Min erfaring er at rør kan «glatte» klangen litt ift mange ordinære transistorforsterker på vanlige høyttalere.
Dette er vel rørforsterkerens harmoniske forvrengninger som de fleste synes er behagelige å høre på.
Når det gjelder vinyl så mener jeg at «Loudness war» er hovedårsaken til at vinyl låter bedre. Ergo, kun på de platene hvor CD har dårligere mastering.
Jeg forutsetter at det er en god (helt ok) digital avspiller og en meget god vinylrigg vi sammenligner med.
Dernest kan jeg være enig i at en riktig god MC som er oppløst og dynamisk kan gi en liten kulør som også er ørevennlig ala rør men da kommer dette på toppen som et tillegg, et krydder, et ekstra komponent. CD er mao «renere» hvis man kan si det sånn.
Morten Lindberg:
- Jeg oppdaget at det klang på en veldig god måte .Jeg ble veldig glad i det jeg opplevde i vinylen. Men jeg kan ikke analysere hva det er som skjer. Det er snakk om harmoniske forvrengninger, et frekvensspekter som endrer farge,
transienter som slipes.
..........Den fysiske produksjonen er gjort helt etter den audiofile læreboka. Matrisen er kuttet direkte til metall fra en 352.8 kHz 24 bits DXD-fil hos Pauler Acoustics, og vinylen presset hos Pallas. Tysk presisjon hele veien.
https://www.dagbladet.no/kultur/analogsjokk-for-digitalprofet/63398425
Om high rez:
In double-blind tests conducted by Levitin and others — some results of which were published in the Journal of the Audio Engineering Society — listeners cannot tell the difference between high-resolution audio and CD-quality audio.
Om vinyl:
“I think some people interpret the
lack of top end [on vinyl] and interpret an analog type of distortion as warmth,” says Jim Anderson, a Grammy-winning recording engineer and professor at New York University's Clive Davis Institute of Recorded Music. “It's a misinterpretation of it. But if they like it, they like it. That's fine.”
Om tape:
“For many world-class mixers,” (Bob) Ludwig says, “mixing to analog tape has no advantages if what comes out of the console is exactly what you want.” However, for a less skilled mixing engineer, mixing to analog tape can “'glue' the music together in the most wonderful way,” he says.
https://ocweekly.com/why-cds-may-actually-sound-better-than-vinyl-6587249/