Sommeren har vært fantastisk for eget vedkommende.
VÆRET har virkelig markert seg denne sommeren som ensformig, stereotyp og
lite villig til å gi oss i det minste halvparten av slik VÆR som vi aller helst ønsker
når vi først har ferie. Ikke desto mindre har VÆRET tilført ferien opplevelser og
variasjon - alt fra dramatikk i det franske høyland til dager hvor svetten renner og
iskremen smelter.
Med medbrakt nyinnkjøpt kamera og uendelig ram-på-brikker har jeg nok av etterarbeide å kose
meg med ...helt til neste sommer.
Ellers har det vært forlystende lesing i flere tråder på Sentralen med reisebrev fra ulike
verdenshjørner og hifi-besøk over en lav sko. -Både OMF, Fallen_A, Mbare med flere kan
trekkes frem som vellykkede eksempler for dette. Disse trådene har vært banebrytende
sommerunderholdning som har gitt variasjon til det vante lesestoffet.
For egen del befant vi oss for det meste på steder hvor
vår elektronikk overhodet ikke
hadde prioritet. Derfor var det abstinensberoende i del to av ferien når vi kom helt nord i Tyskland.
I en brosteinslagt gågate som het Rote Straße holdt HiFi Studio Golde til. Innehaveren Heiko Golde hadde
i hovedsak satset på Linn i lytterommet. Linn KLIMAX 350A låt overveldende bra i samspill med AKURATE Digitale
Streamer. Å vandre i tyske forretninger, er ikke alltid forbundet med at du møter kundevennlighet lik her hjemme.
Derfor var det fornøyelig å komme inn til Hugo og få servering og en lang prat om alt og intet. Helt ærlig, så har jeg
aldri tidligere tatt meg god nok tid til å lytte på en
LP 12-trampoline. Hugo tok frem KB-plata (som skimtes
nederst i bildet) og han lo godt når jeg valgte spor .."natürlich". Javel, det får så være. Vi brettet ut ørene begge
to og det låt fornøyelig på trampoline-spilleren, selv om jeg foretrekker KB til daglig på ett konkurrerende tysk merke ;D.
-Et par timer gikk raskt hos Hugo, som i tillegg hadde en flott samling med assortert vinyl stående i butikken.
Gutten smilte når vi kom og smilte når vi dro. Vær vennlig og hils fra meg neste gang en av dere dropper innom
butikken hans.
I sekken hadde jeg med nytt kamera som jeg skulle bli fortrolig meg den nærmeste uken. Et kamera som vel
er det hvasseste jeg noensinne har eid siden F-serien til Nikon på 70-tallet. Tidligere i sommer møtte vi en konvoi
fotografer som vi slo følge med et stykke. "Krokodillens"
Mal-i-Claude Monets-Fotspor sammenfalt utrolig nok
med oppdraget disse fotografene hadde - for et sammentreff. De så jo kameraet mitt og spurte; hello, you're a
photographer too? Med rødmende kinn halte jeg ut tiden for å finne ut hva jeg skulle svare. I mellomtiden brøt
Krokodillen inn; He's a SEMI-PRO, med en løgnaktig, men overbevisende fasthet i stemmen. Shitt, det var ingen vei tilbake.
Mens Kroko'n søla maling, slo jeg følge med noen av disse fotografene noen dager. En herlig gjeng foto-freakere som kom
fra alle verdens hjørner. Lærekurven ble rask og bratt. Jeg ble nok ingen bedre amatørfotograf etter dette, annet enn
at det resulterte i at jeg ble en frelst bruker av Adobes Photoshop Lightroom 2.4. -Et utrolig verktøy hvor fotografer i
samarbeid med produktutviklere har fått boltre seg fritt i produktutviklingen hvor brukergrensesnittet fremstår som intet
annet enn vellykket. -Higly recomended!!!!!!
Enkelte ble så lei av fotoskytinga at det ble gitt klar beskjed om at nå får du tre sekunder til å ta tre bilder,
så er det ferdig! Fyrte således av tre skudd på 2,5 sekunder i ren Lucky Luke stil. Adobes Lightroom reddet
nok engang opp i de feilene jeg gjorde. Bildet under ble tatt en sen kveld i Amiens, midt under den eneste
Too-much-Champagne-festen vi rakk. Personen som er avbildet frekventerte norsk
Se-og-Hør presse
hyppig fra 1973 og et antall år fremover. Med hovedroller i noen norske spillefilmer, samt med roller i filmer med
Steve Martin, Nastassja Kinski og Rudolf Nurejev, ser vi at
grumpyfotografen fikk det meste opp i henda, eller
skal vi si "objektivet". -Hvem kunne forresten tro at søstra til Krokodillen er nærmere 60 enn 50? :
Hjem og tilbake til virkeligheten var det ZYX'en som fikk unngjelde for økende fotinteresse
innimellom rydding og flytting av "Stryker'n" til nytt
strykerom ettersom madamen har gjort
krav på eget atiljé. Uansett er pu'er flotte objekter å utforske kamera på, samtidig så synes nå jeg at
ZYX fortjener all den oppmerksomheten den kan få, både som foto-objekt og aller selvfølgeligst;
som følge av egenskapene som rilleleser.
Forøvrig takk til både "Pengesluk" og "Ceroxol m/familie" for hyggelige hifi-besøk ila helgen,
i tillegg rakk jeg såvidt en tur innom Linus og fikk høre på hans spesielle Seas-konstruksjon.
-At en 30 år gammel kontruksjon i samspill Tri-Vista fra Musical Fidelity ble så bra, var intet mindre enn
en sensasjon i mine ører.
Mvh
Jan P.