pengesluk skrev:
Kort oppsummert:
Fulltone (eller bredbåndselement, som jeg foretrekker å kalle det)
+++++
KAN være rimeligere rent prismessig sett (for selve elementet)
Lettere å integrere med andre tilhørende komponenter såsom bassystem og supertweeter (følsomheten matcher normalt relativt bra)
Konstruksjonen kan bli mindre (dybdemessig) enn enkelte CD/horn kombinasjoner
Vekt/fordeling av belastning/montasjedetaljer kan være lettere å håndtere enn tilsv. CD/horn
Lyden er gjerne nærmere et "standard" system med tanke på bløthet, organisk etc., lettere å få til
Filterproblematikken litt enklere enn for CD, bl.a. tåles det slakkere deling
-----
Lavere følsomhet enn CD, typisk 10 - 15 dB
De aller beste elementene er dyre og/eller vanskelige å finne
Ikke like analytiske og "nakne" i lyden som CD
Ikke like enkelt å få til det "smekket" som du har med en god CD/hornkombinasjon
Avhengig av frekvensområde kan det være nødvendig med bakkammer, og dette bør kunne justeres før endelig volum settes.
Bruk av et 8" bredbåndselement for å nyttiggjøre seg muligheten av å komme ned til f.eks. 300 Hz. deling betinger nesten alltid en s.k. supertweeter i topp.
Spennende fortsettelse etter lunsj, da tar vi for oss CD og forholdene rundt de!
Da er lunsjen unnagjort (raaaap!!) og der må arbeides igjen..
Kompresjonsdrivere (CD)
Ups
++++
Uslåelige på evne til å "eksplodere" - dvs. transientrespons. Har du hørt en som går berserk på trommer via skikkelige CD så vet du hva jeg mener.
Dynamisk kontrast er også suveren, det er "svart" når det ikke skjer noe, starter og stopper hurtigere og riktigere enn noe annet system.
Detaljrikdom. Langt mer mikrodetaljer enn noen andre prinsipper. Alle "biprodukter" av innspillingen trer frem, alt dette som lager nerve og gjør at musikken lever, slik den gjør i virkeligheten.
Meget høy følsomhet, typisk 105-110 dB/W og på det mest ekstreme helt opp i 120 dB/W. Noe som gir total frihet i valg av forsterker.
SPL. Maks. lydtrykk kan godt være opp mot 130-135 dB UTEN oppbryting eller distorsjon. dette gir selvsagt nok headroom når de benyttes i en hifi-setting i et vanlig hjem, og gjør at en kan gjengi et fullt orkester på "live" nivå uten problemer (så lenge bassystemet henger med, da. 8) 8))
Distorsjon, eller mangel på sådant. En høykvalitets CD med riktig horn påmontert har et uslåelig gunstig distorsjonsmønster sammenliknet med regulære høyttalerelementer. Dette er p.g.a. driverens iboende kvaliteter koblet sammen med hornets unike mekaniske "kobling" til lufta etter driveren.
Alle disse egenskapene skyldes i hovedsak materiale og vekt/bevegelig masse/motorstyrke. Tenk deg en driver som har mer magnetstyrke enn et samlet relativt stort og kostbart flerveis-system av konvensjonell type, og som skal styre/kontrollere en delikat membran/svingspole som sammenlagt veier mikrogram... En Formel 1 bil på 800 kg. og 1.000 hk. blir som en alderstegen John Deere i forhold.
Pris/ytelse. Et fornuftig anlegg med CD/horn fra 500 Hz. og opp behøver ikke koste skjorta selv om lydkvaliteten er ganske så formidabel. 50.000,- så snakker vi meget kapabelt system, hvor prisen fort mangedobles før det blir vesentlig bedre.
Downs
---------
CD er vanskelige rasedyr, når vi snakker om de som virkelig er verdt å bry seg med, high-end (sic) segmentet. Krever mye kunnskap om svært
mange forhold. Noen av de aller beste er dessuten så følsomme og kilne at de ryker dersom du forårsaker visse typer transienter på anlegget, type slå-på støy.
En god del produsenter av CD er gode på driverne, men ikke på horn. Med de implikasjoner det medfører.
Et system med CD/horn er uhyggelig avslørende, og er ikke for hvermansen. Mange takler ikke sannheten, og de er ikke vant til alle detaljer og avsløringer.
Kan fort koste en slump penger. Ikke nødvendigvis slik å forstå et det er dyrt, for ytelsen står gjerne i forhold. Men det finnes altså drivere som ligger på en halv mill./par og atpåtil har et relativt begrenset virkeområde, som igjen betinger kanskje fire- eller femveis-system...
De beste anleggene er custom made DIY, ikke til å få kjøpt ferdig. Dette er altså ikke Forklift/VISA-land og følgelig så er det lite bling-folk å se i dette segmentet. DU må med andre ord vite hva du skal kjøpe/gjøre/bygge for å skape et toppsystem med CD/horn. Eller kjøpe en som har kunnskapen.
CD/horn kan sette store krav til bassystemet, både kvalitet og følsomhet/headroom. Skal det henge med resten så må det dimensjoneres deretter. $$$$
Der har du i grove trekk de viktige momentene, bia, håper det bidro til noen konstruktive tanker!