Politikk, religion og samfunn Finanskrisen

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Gjest.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Antall liker
    865
    Da østblokken gikk i oppløsning sa markedsfundamentalistene: "Hva var det vi sa?"
    Når liberalistisk økonomi bryter sammen benekter de at det har noe med sin egen religion å gjøre.

OS

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    11
    Torget vurderinger
    3
    Greven skrev:
    OS skrev:
    Det er ikke ofte noen har måttet selge en bolig her til lands fordi markedsverdien er lavere enn innskuddet eller lånet. Så lenge en betaler avdragene er en ganske trygg. I ekstreme tilfeller kan banken kreve refinansiering.

mvh,
    OS
    Vel.. De første borettslagsleilighetene har allerede gått for 0. Da skal det kun 50 øre videre ned før det er en realitet... ;)
    Så du sier altså at folk har mistet boligen sin fordi verdien har falt til 0? Jeg har lest om de samme leilighetene men ikke at folk har mistet dem så lenge de betaler avdragene.

mvh,
    OS

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    39.933
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Gjest skrev:
    Da østblokken gikk i oppløsning sa markedsfundamentalistene: "Hva var det vi sa?"
    Når liberalistisk økonomi bryter sammen benekter de at det har noe med sin egen religion å gjøre.
    Hvis jeg skal ta på meg den markedsliberale hatten, så skylder jeg å gjøre oppmerksom på at Adam Smith, selveste Profeten i de kretser, ikke hadde noen som helst illusjoner om at forretningsfolk ville opptre spesielt altruistisk. Han mente snarere at de måtte overvåkes kontinuerlig for ikke å starte sammensvergelser mot samfunnet, som f eks prisfiksing og lignende. Det er så mye behageligere å avtale priser og markedsandeler over en hyggelig middag med kolleger enn å måtte anstrenge seg for å betjene kundene og vinne markedsandeler på den måten.

Likevel er markedsmekanismen en effektiv samfunnsmekanisme for å allokere ressurser til ulike behov, siden den bygger på hver enkelt persons preferanser for dette eller hint, heller enn en sentralisert gjennomsnittsbetraktning. Eksempel: Hvis landet var styrt etter kraftsosialistiske femårsplaner, ville det bli en brå slutt på kabeldebattene her på sentralen, og forsåvidt på det meste annet vi morer oss med også, sære som vi er. Men altså, et effektivt marked forutsetter en sterk stat/reguleringsmyndighet som griper inn så snart noen setter i gang med kreativitet som undergraver markedsmekanismen. Og det vil noen gjøre, kontinuerlig.

Derfor mener jeg kjernen i denne greia er ren inkompetanse og (misforstått) markedsfundamentalisme, snarere enn markedsøkonomien i seg selv. Finansjapper vil stadig finne på nye måter å omforme småsparernes penger til personlige bonuser på, og må derfor holdes i kort lenke av reguleringsmyndigheter og samfunnet forøvrig. Men siden idiotene som styrer USA har fått det for seg at et "fritt marked" betyr å la markedsaktørene styre seg selv (for det setter lobbyistene som forutsetning for å gi flere kampanjebidrag), så går det slik med jevne mellomrom. Da utsletter det frie markedet seg selv. Nå er det vel ca 2 store banker igjen i USA. Vi får se hvor mange det er på mandag, men det markedet er neppe preget av mer konkurranse da enn i dag.

Den norske bankklagenemda har heller ikke vært den skarpeste kniven i skuffen for å stoppe i overkant kreativ markedsføring av lugubre produkter. De kan neppe beskyldes for markedsfundamentalisme, men kanskje for inkompetanse. De greide til og med å komme med en uttalelse hvor de sa at 1) produktet var for komplisert til at nemnda kunne sette seg inn i det og komme med en uttalelse om selve produktet, og 2) klageren - en småsparer - burde ha forstått hvordan dette produktet fungerte og hadde derfor ingen grunn til å klage. Og så fikk bankene ture frem noen år lenger enn hva de burde, "rådgiverne" fikk bonuser, og småsparerne tapte penger. Intet nytt fra Vestfronten.

Ting har en tendens til å svinge fra den ene ytterkanten til den andre, så nå kan det godt hende vi er på vei inn i en periode med for mye og for korttenkt ("vi må gjøre noe!") regulering av finansbransjen. Vi får se.

lydbjørn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.04.2005
    Antall liker
    49
    Sted
    Oslo
    ØivindJ skrev:
    ErosLoveking skrev:
    Noen godter seg sikkert over det også. :p
    Godter meg over at jeg ikke er blandt dem som sitter på en liten leilighet med 1,5mill i fellesgjeld.

I alle fall litt (må være såpass ærlig).

Her på Thorsov sitter mange unge mennesker med en andels fellesgjed på 3.1 millioner kroner, for en to roms på 47 kvm.?

Vegardaase

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2005
    Antall liker
    2
    OS skrev:
    Greven skrev:
    OS skrev:
    Det er ikke ofte noen har måttet selge en bolig her til lands fordi markedsverdien er lavere enn innskuddet eller lånet. Så lenge en betaler avdragene er en ganske trygg. I ekstreme tilfeller kan banken kreve refinansiering.

mvh,
    OS
    Vel.. De første borettslagsleilighetene har allerede gått for 0. Da skal det kun 50 øre videre ned før det er en realitet... ;)
    Så du sier altså at folk har mistet boligen sin fordi verdien har falt til 0? Jeg har lest om de samme leilighetene men ikke at folk har mistet dem så lenge de betaler avdragene.

mvh,
    OS
    Vel. Om du velger å "selge" en leilighet med enorm fellesgjeld for kr 0, så er jo verdien=fellesgjelden=det markedet er villig til å betale. Om man betaler avdragene sin og ikke vil selge, så er jo verdien av leiligheten relativt uinteressant og folk vil jo følgelig ikke miste dem.

KJ

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Antall liker
    4.762
    Torget vurderinger
    1
    asbjbo skrev:
    ...
    Eksempel: Hvis landet var styrt etter kraftsosialistiske femårsplaner, ville det bli en brå slutt på kabeldebattene her på sentralen,
    ...
    F... der var det like før jeg skiftet politisk koloritt ... ;)

mvh
    KJ

OS

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    11
    Torget vurderinger
    3
    Greven skrev:
    OS skrev:
    Greven skrev:
    OS skrev:

mvh,
    OS

mvh,
    OS
    Vel. Om du velger å "selge" en leilighet med enorm fellesgjeld for kr 0, så er jo verdien=fellesgjelden=det markedet er villig til å betale. Om man betaler avdragene sin og ikke vil selge, så er jo verdien av leiligheten relativt uinteressant og folk vil jo følgelig ikke miste dem.
    Tror vi snakker litt forbi hverandre her. Les innlegget mitt ovenfor igjen. Poenget mitt er at det er meget sjelden en bolig blir tvangssolgt i norge fordi den har falt i verdi. Boliger tvangsselges av andre grunner; f.eks misslighold av lån.

OS

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    11
    Torget vurderinger
    3
    Her er lydopptak fra sendingen med Jim Rogers som jeg refererte til ovenfor. Lytt på den! Han har noen meget gode poeng.

Gjest.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Antall liker
    865
    Javisst, la markedet rense seg selv. Mao la de 3 mill amerikanere som nettopp har blitt husløse forbli husløse. La den liberale kapitalisme rense seg selv med 20 - 30 års mellomrom. At det koster liv og helse for mange uskyldige er ikke inne i regnestykket til hr Rogers.

Han snakker om markedet som om det er en fjern, teoretisk størrelse. Markedet er også deg og meg, og neste gang er det kanskje du som rammes?

Zed

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    3
    Jeg mener at det vil være best å ikke gjøre noe, og la kapitalisme ordne det for seg selv. Disse bankene fortjenner ikke å fotsette med virksomhet. De har gjort noe galt og det er det.
    Konsekvenser???? Jo, konsekvenser er at dagens form for økonomi vil forsvinne. Økonomi som styres av tåkeselgere!

gorg

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.01.2008
    Antall liker
    119
    Sted
    Bodø
    Vokalisten fra Satyricon var på radio (P3) her om dagen og ble spurt hva løsningen er på finanskrisen:

- Bytt ut den republikanske presidenten med en demokratisk president (i usa) så vil alt bli bra.

Er forøvrig noe enig i det, eller jeg håper det er kilden til problemene.

De republikanerne som er mer stereotypisk vil jo bare si at gud fikser dette, hvis det går skeis er det skjebnen..
    Folk kan tro på hvem/hva de vil for min del men det nytter ikke å be til gud eller la gud styre alt.

Jeg vil tro at dersom Obama blir president vil ting bli bedre, hvis han ikke blir skutt første uken som president da.

Sleiven

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.12.2003
    Antall liker
    22
    LMC skrev:
    nå er vel de fleste ingeniørtunge yrker relatert til en anelse mere forutsigbare og beregn-bare problemstillinger enn i økonomi ? ::)
    Nettopp! Det er grunnen til at jeg valgte å bli ingeniør og ikke økonom eller samfunns(u)viter...

Sleiven

Kabeldragern

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.01.2003
    Antall liker
    1.225
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    1
    KOR lurt er det å bytte jobb i disse finanskrisedagene? Best å holde seg til det en har, eller bytt nå for nå kan alt bare gå oppover igjen?!?

?

Diy Duke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.02.2007
    Antall liker
    2
    Kabeldragern skrev:
    KOR larter det å bytte jobb i disse finanskrisedagene? Best å holde seg til det en har, eller bytt nå for nå kan alt bare gå oppover igjen?!?

?
    You ain't seen nothing yet ! Vi ser bare starten på noget meget større. :(

C

Cyber

Gjest
    Helt rett Duelund, vent til byggefirmaer o.l. går tomme for ordre fordi færre satser og færre kjøper. Det er en ond sirkel.

Kabeldragern

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.01.2003
    Antall liker
    1.225
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    1
    Duelund_Support skrev:
    Kabeldragern skrev:
    KOR larter det å bytte jobb i disse finanskrisedagene? Best å holde seg til det en har, eller bytt nå for nå kan alt bare gå oppover igjen?!?

?
    Skal vi da ta ut sparepengene våre?
    Vi ikke det forverre situasjonen?

Diy Duke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.02.2007
    Antall liker
    2
    Kabeldragern skrev:
    Duelund_Support skrev:
    Kabeldragern skrev:

?
    Skal vi da ta ut sparepengene våre?
    Vi ikke det forverre situasjonen?
    Sparepengene er intet problem tværtimod dem bliver der brug for. Det er dem uden der får problemer.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Duelund_Support skrev:
    Gjestemedlem skrev:
    Man bør nok selge unna sparepengene snarest.
    Lad os se argumenter og ikke kun tom snak.
    Kontanter er uasett overvurdert. Har man bare litt småpenger stående så vil nok bankgarantifondet hjelpe når banken gå konkurs. Men har man litt penger til overs går de nok med i dragsuget. Eiendom faller i verdi og er dårlig i disse tider, samme gjelder aksjer.

Så etter min dype finansielle analyse er den beste inverstering for tiden våpen og sjokolade.

Vedlegg

OS

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    11
    Torget vurderinger
    3
    Ser ikke bra ut dette. Oslo børs ned 8,5% 10,2% nå. Solgte alle aksjefondene mine og kjøpte de igjen forrige torsdag men mulig jeg var litt tidlig ute med å ta tapet.

realist

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    294
    Er det denne mannen Sandberg snakker om når han mener at Bush er en sosialist?

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    3.335
    OS skrev:
    Ser ikke bra ut dette. Oslo børs ned 8,5% 10,2% nå. Solgte alle aksjefondene mine og kjøpte de igjen forrige torsdag men mulig jeg var litt tidlig ute med å ta tapet.
    ..typisk, det er jo nå man skulle fått låne masse penger for å kjøpe billige aksjer, men det får man faen ikke. Men for ett år siden da aksjene var way overpriset, ja da ble man kastet penger etter for å kjøpe aksjefond hvis man tok seg en ettermiddagstur innom den lokale banken.
    Ikke rat det blir krise, bankfolka skjønner jo ikke en dritt.

Zed

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    3
    Det er komisk å lese så kalte "ekspertkomentarer", man kan konkludere kun en ting, og det er at de har ikke peiling på det som skjer. Det som skjedde forige fredag på Oslobørsen er en bevis på det at de virkelig vet ingentig. "En time før børsstenging noen røpte "kjøp" og børsen gikk fra -2% til +5%". ??? Hallooooo,....dette er ren gambling, ikke noen ekspertise.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    39.933
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    zed skrev:
    Det er komisk å lese så kalte "ekspertkomentarer", man kan konkludere kun en ting, og det er at de har ikke peiling på det som skjer. Det som skjedde forige fredag på Oslobørsen er en bevis på det at de virkelig vet ingentig. "En time før børsstenging noen røpte "kjøp" og børsen gikk fra -2% til +5%". ??? Hallooooo,....dette er ren gambling, ikke noen ekspertise.
    Ja, dette er ren lotto fra time til time. Det går an å si noe om hvordan ting blir på litt lengre sikt, men kursene slites hele tiden mellom intens panikk og like intens grådighet. Panikken leder, så langt. På litt lengre sikt må f eks USA finansiere krisepakkene sine på en eller annen måte, og det bør presse dollaren nedover. Etterdønningene fra denne krisen bør også svekke tilliten til amerikansk finansbransje, noe som bør føre til høyere avkastningskrav. Men den siste uken har det motsatte skjedd. Folk flytter penger i panikk, selger unna alt som er børsnotert (spesielt på perifere børser som Oslo) og kjøper amerikanske statsobligasjoner til omtrent null rente for å prøve å unngå totalforlis. Og hvis den europeiske og japanske sentralbanken roter det til enda mer enn man har gjort i USA, vil flukten til dollaren fortsette, og utfallet blir det motsatte av hva jeg forutsa lenger oppe i tråden. Sånne svingninger i både valutakurser og aksjekurser som vi har hatt den siste måneden er det ingen nålevende "eksperter" som har sett før, og det er heller ikke spesielt mange lærebøker som beskriver et slikt scenarie. Tydeligvis anses U S Government fortsatt som solvent, men kortsiktig er dette er et marked for eksperter i krisepsykiatri, ikke i økonomi.

Hvor skal børsen i morgen? Aner ikke, kanskje opp fem prosent, eller ned med like mye. Eller halvparten, eller det dobbelte. Hvor står børsen ved nyttår? Umulig å si. Kanskje opp 30 %, eller ned 40 % i forhold til nå. Hvor står børsen om tre-fire år? Mye høyere enn i dag, helt sikkert. Jeg mener fortsatt at dette vil begynne å stabilisere seg etter at presidentvalget i USA er avklart (forutsatt at Obama vinner, ellers blir det rent Muppetshow i flere år), at mye av pengene som nå skvetter omkring i panikk skal inn i aksjemarkedet igjen på nyåret, noe som utløser en klassisk januaroppgang, og at ting vil begynne å se normale ut igjen utpå våren. Fortsatt resesjon, javel, men ikke lenger børspanikk.

TJ

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    26.08.2003
    Antall liker
    2
    OS skrev:
    Det går dårlig på Island om dagen:
    http://www.icesave.co.uk/
    Hører at de holder på å gå konk, og videre at de har søkt Russland om et lån på 35 mrd. Hvorfor kan ikke vi (da mener jeg Norge og ikke oss her på sentralen ;) ) kjøpe Island ??? :p

I hvertfall mener jeg at vi kunne brukt noen Oljemrd på å hjelpe dem.... Vi er jo av felles ætt likevel :)

Evt så kunne vi gi dem noen Mrd og kalle det bistand! Men aller helst ville eg at vi kunne kjøpt de og innlemma de i Norge som eget fylke, men med sjølvstyre (om enn kanskje noe begrenset)

Vegardaase

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2005
    Antall liker
    2
    asbjbo skrev:
    Ja, dette er ren lotto fra time til time. Det går an å si noe om hvordan ting blir på litt lengre sikt[..]
    Gjør det? Hvem kunne spådd at oljen skulle gå fra 10 til 150 USD? Eller at OB skulle gå fra 100 til 530? Mangelen på seriøse spådommer om slike ting gjør meg skaptisk til hele profesjonen. Man kan selvfølgelig finne enkeltpersoner som spådde dette, men mangelen på konsensus om slike utslag er ikke tillitsvekkende.

Det eneste jeg stoler på er at alt som går opp etterhvert går ned og vice versa. Derfor er jo det store spørsmålet nå: Når skal man kjøpe seg inn i fond eller enkeltaksjer igjen?

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    39.933
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    TJ skrev:
    OS skrev:
    Det går dårlig på Island om dagen:
    http://www.icesave.co.uk/
    Hører at de holder på å gå konk, og videre at de har søkt Russland om et lån på 35 mrd. Hvorfor kan ikke vi (da mener jeg Norge og ikke oss her på sentralen ;) ) kjøpe Island ??? :p

I hvertfall mener jeg at vi kunne brukt noen Oljemrd på å hjelpe dem.... Vi er jo av felles ætt likevel :)

Evt så kunne vi gi dem noen Mrd og kalle det bistand! Men aller helst ville eg at vi kunne kjøpt de og innlemma de i Norge som eget fylke, men med sjølvstyre (om enn kanskje noe begrenset)
    Dette har vært gjort før, men da var det ikke bankene deres som var uregjerlige:
    http://en.wikipedia.org/wiki/Old_Covenant

Mon tro hvor mye et pent brukt land med tvilsom beliggenhet koster nå til dags?

R

Rojoh

Gjest
    Greven skrev:
    asbjbo skrev:
    Ja, dette er ren lotto fra time til time. Det går an å si noe om hvordan ting blir på litt lengre sikt[..]
    Gjør det? Hvem kunne spådd at oljen skulle gå fra 10 til 150 USD? Eller at OB skulle gå fra 100 til 530? Mangelen på seriøse spådommer om slike ting gjør meg skaptisk til hele profesjonen. Man kan selvfølgelig finne enkeltpersoner som spådde dette, men mangelen på konsensus om slike utslag er ikke tillitsvekkende.

Det eneste jeg stoler på er at alt som går opp etterhvert går ned og vice versa. Derfor er jo det store spørsmålet nå: Når skal man kjøpe seg inn i fond eller enkeltaksjer igjen?
    Har vel tenkt tanken på om aksjekjøp kanskje kan være en gunstig ting i disse tide, og heller utsette neste oppgradering i anlegget. Jeg er dog litt skeptisk siden de fleste større aksjenoterte bedrifter sikkert både er belånte i diverse banker, og selvsagt avhengig av et kjøpelystent marked som i sin tur gjerne må lånfinasiere (evt. ha relativt lav risiko for å plassere overskudd inntil optimismen kommer tilbake)... Hmmm, jeg er så absolutt ingen økonom overhodet, men tror jeg dropper profittlysten for en stund...

Mvh. Johan

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    39.933
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Greven skrev:
    Du kan også regne som ganske sikkert at egenkapitalen i selskapene vokser med ca 5 % i året og at den totale avkastningen i aksjemarkedet er ca 11 % i året, på tilstrekkelig lang sikt. I 1929 sto Dow Jones i 300. Nå står den i 10000, og panikken er total. Riktignok kom DJIA ikke opp i 300 igjen før 1954, og den langsiktige trenden tilsier at den "burde" være rundt 6000 i 2010. Det er slett ikke sikkert man får noen særlig glede av den langsiktige avkastningen innen rimelig tidshorisont. På lang sikt er vi alle døde, som Keynes påpekte. Men faller DJIA under 6000 pantsetter jeg huset, for å si det slik.

(Det var forresten rundt 1980 Einar Førde sa at å stimulere aksjemarkedet i Norge var som å bære havre til en død hest. Tror den hesten het Lazarus.)

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn