Politikk, religion og samfunn Finanskrisen

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    5.681
    Sted
    Sunnmøre
    Kan du ikke forstå eller skrive på Norsk? 🤣🇧🇻
    Det der var vel helst eit framifrå døme på norsk, ubehjelpeleg skuletysk, både i ordval (det skal kanskje vera «laut», ikkje «nach»?) og i ordstilling.

Men PRIIPS illustrerer også eit problem med EU (24 offisielle språk og rimeleg sterk fleirspråkleg politikk, i tillegg til suverene rettar for minoritetsspråk) som @weld77 ofte er innom for tida.

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    3.629
    Regulatoriske krav og fravær av valutarisk for å ta det mest opplagte. Det har er heller ikke vært noen opplagte steder med høyere avkastning - hvor skulle det være? Japanske? Tyske med negativ rente?
    Tenkte at de pengene du kjøper statsobligasjoner for, heller kunne vært investert i aksjer, eller noe annet.

Fordelen med kjøp av US papirer er at du er (har vært) garantert en liten avkastning.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    15.018
    Tenkte at de pengene du kjøper statsobligasjoner for, heller kunne vært investert i aksjer, eller noe annet.
    Det er helt basic risikostyring mellom annet. Samt at det er et lass av institusjoner som må holde et tårn av oblgasjoner som sikkerhet for alt mulig. Markedet for statsgjeld er gigantisk helt uavhenging av hva renten faktisk er. Selv ville jeg selvsagt ikke eie 10y tysk stat med avkastning på -0.50% som det var en gang, men jeg har friheten til å gjøre hva jeg vil, det har ikke institusjoner.

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    3.629
    Det er helt basic risikostyring mellom annet. Samt at det er et lass av institusjoner som må holde et tårn av oblgasjoner som sikkerhet for alt mulig. Markedet for statsgjeld er gigantisk helt uavhenging av hva renten faktisk er.
    Ja, sånn er det nok. Du er mer inne på disse tingene enn jeg er.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    15.018
    Ja, sånn er det nok. Du er mer inne på disse tingene enn jeg er.
    Selv på privaten så er, eller bør, risikojustert avkastning være en faktor. Basert på historikk så vil man, dersom man har en portefølje som har en viss miks av aktivaklasser kanskje ha en avkastning over tid som er litt lavere enn bare aksjer, men volatiliteten vil typisk være mye lavere. Det er ganske stor forskjell på å sitte gjennom et fall i aksjemarkedet på 50% i teorien og i praksis, spesielt om man har en pen slump investert. Å tape 50% av 100.000 gjør ikke så fryktelig vodt om man har en grei inntekt fra jobben osv, å tape 50% av 10 millioner smerter nok betydelig mer.

Pensjonsfond har også typisk masse gamle avtaler med garantert avkastning, da er obligasjoner fint. Det har selvsagt vært et problem når disse har 0% avkastning mens pensjonistene er garantert 3-4% men nå har de nok fått stokket bena sine og lastet opp med lange statsobligasjoner med avkastning som overgår forpliktelsene.

Drossel

Æresmedlem
    Ble medlem
    05.05.2012
    Antall liker
    3.701
    Jeg er via Nordea Invest Globale Aktier Max Risiko. Oprindelige kontrakt lød på 3 år. Nu overvejer jeg å trække mig i maj måned.
    Hvad tænker dere
    Vil det være klogere at holde mig til den oprindelige kontrakt? Det koster mig 3000 dk.kr. at trække mig ud i Maj. Ofte bliver der alligevel dårlige afkast fra Maj til September.

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    10.916
    Er det jeg som tolker grafene feil, eller er det virkelig slik at kursen på Tesla og Bitcoin følger hverandre? Dersom dette stemmer, hvorfor det?

Dr_BASS

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Antall liker
    2.419
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    begge har høy risiko, i tillegg har vel tesla litt bitcoin uten at det skal ha så mye å si på verdien av selve selskapet.
    tror det henger mer sammen med pengemengde (m2) enn at de nødvendigvis følger hverandre

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    5.681
    Sted
    Sunnmøre
    Er det jeg som tolker grafene feil, eller er det virkelig slik at kursen på Tesla og Bitcoin følger hverandre? Dersom dette stemmer, hvorfor det?
    Kva tidsperspektiv har du sett på? Einig i at dei har ein fjelltopp mellom oktober 2024 og no og ein liknande "topp" under Covid, men er ikkje det litt for generelt å tolka som at dei følgjer einannan?

1741878848748.png

Eg veit ikkje. Set heller over til nokon som kan dette.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn