Fantastiske, nye NORSKE kabler!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Trondmeg

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Antall liker
    8.409
    Torget vurderinger
    12
    Tja, jobb (eller enda verre: 3 uker nylig avsluttet ferie), unger, trening (viktig i min alder vet du, trim foreldre), påbygging + en ting til er akkurat nok til at jeg ikke rekker mere.

kwil

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.09.2003
    Antall liker
    1.001
    Trondmeg skrev:
    Tja, jobb (eller enda verre: 3 uker nylig avsluttet ferie), unger, trening (viktig i min alder vet du, trim foreldre), påbygging + en ting til er akkurat nok til at jeg ikke rekker mere.
    Tråden tåler vel en OT da dette er urovekkende lesning, lukter at det står et kvinnemenneske bak dette, eller er det BARE alderen:D
    mvh

Trondmeg

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Antall liker
    8.409
    Torget vurderinger
    12
    Det er også en god del latskap blandet med dårlig samvittighet ovenfor meg selv. En vakker dag kommer notatene fra forrige Au24 vs Oblivion duell fram igjen og seansen repeteres (finnes ikke vitenskapelig korrekt i det hele tatt). Da mitt musikalske minne (lik de flestes har jeg mistanke om) har kort best før dato vil det neppe komme fram noe relevant om oppgraderingen. . .

kwil

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.09.2003
    Antall liker
    1.001
    Trondmeg skrev:
    Det er latskap blandet med dårlig samvittighet ovenfor meg selv.
    Da er det bare å stå på :) har selv holdt på med trening et halvt år:) har blitt et nytt og bedre menneske (trur eg) Latskap får vike ( i det minste litt) man får nemmelig ekstra energi av slikt!

Du må gi noen ærlige betraktniger om oppgraderingen (lydmessig altså), ville vel ikke bli forskrekket om dette ikke var endel av ditt høyskolepensum :)

mvh

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Føler dere behov for en treningstråd, gutter? ;) Det var da voldsomt til OT.....

Trondmeg

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Antall liker
    8.409
    Torget vurderinger
    12
    impulse skrev:
    Føler dere behov for en treningstråd, gutter? ;) Det var da voldsomt til OT.....
    Dette er i høyeste grad topic. Lyden av oppgradert Oblivion sett i lys av (hørt i lyd av) tilværelsens rammebetingelser og hvilke lydmessige konsekvenser dette gir. Hvis du leser innleggene er den røde tråden når inntrykkene fra mine oppgraderte Oblivion kan komme og årsaker til at det tar så lang tid. Lyd hørt i et større perspektiv. :)

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Det var såpass godt argumentert at jeg skal gi deg rett, Trond. ;D

Hilsen Trond.

RBN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.05.2007
    Antall liker
    1.598
    Tenkte jeg skulle skrive litt om mine opplevelser med Oblivion Coherence siden jeg skrev et innlegg i april. Jeg byttet da signal kabel og lånte et sett med høyttaler kabler, men dette var før innbrenning var et tema. Jeg trenger også 1m med kabel mellom diskant/mellomtone enheten og bassdel. Disse hadde jeg ikke i april, men brukte 1 meters lengder med KK KS 9033.
    Nå er alle kabler bytte til Oblivion som er innbrent, innspilt og oppgradert. Jeg må bare si at det tar laaaaaang tid før kablene er innspilt og man har ikke hørt hva de duger til før etter minimum 200 timer. Først da kommer den dypeste bassen, åpen mellomtone, den organiske og myke spillestilen med en forførende diskant.
    Etter å ha byttet signal og høyttalerkabler, trodde jeg ikke det var særlig mer å hente. Lydopplevelsen hadde endret seg mye mer enn jeg hadde håpet på og innbrenning gjorde det enda bedre. Alt fløt så naturlig, rent og detaljrikt på en meget naturlig måte. Lytterommet og instrumenters egenlyd kom frem på en helt annen måte enn tidligere. Dynamikken hadde blitt vesentlig bedre. Det dukket opp lyder og instrumenter jeg aldri hadde hørt før. Gåsehudfaktoren var tilbake.
    Hadde brukt tid på å sette sammen strømkabler, så disse trengte jeg iallfall ikke å bytte. Hadde prøvd å bytte kabel på forsterkeren tidligere, en dyr Wire World jeg ikke husker navnet på, men kunne ikke høre forskjell fra standard kabel. Dumme meg måtte selvfølgelig låne strømkabler bare for å sjekke.
    Byttet først ut Synergistic Research Reference A/C Master Coupler (sr) kabelen fra strømfilteret til cd spilleren. Lyden endret seg til tynn, skarp, rotete og uten fundament. Yes, tenkte jeg, her sparer vi penger. Satte sr kabelen tilbake igjen og byttet Silver Sonic DH Labs Power Plus kabelen mellom vegguttak og filter med Oblivion. Her skjedde det saker. Ikke noe tynt og skarpt her. Lyden ble enda renere og Oblivion kablenes magi ble bare forsterket. Byttet så på nytt kabelen mellom filter og cd. Nå var lyden en helt annen. Igjen så følte jeg at lyden ble enda renere, men ble den bedre enn med sr? Byttet flere ganger mellom Oblivion og sr. Jeg foretrakk på dette tidspunkt helt klart sr, selv om forskjellene var små. Den spilte dypere, det var mer kropp, litt mindre mikro detaljer men større rom og mer organisk. Satte så i gang innspillingen. Spilte musikk og diverse innbrenningssignaler i over 250 timer.
    Satte meg så ned igjen for å lytte kritisk med de gode gamle sangene som jeg kjenner så godt. Her hadde det skjedd mye. Den dypeste bassen hadde kommet. Jeg mener ikke en bassgitars dypeste toner, men den bassen som skaper rom og som kommer nærmest rullende mot deg etter gulvet. Dype orgeltoner, utklinging av basstrommer etter anslag og elektroniske lyder. Separasjonen var også en annen der nede i basslandet. Stemmer hadde fått mer kropp med den forførende åpne mellomtonen. Lydbildet hadde blitt både bredere og dypere og alt hadde blitt mye mer organisk. Satte så tilbake sr kabelen. Nå kom den til kort i mine ører. Noen ville sikkert ha foretrukket denne, men jeg syntes at den nå fokuserte alt for mye nedover i lydbildet. Den ble litt tam og diskanten var veldig avrundet. Dynamikken og drivet i musikken var også dårligere. Det var også mer støy i lydbildet som jeg ikke hadde brydd meg om tidligere, men som nå ble et irritasjonsmoment.
    Nå stod det igjen kabel til forsterkeren. Som nevnt lenger opp så hadde jeg prøvd å bytte denne tidligere, men uten å høre forskjell. Denne kabelen måtte spesiallages da jeg trenger en 20A kontakt inn i forsterkeren. Dette ble ordnet via Hi-Fi guiden med avtale om tilbakelevering hvis det ikke fungerte. Så var det på’n igjen med nye 250 timer innspilling. Nok engang fikk jeg en forbedring. Lydbildet hadde blitt utrolig rent, men enda var det som om det forsvant et tynt slør. Artistene stod enda tydeligere frem i lydbildet, det separerte bedre mellom instrumentene og hele 3D følelsen ble mye bedre, spesielt i dybden. Hele lydbildet ble mer naturlig. Drivet i musikken/dynamikken hadde blitt betydelig bedre. Det kunne virke som om kW 500’n fikk bedre arbeidsbetingelser og briljerte mer.
    For de av dere som fortsatt gidder å lese, så er jeg vel avskrevet som en galning allerede. Som dere ser av antall innlegg så engasjerer jeg meg ikke så mye i de forskjellige trådene her på sentralen. Bruker heller mer tid på å kose meg med musikk og familien. Jeg har holdt på med hifi i mange år, eid mye forskjellig utstyr og forstått at dette med lyd er veldig individuelt. Jeg ser ingen vits i å gå inn i tunge diskusjoner om målinger, placebo, nærfeltslytting, rør kontra transistor etc. Fungerer det for den enkelte, så er det ok for meg. For noen er veien målet og andre prøver faktisk å nå målet.
    Jeg brenner litt for å prøve å formidle hvordan disse kablene har forvandlet mitt anlegg og musikkopplevelsen jeg får ved å lytte. Trodde ikke at kabler skulle ha så mye å si etter å ha prøvd mange forskjellige gjennom årene. Oblivion har endret mitt syn på dette.
    Jeg vil på det sterkeste anbefale Oblivion kablene til de av dere som er ute etter nye kabler og da gjennom hele kjeden. Tror ikke disse kablene egner seg for de som vil tune bort en defekt. De er for ærlige.
    Vil til slutt bare gratulere Celius med en innertier av en kabel. Skal bli interessant å lese Fidelity 34 og testen av disse kablene. Håper jeg ikke er helt på jordet med mine inntrykk.

Mvh
    RBN

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    @RBN veldig god beskrivelse av hvordan jeg også opplever kablene

kjoenik

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Antall liker
    2.973
    Torget vurderinger
    4
    Ja, veldig gode beskrivelser, og forøvrig fornuftige betraktninger, imo, på slutten.
    Føler nok at jeg hører til blant dem som ønsker å nå målet, for deretter å fokusere på musikken (og familien).
    Er nesten der. Men må nok innrømme at jeg er veldig nyskjerrig på disse kablene.
    :)

SAL

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.10.2006
    Antall liker
    4.662
    Torget vurderinger
    10
    I Grenland Lydlaug har det ikke vært noen suksess så langt, man mistenker feil på innbrenning! Er sendt til produsent for modding og ny innbrenning, blir en ny runde når vi får de i retur! ;)

kwil

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.09.2003
    Antall liker
    1.001
    Til RBN!

Meget lesverdig beskrivelse, kan nesten høres ut som du har nådd målet (Hvis jeg ikke visste du antakelig ikke er friskere enn oss andre ;))

Vedr. Fidelity, tror jeg ikke du trenger å hente bekreftelse for dine inntrykk derfra. De har nok, ikke i nærheten, gjort en så nøye vurdering som deg (jeg har ikke lest bladet). De har riktignok sammenliknet med noen, antakelig enda bedre, kabler enn deg men så koster det jo skjorta/ buksa og meye mere også (hvis jeg ikke har misforstått noe her).

mvh.

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Nå er faktisk Oblivion-kablene gjenstand for en egen test over flere sider i siste nummer. Inntrykkene som beskrives der baserer seg på en testperiode over ca åtte uker. Bare sånn til orientering. ;)

kwil

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.09.2003
    Antall liker
    1.001
    impulse skrev:
    Nå er faktisk Oblivion-kablene gjenstand for en egen test over flere sider i siste nummer. Inntrykkene som beskrives der baserer seg på en testperiode over ca åtte uker. Bare sånn til orientering. ;)
    Der ser du ja, hadde ikke jeg fått med meg, havner vel snart i kassa bladet her også ;)

Trondmeg

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Antall liker
    8.409
    Torget vurderinger
    12
    Veldig god beskrivelse av de lydmessige inntrykkene RBN. Jeg gleder meg til mine prioriteringer kan innbefatte interlinks og strømkabler. Det dreier seg om min 5 stk kabler. Ellers kom Fidelity 34 i postkassa i dag så jeg får se hva de skriver.

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    27.374
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Jee har plass til 1m SE signalkabel mellom "pre" og "hovedhøyttalerforsterker" i systemet mitt. Om noen har et innbrent par til overs og ønsker en kritisk tenth opinion, kan de sende PM.

kwil

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.09.2003
    Antall liker
    1.001
    Valentino skrev:
    Jee har plass til 1m SE signalkabel mellom "pre" og "hovedhøyttalerforsterker" i systemet mitt. Om noen har et innbrent par til overs og ønsker en kritisk tenth opinion, kan de sende PM.
    Det får du låne hos Arild B veit du , itno problem der :)
    mvh

Billa

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.06.2007
    Antall liker
    464
    Torget vurderinger
    2
    Oblivion i posten, skal bruke mere enn 15 sekunder på å evaluere dem. Kommer tilbake med kort rapport.

RBN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.05.2007
    Antall liker
    1.598
    Billa skrev:
    Oblivion i posten, skal bruke mere enn 15 sekunder på å evaluere dem. Kommer tilbake med kort rapport.
    I disse kabeltider: Hvordan går det Billa? Hørt noe?

Billa

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.06.2007
    Antall liker
    464
    Torget vurderinger
    2
    For å si det enkelt. Oblivion høytalerkabel er en klassekabel med gode resultater hele linja. Den gjør ikke noe galt med lyden og slipper signalet uforvrengt gjennom. Slik høres det i allefall ut. I forhold til min tidligere kabel Studioline Microcrystal som også er en kompetent kabel opplever jeg:

- mere detaljer spesielt i mellomtonen
    - større perspektiv også dybde
    - noe raskere dynamikk
    - annerledes bass som går noe dypere. Jeg opplever ikke at det blir mere nivå på bassen

Det viktigste er likevel at jeg opplever nå større nærhet til begivenhetene og lyden er mere engasjerende. Totalt sett er forbedringen stor men likevel ikke fundemental.

En liten ting vil jeg påpeke. I det jeg satte inn kabelen hadde jeg store forventninger. Men, lyden ble umiddelbart hard og trang og resulterte i skrikende kvinnevokal på en del plater. Jeg forlot skuffende anlegget avslått og dro til fjells i 3 dager. Måtte ringe Storebror og beklage meg.....! Da vi kom tilbake var lyden betydelig forbedret og opplevelsene beskrevet over er basert på lytting derifra og senere. Leverandøren hevder at det tar noe tid fra kabelen roer seg i anlegget og dette stemmer med mine opplevelser også.

Legger også til at kabelen er kjøpt brukt og var innbrent og innspilt før mottak men at jeg snudde retningen.

Mvh

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    42.480
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Billa skrev:
    I det jeg satte inn kabelen hadde jeg store forventninger. Men, lyden ble umiddelbart hard og trang og resulterte i skrikende kvinnevokal på en del plater. Jeg forlot skuffende anlegget avslått og dro til fjells i 3 dager. Måtte ringe Storebror og beklage meg.....! Da vi kom tilbake var lyden betydelig forbedret og opplevelsene beskrevet over er basert på lytting derifra og senere. Leverandøren hevder at det tar noe tid fra kabelen roer seg i anlegget og dette stemmer med mine opplevelser også.
    Jeg tviler ikke på din beskrivelse av lytteinntrykkene, men vil gjerne være sikker på at jeg forstår dette riktig: Sier du at kabelen endret karakter ("roet seg i anlegget") ved helt enkelt å stå innplugget, men avslått - uten noe signal/strøm/spenning - i tre dager?

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.01.2003
    Antall liker
    341
    asbjbo skrev:
    Billa skrev:
    I det jeg satte inn kabelen hadde jeg store forventninger. Men, lyden ble umiddelbart hard og trang og resulterte i skrikende kvinnevokal på en del plater. Jeg forlot skuffende anlegget avslått og dro til fjells i 3 dager. Måtte ringe Storebror og beklage meg.....! Da vi kom tilbake var lyden betydelig forbedret og opplevelsene beskrevet over er basert på lytting derifra og senere. Leverandøren hevder at det tar noe tid fra kabelen roer seg i anlegget og dette stemmer med mine opplevelser også.
    Jeg tviler ikke på din beskrivelse av lytteinntrykkene, men vil gjerne være sikker på at jeg forstår dette riktig: Sier du at kabelen endret karakter ("roet seg i anlegget") ved helt enkelt å stå innplugget, men avslått - uten noe signal/strøm/spenning - i tre dager?
    Det forundrer meg at seriøse tung-hifi-kabelprodusenter ikke til dags dato har greid å lage en kabel som fungerer bra fra dag én!! Hva er det disse produsentene, eller konstruktørene, ikke får til? Jeg må jo spørre!

Vidar

Vermin

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2006
    Antall liker
    5.916
    Sted
    Bjerkreim
    Torget vurderinger
    45
    Low-Q skrev:
    asbjbo skrev:
    Billa skrev:
    Det forundrer meg at seriøse tung-hifi-kabelprodusenter ikke til dags dato har greid å lage en kabel som fungerer bra fra dag én!! Hva er det disse produsentene, eller konstruktørene, ikke får til? Jeg må jo spørre!

Vidar
    Hyyyysssj!

(sier du sånne stygge ting en gang til må jeg spille inn kablene mine på ny)

Billa

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.06.2007
    Antall liker
    464
    Torget vurderinger
    2
    asbjbo skrev:
    Billa skrev:
    Ja, det høres utrolig ut og dette har jeg ikke opplevd før ved andre kabelbytter. Jeg har gjennom tiden byttet noen kabler i nåværende anlegg og tidligere noe rimeligere anlegg. I tidligere anlegg (SAT + EC+ Classe+ HF275 Helios) opplevde jeg kun små nesten ikke hørbare endringer ved kabelbytter. I dagens anlegg er det klart hørbare endringer. Overraskende er det likevel at det tar tid før akkurat denne kabelen fungerer. Det har jeg aldri opplevd før nei.

I følge leverandøren skyldes dette teflon isoleringen. Jeg gidder ikke å prøve å utdype leverandørens forklaring. Denne informasjonen mottok jeg etter mine egne opplevelser.

Når det gjelder placebo så er det jo et paradoks at første inntrykket var så dårlig. Jeg hadde satt meg ned og ventet på hakeslippet. Det uteble og jeg ble skuffet og faktisk negativt overrasket. Når jeg kom hjem hadde jeg ingen forventninger. Da satt lyden........... Tror ikke forventninger spiller så mye rolle for alle. Jeg beskriver hva jeg hører. Punktum.

kwil

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.09.2003
    Antall liker
    1.001
    Nei da Billa, det du hører er nok reelt! Ihvertfall samsvarer det med mange andres opplevelse. Kanskje er dette spesielt med denne kabelen men skulle tro fenomenet ikke er helt eksepsjonelt for akkurat denne designen.

I dag skal jeg hente en kabelkoker oså får jeg se hvordan det funker på mine kabler ;)
    Litt i motsetning til det du beskriver var forskjellen betydlig (og entydig i positiv retning) ved å bytte av en Oblivion signalkabel (som hadde stått i systemet og spilt over tid) med en som hadde stått til "innbrenning" i mange dager (14 mener jeg å huske :eek:). Den positive opplevelsen kom umiddelbart. Dette opplevde jeg hos den Norske distributøren som kunne meddele at den likevel ble enda bedre når den hadde stått i systemet å spilt en stund. :)

Må si jeg ikke synes det er rart kabelskeptikkere (og folk som ikke hører forskjell på kabler, samt de som har systemer hvor kabler ikke oplpeves særlig forskjellig) sliter litt med oss "troende" ;D

mvh

M

musicus

Gjest
    Low-Q skrev:
    asbjbo skrev:
    Billa skrev:

Vidar
    Kanskje fokuset burde vært på hva de egentlig greier å få til og så heller la de andre bagatellene veies opp mot det? og da er ikke ett par-tre dagers venting noe, mot de måneder og år med nydelig formidling en har fremfor seg annet enn en liten baggis, imo....

mvh

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    27.374
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    kwil skrev:
    Må si jeg ikke synes det er rart kabelskeptikkere (og folk som ikke hører forskjell på kabler, samt de som har systemer hvor kabler ikke oplpeves særlig forskjellig) sliter litt med oss "troende" ;D
    Hifi er en mangefassettert hobby. Det finnes sikkert like mange fasetter i bilentusiastenes verden.

P

Parelius

Gjest
    Billa skrev:
    asbjbo skrev:
    Billa skrev:
    Ja, det høres utrolig ut og dette har jeg ikke opplevd før ved andre kabelbytter.
    Er fremdeles usikker på hva du egentlig sier her - ganske enkelt fordi det høres så utrolig ut. Kablene har altså endret karakter ved å stå 3 dager i et AVSLÅTT anlegg? Altså ingen "innbrenning" heller? Hva skulle være forskjellen i teflonens forvandling (som det ble antydet noe om) når kablene står i et avslått anlegg eller ligger i skapet? Er oppbevaringssted blitt kabelytelsesfaktor?

rama

biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    21.775
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    hahaha, disse oblivionkablene er jaggu noe for seg selv.

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    27.374
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Lurer på om teflonhjernen min vil lede bedre/inn på den rette vei etter tre dagers hvile.

M

musicus

Gjest
    Valentino skrev:
    Lurer på om teflonhjernen min vil lede bedre/inn på den rette vei etter tre dagers hvile.
    Det er bare eqùe litt så ordner det seg nok skal du se...

mvh

M

musicus

Gjest
    joaquin skrev:
    musicus skrev:
    joaquin skrev:
    hahaha, disse oblivionkablene er jaggu noe for seg selv.
    Har du testet de?

mvh

har jeg sagt at jeg har testet de?
    Jeg spurte, jeg konkluderte/påstod ikke noe, så vennligst vri ikke på spmét, man lurer når du uttaler deg som om du var verdensmester på disse kablene og folks erfaringer med de, derav min undring.

mvh

Redigert av bjornh i sammenheng med Hifisentralens regel 1.

rama

biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    21.775
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    Nei, jeg har ikke testet kablene!

Jeg uttaler meg ikke som om jeg var "verdensmester på disse kablene og folks erfaringer med dem"?

Redigert av bjornh, i sammenheng med Hifisentralens regel 1 og at tråden var Off-Topic.

rama

biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    21.775
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    Jeg har ikke sagt et ord om hvordan oblivionkablene låter.
    Jeg tillater meg å le av alle påstandene fra produsenten og forbrukerne:

- mangfoldig timer i produsentens kabelkoker.
    - månedsvis med innspilling.
    - må gjentas hvis man kobler dem fra anlegget for å høre på en annen kabel, derfor praktisk talt umulig å gjøre en sammenligning med andre kabler.
    - går man over gulvet, så lader kablene seg opp og må innspilles på nytt.
    - kablene kan stå i et avslått anlegg, og likevel bli "innbrent".
    - og skulle man etter å ha svettet rassen av seg for å holde styr på alle disse tingene, og fremdeles ikke oppleve nirvana, så kommer siste og mest uimotståelige argument:"synergi". man må ha oblivion gjennom hele anlegget.

Innlegget er redigert av bjornh, i sammenheng med Hifisentralens regel 1, og Off-Topic.

rolfozzy

Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Antall liker
    7.079
    Torget vurderinger
    2
    Mine høyttalerkabler ble veldig bra når jeg bytta høyttalere. Jeg var veldig fornøyd med de på de gamle høyttalerne, men med nye i hus......WOW.

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Gode laugsbror Joaquin, her føler jeg det er på sin plass å stoppe opp litt. Særlig fordi jeg har disse kablene i anlegget, og overhode ikke kunne tenke meg andre. De er med klar margin de beste jeg har hatt i hus. Punktum.

Joda, de trenger innbrenning. Tildels veldig mye innbrenning. Så vidt meg bekjent er de slett ikke alene om det. Jeg har har hatt sammenfallende erfaringer med Renaissance, Cardas, Transparent, Kimber og Synergistic.
    Den "lader seg opp når man går over gulvet"-greia er Rotekrokens påstand. Jeg vet ikke hvaslags konkrete erfaringer han har mht. det her, men det jeg vet, er at han på det tidspunktet han skrev dette ikke brukte høyttalerkabler fra Oblivion uansett. Dette er overhode ikke sammenfallende med mine erfaringer, og jeg har ikke hørt andre med lignende opplevelser heller. Sikkert lurt å ikke henge seg opp i, spør du meg. Kabler kan uansett låte bedre antistatbehandlet, men det er vel en annen skål....
    At en kabel trenger å stabilisere seg, er slett ikke første gang jeg opplever. Det er uansett ikke avsindig store forskjelller å spore. At det umuliggjør sammenligning med andre kan jeg ikke helt se, men ok....
    At et anlegg kan låte bedre om alle kablene har samme signatur, er vel heller ikke direkte ukjent? Eller?
    Avslutningsvis tror jeg de hadde funka som ville h...... i anlegget ditt, så jeg blir vel nødt til å ta dem med ved neste treff..... ;D

Haavard

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    2.210
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Noen av oss har beskrevet hva vi hører. Det er nok. Jeg vil ikke å bruke tid på å lure så mye på hva som skjer med dem etter oppgradering eller innbrenning. Det er som regel litt forandring og det er greit. Hverken mer eller mindre.

Håvard

Innlegget er redigert av bjornh i sammenheng med Hifisentralens regel 1.

rama

biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    21.775
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    impulse skrev:
    Gode laugsbror, her føler jeg det er på sin plass å stoppe opp litt. Særlig fordi jeg har disse kablene i anlegget, og overhode ikke kunne tenke meg andre. De er med klar margin de beste jeg har hatt i hus. Punktum.

Joda, de trenger innbrenning. Tildels veldig mye innbrenning. Så vidt meg bekjent er de slett ikke alene om det. Jeg har har hatt sammenfallende erfaringer med Renaissance, Cardas, Transparent, Kimber og Synergistic.
    Den "lader seg opp når man går over gulvet"-greia er Rotekrokens påstand.t Den er overhode ikke sammenfallende med mine erfaringer, og jeg har ikke hørt andre med lignende opplevelser heller. Sikkert lurt å ikke henge seg opp i, spør du meg.
    At en kabel trenger å stabilisere seg, er slett ikke første gang jeg opplever. Det er uansett ikke avsindig store forskjelller å spore. At det umuliggjør sammenligning med andre kan jeg ikke helt se, men ok....
    At et anlegg kan låte bedre om alle kablene har samme signatur, er vel heller ikke direkte ukjent? Eller?
    Avslutningsvis tror jeg de hadde funka som ville h...... i anlegget ditt, så jeg blir vel nødt til å ta dem med ved neste treff..... ;D

losjebror!
    jeg skulle nok sagt "produsenten og enkelte forbukere", det blir feil å skjære alle oblivioneiere over en kam.
    for alt jeg vet, kan folk flest rett og slett synes at de er forbanna gode kabler, og bare la de stå og spille i anlegget og ferdig med det.

men:
    den lista jeg ramset opp er jo egnet til å trigge blodtrykket hos enhver selvtenkende intellektuell.
    hvor mye av disse tingene opplever du som adekvat?
    og hvis man kjøper alle disse "innspillings- og synergipremissene" - hvordan ser du for deg at man kan gjøre en sammenligning med andre kabler, uten at prestasjonen for oblivons del er unnskyldt på forhånd?

synergi:
    ja og nei. man må ikke ha kabler fra samme produsent tvers gjennom kjeden. og man må ikke ha komponenter fra samme produsent tvers gjennom systemet. men iblant kan det være en enkel vei til et godt resultat.

neste treff:
    skal vi bruke dine kabler hos meg, så må dere gutta ta med soveposer og belage dere på 3 måneders beleiring av stue og gjesterom. ;D

Trondmeg

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Antall liker
    8.409
    Torget vurderinger
    12
    Jeg kjøpte Oblivion fordi jeg likte lyden bedre fra anlegget med de innkoblet i direkte sammenligning med det jeg hadde fra før. Ellers opplever jeg daglige relativt store forskjeller i musikkanlegget som sannsynligvis har sammenheng med min dagsform, temperatur, fuktighet, promille, rørtype som benyttes, hvor lenge anlegget har stått på, musikken som spilles, volum det spilles på, min plassering (lyttestolen er til service pga klåfingret 4-åring) etc etc. Hvorvidt kablene låter forskjellig når jeg kommer subbende i ullsokker har jeg ingen formening om da det er for mange variable i sving her. Det betyr likevel ikke det samme som at kablene blir uten betydning i det store bildet. Jeg føler heller ikke å måtte innestå for alle mulige eiendommelige teorier og opplevelser andre gjør i forhold til Oblivion. Men, jeg likte som sagt anlegget bedre med Oblivion enn med de andre kablene. Jeg har ingen anelse om hvorfor det er slik. Jeg føler heller ikke behov for å vite hvorfor det er slik. Synsere som mener noe om kvasi-vitenskaps-ved-siden-av-blinken-hypen om Oblivion som ikke har prøvd eller hørt Oblivion ignorerer jeg. Forsøk på fysiske forklaringer som ikke rimer på lyttemessige forskjeller som oppleves likeså. Men, jeg liker Oblivion kablene og vil gjerne bruke de likevel. Og så er de i praksis langt penere å se på enn de fleste sirkusslangene der ute i villmarken.

Edit: Jeg bruker Oblivion kablene akkurat slik jeg bruker de fleste høyttalerkabler jeg har hatt. Jeg kobler de til og lar de være permanent tilkoblet og bekymrer meg ikke mer om den saken. Noen dager står de på lenge (spesielt kalde dager da 500W i tilleggsvarme er ok) og noen dager står de kort på. Alt etter behov. Lydmessig har de overall vært et løft fra AU-24 som også er svinegode, men "uten" bass i mitt system.

Edit2: Poenget mitt er at jeg synes det blir uheldig hvis jeg som eier og liker av disse flotte kablene skal kjemmes sammen med de som åpenbart har større hang til voodoo enn jeg har. Jeg liker bare god lyd, jeg.

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    9.370
    Torget vurderinger
    1
    OK. Da har tråden vært full av Off-Topic, usakligheter og sure oppstøt og således har det vært flere brudd på Hifisentralens regel 1. Av den grunn har det blitt gjennomført en enkel, brutal og ikke-diskriminerende moderering i denne tråden for å få den på rett spor.

Vær vennlig og høflig i tillegg til at bør holde et saklig nivå videre i denne tråden. Kabler er et omstridt tema, og vekker gjerne stridslysten hos mange. Unngå å krenke hverandre selv om dere er uenige, og selv om det kan være vanskelig å erkjenne at man ikke blir enige, så er det ikke tillatt å fordumme hverandre her på sentralen.

bjornh, moderator

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn