Jeg har prioritert å nedbetale gjeld en stund nå.
Noen spesiell grunn til det? Det er jo en risikofri "investering" men med temmelig negativ realavkastning om dagen. Nå synes jeg forsåvidt ikke det er noe galt i å ha lite eller ingen gjeld, som nevnt har ikke jeg særlig av sorten relativt til inntekt og sikkerhet, men når rentene gikk fullstendig i dass for et nesten to år siden sluttet jeg også å betale avdrag der jeg kunne, dvs på det som ikke er fastrente.
Om man konseptuelt har troen på at aksjemarkedet skal levere positv realavkastning over en rimelig tidshorisont så ville det være mer rasjonelt å la pengene stå der, la inflasjonen gradvis spise opp lånet og så heller betale ned mer på et senere tidspunkt.
På en annen side har jeg også et visst misforhold mellom liv og lære. Da det stod 40k eller hva det nå var på studielånet så betalte jeg det ned. Det føltes ganske bra forsåvidt, men spesielt rasjonell oppførsel var det strengt tatt ikke. Nå hadde jeg lavere rente på boliglånet enn på studielånet så akkurat den biten var rasjonell. Det var gøy å få et elektronisk brev fra Lånekassen om at gjelden var innfridd, nen om det var verdt den tapte alternativavkastningen sett i ettertid er høyst diskutabelt. På en annen side er det knapt noe jeg noensinne har tjent mer på, så med ekstremt kreativ regnskapsføring kan man se på det som å ta gevinst, men det er det jo egentlig ikke.