Horten messa 2008

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.808
    Antall liker
    21.661
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    noen som har bilder fra avantgarde-rommet?
    hva spilte de på?
    hva ble spilt?
    hvordan låt det?
     

    Kirk

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.01.2003
    Innlegg
    126
    Antall liker
    1
    En ting som er så irriterende med messer, ALLE spiller jo så å si den samma musikken.
    Hva om de kunne variere litt da? Gikk innom de fleste rom både 2 å 3 ganger, med den samma forbanna kjedelige musikken(smak å behag, veit det ang musikk), men de kunne da spilt litt pop, rock i det minste, ikke bare den sovne på sofaen musikken.

    Hørte ett unntak i dag, å det var der de spilte med klipsch høyt, der satte han på Seigmen :D, å det var det eneste av rock jeg kunne høre i dag, på alle de rommene å anleggene som blei spilt på.

    Er mye ungdom, som sikkert ikke bare hører på det meget rolige slaget, som er på slike messer, så her syns jeg utstillerne kunne spilt litt forskjellig ja.

    De kunne jo f.eks spilt noe av norges største export vare,(innen musikk) litt bm-musikk :D.
     

    Mbare

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2003
    Innlegg
    2.428
    Antall liker
    11
    Noen kjappe inntrykk (jeg og brodern skal tilbake i morra og bruke lit mer tid både her og der):

    Avantgarde Trio med basshorn: stort og flott, jo da. Litt vel mye trøkk og på grensen til hardt i perioder? Og jeg syns lyden var larger-than-life, for å være ærlig, ment som at ting var større enn jeg kan forstå at de kan og bør være, imho.

    Avalon Indra med Edge elektronikk og Lindemann SACD-spiller: sjukt bra, imho. Imponerende lydbilde, super oppløsing og detaljering uten å bli en anelse hardt eller masete. Utrolig flott, noe av det beste jeg har hørt hittil på messa.

    Raidho med ARC, Burmester m.m.: utrolig, imho. Det bare fløt avgårde på en innsmigrende, vakker og musikalsk måte. Jeg sliter med å finne ord for dette anlegget, men det var veldig, veldig bra. Skremmende bra bass til å være så liten HT - messas beste lyd?

    WLM, Leben, WLM sub: litt "typisk rørlyd"? Noe avrundet på transientene, kanskje litt vel farget, men veldig flott og fin lyd som var lett å like.

    Acapella, Einstein (Audio Solution rommet): på godt nord-norsk: "Ka FAEN?!" Jeg vet ikke helt hva jeg skal si. Det var... skikkelig merkelig i beste fall, dårlig i verste fall. Fikk spille ei låt jeg kjenner godt og den hadde mistet masse trøkk, liv og engasjement, bassen glimret mest med sitt fravær, vokalisten hørtes ut som han hadde snudd ryggen til oss - jeg skjønner virkelig ikke dette. Noen andre som hørte det?

    Gradient Helsinki: stort, flott, fyldig, litt lite trøkk? Men absolutt OK.

    AN, Omega SuperHemp: avrullet både i topp og bunn, likevel bra rom, fin fylde og veldig god på stemmer og nerve. Ikke noe jeg ville levd med, men jeg likte det godt.

    ART/NAT eller hva det nå var: ja, ja. Ikke så mye å skrive hjem om, hva? Skuffende til prisen.

    Respons Baby Grand (den stativHT) med noen ikke-spesielt små Nelson Pass effekter bl.a.: Wow! Stort lydbilde, flott lyd, fin trøkk, aldri hardt, overraskende god bass, virkelig en lyd jeg likte. Håper å få hørt mer på de gulvstående i morgen.

    Mer i morgen, antar jeg.

    Forøvrig helt enig i dette med utvalget av musikk. Jeg begynner å bli sjukt lei av hi-fi-blues og hi-fi jazz, som jeg hører lite på uansett. Hvor ble det av klassisk musikk? Rock? Pop? Hip-hop? Soul? Jazz? Og hvorfor er det så utrolig få utstillere som tilbyr oss som er innom å spille egen musikk? Det var mange plasser vi var innom hvor utstillerne gjorde en god jobb med å fullstendig overse oss som var der og bare spilte sin musikk. Sukk. La meg heller nevne de jeg syns var hyggelige å ha med å gjøre og som lurte på om vi ville spille musikk: Audio Solution, WLM/Base Tech-folka, Linn. Håper på bedre mottakelse i morra, enda flere steder jeg ikke har vært over noe særlig med tid.

    En siste observasjon: det var mange rimelig dyre anlegg (mellom 300k og 600k) og få anlegg under 100k, i hvert fall som jeg så. Og jeg er ikke spesielt imponert over mange av anleggene mellom 300k og 600k. Syns mye høres likt ut, mer eller mindre, og få skiller seg ordentlig ut. Messelyd eller generell konvergens?
     

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.808
    Antall liker
    21.661
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    takk for bildene, dfm.
    oh lord, kjøper jeg meg en villa en gang, skal trio+basshønn bakes inn som en del av budsjettet! ;D
     

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.808
    Antall liker
    21.661
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    Kirk skrev:
    En ting som er så irriterende med messer, ALLE spiller jo så å si den samma musikken.
    Hva om de kunne variere litt da? Gikk innom de fleste rom både 2 å 3 ganger, med den samma forbanna kjedelige musikken(smak å behag, veit det ang musikk), men de kunne da spilt litt pop, rock i det minste, ikke bare den sovne på sofaen musikken.

    Hørte ett unntak i dag, å det var der de spilte med klipsch høyt, der satte han på Seigmen :D, å det var det eneste av rock jeg kunne høre i dag, på alle de rommene å anleggene som blei spilt på.

    Er mye ungdom, som sikkert ikke bare hører på det meget rolige slaget, som er på slike messer, så her syns jeg utstillerne kunne spilt litt forskjellig ja.

    De kunne jo f.eks spilt noe av norges største export vare,(innen musikk) litt bm-musikk :D.
    utstillerne tør ikke å spille tøff rock, fordi sånn musikk er krevende å gjengi og har en tendens til å maltrakere typiske hai-fai anlegg.
    derfor mye akustisk og opptak med få instrumenter.
    mesteparten av de "oi, så flott lyd'a, gitt"-anleggene dere hører på messen, er ute av stand til å spille skitten rock.
     

    thomand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.03.2006
    Innlegg
    4.634
    Antall liker
    1.149
    Torget vurderinger
    7
    Usher + nagra virket veldig lovende.
    Soundplanet hadde også fått til et spennende anlegg.
    Hifiklubben med B&W var TØFFT. Samme var Lyrics rom. Lyngdord-oppsettet til klubben låt bare flaut.

    Ellers var det meste helt ok, men ikke noe mer enn det.

    Hva var det upgrade audio prøvde på??
    Samme på det andre audio note rommet (Fryd hifi?).
    Helt ubrukelig.
    Skjønner ikke det. Audio note har jo pleid å spille som en drøm i mine ører.
     
    U

    utgatt60135

    Gjest
    Mbare skrev:
    Respons Baby Grand (den stativHT) med noen ikke-spesielt små Nelson Pass effekter bl.a.: Wow! Stort lydbilde, flott lyd, fin trøkk, aldri hardt, overraskende god bass, virkelig en lyd jeg likte. Håper å få hørt mer på de gulvstående i morgen.
    Hva ???.. Hvor var de?



    Enig dette med musikken men kan også skjønne at endel er skeptisk til å slippe til tilfeldig rock som kan låte svært dårlig. Særlig der hvor mange er innom.
     
    U

    utgatt60135

    Gjest
    Er det flere enn meg som ikke liker overdådig og jålete HiFi? Store rack med mange komponenter som skriker se på meg, se på meg..

    Jeg liker det elegant og minimalistisk. Hifi som innbyder til å konsentrere seg om musikken og ikke komponentene :).
     
    U

    utgatt60135

    Gjest
    Titleist skrev:
    det store spørsmålet er....

    KLARER FOLK Å SKILLE MELLOM ANLEGGETS EGENLYD OG ROMMETS NEGATIVE PÅVIRKNING?
    Godt spørsmål. Svarene varierer sikkert......
     

    kwil

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.09.2003
    Innlegg
    2.295
    Antall liker
    961
    joaquin skrev:
    takk for bildene, dfm.
    oh lord, kjøper jeg meg en villa en gang, skal trio+basshønn bakes inn som en del av budsjettet! ;D
    Joda det låt TØFFT og her hang bassen med ;) Men dette er nesten enmannssaker, jeg satt midt i og det funka som f, 40cm til siden og det var slutt på det! Litt inn your face men tøfft, mangler dybde i lydbilde m.m. imo! men foten gikk skikkelig ;D artige saker med en halvfull varebil av kvalitetselektronikk fra Accuphase! (så ikke billig ut ;))

    mvh
     

    ErosLoveking

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Innlegg
    15.737
    Antall liker
    3.918
    Sted
    Oslo
    Ble jobbing i helga istedenfor gitt, og ingen platemesse på Rockefeller heller.

    Interessant å se de (nå og fremover i tråden) sprikende inntrykkene av oppsetene på messa. Egentlig ingen overraskelse, men heller en bekreftelse på at det muligens ikke finnes noen rene fasitsvar innenfor den såkalte hifi-hobbien. ::)

    Når det gjelder kritikken av musikkvalg, så kom vel ikke det som noen bombe. For meg er trolig det det største ankepunktet for i det hele tatt å gidde og gå på en messe. På de messene på Plaza, og et flertall av såkalte demoer i butikker, blir en presentert for "fin" og "godtlydende" musikk, som liksom skal presentere det beste av et anlegg.
    Beklager, men jeg har en litt for stor platesamling til at jeg gidder å bruke så veldig mange lyttekalorier på denslags.
    Akkurat nå forer cheapo-speakerne i iMac@´en meg med god musikk, og foten går.
    Rørene på stua står til varming, og et par timer med vellyd må til før senga lokker. Phew!, godt å være hjemme igjen for noen timer........
     

    Jabba_Jabba

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.04.2007
    Innlegg
    1.007
    Antall liker
    1.050
    Sted
    Porsgrunn
    I følge han som stod i MBL-rommet så hadde de kjørt en test-CD der man kunne spille av spor med forskjellige Hz nivåer. Når nivået kom under 300 Hz hørte man ikke noe lyd fra høytalerene, men takplatene vibrerte. Forskjellige tiltak ble prøvd, men forkastet. Derfor valgte man å kun spille svært lavt.

    Ellers så må jeg si at når jeg så MBL forsterkeren 9011 så trodde jeg det var to stykker som stod ved siden av hverandre! Det kaller jeg en SVÆR forsterker. Ikke noe som du smugler usett inn i racket.

    Koste meg med Penaudio høyttalerene. Siden jeg selv eier Usher, så trivdes jeg godt i begge rommene som det ble spilt på Usher.
     

    kwil

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.09.2003
    Innlegg
    2.295
    Antall liker
    961
    Artig og fin dag vel verd 7-8 timer i bil ;D, Flott utstyr, mye brukbar lyd og hyggelig sosialt samvær :)

    Jammen ble det igjen vinylrigg på meg også (drivverk,arm og riaa) riktignok brukt, but i`m back on track ;D
    (din skyld Fallen A, fy :p eller takk for tipset ;D)

    Kanskje noen som en god MC-pu til overs? bare å sende pm :)

    Takk til Trondmeg og RBN for hyggelig selskap!

    mvh
     

    rolfozzy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Innlegg
    16.365
    Antall liker
    6.578
    Torget vurderinger
    2
    Det meste låt likt syns jeg. Lurer på om disse fabrikantene gjør det med vilje, eller er ting blitt så bra at det ikke er så mye mer og hente ?

    Eller er det den typiske messe/demomusikken som gjør det.
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.654
    Antall liker
    32.467
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Synes ikke Tor traff helt blink med hønna....Bassen var dyp ja, men udefinert.....Og synes heller ikke sammenhengen mellom diskant og det øvrige lydbilde var god nok... Men det er jo en subjektiv oppfattelse.

    Likte lyden hos Audio Note UK. Synes også Pen Audio hadde noe for seg selvom bassen gled noe ut her.

    Hifistasjonen var heller ikke noe å hoppe i taket over. Da hadde Hifiguiden med høytalere til "kun" 10 store fått det mye bedre til. At rommet hadde noe å si her er jeg ikke det minste i tvil om. Mono sine ting var skuffende, samme med Linn/Kontrapunkt.

    Maxwell hadde et håpløst rom men sjarmernde de små tassene til ca 3000 kroner ifra Chario.

    LARS og NAT hadde de peneste forsterkerne, men MBL sin stygge koloss som motstykke... :)

    Messe er en artig ting. Men det var veldig godt å komme hjem også... ;D



    P.s Baby Respons spilte nydelig...
     

    ErosLoveking

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Innlegg
    15.737
    Antall liker
    3.918
    Sted
    Oslo
    Titleist skrev:
    det spilles på lave volum.
    det spilles mye snill musikk.
    Lavt volum?
    En god egenskap. Et godt anlegg skal makte å være musikalskt også på lavere volum.
    For egen del er det sjelden at jeg drar skikkelig på. Både av hensyn til egne ører og naboer.

    Snill musikk?
    Kan også være jXXX bra hvis det er av den riktige "snille" typen, og ikke bare av den forutsigbare hifi-snille typen zzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzz
     

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.808
    Antall liker
    21.661
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    hehe, ikke lett å bli klok på "rapportene" fra folka her.
    audio note var meget bra. hva i alle verden prøvde de på? audio note stinker. avantgarde hadde messas beste lyd. avantgarde spilte hardt og lite homogent.
    and so on...
    konklusjonen må være at hi-fi er og forblir en subjektiv greie.
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.654
    Antall liker
    32.467
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    joaquin skrev:
    hehe, ikke lett å bli klok på "rapportene" fra folka her.
    audio note var meget bra. hva i alle verden prøvde de på? audio note stinker. avantgarde hadde messas beste lyd. avantgarde spilte hardt og lite homogent.
    and so on...
    konklusjonen må være at hi-fi er og forblir en subjektiv greie.
    Tror nok det er spiker'n på hue ja ;D...Men morro lell..
     

    kwil

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.09.2003
    Innlegg
    2.295
    Antall liker
    961
    Nei for ?#¤%"! Det er NÅ vi skal krangle om hvor det låt bra/dårlig, m.m
     

    jonas

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.12.2004
    Innlegg
    2.991
    Antall liker
    1.243
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    21
    Når det gjelder rommet som Lyric har på messa, så kunne ikke Hifihuset spille på Focal Grande Utopia Be, da det låt helt jævlig. Selv Electra 1007Be skapte problemer i det store rommet.

    Å få dyre store høyttalere til å fungere i små hotelrom er umulig, så jeg vil heller rose aktørene for i det hele tatt å stille opp.

    Messas beste lyd var på rom 102, hvor spesielt høyttalerene Ayra By Raidho C-1 ga meg frysninger og varig men.
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.570
    Antall liker
    3.105
    My votes...

    - Beste lyd: Rommet til Audio Design/Audio Freaks

    - Mest skuffende lyd: AudioFoni

    - Største overraskelse: Avantgarde Trio..første gang jeg hører horn uten "hornlyd" ;D (...spilte godt)

    - Meste spennende produkt: Lindemann CD/SACD

    - Messas gjenganger: Knut Vadseth

    - Mest velkledde utstiller: Trond Seland (..som alltid) ..og jeg fasineres av mannens dype kunnskaper om HiFi.

    - Messas store "Grand Old Man": Brynjar Kvanlid. Det er et høydepunkt for meg å stikke innom å hilse på Brynjar. Denne koselige rør-mannen som stiller opp årvist med mye rør, utstyr for å teste rør, godt humør og kunnskap, viten og erfaring som gjerne deles.

    :)

    -
     

    BHO

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.10.2004
    Innlegg
    3.082
    Antall liker
    296
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    2
    Hei Espen :) ......deg traff jeg ikke på i dag, og det var dumt.
    Ellers så synes nå jeg det er noe av det triveligste med messa i Horten, det og treffe så mange hyggelige likesinnede. :)
     
    U

    utgatt60135

    Gjest
    joaquin skrev:
    hehe, ikke lett å bli klok på "rapportene" fra folka her.
    audio note var meget bra. hva i alle verden prøvde de på? audio note stinker. avantgarde hadde messas beste lyd. avantgarde spilte hardt og lite homogent.
    and so on...
    konklusjonen må være at hi-fi er og forblir en subjektiv greie.
    Det blir vel litt slik når alle rom har sine fordeler og ulemper. Når fokuserer "du" på styrkene eller svakhetene?

    Positive: Audio Note - klangstruktur av instrumenter? Avantgarde - Transparent/detaljert/stort?
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.570
    Antall liker
    3.105
    BHO skrev:
    Hei Espen :) ......deg traff jeg ikke på i dag, og det var dumt.
    Ellers så synes nå jeg det er noe av det triveligste med messa i Horten, det og treffe så mange hyggelige likesinnede. :)
    Heisann Birger! Nei, jeg hadde deg faktisk i tankene, og så etter kjenninger..ble ikke til at jeg ringte, tiden gikk så fort. Men vi får ta oss en musikkveld hos deg nå en av høstkveldene. :) Jobber i oslo nå.
     

    BHO

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.10.2004
    Innlegg
    3.082
    Antall liker
    296
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    2
    Espen R skrev:
    BHO skrev:
    Hei Espen :) ......deg traff jeg ikke på i dag, og det var dumt.
    Ellers så synes nå jeg det er noe av det triveligste med messa i Horten, det og treffe så mange hyggelige likesinnede. :)
    Heisann Birger! Nei, jeg hadde deg faktisk i tankene, og så etter kjenninger..ble ikke til at jeg ringte, tiden gikk så fort. Men vi får ta oss en musikkveld hos deg nå en av høstkveldene. :) Jobber i oslo nå.
    Hørtes ut som en grei plan, så da gjør vi det. :)
     

    emokid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Innlegg
    5.296
    Antall liker
    6.657
    jonas skrev:
    hvor spesielt høyttalerene Ayra By Raidho C-1 ga meg frysninger og varig men.
    Ja, jeg fikk også varige men av denne opplevelsen. Det kalles lyttetrøtthet etter to låter. Sitter igjen enda, kjenner jeg ;D

    Moro at opplevelsene er så forskjellig (altså, jeg likte virkelig lyden i dette rommet, men det ble for mye av det gode iht mine preferanser\ører)!
     
    T

    Tølper

    Gjest
    emokid skrev:
    jonas skrev:
    hvor spesielt høyttalerene Ayra By Raidho C-1 ga meg frysninger og varig men.
    Ja, jeg fikk også varige men av denne opplevelsen. Det kalles lyttetrøtthet etter to låter. Sitter igjen enda, kjenner jeg ;D

    Moro at opplevelsene er så forskjellig (altså, jeg likte virkelig lyden i dette rommet, men det ble for mye av det gode iht mine preferanser\ører)!
    Der er jeg sammstemt, vanvittig presisjon på gjengivelsen, men ikke noe jeg kunne levd lykkelig med. Trioene derimot, dog det er utenfor hva jeg finner fornuftig (men de gale har det nok godt). Hvilken sub ble benyttet med Usher stativerne?
     
    T

    Tølper

    Gjest
    Noen som er med på å spleise på at avklimatiseringsrom fra hifi-plingplongen neste år, Slayer og John Zorn burde funke ypperlig til formålet?
     

    SAL

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.10.2006
    Innlegg
    3.585
    Antall liker
    4.603
    Torget vurderinger
    10
    Nok en gang kommer det fram at man IKKE kan være enige om stort på Hi-Fi fronten........... ;) Mange svimle her! ;D
     

    jonas

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.12.2004
    Innlegg
    2.991
    Antall liker
    1.243
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    21
    emokid skrev:
    jonas skrev:
    hvor spesielt høyttalerene Ayra By Raidho C-1 ga meg frysninger og varig men.
    Ja, jeg fikk også varige men av denne opplevelsen. Det kalles lyttetrøtthet etter to låter. Sitter igjen enda, kjenner jeg ;D

    Moro at opplevelsene er så forskjellig (altså, jeg likte virkelig lyden i dette rommet, men det ble for mye av det gode iht mine preferanser\ører)!
    Selv fikk jeg hørt dem spille Cassandra Wilson, Queen, Ramstein (på meget høyt volum) og SRV. Det var en opplevelse. Hva ble spilt når du var der?
     

    LydKarl

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.11.2004
    Innlegg
    981
    Antall liker
    115
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    1
    Rune S skrev:
    Godt å se Roald og Von Schweikert på plass! :)
    Ja, dette var for meg blant kveldens hyggeligste overraskelsar, flott å sjå at Roald er tilbake :)
     

    kwil

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.09.2003
    Innlegg
    2.295
    Antall liker
    961
    LydKarl skrev:
    Rune S skrev:
    Godt å se Roald og Von Schweikert på plass! :)
    Ja, dette var for meg blant kveldens hyggeligste overraskelsar, flott å sjå at Roald er tilbake :)
    Tror jammen disse Von Schweiker`ne har noe for seg også gitt. (spilte vel på innstegs Edge (cd/dvd ;D power) når jeg hørte på !
     
    T

    Thomas1

    Gjest


    Chin cher chi, chosjiwooshi.

    Kantonesisk for: Disse er større i virkligheten.
     
    T

    Thomas1

    Gjest


    Savner du jobben på platformen når du har fri, er dette noe for deg!

    Jeg er svak for et godt design, men disse faller på en måte ikke helt i smak.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn