å rive et tak er gjort på 1-2-3, og er veldig kjekt ;D det er værre med oppryddingen...
hva er takhøyden i det nye rommet, FallenA?
jeg hadde 2.25 ca før lagde lydhimling.
1. hengte opp lydbøyler i originalt bjelkelag som hang ca 1-6 cm under bjelkene, pga skjeivt tak.
2. i lydbøylene hang jeg opp 2,5cm tykke lekter på tvers av bjelkelaget slik en annen nevnte tidligere.
3. under lydbøylene kom et lag 1,5 cm branngips, og 1,2 cm vanlig gips. (Over gipsen BURDE jeg nok lagt i noe isolasjon ifølge Vermin)
4. under der igjen ligger noen 1,5 cm tykke lekter, og ca 1 cm tykke huntonitt takplater.
nå er det 2,16 fra gulv til tak.
hadde jeg gjort dette om igjen hadde jeg droppa å ha et lag med 1,5 cm lekter og 1 cm huntonitt - og heller sparkla gipsplatene og malt de. Men DET hadde vært et hellsikes arbeid for å tjene 2,5 cm mer takhøyde.
Det verste med lydbøylene er å henge de opp presist, slik at lektene glir inn i bøylene, og at alle lydbøylene henger i lik høyde. (iaffal hvis du gjør det alene...)
Har du et hus bygd i 1976 (4 år yngre en "mitt"), så kan du regne med at det må henge i litt forskjellige høyder.
Hos meg ble bøylene festet så nær bjelkene som mulig i en ende, og i andre enden måtte jeg faktisk henge bøylen så langt nedenfor bjelken at det såvidt var mulig å feste skruene.
Om dette skyldes min uvitenhet, eller om det var pga taket var såpass skita skjeivt vet jeg ikke. Men jeg lot "lasermåleren" do the talking :
jeg stemmer for at du heller bruker litt ekstra tid på dette, og får opp en skikkelig lydhimling (inkludert mer isolasjon), enn at du smeller opp et ekstra lag gips og angrer senere.