Tenkte jeg skulle skrive litt om mine opplevelser med Oblivion Coherence siden jeg skrev et innlegg i april. Jeg byttet da signal kabel og lånte et sett med høyttaler kabler, men dette var før innbrenning var et tema. Jeg trenger også 1m med kabel mellom diskant/mellomtone enheten og bassdel. Disse hadde jeg ikke i april, men brukte 1 meters lengder med KK KS 9033.
Nå er alle kabler bytte til Oblivion som er innbrent, innspilt og oppgradert. Jeg må bare si at det tar laaaaaang tid før kablene er innspilt og man har ikke hørt hva de duger til før etter minimum 200 timer. Først da kommer den dypeste bassen, åpen mellomtone, den organiske og myke spillestilen med en forførende diskant.
Etter å ha byttet signal og høyttalerkabler, trodde jeg ikke det var særlig mer å hente. Lydopplevelsen hadde endret seg mye mer enn jeg hadde håpet på og innbrenning gjorde det enda bedre. Alt fløt så naturlig, rent og detaljrikt på en meget naturlig måte. Lytterommet og instrumenters egenlyd kom frem på en helt annen måte enn tidligere. Dynamikken hadde blitt vesentlig bedre. Det dukket opp lyder og instrumenter jeg aldri hadde hørt før. Gåsehudfaktoren var tilbake.
Hadde brukt tid på å sette sammen strømkabler, så disse trengte jeg iallfall ikke å bytte. Hadde prøvd å bytte kabel på forsterkeren tidligere, en dyr Wire World jeg ikke husker navnet på, men kunne ikke høre forskjell fra standard kabel. Dumme meg måtte selvfølgelig låne strømkabler bare for å sjekke.
Byttet først ut Synergistic Research Reference A/C Master Coupler (sr) kabelen fra strømfilteret til cd spilleren. Lyden endret seg til tynn, skarp, rotete og uten fundament. Yes, tenkte jeg, her sparer vi penger. Satte sr kabelen tilbake igjen og byttet Silver Sonic DH Labs Power Plus kabelen mellom vegguttak og filter med Oblivion. Her skjedde det saker. Ikke noe tynt og skarpt her. Lyden ble enda renere og Oblivion kablenes magi ble bare forsterket. Byttet så på nytt kabelen mellom filter og cd. Nå var lyden en helt annen. Igjen så følte jeg at lyden ble enda renere, men ble den bedre enn med sr? Byttet flere ganger mellom Oblivion og sr. Jeg foretrakk på dette tidspunkt helt klart sr, selv om forskjellene var små. Den spilte dypere, det var mer kropp, litt mindre mikro detaljer men større rom og mer organisk. Satte så i gang innspillingen. Spilte musikk og diverse innbrenningssignaler i over 250 timer.
Satte meg så ned igjen for å lytte kritisk med de gode gamle sangene som jeg kjenner så godt. Her hadde det skjedd mye. Den dypeste bassen hadde kommet. Jeg mener ikke en bassgitars dypeste toner, men den bassen som skaper rom og som kommer nærmest rullende mot deg etter gulvet. Dype orgeltoner, utklinging av basstrommer etter anslag og elektroniske lyder. Separasjonen var også en annen der nede i basslandet. Stemmer hadde fått mer kropp med den forførende åpne mellomtonen. Lydbildet hadde blitt både bredere og dypere og alt hadde blitt mye mer organisk. Satte så tilbake sr kabelen. Nå kom den til kort i mine ører. Noen ville sikkert ha foretrukket denne, men jeg syntes at den nå fokuserte alt for mye nedover i lydbildet. Den ble litt tam og diskanten var veldig avrundet. Dynamikken og drivet i musikken var også dårligere. Det var også mer støy i lydbildet som jeg ikke hadde brydd meg om tidligere, men som nå ble et irritasjonsmoment.
Nå stod det igjen kabel til forsterkeren. Som nevnt lenger opp så hadde jeg prøvd å bytte denne tidligere, men uten å høre forskjell. Denne kabelen måtte spesiallages da jeg trenger en 20A kontakt inn i forsterkeren. Dette ble ordnet via Hi-Fi guiden med avtale om tilbakelevering hvis det ikke fungerte. Så var det pån igjen med nye 250 timer innspilling. Nok engang fikk jeg en forbedring. Lydbildet hadde blitt utrolig rent, men enda var det som om det forsvant et tynt slør. Artistene stod enda tydeligere frem i lydbildet, det separerte bedre mellom instrumentene og hele 3D følelsen ble mye bedre, spesielt i dybden. Hele lydbildet ble mer naturlig. Drivet i musikken/dynamikken hadde blitt betydelig bedre. Det kunne virke som om kW 500n fikk bedre arbeidsbetingelser og briljerte mer.
For de av dere som fortsatt gidder å lese, så er jeg vel avskrevet som en galning allerede. Som dere ser av antall innlegg så engasjerer jeg meg ikke så mye i de forskjellige trådene her på sentralen. Bruker heller mer tid på å kose meg med musikk og familien. Jeg har holdt på med hifi i mange år, eid mye forskjellig utstyr og forstått at dette med lyd er veldig individuelt. Jeg ser ingen vits i å gå inn i tunge diskusjoner om målinger, placebo, nærfeltslytting, rør kontra transistor etc. Fungerer det for den enkelte, så er det ok for meg. For noen er veien målet og andre prøver faktisk å nå målet.
Jeg brenner litt for å prøve å formidle hvordan disse kablene har forvandlet mitt anlegg og musikkopplevelsen jeg får ved å lytte. Trodde ikke at kabler skulle ha så mye å si etter å ha prøvd mange forskjellige gjennom årene. Oblivion har endret mitt syn på dette.
Jeg vil på det sterkeste anbefale Oblivion kablene til de av dere som er ute etter nye kabler og da gjennom hele kjeden. Tror ikke disse kablene egner seg for de som vil tune bort en defekt. De er for ærlige.
Vil til slutt bare gratulere Celius med en innertier av en kabel. Skal bli interessant å lese Fidelity 34 og testen av disse kablene. Håper jeg ikke er helt på jordet med mine inntrykk.
Mvh
RBN