Vi har også de i Norge som ikke helt skjønner konsekvensene av den politikken Hellas har ført, selv når vi står midt oppi debatten. Her er et eksempel som jeg har sakset fra et forum for seniorer/eldre. Jeg sensurerer kontaktopplysningene for å være grei med forfatteren.
"Jeg minner om at 700000 offentlig ansatte ikke vil vite noe av et pensjonssystem der pensjonspremien skal øke i takt med lønnene, men der pensjonene skal falle i forhold til lønnene. Pensjonen for offentlig ansatte skal være 2/3 av beste lønn. Det er ingen krav om sosial utjevning. De som har høyest lønn må betale mest inn til pensjonsordningen og får tilsvarende mer ut i pensjon. Det er ikke noe pensjonsoppgjør. Det eneste som skal skje når pensjonsalderen nås er at pensjonen skal utbetales fullt ut. Pensjonspremien er innbetalt og pensjonen opptjent. Pensjonen du da får er ikke en ytelse du mottar fra systemet. Du får bare tilbake de pengene du selv har betalt inn. Og fordi innbetalingene alllerede er beskattet, skal all pensjon være skattefri. Og denne pensjonen skal utbetales uansett om du jobber etter å ha nådd pensjonsalder. Du skal bare betale skatt (uten pensjonsavgifter) av yrkesinntekten. Pensjonsjonen er å anse som den enkelte pensjonist sin eiendom og skal ikke kunne røres verken av politikere eller andre. Politikerne selv vil heller ikke finne seg i et pensjonssystem som er slik at pensjonspremien skal øke i takt med lønnene, men der pensjonen skal falle i forhold til lønnene. Det er derfor hinsides at personer utenfor offentlig sektor er blitt tvunget inn i et pensjonssystem, folketrygden, der pensjonspremien øker i takt med lønnene, men der pensjonene faller i forhold til lønnene, og der pensjonene reduseres ytterligere ved solidaritetskrav og pensjonsoppgjør. Da den ble innført skulle den gi en pensjon på 70 % av beste lønn. Men politikerne har stadig stjålet fra pensjonene slik at pensjonene stadig har falt i forhold til lønnene. AP,SV,SP,KRF,V og H har bestemt at dette tyveriet skal fortsette også inn i fremtiden gjennom underregulering av pensjonen. Du kan enten finne deg i dette, eller starte kampen for å få endret Folketrygdloven slik at den også fastslår at pensjonene også skal følge lønnsutviklingen og være på 2/3 av beste lønn som for offentlig ansatte. Dersom du ønsker å starte NFPY Norsk Forbund for Pensjonister med Yrkesbakgrunn så kan du sende en SMS til xxxxxxxx. Hvis mange nok er interessert så danner vi forbundet og starter kampen."
Jeg er redd det kommer til å bli vanskelig å få folk med på nødvendige justeringer av pensjonssystemet her også, men den sterke motstanden kommer neppe fra fagbevegelsen. Jeg er mer redd for at populistisk orienterte aksjonsgrupper skal få allierte på stortinget av kortsiktige taktiske årsaker.