Politikk, religion og samfunn Forbudstråden

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• T

Tølper

Gjest
    ØivindJ skrev:
    Tølper skrev:
    Finnes det noe absolutt, jeg har personlig mange ideer (mitt kvinneideal, min sexualitet, mitt jeg, mine materielle begjær) som jeg ikke lenger vet om er et produkt av min frie vilje eller vareplassering.

Jeg kunne fortsatt i evigheter, men jeg orker ikke. Kos deg med endimensjonaliteten.
    Nettopp der diskusjonen begynner å bli interesant jo..

Typisk :)

Tølper skrev:
    indoktrineringen av våre barn
    Det kunne godt være forbudt i langt flere sammenhenger.
    Fra en TTC forelesningsserie ved navn The Self Under Siege, om Marcuses One Dimensional Man. Vil definitivt være verdt å lytte til om du kan avse 45 min. Handler om nettopp det du fant interessant.

Mvh

S

Slubbert

Gjest
    Tølper skrev:
    Ble vi sint?
    Nei, men dine feberfantasier er fullstendig irrelevante og det burde være unødvendig å forsøple hver en tråd med latterlige punk-rim og youtube-klipp av musikalsk bunnslam (og så youtube da, den ultrakapitalistiske milliardbedriften youtube, bannlys-bannlys). Det nærmeste man kommer tangentiell relevans måtte bli da kommunen ville stenge Blitz for brudd på skjenkebevillingen, som unektelig ville hatt en anstrøk av søt ironi (raddisbule stengt for brudd på offentlig detaljregulering som man vil ha mer av jo lenger til venstre i statsforvaltningen man kommer). Du vil forby både ett og annet ja, big fucking surprise, men du har heldigvis ikke rett til å nekte hverken meg eller noen andre en dritt. Problemet oppstår når slike som deg sniker seg inn i forvaltningen og vedtektsorganene med sine idéer om hvordan andres liv skal leves.

Om du ikke klarer å holde styr på din egen vilje og tanke får du flytte til et skogholt i Østerdalen eller noe, slik som endel av black-metal-folka gjør. Ingen som vil nekte deg dette, iallefall ikke før Den Norske Nannystat finner ut at de ikke har full kontroll over ditt liv lenger, i hvis tilfelle de mest trolig vil klargjøre to politimenn og en kjempebunke med skjemaer.

S

Slubbert

Gjest
    Tølper skrev:
    Finner det også hyklersk at den samme høyresiden som synes det er så fælt at at vi regulerer ting, kollektivt (med unntak av Venstre?) går inn for å økning av strafferammene for utveksling av kultur og innformasjon og vil sette ned utvalg og gudene vet hva for faktisk å stoppe det samt faktisk er for strengere kontroll av f.eks. internett. Det handler om reell frihet.
    Dette er ikke min høyreside, men det er det jeg sier, liberalistiske partier finnes ikke i Norge i dag. Jeg vil ikke øke strafferammene for noe, vil ha halvparten av det som i dag straffes UT av straffeloven, vil ikke ha noen statlige "utvalg" og overhodet INGEN kontroll av meningsveksling eller internett. Forøvrig er det Trond Griske som nettopp har lansert idéen om et statlig internett/media-sensurorgan, hvilket ble omtalt i en link på forrige side. Hvis du ikke har fulgt med har de ti siste linkene for det meste vært til artikler om Giskeguttens benner for internettkontroll.

http://www.vg.no/teknologi/artikkel.php?artid=526235

T

Tølper

Gjest
    Nå er det vel heller brukerne av youtube og enda mer hva de legger ut som interesserer meg enn eierne, såpass pragmatisk må en være i dagens samfunn.

Youtube videoene er TTC forelesninger i filosofi med en velkjent professor http://en.wikipedia.org/wiki/Rick_Roderick om en stor filosof som handler om nettopp dette emnet, frihet. At det ikke er formulert i slagord gjør det kanskje vanskelig for deg å lytte til det, men det var da heller ikke rettet mot deg, men mot Øyvind.

The Locust er tøffe.

Mvh

T

Tølper

Gjest
    Slubbert skrev:
    Tølper skrev:
    Finner det også hyklersk at den samme høyresiden som synes det er så fælt at at vi regulerer ting, kollektivt (med unntak av Venstre?) går inn for å økning av strafferammene for utveksling av kultur og innformasjon og vil sette ned utvalg og gudene vet hva for faktisk å stoppe det samt faktisk er for strengere kontroll av f.eks. internett. Det handler om reell frihet.
    Dette er ikke min høyreside, men det er det jeg sier, liberalistiske partier finnes ikke i Norge i dag. Jeg vil ikke øke strafferammene for noe, vil ha halvparten av det som i dag straffes UT av straffeloven, vil ikke ha noen statlige "utvalg" og overhodet INGEN kontroll av meningsveksling eller internett. Forøvrig er det Trond Griske som nettopp har lansert idéen om et statlig internett/media-sensurorgan, hvilket ble omtalt i en link på forrige side. Hvis du ikke har fulgt med har de ti siste linkene for det meste vært til artikler om Giskeguttens benner for internettkontroll.

http://www.vg.no/teknologi/artikkel.php?artid=526235
    Selvfølgelig, det finnes enn så lenge ikke et norsk parti med total mangel på bakkekontakt, om enn vi nærmer oss.

Ja, du har lagt ut linker til Giskes dårlige ideer, jeg sier bare at andre har vært tidligere ute og vist større innlevelse (spesielt Høyre, KrF og Fremskrittspartiet).

Mvh

Ø

ØivindJ

Gjest
    Tølper skrev:
    Fra en TTC forelesningsserie ved navn The Self Under Siege, om Marcuses One Dimensional Man. Vil definitivt være verdt å lytte til om du kan avse 45 min. Handler om nettopp det du fant interessant.
    Driver å lytter..

Sånn, litt på siden, kan en sette spørsmålstegn ved at alt er så gjennomregulert i dag. Uansett hvem som styrer.

Noen gang tenkt over at så å si ALT en gjør i livet kun skjer i kontrollerte former? (edit; det har du nok) Jobb, skole, fritidsaktiviteter, trening, osv osv.. Så å si ALT en gjør er gjennomregulert av lover, regler, systemer, normer. I dag kan en leve et helt liv "i søvne", ved å bare gjøre som en blir fortalt og knapt ta en eneste egen avgjørelse i løpet av hele livet.

Selvsagt kan en, uten å spørre om lov, klatre en fjellvegg uten sikkerhetsutstyr på fritida, men fritidsaktiviterer er naturligvis ikke det som forandrer verden.

Så å si umulig å være en pioneer innen noe som helst uten å måtte bryte loven i dag.

EDIT: ble sikkert litt OT, bare løse tanker..

T

Tølper

Gjest
    Også festlig igjen å se at kritiske holdninger mot dagens neo"liberalisme" betyr at du er mot fremskritt og egentlig burde bodd i en hytte i skauen eller i det minste på et asyl.

Ja ja.

Mvh

T

Tølper

Gjest
    ØivindJ skrev:
    Så å si umulig å være en pioneer innen noe som helst uten å bryte loven.
    Fin observasjon og i mine øyne veldig korrekt. Samt en veldig vanskelig problemstilling. Men finner det flott at du har resonert deg frem til den, det er jo mot samfunnets natur å begi seg ut på slike diskusjoner. Det krever dialektisk fornuft heller enn rasjonell, noe som er vanskelig. Noe av det flotteste med Marcuse er at han så enkelt klarer å synliggjøre de totalitære trekkene i teknologisk rasjonalisme.

Mvh

T

Tølper

Gjest
    En annen ting som, når en først har oppdaget det, er veldig iøyenfallende er hvordan det kapitalistiske systemet har en egen evne til å ta opp i seg og inkorperere all motstand. Det er kanskje det klareste kjennetegnet. Bare ta arbeiderkampen. Eller undergrunnskultur, hvordan en klarer å gjøre det til en kapitalistisk handelsvare. Alt som er ment å opponere mot systemet ufarliggjøres ved innlemmelse. I dag har vi sentraliserte tarrifoppgjør og meklingsmann - ting som totalt strider mot selve grunnideen i kapitalisme, men kapitalismen hadde ikke overlevd om den ikke var plastisk på denne måten. Og slik gjør den alt både konformt og robber det for dets innhold.

Hm...

Stream of consciousness, beklager om det blir uoversiktlig.

Mvh

T

Tølper

Gjest
    Michael More har ikke helt forstått dette, så han tror at kapitalismens iboende grådighet gjør at filmene hans blir kjøpt av de store filmhusene og at han skal underminnere dem gjennom den sprekken i systemet. Nå har jeg aldri vært en fan, men hva?

Alltid gjøre nok for å bligjøre befolkningen slik at den ikke kommer ut av kontroll slik at folk får rare ideer som at de selv burde ha større bestemmelsesrett over deres egne liv, men aldri mer. Om å publisere filmene til Michael More hjelper til med dette, så kjører de selvfølgelig på.

(Ikke at jeg tror fire stykker på et kontor konspirerer om dette, heller ment som en analogi.)

Mvh

Ø

ØivindJ

Gjest
    Mange interesante punkter.

Av en eller annen grunn mener jeg at dette passer helt fint inn under forbudstråden(måtte bare ha sagt det før noen begynner å kritisere).

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    9.349
    Torget vurderinger
    1
    Slubbert skrev:
    Så start en egen tråd om ham og ikke bruk ham som stråmann. Artikkelen har null og niks med tema (forbud og forbudsmentalitet) å gjøre.
    Han vil forby rettsforfølgelse jo! av seg selv som statsminister. Det er er kjekt forbud, riktignok i Italia.

T

Tølper

Gjest
    bjornh skrev:
    Slubbert skrev:
    Så start en egen tråd om ham og ikke bruk ham som stråmann. Artikkelen har null og niks med tema (forbud og forbudsmentalitet) å gjøre.
    Han vil forby rettsforfølgelse jo! av seg selv som statsminister. Det er er kjekt forbud, riktignok i Italia.
    Ikke mobb helten min!

ErosLoveking

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Antall liker
    3.919
    Sted
    Oslo
    Og det minste av to onder var.......
    Sørstatsflagget gir meg en så kjip bismak, at jeg til og med velger å bruke eu-flagget som dasspapir.

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.150
    Torget vurderinger
    0
    Liker ikke å måtte velge mellom onder!

Men det viser mere hvor mye jeg er imot EU enn i hvilken grad jeg er for CSA!

Så kan vi selvsagt dra en laaang debatt om hvorvidt Sørstatsflagget er et rasistsymbol eller ikke. Men det gidder jeg da ikke, det er for langt på natt som det er. 8)

ErosLoveking

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Antall liker
    3.919
    Sted
    Oslo
    Spiralis skrev:
    Liker ikke å måtte velge mellom onder!

Så kan vi selvsagt dra en laaang debatt om hvorvidt Sørstatsflagget er et rasistsymbol eller ikke. Men det gidder jeg da ikke, det er for langt på natt som det er. 8)
    En flik av det undergrunnsmiljøet jeg også omgås med her til lands tiltrekker seg også døla-rockabillys.
    Har aldri helt skjønt sammenhengen mellom å digge beinhard 50´s rock´n´roll tuftet på den villeste, kølsvarte r´n´b fra samme tiår, og hate negre
    Lobotomert historiekunskapsløshet til nøds, mest sannsynlig resultat av flere generasjoners mental degenerering gjennom innavl ???

ErosLoveking

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Antall liker
    3.919
    Sted
    Oslo
    Slubbert skrev:
    Hører jeg Ted Nugent i bakgrunnen?
    He! Mr.Lunatick. Måtte sporentreks sette på LP´en "Cat Scratch Fever" etter den kommentaren. Låta "Wang Dang Sweet Poontang" i skrivende stund ::) ::) ::)

PS. Ekte Rockabillys og Ted Nugent skiller ca 20 år, sånn apropos.

Edit:
    PSS. Etter fire låter gidder jeg ikke mer. Pompøs ronkerock. Nok en 70-talls skjebne som nesten ikke har livets rett som såkalt "musiker". Wanker!!

T

Tølper

Gjest
    ErosLoveking skrev:
    Slubbert skrev:
    Hører jeg Ted Nugent i bakgrunnen?
    He! Mr.Lunatick. Måtte sporentreks sette på LP´en "Cat Scratch Fever" etter den kommentaren. Låta "Wang Dang Sweet Poontang" i skrivende stund ::) ::) ::)

PS. Ekte Rockabillys og Ted Nugent skiller ca 20 år, sånn apropos.

Edit:
    PSS. Etter fire låter gidder jeg ikke mer. Pompøs ronkerock. Nok en 70-talls skjebne som nesten ikke har livets rett som såkalt "musiker". Wanker!!
    Har null peil på rockabilly, men the Cramps er tøffe (venter å bli skutt).

Ai!

T

Tølper

Gjest
    Ted Nugent må forresten være en av jordens dummeste beboere, uff.

Mvh

ErosLoveking

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Antall liker
    3.919
    Sted
    Oslo
    Cramps er verken psycho eller rockabilly, men en crossover av flere sjangere. En mix av farlig, skitten vulgær 50´s undergrunn, 60`s garage, 70´s punk og en dæsj av seg selv.
    Et mangeårig favorittband her i heimen. Har sett de 10 ganger live, med en konsert i California på en klubb med 3-400 personer som en liten høydare. :)

palmaris

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.11.2002
    Antall liker
    1.386
    Torget vurderinger
    1
    Dette var saftig musikk!Har ikkje høyrt dei før diverre, men eittåringen står her og gliser og danser ;D. Det er godt han har mykje same smaken som far sin 8)!

D

dtddiver

Gjest
    Slubbert skrev:
    Akkurat denne fikk jeg bakoversveis av. Artikkelen sier at nissene i kommunen har bedt jurister se på lovligheten av et slikt forbud, det blir neppe noen bombe hva dèt svaret blir. Det verste er at de som har foreslått dette sannsynligvis ikke forstår hvorfor et slikt forbud er ulovlig. Det er sikkert noen som mener at bart bør forbys fordi det er stygt (den avdøde diktatoren i Turkmenistan gjorde jo nettop dette hehe), tyggis fordi det bråker, godteri fordi det ødelegger tennene og hodetelefoner fordi det ødelegger hørselen. Philistinere og noksagter finnes det masse av, men trist at disse på død og liv skal sitte i kommunestyrer rundt om i det ganske land.

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2007
    Antall liker
    388
    Slubbert skrev:
    Dette er maktmisbruk av verste sort. Slike i utgangspunktet små saker, der storsamfunnets maktapparat uten å se til høyre eller venstre ruller over enkeltpersoner på denne måten, var noe vi skulle hatt egne instanser for å løse opp i. ALLE (utenom denne ene gjøken på lissenskontoret) ser jo hvor absurd dette er. Dersom NRK ikke kan levere brukbare signaler til forbrukeren, kan de altså f#¤&!!! ikke forlange at den same forbrukeren må gjøre inngrep eller andre aksjoner i dyre dommer for å bevise at hun ikke kan se NRK! Hjelp! Jeg foreslår e-post askjon til lissenskontoret!

Honkey

G

Gjestemedlem

Gjest
    Hvis dette er den offisielle holdningen fra NRK vil jeg vurdere å selv helle til synspunktet om at NRK bør bli en ren abonementstjeneste og at de bør miste muligheten til å kreve inn lisenser.

Når de krever lisens av folk som ikke engang har teknisk mulighet til å ta inn deres sendinger så har de gått over en grense. Det bør de straffes hardt for.

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.150
    Torget vurderinger
    0
    Det er ikke det at jeg er uenig med dere gutter, men....

Nå har det seg slik at lisensen er en avgift man betaler for å eie en fjernsynsmottaker. Det har ingen ting med NRK's sendinger å gjøre! Min mor som var blind måtte på tross av sitt handikap betale full lisens, hun kunne jo ha glede av å høre lyden! Det var svaret fra lisenskontoret.

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2007
    Antall liker
    388
    Spiralis skrev:

Nå har det seg slik at lisensen er en avgift man betaler for å eie en fjernsynsmottaker. Det har ingen ting med NRK's sendinger å gjøre! Min mor som var blind måtte på tross av sitt handikap betale full lisens, hun kunne jo ha glede av å høre lyden! Det var svaret fra lisenskontoret.
    Definer fjernsynsmottaker.
    Om jeg ikke er helt på jordet må det være en mottaker som faktisk kan ta i mot de utsendte fjernsynssignaler.

Honkey

G

Gjestemedlem

Gjest
    Spiralis skrev:

Kan ikke se at det er helt slik heller. Avgften er ikke knyttet til fjernsynet som sådan men til tuneren. Du må derfor betale lisens om du har en VHS-spiller selv om du ikke har TV.

I loven heter det forøvrig:

§ 9. Mottaker ikke i bruk

Når mottaker ikke lenger er i bruk, må skriftlig melding sendes NRK straks og før ny termin begynner. I motsatt fall må avgift betales på forskriftsmessig måte.

Det gis ikke refusjon for innbetalt kringkastingsavgift.

Ønsker en fortsatt å beholde fjernsynsmottakeren, må det i meldingen gis erklæring om at den er satt bort og ikke vil bli tatt i bruk igjen før NRK er underrettet om dette, se § 6.

Så NRk har her full anledning til å ikke kreve lisens for dem som melder at mottakeren/tuneren ikke er i bruk, slik som tilfellet er beskrevet i denne artikkelen. De kan derfor ikke skylde på regelverk eller lover når de inntar en slik firkantet og uforståelig grisk og hensynsløs tolkning.

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2007
    Antall liker
    388
    Medietilsynet forklarer følgende:

Fortsatt vil det være slik at TV-lisensen er knyttet opp mot det å ha et TV-apparat, uavhengig av hva du bruker det til eller hvilke kanaler du ser på. Begrepet ”fjernsynsmottaker” i forskrift om fjernsynsmottakere er såkalt teknologinøytralt. Det vi si alle inntretninger med mottakerteknologi (tuner) omfattes av forskriften, og ikke bare de vanlige TV-apparater. For mer informasjon, se nettsidene til NRK: www.nrk.no/lisens.

Dette er altså Medietilsynets egen tolkning av lovverket. I loven / forskriften for fjernsynsapparater heter det:

§ 1. Betalingsplikt

Den som har (bl.a. også den som låner eller leier) fjernsynsmottaker plikter å betale den kringkastingsavgift som til enhver tid er fastsatt av Stortinget.

For videospiller kombinert med tuner (mottakerdel) skal det betales kringkastingsavgift som for fjernsynsmottaker med farge.

Kvittering for betalt avgift gis ved kringkastingskort.

Dette mener jeg er det springende punkt. Medietilsynet sier også:

For å unngå å være lisenspliktig må plombering/fjerning av tuner (mottakerdel) på mottakerutstyret foretas og dokumenteres av autorisert verksted/forhandler. Denne dokumentasjonen må sendes til NRK, Lisenskontoret. Se forskrift om fjernsynsmottakere § 9. Paragraf 9 er den Gjestemedlem har sitert fra i inlegget over.

Min tolkning og påstand er selvfølgelig i henhold til lovens intensjon, hvilket er at man betaler dersom man har et apparat som rent faktisk virker som mottaker av fjernsynssendingene! I dagens marked er dette ikke tilfelle, dersom mottakerne har analog tuner. Ergo er de pr def plombert for mottak ad naturlige veier. Og NRK kan IKKE kreve inn lisens. Dette ville jeg vært villig til å gå rettens vei med, for jeg ser IKKE at det noe sted står at dette er teknologiuavhengig slik de påstår. Det strider så åpenbart mot lovens intensjon at det springer en i øynene.

Honkey

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn