Sikkert noen som putter dem i madrassen, men neppe inn i evigheten.Dr Dong skrev:Var det vanskelig å forstå det uttrykket, mon tro?BT skrev:Har pengestrømmen plutselig fått en ende?
Nei, nei, jeg mente selvfølgelig ikke madrasser eller evighet, men den populære sporten pengebrenning. Akkurat som når vi sier at noen beriker seg på noe I graven og evigheten går de jo okke som.BT skrev:Sikkert noen som putter dem i madrassen, men neppe inn i evigheten.Dr Dong skrev:Var det vanskelig å forstå det uttrykket, mon tro?BT skrev:Har pengestrømmen plutselig fått en ende?
Kanskje litt av galskapen ligger der ?vredensgnag skrev:Pengemengden er forlengst blitt iterativ og ekspanderer eksponensielt, med tastetrykk, fullkomment frikoblet fra realverdier.BT skrev:Har pengestrømmen plutselig fått en ende?
Fin nytale, adlyd Store Bror eller smak konsekvensene. Hvor autoritativt er det "greit" at myndighetene oppfører seg da?vredensgnag skrev:I Danmark har Socialdemokraterne oppdaget at rettigheter også medfører plikter, og det er en dimensjon vi alle kan ha godt av å ta til oss.
https://www.google.no/search?q=soci...s=org.mozilla:en-US:official&client=firefox-a
Hvor mye kan folk flest tillate seg å snylte av felleskassen?Slubbert skrev:Fin nytale, adlyd Store Bror eller smak konsekvensene. Hvor autoritativt er det "greit" at myndighetene oppfører seg da?vredensgnag skrev:I Danmark har Socialdemokraterne oppdaget at rettigheter også medfører plikter, og det er en dimensjon vi alle kan ha godt av å ta til oss.
https://www.google.no/search?q=soci...s=org.mozilla:en-US:official&client=firefox-a
Mener du med "felleskassen" naturressursene eller summen av beslag staten tar fra hvert menneskes produksjon?vredensgnag skrev:Hvor mye kan folk flest tillate seg å snylte av felleskassen?
Enkel verden du lever i Slubbert. Naturressurser eller beslag. For ikke å snakke om å legge beslag på naturressurser.Slubbert skrev:Mener du med "felleskassen" naturressursene eller summen av beslag staten tar fra hvert menneskes produksjon?vredensgnag skrev:Hvor mye kan folk flest tillate seg å snylte av felleskassen?
Man trenger ikke reise kapital for å bli mer solid, men kan f.eks la være å betale ut eller redusere utbetalingene til aksjonærene, redusere andelen av overskuddet som betales ut til ansatte, gjøre en mindre del av bonusutbetalinger i cash osv osv.Dr Dong skrev:Mye av poenget henger vel på sannhetsgehalten av det i fet skrift (mit uth.).
Stemmer den påstanden i teksten?
Ok, forstår jeg deg rett da at det ikke var noen grunn til uro over en gresk restrukturering av gjelden med det samme? Hva har en da grunnleggende sett oppnådd med disse utsettelsene? Gjort det hele politisk spisbart på en eller annen måte? Eller en ren mørningsprosess for kreditorer? Eller en forflytning av mulige tap fra det private til skattebetalerne?nb skrev:Man trenger ikke reise kapital for å bli mer solid, men kan f.eks la være å betale ut eller redusere utbetalingene til aksjonærene, redusere andelen av overskuddet som betales ut til ansatte, gjøre en mindre del av bonusutbetalinger i cash osv osv.Dr Dong skrev:Mye av poenget henger vel på sannhetsgehalten av det i fet skrift (mit uth.).
Men ang CDSer på Hellas så var det ikke noen stor sak, netto utestående var i overkant av 3 milliarder Euro, utbetalingen på de ble ca 75% av pålydende regner jeg med siden det var hva obligasjonene var verdt før restruktureringen. Markedet for CDS på Hellas har aldri vært veldig stort. Har ikke sett noe på hvor tapene dukket opp, men det var ingen kjempehendelse akkurat. Hadde ikke CDSene blitt trigger så hadde den saken sikkert gått i rettsystemet i lang tid siden man skal være rimelig kreativ for å mene noe annet enn at Hellas gikk konk, selv før de tvang noen til å bli med på bytteavtalen.
Jeg tror dette er ganske riktig. Men samtidig var det en klar risiko for smitteeffekt med påfølgende panikk i italiensk og spansk statsgjeld, og da ville utedassen stått i lys lue. Det var aldri eksponeringen for gresk gjeld i seg selv som var det store problemet. Det endret seg etter at ECB greide å konstruere en mekanisme som gjorde det mulig for Italia og Spania m.fl. å refinansiere seg til betalbare renter. Fra da av kunne Hellas egentlig bare gå mer eller mindre konkurs uten at noe spesielt ville skje utenfor Hellas selv. Hvilket det heller ikke gjorde.Dr Dong skrev:Nok en interessant tekstbit. I hvor stor grad den forteller hele sannheten er noe annet (men hvem evner slikt i disse tider).
http://www.project-syndicate.org/commentary/captured-europe
«In the case of Greece, international bankers argued long and hard that debt restructuring would generate contagion far and wide within the eurozone and perhaps more broadly. And yet, in the end, Greece had little choice but to restructure its debt, cutting the value of private claims by about 75% relative to their face value (although even this is probably not enough to make the countrys debt burden sustainable). This was deemed a credit event, so credit-default swaps were exercised: anyone who insured against default had to pay out.
Did all hell break loose? No. Banks have not failed, and there is no sign of tumbling dominoes. But that is not because banks prepared themselves by raising more capital. On the contrary, compared to their likely future losses, European banks have raised relatively little capital recently and much of this has been creative accounting, rather than truly loss-absorbing shareholder equity.
Perhaps the risk that a Greek debt restructuring would cause a financial meltdown was always minimal, and quiescent markets were to be expected. But, in that case, why all the fuss?
The answer should be clear by now: interest-group politics and policy elites worldview. Even if the risk to the financial system was minimal, the impact on banks and bondholders was substantial. They stood to lose billions, and many financial-sector employees stood to lose their jobs. Not surprisingly, leading bankers lobbied against debt restructuring, both behind closed doors and publicly.»
Mye av poenget henger vel på sannhetsgehalten av det i fet skrift (mit uth.).
Poenget er vel at det ikke er banker som har gått konkurs, men stater......og artikkelen om soliditet omhandler banker.Dr Dong skrev:Ok, forstår jeg deg rett da at det ikke var noen grunn til uro over en gresk restrukturering av gjelden med det samme? Hva har en da grunnleggende sett oppnådd med disse utsettelsene? Gjort det hele politisk spisbart på en eller annen måte? Eller en ren mørningsprosess for kreditorer? Eller en forflytning av mulige tap fra det private til skattebetalerne?nb skrev:Man trenger ikke reise kapital for å bli mer solid, men kan f.eks la være å betale ut eller redusere utbetalingene til aksjonærene, redusere andelen av overskuddet som betales ut til ansatte, gjøre en mindre del av bonusutbetalinger i cash osv osv.Dr Dong skrev:Mye av poenget henger vel på sannhetsgehalten av det i fet skrift (mit uth.).
Men ang CDSer på Hellas så var det ikke noen stor sak, netto utestående var i overkant av 3 milliarder Euro, utbetalingen på de ble ca 75% av pålydende regner jeg med siden det var hva obligasjonene var verdt før restruktureringen. Markedet for CDS på Hellas har aldri vært veldig stort. Har ikke sett noe på hvor tapene dukket opp, men det var ingen kjempehendelse akkurat. Hadde ikke CDSene blitt trigger så hadde den saken sikkert gått i rettsystemet i lang tid siden man skal være rimelig kreativ for å mene noe annet enn at Hellas gikk konk, selv før de tvang noen til å bli med på bytteavtalen.
Hellas har vært historiens mest varslede konkurs. Verdiene på gresk statsgjeld har fallt og fallt og fallt i et par års tid før denne restruktureringen kom. Det har også i denne tråden versert en oppfatning om at planen var at banker og andre skulle få tilbake alt mens skattebetalerene tok regningen, men for de som satt på gresk statsgjeld - banker, forsikringsselskap, det norske oljefondet osv osv så ble resultatet at de tapte ca 75% av investeringen.Dr Dong skrev:Ok, forstår jeg deg rett da at det ikke var noen grunn til uro over en gresk restrukturering av gjelden med det samme? Hva har en da grunnleggende sett oppnådd med disse utsettelsene? Gjort det hele politisk spisbart på en eller annen måte? Eller en ren mørningsprosess for kreditorer? Eller en forflytning av mulige tap fra det private til skattebetalerne?
GS som trenger å kjøre noen poeng.BT skrev:
Fondet er et mysterium, Dr Dong. Når jeg har anledning til det, og er i kontakt med folk som er i beslutningsposisjon omkring det, forsøker jeg å få svar på hvor klokt det er at Norge ruster opp andre lands infrastruktur, mens vår egen står stille.Dr Dong skrev:Utsiktene i aksjemarkedene og norges oljefond; er det finansøkonomer som har tatt over den politiske økonomiske tenkingen her til lands også? God artikkel av Hundson:
http://conspironomics.wordpress.com...sset-price-inflation-a-norwegian-perspective/
Spørsmålet er jo hvor lønnsomt det er å ruste opp norsk infrastruktur som en alternativ investering til å kjøpe en lite andel av verden produksjonskapasitet (som i praksis er hva oljefondet gjør ved å investere i aksjer). Norge er et langstrakt land med en liten befolkning og jeg har vanskelig for å se for meg at det er så veldig lukrativt å bygge firefelts motorvei til Finnmark (som vel omtrent var det han amerikaneren foreslo man burde gjøre). Ikke dermed sagt at det ikke er ting å ta tak i her til lands, men "infrastruktur" som en slagt hellig gral det bare er å kaste mest mulig penger etter så blir alt bra har jeg liten tro på.vredensgnag skrev:forsøker jeg å få svar på hvor klokt det er at Norge ruster opp andre lands infrastruktur, mens vår egen står stille.
Du bør lese artikkelen. Meget god gjennomgang.nb skrev:Spørsmålet er jo hvor lønnsomt det er å ruste opp norsk infrastruktur som en alternativ investering til å kjøpe en lite andel av verden produksjonskapasitet (som i praksis er hva oljefondet gjør ved å investere i aksjer). Norge er et langstrakt land med en liten befolkning og jeg har vanskelig for å se for meg at det er så veldig lukrativt å bygge firefelts motorvei til Finnmark (som vel omtrent var det han amerikaneren foreslo man burde gjøre). Ikke dermed sagt at det ikke er ting å ta tak i her til lands, men "infrastruktur" som en slagt hellig gral det bare er å kaste mest mulig penger etter så blir alt bra har jeg liten tro på.vredensgnag skrev:forsøker jeg å få svar på hvor klokt det er at Norge ruster opp andre lands infrastruktur, mens vår egen står stille.
Dersom Norge f.eks skulle satse i stor skala på utdanning ville vi sannsynligvis måtte importere en stor del av de som skulle komme med de geniale og visjonære ideene, det er en grense for hvor mange geniale folk som finnes i en befolkning på fem millioner, samt at en ikke ubetydelig andel av disse sannsynligvis hest vil bli noe innen media, kjendis eller daffe rundt på HF eller SV - fakultetet for å ende opp i en eller annen stillig i offentlig forvaltning de er overkvalifiserte for.
Men sentralbaken lanserte forsåvidt den skumle tanken i årstalen sin - og det han sa burde ikke komme som noen overraskelse på de som følger litt med: Nemlig at antagelsen om en realavkasting over tid på 4% ser mer og mer utopisk ut, i alle fall slik verden ser ut i dag. Obligasjonsrenter (hvor fondet plasserer rundt 40% av investeringene) har fallt svært mye og har i dag en realavkastning som er nærme null eller endatil negativ for enkelte lands statsgjeld.
Forfatteren av artikkelen er Michael Hudson, som ikke driver det nettstedet, men som du kan finne på www.michaelhudson.comBT skrev:Conspironomics?
Jeg har lest den. Hva mener du norge burde plassere i overkant av 3000 milliarder kroner i? Vær gjerne svært konkret.vredensgnag skrev:Du bør lese artikkelen. Meget god gjennomgang.
Forsåvidt et ganske greit forslag - heldigvis har utvinningstakten i Nordsjøen aldri nådd målene, hadde den gjort det hadde vi solgt enda mer billig. Problemet er imidlertid at vi for det første er svært, svært eksponerte for oljeprisen som det er, samt at vi ikke helt vet hvor stor eksponeringen er siden vi ikke vet hvor mye olje vi faktisk har - eller sagt på en annen måte, vi vet ikke hvor mye som vil bli funnet i fremtiden og vi vet heller ikke hvor mye mer vi kan få ut av eksisterende felt pga bedre teknologi.vredensgnag skrev:Her har du et konkret bud. Vi kan plassere i olje - den stiger og stiger i pris. Utvinningstakten er unødvendig høy. Og avkastningen av eksisterende reservoar vil bare gå en vei.
Uheldigvis har vi solgt jævlig mye veldig billig.
Joda, det er mye som er kjekt å ha og det er mye som kan gjøres hjemme, men i en debatt om hva som er mest lønnsomt så må man nesten stille alternativene opp mot hverandre og vurdere lønnsomheten. Det er også kjekt med lyntog i Norge, men det er neppe det beste man kan bruke 1000 milliarder kroner på for å ta et noe outert eksempel.vredensgnag skrev:Det vi kunne gjort, var å legge penger i jernbaneutbedring. Tospors og høyhastighet der det er enkelt gjennomførbart - det er en hundreårsinvestering som kan tas nå. Litt frustrerende å kjøre omkring i Romania og Ungarn og se helt nye, tospors og lange jernbanestrekninger, med nytt materiell. Og så se på hva som foregår her hjemme.
Men det er jævlig norsk å sitte og truge på hvor galt det kan gå, i stedet for å sette i gang. Mengder av aktiviteter som ville vært nyttige, og som kunne vært aksellerert vha oljepenger. Hva med noe så enkelt som statssubsidiert energieffektivisering av norske hus? Svenskene har hatt et program som har gjort nettopp det, i over tyve år, og uten at de har oljeinntekter. Folk har fått røslige subsidier til isolering av hus, installering av geovarmeanlegg, osv.nb skrev:Joda, det er mye som er kjekt å ha og det er mye som kan gjøres hjemme, men i en debatt om hva som er mest lønnsomt så må man nesten stille alternativene opp mot hverandre og vurdere lønnsomheten. Det er også kjekt med lyntog i Norge, men det er neppe det beste man kan bruke 1000 milliarder kroner på for å ta et noe outert eksempel.vredensgnag skrev:Det vi kunne gjort, var å legge penger i jernbaneutbedring. Tospors og høyhastighet der det er enkelt gjennomførbart - det er en hundreårsinvestering som kan tas nå. Litt frustrerende å kjøre omkring i Romania og Ungarn og se helt nye, tospors og lange jernbanestrekninger, med nytt materiell. Og så se på hva som foregår her hjemme.
Poenget mitt var egentlig kun at det er langtfra selvsagt at investeringer i infrastruktur automatisk er veldig smart. Hadde man langt lønnsomhetskriterier alene til grunn ville nok absolutt alt av investeringer i infrastruktur her i landet blitt lagt til det sentrale østlandsområet siden det er der avkastningen på investeringene er størst.
Som sagt: Det er mye som kunne vært gjort "innomlands" og det mangler ikke på formål - gode og mindre gode - og kaste masse penger på. Men det blir litt på siden av hva som er mest lønnsomt, det er jo tross alt det Hudson snakker om, hvordan man skal maksimere avkastningen på investeringene sine. Avkastningen på å fylle svømmebassenger er f.eks sannsnsynligvis svært nærme null eller sågar negativ. Selv om det er kjekkere med et fullt enn et tomt svømmebasseng.vredensgnag skrev:Men det er jævlig norsk å sitte og truge på hvor galt det kan gå, i stedet for å sette i gang. Mengder av aktiviteter som ville vært nyttige, og som kunne vært aksellerert vha oljepenger. Hva med noe så enkelt som statssubsidiert energieffektivisering av norske hus? Svenskene har hatt et program som har gjort nettopp det, i over tyve år, og uten at de har oljeinntekter. Folk har fått røslige subsidier til isolering av hus, installering av geovarmeanlegg, osv.
Vi får jo faen ikke fylt kommunale svømmebasseng en gang, og ungene våre kan ikke svømme. (Nå kjører jeg polemikkstanga i topp her). Jeg syns det norske oljefondet er tullete - det er altså en pensjonsordning og ikke et aktivitetsfond for landet? Og er fullstendig eksponert med nåværende investeringsstrategi?
Presis. Det skal ikke mye fantasi til å se for seg at et enormt fjell med penger ville blitt sløst bort på mye rart dersom Den Virkelig Store Pengesekken plutselig ble åpnet på vidt gap.Asbjørn skrev:Det bør være behovsstyrt, ikke drevet av at vi har en haug penger som absolutt må brukes til ett eller annet med det samme.