bjornh skrev:
Men angående boligprisene, så er det vel vanskelig å tvile på at de kommer til å gå ned, også her.
Det flater jo ut, men det er ingen store forhold som tyder på at boligprisene skal falle
.
Lønnsøkningen er på +5% - det betyr at hvis boligprisene står rolig, så innebærere det en relativ prisnedgang på rundt 5%.
Vi har befolkningsøkning noe som gir økt etterspørsel.
Arbeidsledigheten er lav og det er ingen tegn på at den skal stige markant.
Folk bruker en lav andel av disponibel inntekt til bolig det er lite som tyder på at det skal endre seg drastisk.
Det er dyrere å bygge nytt enn å kjøpe brukt.
bjornh skrev:
Nå for tiden er du kredittverdig dersom du tåler 11% rente.
Dette er jo bare tull du kan binde renten i 10 år i dag på rundt 6,5%. Hvorfor skal du da måtte ta høyde for disse 11% dine...?
bjornh skrev:
Antagelig går prisene ned, men renta opp. Hvor mye? -muligens prisene ned 30-40% og renta vil trolig nå opp mellom 12-14% i løpet av ett til tre år. Og da mener jeg bankene sin rente, og ikke styringsrenta! (Jeg kan ikke spå, men jeg gjetter fan så bra!)...
Mvh. Bjørn
Nei du gjetter ikke bra.
Mange mener rentetoppen er nådd. Hvis man ser på markedets rentenbaner og Norges Bank sine estimater er det ingen som er i nærheten av det du foreslår dette står du helt alene om. Jeg skal legge meg flat om du får rett men foreløpig hevder jeg at ditt gjetning er fullstendig skivebom.
Hvis markedet i USA skulle kollapse fullstendig, så vil det utvilsomt få betydelige internasjonele konsekvenser men konsekvensen for Norge er jo redusert etterspørsek, lavere oljepris begge deler vil trekke i retning av lavere rente....
Hva legger du til grunn for din 14% spådom...?
Det samme gjelder din spådom om at boligprisene skal falle 40%. Man har riktignok hatt en korreksjon i boligprisnene de siste månende, men boligprisene ste gi forrige måned (Jeg er prinsippielt litt i mot disse sesonkorrigerete kurvene når markedet har forandret seg altså man bruker historikken fra 15 år med oppgang til å korrigere et flatt marked.)
Mine spådommer da....så har du noe å skyte tilbake på....
Renten flater ut men forblir på dagens nivå for så å falle noe (0,5%) fortsatt høy inflasjon vil hindre at renten kan settes ned betydelig.
Boligprisene beveger seg flatt det neste året før vi igjen får en forsiktige prisstigning (3-5%) årlig.
Norge får en svært myk landing.
USA derimot der blir det tøffere!
Mvh
OMF