En lydmanns bekjennelser - i stua til atlerovik

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Rallar

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.08.2019
    Innlegg
    271
    Antall liker
    644
    Sted
    Hadeland
    Dette er en knakandes hyggelig tråd og følge, mye på grunn av at jeg har en kompis med AN oppsett men aller mest som Rognlien påpeker, det er en feelgood tråd uten den forbaska kranglinga, følger spent med videre.
     
    Sist redigert:

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.879
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    15
    Dette er en knakandes hyggelig tråd og følge, mye på grunn av at jeg har en kompis med AN oppsett men aller mest som Rognlien påpeker, det er en feelgood tråd uten den forbaska kranglinga, følger spent med videre.
    Takk, det setter jeg stor pris på å høre! :) Hva består AN-oppsettet til kompisen din av?
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.282
    Antall liker
    16.879
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Å, så deilig det er å bare sitte og lytte til musikk av og til, uten å analysere og teste. Det har jeg gjort i dag.
    Man er nok en god bit på vei i forhold til egne preferanser av lydgjengivelse når man lener seg tilbake og nyter musikken, fremfor å sitte litt frem i stolen og lytte etter feil :)
     

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.879
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    15
    Man er nok en god bit på vei i forhold til egne preferanser av lydgjengivelse når man lener seg tilbake og nyter musikken, fremfor å sitte litt frem i stolen og lytte etter feil :)
    Det bør være et godt tegn, ja 👍🏻😊
     

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.879
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    15
    En litt kaotisk påskemorgen i Rovikheimen, med mekking av strømkabler. Greit med overskyet i dag, litt lettere å sette i gang med slikt, da.

    Så, nå sitter jeg og venter på at alt skal gå opp i flammer. Ja, ja...det blir et synergirikt bål...

    E9D8F857-B27F-45F7-98CC-4DEFBD2D3F08.jpeg


    3964B203-084C-4CC5-A589-7842592B02D4.jpeg



    Og for de som lurte på om det er smart å henge opp Sboosteren med borrelås, så er svaret på det nei. I hvert fall om du limer borrelåsen i Sboosterens topplate, som igjen er limt fast i resten.
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.773
    Antall liker
    13.306
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    I Asbjørns fall er nysgjerrigheten stor, men også tydelig inngjerdet.
    Men jeg skal IKKE ødelegge denne feelgood-tråden med sånt! :)
    Det er så mye feelgood i denne tråden at den tipper ikke mer enn lasteskip som drifter langs kysten. Kommer til kai.
    @Atlerovik var vel inne på det samme, at vi alle har gjerder rundt nysgjerrigheten men på forskjellige steder.
    Verden blir litt kjedelige uten en krakilsk hifi-predikant som deg @Håkon_Rognlien, så fortsett på samme måte som alltid (y) :)
    At vi noen ganger er i utakt på hva vi nikker til og hva vi rister på hodet til er bare som det skal være.
    mvh
     

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.879
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    15
    Mye fine folk, her på denne sentralen. Er ennå litt (positivt) preget av @HCS sitt episke innlegg i egen tråd, med utrolig fine refleksjoner rundt hifi-folk og -fe. Kan virke som du også er inspirert, @_RoDa_ :)

    Har vært en tidvis travel oppstart etter påsken, og forholdsvis lite musisering og fikling. Men grubling blir det jo alltid. Tonearm er mottatt og montert, etter fattig evne. I morgen kommer @jorwed_ for å vise hvordan man egentlig skal gjøre det. Det gleder jeg meg til!

    Fikk inn et bittelite lass med vellåtende plater i dag, etter gode tips her fra blant annet @bluesbreaker, @Cash 63 og flere. Veldig nyttig å lese omtaler av ulke pressinger. Peter Gabriel og Toto er remastere, de to førstnevnte såkalt half speed mastering. Mens Shelby Lynne er Analogue Productions og XTC er Ape House.

    Vet det er mange som liker den Shelby Lynne plata. Jeg er ikke blodfan. Det låter fint, javisst, men jeg mener lyden delvis ødelegges av en vokal som ligger alt for langt fremme i lydbildet og ødelegger mulighetene for å nyte fine detaljer fra instrumenter. Synes vel heller ikke at dette er veldig spennende å høre på. Men, en fin plate å ha :)

    So av Peter Gabriel er en personlig favoritt og jeg har lenge hatt lyst til å ha den på vinyl. Ved første gjennomlytting synes jeg kanskje at denne er noe mye komprimert og har mistet litt av den fine dynamikken, og blitt litt mer slitsom å høre på. Mulig jeg heller leter etter en original.

    Og det er så langt jeg kom i dag. Gleder meg til å høre på de andre, spesielt PG’s UP, som jeg ikke har hørt før, bare hørt om :)

    6D26E086-2F01-423D-826A-308EF9821F02.jpeg
     
    Sist redigert:

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.597
    Antall liker
    10.900
    Torget vurderinger
    2
    Det er så mye feelgood i denne tråden at den tipper ikke mer enn lasteskip som drifter langs kysten. Kommer til kai.
    @Atlerovik var vel inne på det samme, at vi alle har gjerder rundt nysgjerrigheten men på forskjellige steder.
    Verden blir litt kjedelige uten en krakilsk hifi-predikant som deg @Håkon_Rognlien, så fortsett på samme måte som alltid (y) :)
    At vi noen ganger er i utakt på hva vi nikker til og hva vi rister på hodet til er bare som det skal være.
    mvh
    La meg bare pirke på en ting, RoDa... :)
    Begrepet krakilsk, betyr altså...:
    OM PERSON som farer opp i hissighet og krangler for den minste ting; hissig, ilter og kranglete
    Dette er i prinsippet beskrivelsen av rollen Karl, i Karl & Co. Folk som kjenner meg vil neppe si at det der er meg. Jeg elsker gode og gjerne engasjerte debatter, men krakilsk, RoDa, det er en klistrelapp som ikke får festes på meg...! :)
    Så jeg lover med dette å fortsette med å være meg selv, samt ALDRI bli krakilsk! 👹
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.773
    Antall liker
    13.306
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Jeg ventet litt på den, og jeg tenkte på om krakilsk ble for kraftig. Men så kom jeg på Rognlien den yngre som jeg hørte (lenge før jeg så) inne på Oslo Plaza, da Holfi prøvde å demonstrere surroundlydens fortrinn. ...og jeg minnes noe om Naim og at lyden blir garantert bedre når du klatrer inn i PSUhimmelen. :D :D
    "Neineinei, han er ikke krakilsk, bare veldig veldig entusiastisk." OK, da (y) :LOL::ROFLMAO:
    sorry
    God helg
     

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.879
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    15
    I går hadde jeg besøk av en Audioarkeolog. Det er en ny tittel for meg, men noe av jobben består visst av å ta bilder av hifi-utstyr av ulik art, for så å lagre dette i en voksende database på egen telefon.

    DCD9BD24-DDFC-4EBA-B108-5BE90DDCF20F.jpeg

    969E7971-6AE2-4DE4-B2D1-8F748A49A9B3.jpeg



    Fra spøk til seriøsitet; virkelig fint å ha besøk av @jorwed_ i går! Platespilleren er nå komplett, med unntak av at jeg skal skifte pickup i løpet av helgen. Siden oppsett av platespiller har en tendens til å stresse meg opp mer enn nødvendig, gjør jeg alltid noen småfeil når jeg skal montere. Jeg hadde en gnagende følelse av at noe skulle være galt, siden at jeg klarte å skru ut justeringsskruene i stedet for transportskrue ved oppsett. Var heller ikke helt trygg på oppsett av arm. Det jeg trengte var aller mest en som kunne si «dette går fint, Atle». Og hvem bedre enn Jørgen til det? Makan til hyggelig og avslappet besøk! Det er godt å ha et annet sett med øyne til å se på ting, ikke minst når disse øynene tilhører en som har knotet med slike ting så mange ganger. Vi endte opp med å gjøre ganske lite. Det viktigste for meg var å få en bekreftelse på at fjæropphenget var som det skulle. Og det var det. Jørgen gjorde noen justeringer på beltet og vi justerte bittelitt på VTA. Justeringene resulterte i en veldig fin måling av wow og flutter, som gjorde meg glad og Jørgen litt misunnelig :)

    Først og fremst var det utrolig hyggelig med besøk i går. I tillegg ble effekten senkede skuldre, og mye tid slik i etterkant:
    D2EFC3AB-D1D5-4D00-9F30-72999D285601.jpeg



    Arkeologen hadde selvsagt med noen plater også, nærmere bestemt disse klassikerne, som jeg har kost meg med i dag.
    03788F62-4DE8-440B-8D5A-DE462327A21D.jpeg



    Avslutter med bilde av spiller med ny arm.
    A5E96A1E-0043-435C-9668-CAEF20424F92.jpeg
     

    motoren

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Innlegg
    23.634
    Antall liker
    37.727
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    29
    Dette så veldig bra ut Atle :) Godt med hjelp når en trenger det og regner med at jorwed gjør en strålende jobb :)
    Fortsatt fine helg.

    mvh
     
    • Liker
    Reaksjoner: Jon

    jorwed_

    Audio Arkeologen
    Ble medlem
    04.09.2012
    Innlegg
    10.817
    Antall liker
    17.225
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    97
    Takk for invitasjonen, Atle. Jeg har jo møtt deg før og i tillegg fulgt dine skriverier i denne eminente tråd, så når du tok kontakt var jeg ikke sen med å takke ja til en visit. Ett svært så hyggelig avbrekk i en ellers rimelig monoton tilværelse. Og når jeg i tillegg kunne bidre litt til en mer utholdelig hifi-hverdag, ble dette vinn-vinn føler jeg :)

    Jeg skriver sjeldent så utbroderende om lyttebesøk (evenløs på det området dessverre), men det var virkelig imponerene lyd på loftet ditt! I tillegg til at hele setupen er visuelt tiltalende, (ja høyttalerene også :)) så spiller det lekent og luftig med akkurat passe basstrykk ift min smak. Pent integrert i en hyggelig stue (og en særs behagelig lyttesofa :) ) kan jeg fullt ut forstå at dette borger for mange gode timer i sweet-spot :)
    DCFEB1DC-1E8D-4DC7-B9F0-2BF6F46F814D.jpeg


    047B5384-99C9-431E-AA30-6FD968181E08.jpeg
     

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.879
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    15
    Takk for invitasjonen, Atle. Jeg har jo møtt deg før og i tillegg fulgt dine skriverier i denne eminente tråd, så når du tok kontakt var jeg ikke sen med å takke ja til en visit. Ett svært så hyggelig avbrekk i en ellers rimelig monoton tilværelse. Og når jeg i tillegg kunne bidre litt til en mer utholdelig hifi-hverdag, ble dette vinn-vinn føler jeg :)

    Jeg skriver sjeldent så utbroderende om lyttebesøk (evenløs på det området dessverre), men det var virkelig imponerene lyd på loftet ditt! I tillegg til at hele setupen er visuelt tiltalende, (ja høyttalerene også :)) så spiller det lekent og luftig med akkurat passe basstrykk ift min smak. Pent integrert i en hyggelig stue (og en særs behagelig lyttesofa :) ) kan jeg fullt ut forstå at dette borger for mange gode timer i sweet-spot :)
    Vis vedlegget 712974

    Vis vedlegget 712975

    Takk, Jørgen! Jeg gleder meg allerede til oppgjørets time 🍷😁

    EDIT: synes du viser tilløp til gode evner for å beskrive lydopplevelser, så det synes jeg bare du kan fortsette med ;)
     

    Powerpoint

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Innlegg
    7.398
    Antall liker
    12.860
    Jorwed er vel i gang med en doktorgrad i Audioarkeologi er han ikke :unsure:
    Det er alltid kjekt med ett par øyne og ører ekstra til å sjekke om man har tuklet sammen dubbedittene korrekt.
    Og Jorwed er rolig som skjæra på tunet, og har "jukset" litt i faget fra før.
    Det har blitt aldeles griselekkert oppsettet hjemme hos deg Atleorvik :cool:
    Og jeg mistenker at det låter vanedannende på mer enn en musikksjanger.
     

    rotecop

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.10.2006
    Innlegg
    1.127
    Antall liker
    915
    Torget vurderinger
    2
    Hei Atlerovik. Jeg driver fortsatt å snoker på siden din. Er litt misunnelig på dere som klarer dere med noen få Watt med godlyd. Så hva du skrev om SO. Så jeg tok meg tid til å sjekke mot min tidsriktige LP. Ved gjennomhøring hos meg høres den typisk Gabriel. Tett lydbilde med masse detaljer. I grunn bare bassen som drar til litt ekstra noen ganger. (Jeg liker egentlig det tette lydbilde til Gabriel) Har selv kun remixet CD å sammenligne med fra andre versjoner. Den låter grusomt. Masse fæle panoreringer og triks. Synes ikke den vesonen høres ut som produsert av Gabriel og Lanois?
     

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.783
    Antall liker
    21.295
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    ser helt knall ut det opplegget ditt, atlerovik.
    både system og rom.
    må få tatt meg en tur når verden er tilbake til det normale.
     

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.879
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    15
    ser helt knall ut det opplegget ditt, atlerovik.
    både system og rom.
    må få tatt meg en tur når verden er tilbake til det normale.
    Du er hjertelig velkommen, Rama! Både du og andre som har lyst. Tror vi er på omtrent samme kunnskaps- og tålmodighetsnivå, når det gjelder justering av platespillere 😁
     

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.879
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    15
    Hei Atlerovik. Jeg driver fortsatt å snoker på siden din. Er litt misunnelig på dere som klarer dere med noen få Watt med godlyd. Så hva du skrev om SO. Så jeg tok meg tid til å sjekke mot min tidsriktige LP. Ved gjennomhøring hos meg høres den typisk Gabriel. Tett lydbilde med masse detaljer. I grunn bare bassen som drar til litt ekstra noen ganger. (Jeg liker egentlig det tette lydbilde til Gabriel) Har selv kun remixet CD å sammenligne med fra andre versjoner. Den låter grusomt. Masse fæle panoreringer og triks. Synes ikke den vesonen høres ut som produsert av Gabriel og Lanois?
    Ingen problem med få watt - det er bare å sørge for at du har riktige høyttalere! ;)

    SO LPen min er ikke remikset, så vidt jeg vet, bare remastret. Jeg har egentlig moderert oppfatningen litt fra førsteinntrykket. Den er noe mer komprimert (nesten naturligvis), men den låter jammen fint også. Men savner litt av dynamikken på uptempo-låtene, spesielt Sledgehammer.
     

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.879
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    15
    Jorwed er vel i gang med en doktorgrad i Audioarkeologi er han ikke :unsure:
    Det er alltid kjekt med ett par øyne og ører ekstra til å sjekke om man har tuklet sammen dubbedittene korrekt.
    Og Jorwed er rolig som skjæra på tunet, og har "jukset" litt i faget fra før.
    Det har blitt aldeles griselekkert oppsettet hjemme hos deg Atleorvik :cool:
    Og jeg mistenker at det låter vanedannende på mer enn en musikksjanger.
    Tusen takk, @Powerpoint. Det begynner å komme seg :) Veldig vanedannende innimellom.
     

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.879
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    15
    Å, nå kjenner jeg at jeg er så lei! Livet hadde vært så mye enklere (og jeg hadde hatt mye mer penger på konto) uten et vinyloppsett. Jeg var dum nok til å ta fatt på bytte av pickup, og det skulle jeg selvsagt aldri ha gjort. Nå låt det jo så fint, jeg koste meg og nøt musikken i flere timer tidligere i dag.

    Selve skiftet gikk veldig fint. De to pickupene er jo akkurat like i form og det er veldig enkelt å få riktig overheng med en Audio Note pickup på en Audio Note arm. IO II er noe tyngre, så jeg byttet ut motvekt til den tyngste, som anbefalt i manual. Alt annet er likt, inkludert platen jeg tester med. Men resultatet er heftige sibilanter.

    Etter telefonsupport hos arkeologen, har jeg prøvd tyngre stifttrykk og justering av anti-skating, men ingen av justeringene gir noen hørbar forbedring.

    Sukk.

    #ilovestreaming
    3FC0CC35-43FA-4DF2-8933-A7AF6AF54D2B.jpeg
     

    3fsshifi

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.06.2017
    Innlegg
    368
    Antall liker
    377
    Sted
    Kristiansand
    Torget vurderinger
    1
    Å, nå kjenner jeg at jeg er så lei! Livet hadde vært så mye enklere (og jeg hadde hatt mye mer penger på konto) uten et vinyloppsett. Jeg var dum nok til å ta fatt på bytte av pickup, og det skulle jeg selvsagt aldri ha gjort. Nå låt det jo så fint, jeg koste meg og nøt musikken i flere timer tidligere i dag.

    Selve skiftet gikk veldig fint. De to pickupene er jo akkurat like i form og det er veldig enkelt å få riktig overheng med en Audio Note pickup på en Audio Note arm. IO II er noe tyngre, så jeg byttet ut motvekt til den tyngste, som anbefalt i manual. Alt annet er likt, inkludert platen jeg tester med. Men resultatet er heftige sibilanter.

    Etter telefonsupport hos arkeologen, har jeg prøvd tyngre stifttrykk og justering av anti-skating, men ingen av justeringene gir noen hørbar forbedring.

    Sukk.

    #ilovestreaming Vis vedlegget 713048
    Denne hobbyen er knallhard for psyken! Slikt er rett og slett nok til å ødelegge en ellers fin lørdag. Gav meg i kast med å bytte armkabel selv sist fredag, det endte opp med at jeg ødela den jeg skulle ha inn, og bestilling av enda en ny, resultat en hel uke i lettere depressiv tilstand uten vinyl-lyd....
     

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.879
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    15
    Denne hobbyen er knallhard for psyken! Slikt er rett og slett nok til å ødelegge en ellers fin lørdag. Gav meg i kast med å bytte armkabel selv sist fredag, det endte opp med at jeg ødela den jeg skulle ha inn, og bestilling av enda en ny, resultat en hel uke i lettere depressiv tilstand uten vinyl-lyd....
    Takk! Godt å høre at det ikke bare er meg! Skal jeg være helt ærlig - og det skal man jo være i en tråd som har bekjennelser som overskrift - styres humøret aalt for mye av hvor fornøyd jeg er med lyden i anlegget. Det er jo helt sykt, det går opp for meg når jeg skriver det. Men sånn er det faktisk. Det sier vel litt om at det er en hobby som betyr mye.

    Men ja, godt å høre at det ikke bare er meg...
     

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.879
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    15
    Det er i motbakke det går oppover... Vær glad for muligheten for "mestring"... Uten mulighet til å feile hadde ting vært jæ kjedelige... :)... Lykke til Atle!
    Takk for det, @HCS, men akkurat nå funker ikke den positive psykologien. Kanskje når jeg har fått i meg litt pizza og øl 🥴
     

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.879
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    15
    Det er vel greit å ikke bare dele solskinnshistorier, også? Jeg er egentlig fan av å være ærlig og transparent. Er bare ikke så gøy å være det når ting går dårlig...
     

    BangBang

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Innlegg
    7.301
    Antall liker
    4.908
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    Gratulerer med ny arm på plass. Det hele ser helt fantastisk bra ut!
    Fikk ikke med meg at du hadde byttet PU også. Hva er dette for en sak? Og hva gjør den annerledes enn den du hadde?
     

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.879
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    15
    Gratulerer med ny arm på plass. Det hele ser helt fantastisk bra ut!
    Fikk ikke med meg at du hadde byttet PU også. Hva er dette for en sak? Og hva gjør den annerledes enn den du hadde?
    Ja, utseendet er i hvert fall på plass 😁

    Pickupen er rett og slett «bare» et par trinn opp i Audio Note hierarkiet. AN har 3 vanlige MC-pickuper, IO I (den røde min), IO II og IO Gold. Den du ser her er en IO II utenpå, men faktisk en IO Gold inni. Den har vært eid av han som lager disse hos Audio Note, og er ganske nylig gjenoppbygd hos dem. Jeg kjøpte denne sammen med S8-stepup. Har ikke helt bestemt meg for hvilken pu/sut-kombo jeg skal beholde.
     

    BangBang

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Innlegg
    7.301
    Antall liker
    4.908
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    Fett! Blir spennende å lese betraktninger ettehvert.
    Tråden din blir litt sånn "guilty pleasure" nå når jeg har gått over til livstilsystem :love:
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn