Hellas i "deep shit"

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• VilhelmW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2009
    Antall liker
    217
    Sted
    Alltid lofotværing
    erato skrev:
    Apropos pensjon; de pensjonerte 58 åringene fra Statoil som hever 70% lønn fra selskapet frem til fylte 67 år for ikke å jobbe der, begynner nå å dukke opp som konsulenter til 1200-1500 kr timen i selskapet. Så i tillegg til konsulentlønna fra Statoil hever de 70% av den gamle lønna si for ikke å jobbe der.

Noen som snakket om "gresk syke"?
    Som i Forsvaret og Politiet, med andre ord? I tillegg dukker pensjonerte politifolk opp som Securitasvakter på hver steika flyplass, og forsvarsfolk som ikke er "konsulenter", blir buss- og taxisjåfører..blant mye annet. Som pensjonister får de plutselig masse energi og overskudd...forstå det den som kan. Det må ha noe med god lønn og bedre trivsel å gjøre..kanskje?

Mvh. VilhelmW

yellow

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.11.2002
    Antall liker
    252
    VilhelmW skrev:
    erato skrev:
    Apropos pensjon; de pensjonerte 58 åringene fra Statoil som hever 70% lønn fra selskapet frem til fylte 67 år for ikke å jobbe der, begynner nå å dukke opp som konsulenter til 1200-1500 kr timen i selskapet. Så i tillegg til konsulentlønna fra Statoil hever de 70% av den gamle lønna si for ikke å jobbe der.

Noen som snakket om "gresk syke"?
    Som i Forsvaret og Politiet, med andre ord? I tillegg dukker pensjonerte politifolk opp som Securitasvakter på hver steika flyplass, og forsvarsfolk som ikke er "konsulenter", blir buss- og taxisjåfører..blant mye annet. Som pensjonister får de plutselig masse energi og overskudd...forstå det den som kan. Det må ha noe med god lønn og bedre trivsel å gjøre..kanskje?

Mvh. VilhelmW
    Vet at forsvaret kjører pensjonist-kurs for ansatte som snart skal gå av. Med god grunn. Det er ingen bagatell å bli tvangspensjonert når du er 60 år ung. Bedre at de har energi og overskudd enn depresjon og alkoholproblemer ;)

V

vredensgnag

Gjest
    Tror ikke det, Asbjørn. Det CitiGroup setter sitt navn på og sirkulerer til sine kunder står nok for bankens meninger, spesielt når avsender er VP Global Strategy.

Norge faller nok ikke inn i definisjonen av plutonomier, et greit mål på det er fordelingen over og under lavinntektsgrensen av potensielt yrkesaktive. Her ser vi at Norge er i en særstilling, mens land vi ellers kunne finne på å sammenligne oss med skiller seg ut. Sveits, for eksempel, er et tankevekkende kasus, med klare forklaringer på deviasjonen, helt i tråd med definisjonen på plutonomi.

Avvik fra OECD-30, over under, gir en grei målestokk. Dette er naturligvis ikke statisk, og mange land i Europa opplever nå et tilbakefall i forhold til den velstandsveksten man har hatt.

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.362
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Jeg venter fremdeles på at noen skal liste opp ett konkret eksempel på en ressurs som stopper opp veksten...skulle jo ikke være så vanskelig...?

Mvh
    OMF

N

nb

Gjest
    vredensgnag skrev:
    Tror ikke det, Asbjørn. Det CitiGroup setter sitt navn på og sirkulerer til sine kunder står nok for bankens meninger, spesielt når avsender er VP Global Strategy.
    Citi klarte også å søle bort noen fantasilliarder på amerikanske boliglån, så det er ikke alltid de har rett;)

Det er forresten helt normalt at bankøkonomer og lignende synser rundt om tema som ligger litt unna kjernevirksomheten deres, en viktig del av jobben deres er å være synlige i media og på den måten markedsføre sin arbeidsgiver. De er ofte på sitt mest interessante når de skriver om litt "større" tema og ikke om rentene skal opp eller ned neste måneden.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    10.794
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    OMF skrev:
    Jeg venter fremdeles på at noen skal liste opp ett konkret eksempel på en ressurs som stopper opp veksten...skulle jo ikke være så vanskelig...?

Mvh
    OMF
    Det spiller ingen rolle hva vi postulerer, fordi da postulerer du en antagelse om at teknologien løser alle problemer og at vi ikke vet hva som er mulig om 50 år, og så er vi like langt. Det blir en diskusjon om tro, noen tror og noen gjør det ikke.

V

vredensgnag

Gjest
    En ironisk kjensgjering. Og dette er ikke med deg som adressat, OMF. Jeg aner ikke hvor du står politisk - dette er en generell observasjon.

Det er ironisk at de som i størst utstrekning belager seg på at teknologiske og vitenskapelige fremskritt vil løse dagens problemer og kommende utfordringer, i meget stor utstrekning forsøker å legge bånd på fri vitenskapelig forskning. De samme kretser gjør også hva de kan for å trekke vitenskapelige konklusjoner i tvil, og undergraver satsing på forskning såfremt denne ikke er ideologisk rett.

Go figure. Moltu, leder av Bergen KrF, konkluderer slik i denne kronikken:

Samfunnet bør heller reise en debatt om utviklingslæren kan ha bidratt til å sette miljøet og mangfoldet av arter på jorden i fare. Vi trenger så en debatt om hvordan utviklingslæren skal undervises i skolen. Menneskets forvaltning av livet på jorden er fundamental for vår eksistens. Vi kan ikke lenger tro på evolusjonsteorien «fordi den er det eneste alternativet til skapertroen».

http://www.bt.no/meninger/kronikk/Skaperverket-er-truet-1064961.html

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    39.971
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    vredensgnag skrev:

Norge faller nok ikke inn i definisjonen av plutonomier, et greit mål på det er fordelingen over og under lavinntektsgrensen av potensielt yrkesaktive. Her ser vi at Norge er i en særstilling, mens land vi ellers kunne finne på å sammenligne oss med skiller seg ut. Sveits, for eksempel, er et tankevekkende kasus, med klare forklaringer på deviasjonen, helt i tråd med definisjonen på plutonomi.
    Ikke noe stort poeng å diskutere dette oppad vegger og nedad stolper, men notatet skiller altså ganske tydelig mellom USA, UK og Canada på den ene siden ("plutonomies") og røkla på den andre ("egalitarian bloc"). Dessuten er det ikke noe ukjent fenomen her heller at sjefsøkonomer i bankene tar rollen som rikssynsere, uten at de nødvendigvis mener det samme to dager på rad, eller har vært spesielt treffsikre spåmenn.

vredensgnag skrev:
    Det er ironisk at de som i størst utstrekning belager seg på at teknologiske og vitenskapelige fremskritt vil løse dagens problemer og kommende utfordringer, i meget stor utstrekning forsøker å legge bånd på fri vitenskapelig forskning. De samme kretser gjør også hva de kan for å trekke vitenskapelige konklusjoner i tvil, og undergraver satsing på forskning såfremt denne ikke er ideologisk rett.

Go figure. Moltu, leder av Bergen KrF, konkluderer slik i denne kronikken:

Samfunnet bør heller reise en debatt om utviklingslæren kan ha bidratt til å sette miljøet og mangfoldet av arter på jorden i fare. Vi trenger så en debatt om hvordan utviklingslæren skal undervises i skolen. Menneskets forvaltning av livet på jorden er fundamental for vår eksistens. Vi kan ikke lenger tro på evolusjonsteorien «fordi den er det eneste alternativet til skapertroen».

http://www.bt.no/meninger/kronikk/Skaperverket-er-truet-1064961.html
    Når ble KrF på Vestlandet representative for teknologioptimisme? De har da vært mørkemenn og motkultur siden starten. Deres grunnholdning har vært (og er vel fortsatt) at dommedag kommer snart uansett, sånn at sjefen deres omsider får ordnet opp i tingene. Ingen grunn til å erte'n opp med ubehagelige forskningsfunn da. Ikke helt hva jeg forbinder med teknologioptimister. Personlig var jeg flau da en KrF'er med bare grunnskoleeksamen (om han hadde så mye som det) ble satt til å styre utdannings- og forskningsdepartementet, under ledelse av en statsminister med presteutdannelse. Omtrent som i Iran, faktisk.

V

vredensgnag

Gjest
    Kom igjen, Asbjørn. "Dette vil vi løse" er faktisk ganske utbredt som tilbakemelding når noen påpeker presserende "crunch" problemstillinger. Og vi har mange tilfeller der man faktisk kan vise til at nyvinninger har løst tilsynelatende gordiske knuter.

Moltus innlegg er en grei illustrasjon på en holdning som er utbredt, der man blander sammen det man ønsker er sant med det som er tilnærmet verifiserbart og koker suppe på det. Ironien oppstår når man på den ene siden velger å tilsidesette vitenskapen, og undergraver denne, samtidig med at man forliter seg på at den skal finne løsninger på kommende problemer. Kronikken er gjennomsyret av denne selvmotsigelsen.

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.362
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    erato skrev:
    OMF skrev:

Mvh
    OMF
    Det spiller ingen rolle hva vi postulerer, fordi da postulerer du en antagelse om at teknologien løser alle problemer og at vi ikke vet hva som er mulig om 50 år, og så er vi like langt. Det blir en diskusjon om tro, noen tror og noen gjør det ikke.
    Hadde jo vært greit med et konkret eksempel -så kan du jo påvise hvoir mine antakelser svikter....? Skulle jo ikke være vanskelig det....?

Mvh
    OMF

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    39.971
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    vredensgnag skrev:
    Kom igjen, Asbjørn. "Dette vil vi løse" er faktisk ganske utbredt som tilbakemelding når noen påpeker presserende "crunch" problemstillinger. Og vi har mange tilfeller der man faktisk kan vise til at nyvinninger har løst tilsynelatende gordiske knuter.

Moltus innlegg er en grei illustrasjon på en holdning som er utbredt, der man blander sammen det man ønsker er sant med det som er tilnærmet verifiserbart og koker suppe på det. Ironien oppstår når man på den ene siden velger å tilsidesette vitenskapen, og undergraver denne, samtidig med at man forliter seg på at den skal finne løsninger på kommende problemer. Kronikken er gjennomsyret av denne selvmotsigelsen.
    Mulig det, men jeg greier altså ikke å lese det ut av kronikken. Snarere det motsatte. Jeg forstår ham dithen at han tviler på om livet på jorden er i stand til å utvikle seg ut av de raske miljøendringene som pågår nå, fordi hele "evolusjonslæren" (i følge Moltu) kan være feil. I så fall er vi (fortsatt i følge ham) i trøbbel, ettersom dette definitivt ikke vil løse seg av seg selv, og vi må finne måter å stoppe miljøødeleggelsene på. Han sier ingen ting om hvilke løsninger som skulle finnes eller hvordan disse finnes. Kjenner jeg KrF rett, dreier det seg om generelle forbud mot alt de ikke liker, heller enn at vitenskapen skulle finne ut noe som helst. De greier sikkert å argumentere for at tidligere stengetid på skjenkesteder er et av de viktigste miljøtiltakene, på samme måte som den skjeggefusen som forklarte her forleden at jordskjelv var en lovmessig konsekvens av at kvinner kler seg umoralsk og bruker sminke. At jeg mener Moltu tar grunnleggende feil i premisset om "evolusjonslæren" er en annen sak.

edit: http://en.wikipedia.org/wiki/Boobquake

N

nb

Gjest
    vredensgnag skrev:
    Jepp det vil bli bråk der nede.

Ellers var det en del fornøyelig lesning om offentlig sektor i Hellas i helgen, de har et lass med komiteer ingen vet hva driver med. Mellom annet enn som var ansvalig for forvaltningen av en eller annen innsjø, bare med den lille hake at den innsjøen tørket inn på 1930-tallet.

Jeg lurer forresten på hvilken løsning demonstrantene ser for seg at Hellas skal velge. Forsette i samme gate som før uten mulighet til å låne penger i markedet? Gå konk?

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.362
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    vredensgnag skrev:
    Det som er fullstendig sinnsykt, og kanskje en innleggelsesgrunn, er å tro at man kan redde seg ved kontinuerlig økonomisk vekst, på de betingelsene den "veksten" i dag gjennomføres.
    Kaldkarsk skrev:
    Ved en årlig vekst på 3 prosent vil ressurs-forbruket ha doblet seg ca hvert 20 år.
    Altså en tre-fire dobling på en mannsalder bare.
    Det betyr at man i hver tjueårs-periode fremover forbruker mer ressurser enn
    totalt historisk forbruk.

Bærekraftig ?

Tror jeg neppe.
    vredensgnag skrev:
    Og det har Kaldkarsk helt rett i. Men tar vi konsekvensene frivillig?
    vredensgnag skrev:
    Vekst er strålende, når det er langt til ekspansjonsgrensen. Vekst er vanskeligere, når man er klemt inntil de grensene. Spillereglene som gjaldt for grenseløs vekst er ikke lenger operative, og det vil ta
    erato skrev:
    Har fulgt diskusjonen med et halvt øye og vil ikke mene for mye om alt som her er sagt. Men tror du er overoptimistisk her OTP; det er limits to growth. Selv om befolkningsveksten skulle bli null er vi i deep shit dersom alle oppvoksende land tror de skal kunne oppføre seg som oss, og selv om teknologien kan løse mye, tviler jeg sterkt på at den kan løse alt. Det har vært mye ikke bærekraftig vekst.
    erato skrev:
    Problemene kan løses, men til en pris. Selvsagt. Men blir den høy, går det ut over andre ting. Dagens vekst har i noen grad vært basert på at vi ikke har betalt full pris for en rekke ressurser vi har benyttet (vi har heller skjøvet problemen vi ikke har vært villig til å betale for, foran oss, eller dyttet de over på andre deler av verden). Blir vi nødt til å betale for å løse de i stedet, dvs bli bærekraftig, vil det som nevnt koste, og gå ut over noe.

Det er ikke gratis å løse problemer og gå over til bærekraftige løsninger. Det betyr ikke at problemene ikke kan løses, men at regningen vil koste. Jeg skulle ønske jeg kunne være like teknologioptimistisk som deg - etter min mening ser du naivt på problemstillingene. Akkurat som livet ville vært noe lettere om jeg kunne tro på Gud.
    vredensgnag skrev:
    Vi trenger bare å finne opp seks-syv ekstra planeter for å dekke ressursbehovet. Det ordner seg nok. Bare litt oppfinnsomhet som skal til.

(Og det er hva jeg mener med "ekspansjonsgrenser", OMF).

VilhelmW skrev:
    vredensgnag skrev:
    Alle i hele verden vil få det like godt som oss i Norge til slutt. Innovasjon og virkelyst vil sørge for det. Det kommer til å bli ordentlig fint.
    Har også fulgt tråden med et halvt øye, og synes den har blitt noe O.T. for å si det mildt...Vreden; jeg går ut fra at du meiner dette halvt ironisk? Jeg tror nemlig ikke at fremtidas generasjoner vil oppleve vår grad av levestandard. Jeg er heilt overbevist om at superkonsumet som vi bedriver i den vestlige verden, må ned. Kraftig ned.

Mulig vi i Norge får det tilnærma likt øvrige nasjoner, men jeg ville brukt begrepet " like dårlig som"...Er jeg pessimist? Håper det!!

Det er nok av dem som proklamerer at veksten må stoppe og at det ikke er mulig for alle å ha vår høye levestandard....

Men det er foreløpig ingen som har kommet med noen konkrete ressursmangler for at det skal skje....det skulle jo ikke være vanskelig å hoste opp en forklaring på hvorfor veksten brått skal stoppe opp....

Jeg utforderer pessismistene og katastrofetenkerne en siste gang til å komme med konkrete eksempler på hvilke ressurser som skal gjøre at veksten stopper opp!

Mvh
    OMF

mutz

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.01.2005
    Antall liker
    85
    Torget vurderinger
    1
    Poenget er at – økonomisk vekst gjør at alle kan få det bedre…det er uendelig med ressurser på jorden – og den viktigste ressursen er kunnskap = teknologi.

I Norge i dag – så kan vi hvis vi vil - bli et 100% null samfunn. Hvor all energien vi bruker er fornybar, alle råvarar blir gjenvunnet, og vi ikke slipper ut noe forurensing. Jeg er helt sikker på at det kan vi bli i løpet av 30 år – hvis vi ønsker å prioritere det. Og når vi er det – så vil vi fremdeles ha langt høyere levestandard enn de fleste andre i verden…og vi bruker ingen ressurser….

I Norge i dag gjenvinner vi vel omtrent 100% av giftstoffer, tungmettaler, petroleumsprodukter osv. Jeg vil anta at man for 50 år siden ville hevdet at det hadde blirr vledig dyrt. Ny teknologi og effektiv ressursutnyttelse gjør at man i dag kan gjenvinne så godt som 100% av delene i et gammel TV apparat - uten å slippe noe ut i naturen.

Energieffektivitet i å produsere biodiesel er helt uinteressant. Hva vet du om teknologien om 50 år...? Biodiesel kan være et blindspor! Men det er jo lønnsom allerede i dag med en pris på 80 dollar fatet for råolje...da vil jeg tro det er lønnsomt også hvis oljeprisen blir 500 dollar!

Ja dette var friske påstander.

I fremtiden er alt mulig, i teorien. Derfor kan det være vanskelig å bevise feilkildene i dine visjoner. Men vi kan jo alle dikte våre egne fremtidsvisjoner som du vil ha problemer med å tilbakebevise?

Når man ser på historien har svært mye skjedd de siste 200 år. Og morgendagens problemstillinger vil kanskje ikke ha en historisk referanse man kan høste erfaring av.

Siden jeg er av den oppfattning at oljerikdommen er nøkkelen til den eventyrlige velstanden Kloden nyter godt av(og jeg mener Norge beviser det siden vi har gått fra fattigdom til eventyrlig rikdom på 50 år) vil min fremtidsvisjon være tettere knyttet mot olje og tilgjengelighet.

Likeså vil jeg hevde at finansmarkedet ikke bare baserer seg på reell verdiskapning nå man ser på prisingen av de forskjellige selskaper. Det er ikke uten grunn at aksjeverdiene fyker i været eller går til bunns helt uten hjelp av regnskapstall i mange tilfeller. Eller at selskaper uten verdiskapning pr.nå er verdsatt til milliarder. Likeså er det mange kjempestore selskaper som har slik makt at de egenhendig kan få utslagsgivende negativ eller positiv innvirkning på klodens økonomi. Man er på sett og vis prisgitt disse selskapene. Deres disposisjoner har utslagsgivende effekt på våre private lommebøker. Og jeg tror de kan ha langt større effekt på sikt
    enn noen prosent renteøkning, eller en tredobling av matvareprisen. Man kan jo spørre Islendingene, de har jo litt erfaring.

I tidligere tider hvor kreditt kostet mer og var vanskeligere tilgjengelig, var forbruk tettere knyttet mot verdiskapning. Nå er den billige kreditten bufferen som bærer verdiskapningen. Slik sett er dagens og etter all sansynlighet morgendagens økonomi, (også privatøkonomi) prisgitt denne tredjepart på en helt annen måte. Det i seg selv er et system som tillater kollaps. Sier ikke at det kommer en totalkollaps, men hvem kan utelukke det?

Videre er man avhengig av at alle de store markedene drar i samme retning til enhver tid. Dette har relevans til trådens tema. Siden "alle" er avhengig av Hellas ve og vel, er det i egninteresse at vi går inn i det greske markedet og rydder opp. For å unngå kollaps... i andre markeder som i utgangspunktet ikke har problemer. Alt er knyttet sammen. Noe som kan bety, på et eller annet tidspunkt, at en global kollaps kan skje. Sier ikke at det skjer, men systemet tillater at det skjer, i teorien.

For at OMFs visjoner skal slå til er man avhengig av mange påvirkelige faktorer blir disponert rett. Noe som sikkert er fullt mulig. Men min påstand er at det er like mange påvirkelige faktorer som kan bli disponert feil, og gi tilsvarende negative følger. Hvem vet?

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.362
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    mutz skrev:
    Poenget er at – økonomisk vekst gjør at alle kan få det bedre…det er uendelig med ressurser på jorden – og den viktigste ressursen er kunnskap = teknologi.

I Norge i dag – så kan vi hvis vi vil - bli et 100% null samfunn. Hvor all energien vi bruker er fornybar, alle råvarar blir gjenvunnet, og vi ikke slipper ut noe forurensing. Jeg er helt sikker på at det kan vi bli i løpet av 30 år – hvis vi ønsker å prioritere det. Og når vi er det – så vil vi fremdeles ha langt høyere levestandard enn de fleste andre i verden…og vi bruker ingen ressurser….

I Norge i dag gjenvinner vi vel omtrent 100% av giftstoffer, tungmettaler, petroleumsprodukter osv. Jeg vil anta at man for 50 år siden ville hevdet at det hadde blirr vledig dyrt. Ny teknologi og effektiv ressursutnyttelse gjør at man i dag kan gjenvinne så godt som 100% av delene i et gammel TV apparat - uten å slippe noe ut i naturen.

Energieffektivitet i å produsere biodiesel er helt uinteressant. Hva vet du om teknologien om 50 år...? Biodiesel kan være et blindspor! Men det er jo lønnsom allerede i dag med en pris på 80 dollar fatet for råolje...da vil jeg tro det er lønnsomt også hvis oljeprisen blir 500 dollar!

Ja dette var friske påstander.
    Tja...det er klart at en slik ambisjon er frisk og krever satsing, men jeg tror ikke det er en umulighet hvis vi hadde satset på det – noe vi overhodet ikke gjør.
    mutz skrev:
    I fremtiden er alt mulig, i teorien. Derfor kan det være vanskelig å bevise feilkildene i dine visjoner. Men vi kan jo alle dikte våre egne fremtidsvisjoner som du vil ha problemer med å tilbakebevise?
    Jeg synes vel i grunn du skyfler argumene litt lettvint vekk her. I den grad jegtrenger å argumentere for teknologi/løsninger som virker veldig fjerne i dag – så vil jeg vel påstå at dere har et godt argument mtp på at en knapphet på en slik ressurs vil kunne ha alvorlige påvirkning på veksten. Jeg vil vel tro at de fleste er i stand til å vurdere en god del av forutsetningene som legges til grunn uansett.

mutz skrev:
    Når man ser på historien har svært mye skjedd de siste 200 år. Og morgendagens problemstillinger vil kanskje ikke ha en historisk referanse man kan høste erfaring av.
    Ja – det er facinerende å se hvor langt menneskeheten har beveget seg på 200 år.....og med tanke på at tilgjengeligheten på data/informasjon nå er dramtisk mye høyere enn før, antall skolerte, antall ingeniører, antall brukere, antall universiteter osv osv har vokst voldsomt – så vil det være naturlig å anta at utviklingen vil gå fortere de neste 200 årene. Vi hadde jo enda mindre historikk når vi har løst de problemen vi allerede har løst...se bare på finasnkriser...hvor den siste muligens har vært en av de største, men likefullt ble ikke konsekvensene så dramtiske.
    mutz skrev:
    Siden jeg er av den oppfattning at oljerikdommen er nøkkelen til den eventyrlige velstanden Kloden nyter godt av(og jeg mener Norge beviser det siden vi har gått fra fattigdom til eventyrlig rikdom på 50 år) vil min fremtidsvisjon være tettere knyttet mot olje og tilgjengelighet.
    Jeg er enig i at olje i form av billig energi har vært veldig viktig for utviklingen i de siste ti årene for verden som helthet, og jeg er selvsagt enig i at olje har vært viktig for Norge. Men det er viktig å være klar over at oljen har fortrengt annen vediskapning i Norge – og verdiskapningen (som i grunn er det beste målet på levestandarden) er ikke spesiellt høyere i Norge enn andre land som vi kan sammenligne oss med (som ikke har olje) – Danmark, Sverige, USA, Sveits, osv.
    Selv om du ikke eksplitt skriver det – så tolker jeg deg dithen at du mener at manglende olje vil gjøre den golbale veksten vil stoppe opp. Jeg er ikke enig.
    Fordi olje i mange tilfeller lett kan substitueres med andre energikilder – mange applikasjoner kan bruke på olje, gass eller elektrisitet, man bruker olje til å produsere elektrisitet, og man kan feks produsere biodisel som også er et substitutt til olje.
    Så – tror jeg at den globale veksten vil stoppe opp som følge av høye energipriser...?
    Nei jeg tror ikke det. Frem til oljetoppen for et par år siden – så hadde vi en 10 dobling av oljeprisen, uten at dette stoppet veksten (selv om den nok påvirket den noe). Verden gikk videre omtrent som normalt med en oljepris på 150 dollar fatet. Nå har det gått enda noen år og verdens kjøpkraft har økt ytterligere – og jeg ser ingen grunn til at verden ikke skal kunne ”absorbere” at oljerprisen stiger til 500 dollar fatet i løpet av en 10 års periode. Vi har som sagt tidligere lett greid en 10 dobling i løpet av en 10 års periode – da skulle en 5-6 dobling også gå greit.
    Det er jo også litt interessant å se på hva som skjer når oljeprisen stiger til 500 dollar/fatet.
    - Det er langt mer lønnsomt å produsere olje – mao tilgjengelige reserver vil øke betydelig – altså det tar lengre tid før vi går tom for olje.
    - Det blir dyrere å bruke olje. Det lønner seg for folk å velge biler som har lite forbruk, installere varmpumper istedenfor oljefyrer og etterisolere huset. Forbruket går ned – det tar lengre tid før vi går tom.
    - Andre energikilder blir mer lønnsomme. Det er klart at hvis prisen på olje blir skyhøy – så vil andre former for fornybar energi bli lønnsomme. Jeg har ikke eksakte tall på dette – men vannkraft i Norge er vel stort sett lønnsom å bygge ut hvis man er sikret en kWh pris på 30 øre/kWh. Jeg vil anta at vindkraft må ha 10-20 øre mer pr kWh. Vreden har jo postet linker som viser at grønn energi presser prisene. Men når alt kommer til alt – så er faktisk dette ganske så lave priser. Hvis prisen på elektrisitet stiger til 1kr /kWh (+ nettleie) – så vil de aller aller fleste former for fornybar energi være lønnsomme ( og det uten at man legger noen annen teknologi til grunn enn den som finnes i dag). Og hvis det plutselig blir en god investering å bygge fornybar energi – så kan jeg love deg at tilbudet blir stort.
    Det som altså skjer når ressursen begynner å bli knapp – noe den åpenbart er – og i mine øyne er det kun 1-3 år før vi kommer til å få et betydelig prishopp på olje fordi vi når ”Peak oil” – er at mange prosesser drar i samme retning. Oljen blir dyr – så der det er billigst å erstatte den med andre energiformer vil den bli byttet ut først, deretter vil fremveksten av andre energikilder redusere etterspørselen – og til slutt vil det være noen applikasjoner hvor det er vanskelig å finne substitutter. Her kan sikkert noen nevne:
    Biler – (tja elbiler er allerede i dag et fullgodt alternativ hvis man får et etablert nett av batteribyttestasjoner
    Lastebiler – skulle i grunn ikke utgjøre noen større utfordring enn biler!
    Båter – Skiptraffik kan bli skadelidende, men det skulle ikke være umulig å drive båter på kull (som vi har veldig rikelig med) eventuell vil de gå på svært dyr olje – noe som hadde gitt en betydelig økning av fraktpriser – noe som gir insentiver til lokal produksjon!
    Fly – Er vel i grunn vanskelig å forestille seg gode alternativer til fly i dag, men nye materialer, bedre aerodynamikk, solceller på vingene osv kan sikkert redusere forbruket. En annen ting er om vi er like interessert i å fly i fremtiden – mesteparten av flytrafikken i dag er vel knyttet til 3 områder a) privatturisme – som har lite med økonomisk vekst å gjøre 2) forretningsreiser – her vil jeg tro at videokonferansefacilitier om 10 år er blitt såpass gode at å reise lange turer for et møte er blitt gammeldags. 3) frakt – her kan vi bruk båter. Men det er uansett slik at hvis oljen blir så dyr at den ikke er enget til noe annet enn flytrafikk – så har vi olje for flere hundre år fremover.

Og da kommer jeg vel ikke på så mye.
    Og nei – økte energipriser vil ikke stoppe veksten. Når oljen tar slutt –så vil vi antakelig få et skift i energipriser – altså at prisene stiger brått – til vi er etablert på en nytt nivå. Det betyr at en slik energipristigning kun påvirker veksten i en kort periode – etter et slikt skit vil prisene igjen være stabile...Hvis vi slutter å bruke olje – så vil ikke oljeprisen lenger påvirke veksten!

mutz skrev:
    Likeså vil jeg hevde at finansmarkedet ikke bare baserer seg på reell verdiskapning nå man ser på prisingen av de forskjellige selskaper. Det er ikke uten grunn at aksjeverdiene fyker i været eller går til bunns helt uten hjelp av regnskapstall i mange tilfeller. Eller at selskaper uten verdiskapning pr.nå er verdsatt til milliarder.
    Den enkleste (og mest riktige kanskje) prisingsmodellen av akjser er at aksjeverdien i dag er lik nåverdien av all fremtidig fortjenste. Det blir som et omvenct lån. Hvor mye kan jeg låne i dag, for å tilbakebetale med de pengne selskapet skal tjene i fremtiden. Derfor vil en liten justering av fremtidsutsiktene kunne betyde dramatiske ting for aksjekursen.
    Ellers måles økonomisk vekst slik jeg omtaler den på grunnlag av BNP (altså reelle verdier) og har ingen forbindelse med aksjekurser. Selv om enkelte liker å trekke frem GS og andre griske storbanker, og hevder at det ikke er skapt reelle verdier – så er det en gang slik at man i feks Norge kan gå inn til gjennomsnittsfamilien som har et flislagt bad, stor plasma TV, parkett på gulvet, 2 biler med stor motor ABS og aluminiumsfelger, man har flere ferideager, lengre feriturer osv. Det er åpenabrt for alle – at materiellt sett (som man måler med økonomisk vekst) så har vi det mye bedre i dag enn det vi hadde for 30 år siden, som igjen var mye bedre enn for 60 år siden osv.
    Jeg snakker også om globale forhold – det betyr i det stor og hele at alle lån, verdipapier og finansinstrumenter osv nulles ut. Summen av alle lån på jorden er null. Det er altså ikke mulig globalt å leve på forskudd. Det enekelt land eller en enkelt person kan leve på forskudd – men jorden kan det ikke. Så hvis folk i feks Hellas har levd over evne – så har vi ikke globalt opparbeidet oss en gjeld – det er andre land som har skapt disse verdiene og lånt dem til Hellas.
    mutz skrev:
    Likeså er det mange kjempestore selskaper som har slik makt at de egenhendig kan få utslagsgivende negativ eller positiv innvirkning på klodens økonomi. Man er på sett og vis prisgitt disse selskapene. Deres disposisjoner har utslagsgivende effekt på våre private lommebøker. Og jeg tror de kan ha langt større effekt på sikt enn noen prosent renteøkning, eller en tredobling av matvareprisen. Man kan jo spørre Islendingene, de har jo litt erfaring.
    Her tror jeg du har rett. Og jeg ser problematisk forhold både med tanke på rettferdig fordeling, demokrati, fornuftig ressursbruk osv – men store selskaper vil gjerne tjene penger – og når store selskaper tjener penger så resulterer det som oftest i vekst!I Island er ikke et spesiellt interessant eksempel rett og slett forid de er et knøttlite land. Hadde det vært Norge som hadde gjort som Island – så hadde vel tapene vært langt mindre enn de vi hadde i oljefondet – det er bare det at Islendingene ikke hadde magemål.
    mutz skrev:
    I tidligere tider hvor kreditt kostet mer og var vanskeligere tilgjengelig, var forbruk tettere knyttet mot verdiskapning. Nå er den billige kreditten bufferen som bærer verdiskapningen. Slik sett er dagens og etter all sansynlighet morgendagens økonomi, (også privatøkonomi) prisgitt denne tredjepart på en helt annen måte. Det i seg selv er et system som tillater kollaps. Sier ikke at det kommer en totalkollaps, men hvem kan utelukke det?
    Som beskrevet ovenfor – så har vi globalt sett ingen gjeld. Så kreditt og lån er en fordelingssak og gjelden påvbirker kun indirekte globale vekst. Det er derfor vanskelig å hevde at det kommer en kollaps.
    Men før var kreditt feilpriset og alt for høyt priset – noe som resulterte i lavere vekst enn nødvendig.
    (En kuriositet er at med dagens lånerente er det dyrere å ha gjeld i Norge i dag enn det var på slutten av 70, begynnelsen av 80 tallet).
    Vi har altså ikke fått så mye billigere kreditt – men vi har fått et velfungerende marked for kreditt – som gjør at den enkelte kan gjøre de disposisjoner de ønsker!
    Men som med det meste annet i samfunnet så har vi lært av vårefeil – så nå er det ingen ”siviliserte” land som kjører pengepolitikk med høy inflasjon, det er ”ingen” som har fastkursregime lengre og jeg vil nok også anta at det kommer nye systemer både for å stoppe virksomheten til Island og GS.

mutz skrev:
    Videre er man avhengig av at alle de store markedene drar i samme retning til enhver tid. Dette har relevans til trådens tema. Siden "alle" er avhengig av Hellas ve og vel, er det i egninteresse at vi går inn i det greske markedet og rydder opp. For å unngå kollaps... i andre markeder som i utgangspunktet ikke har problemer. Alt er knyttet sammen. Noe som kan bety, på et eller annet tidspunkt, at en global kollaps kan skje. Sier ikke at det skjer, men systemet tillater at det skjer, i teorien.
    Man er i grunn ikke avhenging av det – men det er klart at det skaper større vekst. Det er dette som gjør at vi ikke dyrker mandariner i drivhus i Norge, men flyr dem inn fra Spania til jul og selger de ned i mot 4,-/kg. Og her er du nok inne på det jeg er mest redd for kan stoppe globale veksten. En kollaps i systemet – dette kan være mange ting – feks:
    - At de enkelte land begynner med en proteksjonistisk handlespolitikk
    - At man slutter med internasjonal lån (østen slutter å finansiere underskuddet ti lvesten)
    - At man får omfattende opprør, streiker osv – som pga tette forbindelse mellom landene også rammer adnre og opprøreren kan smitte
    - Krig, terror og faenskap
    Dette er trusler som har ligget der i mange år – og jo tettere man vever de ulike landene sammen, jo mer sårbare blir man for konsekvensene av at nettet blir borte. Men man blir også sterkere....hva skulle Hellas gjort uten redningepakken fra EU/IMU..? Vi får også hele tiden bedre kunnskap om hva som skaper kriser og hva som skal til for å få oss ut av dem....Siste krise var vel en av de første som ikke resulterte i store tollmurer globalt.
    mutz skrev:
    For at OMFs visjoner skal slå til er man avhengig av mange påvirkelige faktorer blir disponert rett. Noe som sikkert er fullt mulig. Men min påstand er at det er like mange påvirkelige faktorer som kan bli disponert feil, og gi tilsvarende negative følger. Hvem vet?
    Vel...jeg synes vel i grunn at siste finanskrise – som langt på vei innehold alle de fleste feil og mangler ved systemet de siste 20 årene – og ble snudd til ny vekst i løpet av et par år sier at systemet er ganske så robust og ikke så skjørt som du fremstillr det. Man har hatt ulike kriser opp igjennom tidene være seg krakket i 29, oljekrisene på 70 tallet , bankkrisen på 90 tallet eller vår iste...ingen av dem har stoppet veksten....

Mvh
    OMF

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    39.971
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Personlig foretrekker jeg en hypotetisk risiko for økonomisk systemkollaps, fremfor den høyst nærværende faren for atomkrig som jeg vokste opp med. Jeg er sikker på at de sovjetiske prøvesprengningene på Novaja Zemlja kan leses av som årringer i knoklene mine. Dukk under pulten hvis det smeller, var rådet vi fikk på skolen, og som soldat fikk jeg min egen personlige atombørste til å koste av meg det eventuelle nedfallet med. Hver tid sin dommedagsprofeti, virker det som.

Så er det nå engang slik at mennesker som regel ender opp med å gjøre de rette tingene, vanligvis etter å ha prøvd alle de andre mulighetene først. Jeg kan levende forestille meg en steinaldergubbe som satt ved bålet og slo fliser av en flintknoll, mens han mutret om at det snart var slutt på all den gode flinten, og at han måtte lete lenger og lenger unna før han fant noe som var brukbart til å lage flekkekniver av, og at dette kom til å gå spikrakt til den tidens variant av helvete, osv. Blir man nødt til å finne på noe nytt, så finner man på noe nytt, enten det er jern av myrmalm eller energi fra solceller.

Personlig gleder jeg meg litt over at det nå er utbyttesesong for alle de aksjene jeg kjøpte mens krakknissene kaklet som verst i 2008-9. Aksjeutbyttet alene er 5-7 % av den prisen jeg betalte, og noen av aksjene har doblet seg i verdi i tillegg. Det fondet som derimot har utviklet seg i særklasse dårligst på Oslo Børs siste 12 måneder er XACT Bear, dommedagsprofetenes yndling.

Krise? Hvilken krise? Hvor da? ;)

P

Parelius

Gjest
    Nesten ironisk å tenke på at devisen «greed is good» er basert på devisen «I trust (you)».

Nuvel, tid for kaffe!

V

vredensgnag

Gjest
    "Greed is good" er en omskrivning som Adam Smith aldri ville godkjent. I spesielt Theory of Moral Sentiments, men spesifikt i Wealth of Nations, var han ekstremt opptatt av empati som middel til å skape samfunnslim, "social cohesion."

Hans "invisible hand" er blitt misbrukt som tryllekunstneravledning, av folk som ønsket å få gjennomslag for at hver enkelt aktørs grådighet ble oppveid av at helheten ble positiv for samfunnet.
    Det sa aldri og mente ikke Adam Smith.

Men han sa: Markets could not flourish without a strong underlying moral culture, animated by empathy and fellow-feeling, by our ability to understand our common bond as human beings and to recognize the needs of others.

Smith ville hatt lite til overs for outsourcing, og motarbeidet dette aktivt selv på sin tid, ved å si at i tillegg til essensielt landbruk var det viktig at man støttet opp om utviklingen av en sterk "domestic industry." Internasjonal handel var for utveksling av "finer things" som det var umulig eller upraktisk å produsere hjemme.
    Han ville vært enig med Dr. Doom i dag.

Det er også tankevekkende at Adam Smith nok ville vært meget positiv til norske landbrukssubsidier og forsøk på å bevare innenlandsk industri, samt til tollgrenser mot "unødvendige produkter." Han ville også nikket med stor anerkjennelse til den norske velferdsstaten.
    Men det er sjelden norsk venstreside bruker Smith som idol, det pleier heller skje på motsatt side av spektrumet. ;D

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.362
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Jeg skal ikke diskutere hva Adam Smith faktisk mente om sin samtid - men hans meninger om verden for godt over 200 år siden kan neppe taes til inntekt for norske landbrukssubsidier, argumenter mot outsorcing eller at han hadde vært enig med Dr Doom i dag. Hvor langt skal man strekke strikken...En annen ting er jo at det har skjedd betydelig fremgang innen økonomisk teori - og det som var "sannhet" for 200 år siden, er neppe det i dag!

Mvh
    OMF

G

Gjestemedlem

Gjest
    OMF skrev:
    Jeg skal ikke diskutere hva Adam Smith faktisk mente om sin samtid - men hans meninger om verden for godt over 200 år siden kan neppe taes til inntekt for norske landbrukssubsidier, argumenter mot outsorcing eller at han hadde vært enig med Dr Doom i dag. Hvor langt skal man strekke strikken...En annen ting er jo at det har skjedd betydelig fremgang innen økonomisk teori - og det som var "sannhet" for 200 år siden, er neppe det i dag!

Mvh
    OMF
    Det viktigste tilskuddet til økonomisk teori siden Adam Smith:

Vedlegg

V

vredensgnag

Gjest
    OMF skrev:

Mvh
    OMF
    Da burde du lese The Wealth of Nations. Ditt "argument" undergraver fortidsautoritet på mange områder, og kan like gjerne brukes for å delegitimere tidligere tiders lovsyn, religionsforskrifter, o.a. - og disses sterke innvirkning på rådende praksis.

Og må av den grunn overses som ugjennomtenkt.

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.362
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    vredensgnag skrev:
    OMF skrev:

Mvh
    OMF
    Da burde du lese The Wealth of Nations. Ditt "argument" undergraver fortidsautoritet på mange områder, og kan like gjerne brukes for å delegitimere tidligere tiders lovsyn, religionsforskrifter, o.a. - og disses sterke innvirkning på rådende praksis.

Og må av den grunn overses som ugjennomtenkt.
    Tror ikke jeg gidder å lese den boken - men ut i fra dine sitater fra boken virker det som Smith anbefalte handel der det fantes koparative fortrinn - noe som faktisk er grunnløaget for all internasjonal handel. Å tro at Adam Smith ville støtte opp udner norske landbrukssubsifider blir vel mye det samme som npår folk klasker bibelen i bordet og skal forby et eller en annt de ikke liker!

Verden er ikke den samme som når Adam Smith levde - og da skal man være veldig forsiktig med å trekke frem enkeltstående poenger som muligens passer til dagens verden - for så å hevde at Smtih hadde meninger også om dagens system....det er mange som har levd på jorden med klarsyn og spådd fremtiden godt - emn at Adam Smith i det hele tatt skulle kunne forestille seg hvordan internasjonal handel foregår i dag er vel å være tidenes optimist!

Mvh
    OMF

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    3.335
    OMF skrev:
    Men det er foreløpig ingen som har kommet med noen konkrete ressursmangler for at det skal skje....det skulle jo ikke være vanskelig å hoste opp en forklaring på hvorfor veksten brått skal stoppe opp....

Jeg utforderer pessismistene og katastrofetenkerne en siste gang til å komme med konkrete eksempler på hvilke ressurser som skal gjøre at veksten stopper opp!

Mvh
    OMF
    Naturressurser. Det økologiske systemet er i ferd med å bryte sammen på deler av jordkloden. Enten ser du dette, eller du ser det ikke.
    FN's generalsekretær Ban-Ki-moon har nettopp erklært Aralsjøen som en av de største miljøkatastrofene noensinne. På 60-tallet var Aralsjøen verdens tredje største innsjø og rik på fisk. Nå 30-40 år senere er 2/3 deler av sjøen omgjort til sandørken, hovedsakelig grunnet menneskelig aktivitet. Bomullsproduksjonen som nå har overtatt for fisket krever svært mye vann, i tillegg til giftige kjemikalier. Men dette blir det penger av. Verden sett under ett er bomullsproduksjonen en katastrofe for miljøet. Men de som har penger som levevei ønsker å støtte opp om ting som de er i dag (bommulsmafiaen). De ønsker ikke alternative planter skal overta for bomullen, som hamp.
    Ørekenspredninmgen i verden skjer i stadig større tempo.

Vi ødelegger systematisk vårt livsgrunnlag. Når den siste innsjø er tørket ut, den siste elv forgiftet og den siste beitemark omgjort til ørken, hva skal du spise da? Penger?

V

vredensgnag

Gjest
    Hverandre. :eek:

Den konklusjonen trekker Cormack McCarthy i sin bok "The Road." Men det er ikke nytt.

I denne boken går forfatteren gjennom et utvalg overlevelseshistorier, der mennesker er kommet i situasjoner der vante sikkerhetsnett forsvinner. En meget leseverdig bok, som viser oss at enkelte har nærmest ubegrensede ressurser, mens andre blir katatoniske når velkjente løsninger ikke lenger er enkelt tilgjengelige.

Han oppsummerer med at: "When the going gets tough, the not so tough get eaten." Kanskje burde vi utvikle like sterke tabuer mot det å rundlure et helt lands befolkning for kortsiktig vinning som dem vi har mot antropofagi.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    39.971
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Smith-sitater brukes og misbrukes mye. Det er verdt å huske at han var moralfilosof, opptatt av hva som var til mest nytte for menneskene, og at han opponerte mot datidens merkantilisme. Essensen i "Wealth of Nations" er nettopp frihandel basert på arbeidsdeling som et virkemiddel for å øke størrelsen på kaken, heller enn å anse den som et nullsumspill hvor alle slåss om sin bit. Det mest kjente sitatet er
    As every individual, therefore, endeavors as much as he can both to employ his capital in the support of domestic industry, and so to direct that industry that its produce may be of the greatest value; every individual necessarily labours to render the annual revenue of the society as great as he can. He generally, indeed, neither intends to promote the public interest, nor knows how much he is promoting it. By preferring the support of domestic to that of foreign industry, he intends only his own security; and by directing that industry in such a manner as its produce may be of the greatest value, he intends only his own gain, and he is in this, as in many other cases, led by an invisible hand to promote an end which was no part of his intention. Nor is it always the worse for the society that it was no part of it. By pursuing his own interest he frequently promotes that of the society more effectually than when he really intends to promote it.
    Det burde vel tyde på at han mente at staten ikke skulle subsidiere eller tollbeskytte innenlandsk produksjon, herunder landbruket, ettersom landets innbyggere ville ha en innebygd preferanse for lokalt produserte varer og kunne ta seg av den beskyttelsen helt på egen hånd.

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.362
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Smith's prescriptions for these ills are of debatable value, and extending them to our times is rash.

In supposed exemplars of free trade like Argentina and Mexico, a cluster of powerful export firms backed by state subsidies are flourishing. Though Smith railed against such subsidies (or industrial policies),

As Smith said, "Those exertions of the natural liberty of a few individuals, which might endanger the security of the whole society, are, and ought to be, restrained by the laws of all governments."

Jeg skjønner vel ikke helt hvor du henter støtte her...

mvh
    OMF

Wright

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.03.2007
    Antall liker
    2
    OMF skrev:
    Tror ikke jeg gidder å lese den boken - men ut i fra dine sitater fra boken virker det som Smith anbefalte handel der det fantes koparative fortrinn - noe som faktisk er grunnløaget for all internasjonal handel. Å tro at Adam Smith ville støtte opp udner norske landbrukssubsifider blir vel mye det samme som npår folk klasker bibelen i bordet og skal forby et eller en annt de ikke liker!
    Bare en liten nerdebemerkning, som neppe har den helt store betydningen for diskusjonen noen veier: Adam Smith var for handel på grunnlag av absolutte fortrinn og økt markedsstørrelse, teorien om komparative fortrinn kom først med David Ricardo.

For øvrig var Smith skeptisk til kapitalister som rottet seg sammen i laug og en ivrig motstander av monopolvirksomhet. Jeg kan egentlig ikke skjønne at noen som har lest og forstått Wealth of Nations synes dette har veldig mye med dagens situasjon å gjøre; dette er jo lenge før konjunkturteoriens barndom, selv nokså tvilsomme teorier om sunspot cycles var et århundre eller så unna.

En langt mer interessant angrepsvinkel er hvordan man kan minimere de sosiale konsekvensene av dagens krise samtidig som en evner å opprettholde langsiktig trendvekst (for eksempel ved å holde internasjonale varemarkeder åpne). Det er liten tvil om at samfunnsmaskineriet for alvor begynner å knirke når arbeidsledigheten kommer opp mot eller over 10%. Å gjøre store justeringer i arbeidsmarkedene i Europa skal nok bli vanskelig, felles valuta gjør ikke saken enklere.

V

vredensgnag

Gjest
    Mye å være enig i der, Wright. Poenget er å innse hvordan ting har utviklet seg, og hva dette gjør når det gjelder krav til økonomiske løsninger.
    Supply-Side Economics ble skapt som et siste forsvar for teoriene rundt "greed is good." Ikke mange som underskriver på Friedmans manifest i dag, spesielt ikke etter eksperimentene i Chile.

Adam Smiths moralske vurderinger gjorde at han definerte klare bånd som skulle legges på fri økonomisk utfoldelse, mens ettertiden valgte å tolke det som at selv om ting går skeis, vil sluttsummen være positiv for hele systemet.

Det spiller til fortellingen om de sovjetiske planøkonomene som på 70-tallet var på konferanse i England. De spurte sine engelske kolleger hvem som hadde ansvar for brødforsyningen i landet, og stusset veldig når de fikk til svar at det var det ingen som hadde. For de sovjetiske planleggerne var dette en umulig tanke - at selvinteresse kunne skape så rasjonelle resultater, der supply/demand ble fint avstemt mot hverandre.
    Men engelskmennenes svar var også ufullstendig, i forhold til helheten, siden vi har kvalitetssikret den forsyningskjeden vha statlig oppsyn og kontroll, på vegne av fellesskapet.
    Det siste spiller tilbake til Smith.

Paradokset er at det var mer egoisme i det sovjetiske systemet enn det var i det kapitalistiske - den sovjetiske egoismen sørget for at forsyningskjedene kollapset ved at hvert ledd ble en isolert øy og ikke del av en kjede; der den kapitalistiske egoismen bygde kjeder som hang i hop - relativt sett.

Jeg reagerer på OMFs i mine øyne naive fremtidstro, gitt det press vi har på tilgjengelige ressurser i forhold til hva mange er blitt lovet, og hva andre håper på å oppnå. Der tror jeg vi får store og vanskelige utfordringer, av typen som kan vekke ekstrem sosial uro. Hellas er et forvarsel på hva som skjer i mer utviklede land, mens vi har til gode å se hva som skjer i kommende superøkonomier når de skal balansere supervekst og folks forventninger.

Men tanker om tro og tvil har da alltid vært en fin dialektikk.

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.362
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Espen R skrev:
    OMF skrev:

Mvh
    OMF
    Naturressurser. Det økologiske systemet er i ferd med å bryte sammen på deler av jordkloden. Enten ser du dette, eller du ser det ikke.
    FN's generalsekretær Ban-Ki-moon har nettopp erklært Aralsjøen som en av de største miljøkatastrofene noensinne. På 60-tallet var Aralsjøen verdens tredje største innsjø og rik på fisk. Nå 30-40 år senere er 2/3 deler av sjøen omgjort til sandørken, hovedsakelig grunnet menneskelig aktivitet. Bomullsproduksjonen som nå har overtatt for fisket krever svært mye vann, i tillegg til giftige kjemikalier. Men dette blir det penger av. Verden sett under ett er bomullsproduksjonen en katastrofe for miljøet. Men de som har penger som levevei ønsker å støtte opp om ting som de er i dag (bommulsmafiaen). De ønsker ikke alternative planter skal overta for bomullen, som hamp.
    Ørekenspredninmgen i verden skjer i stadig større tempo.

Vi ødelegger systematisk vårt livsgrunnlag. Når den siste innsjø er tørket ut, den siste elv forgiftet og den siste beitemark omgjort til ørken, hva skal du spise da? Penger?
    Jeg er litt usikker på hvilken naturressurs du sikter til, men jeg oppfatter det vel slik som at det er ørkenspredning og den konsekvensen det vil få for naturressursene.

Jeg må ærlig innrømme at jeg ikke har spesiellt kunnskap om ørkenspredning, men du nevner også at bomullsdyrking er en av de støreste synderne.

vel...
    1) bomullsproduksjon/forbruk i den målestokken vi ser i dag kan jeg ikke se at er viktig for verdens økonomiske vekst. Det finnes gode substitutter for de fleste tekstiler som lages av bomull vil jeg tro. Bomullsproduksjon er altså ikke nødvendig for å oppnå vekst -derfor er det et spørsmål om politisk vilje å stoppe miljøæskadelig produksjon.

Ørkenspredning er trolig vanskeligere å gjøre noe med - men igjen så er dette problemer som har relativt enkle løsninger - dog ressurskrevende. På CO2 fronten har man de siste årene brukt 100 talls milliarder på CO2 rensinig - uten at dette har stoppe opp den globale økonomiske veksten. Jeg er litt på tynn is her - men jeg vil anta at en innsats på feks 100 MRD årlig i tiltak for å stoppe ørkenspredning vil kunne gi merkbare resulater. Å sette av feks 500 MRD årlig om 5 år er "småpenger" i forhold til veksten i samme periode.

Mvh
    OMF

mutz

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.01.2005
    Antall liker
    85
    Torget vurderinger
    1
    Ja – det er facinerende å se hvor langt menneskeheten har beveget seg på 200 år.....og med tanke på at tilgjengeligheten på data/informasjon nå er dramtisk mye høyere enn før, antall skolerte, antall ingeniører, antall brukere, antall universiteter osv osv har vokst voldsomt – så vil det være naturlig å anta at utviklingen vil gå fortere de neste 200 årene. Vi hadde jo enda mindre historikk når vi har løst de problemen vi allerede har løst...se bare på finasnkriser...hvor den siste muligens har vært en av de største, men likefullt ble ikke konsekvensene så dramtiske.
    Er enig i at følgene ikke var store i denne omgang. Medisinen var å pøse enda billigere kreditt inn i markedene for å få julene i gang. Noe som var nødvendig for å unngå en større smell. Slik jeg vurderer det har vi ikke kommet bedre ut av krisen, men snarere posisjonert oss bedre for en større korrektur på et eller annet tidspunkt.

Jeg syns regneeksemplene dine alltid er gode og følger en logisk tankerekke. Derimot syns jeg dokumentajonen på endel påstander som danner utgangspunktet for dine utregninger har klare mangler.

Men det er viktig å være klar over at oljen har fortrengt annen vediskapning i Norge – og verdiskapningen (som i grunn er det beste målet på levestandarden) er ikke spesiellt høyere i Norge enn andre land som vi kan sammenligne oss med (som ikke har olje) – Danmark, Sverige, USA, Sveits, osv.
    Ikke enig i dette. Om vi ikke kan enes om at oljen har trigget verdiskapning generellt i Norge ser jeg nesten ikke grunn til å fortsette diskusjonen. Videre har alle de landene du nevner tatt del i oljealderen og dens positive effekter. Så uten olje har de ikke vært.

Fordi olje i mange tilfeller lett kan substitueres med andre energikilder – mange applikasjoner kan bruke på olje, gass eller elektrisitet, man bruker olje til å produsere elektrisitet, og man kan feks produsere biodisel som også er et substitutt til olje.
    I dine rammebetingelser ligger det mange antakelser som er udokumenterte. Det er så vidt jeg vet ikke dokumentert at noen ressurser kan overta tomrommet etter oljen. Rammebetingelsene for fortsatt velstand og utvikling står og faller på dette ene. Slik sett vil jeg ta utregningsmodellene dine for velstandsutvikling med en stor klype salt før denne dokumentasjonen finns.

Det som altså skjer når ressursen begynner å bli knapp – noe den åpenbart er – og i mine øyne er det kun 1-3 år før vi kommer til å få et betydelig prishopp på olje fordi vi når ”Peak oil” – er at mange prosesser drar i samme retning. Oljen blir dyr – så der det er billigst å erstatte den med andre energiformer vil den bli byttet ut først, deretter vil fremveksten av andre energikilder redusere etterspørselen – og til slutt vil det være noen applikasjoner hvor det er vanskelig å finne substitutter. Her kan sikkert noen nevne:
    Biler – (tja elbiler er allerede i dag et fullgodt alternativ hvis man får et etablert nett av batteribyttestasjoner
    Lastebiler – skulle i grunn ikke utgjøre noen større utfordring enn biler!
    Båter – Skiptraffik kan bli skadelidende, men det skulle ikke være umulig å drive båter på kull (som vi har veldig rikelig med) eventuell vil de gå på svært dyr olje – noe som hadde gitt en betydelig økning av fraktpriser – noe som gir insentiver til lokal produksjon!
    Fly – Er vel i grunn vanskelig å forestille seg gode alternativer til fly i dag, men nye materialer, bedre aerodynamikk, solceller på vingene osv kan sikkert redusere forbruket. En annen ting er om vi er like interessert i å fly i fremtiden – mesteparten av flytrafikken i dag er vel knyttet til 3 områder a) privatturisme – som har lite med økonomisk vekst å gjøre 2) forretningsreiser – her vil jeg tro at videokonferansefacilitier om 10 år er blitt såpass gode at å reise lange turer for et møte er blitt gammeldags. 3) frakt – her kan vi bruk båter. Men det er uansett slik at hvis oljen blir så dyr at den ikke er enget til noe annet enn flytrafikk – så har vi olje for flere hundre år fremover.
    Oljeforbruket øker på verdensbasis, enda "alle" vet at etterspørselen overstiger produksjonen om kort tid.
    Jeg kunne tenke meg å lage et annet regnestykke.
    Forbruket globalt var 3 927 900 000 Tonn i 2008.
    Biodiesel er nevnt som alternativ. Raps er populært grunnet det gode forholdet mellom energi/biomasse. For å utvinne 1 tonn rapsolje må man dyrke 5 mål jord. Tar man verdens oljekonsum i 2008(finanskriseåret) som grunnlag må det dyrkes 19 639 500 000 mål jord for å komme i boks. Videre er foredlingen tidkrevende sammenlignet med dagens oljeutvinning. Så i praksis er det ikke et alternativ. Mer realistisk er det å annta at kanskje 10% av verdens oljesubstitutt kan erstattes med biodiesel. Men bare da går opptil 25-30% av total andel dyrket mark på kloden til dette formålet.(Dette finnes det tilgjengelig dokumentasjon på for de som er interessert i slikt.)

Videre må man ta i bruk kjernekraft og/eller kull i massiv skala for å dekke etterspørselen av strøm for de resterende 90% av behovet(beregnet av dagens energikonsum). Så er det jo et åpent spørsmål om det lar seg gjøre å nyttegjøre all elektrisitet til å dekke behovet for massetransport til lands, vanns og i luften.

Så kan man sikkert argumentere for at morgendagens løsninger er mindre energikrevende enn dagens og at energibehovet globalt går ned. Vel, jeg tror ikke det er realiteten. Ifølge tilgjengelig statistikk har energikonsumet økt i takt med verdiskapningen. Samtidig har teknologien blitt bedre, uten at energikonsumet har gått ned av den grunn. Derfor er energikonsum/vekst to sider av samme sak for meg. Eller kom med dokumentasjon som beviser det motsatte.

Den enkleste (og mest riktige kanskje) prisingsmodellen av akjser er at aksjeverdien i dag er lik nåverdien av all fremtidig fortjenste. Det blir som et omvenct lån. Hvor mye kan jeg låne i dag, for å tilbakebetale med de pengne selskapet skal tjene i fremtiden. Derfor vil en liten justering av fremtidsutsiktene kunne betyde dramatiske ting for aksjekursen.
    Ellers måles økonomisk vekst slik jeg omtaler den på grunnlag av BNP (altså reelle verdier) og har ingen forbindelse med aksjekurser.
    Det finnes ikke en modell for prising av aksjer. Men det er riktig at prisingen ofte baserer seg på tro og forventning. Noe som er en svært diffus modell for verdisettning uansett hvilken vare som skal vurderes.

Jeg snakker også om globale forhold – det betyr i det stor og hele at alle lån, verdipapier og finansinstrumenter osv nulles ut. Summen av alle lån på jorden er null. Det er altså ikke mulig globalt å leve på forskudd. Det enekelt land eller en enkelt person kan leve på forskudd – men jorden kan det ikke. Så hvis folk i feks Hellas har levd over evne – så har vi ikke globalt opparbeidet oss en gjeld – det er andre land som har skapt disse verdiene og lånt dem til Hellas

Som beskrevet ovenfor – så har vi globalt sett ingen gjeld. Så kreditt og lån er en fordelingssak og gjelden påvbirker kun indirekte globale vekst. Det er derfor vanskelig å hevde at det kommer en kollaps..

Men før var kreditt feilpriset og alt for høyt priset – noe som resulterte i lavere vekst enn nødvendig
    Dette skjønte jeg ingen verdens ting av. Og det sier jeg ikke som en herseteknikk, bare at jeg ikke følger resonementet.

Man er i grunn ikke avhenging av det – men det er klart at det skaper større vekst. Det er dette som gjør at vi ikke dyrker mandariner i drivhus i Norge, men flyr dem inn fra Spania til jul og selger de ned i mot 4,-/kg. Og her er du nok inne på det jeg er mest redd for kan stoppe globale veksten. En kollaps i systemet – dette kan være mange ting – feks:
    - At de enkelte land begynner med en proteksjonistisk handlespolitikk
    - At man slutter med internasjonal lån (østen slutter å finansiere underskuddet ti lvesten)
    - At man får omfattende opprør, streiker osv – som pga tette forbindelse mellom landene også rammer adnre og opprøreren kan smitte
    - Krig, terror og faenskap
    Dette er trusler som har ligget der i mange år – og jo tettere man vever de ulike landene sammen, jo mer sårbare blir man for konsekvensene av at nettet blir borte. Men man blir også sterkere....hva skulle Hellas gjort uten redningepakken fra EU/IMU..? Vi får også hele tiden bedre kunnskap om hva som skaper kriser og hva som skal til for å få oss ut av dem....Siste krise var vel en av de første som ikke resulterte i store tollmurer globalt.
    Godt vi kan enes om noe:)
    Mye avhenger av riktige disponeringer på de utfordringene som kommer for å styre skuten i smulere farvann. Penger som trykkes inn i markedene for å opprettholde forbruket gjør etter min mening saken værre. Dette siden energiressursene vil bli brukt opp raskere, og man gjør seg selv mer avhengig av de samme ressursene man er helt avhengig av å finne erstatning for. Man skulle heller benyttet denne krisen til å kjøpe seg tid. Sagt på en annen måte burde man etter mitt syn ikke satt inn krisetiltakene(billig kreditt) siden dette kan sammenlignes med å pisse i buksa.

Vel...jeg synes vel i grunn at siste finanskrise – som langt på vei innehold alle de fleste feil og mangler ved systemet de siste 20 årene – og ble snudd til ny vekst i løpet av et par år sier at systemet er ganske så robust og ikke så skjørt som du fremstillr det. Man har hatt ulike kriser opp igjennom tidene være seg krakket i 29, oljekrisene på 70 tallet , bankkrisen på 90 tallet eller vår iste...ingen av dem har stoppet veksten....
    Og da kan man sammenfatte argumentasjonsrekken min.
    Systemet er robust for enkeltnasjoner/markeder, men sårbart for globale trender.
    Systemet er svært sårbart om man får en global energikrise.

Og med dette logger jeg ut av debatten i denne omgang.

V

vredensgnag

Gjest
    En bank er satt i brann, flere døde.

Det greske politiet er i aksjon. Det har en arbeidsdefinisjon som er noe ironisk gitt hendelsene:
    Ensuring peace and order as well as citizens' unhindered social development.

Gitt den definisjonen skulle man tro politiet ville vært travelt opptatt med å arrestere folk i regjeringen og øverste finansskikt.

http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/article3638205.ece

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    9.225
    Torget vurderinger
    1
    Hehe. Ja. Men Politi og Militære er statens instrumentelle institusjoner. De er der for å beskytte statens eksistens. Og borgernes velferd, hvis mulig.

N

nb

Gjest
    Fra folkedypet i Hellas:
    http://www.aftenposten.no/okonomi/utland/article3636947.ece

Gertsos er sint på dem som styrer landet.

Arbeidsfolk er ikke ansvarlig for gjelden Hellas har opparbeidet. Problemet er lånene som de imperialistiske økonomiene har gitt til Hellas, sier han.

Så logikken ser ut til å være at det er de som har lånt Hellas penger som har skylden. At hun og hennes likesinnede sikkert jevnt og trutt har streiket for å få ymse goder de synest de har krav på og som staten ikke har råd til, samt sikkert vært langt inne i den parallelle økonomien i Hellas ved å betale svart rundtomkring har selvsagt ingen ting med saken å gjøre. Skyld på lånegiverene.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    39.971
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Man kan lære mye om barneoppdragelse av denne affæren. Skjem bort ungene med å gi dem alt de peker på, uten å stille noen krav tilbake, og da blir det slik. "We have to grow up as a country", var det en greker som sa i forrige uke.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn