Det der var vel helst eit framifrå døme på norsk, ubehjelpeleg skuletysk, både i ordval (det skal kanskje vera «laut», ikkje «nach»?) og i ordstilling.
Men PRIIPS illustrerer også eit problem med EU (24 offisielle språk og rimeleg sterk fleirspråkleg politikk, i tillegg til suverene rettar for minoritetsspråk) som @weld77 ofte er innom for tida.
Regulatoriske krav og fravær av valutarisk for å ta det mest opplagte. Det har er heller ikke vært noen opplagte steder med høyere avkastning - hvor skulle det være? Japanske? Tyske med negativ rente?
Det er helt basic risikostyring mellom annet. Samt at det er et lass av institusjoner som må holde et tårn av oblgasjoner som sikkerhet for alt mulig. Markedet for statsgjeld er gigantisk helt uavhenging av hva renten faktisk er. Selv ville jeg selvsagt ikke eie 10y tysk stat med avkastning på -0.50% som det var en gang, men jeg har friheten til å gjøre hva jeg vil, det har ikke institusjoner.
Det er helt basic risikostyring mellom annet. Samt at det er et lass av institusjoner som må holde et tårn av oblgasjoner som sikkerhet for alt mulig. Markedet for statsgjeld er gigantisk helt uavhenging av hva renten faktisk er.
Selv på privaten så er, eller bør, risikojustert avkastning være en faktor. Basert på historikk så vil man, dersom man har en portefølje som har en viss miks av aktivaklasser kanskje ha en avkastning over tid som er litt lavere enn bare aksjer, men volatiliteten vil typisk være mye lavere. Det er ganske stor forskjell på å sitte gjennom et fall i aksjemarkedet på 50% i teorien og i praksis, spesielt om man har en pen slump investert. Å tape 50% av 100.000 gjør ikke så fryktelig vodt om man har en grei inntekt fra jobben osv, å tape 50% av 10 millioner smerter nok betydelig mer.
Pensjonsfond har også typisk masse gamle avtaler med garantert avkastning, da er obligasjoner fint. Det har selvsagt vært et problem når disse har 0% avkastning mens pensjonistene er garantert 3-4% men nå har de nok fått stokket bena sine og lastet opp med lange statsobligasjoner med avkastning som overgår forpliktelsene.
Jeg er via Nordea Invest Globale Aktier Max Risiko. Oprindelige kontrakt lød på 3 år. Nu overvejer jeg å trække mig i maj måned.
Hvad tænker dere
Vil det være klogere at holde mig til den oprindelige kontrakt? Det koster mig 3000 dk.kr. at trække mig ud i Maj. Ofte bliver der alligevel dårlige afkast fra Maj til September.
begge har høy risiko, i tillegg har vel tesla litt bitcoin uten at det skal ha så mye å si på verdien av selve selskapet.
tror det henger mer sammen med pengemengde (m2) enn at de nødvendigvis følger hverandre
Kva tidsperspektiv har du sett på? Einig i at dei har ein fjelltopp mellom oktober 2024 og no og ein liknande "topp" under Covid, men er ikkje det litt for generelt å tolka som at dei følgjer einannan?
Eg veit ikkje. Set heller over til nokon som kan dette.
Jeg er via Nordea Invest Globale Aktier Max Risiko. Oprindelige kontrakt lød på 3 år. Nu overvejer jeg å trække mig i maj måned.
Hvad tænker dere
Vil det være klogere at holde mig til den oprindelige kontrakt? Det koster mig 3000 dk.kr. at trække mig ud i Maj. Ofte bliver der alligevel dårlige afkast fra Maj til September.
Kom deg ut med en gang, om du overhodet har mulighet.
Trump brygger opp handelskrig med tollmurer, og slik han durer på, så er det en svært høybsannsynlighet for at vi går inn i en resesjon. Da blir ikke max risk-akser verdt en skitt, og pengene dine har likeledes høy risiko for å fordufte.
Om du venter til i mai, er jeg stygt redd for at du sitter igjen med lite
Kva tidsperspektiv har du sett på? Einig i at dei har ein fjelltopp mellom oktober 2024 og no og ein liknande "topp" under Covid, men er ikkje det litt for generelt å tolka som at dei følgjer einannan?
Kom deg ut med en gang, om du overhodet har mulighet.
Trump brygger opp handelskrig med tollmurer, og slik han durer på, så er det en svært høybsannsynlighet for at vi går inn i en resesjon. Da blir ikke max risk-akser verdt en skitt, og pengene dine har likeledes høy risiko for å fordufte.
Om du venter til i mai, er jeg stygt redd for at du sitter igjen med lite
Nu er jeg altså ikke i Nivida eller Tesla altså. Heller ikke i våben aktier. Er pt investeret for ca 800 tusinde dk.kr. Men ja synes der er sorte skyer i øjeblikket. Reccision vil vel medføre rente nedsættelse og senere stigende aktiekurs?
Nu er jeg altså ikke i Nivida eller Tesla altså. Heller ikke i våben aktier. Er pt investeret for ca 800 tusinde dk.kr. Men ja synes der er sorte skyer i øjeblikket. Reccision vil vel medføre rente nedsættelse og senere stigende aktiekurs?
All informasjon om iShares MSCI World ex-USA UCITS ETF USD (Acc): Innehav, utvikling, risiko og rangering. Sammenlign 1500 børshandlede fond hos Nordnet. Bli kunde og handle i dag.
www.nordnet.no
Det er et børsnotert fond (ETF) som følger MSCI-world indeksen minus USA.
Etter å ha lese det siste innlegget ditt i den andre pengetråden, byrja eg å filosofera over eit anna spørsmål:
Har det noko å seia at globale fond (eller, uansett, fond der dei underliggjande verdiane er i annan valuta enn USD) noterte i USD?
Reint intuitivt forstår eg at det å handla verdipapir utanfor NOK alltid inneber både ein marknadsrisiko og ein valutarisiko, og at det som har gjort amerikanske aksjar så gullkanta her i landet siste 10-15 åra er både marknaden i seg sjølv, men også at NOK jamt har falle mot USD. Eg antek vel at det er ein viss samanheng, også, slik at dersom ein marknad går skikkeleg dårleg så vil også valutaen verta relativt svakare.
Men: eit fond som nemnt over, er derimot vekslingskjeda NOK-EUR-USD-JPY (eller kva for pengar no dei underliggjande verdiane eigentleg er i, lat oss bruka JPY som eit døme).
Dersom td. USD no skulle gå alvorleg ned relativt til annan valuta (lat oss seia at Trumps krumspring verkar slik han har tenkt), vil det eigentleg spela noka rolle? Det vil verta mindre verd i EUR, men samtidig vert det meir verd i JPY. Tilsvarande dersom EUR dersom skulle falla relativt til både USD og NOK.
Altså, spørsmålet reformulert: dersom vi ser bort frå valutasikring, er eigentleg den avgjerande valutarisikoen NOR/JPY, og dei mellomliggjande valutaene uinteressante, iallfall over noko tid?
Altså, spørsmålet reformulert: dersom vi ser bort frå valutasikring, er eigentleg den avgjerande valutarisikoen NOR/JPY, og dei mellomliggjande valutaene uinteressante, iallfall over noko tid?
De underliggende aksjene har jo den verdien de har i den valutaen de er notert i. Dersom fondet ikke er valutasikret så blir verdien regnet om til NOK på gjeldende kurser, når du kjøper eller selger fondsandeler så vil leverandøren kjøpe valuta for kroene du sender til / selge valuta for å betale deg tilbake i kroner. Daglige verdiendringer i NOK vil da reflektere ikke bare endringer i aksjekursene men også i valutakursene.
I bankmarkedet er EUR/NOK krysset som faktisk handles, så for å gjøre en veksling fra NOK til USD så handler man EUR/NOK og så EUR/USD. Valutakurser handles stort sett vs USD, mulig noen av de større kryssene, som EUR/GBP og JPY/EUR handles direkte, men er ikke sikker. Markedet for EUR/USD er også såpass likvid at det ikke spiller allverdens rolle i praksis.
Eller for å - kanskje - svare på spørsmålet ditt: USD/NOK - kursen er en funksjon av EUR/USD og EUR/NOK. Nå den siste tiden har NOK styrket seg kraftig vs USD, det er fremfor alt fordi EUR har styrket seg vs USD og så kommer litt syrking av den norske pesetasen vs EUR på toppen av det også.
Slik ser det ut hittil i år.
Blå er USD/NOK, oransje EUR/USD og hvit EUR/NOK. Normalisert til 100 pr 2. januar 2025 så vider i praksis prosentvis endring.
Eller for å - kanskje - svare på spørsmålet ditt: USD/NOK - kursen er en funksjon av EUR/USD og EUR/NOK. Nå den siste tiden har NOK styrket seg kraftig vs USD, det er fremfor alt fordi EUR har styrket seg vs USD og så kommer litt syrking av den norske pesetasen vs EUR på toppen av det også.
Eg veit ikkje om det er eit svar på akkurat det eg spurde om, men det kan like gjerne vera fordi eg formulerte meg klønete eller forstår lite. Svaret ditt var interessant i seg sjølv, og eg skjønar at særleg små valutaer som NOK svingar litt i takt med større. Eg prøver igjen:
The Fund aims to achieve a total return, taking into account both capital and income returns, which reflects the return of the MSCI World ex USA Index, the Fund’s benchmark index (“Index”).
www.ishares.com
Når eg ser på «holdings», ser det ut til at fondet har aksjepostar på ei rekkje børsar rundt om i verda, i masse ulik valuta. Fondet i seg sjølv er notert i USD.
Dersom USD svekkjer seg relativt til resten av verda, vil vel verdien av desse aksjepostane i CAD, JPY, SEK osb auka i USD, samtidig som USD vert mindre verd mot EUR. Spørsmålet vert då om det at fondet er notert i USD spelar noka rolle for dei som eig fondsdelar i EUR?
Er frykta for at USD skal stupa nokon umiddelbar grunn til å halda seg unna amerikanske fond, så lenge verdiar i USD ikkje er ein viktig del av fondet?
Når eg ser på «holdings», ser det ut til at fondet har aksjepostar på ei rekkje børsar rundt om i verda, i masse ulik valuta. Fondet i seg sjølv er notert i USD.
Dersom USD svekkjer seg relativt til resten av verda, vil vel verdien av desse aksjepostane i CAD, JPY, SEK osb auka i USD, samtidig som USD vert mindre verd mot EUR. Spørsmålet vert då om det at fondet er notert i USD spelar noka rolle for dei som eig fondsdelar i EUR?
Er frykta for at USD skal stupa nokon umiddelbar grunn til å halda seg unna amerikanske fond, så lenge verdiar i USD ikkje er ein viktig del av fondet?
Noteringsvaluta på noe slikt sytrer strengt tatt bare hvilken valuta verdien regnes om til. Dersom alt annet like USD svekker seg vil verdien målt i USD gå opp siden de eiendelene som ikke er denomintert i USD bil bli verdt flere USD. Motsatt da dersom USD styrker seg. Dersom fondet var notert i EUR så ville kursen målt i EUR avhenge av den relative styrkingen/svekkelsen av EUR vs andre valutaer fondet er notert i. Selve eiendelene er verdt hva de er verdt i sine respektive valutaer.
Dersom et fond ikke har noen eiendeler i USD så er verdien av USD sånn sett irrelevant for fondsverdien. Det er riktig nok en sannhet med visse modifikasjoner siden store selskaper har vikrsomhet over "hele verden" og har inntekter og utgifter i alle mulige valutaer - også USD. Av samme grunn er det en viss diskusjon i USA om man faktisk trenger internasjonale aksjer i det hele siden de store amerikanske selskapene er svært internasjonale i seg selv.