Jeg skjønner hva du mener Snickers-is, men hva er det som gjør at algoritmene i Audiolense "forverrer' høyttaleren i det gitte rom...på tross av eks. gode akustiske forhold, og kanskje en rimelig god konstruksjon som er fysisk tilpasset rom og lytteposisjon?
Jeg føler det blir et spørsmål basert på en forutsetning jeg ikke har gitt, altså at Audiolense forverrer lyden i høyttaleren. Det vil garantert være mulig å skape situasjoner der dette er tilfellet, men det er opplagt også mulig å skape situasjoner der dette ikke skjer. En slik konklusjon blir å dra mine uttalelser mange hakk forbi det faktiske innholdet i dem.
Vi kan trolig være enig om følgende:
- Audiolense endrer lyden. Om det er en forverring eller en forbedring er opp til lytteren å avgjøre.
- Om forbedringen er absolutt vil det være svært bred enighet om at det er snakk om en faktisk forbedring.
- Systemer som bruker en eller annen form for automatisk romkorreksjon, inklusive audiolense, vil yte bedre jo bedre akustikken og høyttalerne er.
- God akustikk gjør at direktelyden i større grad dominerer den totale lyden. Et korreksjonssystem vil i et slikt oppsett da korrigere mer høyttaler og mindre rom.
- Høyttalere med mindre spredning, og som er plassert mer frikoblet fra vegger, bidrar til å løse en del akustikkutfordringer.
Jeg antar at det ikke er noen innvendinger mot det ovenstående, men der kan jeg selvsagt ta feil. Kanskje noen av spørsmålene besvarer seg selv basert på disse punktene?