Politikk, religion og samfunn Finanskrisen

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• R

Rojoh

Gjest
    Mulig at jeg kunne være interessert i å delfinasiere et filmprosjekt med arbeidstittel: "Hvor kom pengene fra, hvor er de nå og hvor ble de av?" En slags ny Matrix.

Mvh. Johan

OS

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    11
    Torget vurderinger
    3
    Får vi "Black Wednesday" i dag? Japan ned 9,4% nå og børsen i Indonesia ble stengt pga stort fall. Flere andre Asiatiske børser har store fall.

mvh,
    OS

Zed

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    3
    OS skrev:
    Får vi "Black Wednesday" i dag? Japan ned 9,4% nå og børsen i Indonesia ble stengt pga stort fall. Flere andre Asiatiske børser har store fall.

mvh,
    OS
    ....kun en ting er jeg sikert på, og det er at økonomi etter denne krisen vil ikke være som før. "Lette-penger-tiden" er definitivt over! Kapitalismen ønsker å "rengjøre" seg selv, og den skal gjøre det, helt sikert!
    Hører på CNN at USAs økonomister snakker at det er kanskje kommet tiden at USA begynner på nytt med "manufakturing" ::).....Flere snakker utstrakt om "real-industri", grønn-energi,....osv....Men jeg tror at det blir ikke så lett som de tror. De "slaver" i Kina. Brasil, Mexico, India,....har lært å sveise, spikre,.....

Gjest.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Antall liker
    865
    Ja, og de har slavet for amerikanske penger. Blir ikke lett å tilpasse seg dette for nord-amerikanerene.
    Nå begynner krisen å slå ut i permitteringer i Norge også. Lurer på hva vi har i vente. Selv om våre banker er sikrere og regulerte så tåler de ikke all verden av kollapsi næringslivet her heller.

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.354
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Gjest skrev:
    Ja, og de har slavet for amerikanske penger. Blir ikke lett å tilpasse seg dette for nord-amerikanerene.
    Nå begynner krisen å slå ut i permitteringer i Norge også. Lurer på hva vi har i vente. Selv om våre banker er sikrere og regulerte så tåler de ikke all verden av kollapsi næringslivet her heller.
    Tror ikke du ksla bekymre deg så mye for permitteringer og kollaps i det norske næringslivet.
    Nå har det i lang tid vært varslet en nedkjøling og redusert aktivitet i økonomien - det kommer til å komme.
    Men vi skulle ha alle muligheter til å gjøre dette til en myk landing......

Skadefryden ligger jo tykt utenpå deg Gjest - hva mener du er et godt alternativ til markedet slik vi har hatt det i Norge nå (altså finansmarkedet, børs, liberalisering av lån, osv)??

Mvh
    OMF

Gjest.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Antall liker
    865
    Jeg synes markedet i Norge er godt regulert (med noen unntak) og synes det er synd at vi må lide for USA`s markedsfundamentalistiske politikk. Skadefryden retter jeg mot Bush, Reagan, Fr.p (som har støttet Bush) og grådige siviløkonomer (som jeg kaller blåruss).

Håper Reiten også må gå.

S

Slubbert

Gjest
    Satt og hørte på "Maggot Brain" med Funkadelic akkurat, da jeg kom til denne:

Can You Get to That [G.Clinton, E.Hazel]

I once had a life, or rather
    Life had me
    I was one among many
    Or at least I seemed to be
    Well, I read an old quotation in a book just yesterday
    Said "Gonna reap just what you sow,
    The debts you make you have to pay."
    Can you get to that?

Can you get (I wanna know)
    I want to know if you can get to that (hey!) (get to that!)
    Can you get (can you get to that)(I wanna know)
    I want to know if you can get to that

I recollect with a-mixed emotions
    All the good times we used to have
    But you were making preparations
    For the coming separation
    And you blew everything we had

When you base your love on credit
    And your loving days are done
    Checks you signed with a-love and kisses
    Later come back signed "insufficient funds"
    Yeah, get to that!

(x3)

When you base your life on credit
    And your loving days are done
    Checks you signed with love and kisses
    Later come back signed "insufficient funds"
    Y'all get to that

(x2)

Zed

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    3
    Interresant,....kommentar av en leser:

Så lenge myndigeheter pumper inn penger trekker finansfolk samtidig pengene sine ut, for å redde sin egen rau. Dvs at myndighetene pumper indirekte penger inn til finansfolkenes lommer. En transaksjon inn og en ut er masse penger i lommeboken for den overbetalte megleren i utgangspunktet.

Regningen kommer i form av høyere skatter. Rart at ikke det blir revolusjon av slike ting. Eller kanskje gjør det...

TJ

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    26.08.2003
    Antall liker
    2
    zed skrev:
    OS skrev:

mvh,
    OS
    ....kun en ting er jeg sikert på, og det er at økonomi etter denne krisen vil ikke være som før. "Lette-penger-tiden" er definitivt over! Kapitalismen ønsker å "rengjøre" seg selv, og den skal gjøre det, helt sikert!
    Hører på CNN at USAs økonomister snakker at det er kanskje kommet tiden at USA begynner på nytt med "manufakturing" ::).....Flere snakker utstrakt om "real-industri", grønn-energi,....osv....Men jeg tror at det blir ikke så lett som de tror. De "slaver" i Kina. Brasil, Mexico, India,....har lært å sveise, spikre,.....
    Det er verre denne gangen enn de tre fire siste på 90 og 2000 tallet, men bare vent - et år eller to er de rike enda rikere og de fattige enda fattigere og børsene setter nye toppnoteringer... Agh! Kapitalismen i denne form suuuger for alle andre enn de som kun bryr seg om raske penger!

TJ

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    26.08.2003
    Antall liker
    2
    zed skrev:
    Interresant,....kommentar av en leser:

Så lenge myndigeheter pumper inn penger trekker finansfolk samtidig pengene sine ut, for å redde sin egen rau. Dvs at myndighetene pumper indirekte penger inn til finansfolkenes lommer. En transaksjon inn og en ut er masse penger i lommeboken for den overbetalte megleren i utgangspunktet.

Regningen kommer i form av høyere skatter. Rart at ikke det blir revolusjon av slike ting. Eller kanskje gjør det...
    Blir ikke revolusjon fordi vanlige folk ikke rekker å ta slikt innover seg før det er for sent. Hvorfor? Fordi vi er godtroende og lojale, og mangler kunnskap på feltet til å gå til så drastiske skritt. Nok en gang Verden er så ulidelig urettferdig. Dette er faktisk med på å få folk til å bli meir naive og distanserer seg - man orker ikke ta det innover seg - det blir for mye. Agh!

G

Gjestemedlem

Gjest
    Slubbert skrev:
    Nei, det er prisen for mangel på liberalisme.
    Det vi ser nå er vel mer eller mindre en fullstendig nasjonalisering av de store bankene rundt i om vesten, og staten som garantist for småfolkets sparepenger. En fullsosialistisk redningspakke for et marked til sengs med kolera?

C

Cyber

Gjest
    Er det bare meg som bryr med marginalt om hele finanskrisen? Vi har bare godt av en litt hardere økonomisk tid fremover - vi har jo skolene fulle av elever med så mye puter under armene at de ikke klarer å holde en blyant og som tror de blir kjernefysikere av å jobbe 2 timer med leksa - per mnd.

Vi har aldri hatt så mye penger og aldri har flere gått til psykolog.

Det ER aldri så galt at det ikke er godt for noe.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    39.933
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    cybervision_ skrev:
    Er det bare meg som bryr med marginalt om hele finanskrisen? Vi har bare godt av en litt hardere økonomisk tid fremover - vi har jo skolene fulle av elever med så mye puter under armene at de ikke klarer å holde en blyant og som tror de blir kjernefysikere av å jobbe 2 timer med leksa - per mnd.

Vi har aldri hatt så mye penger og aldri har flere gått til psykolog.

Det ER aldri så galt at det ikke er godt for noe.
    Jeg bryr meg nok litt mer enn marginalt, men er ellers helt enig. Det får være grenser for hvilke luksusdyr vi skal holde oss med. Dessuten, byggebransjen har vært så presset at snekkere har vært nødt til å ta med byggevarer hjemmefra (Polen) fordi den norske produsenten og byggevarehandleren ikke har hatt kapasitet til å levere. Da er det på tide med en nedkjøling, men dette er kanskje litt vel brått isbad. Finsk metode - rett fra saunaen og ut i råka.

P

Parelius

Gjest
    BT skrev:
    Her er finanskrisens sanne ansikt - oversnervøse investorer som heller bensin på bålet i et forsøk på å sikre egne interesser: http://www.dn.no/forsiden/naringsliv/article1507959.ece?jgo=c1_re_left_6

Hvis alle gjør som denne karen kommer samfunnet til å totalt i stå.
    Det er da ingen grunn til å tro at grådigheten eller den mer tempererte egeninteressen nå plutselig ikke lengre skulle være drivkraft i dette systemet. Det er jo på linje med transsubstantiasjonslæren den katolske kirken forkynner. En endrer ikke vesensbestemmelsen av aktørene i systemet bare fordi problemene nå er av en karakter hvor den samme vesensbestemmelse synes å torpedere systemet selv. Da trenger vi en sterk Leviathan.

Drivkreftene er og blir de samme. Derfor er det bare uttrykk for politisk naivitet og blindhet når regjeringen ikke handler deretter. Oppfordinger er her det mest maktesløse, og vil faktisk bare forsterke inntrykket av usikkerhet som får folk til å flytte penger andre plasser.

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    9.225
    Torget vurderinger
    1
    Hvis noen ble forvirret, til orientering:

Transsubstansiasjonslæren er den som den katolske kirken forkynner om at Jesus Kristus er fysisk tilstede i brødet og vinen etter innvielsen -og som er permanent.

Leviathan refererer sannsynlig til filosofen Thomas Hobbes bok fra 1651, der Hobbes generelt rettferdiggjør staten og eneveldet med utgangspunkt i betraktninger rundt naturtilstanden. Naturtilstanden er "alles krig mot alle", den tilstanden som oppstår uten noen form for overordnet myndighet. Enhver person har en i naturtilstanden rett til å gjøre hva som helst for å forsvare sin egen frihet og sikkerhet.

Mvh. Bjørn

OS

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    11
    Torget vurderinger
    3
    OS skrev:
    Det går dårlig på Island om dagen:
    http://www.icesave.co.uk/
    Håper ikke Skandiabanken er neste ut. Hjelper lite med banksikringsfond hvis vi ikke får bruke pengene. Sjekk denne banken hvor innskuddene er garantert av den Norske stat og som sto frem i avisene tidligere i uken om at de Norske filialene ikke var berørt:
    http://www.kaupthing.no/

EDIT: Dette har ingenting med Skandiabanken å gjøre men fikk vite av en kollega nå som hadde sjekket og det kan ta opp til 3 måneder å få pengene fra det Norske banksikringsfondet ved evt. bankkonkurs.

G

Gjestemedlem

Gjest
    OS skrev:
    OS skrev:
    Det går dårlig på Island om dagen:
    http://www.icesave.co.uk/
    Håper ikke Skandiabanken er neste ut. Hjelper lite med banksikringsfond hvis vi ikke får bruke pengene. Sjekk denne banken hvor innskuddene er garantert av den Norske stat og som sto frem i avisene tidligere i uken om at de Norske filialene ikke var berørt:
    http://www.kaupthing.no/

EDIT: Dette har ingenting med Skandiabanken å gjøre men fikk vite av en kollega nå som hadde sjekket og det kan ta opp til 3 måneder å få pengene fra det Norske banksikringsfondet ved evt. bankkonkurs.
    http://www.ikea.com/no/no/catalog/products/00073826

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    9.225
    Torget vurderinger
    1
    Ikke at jeg helt skjønte den der Gjestemedlem ;D

M

Morpheus

Gjest
    Jeg har i en del tidligere innlegg vært bekymret for fremtidsutviklingen i verden. Jeg skrev om Ron Paul her på forumet for et år siden, og er helt overbevist om at han har en mye bedre forståelese av økonomi en Ben Bernake og George Bush! Synd da at han ble så til de grader boikotett av de amerikanske massemedier (som forøvrig er kjøpt og betalt av eliten) at han ikke hadde noen reel sjanse i valgkampen.

Jeg har også i tidligere tråder jeg har deltatt i vært bekymret for den tiltakende globaliseringen. Når kriser rammer idag blir hele verden involvert. Vi i Norge må altså lide for (i grove trekk) uansvarlige banker og finansieringer i USA.

Nå viser det seg altså at strømmen har steget såpass mye at den er en sterk medvirkende faktor til at vi ikke har hatt høyere inflasjon på 20 år. Hvor ille var det at at vi i sommer opplevde lave strømpriser i Norge pg. problemer med en undervannsledning til kontinentet? Selv om vi skulle regne vekk her hjemme på bjerget så vil vi aldri se lave strømpriser igjen, og dette blir enda mer makabert når det gir seg utslag i at det hindrer oss i å senke renten i særlig grad fremover siden vi styrer etter et inflasjonsmål! (For de som hevder at vi er nettoimportør av strøm om vinteren og er avhengig av import av strøm vil jeg si at dersom vi hadde fått reelle strømunderskudd om vinteren kunne vi løst dette selv ved bruk av egne gasskraftverk! Bedre det enn å importere mesteparten av strømmen fra kullkraftverk fra tidligere østeuropa!)

Folk med meninger som meg har lett for å få stempel som konspiratorer og dermed latterligjøres... Vi får se fremover hvem som konspirerer mot hvem.... Jeg har hverfall mine tanker om det!

Avlutter med å sitere Victor Norman:
    Ingen vet hvor dette vil ende. Samfunnet må være villig til å ta i bruk utenkelige virkemidler, sier han.

Jeg lurer på hva som ligger i utenkelige virkemidler, gjør du?

oddgeir

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2005
    Antall liker
    10
    Nasjonalisering av Gjest?

Nasjonalklenodium??

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.091
    Torget vurderinger
    0
    Bare pass deg Oddgeir, du skal se at de kommer til å presse båten din inn i rute i Hurtigrutetrafikk når selskapet går konk. ;D Hvis den ikke skal få oppgaver som kystvakt da? ;D ;D ;D

oddgeir

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2005
    Antall liker
    10
    Jeg stiller alltid opp for fedrelandet vet du.

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    9.225
    Torget vurderinger
    1
    OMF skrev:
    bjornh skrev:
    Men angående boligprisene, så er det vel vanskelig å tvile på at de kommer til å gå ned, også her.
    Det flater jo ut, men det er ingen store forhold som tyder på at boligprisene skal falle….
    Lønnsøkningen er på +5% - det betyr at hvis boligprisene står rolig, så innebærere det en relativ prisnedgang på rundt 5%.
    Vi har befolkningsøkning – noe som gir økt etterspørsel.
    Arbeidsledigheten er lav – og det er ingen tegn på at den skal stige markant.
    Folk bruker en lav andel av disponibel inntekt til bolig – det er lite som tyder på at det skal endre seg drastisk.
    Det er dyrere å bygge nytt enn å kjøpe brukt.

bjornh skrev:
    Nå for tiden er du kredittverdig dersom du tåler 11% rente.
    Dette er jo bare tull – du kan binde renten i 10 år i dag på rundt 6,5%. Hvorfor skal du da måtte ta høyde for disse 11% dine...?

bjornh skrev:
    Antagelig går prisene ned, men renta opp. Hvor mye? -muligens prisene ned 30-40% og renta vil trolig nå opp mellom 12-14% i løpet av ett til tre år. Og da mener jeg bankene sin rente, og ikke styringsrenta! (Jeg kan ikke spå, men jeg gjetter fan så bra!)...

Mvh. Bjørn
    Nei – du gjetter ikke bra.
    Mange mener rentetoppen er nådd. Hvis man ser på markedets rentenbaner og Norges Bank sine estimater er det ingen som er i nærheten av det du foreslår – dette står du helt alene om. Jeg skal legge meg flat om du får rett – men foreløpig hevder jeg at ditt gjetning er fullstendig skivebom.

Hvis markedet i USA skulle kollapse fullstendig, så vil det utvilsomt få betydelige internasjonele konsekvenser – men konsekvensen for Norge er jo redusert etterspørsek, lavere oljepris – begge deler vil trekke i retning av lavere rente....
    Hva legger du til grunn for din 14% spådom...?

Det samme gjelder din spådom om at boligprisene skal falle 40%. Man har riktignok hatt en korreksjon i boligprisnene – de siste månende, men boligprisene ste gi forrige måned (Jeg er prinsippielt litt i mot disse sesonkorrigerete kurvene når markedet har forandret seg – altså man bruker historikken fra 15 år med oppgang til å korrigere et flatt marked.)

Mine spådommer da....så har du noe å skyte tilbake på....
    Renten flater ut – men forblir på dagens nivå for så å falle noe (0,5%) – fortsatt høy inflasjon vil hindre at renten kan settes ned betydelig.
    Boligprisene beveger seg flatt det neste året – før vi igjen får en forsiktige prisstigning (3-5%) årlig.
    Norge får en svært myk landing.

USA derimot – der blir det tøffere!

Mvh
    OMF
    Vel, ikke for å klappe i hendene for å si "hva sa jeg?" -men det ser ut til jeg ikke var helt fjernstyrt i min gjetninger: http://www.dagsavisen.no/innenriks/article373803.ece

Mvh. Bjørn

Gjest.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Antall liker
    865
    Det eneste som går an å spå om dette er at vi får betale. Ledighet, høy rente og off penger sprøytet inn i finans uten virkning. Noen av de smarte gutta stikker av med gevinst i denne røren, men slik er jo et uregulert liberalistisk system. Sko seg den som kan - gi f#*n i samfunnet.

wotg

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2005
    Antall liker
    5
    Gjest skrev:
    Det eneste som går an å spå om dette er at vi får betale. Ledighet, høy rente og off penger sprøytet inn i finans uten virkning. Noen av de smarte gutta stikker av med gevinst i denne røren, men slik er jo et uregulert liberalistisk system. Sko seg den som kan - gi f#*n i samfunnet.
    Jeg kan ikke fatte å begripe at finanskrisen ikke får større konsekvenser for de som startet den. Jeg snakker her om de som sitter som adm. dir. i Kaupthing, Fanny May, Freddie Mac osv.
    Disse lederene har hatt lønninger og opsjonsavtaler i hundremillionersklassen og mer, personlig har de altså tjent grovt på sin lemfeldige håndtering av pengene og i mine øyne helt klart vist at de ikke har hatt den kompetansen de har blitt så godt betalt for.
    Det riktigste hadde vært å gått inn i disse menneskenes private økonomi og tatt alt av verdier til de satt igjen med det samme som en gjennomsnitts offentlig arbeider. Det hadde sent et signal om at det personlige ansvaret virkelig er personlig og ikke bare personlig på en slik måte at hvis det går dårlig tar du snippsekken og din 100 millioners fallskjerm og forlater skipet.

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    9.225
    Torget vurderinger
    1
    De skulle i alle fall vært avklipt bonuser og opsjoner og andre ting de måtte ha til gode. Nei disse karene vet å sørge for seg selv. Som f.eks. å bevilge seg spa...

OS

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    11
    Torget vurderinger
    3
    wotg skrev:
    Gjest skrev:
    Jeg kan ikke fatte å begripe at finanskrisen ikke får større konsekvenser for de som startet den. Jeg snakker her om de som sitter som adm. dir. i Kaupthing, Fanny May, Freddie Mac osv.
    Disse lederene har hatt lønninger og opsjonsavtaler i hundremillionersklassen og mer, personlig har de altså tjent grovt på sin lemfeldige håndtering av pengene og i mine øyne helt klart vist at de ikke har hatt den kompetansen de har blitt så godt betalt for.
    Det riktigste hadde vært å gått inn i disse menneskenes private økonomi og tatt alt av verdier til de satt igjen med det samme som en gjennomsnitts offentlig arbeider. Det hadde sent et signal om at det personlige ansvaret virkelig er personlig og ikke bare personlig på en slik måte at hvis det går dårlig tar du snippsekken og din 100 millioners fallskjerm og forlater skipet.
    Tviler det går slik som med f.eks Olav Balsnes som var banksjef i Sunnmørsbanken på 80-tallet. Han ble slått personlig konkurs i kjølvannet av bankkrisen:
    http://www.nyttiuka.no/default.aspx?menu=617&id=8858

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn