Enda ett av disse bildene av store høyttalere og stor mann ved siden av, i et alt for lite rom
3 kanaler:Hvorfor dele passivt på MTMen med en Hypex FusionAmp FA503. Det er jo en 3-veis forsterker?
Det er jo det «normale» og jeg hadde ikke forklart noeDet forklarer oppsettet litt mer. Tankene mine gikk til passiv membran på baksiden og aktiv 3-veis.
Er ikke kardiodeløsninga ment å ta SBIR - ut på gølvet dippen(e)?Men... Du vil ha en kanselering i midbassområdet som er typisk i "ut på gulvet" høyttaler oppsett.
Hvor ser du for seg at delingen skal skje mellom bass og MTM systemet?
Jo, det er var derfor jeg lurte på delefrekvens for hvis man deler for lavt (typ <100hz) så hjelper ikke dette mot den typiske 150-200hz dippen.Er ikke kardiodeløsninga ment å ta SBIR - ut på gølvet dippen(e)?
Har såvidt prøvd ut dette selv, kun med en rimelig sub plassert bak høyttaleren. Gav helt klart en forbedring og dippen ble godt fylt inn. Billigsub med sløv 10" og fisleforsterker for å "ta" bak- og siderefleksjon fra høyttaler med 15" AE ble nok ikke perfekt match. Satt høyttaleren 100 cm fra bak- og sidevegg for å få omtrent samme frekvens på kanselleringen.
Med en god sub plassert nær vegg kan man like godt velge en delefrekvens som gjør dette til et ikke-problem vel?
Hypex modulene må ha separate kammer da de ikke er tett ut gjennom bakplaten. Ref utdrag av manualen under.500 hz ish. Gjerne 600? Da unngår man floor bounce tror jeg?
Her en modifisert tegning med: DXT, W16NX005 og L22ROY2.
Trenger jeg den største Hypex 503 eller holder det med 253 mon tro? Bassene er jo i lukket kasse på 11 liter hver som gir f3 49 Hz så det blir bra med EQ ja.
Det blir en litt komplisert jobb med passivt filter mellom diskant og mellomtoner i MTM også mtp kardioide portene. En annen ting er dsp jobben. Også skal bassene ha solide og stabile kammer. Alt må holdes på et minimumsnivå for å holde totale dimensjoner nede.
Et uløst problem er at strøm og signalkabel fra Hypex vil dingle ned bak . Men Hypexen får greit med luft fra kardioide kammeret da? Eller?
«Hornlyd kompakt» blir 27x23x105
(Living voice sine gulvstående er 21,5x27x117 til sammenligning)
Vis vedlegget 992826
Ja, det går nok fint. Du kan jo bygge passive delefilterEget bakkammer til Hypex? greit. Kjøper den. Har sett hvordan Mjøsa&Indre Enfold klanen har fiksa det med luftespalte over og under.
MEN, det holder med 503 fordi man tar to kanaler til respektive basser og den siste (lille) til MTM.
I know, derfor blir vel egentlig justeringen forsiktig testing av romkorreksjon, bredbåndet i og med at området ikke er i absolutt fase.Et lite innspill... dette er ikke eierens permanente/siste bolig, kun en mellomstasjon til noe helt annet og bedre egnet til hobbyer, musikk og andre interesser.
Denne kurven er ikke langt fra det du har hørt. unntaket er at jeg har kontrollert avrulling i bunn. Med nesten 200 målinger totalt for å summere og lage en fil for å nettopp lage en kurve som vi vet fungerer. Så får rommet leve sitt eget liv.Etter å ha latt lytteinntrykket fra i går synke inn så imponerer spesielt midbass-bass. Det var ingen rompåvirkning og den var detaljert, stram og tørr i samme liga som frontladede horn.
Når det gjelder selve voicingen og balansen mellom å ikke gjøre for mye romkorreksjon så ser jeg poenget med at etterklang = power respons gir mye energi i diskant/øvre mellomtone.
Også er det metoder rundt constant diectivity horn og ratting av dsp som blant annet Geddes skriver om som jeg ikke husker og heller ikke forstår helt. Men det er relevant å ta hensyn til dette ift on axis høyttalerkorreksjon og energien i rommet forøvrig.
Voicing dreier seg også ikke minst om smak og tilvenning.
Tilslutt så er jeg fremdeles tilhenger av å prøve 1 stk bredbåndet forsiktig romkorreksjon/voicing iht den kjente og kjære target kurven:
Vis vedlegget 999351