Hellas i "deep shit"

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    3.370
    OMF skrev:
    Espen R skrev:
    OMF skrev:
    Men det er foreløpig ingen som har kommet med noen konkrete ressursmangler for at det skal skje....det skulle jo ikke være vanskelig å hoste opp en forklaring på hvorfor veksten brått skal stoppe opp....

Jeg utforderer pessismistene og katastrofetenkerne en siste gang til å komme med konkrete eksempler på hvilke ressurser som skal gjøre at veksten stopper opp!

Mvh
    OMF
    Naturressurser. Det økologiske systemet er i ferd med å bryte sammen på deler av jordkloden. Enten ser du dette, eller du ser det ikke.
    FN's generalsekretær Ban-Ki-moon har nettopp erklært Aralsjøen som en av de største miljøkatastrofene noensinne. På 60-tallet var Aralsjøen verdens tredje største innsjø og rik på fisk. Nå 30-40 år senere er 2/3 deler av sjøen omgjort til sandørken, hovedsakelig grunnet menneskelig aktivitet. Bomullsproduksjonen som nå har overtatt for fisket krever svært mye vann, i tillegg til giftige kjemikalier. Men dette blir det penger av. Verden sett under ett er bomullsproduksjonen en katastrofe for miljøet. Men de som har penger som levevei ønsker å støtte opp om ting som de er i dag (bommulsmafiaen). De ønsker ikke alternative planter skal overta for bomullen, som hamp.
    Ørekenspredninmgen i verden skjer i stadig større tempo.

Vi ødelegger systematisk vårt livsgrunnlag. Når den siste innsjø er tørket ut, den siste elv forgiftet og den siste beitemark omgjort til ørken, hva skal du spise da? Penger?
    Jeg er litt usikker på hvilken naturressurs du sikter til, men jeg oppfatter det vel slik som at det er ørkenspredning og den konsekvensen det vil få for naturressursene.

Jeg må ærlig innrømme at jeg ikke har spesiellt kunnskap om ørkenspredning, men du nevner også at bomullsdyrking er en av de støreste synderne.

vel...
    1) bomullsproduksjon/forbruk i den målestokken vi ser i dag kan jeg ikke se at er viktig for verdens økonomiske vekst. Det finnes gode substitutter for de fleste tekstiler som lages av bomull vil jeg tro. Bomullsproduksjon er altså ikke nødvendig for å oppnå vekst -derfor er det et spørsmål om politisk vilje å stoppe miljøæskadelig produksjon.

Ørkenspredning er trolig vanskeligere å gjøre noe med - men igjen så er dette problemer som har relativt enkle løsninger - dog ressurskrevende. På CO2 fronten har man de siste årene brukt 100 talls milliarder på CO2 rensinig - uten at dette har stoppe opp den globale økonomiske veksten. Jeg er litt på tynn is her - men jeg vil anta at en innsats på feks 100 MRD årlig i tiltak for å stoppe ørkenspredning vil kunne gi merkbare resulater. Å sette av feks 500 MRD årlig om 5 år er "småpenger" i forhold til veksten i samme periode.

Mvh
    OMF
    Poenget mitt er at hvis vi fortsetter med å gjøre ting på den måten vi gjør i dag, da vil mulighetene for økonomisk vekst stoppe opp av seg selv.
    Jeg tror at alle på det persolige plan har erfart at det som er bra på kort sikt, ikke nødvendigvis er bra på lang sikt. Og bomullsproduksjon er et godt eksempel på en type industriproduksjon som undergraver vår egen eksistens, bare den fortsetter lenge nok. Men det vil snart komme politiske vedtak om å støtte opp om alternative naturmaterialer der hvor bomull brukes i dag. Bare så synd at vi alltid må ha kniven på strupen før disse endringene skjer.

V

vredensgnag

Gjest
    Asbjørn skrev:
    Man kan lære mye om barneoppdragelse av denne affæren. Skjem bort ungene med å gi dem alt de peker på, uten å stille noen krav tilbake, og da blir det slik. "We have to grow up as a country", var det en greker som sa i forrige uke.
    Grekerne er ikke de eneste som er blitt behandlet som barn av sine politikere. Noen ganger har jeg inntrykk av at det å være politiker er en konkurranse om hvem som er den beste julenissen, der velgerne forventer at det skal være jul hele året. ;D

Hellas er et "laboratorium" for en reduksjon av offentlige tjenester, velferdsytelser og pensjoner/lønninger som hele Europa må gjennom. Begynn der du mener reaksjonene blir harde men folketallet er håndterlig, vinn erfaring og kjør deretter reformene i land etter land. Det tøffeste blir Tyskland, Frankrike og England - tidligere Østblokken har en tid med dårligere vilkår friskt i minne, og velferdstilbudet er ikke som i Rumsfelds "old Europe". De har mindre å si farvel til.

Mens vi mister putene under armene.

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.389
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    mutz skrev:
    Ja – det er facinerende å se hvor langt menneskeheten har beveget seg på 200 år.....og med tanke på at tilgjengeligheten på data/informasjon nå er dramtisk mye høyere enn før, antall skolerte, antall ingeniører, antall brukere, antall universiteter osv osv har vokst voldsomt – så vil det være naturlig å anta at utviklingen vil gå fortere de neste 200 årene. Vi hadde jo enda mindre historikk når vi har løst de problemen vi allerede har løst...se bare på finasnkriser...hvor den siste muligens har vært en av de største, men likefullt ble ikke konsekvensene så dramtiske.
    Er enig i at følgene ikke var store i denne omgang. Medisinen var å pøse enda billigere kreditt inn i markedene for å få julene i gang. Noe som var nødvendig for å unngå en større smell. Slik jeg vurderer det har vi ikke kommet bedre ut av krisen, men snarere posisjonert oss bedre for en større korrektur på et eller annet tidspunkt.

Jeg syns regneeksemplene dine alltid er gode og følger en logisk tankerekke. Derimot syns jeg dokumentajonen på endel påstander som danner utgangspunktet for dine utregninger har klare mangler.

Men det er viktig å være klar over at oljen har fortrengt annen vediskapning i Norge – og verdiskapningen (som i grunn er det beste målet på levestandarden) er ikke spesiellt høyere i Norge enn andre land som vi kan sammenligne oss med (som ikke har olje) – Danmark, Sverige, USA, Sveits, osv.
    Ikke enig i dette. Om vi ikke kan enes om at oljen har trigget verdiskapning generellt i Norge ser jeg nesten ikke grunn til å fortsette diskusjonen. Videre har alle de landene du nevner tatt del i oljealderen og dens positive effekter. Så uten olje har de ikke vært.
    Selvsagt har oljen vært viktig for Norge – men jeg snakker om global vekst . og det er mange eksempeler på at man har oppnådd omtrentlig like høy levestandard som Norge uten å sitte på sin private pengebinge som det Norge gjør. Ja – alle land i verden har nytt godt av billig olje (Hva er dyrt i denne sammenhengen . oljeprisen har steget langt mer enn noen ann ressur de siste 15 årene…er olje fremdeles billig…..? Før oljen vil sikkert mange hevde at vi utnyttet billig kull….Og nå er det jo slik at på mange områder så er solenergi, vannkraft, bølgekraft og vindkraft billigere enn olje…..

Fordi olje i mange tilfeller lett kan substitueres med andre energikilder – mange applikasjoner kan bruke på olje, gass eller elektrisitet, man bruker olje til å produsere elektrisitet, og man kan feks produsere biodisel som også er et substitutt til olje.
    I dine rammebetingelser ligger det mange antakelser som er udokumenterte. Det er så vidt jeg vet ikke dokumentert at noen ressurser kan overta tomrommet etter oljen. Rammebetingelsene for fortsatt velstand og utvikling står og faller på dette ene. Slik sett vil jeg ta utregningsmodellene dine for velstandsutvikling med en stor klype salt før denne dokumentasjonen finns.
    Jeg synes vel ikke det er nødvendig å dokumentere dette så nøye. At biler, busser og lastebilder kan gå på hydrogen eller strøm er vel unødvendig å diskutere, det samme at mye olje i dag blir brukt til å produsere strøm, og at olje også blir brukt til oppvarming – alle disse applikasjonene har vi fullgode erstatninger for i dag! Det er også viktig å å være klar over at man går ikke brått tom for olje. Når mangelen kommer – så stiger prisen og etterspørselen synker, samtidig vil økt pris gi økt produksjon (Som en kuriositet så vil et oljefelt kun pumpe olje så lenge verdien av oljen er høyere enn driftkostnadene. Så økt oljepris vil øke levetiden til mange felter, og mange felter som pr i dag ikke er lønnsomme vil bli lønnsomme – kort fortalt – slutte på oljealderen blir ikke ne 5 års perioden….det blir en hundreårsperiode.

Det som altså skjer når ressursen begynner å bli knapp – noe den åpenbart er – og i mine øyne er det kun 1-3 år før vi kommer til å få et betydelig prishopp på olje fordi vi når ”Peak oil” – er at mange prosesser drar i samme retning. Oljen blir dyr – så der det er billigst å erstatte den med andre energiformer vil den bli byttet ut først, deretter vil fremveksten av andre energikilder redusere etterspørselen – og til slutt vil det være noen applikasjoner hvor det er vanskelig å finne substitutter. Her kan sikkert noen nevne:
    Biler – (tja elbiler er allerede i dag et fullgodt alternativ hvis man får et etablert nett av batteribyttestasjoner
    Lastebiler – skulle i grunn ikke utgjøre noen større utfordring enn biler!
    Båter – Skiptraffik kan bli skadelidende, men det skulle ikke være umulig å drive båter på kull (som vi har veldig rikelig med) eventuell vil de gå på svært dyr olje – noe som hadde gitt en betydelig økning av fraktpriser – noe som gir insentiver til lokal produksjon!
    Fly – Er vel i grunn vanskelig å forestille seg gode alternativer til fly i dag, men nye materialer, bedre aerodynamikk, solceller på vingene osv kan sikkert redusere forbruket. En annen ting er om vi er like interessert i å fly i fremtiden – mesteparten av flytrafikken i dag er vel knyttet til 3 områder a) privatturisme – som har lite med økonomisk vekst å gjøre 2) forretningsreiser – her vil jeg tro at videokonferansefacilitier om 10 år er blitt såpass gode at å reise lange turer for et møte er blitt gammeldags. 3) frakt – her kan vi bruk båter. Men det er uansett slik at hvis oljen blir så dyr at den ikke er enget til noe annet enn flytrafikk – så har vi olje for flere hundre år fremover.
    Oljeforbruket øker på verdensbasis, enda "alle" vet at etterspørselen overstiger produksjonen om kort tid.
    Jeg kunne tenke meg å lage et annet regnestykke.
    Forbruket globalt var 3 927 900 000 Tonn i 2008.
    Biodiesel er nevnt som alternativ. Raps er populært grunnet det gode forholdet mellom energi/biomasse. For å utvinne 1 tonn rapsolje må man dyrke 5 mål jord. Tar man verdens oljekonsum i 2008(finanskriseåret) som grunnlag må det dyrkes 19 639 500 000 mål jord for å komme i boks. Videre er foredlingen tidkrevende sammenlignet med dagens oljeutvinning. Så i praksis er det ikke et alternativ. Mer realistisk er det å annta at kanskje 10% av verdens oljesubstitutt kan erstattes med biodiesel. Men bare da går opptil 25-30% av total andel dyrket mark på kloden til dette formålet.(Dette finnes det tilgjengelig dokumentasjon på for de som er interessert i slikt.)
    Biodiesel er trolig et blindspor. Trolig vil matvareprisene etter hvert også stige såpass at biodiesel ikke blir lønnsomt. Befolkningsveksten ser jo ikke ut til å avta…og der har vi noe som virkelig presser ressursene. Hvis man ser for seg at i løpet av de neste 50 år – så vil all olje som brukes til oppvarming, elektrisitetsproduksjon, persontransport, varetransport på land bli erstattet med fornybar energi – så vil jeg tro at vi har et langt mindre problem.

Videre må man ta i bruk kjernekraft og/eller kull i massiv skala for å dekke etterspørselen av strøm for de resterende 90% av behovet(beregnet av dagens energikonsum). Så er det jo et åpent spørsmål om det lar seg gjøre å nyttegjøre all elektrisitet til å dekke behovet for massetransport til lands, vanns og i luften.
    Å bruke hydrogen som energibærer skulle ikke bli for komplisert for landtransport. Jeg vil også tro at større båter skulle kunne brenne kull – som vi i grunn har rikelig av. Luften er vanskelig – men igjen – hvis man har greid å fjerne 90% av forbruket – så har vi ikke oljemangel de neste 100 årene i hvert fall….

Så kan man sikkert argumentere for at morgendagens løsninger er mindre energikrevende enn dagens og at energibehovet globalt går ned. Vel, jeg tror ikke det er realiteten. Ifølge tilgjengelig statistikk har energikonsumet økt i takt med verdiskapningen. Samtidig har teknologien blitt bedre, uten at energikonsumet har gått ned av den grunn. Derfor er energikonsum/vekst to sider av samme sak for meg. Eller kom med dokumentasjon som beviser det motsatte.
    Det er jeg enig i…men man trenger ikke å bruke mer olje for å bruke mer energi

Den enkleste (og mest riktige kanskje) prisingsmodellen av akjser er at aksjeverdien i dag er lik nåverdien av all fremtidig fortjenste. Det blir som et omvenct lån. Hvor mye kan jeg låne i dag, for å tilbakebetale med de pengne selskapet skal tjene i fremtiden. Derfor vil en liten justering av fremtidsutsiktene kunne betyde dramatiske ting for aksjekursen.
    Ellers måles økonomisk vekst slik jeg omtaler den på grunnlag av BNP (altså reelle verdier) og har ingen forbindelse med aksjekurser.
    Det finnes ikke en modell for prising av aksjer. Men det er riktig at prisingen ofte baserer seg på tro og forventning. Noe som er en svært diffus modell for verdisettning uansett hvilken vare som skal vurderes.
    Jo da – det finnes mange modeller. Den mest intuitive er basert på nåverdi av fremtidig inntjening, andre går på substansverdi eller for eksempel basert på såkalte ”beta-verdier” som sier noe om varians i forhold til markedsporteføljen.

Jeg snakker også om globale forhold – det betyr i det stor og hele at alle lån, verdipapier og finansinstrumenter osv nulles ut. Summen av alle lån på jorden er null. Det er altså ikke mulig globalt å leve på forskudd. Det enekelt land eller en enkelt person kan leve på forskudd – men jorden kan det ikke. Så hvis folk i feks Hellas har levd over evne – så har vi ikke globalt opparbeidet oss en gjeld – det er andre land som har skapt disse verdiene og lånt dem til Hellas

Som beskrevet ovenfor – så har vi globalt sett ingen gjeld. Så kreditt og lån er en fordelingssak og gjelden påvbirker kun indirekte globale vekst. Det er derfor vanskelig å hevde at det kommer en kollaps..

Men før var kreditt feilpriset og alt for høyt priset – noe som resulterte i lavere vekst enn nødvendig
    Dette skjønte jeg ingen verdens ting av. Og det sier jeg ikke som en herseteknikk, bare at jeg ikke følger resonementet.
    Når jeg snakker om vekst – så ser jeg på verden som helhet. Så selvsagt kan land som Hellas, UK og USA leve på forskudd – de bruker altså mer enn de har. Men totalt sett så kan ikke jorden leve på forskudd – det finnes ingen intergalaktisk bank som har lånt ut penger…de pengene som Hellas har brukt – er det andre land – som for eksempel Norge – ikke har brukt. Så verden som helhet opparbeider seg ingen gjeld – gjelden mellom land er en fordelingssak. Så når du sier at dette må kollapse fordi mange land har så stor gjeld – så er ikke det riktig. Hvis Hellas, UK og USA i stor grad begynner å nedbetale gjelden sin -. Så kan Kina, India og de andre landene som har penger til gode begynne å bruke de pengene.

Man er i grunn ikke avhenging av det – men det er klart at det skaper større vekst. Det er dette som gjør at vi ikke dyrker mandariner i drivhus i Norge, men flyr dem inn fra Spania til jul og selger de ned i mot 4,-/kg. Og her er du nok inne på det jeg er mest redd for kan stoppe globale veksten. En kollaps i systemet – dette kan være mange ting – feks:
    - At de enkelte land begynner med en proteksjonistisk handlespolitikk
    - At man slutter med internasjonal lån (østen slutter å finansiere underskuddet ti lvesten)
    - At man får omfattende opprør, streiker osv – som pga tette forbindelse mellom landene også rammer adnre og opprøreren kan smitte
    - Krig, terror og faenskap
    Dette er trusler som har ligget der i mange år – og jo tettere man vever de ulike landene sammen, jo mer sårbare blir man for konsekvensene av at nettet blir borte. Men man blir også sterkere....hva skulle Hellas gjort uten redningepakken fra EU/IMU..? Vi får også hele tiden bedre kunnskap om hva som skaper kriser og hva som skal til for å få oss ut av dem....Siste krise var vel en av de første som ikke resulterte i store tollmurer globalt.
    Godt vi kan enes om noe:)
    Mye avhenger av riktige disponeringer på de utfordringene som kommer for å styre skuten i smulere farvann. Penger som trykkes inn i markedene for å opprettholde forbruket gjør etter min mening saken værre. Dette siden energiressursene vil bli brukt opp raskere, og man gjør seg selv mer avhengig av de samme ressursene man er helt avhengig av å finne erstatning for. Man skulle heller benyttet denne krisen til å kjøpe seg tid. Sagt på en annen måte burde man etter mitt syn ikke satt inn krisetiltakene(billig kreditt) siden dette kan sammenlignes med å pisse i buksa. Helt uenig. Det som er mest kostbart for oss som mennenskerr er å ha folk uvirksomme. Det sier seg selv at hvis man hadde greid å konstruere et system som gjorde at alle ytet etter evne . altså at vi hadde greid å få de drøyt 100 000 arbeidsledige i Norge i arbeid, å utnyttet rest arbeidsevnen til de 800k som står utenfor arbeidslivet, og i tillegg utnyttet arbeidsevnen til de pensjonistene som ønsket det..så ligger det en formidabel vekst bare der. Den største kostnaden ligger i at folk går uvirksomme…lave renter hjelper på det problemet!

Vel...jeg synes vel i grunn at siste finanskrise – som langt på vei innehold alle de fleste feil og mangler ved systemet de siste 20 årene – og ble snudd til ny vekst i løpet av et par år sier at systemet er ganske så robust og ikke så skjørt som du fremstillr det. Man har hatt ulike kriser opp igjennom tidene være seg krakket i 29, oljekrisene på 70 tallet , bankkrisen på 90 tallet eller vår iste...ingen av dem har stoppet veksten....
    Og da kan man sammenfatte argumentasjonsrekken min.
    Systemet er robust for enkeltnasjoner/markeder, men sårbart for globale trender.
    Systemet er svært sårbart om man får en global energikrise.

Og med dette logger jeg ut av debatten i denne omgang.
    Det vil jeg tro…, men det greide seg veldig fint med en oljepris på 150 dollar….så jeg tror nok oljeprisen må over 250 dollar før man virkelig kan se noen store problemer!

Mvh
    OMF

V

vredensgnag

Gjest
    Flere av tingene du nevner som er mulige løsninger, OMF - men også andre som er dårlig funderte.

Hydrogen viser det seg å være utrolig vanskelig å lagre på fornuftig vis. Lekkasje, pga atomets størrelse, er et besværlig problem. I tillegg er det store sikkerhetsutfordringer forbundet med hydrogen.
    Biodiesel er et politisk grep, for å kunne fortsette med landbrukssubsidier på tvers av WTOs restriksjoner. Det finnes unntak for overføringer som skal sikre fremtidig infrastruktur og det unntaket kastet politikerne seg over.
    Det koster mer i energi å produsere biodiesel enn man får ut av det, samme hva man bruker som råstoff. I tillegg går det med enorme mengder vann, noe som har skapt bekymringer på steder der man har tillatt etablering av biodieselraffinerier.

Men muligens har Craig Venter løsningen. Han ser for seg mikroorganismer som produserer brennstoff fra CO2 i atmosfæren - selv om noen spøkefullt har sagt "How do you switch them off when you have enough?"

Den største utfordringen i dag er "Too many people doing jack shit and expecting everything." En gordisk knute, om noen, og man husker hvordan gordiske knuter løses.

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.389
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    For å presisere litt - så tror jeg ikke vi går bare rosenrøde tider i møte. Men jeg mener 100% at begrensningene ligger hos mennenskenen - i denne smamenheng verdens ledre, politikere osv - det er ingen teknologiske eller resurssmessige begrensiniger på at ikke alle på jorden skal kunne oppnå høy levestandard - dette uten at vi i vesten må redusere vår. Den eneste trenden som ikke kan fortsette er befolkningsveksten.

Største trusselen mot et slikt scenario er nok strid mellom land/regioner pga religion, ressurser eller andre årsaker - og ikke minst at politikerne ikke makter å sikre effektiv ressursutnyttelse!

Uten at jeg har sett tallene på det - vil jeg tro det er flere inegeniører i India i dag, enn de var i hele verden for 50 år siden, og at vi for tiden ser en nærmest eksponetiell vekst i "innovasjonskraft"....løsningen på fremtidens problemer ligger nok i teknologien!

Mvh
    OMF

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    3.370
    OMF, du skal vel å se oppfølgeren til "Wall Street", "Money never sleeps"? ;D
    Gordon "greed is good" Gekko er tilbake, han har sluppet ut etter 20 år i fengsel. Regien er av Oliver Stone. Premiere medio september.

[video]oV5hEBqYfTE[/video]

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    3.370
    Leser på debattforumet på dn.no at "de 5 stygge" i europa har en samlet gjeld på 24000 milliarder kroner.
    For si det som Lee Van Cleef i "good, bad & ugly":..hmm..a tidy sum of money!" ;D

OMF har påpekt at det er mange dommedagsprofeter her inne. Vel, det er bare solskinnhistorier i forhold til hva man leser på dn forumet. Der belager folk seg snart på å dyrke jorda selv og bytte varer, fordi alle pengene snart vil være papirpenger, bokstavlig! ;D

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.389
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Espen R skrev:
    Leser på debattforumet på dn.no at "de 5 stygge" i europa har en samlet gjeld på 24000 milliarder kroner.
    Hvor mye gjeld blir det pr innbygger...?

Hvordan var gjeldsoppbyggingen i Norge på 80 tallet? Hvor mye gjeld i forhold til verdiskapning hadde vi pr innbygger da..?

Mvh
    OMF

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    3.370
    OMF skrev:
    Espen R skrev:
    Hvor mye gjeld blir det pr innbygger...?

Hvordan var gjeldsoppbyggingen i Norge på 80 tallet? Hvor mye gjeld i forhold til verdiskapning hadde vi pr innbygger da..?

Mvh
    OMF
    Husker ikke hvor mye pr innbygger det var. Men mener at Portugal og Spania har det relativt ille.

At Norge hadde stor utlandsgjeld på 80-tallet var absolutt uproblematisk. Vi hadde jo funnet diamantgruven, vi måtte bare låne penger for å bygge den ut slik at vi kunne betale tilbake investeringskostnadene.
    Forskjellen til Hellas, Spania, Portugal, etc er at det ikke finnes noen diamantgruver der.

N

nb

Gjest
    Spania har relativt lite gjeld i forhold til BNP, men den er økende. Problemet deres er at økonomien er notorisk rigid og en arbeidsløshet på 20% hjelper ikke akkurat heller.

Italia har virkelig mye gjeld, det er kun USA og Japan i verden som har mer statsgjeld enn Italia.

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    3.370
    nb skrev:
    Spania har relativt lite gjeld i forhold til BNP, men den er økende. Problemet deres er at økonomien er notorisk rigid og en arbeidsløshet på 20% hjelper ikke akkurat heller.

Italia har virkelig mye gjeld, det er kun USA og Japan i verden som har mer statsgjeld enn Italia.
    He he...vent til italienerne skal ut i gatene og demonstrere. Da blir det heftig. ;D
    Og så har vi den innbyrdes konflikten mellom nord og sør, hvor forskjellene har blitt større under Berlusconi perioden. Mye sprengstoff her.

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.389
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Espen R skrev:
    At Norge hadde stor utlandsgjeld på 80-tallet var absolutt uproblematisk. Vi hadde jo funnet diamantgruven, vi måtte bare låne penger for å bygge den ut slik at vi kunne betale tilbake investeringskostnadene.
    Diamantgruver er kun lønnsomme dersom prisen du kan selge diamantene er høyere enn det koster å grave dem frem....
    Det er selvsagt lett å kommentere situasjonen i dag når man har fasiten i hånden....

mvh
    OMF

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    3.370
    OMF skrev:
    Espen R skrev:
    Diamantgruver er kun lønnsomme dersom prisen du kan selge diamantene er høyere enn det koster å grave dem frem....
    Det er selvsagt lett å kommentere situasjonen i dag når man har fasiten i hånden....

mvh
    OMF
    På 70 og 80-tallet var der absolutt ingen alternativer til olje i verden. At prisen på oljen ville ligge over break even var temmelig sikkert. Så dette så med all sannsynlighet ut til å skulle bli en pengemaskin, noe det også ble. Derfor slapp vi i dag å være der Hellas er nå.

N

nb

Gjest
    Espen R skrev:
    På 70 og 80-tallet var der absolutt ingen alternativer til olje i verden. At prisen på oljen ville ligge over break even var temmelig sikkert. Så dette så med all sannsynlighet ut til å skulle bli en pengemaskin, noe det også ble. Derfor slapp vi i dag å være der Hellas er nå.
    Norge var ganske nærme å selge svært store deler av oljerettighetene sine, så det var langt fra så klart som du fremstiller det. Vi hadde uansett ikke vært der Hellas er i dag, Norge hadde ikke bygget opp et så omfattende velferdssystem og hatt så gunstige trygdebestemmelser etc om det ikke hadde vært for rikdommen. Andre nordeuropeiske land klarer seg temmelig fint nå om dagen, selv uten olje.

Oljeprisen var lenge nede i rundt 10 dollar, da tviler jeg på det er lønsommt å ta den ut fra Nordsjøen. I ørkenen i Midt-Østen hvor det nærmest bare er å grave et hull i sanden tror jeg utvinningskostnaden ligger på 1-2 dollar pr. fat. I Nordsjøen er den mye høyere, og særlig når de "beste" feltene allerede er bygget ut.

Carl I. Hagen sa f.eks følgende fra Stortingets talerstol:
    "«Vi foreslår derfor å selge rettigheter som Statoil har bl.a. i Statfjord-feltet til andre. Så vidt vi har undersøkt, er det i dag ikke noe problem å selge rettigheter for 10 milliarder kr. Da får vi en reell inntekt fra et reelt salg som ikke vil kunne gjøres om selv om oljeprisen går nedover,» sa hr. Hagen (frP) da."

V

vredensgnag

Gjest
    10 milliarder virket vel som et skikkelig beløp i 1975. Men hva skulle FrP hatt av penger å bruke om de kom til makten, om de hadde fulgt Hagens råd?

En dag vil det gå opp for folk hvem det er FrP arbeider for.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    OMF skrev:
    Espen R skrev:

mvh
    OMF
    Man må ha vært helt usannsynlig tilbakestående i 1985 for å ikke forstå at det var oljen vi skulle leve av den nærmeste tiårene. Totalt krampeidiot, for å si det rett ut. Med andre ord en fabrikkarbeider fra Grenland som stemmer FrP i dag, eller noe lignende.

N

nb

Gjest
    baluba skrev:
    Man må ha vært helt usannsynlig tilbakestående i 1985 for å ikke forstå at det var oljen vi skulle leve av den nærmeste tiårene. Totalt krampeidiot, for å si det rett ut. Med andre ord en fabrikkarbeider fra Grenland som stemmer FrP i dag, eller noe lignende.
    Hadde oljeprisen holdt seg på rundt 10 dollar fatet hadde det ikke blitt mye penger i kassa på Norge, det hadde neppe vært en eneste utbygging som hadde vært lønnsom da. Det var nok av de som trodde prisen ville forbli lav lenge fra rundt tusenårsskiftet. Dette er langtfra så opplagt som det ser ut i ettertid.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    40.272
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det går an å argumentere for at den "naturlige" oljeprisen ligger rundt $2-3 pr fat. Det er produksjonskostnaden fra de store feltene i Midt-Østen. Det er to ting som holder oljeprisen høyere enn det: større etterspørsel enn hva disse feltene kan levere, og OPEC-kartellets begrensning av produksjonen fra disse feltene. Derfor er det også lønnsomt å ta ut olje fra felt med betydelig høyere produksjonskostnader. Jeg mener å huske at feltene i Nordsjøen hadde en breakeven rundt $13-14 pr fat i sine glansdager, og det var ikke helt opplagt at prisene bare ville gå oppover fra det nivået. Det var mye diskusjon da priser på $18 og $25 ble lagt til grunn i statsbudsjettene. Det ble kritisert for å være både optimistisk og usikkert, hvilket det også var. Hva ville skje hvis OPEC-kartellet brøt sammen, slik det alltid så ut til å kunne gjøre når som helst? Hva om en økonomisk nedgangstid eller fortsatt stagnasjon, som det faktisk var fra 1973 til 1983, førte til varig lavere etterspørsel etter olje eller til et regelrett krakk? Det var ikke spesielt opplagt i 1980 at en lang kontinuerlig oppgangsperiode med tilsynelatende umettelig etterspørsel etter olje ville starte to år senere, og det var ikke spesielt opplagt i jappetiden rundt 1985 at oppgangen stort sett ville fortsette i fjorten år til. Kanskje det var like bra å innkassere verdien mens den var på toppen, for intet tre vokser vel inn i himmelen?

Det går an å argumentere for at den norske staten har høyere kapasitet til å bære all den risikoen enn et privat selskap, og at en så usikker ressurs som oljen derfor alltid vil være mer verdt på statens hånd enn hva en privat aktør vil være villig til å betale for den, men det er vanskeligere å argumentere for at man "burde ha forstått" at vi kom til å ha så inni granskauen mye flaks som vi faktisk har hatt. Spør punkerne om deres tro på fremtiden, sånn circa 1979.

Spådommer er alltid lettere i ettertid enn på forhånd.

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.389
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    vredensgnag skrev:
    10 milliarder virket vel som et skikkelig beløp i 1975. Men hva skulle FrP hatt av penger å bruke om de kom til makten, om de hadde fulgt Hagens råd?

En dag vil det gå opp for folk hvem det er FrP arbeider for.
    Jeg kjenner ikke detaljene rundt en slik salgsoppgave, men jeg tviler vel på at den ville fritatt selskapet som utvannt oljen å betale norsk skatt.

Pr i dag bli vel rettgihetene gitt vekk gratis i tildelingsrunder - også høster staten verdiene i form av særdeles høy skatt (78%). Andre land har valgt andre løsninger hvor man feks auksjonerer bort rettigheter. I det store og hele handler dette om ulike former for å spre og prise risiko. Den norske stat tok i begynnelsen av oljeventyret all risiko på egen hånd. Utfordrignene fra et teoretisk ståsted (som kan være interessaant) er å ha et skattesystem som virker på en slik måte at ingen prosjekter som er lønnsomme før skatt, blir ulønnsomme etter skatt. Da vil skatten reduserer aktivitieten!

Mvh
    OMF

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.389
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    baluba skrev:
    OMF skrev:
    Espen R skrev:

mvh
    OMF
    Den setningen sier nok mer om deg som person enn dine kunnskaper om norsk oljeutvinning!

Mvh
    OMF

N

nb

Gjest
    Sverige er, forståelig nok, ikke spesielt gira på å betale for at grekere skal pensjonere seg når de er i slutten av 40-årene.

http://www.dn.no/forsiden/utenriks/article1895625.ece

Vi får se om EU-folkene kommer frem til noe før mandag morgen som er planen. De har vært temmelig handlinglammede så langt, men slik blir det vel fort når de ansvarlige også må ta hensyn til opinionen hjemme.

V

vredensgnag

Gjest
    Tysklands finansminister røk på sykehus i dag, fikk et illebefinnende midt under forhandlingene for å redde euroen. Blir en spennende uke, trur eg.

Blir litt av et ball om euroen ryker. Her gjelder det å være klar til å slå til på eiendom i utlandet, om man har det i tankene. ;D

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    40.272
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    vredensgnag skrev:
    Tysklands finansminister røk på sykehus i dag, fikk et illebefinnende midt under forhandlingene for å redde euroen. Blir en spennende uke, trur eg.

Blir litt av et ball om euroen ryker. Her gjelder det å være klar til å slå til på eiendom i utlandet, om man har det i tankene. ;D
    Ja, det blir noen spennende dager. Hvis Hellas ikke er i stand til/villig til å betale gjelden sin og resten av EU ikke er villig til å gjøre det for dem, så vil en del store banker helt klart komme i trøbbel. En "støttepakke" til Hellas er jo egentlig en støttepakke til bankene i Frankrike og Tyskland, sånn at de skal slippe å bokføre tap på utlånene sine. Det kunne igjen føre til at andre banker blir skeptiske til å låne penger til hverandre, og til at det blir vanskeligere å få lån for privatpersoner og bedrifter. I verste fall blir det en bråstopp i pengemarkedet, på samme måte som under finanskrisen i USA i 2008. Jeg tror likevel ikke det blir like ille denne gangen, ettersom disse statsobligasjonene ikke er pakket inn i ubegripelige "finansprodukter" med kunstig høy kredittrating som ligger som tikkende bomber rundt om, og fordi både privatpersoner og bedrifter nå har brukt to år på å nedbetale gjeld og derfor står noe stødigere. På den andre siden synes jeg ikke det minste synd på hverken lånepusherne i bankene, korrupte grekere med pensjonsalder 53 år og hovedfag i skattesnyteri, eller andre som har levd høyt på karusellen av lånte penger, så vi tåler nok noen måneder til med turbulens uten å knele av medynk.

Jeg kikket på leiligheter på Gran Canaria i 2006 og deromkring, men kom til at det var for dyrt og at den boblen antagelig ville sprekke snart. Det var litt for opplagt at prisene ble holdt oppe av briter med lånte penger. Vi får se hvordan det ser ut etter en runde til med luft ut av de spanske og britiske ballongene, og en liten punktering av euroen, sånn om et år eller to. Det kan fort bli ganske interessant, det også. :)

Edit: Tommelfingerreglene for aksjekjøp de siste årene var pris < bokført egenkapital pr aksje, forventet direkteavkastning (dvs utbytte pr aksje delt på pris) > obligasjonsrenten, og hovedindeksen (OSEBX) mer enn ett standardavvik under trendverdien. Mon tro hva slags tommelfingerregler det går an å bruke på fast eiendom i Syden?

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    3.370
    Jens Stoltenberg uttaler at han ser svært alvorlig på situasjonen i europa. Spesielt alvorlig er det at det er på dette tidspunkt i historien disse landene skulle ha gått med overskudd og skulle ha lagt seg opp penger fordi det er nå fremover de store utfordringene kommer med en eldre befolkning og økte pensjonsutgifter.

Kan situasjonen i europa betegnes som svært alvorlig?

V

vredensgnag

Gjest
    Asbjørn skrev:
    Jeg kikket på leiligheter på Gran Canaria i 2006 og deromkring, men kom til at det var for dyrt og at den boblen antagelig ville sprekke snart. Det var litt for opplagt at prisene ble holdt oppe av briter med lånte penger. Vi får se hvordan det ser ut etter en runde til med luft ut av de spanske og britiske ballongene, og en liten punktering av euroen, sånn om et år eller to. Det kan fort bli ganske interessant, det også. :)

Edit: Tommelfingerreglene for aksjekjøp de siste årene var pris < bokført egenkapital pr aksje, forventet direkteavkastning (dvs utbytte pr aksje delt på pris) > obligasjonsrenten, og hovedindeksen (OSEBX) mer enn ett standardavvik under trendverdien. Mon tro hva slags tommelfingerregler det går an å bruke på fast eiendom i Syden?
    Var i Irland for to år siden. Har vært der med jevne mellomrom siden 80-tallet, og gikk på et tidspunkt og kikket på en eiendom i nærheten av Killarney, men så dukket det opp andre ting. For to år siden var denne økt med 4-ganger'n, på grunn av "the Irish Tiger economic miracle."
    Nå er det derimot helt omvendt. De bygde boligområder som ville tullinger, og det står ferdigbygde og innredede villaområder der det ikke bor en kjeft, over hele Irland! Har ikke lyst til å bo på et slikt sted, men eiendomsverdiene generelt har falt med opp til 75%. Kombinerer man det fallet med valutafordelen i å handle utfra en sterk norsk krone, kan man fort komme over interessante ting i hele Eurosonen. En venn kjøpte nylig en villa utenfor Spoleto for 300' norske. Litt oppussing, men stor hage og spennende hus og formidabel utsikt. Han forsøker å lokke meg ned, og sier det er mye som kommer på markedet nå.

V

vredensgnag

Gjest
    Et eksempel på de strålende vilkårene som bys dem som arbeider for de effektive varehusene som henter sine varer i lavkostland. Slike kjeder som WalMart er fremhevd av enkelte som løsningen på en del av utfordringene vi står overfor.
    Møt Dukes, som etter seksten år i WalMart gikk fra 50 kroner i timen til 91 kroner i timen.
    http://www.aftenposten.no/okonomi/utland/article3643804.ece

Dukes ble først ansatt i butikken i 1994 for å arbeide i kassen. Lønnen var på 5 dollar pr. time, tilsvarende en norsk 50-lapp i dag.

Nå, etter 16 år i selskapet, utgjør timelønnen hennes omtrent 91 kroner.

Men Dukes drømte om at hardt og målrettet arbeid ville gi henne muligheten til å stige i gradene i butikkjeden, og at hun en dag kunne jobbe i ledelsen.

- Jeg var fokusert på Wal-Marts aggressive kundebehandling. Jeg ville fremover. Jeg ville tjene penger, sier hun i et intervju i lunsjpausen sin.
    Nedrykk og lønnskutt

Flere ganger har drømmen blitt lagt i grus.

Flere år med få forfremmelser og mye frustrasjon ledet i 1999 til en krangel med ledelsen, og endte med nedrykk og lønnskutt.

Også ved et par andre anledninger har hun blitt nedgradert og fått redusert lønnen.

Wal-Mart har begrunnet dette med at hun har vært forsinket fra matpausen en gang, og at hun ba en kollega veksle penger fra kassen en annen gang.

Dukes har hele tiden ment at straffen for dette har vært for hard, og at det bare er systematisk bruk av påskudd for å kunne forfremme menn i stedet for kvinner.

Men Dukes arbeider fortsatt ved den samme Wal-Mart-filialen i Pittsburg, California.

- Jeg har ærefrykt for henne, spesielt ettersom hun har klart å fortsette å jobbe for Wal-Mart i alle disse årene. Det er utrolig vanskelig å finne noen som vil risikere jobben sin ved å anlegge søksmål mot sin arbeidsgiver, sier Brad Seligman, som er en av Dukes advokat, ifølge Associated Press.

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.389
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Jeg regner med at du ikke sikter til meg...jeg fremhever vel til stadighet tden Skandinaviske modellen....og det finnes vel knapt land i verden som har mindre lønnsforskjeller enn her....

Mvh
    OMF

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    9.299
    Torget vurderinger
    1
    Dette er virkelig finanskrisen del 2.

N

nb

Gjest
    bjornh skrev:
    Dette er virkelig finanskrisen del 2.
    Dette har potensiale til å bli mye mer alvorlig. Husk på at sist gang ordnet det seg fordi myndighetene garanterte for bankene, men hva når kredittverdigheten til myndighetene er det som blir trekt i tvil? Og disse enorme budsjettunderskuddene er i en tid hvor stater burde gå med overskudd og spare opp til fremtidige utgifter i form av høyere pensjonsutgifter o.l.

Det blir spennende å se om særlig søreuropeerene får orden på statsfinansene sine. Det kommer til å bli store sosiale omveltninger i Europa. Mindre velferd, mer skatt, høyere pensjonsalder, mindre stillingsvern osv, osv. Det kommer til å bli mye sosial uro i årene fremover.

Tror jeg. Tiden vil vise.

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    3.370
    Sjefsøkonom Knut Anton Mork i Handelsbanken: - "Men hva går pakken egentlig ut på? Ingen har penger liggende til å legge inn i det nye fondet. Pengene må lånes i obligasjonsmarkedet og vil sannsynligvis bli plassert i statsobligasjoner. Dermed har vi fint lite mer enn en papirtransaksjon, skriver Mork."

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    10.904
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Espen R skrev:
    Sjefsøkonom Knut Anton Mork i Handelsbanken: - "Men hva går pakken egentlig ut på? Ingen har penger liggende til å legge inn i det nye fondet. Pengene må lånes i obligasjonsmarkedet og vil sannsynligvis bli plassert i statsobligasjoner. Dermed har vi fint lite mer enn en papirtransaksjon, skriver Mork."
    Man har en garanti. Og så får man håpe at det ikke blir nødvendig å innfri den, og at kausjonisten kan om det blir nødvendig.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    40.272
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Espen R skrev:
    Nemlig. Men en papirtransaksjon med den europeiske sentralbanken og Bundesbank som deltagere er litt mer tillitvekkende enn en papirtransaksjon med de greske juksemakerne som har vist gang på gang at tallene deres ikke er verdt papiret det er skrevet på. Dette flytter bare problemet, men til et stødigere sted.

Det vil selvsagt bli koblet til knallharde krav til Hellas, Spania, Portugal, osv om faktisk å oppfylle de kravene de signerte på for noen få år siden. Hvis tyskerne også låner ut en liten armé av skatteoppkrevere til Hellas, kan dette faktisk fungere.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Espen R skrev:
    Ja presis. Dette er kun en måte å kjøpe seg mer tid på. Man henter inn penger ved å låne fra investorer. Obligasjoner er jo bare lån de også. Så her låner man penger for å garantere for andre lån. Man lager en too-big-to-fail konstellasjon av forpliktelsene... og slike kan jo ikke gå overende vel...

Men hvis man ikke klarer å bedre budgettbalansene på sikt så vil jo bare problemene øke i omfang. Det kan bli mye sosial uro i Europa i årene som kommer, spesielt når folk har blitt vant med at det er staten som skal sørge for at folk har inntekt og ikke dem selv.

noruego

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Antall liker
    7.903
    Grekerne har vel aldri vært kjent for en protestantisk arbeidsmoral. Allikevel ble jeg overasket da en gresk kollega av meg kunne fortelle at han som 19-åring, etter å ha blitt uteksaminert ved et elite gymnas som beste student, og dermed kunne ha kommet inn på hvilket som helst universitet og studium han ville, både i Hellas og internasjonalt, valgte en spesifikk militær karriere hvor han kunne gå ut i pensjon allerede som 44-åring. Altså, som eldste sønn av rik Pireus familie og lynende intelligent, så valgte han som 19-åring (!) yrke basert på når han kunne gå ut i pensjon!

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    3.370
    Gjestemedlem skrev:
    Espen R skrev:
    Ja presis. Dette er kun en måte å kjøpe seg mer tid på. Man henter inn penger ved å låne fra investorer. Obligasjoner er jo bare lån de også. Så her låner man penger for å garantere for andre lån. Man lager en too-big-to-fail konstellasjon av forpliktelsene... og slike kan jo ikke gå overende vel...

Men hvis man ikke klarer å bedre budgettbalansene på sikt så vil jo bare problemene øke i omfang. Det kan bli mye sosial uro i Europa i årene som kommer, spesielt når folk har blitt vant med at det er staten som skal sørge for at folk har inntekt og ikke dem selv.
    Ja, man skyver på problemene og prøver å vinne seg tid. Det er helt klart at man er nødt til å ta fatt på de underliggende struklturelle problemene. Men det tar tid å rette opp statsfinansene. Hellas vil jo gå med budsjettunderskudd i mange mange år ennå, det vil si at de bruker mer penger enn de har å rutte med.

Hvis vi går tilbake til finanskrisen i 2008, så følte Stray Spetalen seg så utrygg på sine innskudd i Dnb at han valgte å ta ut noen hundre millioner ut av banken for å trygge sine verdier. Dette i frykt for at banken skulle gå overende og pengene skulle gå tapt. Hvis vi får en situasjon hvor problemene bare tårner seg opp og både institusjoner og privatpersoner begynner å føle frykt og uro og hvor de ønsker å ta ut kontanter i stor stil, da....
    F.eks i Japan hvor husholdningene eier 50% av statsgjelden, via innskudd i bankene.

N

nb

Gjest
    Rentene på særlig gresk og portugisisk, men også spansk, irsk og italiensk statsgjeld faller som en sten i dag. Det ser ikke ut som det er særlig stor vilje til å vedde mot EU/den europeiske sentralbanken.

G

Gjestemedlem

Gjest
    noruego skrev:
    Grekerne har vel aldri vært kjent for en protestantisk arbeidsmoral. Allikevel ble jeg overasket da en gresk kollega av meg kunne fortelle at han som 19-åring, etter å ha blitt uteksaminert ved et elite gymnas som beste student, og dermed kunne ha kommet inn på hvilket som helst universitet og studium han ville, både i Hellas og internasjonalt, valgte en spesifikk militær karriere hvor han kunne gå ut i pensjon allerede som 44-åring. Altså, som eldste sønn av rik Pireus familie og lynende intelligent, så valgte han som 19-åring (!) yrke basert på når han kunne gå ut i pensjon!
    Svært forståelig. Hvorfor kaste bort mer tid enn nødvendig på lønnsarbeid enn strengt tatt nødvendig. Hvis jeg kunne pensjonert meg i dag med god lønn ville jeg ikke nølt et sekund. Samfunnsmessig er jo dette ikke holdbart, men på det personlige plan er det noe annet.

Det er jo ikke noe poeng i å arbeide mer enn strengt tatt nødvendig for å kunne gjøre andre og viktigere ting her i livet.

G

Gjestemedlem

Gjest
    nb skrev:
    Rentene på særlig gresk og portugisisk, men også spansk, irsk og italiensk statsgjeld faller som en sten i dag. Det ser ikke ut som det er særlig stor vilje til å vedde mot EU/den europeiske sentralbanken.
    Der er jo en veldig betryggende utvikling. Viktig for EU å vise muskler og handlekraft.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn