Bil, båt og motorsykkel Elbiler

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • ePi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2003
    Innlegg
    1.475
    Antall liker
    995
    Et luftfilter, et oljefilter og en skvett olje (som verkstedene tar seg relativt godt betalt for - jeg kjenner kostprisene på olje) med jevne intervaller - og en skvett gearolje m/tilhørende filter ved vesentlig lenger intervall. Kjølevæske er det også normalt å skifte etter x år, da bl.a korrosjonsinhibitorene avtar i effekt etterhvert.

    Bortsett fra det - ikke så mye mer enn på en el-bil.
    Nja, jeg følger deg - ut garantitiden. Etter det er du eksponert mot det mest spennende fra begge verdener; eksosanlegg, registerreim/-kjede skift (og kanskje havari), høytrykksdrivstoffpumper, høyt oljeforbruk, og også ombordlader, høyspentnettverk som må gjøres spenningsløst for selv latterlige filleoppgaver, kanskje en håpløs app (jeg har el-VW ja..) og ikke minst en batteripakke som er såpass liten at ladesyklusene fort oppnår maksimal levetid. Er man ekstra uheldig ryker en bensingreie som enten drar med seg noe el-elektronikk eller ligger sånn til at batteripakka må gjøres spenningsløs, eller noe annet gøy..

    Ikke noe problem for første eier, men det er nærliggende å tenke at det vil påvirke den totale levetiden fordi summen av utgiftene fortere vil overstige bilens totale verdi og derved skrotes.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.524
    Antall liker
    35.420
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Hvor lenge holder disse boxer-Subarumotorene?
    En Tesla har kjørt 1,9 millioner km uten problemer. (Dvs det var ikke noe problem å bytte batteriet 3 ganger og motorer 14 ganger)
    Min måtte bytte motor etter 88k km. Nå har jeg en 2009 bil med 2010 motor. Det var nok noen barnesykdommer på den dieselmotoren deres. Clutchen takket for seg etter ca 180k, og plystringen fra turboen forsøker jeg fortsatt å ignorere, siden det vil koste ca dobbelt så mye å bytte den som verdien av bilen.

    Og, ja, en boxer har gjerne mindre vibrasjoner enn en rekkemotor, men det kommer også an på balanseaksler og lignende. En forbrenningsmotor kan ikke bli like vibrasjonsfri som en elmotor, selv ikke en V12 eller V16, heller ikke få en like sømløs dreiemomentkurve, aller minst fra 0 omdreininger.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.132
    Antall liker
    9.445
    Hvor lenge holder disse boxer-Subarumotorene?
    En Tesla har kjørt 1,9 millioner km uten problemer. (Dvs det var ikke noe problem å bytte batteriet 3 ganger og motorer 14 ganger)
    "Denne øksen har jeg arvet etter farfar. Far satte nytt skaft på den og jeg har satt på nytt hode"
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    7.093
    Antall liker
    16.991
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Er rart at hvis en eier en Tesla så mener noen at en er en Tesla fanboy… Eier en Y og har et avslappet forhold til Tesla. Vet at denne bilen, som andre biler kan by på problemer. I denne prisklassen er det ingenting som får meg våt på tuppen.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.433
    Antall liker
    17.150
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Nja, jeg følger deg - ut garantitiden. Etter det er du eksponert mot det mest spennende …
    Nja, det du nevner bør normalt ikke inntreffe før en del av dagens el-biler er modne for kassering.

    Og - mitt sitat var vedlikeholdskostnader el vs fossil det her var snakk om.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.433
    Antall liker
    17.150
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    En forbrenningsmotor kan ikke bli like vibrasjonsfri som en elmotor, selv ikke en V12 eller V16,
    Naturlig nok. En Buick R8 fra 1950 er vel i så måte det nærmeste jeg har opplevd.
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.719
    Antall liker
    1.949
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Outlanderen min opplevdes også som et treskeverk når jeg luftet den en gang i blant, en 2008 diesel sammenlignet med 2017 Ioniq, men det ligger selvsagt i motorenes natur.
    diesel er jo raklete og derfor må man ha minst 8 sylindre eller med hvis man skal ha diesel og "komfort"
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.524
    Antall liker
    35.420
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Nja, det du nevner bør normalt ikke inntreffe før en del av dagens el-biler er modne for kassering.
    Som nevnt har jeg (ifølge Tessie-appen) mistet 6,2 % batterikapasitet på 2013-modellen i løpet av 10,5 år. Rekkevidden på den er nå 381 km. De årene tilsvarer 451 fulle ladesykluser på batteriet. Forventet levetid er minst 1500 sykluser, så med denne takten er batteriet oppbrukt et sted rundt år 2050. Jeg tviler sterkt på at omtalte Subaru er med så lenge.
     
    • Liker
    Reaksjoner: ptb

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.433
    Antall liker
    17.150
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Din erfaring med din Tesla er jo unektelig god. Langt bedre enn de flestes erfaringer med el-bil generelt.
     
    • Liker
    Reaksjoner: AOC

    ePi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2003
    Innlegg
    1.475
    Antall liker
    995
    Ikke overraskende, ettersom Teslaen har et ganske stort batteri. Da blir ladesykluser i løpet av bilens livslengde lav, og slitasjen på batteriet liten.

    En BMW 330e xDrive Touring ladbar hybrid har et batteri på 10.4 kWh og en WLTP-rekkevidde rett over 50 km. Det tilsvarer små 75 000 km over 1500 sykluser. Kanskje varer det også kortere, ettersom det tilbringer mer tid nær ytterpunktene enn et større batteri.

    Men ting KAN såklart vare lenger. Batteriet i Macbooken min har fremdeles ~85% gjenværende kapasitet, etter 9.5 år og rett over 3000 ladesykluser.
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.719
    Antall liker
    1.949
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    denne var merkelig.. hvis man ikke etter 6år vet om håndbrekket er automatisk eller manuelt så bør man egentlig revurdere hele sitt forhold til bil
     

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.376
    Antall liker
    1.269
    Torget vurderinger
    1
    denne var merkelig.. hvis man ikke etter 6år vet om håndbrekket er automatisk eller manuelt så bør man egentlig revurdere hele sitt forhold til bil
    Du misforstår.
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.481
    Antall liker
    3.602
    Sted
    Sunnmøre
    Jeg tviler sterkt på at omtalte Subaru er med så lenge.
    Det er eigentleg ein litt rar diskusjon.

    Slik eg ser det, er det beste sjølvsagt dersom alt varar evig (nei, ikkje eigentleg, men la det liggja). Men når det ikkje gjer det, når enkeltkomponentar faktisk går sund før resten, er det ein fordel at dei kan bytas. Det dumme er “frontlys til 100’000 kr”.
     
    Sist redigert:

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.524
    Antall liker
    35.420
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jo, men siden dette er en elbil-tråd og levetiden på batteriet er det alle bekymrer seg høylydt for, så tenker jeg det er relevant å påpeke at batteriprognosen hos meg tyder på et sted rundt 35 års levetid. Siden normal levetid på en bil er rundt det halve, og fossilbiler har en tendens til å pådra seg et antall dyre reparasjoner på veien dit, tenker jeg at den bekymringen er sterkt overdrevet.
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.515
    Antall liker
    6.916
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Nå er det ikke alltid at prising av bildeler er logisk, men jeg innbiller meg at et batteri på 10kWh til en hybrid bør være vesentlig billigere å bytte, enn et 80kWh batteri til en større elbil. I utgangspunktet er det normalt slik at elbilbatterier kan friskes opp ved å bytte defekte enkeltceller, men det er foreløpig tynt av verksteder som gjør slike reparasjoner.

    Johan-Kr
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.433
    Antall liker
    17.150
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    I utgangspunktet er det normalt slik at elbilbatterier kan friskes opp ved å bytte defekte enkeltceller, men det er foreløpig tynt av verksteder som gjør slike reparasjoner.
    Og - det kommer også til å være tynt med det i fremtiden. Det fordrer mer enn man tror å gjøre dette - og dermed vil det i hovedsak være noen som vil ha dette som core business.
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.830
    Antall liker
    5.474
    Sted
    Holmestrand
    Gjennomsnittstall for kjørelengde er noe uinteressant den dagen du skal kjøre Norge på langs. Da er det ladetider og ladekøer som er av størst betydning.

    Men tilbake til Subaruen, jeg har aldri kjørt en slik men har jo alltid forstått saken dithen at en boxer er mere vibrasjonsfri en en rekkemotor med samme sylinderantall.
    Har en pensjonistkjenning som for ca et år siden kjøpte ny Volvo XC60 med det argumentet. Det eneste han bruker bilen til er å kjøre kona på butikken. 😂
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.830
    Antall liker
    5.474
    Sted
    Holmestrand
    Og - det kommer også til å være tynt med det i fremtiden. Det fordrer mer enn man tror å gjøre dette - og dermed vil det i hovedsak være noen som vil ha dette som core business.
    Hvis det ikke blir muligheter for å «reparere» batterier, så er det fordi noen ønsker at det ikke skal være mulig. Og at noen ønsker det vet vi jo.
    Batteriet er jo modulært bygd, så hvorfor dette skulle være særlig krevende ser jeg ikke helt?
     

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.376
    Antall liker
    1.269
    Torget vurderinger
    1
    Jo, men siden dette er en elbil-tråd og levetiden på batteriet er det alle bekymrer seg høylydt for, så tenker jeg det er relevant å påpeke at batteriprognosen hos meg tyder på et sted rundt 35 års levetid. Siden normal levetid på en bil er rundt det halve, og fossilbiler har en tendens til å pådra seg et antall dyre reparasjoner på veien dit, tenker jeg at den bekymringen er sterkt overdrevet.
    Nu er det jo helt på det rene og sogar klinkende klart, at et elbilbatteri kan knele over natta, nærmest, og pådra seg en stup-bratt tapskurve, eller bli helt kaputt aber plotslich.
    Hvorfor tror du så mange Tesla MS faktisk har fått nytt batteri?
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.532
    Antall liker
    9.692
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Det pågår mange eksperimenter for tiden. Først og fremst eksperimenterer vi storstilt med naturen og livsgrunnlaget for de som skal komme etter oss både av mennesker og dyr, artsmangfoldet osv.

    Dernest eksperimenteres det i noen mindre skala med den teknologien som forhåpentligvis skal berge oss fra de aller verste konsekvensene av dette. Elbiler og batteriteknologi er et av mange områder. Å tro at dette kommer uten kostnader er å tro på julenissen. Vi har levd billig ved å snylte på naturen i århundrer. Nå kommer regningen.

    Gamle menn som synes at alt var bedre før er noe av det som bekymrer meg minst i denne sammenheng.
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.515
    Antall liker
    6.916
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Nu er det jo helt på det rene og sogar klinkende klart, at et elbilbatteri kan knele over natta, nærmest, og pådra seg en stup-bratt tapskurve, eller bli helt kaputt aber plotslich.
    Hvorfor tror du så mange Tesla MS faktisk har fått nytt batteri?
    Dette er typisk et tilfelle der en (eller noen få) celler har tatt kveld, og drar hele batteriet i knestående.

    Det Tesla gjør, er å bytte ut det gamle batteriet med et reparertet, og så tar de inn det gamle og reparerer det. Da går bilen forholdsvis kjapt ut av døra, og så kan de diagnostisere og fikse det gamle batteriet i ro og mak.

    Johan-Kr
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.433
    Antall liker
    17.150
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Hvis det ikke blir muligheter for å «reparere» batterier, så er det fordi noen ønsker at det ikke skal være mulig. Og at noen ønsker det vet vi jo.
    Batteriet er jo modulært bygd, så hvorfor dette skulle være særlig krevende ser jeg ikke helt?
    Jeg har da ikke skrevet at det ikke blir mulig. Det jeg er inne på er at det er ulike krav og forutsetninger som må være på plass før man begynner å reparere batterier i form av cellebytte osv. Langt fra alle kommer til å gå inn på det, samtidig som det vil være de som satser på dette som forretningsområde. Da også gjerne i form av kombinert å resirkulere batterier til å bygge Power Banks.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.723
    Antall liker
    9.348
    Sted
    Trondheim
    Dette er typisk et tilfelle der en (eller noen få) celler har tatt kveld, og drar hele batteriet i knestående.

    Det Tesla gjør, er å bytte ut det gamle batteriet med et reparertet, og så tar de inn det gamle og reparerer det. Da går bilen forholdsvis kjapt ut av døra, og så kan de diagnostisere og fikse det gamle batteriet i ro og mak.

    Johan-Kr
    Og det er jo den eneste fornuftige måten å gjøre det på hvis man ikke ønsker at bilen står på verksted i ukesvis (månedsvis?).
    Men da må jo kunden få et "nytt" batteri med omtrent den samme levetiden som det han byttet inn.
     

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.376
    Antall liker
    1.269
    Torget vurderinger
    1
    Dette er typisk et tilfelle der en (eller noen få) celler har tatt kveld, og drar hele batteriet i knestående.

    Det Tesla gjør, er å bytte ut det gamle batteriet med et reparertet, og så tar de inn det gamle og reparerer det. Da går bilen forholdsvis kjapt ut av døra, og så kan de diagnostisere og fikse det gamle batteriet i ro og mak.

    Johan-Kr
    Ja, det er dét de gjør hos Tesla, setter inn (gamle) fiksede brukte batterier, også i nyere biler der batteriet knekker. Mulig de også vurderer hvor langt bilen er kjørt og setter inn et tilsvarende slitt refurbished batteri, men mitt svar var til argumentet om forventet friskt batteri i 35 år.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Ser det 3. parts verkstedet som reparerte Tesla batterier har gjort tvilsomme tetninger ved remontering av batteriet så alle jobbene kan sikkert underkjennes, det er ikke noe særlig for kundene da de har slått seg konkurs.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.524
    Antall liker
    35.420
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Nu er det jo helt på det rene og sogar klinkende klart, at et elbilbatteri kan knele over natta, nærmest, og pådra seg en stup-bratt tapskurve, eller bli helt kaputt aber plotslich.
    Hvorfor tror du så mange Tesla MS faktisk har fått nytt batteri?
    Tja, kanskje fordi det gamle gikk i stykker? Jeg leser og hører historiefortellingene, men tenker det muligens kan være interessant også å dele mine egne erfaringer. De er ikke helt som enkelte vil ha det til. Og min erfaring er at det originale batteriet i 2013-modellen har tapt 6,2 % kapasitet på litt over ti år og litt over 100k km.

    For ordens skyld 1: 2013-modellen byttet drive unit på garanti etter et års tid, pga en underdimensjonert komponent i kraftoverføringen. Den nye DU’en har holdt.

    For ordens skyld 2: 2016-modellen (P85DL) fikk en dårlig battericelle etter noen år. Det trigget en del merkelige feilmeldinger. Tesla byttet batteripakke på garanti, da til en 90 kWh, så den er nå en P90DL. Til nå har det batteriet tapt ca 5,7 % kapasitet. Ingen problemer med drive units på den.

    Jeg har virkelig ikke noe å utsette på Teslas service.
     
    Sist redigert:

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.524
    Antall liker
    35.420
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det høres ut til at du av en eller annen grunn er VIP-kunde hos Tesla. Jeg tror ikke det er så veldig mange som får den servicen som du får.
    Det vet jeg ikke. Jeg var tidlig ute og hadde servicekontrakt/ranger service på den første bilen, vanlig serviceavtale på den andre, men begge serviceavtaler er gått ut forlengst. Den andre mulige forklaringen er at de skrekkhistoriene du ser rundt om ikke er representative.

    Det var jo stor pågang på verkstedene etter lansering av Model 3, ettersom volumet av biler (med barnesykdommer) økte fortere enn man kunne rampe opp servicekapasiteten, men det er jo løst for lenge siden.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.524
    Antall liker
    35.420
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jo, og jeg har da vitterlig saksøkt dem en gang for ikke å ha levert den motoreffekten de hadde lovet og brukt utestemme et par andre ganger, men fra din link:
    Typiske feil som går igjen er lakk som mangler eller som flasser, lykteglass som sprekker og feilmontering av paneler og dører.
    Det har fint lite med batteriets levetid å gjøre. 2013-modellen hadde også litt skjevheter i karosseriet da den var ny, men det ble fikset på garanti, det også. Ny monteringsfabrikk, ikke alt helt inntrimmet ennå. Ikke noe sånt på 2016-modellen.

    Jeg hadde også en stor jobb på bærearmer etc på 2013-modellen for et par år siden, men de foringene regner jeg som slitedeler som må byttes etter en viss tid. Sannsynligvis litt underdimensjonert fra start på Model S, det også. Har ikke fått tilsvarende slark på 2016-modellen ennå, men måtte bytte noen belger for luftfjæringen på den i fjor. Det er vel ikke helt uvanlig for sammenlignbare fossilbiler heller. Understellet på Model S var jo til en viss grad basert på M-B E-klasse.

    Teslas store problem er Musks stadige hype som de ikke kan levere i virkeligheten. «Selvkjørende bil» er ett av eksemplene. Det er sånt som fører til rettssaker og dårlig stemning.
     
    Sist redigert:

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.132
    Antall liker
    9.445
    Har jeg nevnt batteri? Klagene gjelder nye biler (2022) Dette er klagene som har havnet hos Forbrukertilsynet

    En annen toppnotering Tesla beholder er på antall klager, ifølge tall NRK har fått fra Forbrukertilsynet. I fjor dreide halvparten av alle meklingssaker om nye biler seg om nye Tesla-biler, 83 av totalt 168 nybil-saker.
    Fra samme artikkel.
     

    noen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.03.2008
    Innlegg
    136
    Antall liker
    13
    Disponerer en 22 model y lr.
    Har sist disponert skoda octavia, volvo V70, volkswagen passat, ford mondeo og en mercedes c350e.
    (Ikke eid noen av de)
    Hadde ikke byttet tilbake til noen av de og kommer antageligvis ikke til å ha fossilbil igjen, med mindre jeg vinner eurojackpot'en.

    Kjørte Oslo - Lærdal i fjor og hadde 50% batteri når jeg kom frem til superchargeren der.
    Hadde kjøpt smågodt på veien og skulle til å se en film på netflix mens bilen ladet, men det gikk så fort at jeg knapt rakk å gå på do før det var meningsløst å lade mer.

    For de som ønsker å trekke danskebåten over Finnmarksvidda i -40C i oppoverbakke og motvind, og aldri kjører en tur under 1000km er dette antageligvis ikke bilen, men for ganske mange andre tror jeg den gjør seg greit.
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.481
    Antall liker
    3.602
    Sted
    Sunnmøre
    Har jeg nevnt batteri? Klagene gjelder nye biler (2022) Dette er klagene som har havnet hos Forbrukertilsynet
    De skal få diskutera dette i fred, men eg ser at det er klagar hjå Forbrukartilsynet, altså klagar der korkje Tesla eller Tesla-kjøparen vil gje seg. Kor representativt der er for feil på Tesla vs. andre merke er usikkert. Det er ein del andre forklaringar eg kan sjå føre meg, også.

    Eg, til dømes (som ikkje køyrer Tesla) har veldig lett for å verta overtydd om at alt er min feil. Har knapt klaga på eit einaste vedtak i heile mitt liv. Lengste eg kom var då eg bad om grunngjeving på ein sensur ein gong, og der vart eg snøgt overtydd om at eg hadde alt å tapa på å klaga. Anekdotiske bevis her i tråden tyder på at Tesla-eigarane er flinkare til å stå på sitt.
     

    duc916

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    2.298
    Antall liker
    2.506
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    Kona, 140 000 km. Ble pålagt å bytte batteriet på ca. 110'. Kan ikke si at jeg merket noen degradering av det batteriet før det ble byttet. Årsak til batteribytte var at noen Kona'r ble "brannbiler".
    En annen interessant Tesla observasjon. Var inne i Tesla appen for å se på lademulighetene Hirtshals - Assen. Det ser nå ut for meg som om Tesla har åpnet hele sitt ladenettverk for alle andre (?). Det virket som om det var en god del flere ladere nå enn i fjor...
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.132
    Antall liker
    9.445
    En annen interessant Tesla observasjon. Var inne i Tesla appen for å se på lademulighetene Hirtshals - Assen. Det ser nå ut for meg som om Tesla har åpnet hele sitt ladenettverk for alle andre (?). Det virket som om det var en god del flere ladere nå enn i fjor...
    Det har blitt spekulert i om Musk egentlig er ute etter et verdensomspennende ladenettverk for el-biler. Å lage biler var bare noe som skulle danne grunnlag for nettverket, senere kunne noen andre ta seg av den biten.
    Som sagt, spekulasjoner.
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.719
    Antall liker
    1.949
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Det gir jo mening ift navnet i allefall
    og uendelig med kontroll som er viktig for noen...
     

    Motorhome

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Innlegg
    1.626
    Antall liker
    1.500
    Sted
    Sunndalsøra
    denne var merkelig.. hvis man ikke etter 6år vet om håndbrekket er automatisk eller manuelt så bør man egentlig revurdere hele sitt forhold til bil
    På to av mine fossilbiler så løser hånbrekket automatisk ut når en setter bilen i drive. Det er all grunn til å være skeptisk til nybilkjøp i dag. I hvertfall El-Bil:)
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn