Hornlyd i et lite rom

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • trosse1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2012
    Innlegg
    2.646
    Antall liker
    2.343
    Torget vurderinger
    75
    Åssen går det med ´ stilk´ høytaler greiene Hornlyd?
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.883
    Antall liker
    10.716
    Torget vurderinger
    10
    Det er ikke Huff-Huff før man har prøvd 😉

    Tekton Design sin diskant array har fritt oversatt fra utenlandske forum fått følgende omtale fra folk som ikke har hørt løsningen:

    Kan dette virke? Enda en dårlig idee? …. osv




    When I first saw the Impact Monitor's array of seven 1" dome tweeters, I wondered how it could possibly work. But its measured performance shows that this unusual design is not compromised—I keep coming back to that superbly even on-axis response—and that the array works well to control the speaker's treble dispersion.—John Atkinson
     
    Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: KMR

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.883
    Antall liker
    10.716
    Torget vurderinger
    10
    «Kjappere bass» dvs at jeg opplever flere mikrodetaljer i bass og midbass, mindre dott/ull/polvott/tilslørt.

    Erfaringer hvor jeg sammenligner med tilsvarende systemer kapasitetsmessige:

    Slukets slob, her er nok forklaringen dipol som gir mindre farging fra rommet og enormt mange drivere som jobber lite

    Min HELOB med AE LO15 doble dipolbasser med lav masse, rekord lav le og rekordhøy QMS, ubderhengt spole. Ved å variere delefrekvens mellom 8 tommer fulltone og dipolbassene fra 300 og oppover til 800 var det en vesentlig forskjell i klarhet og kjapphet

    Mine FLH med 7 tommer kontra 12 tommer


    Andres erfaringer:

    Elektrostater
    Linjer med masse små drivere
    Tekton sine diskantarray (illustrerer poenget)
    Goto bass kompresjonsdrivere
    WE 555
     

    erikm

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.01.2005
    Innlegg
    138
    Antall liker
    60
    Torget vurderinger
    1
    Det er ikke Huff-Huff før man har prøvd 😉

    Tekton Design sin diskant array har fritt oversatt fra utenlandske forum fått følgende omtale fra folk som ikke har hørt løsningen:

    Kan dette virke? Enda en dårlig idee? …. osv

    Har ett par Perfect SET, og arrayet fungerer svært bra. Min har 1x12" i bassen og de ekstra diskantene gjør at man får en bedre overgang og en kontrollert spredning. Totalt sett er lyden helt på høyde med Piega CL90x , Marten Miles III og Gallo 3.5. Nå spørs det om de ikke selges da Galloene er like bra (om enn ikke like) og veldig mye mindre =)
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.883
    Antall liker
    10.716
    Torget vurderinger
    10
    Merker du noe til denne subjektive «ekstra farten» i lyden relativ sett ift frekvensområde.

    Jeg tenker at å få ned bevegelig masse er en fordel. Men jeg vet ikke om jeg har rett, bortsett fra mine erfaringer hjemme med dipolene og de frontladede horna.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.883
    Antall liker
    10.716
    Torget vurderinger
    10
    Her er oppskriften forresten.

    Cluet er å shade altså lavpasse gruppene B og C suksessivt nedover (mens diskanten i senter spiller fullrange). Resultatet er økt følsomhet on axis og en direktivitet som ligner horn.

    Resultatet Tekton design fokuserer på er fart! (Der kom det igjen 😬)

    Det er også en EQ krets i 2 orden filteret som tilsvarer den man bruker på waveguider og CD horn for å jevne ut responsen oppover.

    IMG_8961.jpeg


     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.883
    Antall liker
    10.716
    Torget vurderinger
    10
    Så er jo spørsmålet om det er mulig å låne noen av disse ideene til en kompakt midbass løsning i området >100 til <900 Hz?



    IMG_8960.jpeg
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.883
    Antall liker
    10.716
    Torget vurderinger
    10
    Eller om en dipol løsning med 18 tommern er bedre?

    IMG_8959.jpeg
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.883
    Antall liker
    10.716
    Torget vurderinger
    10
    Henter litt mer fra Tekton her nå. Dette kunne jo blitt en satelitt med både Hornlyd og lite fotavtrykk? Her får jeg også den vertikale kontrollen på direktiviteten fra MTM samt DXT oppover. Mange fluer i smekk…… som skal sys sammen 😬

    140 høy og 45 cm bred.
    Med q på 0,7 trenger L16RNX 4 liter pr driver. FU10RB trenger pluss minus 2 liter pr driver.

    IMG_8963.jpeg
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.883
    Antall liker
    10.716
    Torget vurderinger
    10
    lurer på hvordan tegningene dine ville sett ut om du lyttet på Oliver Nelson :ROFLMAO:
    Artig. Hadde aldri hørt om han før jeg var på Lee Ritenour konsert nylig på Cosmopolite.
    Lee var ung session gitarist og så veldig opp til Nelson. Så visker trommisen Lee i øret når Nelson kommer inn i studio «ikke ødelegg alt nå». Når rødlampa lyste så bøyer trommisen seg frem og skrur ubermerket noe seriøst på en av stemmeskruene på gitaren til Lee. 😂
     
    • Liker
    Reaksjoner: LMC

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.883
    Antall liker
    10.716
    Torget vurderinger
    10
    Lee Ritenour spiller en klassiker komponert av Oliver Nelson:

     
    • Liker
    Reaksjoner: LMC

    erikm

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.01.2005
    Innlegg
    138
    Antall liker
    60
    Torget vurderinger
    1
    Merker du noe til denne subjektive «ekstra farten» i lyden relativ sett ift frekvensområde.

    Jeg tenker at å få ned bevegelig masse er en fordel. Men jeg vet ikke om jeg har rett, bortsett fra mine erfaringer hjemme med dipolene og de frontladede horna.
    Nja vet ikke helt det, de har ikke like mye smekk som adyton imagic 1.6, men de spiller veldig pent i nedre mellomtoner.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.883
    Antall liker
    10.716
    Torget vurderinger
    10
    Nedre mellomtone er jo i papp bassen det?
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.883
    Antall liker
    10.716
    Torget vurderinger
    10
    Har kjappere bass har nok en viss grense og jeg vet ikke helt hvor? 100Hz kanskje? Har fåt litt kvalifisert input her nå om at sub-bass bass hvertfall kun dreier seg om å flytte x antall liter med luft. Uten forvrengning både her og der. Men hva med mellombassområdet? Der er det vel en fordel med kjappe drivere? Det er her jeg har erfaringer.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.336
    Antall liker
    16.439
    Sted
    Østfold
    Har kjappere bass har nok en viss grense og jeg vet ikke helt hvor? 100Hz kanskje? Har fåt litt kvalifisert input her nå om at sub-bass bass hvertfall kun dreier seg om å flytte x antall liter med luft. Uten forvrengning både her og der. Men hva med mellombassområdet? Der er det vel en fordel med kjappe drivere? Det er her jeg har erfaringer.
    Det er fortsatt bare et spørsmål om forvrengning eller ikke, samt frekvensrespons. Men forvrengningen kan være av ulike typer, og det er ulike typer forvrengning som rammer hardest i ett område vs et annet.
     

    ParttimeDIY

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.11.2022
    Innlegg
    414
    Antall liker
    492
    Sted
    Brøttum
    Blir tårn fra 10-500hz hos meg i løpet av våren, tenker at jeg får has på det etterhvert, men kanskje ikke før jeg får dempet bakveggen. 🙈
     

    mk1classic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.01.2009
    Innlegg
    1.889
    Antall liker
    1.467
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    2
    Har kjappere bass har nok en viss grense og jeg vet ikke helt hvor? 100Hz kanskje? Har fåt litt kvalifisert input her nå om at sub-bass bass hvertfall kun dreier seg om å flytte x antall liter med luft. Uten forvrengning både her og der. Men hva med mellombassområdet? Der er det vel en fordel med kjappe drivere? Det er her jeg har erfaringer.
    Det er vel ikke noe som heter rask bass? Et basselement er raskt nok når det kan gjengi frekvenser i "bass området" ved korrekt nivå.
    Men musikk og akustiske basslyder er mer kompleks, og består av mer enn enkeltstående frekvenser i bassområdet dvs man har også innvirkning av gjengivelsen i midbass og mellomtone området også.

    Ettersom det er sent på kveld og jeg ikke orker skrive mer så gav et søk på temaet "Fast bass" gav meg dette resultatet, og innholdet er meget fornuftig. Her snakkes det om integreringen av bass mot mellomtone området for å få en "rask og detaljert" bass.

    Et basselements etterklang i lytterommer, være seg fra lukket kasse , BR eller åpen baffel, vil påvirke opplevelsen. De forskjellige "kabinettene" vil spre lyden i rommet forskjellig dvs lytterommet vil påvirke oppfatningen din, men bassen er "like" rask.


    @Snickers-is finnes det noe mer korrekt språk rundt dette temaet? Jeg så Erin's Audio corner linket til en ITU standard for beskrivelse av "gengivelse av lyd".


     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.640
    Antall liker
    14.626
    Sted
    Langesund
    Har kjappere bass har nok en viss grense og jeg vet ikke helt hvor? 100Hz kanskje? Har fåt litt kvalifisert input her nå om at sub-bass bass hvertfall kun dreier seg om å flytte x antall liter med luft. Uten forvrengning både her og der. Men hva med mellombassområdet? Der er det vel en fordel med kjappe drivere? Det er her jeg har erfaringer.
    Du får ta deg en tur hit så skal jeg vise deg bass som kan være avgrunnsdyp og ultrakjapp om hverandre. Kommer helt ann på hva man forer anlegget med
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.883
    Antall liker
    10.716
    Torget vurderinger
    10
    Det er fortsatt bare et spørsmål om forvrengning eller ikke, samt frekvensrespons. Men forvrengningen kan være av ulike typer, og det er ulike typer forvrengning som rammer hardest i ett område vs et annet.
    Hvis vi tenker litt bredere i frekvensområdet da?

    Hva er det jeg og Kevlar opplever da når vi går ned på driverstørrelse i to forskjellige midbasshorn? Små drivere vrenger vel mer?

    Hva opplever jeg 300-600 Hz området hvor en liten 8 tommer låter mye «raskere» enn to super dipol 15 tommere? Samme her, en liten drivere vrenger vel mer?

    Hvorfor reklamerer Tekton med «rask» lyd i diskanten med dome array med 7 drivere som er delt 2500 Hz elektrisk / 1000 akkustisk.

    Hvorfor reklamerer Tømmervik & Fredriksen (linje høyttalerne) med at bånddiskanten er kjappere og at alle smådriveren i sammen er kjappere pga mye mindre bevegelig masse?

    jeg bare spør :)

    Og enda en….. JBL med storformat og «tungt» membran (aquaplas) kontra beryllium eller titan. Aquaplas låter ikke raskt men tregt. Det her jeg hørt flere ganger!
     
    Sist redigert:

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.040
    Antall liker
    4.410
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Dette beror kun på forvrenging og tidsforløp for pulsen (rise/decay).
    Litt banal analogi:
    En speedbåt akser / bremser lettere enn en supertanker.
    En tung dipol har lang decay og må kompenseres for akustisk kortslutning.
    En 8" i riktig avtemt kabinett jobber med kabinettet som trampoline (luftfjær).
    (og mye annet mht valgte parametre, avstemingsprisnipp, plassering etc).
    Mange elementer jobber sammen: Kortere slaglengde og mindre termisk og mekanisk kompresjon i et jevnere magnetfelt samt mindre oppbryting i membranflaten. Og: Et kabinett med resonnans tilslører det som oppfattes som "raskhet. Lyd skal kun komme fra membranet.
     
    Sist redigert:

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.883
    Antall liker
    10.716
    Torget vurderinger
    10
    @mk1classic

    Har lest den før, og glemt den 🤭

    SoundStage! Max dB - Fast Bass, Slow Bass - Myth vs. Fact (06/1999)

    Integrering, integrering og integrering…

    Men….kan det være slik at mange drivere (15 tommer f eks) presses for langt opp og ut av sitt ideelle område, ikke bare mtp integrering mot mellomtone/horn?

    Mtp spredningsmønster og integrering har vi en meget enkel øvelse som kan gjøres her i Hornlydrommet.
    Den nye grelv/Bakken 60 cm trauene skal etter sigende matche aller best mot 18 tommer.
    Jeg kan vippe mine basskasser horisontalt og sette traua oppå. Vi monterer berylliumsdriverne i traua og kjører AL prosedyre med kjent og kjær target. Helt enkel toveis.

    Jeg har en helt soleklar oppfatning om at det vil låte alt annet enn raskt??

    Vi får se 😬



    IMG_8966.jpeg
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.964
    Antall liker
    13.321
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    alle kamelene i Drøbak ble fortært for mange år siden
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.883
    Antall liker
    10.716
    Torget vurderinger
    10
    Er det mulig å be om en epikrise?
     

    mk1classic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.01.2009
    Innlegg
    1.889
    Antall liker
    1.467
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    2
    Nå viser vel egentlig det bildet en dromedar, men bildet kan aksepteres da en dromedar også blir omtalt som en-puklet kamel. 😇
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn