemeldingen.

Jeg ser jo nå bilde som ble lagt ut er helt korrekt, og jeg her gikk jeg fem på. Jeg trodde denne tråden var ment å sverte Audiofreaks, og jeg fant det veldig usannsynlig at en spiller til kr. 55.000 skulle ha en slik innmat.
    (Min uth.)

Det trenger de ingen hjelp til, ser det ut som.

Ketil

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.05.2004
    Antall liker
    891
    Det at spilleren er enkelt oppbygd behøver strengt tatt ikke tillegges noen betydning i forhold til det endelige sluttproduktet; lyden. KISS (keep it simple stupid) er et velkjent hifi begrep. På en eller annen måte må det være implementert noen geniale idéer i designet av spilleren siden den etter fleres oppfatning, bl.a, Hr Solstad's, låter så fortreffelig.

Det som jeg synes er mer foruroligende er at siden det rent materielt må medføre ganske beskjedne produksjonskostnader å lage en Edge G CD, betyr det at avansen må være enorm på et produkt som selges til kr 55 000. Kanskje en liten advarsel om at man bør velge sine hifi produkter med omhu for ikke at denne bransjen skal få rykte på seg for å være klondyke for de som er ute etter lettjente penger.

draapen

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.02.2007
    Antall liker
    9
    Helt enig...Ikke alle som hadde gjort dette...Bra Fosse

Mvh

John_Harald

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Antall liker
    1.854
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    Parelius skrev:
    Høvdingen skrev:

(Min uth.)

1. Denne spilleren kan være verdt i lydkvalitet 55k og spille bedre enn mye annet i prisklassen.
    2. Audiofreaks kan ha rett i at det er noen forskjeller på spillerene. Ser ut som bla at strømforsyning er 110 volt?

Kabeldragern

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.01.2003
    Antall liker
    1.190
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    1
    Nå er jeg så heldig at jeg har hørt denne Edge spilleren. Jeg synes den spillte flott! Den oppførte seg som en High-End spiller på alle måter. Ble prøvd både på transistor- og rørforsterkere. Jeg likte lyden veldig godt.

Om den er verdt 55.000,-? Helt sikkert, men jeg opererer ikke i denne prisklassen så for meg har det uansett vært uaktuelt på alle måter.

Men jeg må medgi at ordene "Keiserens nye klær" dukker opp i hodet når jeg ser oppi denne spilleren og til den prisen.... For mitt vedkommende så blinker varsellysene hver gang jeg hører på utstyr i denne prisklasse; Blink, blink, Keiserens nye klær? Blink, blink...

"Keiserens nye klær"
    http://home.hib.no/mediesenter/mytobib/eventyr/kl%E6r01.html

P

Parelius

Gjest
    John_Harald skrev:
    Parelius skrev:
    Høvdingen skrev:

(Min uth.)

1. Denne spilleren kan være verdt i lydkvalitet 55k og spille bedre enn mye annet
    Be my guest. Jeg bruker huet også, og er som sagt ikke slave av devisen; ting er verdt det folk er villig til å betale. Til det fins det for mange forskjellige folk.
    2. Audiofreaks kan ha rett i at det er noen forskjeller på spillerene
    Det er mulig. Men det holder de tungen godt i ro for å si noe om.

LydMekk

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.08.2003
    Antall liker
    2
    Hah! Ler meg langflat! Importøren har nå fått smekk på lanket så det holder! Å hevde at ting ikke er som de er inntil en kunde tar av lokket er forsmedelig. I tillegg er det nevnt i herverende test at imp. støydemper kabinettet innvendig med asfaltplater før levering? Stod det i Hjemmekino som kom forleden dag. Ser ikke noe til dette på bildet fra Fosse? Stemmer ikke DET heller ? Dårlig... :(

Pent kabinett men håper ikke flere handler denne for 55K.

Prisen bør vel kraftig ned?

N

nb

Gjest
    John_Harald skrev:
    1. Denne spilleren kan være verdt i lydkvalitet 55k og spille bedre enn mye annet i prisklassen.
    2. Audiofreaks kan ha rett i at det er noen forskjeller på spillerene. Ser ut som bla at strømforsyning er 110 volt?
    Jeg er ganske sikker på at man finner tilsvarende deler i spillere til ca 1/50 av prisen. Det skriker OEM av printkortene, bare se på formen på de. Og innvendige RCA-kontakter? For meg er det helt åpenbart at dette er standardvare pakket pent inn. Jeg tror ikke dette er et enestående tilfelle for å si det slik.

Kanskje ikke så rart at drivverket støyer på disse spillerene?

Forsatt noen som synest enekeltes påstander om at veldig billig kan låte like bra som veldig dyrt er like absurde?

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    25.620
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Det brune kortet er av samme kvalitet som det som sitter i de billigste av de billigste hifiapparater. Ensidet, ikke gjennomplettert, bøyler, you name it. Slikt har ikke så mye å si når apparatet er nytt, men det eldes fortere enn et skikkelig print.
    Sjekk oppi en Linn, en Naim, en Bryston. For prisen som kreves for Edge CD må man kunne forvente premiumkvalitet på enkeltdelene, selv om det låter bra.

U

utgatt60135

Gjest
    Ketil skrev:
    Det at spilleren er enkelt oppbygd behøver strengt tatt ikke tillegges noen betydning i forhold til det endelige sluttproduktet; lyden. KISS (keep it simple stupid) er et velkjent hifi begrep.
    Men tenkt deg om det ytre skallet hadde sett like billig ut ::). Hvordan hadde salget gått da? Selv om den låter meget godt?

KJ

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Antall liker
    4.745
    Torget vurderinger
    1
    Kabeldragern skrev:
    ...
    Men jeg må medgi at ordene "Keiserens nye klær" dukker opp i hodet når jeg ser oppi denne spilleren og til den prisen.... For mitt vedkommende så blinker varsellysene hver gang jeg hører på utstyr i denne prisklasse; Blink, blink, Keiserens nye klær? Blink, blink...
    ...
    Da gjenstår det bare å finne den Pioneer (eller what ever) spilleren som OEM delene er plukket ut av, for å gjøre en liten sammenlikningstest.

Har «Pioneer» laget en 55K kr DVDspiller som de selger for en slikk og ingenting, eller har Edge vært ute med tryllestaven for å lage gull av gråstein?

mvh
    KJ

aloz

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.10.2007
    Antall liker
    127
    Torget vurderinger
    2
    Hei,
    her er et bilde av innmaten til min E-soound E5 cd spiller.
    Jeg er selv helt fornøyd med den.(har aldri åpnet den opp for å se inni den)
    Den har gjort det helt ok i flere tester,men aldri blitt karakterisert som en ultimat cd-spiller
    Til tross for dette er den "stapp full" av komponenter. Ryddig er det også.
    Faen heller....etter det jeg har lært av denne tråden burde den spille betraktlig bedre enn det jeg opplever!

Vedlegg

LydMekk

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.08.2003
    Antall liker
    2
    Altså, Edge er for små til å lage egne transportmekanismer osv. Den er grei. De må handle eksternt. Forstår det full ut. Mange gjør det.

Det man reagerer på er, skal vi si, mangelen på innmat/komponenter, byggekvalitet på annet enn chassis for 55K i dagens marked.

Viser til Rodas bilde av egen Marantz spiller til 30K, slik skal det se ut i en "High-End" spiller. Hvis Edge's så likedan ut ville ingen reagert uansett OEM eller ikke.

P

Parelius

Gjest
    lark skrev:
    Det brune printet har mange likheter med power-printet i DVD-spilleren Pioneer DV696.
    Se bilder. Pioneer øverst
    Den spilleren har jeg! Selges for 25.000! Meget pent brukt.

N

nb

Gjest
    Bildet på innmaten av Edgen (det jeg la ut med orientalsk tekst) har vært postet av en annen på sentralen for under en måned siden. Da var det ingen som reagerte...

rama

biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    21.755
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    jeg leste cormac mccarthys fantastiske "the road" i sommer.
    samme forfatteren som skrev "no country for old men".

"the road" handler om far og sønn på vandring i et postapokalyptisk landskap.
    de forsøker å holde fast på humaniteten. de "bærer lyset" i seg.
    de fleste andre overlevende er blitt kannibalistiske, brutale og dyriske i kampen for tilværelsen.

far lærer sønn bl.a. at "dersom man lyver om små ting, så kan man lyve om store ting også".

lurer fælt på hva som er inni disse:

LydMekk

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.08.2003
    Antall liker
    2
    Troverdigheten til merket fikk seg ihvertfall et skudd for baugen...

Kabeldragern

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.01.2003
    Antall liker
    1.190
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    1
    En bør kanskje være litt forsiktig med å felle en "dom" over Edge.

Jeg er SIKKER på at det finnes andre, dyrere high-end spillere som ser billigere ut innvendig og iallefall utvendig!

Ikke dumt å tenke på før ett merke ensidig blir uthengt...

N

nb

Gjest
    Kabeldragern skrev:
    Jeg er SIKKER på at det finnes andre, dyrere high-end spillere som ser billigere ut innvendig og iallefall utvendig!

Goldmund har jo en spiller som har stort sett samme komponenter som en Pioneer DVD til en tusing. Det finnes helt sikkert flere.

Ludo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    888
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    1
    Hysterisk bra tråd, tøft Fosse at du viste oss innmaten i spilleren!

pks

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.10.2006
    Antall liker
    3
    Kabeldragern skrev:

Billigere innvendig skal vel godt gjøres.

PK

Z

Zomby_Woof

Gjest
    pks skrev:
    Kabeldragern skrev:

Billigere innvendig skal vel godt gjøres.

PK
    Skulle mene det, ja.

Tipper mest penger gikk til kabinettet, med klar margin. Deretter pappesken den kom i, og til slutt innmaten. ;)

Når det er sagt, kan naturligvis spilleren være særdeles god lydmessig. Det samme kan sies om Cambridge sin, til tross for langt dyrere innmat og utsalgspris på en 20-del.

Ketil

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.05.2004
    Antall liker
    891
    Lyngen skrev:
    Ketil skrev:
    Det at spilleren er enkelt oppbygd behøver strengt tatt ikke tillegges noen betydning i forhold til det endelige sluttproduktet; lyden. KISS (keep it simple stupid) er et velkjent hifi begrep.
    Men tenkt deg om det ytre skallet hadde sett like billig ut ::). Hvordan hadde salget gått da? Selv om den låter meget godt?
    Det som er litt foruroligende er at det ut fra rene produksjonskostnader antageligvis er mulig å lansere en cd spiller til rundt 1000 lappen, som rent lydmessig kan konkurrere med spillere opp til 100 000. Da kan man lure på hva man egentlig betaler for når tusenlappene flyr.

Men det hadde jo vært artig hvis denne spilleren hadde vært lansert med et vanlig plastchassis til 3000. Ville den da blitt betegnet som god til prisen av f.eks. skribent Solstad i Hjemmekino?

John_Harald

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Antall liker
    1.854
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    Ketil skrev:
    Lyngen skrev:
    Ketil skrev:
    Det som er litt foruroligende er at det ut fra rene produksjonskostnader antageligvis er mulig å lansere en cd spiller til rundt 1000 lappen, som rent lydmessig kan konkurrere med spillere opp til 100 000. Da kan man lure på hva man egentlig betaler for når tusenlappene flyr.

Men det hadde jo vært artig hvis denne spilleren hadde vært lansert med et vanlig plastchassis til 3000. Ville den da blitt betegnet som god til prisen av f.eks. skribent Solstad i Hjemmekino?
    Solstad kan ha rett eller Solstad kan ha feil ;)

Hvordan kan noen av dere dømme denne spilleren på bakgrunn av hvordan den ser ut inni, uten å selv å ha hørt den selv? Det blir som at jeg skulle dømme noen dere på bakgrunn av hvordan dere ser ut inni ;)

N

nb

Gjest
    Ketil skrev:
    Nei. Garantert ikke, og det uten noensomhelst forkleinse for Hr. Solstad - det gjelder alle.

Poenget er at du sannsynligvis kan gå i hylla på Elkjøp og kjøpe noe med samme kvalitet på innmaten.

I

ijustpop

Gjest
    Jeg leste Audio Asylum tråden. Flere burde gjøre det. Det opprinnelige bildet er fra en test i et Taiwansk magasin som visstnok skriver at de er overrasket over den enkle/"billige" innmaten, men at spilleren uansett låter bra.

Forresten interessant at en bransjeaktør som Chris Hansen (startet Avalon og eier nå Ayre) kan rakke ned på alle andre multispillere enn Ayre sin i den tråden.

Har aldri vurdert Edge cd-spilleren selv, men billige standard oem komponenter hadde ikke gitt meg særlig mye eierglede, noe som er viktig for meg om jeg skal bruke såpass mye penger på noe.

Z

Zomby_Woof

Gjest
    John_Harald skrev:
    Hvordan kan noen av dere dømme denne spilleren på bakgrunn av hvordan den ser ut inni, uten å selv å ha hørt den selv? 
    Jeg må innrømme at jeg ikke har finlest tråden. Men det er da ikke spillerens ytelse som er kjernen i siste del av diskusjonen. Det er prissettingen på produktet i forhold til produksjonskostnader som er kjernen.

rama

biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    21.755
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    John_Harald skrev:
    Hvordan kan noen av dere dømme denne spilleren på bakgrunn av hvordan den ser ut inni, uten å selv å ha hørt den selv?
    ingen som har ytret formeninger om hvorvidt den låter bra eller dårlig.

N

nb

Gjest
    John_Harald skrev:
    Hvordan kan noen av dere dømme denne spilleren på bakgrunn av hvordan den ser ut inni, uten å selv å ha hørt den selv? Det blir som at jeg skulle dømme noen dere på bakgrunn av hvordan dere ser ut inni ;)
    Jeg mener ikke noe om hvorvidt den låter bra eller dårlig. Jeg tipper den <i>egentlig</i> låter sånn ca som andre noenlunde fornuftig konstruerte CD-spillere med ca samme kvalitet på komponentene. Jeg tror ikke det finnes så fryktelig mange hensiktsmessige måter å bygge en CD-spiller på.

Det jeg regarer på er at denne spilleren blir markedsført og omtalt som noe helt annet enn hva den er og solgt til en pris som er helt hinsides. Dette lukter OEM pakket pent inn lang vei synes jeg. Det er mulig jeg tar feil, men jeg tror ikke det.

Status
    Stengt for ytterligere svar.
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn