Jeg har ikke noe fornuftig å komme med når det gjelder "plutselighet og gjennomsiktighet blir bedre med svært lave induktansverdier". I klasse D så hentes feedback fra
etter dette induktive filteret slik at eventuelle feil som dette filteret bidrar med blir korrigert. Over 20kHz avtar korrigeringen og kan man argumentere for at forsterkere med høyere båndbredde gjør ting mer riktig, men om det faktisk er hørbart vet jeg ikke. Det er tvilsomt.
Når det gjelder "rør innen for sitt arbeidsområde også kan forsterke enkelte harmoniske toner/frekvenser bedre en andre topologier" så snakker du slik jeg forstår det om
linearitet.
Og det er nettopp her forsterkere med høy utgangsimpedans (som er typisk for en del rørforsterkere) kan forsterke enkelte frekvenser mer enn andre. Dvs de er ikke lineære.
Se på den svarte kurven her, som er en modellert høyttalerlast. Den er ikke lineær og spiller noen toner høyere enn andre. F.eks så er 4-5kHz 1dB lavere og 70Hz og 1-2kHz 0,5dB høyere. Det er ikke mye, men nok til at det kan oppfattes. Type høyttalere påvirker denne kurven både når det gjelder frekvens og amplitude.
Vis vedlegget 708320
Sidebar 3: Measurements
www.stereophile.com
Alle forsterkere med lav utgangsimpedans vil ha en tilnærmet rett linje uansett høyttaler.