Politikk, religion og samfunn Finanskrisen

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• S

Slubbert

Gjest
    http://www.vgb.no/31722/perma/369309

http://video.google.co.uk/videoplay?docid=-5538021588734490153

Konkret skyldes dagens finanskrise en kombinasjon av sentralbanksystemet som trykker penger som dopapir og feilregulering av markedet. Alle ærlige mennesker har nå fått en soleklar demonstrasjon på at korporatismen – blandingen mellom marked og statlige reguleringer – ikke fungerer og er ustabil. (De uærlige er frekke nok til å hevde at dagens gjennomregulerte økonomi er ”uregulert” og at finanskrisen skyldes for lite reguleringer.)

Men dette er bare den synlige delen av isfjellet. Problemet stikker langt dypere. Vi har nå hatt korporatisme og feilaktige økonomiske teorier så lenge og som er så utbredt at vi har fått et kulturelt problem. I USA er det først og fremst korporatismens økonomiske guru John Maynard Keynes som er kilden til de kulturelle problemene, mens i Norge og andre mer sosialdemokratiske land er også Karl Marx en viktig kilde. La oss først ta en titt på korporatismen og Keynes.

1913: laissez-faire dør
    Året 1913 har gått ned i historien som da opplysningstidens barn, laissez-faire, døde og den moderne mørke middelalderen begynte. Dette var året da den første klassisk fascistiske statslederen, Woodrow Wilson, kom til makten i USA. Og når jeg sier ”fascist” her mener jeg ikke fascist i den generaliserte betydningen av ordet, men som politisk åndsfrende av Benito Mussolini. (For mer om dette, se Jonah Goldbergs ”Liberal Fascism”)

Straks etter at Wilson kom til makten innførte han inntektsskatt og opprettet Federal Reserves, sentralbanken i USA. I tillegg opprettet han også Federal Trade Commission i 1914 som tilsvarer konkurransetilsynet i Norge, og dette var for alvor begynnelsen på reguleringssamfunnet i USA. Likevel er det opprettelsen av sentralbanken som er startskuddet for den inflatoriske politikken som la grunnlaget for Keynes og avskaffelsen av gullstandarden.

John Maynard Keynes: verden snus på hodet
    Etter krakket i 1929 ble økonomen Keynes den nye yndlingen i verden. Før Keynes var det en klar og enkel sammenheng mellom årsak og virkning i økonomi: først produsere, dernest forbruke. Først gå på arbeid, dernest gå på butikken. Først så, dernest høste. Først investere, dernest profittere. Først spare, dernest bruke. Logisk ikke sant?

Med Keynes endret alt dette seg. Keynes snudde verden på hodet og hevdet at man kan forbruke seg til rikdom. Kriger var positivt fordi de skapte industri. Katastrofer og ulykker var bra fordi de skapte arbeidsplasser. Å trykke penger var kjempebra fordi man da ”stimulerer” økonomien.

Etter mange tiår med indoktrinering av denne opp-ned-logikken har det blitt innarbeidet en meget skummel vane i kulturen: å leve på forskudd. Det er ikke nødvendig å spare for fremtidig forbruk. Vi skal ha ting nå, nå, nå! For å få til dette må man ta opp lån og så betale ned senere.

Resultatet er altså at vi har fått en uansvarlig lånekultur. Folk har blitt lært opp til å spise opp såkornet sitt. Det er blitt kult og normalt å låne og forbruke. Vi har fått noe så sært og sprøtt som forbrukerlån. Arbeidere har i dag jevnt over en reallønn som er 100 ganger høyere enn for 150 år siden. Til tross for dette tar folk ennå opp lån!! Folk låner til bolig, bil og forsikrer seg mot alt mulig rart. Dette til tross for at realinntektene har økt så mye at alle og en hver hadde hatt råd til å spare opp gigantiske verdier til seg selv og til å gi barna sine en flott startkapital i livet. I stedet starter alle barn i minus og statlig studielån er noe av det gjeveste folk kan tenke seg.

I klassisk økonomi er lån noe man kun tar opp når man skal investere. Det er altså en måte å skaffe kapital til prosjekter som genererer fremtidige inntekter. I en rasjonell verden er det derfor hovedsaklig bare kapitalister som låner penger. Det gjør de for å kjøpe fabrikker, betale lønninger og skape virksomhet som genererer inntekt i fremtiden.

Studielån er blant de ytterst få type forbrukerlån som faktisk er en investering, men også dette er noe som det ikke finnes noen grunn til at man ikke skal kunne investere i selv. Alle foreldre bude ha som mål at når barnet deres er ute av huset så starter de i null, ikke med huslån, billån, studielån og forbrukerlån. Foreldre burde lære opp ungene sine til å spare, ikke til å låne og forbruke.

Men slik er det altså ikke. I den uansvarlige lånekulturen er det helt normalt for folk å ha lån, og bankene er ikke mye bedre. For det første låner de mesteparten av pengene sine ut til forbrukere og for det andre har de svært lav kapitalreserve og er derfor lette å velte når lån misligholdes.

Det er egentlig mye verre enn det høres ut som, for i tillegg til at folk ikke sparer til eget forbruk sparer de aller fleste heller ikke til egen sykdom, egen arbeidsledighet, egen helse og egen alderdom. Dette er i all hovedsak noe som er overlatt til staten, både i Norge og delvis i USA. Tanken på å spare til egen arbeidsledighet er så fjern i fra det norske folk at man tar det som en selvfølge at hvis ikke staten betaler oss arbeidsledighettrygd ender vi sultende på gata alle mann.

Lær av kamelen
    Vi har i dag en kultur som på mange måter er dummere enn kamelen. Kamelen har utviklet seg slik at den har en gigantisk sparebøsse på ryggen, hvor vann samles opp og lagres til tørre tider. Dette er fordi den vandrer i et miljø hvor det er langt mellom hvert vannhull.

En markedsøkonomi er langt mer frodig enn en ørken, men av og til kommer det kriser også her, slik som arbeidsledighet, sykdom og lignende. Da er det sinnsykt lurt å faktisk ha spart opp til disse tingene inntil det kommer bedre tider. I dag skjer ikke dette overhodet. Vi er blitt som uerfarne byfolk som reiser opp på vinterfjellet ikledd en tynn anorakk, uten kart, kompass, mat, klær og utstyr til å grave seg ned. Og enda verre: når vinterstormen kommer skylder folk på værmeldingen.

Når du hører Stoltenberg og et enstemmig korporatistisk sutrekor hyle om at krisen skyldes markedsliberalismen så tenk litt over hvem som er skylden i at vi har en inflasjonsskapende sentralbank, hvem som er skyld i at folk tror at forbruk skaper økonomisk vekst, hvem som er skyld i at vi har fått denne uansvarlige forbruks- og lånekulturen vi lever i. Etter å ha lest denne artikkelen burde ærlige lesere klare å trekke en entydig konklusjon om hvem som har skylden.

Zed

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    3
    For meg det ser ut, at hele finansiele systemet i amerikansk, delvis også i europeisk økonomi, var en stor "pyramidespill".........er ikke dette ulovlig?

Gjest.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Antall liker
    865
    Ikke i liberalismens hjemland. Det er enhver sin egen lykkes smed, og resten av samfunnet...vel...

Slubbert er ikke oppdatert.Keynes ble forlatt i amerikansk politikk for flere tiår siden. Det har vært Friedman for alle penga de siste 28 årene. Hvorfor refererer du til slike tvilsomme amatørbloggere slubbert? Kan du ikke bedre?

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    3.335
    Syns det var en bra oppsummering fra en kar på ukeslutt i dag: Kanskje dette krakket er uungåelig, kanskje vi skal være glad for at det skjer? Kanskje vi nå gegynner å tenke?

Det at vi har gjort tvilsomme handlinger tidligere, betyr ikke at vi må fortsette med å gjøre det. Vi må kanskje gå fra en profittbasert økonomi over på en behovsbasert økonomi. Alt handler jo i dag om at vi som forbrukere i den rike delen av verden skal kjøpe stadig mere. Det er liksom dette som holder hjula i gang, selv om det ikke er formålstjenlig i et miljøperspektiv.

Ekspotensiell økonomisk vekst er den største trussel mot vår eksistens, har en nobelprisvinner i økonomi sagt.

Gjest.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Antall liker
    865
    Analyser din egen statistikk. Korriger for prisstigning og forsvarsutgifter. Kom med et nyansert bilde av disse utgiftene, i stedet for en grov og uintressant kurve. Vis også til endringer i beskatning.

Gjest.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Antall liker
    865
    Jeg synes du er ukritisk til dine kilder. Er det ikke så at du studerer ved NTNU? Dette står til stryk.

Analyser selv!

oddgeir

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2005
    Antall liker
    10
    Gjest, du er ubetalelig. ;D

Nå venter vi bare på at du selv skal overøse oss med kunnskap fra dine mange hyllemetre med økonomisk teori. Det har vært lite så langt. ;D ;D

Gjest.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Antall liker
    865
    Er det ubetalelig at jeg forlanger at Slubbert skal forklare og begrunne sine påstander, og ikke bare slenge ut en link etter behov. Han får vise at han vet hva han skriver (det ser ikke sånn ut).

Statistikkeksemplet er jo egentlig et skoleeksempel på hvordan statistikk brukes feil.

S

Slubbert

Gjest
    Gjest skrev:
    Analyser din egen statistikk. Korriger for prisstigning og forsvarsutgifter. Kom med et nyansert bilde av disse utgiftene, i stedet for en grov og uintressant kurve. Vis også til endringer i beskatning.
    Ja du gjest....

Inflasjonsjustert:

Vedlegg

P

Parelius

Gjest
    Frage til Slubbert: Er det at staten vokser det samme som at markedet blir mer ufritt?

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.354
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    bjornh skrev:
    Vel, ikke for å klappe i hendene for å si "hva sa jeg?" -men det ser ut til jeg ikke var helt fjernstyrt i min gjetninger: http://www.dagsavisen.no/innenriks/article373803.ece

Mvh. Bjørn
    Du spådde prisnedgang på 30-40% og rente på 12-14%.
    I dag har prisene falt ca 5% og renten er vel i størrelsesorden 8% - og trolig setter sentralbanken ned renten på onsdag.

Jeg ser ingen grunn til at du skal si "Hva var det jeg sa".

mvh
    OMF

S

Slubbert

Gjest
    Parelius skrev:
    Frage til Slubbert: Er det at staten vokser det samme som at markedet blir mer ufritt?
    Ikke nødvendigvis, graden av intervensjonisme er også i stor grad gitt av lovgivningen, for eksempel er Danmarks økonomi temmelig fri. Imidlertid er det fullstendig meningsløst å hevde at amerikansk økonomi er laissez-faire eller liberalistisk i noen normal forstand av begrepet. Nå er det imidlertid lenge siden jeg har forventet noe forstand fra det holdet.

Korrelasjonen mellom økonomisk frihet og velstand er forøvrig ganske ugjendrivelig.

Vedlegg

Lille_Adam

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2007
    Antall liker
    14
    Frage til hvemsomhelst, fra en som egentlig ikke skjønner bæret av økonomi: har staten egentlig vokst noe særlig i det hele tatt? Jeg ser jo at den har vokst i antall dollar og cents, men den ser ut for meg til å utgjøre ca. samme andel av GDP i f.eks 1970 og i 2008. Budsjettet har økt fra $0.8B til $2.3B, eller x2.875, mens GDP har økt fra $38.422B til ca. $120B i samme periode, eller x3.123. Kan man si at staten har vokst i reèlle termer når den har vokst saktere enn økonomien i sin helhet?

Kun for min egen manglende edifikasjons skyld.

S

Slubbert

Gjest
    Parelius skrev:
    Tenker du på det sosialistiske Norge?
    Forstår ikke spørsmålet. Norge er heldigvis ikke sosialistisk, vi har privat eiendomsrett. Hvis den norske staten skal bli sosialistisk må den ruste opp forsvaret først, så den effektivt kan knuse all dissens og tilløp til fri vilje med overveldende militærmakt. Et omfattende Gulag-program hadde nok også vært påkrevd.

L_A: I prosent av BNP har størrelsen på den føderale staten i USA vært relativt konstant de siste 50 år, på delstatsnivå øker imidlertid offentlige utgifter betraktelig (fra ca. 6% til ca. 18% av BNP siden 1950).

Lille_Adam

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2007
    Antall liker
    14
    Takker for svar! Da må jeg innrømme at det virker på meg som om utgiftene egentlig står stille, tatt i betraktning at dagens samfunn befordrer langt høyere utgifter enn det gjorde for 60 år siden, om man kun legger til grunn de samme funksjoner som staten sto for i 1950.

P

Parelius

Gjest
    Slubbert skrev:
    Parelius skrev:
    Tenker du på det sosialistiske Norge?
    Forstår ikke spørsmålet. Norge er heldigvis ikke sosialistisk, vi har privat eiendomsrett.
    Det gjør du nok. Det er vel neppe et fritt marked slik som du ser det som kjennetegner det vi har i steinrøysa. Eller har landet nå blitt en modell for det du søker?

Var ikke noe av utgangspunktet den store statsintervensjonen i den amerikanske økonomi? Den er muligens en del større der borte enn her.

S

Slubbert

Gjest
    Parelius skrev:
    Det gjør du nok. Det er vel neppe et fritt marked slik som du ser det som kjennetegner det vi har i steinrøysa. Eller har landet nå blitt en modell for det du søker?
    Nei Norge er ikke fritt, det er imidlertid enda lenger fra å være sosialistisk. Cuba er sosialistisk, selv om lillebror Castro nå har myknet opp litt og fraveket prinsippet om lik lønn for alt arbeid.

Norge er her:

Vedlegg

P

Parelius

Gjest
    Slubbert skrev:
    Parelius skrev:
    Nei Norge er ikke fritt, det er imidlertid enda lenger fra å være sosialistisk. Cuba er sosialistisk, selv om lillebror Castro nå har myknet opp litt og fraveket prinsippet om lik lønn for alt arbeid.

Var ikke noe av utgangspunktet den store statsintervensjonen i den amerikanske økonomi? Den er muligens en del større der borte enn her.
    Omvendt mener du? Den er større her, derfor vil USA overleve Norge som samfunn. Det holder nok så lenge vi (jeg hater egentlig å bruke pronomenet "vi" om staten) frimodig kan pumpe opp olje som andre forbrenner, men etter det ligger alt både demografisk, kulturelt og utviklingsmessig an til kollaps. Og så er det en etisk dimensjon ved det om staten skal tvangsstyre livene til folk.
    Beklager at min ironi ikke kom godt nok til uttrykk. Jeg tok vel litt mye for gitt.

Hva angår statens intervensjon i dagliglivet så kan vi kanskje være litt enige (men neppe helt er jeg sikker på), men jeg tenkte mest på dens regulering av markedet for frittvoksende grådighet. Og altså grådighetens korrelasjon med borgernes velstand (og fordeling, selvfølgelig, da en rik gutteklubb ikke nødvendigvis metter borgernes mager sånn uten videre).

Lille_Adam

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2007
    Antall liker
    14
    Slubbert skrev:
    Hvorfor "befordrer dagens samfunn langt høyere utgifter"? Det må om noe være fordi det er langt mer gjennomregulert, en ond sirkel som er vanskelig å bryte ut av det der.
    Vel, graden av regulering er meg egentlig ganske likegyldig. Innen det jeg selv løselig anser som rimelig grenser selvsagt. Det jeg egentlig gjorde var vel helt enkelt å dra paralleller mellom 1950 og 2008 innen mitt eget yrke. Et sykehus av 1950, f.eks, var nødvendigvis en langt billigere affære enn det er i dag. Antallet kostbare maskiner var svært begrenset i forhold til i dag, lønnsutgiftene var langt lavere og det samme gjelder utgiftene til de fleste, eller alle, andre nødvendigheter (mat, vask, vedlikehold, etc, etc). Lavere utgifter i reèlle termer mener jeg, ikke kun i antall dollar eller kroner.

Det samme gjelder formodentlig de fleste områder av statens plikter, siden teknikken var billig og basal i forhold til i dag og det meste av arbeid ble utført med muskelkraft, som også generelt var svært billig i forhold til i dag. Igjen i reèlle termer.

Dermed virker det for meg som om dagens stat, med (teoretisk) kun de samme ansvarsområder som i 1950, uvegerlig må ha større reèlle utgifter enn den hadde for 60 år siden.

S

Slubbert

Gjest
    Lønnsutgifter vokser gjerne i takt med BNP, hvis ikke har man et inflasjonsproblem. At teknologisk utvikling har medført større økning i utgifter enn i inntjening, med andre ord lavere effektivitet, er også en suspekt påstand siden det da umulig kunne forekommet økonomisk vekst.

Lille_Adam

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2007
    Antall liker
    14
    Vel, lønnsnivået er 20 ganger høyere i dag enn i 1950, mens GDP er 10 ganger høyere. Vi, eller rettere sagt de, siden dette gjelder USA, har langt bedre sykehusdekning i dag enn i 1950, altså reelt sett flere sykehus. Utstyrskostnadene er langt høyere reèlt sett, da dagens avanserte utstyr koster mere enn laken, skalpeller og laudanum. Etc, etc, etc. Alt dette er lett å verifisere og det skulle forundre meg mye om kostnadsforholdene 1950/2008 er spesielt annerledes innen andre bransjer og yrker enn min.

Uansett, leggetid her.

Gjest.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Antall liker
    865
    quote]
    Uansett hvordan du vrir og vender på det vokser den føderale regjeringen og statlige utgifter. Stikk motsatt av laissez-faire, stikk motsatt av Friedmans lære. Hvis du må ha det inn med teskjé: Staten vokser. Friedmansk? Man må være komplett idiot for å tro noe sånt.
    [/quote]

Mao opererer du med en "etterpåklok" definisjon av hva som er Keynesiansk og hva som er Friedmansk. Da stiller saken seg annerledes. Reaganomics og høyrebølgen fra 80-tallet innebar jo en fristilling av finanssektoren, og dette har vært rådende politikk senere også. Hvis det er lite Friedmansk, så bør vi vel få din forklaring på hvorfor. Og hva som er Keynesiansk ved Reaganomics ser jeg fram til å få forklart. Er det også definert ut fra hva som har skjedd i økonomien (i dine øyne) som et resultat av politikerenes vedtak?

Ikke lett å diskutere politikk når du opererer med et annet sett definisjoner enn det du finner i annen politisk debatt eller i anerkjent økonomisk litteratur.

Begrepet "idiot" betyr opprinnelig kunnskapsløs om politiske forhold. Slik det ser ut her opererer du med en helt annerledes forståelse av økonomisk/politiske begreper enn fagfolk.

S

Slubbert

Gjest
    http://en.wikipedia.org/wiki/Reaganomics

Reagan reduced income tax rates, with the largest rate reductions on the highest incomes; in a time of battling inflation, Reagan raised deficit spending to its highest level (relative to GDP) since World War II. As a result, there has been endless debate on whether the economic trends of the Reagan years actually came from the free market, or from government stimulus of the kind advocated by Keynesian theorists.
    (...)
    Economist William Niskanen, a member of Reagan's Council of Economic Advisers and later chairman of the libertarian Cato Institute, writes that deregulation had the "lowest priority" of the items on the Reagan agenda[7] and that Reagan "failed to sustain the momentum for deregulation initiated in the 1970s."
    (...)
    In sum, a large study by economists Paul Joskow and Roger Noll concludes that the changes in economic regulation "simply do not reflect a sudden ideological change in federal executive branch views....many of the significant changes in economic regulation began during the Carter administration and were initiated by liberal Democrats.... it is not particularly productive to refer to a generic deregulation movement or to think of it as a consequence of the election of Ronald Reagan."

Gjest.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Antall liker
    865
    Sitat fra din egen link:

"Reaganomics (a portmanteau of "Reagan" and "economics") refers to the economic policies promoted by United States President Ronald Reagan. The four pillars of Reagan's economic policy were to:[1]

reduce the growth of government spending,
    reduce marginal tax rates on income from labor and capital,
    reduce government regulation of the economy,
    control the money supply to reduce inflation. "

Hva som er keynesiansk ved dette må du forklare.

S

Slubbert

Gjest
    Praksisen. Det ble sagt mye pent, men Reagan økte statsutgiftene mer enn noen, primært drevet av militæret (det er ingenting Friedmansk med et verdensomspennende militærnærvær). Ja Reagan var på mange måter den mest liberalistiske (rent økonomisk) amerikanske presidenten i nyere tid, men det sier jo mer enn noe hvor langt fra laissez-faire realpolitikken er. Bush II er vel omtrent den mest intervensjonistiske presidenten de har hatt siden krigen. Dette er uansett et sidesprang; Fannie Mae og Freddie Mac som startet dette kalaset var statssubsidierte selskaper med et politisk mandat, CRA var en politisk intervensjon, den inflasjonsdrivende Irak-krigen er en politisk intervensjon, igjen: http://mises.org/story/3120

T

Tølper

Gjest
    Slubbert skrev:
    Praksisen. Det ble sagt mye pent, men Reagan økte statsutgiftene mer enn noen, primært drevet av militæret (det er ingenting Friedmansk med et verdensomspennende militærnærvær). Ja Reagan var på mange måter den mest liberalistiske (rent økonomisk) amerikanske presidenten i nyere tid, men det sier jo mer enn noe hvor langt fra laissez-faire realpolitikken er. Bush II er vel omtrent den mest intervensjonistiske presidenten de har hatt siden krigen. Dette er uansett et sidesprang; Fannie Mae og Freddie Mac som startet dette kalaset var statssubsidierte selskaper med politisk mandat, CRA var en politisk intervensjon, den inflasjonsdrivende Irak-krigen er en politisk intervensjon, igjen: http://mises.org/story/3120
    Skal man virkelig snakke om Friedmansk økonomi så ser en hva neoliberalisme førte til i Latin-Amerika. I dag verdens mest radikale del av verden. Vestlige nasjoner vil aldri våge å utsette befolkningen sin for den samme økonomiske politikken, langt større frigjøring av markedet og privatisering som i effekt har betydd økonomisk krig mot og undertrykking av det store flertallet av befolkningen. Russland før Putin er vel også et bedre eksempel enn USA, selv om de samme mekanismene også må bære brorparten av ansvaret i USA i følge det store flertallet økonomer.

Mvh
    vh

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    9.225
    Torget vurderinger
    1
    OMF skrev:
    bjornh skrev:
    Vel, ikke for å klappe i hendene for å si "hva sa jeg?" -men det ser ut til jeg ikke var helt fjernstyrt i min gjetninger: http://www.dagsavisen.no/innenriks/article373803.ece

Mvh. Bjørn
    I dag har prisene falt ca 5% og renten er vel i størrelsesorden 8% - og trolig setter sentralbanken ned renten på onsdag.

mvh
    OMF
    Vi skal vedlikeholde det der fremover. Hva som er styringsrente er en ting, markedsrente en annen. Og time vil show tenker jeg. Ting faller ikke så mye over natten når det gjelder husprisene heller.

Mvh. Bjørn

Gjest.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Antall liker
    865
    Slubbert:
    Det er ikke noe keynesiansk ved å øke militærutgiftene heller.

Mae/Mac-bankene startet det hele, og ikke fordi de var "sosialistiske" men fordi de hadde de dårligst sikrede lånene.

S

Slubbert

Gjest
    Det var ikke fri økonomi i Latin-Amerika, det var korrupte lovgivere som brukte maktmidler for å berike seg selv og vennekretser av oligarker. Det har ingenting med fri økonomi å gjøre.

Mae/Mac ble tvunget av staten til å gi dårlig sikrede lån. Det er belyst i tidligere linker.

T

Tølper

Gjest
    Slubbert skrev:
    Det var ikke fri økonomi i Latin-Amerika, det var korrupte lovgivere som brukte maktmidler for å berike seg selv og vennekretser av oligarker. Det har ingenting med fri økonomi å gjøre.

Mae/Mac ble tvunget av staten til å gi dårlig sikrede lån. Det er belyst i tidligere linker.
    Vi er alle preget av en viss grad av selektiv virkelighetsforståelse, du skal ha for at du virkelig har dyrket din. El Salvador, Guatamalo, Nicaragua, Bolivia, Venezuela - korrupte diktatorer og presidenter støttet av USA, noen av de satt in via destabiliseringstiltak, lavintensiv krigføring og militærkupp, utstyrt med neoliberalistiske økonomiplaner signert IMF og Verdensbanken. Hvor alt ned til regnvannet ble privatisert i de mest ekstreme tilfellen (eksempelvis Bolivia).

Mvh

S

Slubbert

Gjest
    Tølper skrev:
    Vi er alle preget av en viss grad av selektiv virkelighetsforståelse, du skal ha for at du virkelig har dyrket din.
    Hehe...jo, takk i lige måde.

T

Tølper

Gjest
    For å formulere meg på en annen måte. Gi eksempler på nasjoner som har hatt mer utpreget neoliberalistisk økonomisk politikk enn hva en har sett i Latin-Amerika. At det aldri har og aldri vil finnes noe så fundamentalistisk uregulert som hva du higer etter er et faktum. At du bruker dette som målestokk og kaller alt annet "sosialisme" og følgelig også ukritisk skylder på "sosialismen" når dine egne dogmer sprekker er hverken rart eller uventet. Men for meg blir det ikke annet enn et tomt retorisk grep.

Mvh

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.354
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    bjornh skrev:
    OMF skrev:
    bjornh skrev:

Mvh. Bjørn

mvh
    OMF
    Vi skal vedlikeholde det der fremover. Hva som er styringsrente er en ting, markedsrente en annen. Og time vil show tenker jeg. Ting faller ikke så mye over natten når det gjelder husprisene heller.

Mvh. Bjørn
    Joda - selvsagt snakker vi om markedsrente.....
    Den ligger i skrivende stund på i underkant av 7,5% hos de beste.
    Hvis sentralbanken nå kutter renten med 1% på onsdag - tviler jeg på at vi kommer til å se nevneverdig høyere rente.

http://www.nettavisen.no/okonomi/article2289661.ece

Finanskrisen har jo tiltatt - og har blitt mer omfattende enn jeg forventet når vi startet diskusjonen.

Jeg tror nok vi kommer til å se et flatt/dalende marked en tid fremover, men tror fremdeles ikke på noe et fall i størrelsesorden 30-40%. Men at marekdet kan falle ytterlgiere 10% (først og fremst pga psykologi) tror jeg nok....men igjen, sysselsetting, renten, boligbygging og ikek misnt statens mulighet til å holde aktiviteten i økonomien oppe tilsier at boligprisene skal få en myk landing!

mvh
    OMF

Mvh
    OMF

Gjest.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Antall liker
    865
    Tror denne krisen hadde kommet uten Mac/Mae bankene. Verdiene har vært oppblåst lenge, og det har vært dårlig sikrede lån i hele finans. Det er ikke bare i USA det er krise. Vi finner ikke Mac/Mae bankene utenfor USA.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn