Hva er sannheten om ZenSati?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Status
    Stengt for ytterligere svar.

    Griffenfeldt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Innlegg
    8.018
    Antall liker
    4.139
    Sted
    I en blokk
    Torget vurderinger
    17
    Alle som vil kan stille. Anonym blindtesting hvor totalresultatet er det eneste som blir offentligjort. Inviterer gjerne også folk fra proff miljøet og musikk høyskolen.
    Hvem er det som bryr seg om hva de mener?
     

    ErosLoveking

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Innlegg
    15.737
    Antall liker
    3.918
    Sted
    Oslo
    store deler av forumet tror jeg har trøtnet for lengst.

    Jeg kan gjerne stille på en blindtest. Ikke har jeg noengang valgt side, ei har jeg noen formening om jeg skal detektere forskjeller eller ikke. Det eneste jeg er sikker på, at jeg ikke har noe sårt anus etter å ha blitt ridd av for mange kjepphester.

    Hepp folkens, en Torres 10yr. brandy i palmesus er alltid å foretrekke, enn kabelbabel.

    edit: typo
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.414
    Antall liker
    16.662
    Sted
    Østfold
    Bra tiltak Orso, om det blir gjennomført.

    En slik test burde gjennomføres med kabelentusiaster tilstede også. De kan også få lov til å være med på å bestemme forutsetningene i testen så lenge de ikke bryter med grunnprinsippene eller holdes hemmelig.
     

    32bit

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.09.2003
    Innlegg
    1.239
    Antall liker
    306
    Torget vurderinger
    1
    orso skrev:
    MJ:
    Er du villig til å sende noen kabler som vi kan blindteste? Jeg kan arrangere blindtest. De vil bli blindtestet mot noe som er svært rimelig. Bluejeans, biltema eller f.eks ClasOhlson kabler. Gjerne både signalkabler og høyttalerkabler.
    Hehe, dette blir moro :) En gjeng som ikke hører forskjell på kabler skal blindteste kabler.... Hihihi
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.521
    Antall liker
    11.505
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Kan også stille på en blindtest. Har ingen "merkekabler" som jeg kan stille med riktignok.
    Men skal vi ta det i Haugesunds området? Lettere for meg da ;)
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.421
    Antall liker
    1.147
    Torget vurderinger
    4
    orso skrev:
    Trondmeg skrev:
    orso skrev:
    MJ:
    Er du villig til å sende noen kabler som vi kan blindteste? Jeg kan arrangere blindtest. De vil bli blindtestet mot noe som er svært rimelig. Bluejeans, biltema eller f.eks ClasOhlson kabler. Gjerne både signalkabler og høyttalerkabler.
    Har du noen troende som tar utfordringen da? Skeptikerne kan ikke blindteste troverdig.
    Alle som vil kan stille. Anonym blindtesting hvor totalresultatet er det eneste som blir offentligjort. Inviterer gjerne også folk fra proff miljøet og musikk høyskolen.
    Har jeg gitt samtykke til at jeg skal blindtestes? ???
     

    Karma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.05.2009
    Innlegg
    2.036
    Antall liker
    160
    musicus skrev:
    Så så isen, min sannhet er ikke din, og din er ikke min, men når du forsøker få din, til å bli min sannhet, er jeg ikke med lengre, der har du min motivasjon og mitt engasjement for å tale noen imot og si hva jeg mener.
    Her er vi ved selve kjernen av grunnlaget for krangel. Eksempelet er kun tatt med som illustrasjon på problematikken som rir forumet, og som tydeligvis er et kjennetegn for mange "audiofile".
    Dette at det finnes ingen almengyldige sannheter innenfor hifi-hobbyen. Kun din og min egendefinerte sannhet. Slik sett skiller dette fagområdet seg fra alle andre som jeg kan komme på.
    Dette er da samtidig det viktigste markedsgrunnlaget for produsenter av svinedyre kabler, som selger uten faglig dokumentasjon for sine markedsføringspåstander.
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Vi får nå først se om ZenSati stiller med kabler.....
    Min tanke er at de "troende" kan få bestemme det meste av gjennomføringen.
     

    Barbaresco

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    2.948
    Antall liker
    627
    Jeg har vært innom mange fora for mer og mindre dyre hobbyer, og det er stort sett en samling hjelpsomme folk i et verdensomspennende nett. Men ikke i hifi, her er det nevroser, kunnskapsforakt, nedlatenhet (så, så, lille isen ....) og piggene ut.

    Hva er det med denne hobbyen som får frem slik kranglevorenhet?
     

    Karma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.05.2009
    Innlegg
    2.036
    Antall liker
    160
    Barbaresco skrev:
    Jeg har vært innom mange fora for mer og mindre dyre hobbyer, og det er stort sett en samling hjelpsomme folk i et verdensomspennende nett. Men ikke i hifi, her er det nevroser, kunnskapsforakt, nedlatenhet (så, så, lille isen ....) og piggene ut.

    Hva er det med denne hobbyen som får frem slik kranglevorenhet?
    Kanskje er vårt lydfokus så langt ut på "sidelinjen", at det kun kan forsvares med særhet? ::)
     
    M

    musicus

    Gjest
    Karma skrev:
    musicus skrev:
    Så så isen, min sannhet er ikke din, og din er ikke min, men når du forsøker få din, til å bli min sannhet, er jeg ikke med lengre, der har du min motivasjon og mitt engasjement for å tale noen imot og si hva jeg mener.
    Her er vi ved selve kjernen av grunnlaget for krangel. Eksempelet er kun tatt med som illustrasjon på problematikken som rir forumet, og som tydeligvis er et kjennetegn for mange "audiofile".
    Dette at det finnes ingen almengyldige sannheter innenfor hifi-hobbyen. Kun din og min egendefinerte sannhet. Slik sett skiller dette fagområdet seg fra alle andre som jeg kan komme på.
    Dette er da samtidig det viktigste markedsgrunnlaget for produsenter av svinedyre kabler, som selger uten faglig dokumentasjon for sine markedsføringspåstander.
    Langt på vei enig karma, men jeg tenker som forbruker, og andre igjen (også selv om de ikke er det) tenker som produsenter, og jeg har forståelse for at de (produsentene) gjør det.
    Derfor syns jeg også det blir litt feil å diskutere( det finnes vel hjørener her inne der det kan foregå), som om det var på ett fagelig nivå hele tiden, man behøver ikke kunne produksjonen fullt på bilen man har, bare for at man kjører den.

    Jeg er kun interessert i opplevelsen og gir beng kurver og grafer eller alskens teoretisk onani fra oversitterene som legges frem, er det bra så er det bra, for meg.

    I beste mening.

    mvh
     
    M

    musicus

    Gjest
    Barbaresco skrev:
    Jeg har vært innom mange fora for mer og mindre dyre hobbyer, og det er stort sett en samling hjelpsomme folk i et verdensomspennende nett. Men ikke i hifi, her er det nevroser, kunnskapsforakt, nedlatenhet (så, så, lille isen ....) og piggene ut.

    Hva er det med denne hobbyen som får frem slik kranglevorenhet?
    Du ba om den, så så barbaresco!, kom deg inn i glasshuset du og, å få av deg skyggelappene og på med brillene, du velger jo å se det du vil og så gjøre din sak av det (hvor skrev jeg forresten "lille" isen), du leser da bare det du vil du med...

    Kunnskaps forakt? nei ikke overhodet, men jeg har ikke alltid like høye tanker om bæreren, når de åpenbart anvender den som ett teoretisk balltre for å slå andre i diskusjoner :p ...

    Det er da visserligen mer enn en side av en sak, sjelden eller aldri gidder man vel krangle med seg selv? sånn er det vel her også, mer enn en side av saken mener jeg...

    mvh
     

    ansepe74

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.01.2007
    Innlegg
    998
    Antall liker
    31
    Sted
    Bodø
    orso skrev:
    Karma skrev:
    Personlig synes jeg også det er et stort tankekors når jeg på hifi-messen ser at store seriøse(?) hifi-produsenter vil menge seg med f.eks. ZenSati.
    Det er mer enn et tankekors. Hvem var det forresten? Greit å vite hvem man skal styre unna.
    Hvorfor det?
    Pga. Barnearbeid? ;D
     

    whistler

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2004
    Innlegg
    1.825
    Antall liker
    614
    Barbaresco skrev:
    Jeg har vært innom mange fora for mer og mindre dyre hobbyer, og det er stort sett en samling hjelpsomme folk i et verdensomspennende nett. Men ikke i hifi, her er det nevroser, kunnskapsforakt, nedlatenhet (så, så, lille isen ....) og piggene ut.

    Hva er det med denne hobbyen som får frem slik kranglevorenhet?
    Jeg er innom mange hifi-forum. Det du beskriver er nok i en stor grad spesifikt for Hifisentralen!
     

    Barbaresco

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    2.948
    Antall liker
    627
    musicus skrev:
    Barbaresco skrev:
    Jeg har vært innom mange fora for mer og mindre dyre hobbyer, og det er stort sett en samling hjelpsomme folk i et verdensomspennende nett. Men ikke i hifi, her er det nevroser, kunnskapsforakt, nedlatenhet (så, så, lille isen ....) og piggene ut.

    Hva er det med denne hobbyen som får frem slik kranglevorenhet?
    Du ba om den, så så barbaresco!, kom deg inn i glasshuset du og, å få av deg skyggelappene og på med brillene, du velger jo å se det du vil og så gjøre din sak av det (hvor skrev jeg forresten "lille" isen), du leser da bare det du vil du med...

    Kunnskaps forakt? nei ikke overhodet, men jeg har ikke alltid like høye tanker om bæreren, når de åpenbart anvender den som ett teoretisk balltre for å slå andre i diskusjoner :p ...

    Det er da visserligen mer enn en side av en sak, sjelden eller aldri gidder man vel krangle med seg selv? sånn er det vel her også, mer enn en side av saken mener jeg...

    mvh
    Takk for svaret, jeg tar det som en bekreftelse.
     
    N

    nb

    Gjest
    Ekte audiofil = En person som ikke er i stand til å gjenkjenne en scam selv om den står rett foran en og holder opp en stor plakat der det står "dette er en scam" men store, sorte bokstaver.
     

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.675
    Sted
    Hølen
    Gastronomiretorikken din er noen reiser kvassere enn hifiretorikken, nb. Det skal du ha.....
     

    Grumpy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2007
    Innlegg
    5.833
    Antall liker
    16.756
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Barbaresco skrev:
    ....Hva er det med denne hobbyen som får frem slik kranglevorenhet?
    Det skulle det ikke forundre meg om det er substans i noe jeg leste i en god blogg; at det norske folk er pessimistisk av natur og har en enestående evne til å irritere seg over andres optimisme.
     

    motoren

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Innlegg
    24.459
    Antall liker
    41.343
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    30
    Grumpy skrev:
    Barbaresco skrev:
    ....Hva er det med denne hobbyen som får frem slik kranglevorenhet?
    Det skulle det ikke forundre meg om det er substans i noe jeg leste i en god blogg; at det norske folk er pessimistisk av natur og har en enestående evne til å irritere seg over andres optimisme.
    tror du er inne på noe her ja

    mvh
     

    ZenSati

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.11.2009
    Innlegg
    54
    Antall liker
    0
    orso skrev:
    MJ:
    Er du villig til å sende noen kabler som vi kan blindteste? Jeg kan arrangere blindtest. De vil bli blindtestet mot noe som er svært rimelig. Bluejeans, biltema eller f.eks ClasOhlson kabler. Gjerne både signalkabler og høyttalerkabler.
    Til den utrættelige orso ;D

    Jeg stiller gerne op til en seriøs åben dyst med seriøse konkurrenter og et eller flere seriøse setup. Hvad består seriøse konkurrenter og et et seriøst setup af i din verden?

    Har du givet dig tid til at besøge nogle af dine landsmænd der allerede har investeret i ZenSati kabler? Måske du allerede der kan få svar dine mange spørgsmål omkring kvalitet, neutralitet og musikalitet.

    Om ZenSati kunder i Norge stiller op i en blindtest med Zensati kabler er frit for.

    På din efterlysning af svar på tekniske spørgsmål, så kunne jeg godt tænke mig og høre dig, om tekniske data ændrer din indstilling til ZenSati?

    Om kapasitanse er 0,1pF/ft eller 10,0pF/ft ændrer det noget ved dit syn på ZenSati?

    Hvad er vigtigst, at kablerne performer eller har ”gode” data?

    Om kabler generelt er billigere eller dyre, fortæller det noget om kvaliteten? Næppe.

    Tillad mig at bruge dette ordsprog:
    "Ikke alt, der kan tælles tæller, og ikke alt der tæller kan tælles.” ::)

    Når en producent af et givent produkt kan indse, at det er vigtigere at produktet performer ifølge målsætningen end at leve op til døde data, er produktet så dårligt eller godt? Kan det tænkes at der er andre parametre en blot at bryste sig med data? ;)

    Mvh
    MJ
     
    M

    musicus

    Gjest
    Barbaresco skrev:
    musicus skrev:
    Barbaresco skrev:
    Jeg har vært innom mange fora for mer og mindre dyre hobbyer, og det er stort sett en samling hjelpsomme folk i et verdensomspennende nett. Men ikke i hifi, her er det nevroser, kunnskapsforakt, nedlatenhet (så, så, lille isen ....) og piggene ut.

    Hva er det med denne hobbyen som får frem slik kranglevorenhet?
    Du ba om den, så så barbaresco!, kom deg inn i glasshuset du og, å få av deg skyggelappene og på med brillene, du velger jo å se det du vil og så gjøre din sak av det (hvor skrev jeg forresten "lille" isen), du leser da bare det du vil du med...

    Kunnskaps forakt? nei ikke overhodet, men jeg har ikke alltid like høye tanker om bæreren, når de åpenbart anvender den som ett teoretisk balltre for å slå andre i diskusjoner :p ...

    Det er da visserligen mer enn en side av en sak, sjelden eller aldri gidder man vel krangle med seg selv? sånn er det vel her også, mer enn en side av saken mener jeg...

    mvh
    Takk for svaret, jeg tar det som en bekreftelse.
    Ta det som du vil, men du unnlater glatt å bemerke at du faktisk gjorde feil og påstod jeg skrev noe jeg ikke skrev og tilla meg dermed meninger jeg ikke hadde, men om det duger for deg så, be my guest!

    mvh
     
    M

    musicus

    Gjest
    Grumpy skrev:
    Barbaresco skrev:
    ....Hva er det med denne hobbyen som får frem slik kranglevorenhet?
    Det skulle det ikke forundre meg om det er substans i noe jeg leste i en god blogg; at det norske folk er pessimistisk av natur og har en enestående evne til å irritere seg over andres optimisme.
    Ett godt poeng Grumpy, og som utenlandsboende kan jeg være enig til en viss del, men så er man jo selv Norsk innerst inne alikevel da ;) ...

    mvh
     

    Grumpy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2007
    Innlegg
    5.833
    Antall liker
    16.756
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    ...og når fikk "advokaten" på seg det djevelske antrekket du nå har i avatern? -Du kler da bedre et annet antrekk musicus. Jeg blir helt nærrrvøs av sånt jeg serru ...by the OT way ;D
     

    Barbaresco

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    2.948
    Antall liker
    627
    Jeg sier det igjen: denne "lille" ordvekslingen med musikusen bekrefter det jeg skrev om den generelle tonen i innleggene på HFS kontra andre fora.
     
    M

    musicus

    Gjest
    Grumpy skrev:
    ...og når fikk "advokaten" på seg det djevelske antrekket du nå har i avatern? -Du kler da bedre et annet antrekk musicus. Jeg blir helt nærrrvøs av sånt jeg serru ...by the OT way ;D
    hehe, fant den litt treffende, sikkert noen som vil identifiere meg med den, det går snart over men jeg finner bare ikke den avataren jeg ønsker for øyeblikket ;D
     
    M

    musicus

    Gjest
    Barbaresco skrev:
    Jeg sier det igjen: denne "lille" ordvekslingen med musikusen bekrefter det jeg skrev om den generelle tonen i innleggene på HFS kontra andre fora.
    musikusen, sikkert ment som ett "kompliment", du er jo med på å opprettholde den tonen du har identifiert, forøvrig kan jeg holde med deg om at tonen burde vært annerledes og bedre, skal ta min del av ansvaret der, men det er lissom så lett å la seg rive med da vettu 8) ...

    mvh
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.421
    Antall liker
    1.147
    Torget vurderinger
    4
    ZenSati skrev:
    orso skrev:
    MJ:
    Er du villig til å sende noen kabler som vi kan blindteste? Jeg kan arrangere blindtest. De vil bli blindtestet mot noe som er svært rimelig. Bluejeans, biltema eller f.eks ClasOhlson kabler. Gjerne både signalkabler og høyttalerkabler.
    Om kapasitanse er 0,1pF/ft eller 10,0pF/ft ændrer det noget ved dit syn på ZenSati?

    Hvad er vigtigst, at kablerne performer eller har ”gode” data?
    Kablenes data bør oppgis for at det i det hele tatt skal kunne virke seriøst.

    Dataene for en kabel kan si litt om dens ytelse, med tanke på sterke ord på hjemmesiden din bør også data for kablene publiseres.

    "It is our experience with many of the products on the market that they often do not respect the existing musical rules."
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    ZenSati skrev:
    orso skrev:
    MJ:
    Er du villig til å sende noen kabler som vi kan blindteste? Jeg kan arrangere blindtest. De vil bli blindtestet mot noe som er svært rimelig. Bluejeans, biltema eller f.eks ClasOhlson kabler. Gjerne både signalkabler og høyttalerkabler.
    Til den utrættelige orso ;D

    Jeg stiller gerne op til en seriøs åben dyst med seriøse konkurrenter og et eller flere seriøse setup. Hvad består seriøse konkurrenter og et et seriøst setup af i din verden?

    Har du givet dig tid til at besøge nogle af dine landsmænd der allerede har investeret i ZenSati kabler? Måske du allerede der kan få svar dine mange spørgsmål omkring kvalitet, neutralitet og musikalitet.

    Om ZenSati kunder i Norge stiller op i en blindtest med Zensati kabler er frit for.

    På din efterlysning af svar på tekniske spørgsmål, så kunne jeg godt tænke mig og høre dig, om tekniske data ændrer din indstilling til ZenSati?

    Om kapasitanse er 0,1pF/ft eller 10,0pF/ft ændrer det noget ved dit syn på ZenSati?

    Hvad er vigtigst, at kablerne performer eller har ”gode” data?

    Om kabler generelt er billigere eller dyre, fortæller det noget om kvaliteten? Næppe.

    Tillad mig at bruge dette ordsprog:
    "Ikke alt, der kan tælles tæller, og ikke alt der tæller kan tælles.” ::)

    Når en producent af et givent produkt kan indse, at det er vigtigere at produktet performer ifølge målsætningen end at leve op til døde data, er produktet så dårligt eller godt? Kan det tænkes at der er andre parametre en blot at bryste sig med data? ;)

    Mvh
    MJ
    Av kabler mener jeg helt vanlige kabler fra f.eks ClasOhlosn gjør jobben like bra som noe annet.
    http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=148000786
    Eller noe fra f.eks Bleujeans:
    http://www.bluejeanscable.co.uk/index.htm

    Et bra anlegg er gode høyttalere, god elektronikk og akustikken/rommmet bør holde bra nivå uten store avvik. Jo bedre akustikken er, jo lettere er det å detektere små forskjeller. Det beste rommet jeg kjenner til er en som driver med miksing /redigering. Både høyttalere og elektronikk av høy klasse skal vi klare å skaffe. Er du villig til å stille opp med kabler til test, så kan jeg sjekke hva vi kan skaffe av utstyr og rom.

    Å besøke ukjente anlegg med ZenSati kabler forteller meg ingenting. En blindtest under kontrollerte former er det beste.

    Blindtest er en hørbar test, så da kan vi holde data ute av bilde.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.414
    Antall liker
    16.662
    Sted
    Østfold
    orso skrev:
    ayaboh skrev:
    Eirik_S skrev:
    Hehe, dette blir moro :) En gjeng som ikke hører forskjell på kabler skal blindteste kabler.... Hihihi
    !!!!!!
    Dersom dette blir gjennomført, håper jeg flere kabeltroende enn skeptikere vil stille.
    De stiller neppe opp, da ødelegger de jo muligheten for å kunne bruke argumentet:

    "De som lyttet hører jo ikke forskjell uansett seende eller blindt".
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.414
    Antall liker
    16.662
    Sted
    Østfold
    ZenSati skrev:
    Jeg stiller gerne op til en seriøs åben dyst med seriøse konkurrenter og et eller flere seriøse setup. Hvad består seriøse konkurrenter og et et seriøst setup af i din verden?
    Hva mener du en slik test burde bestå i av hhv utstyr, akustikk og testobjekter?

    ZenSati skrev:
    Har du givet dig tid til at besøge nogle af dine landsmænd der allerede har investeret i ZenSati kabler? Måske du allerede der kan få svar dine mange spørgsmål omkring kvalitet, neutralitet og musikalitet.
    Orso har jo gitt klart uttrykk for at han mener ytelsen som måtte være i disse eller andre oppsett ikke skyldes kablene. Hvilken verdi vil det ha for ham å høre et godt resultat i et oppsett med disse kablene når han ikke har noen anelse om hvordan det samme oppsettet låter med andre kabler?

    ZenSati skrev:
    På din efterlysning af svar på tekniske spørgsmål, så kunne jeg godt tænke mig og høre dig, om tekniske data ændrer din indstilling til ZenSati?

    Om kapasitanse er 0,1pF/ft eller 10,0pF/ft ændrer det noget ved dit syn på ZenSati?

    Hvad er vigtigst, at kablerne performer eller har ”gode” data?
    Dette emnet var det jeg som bragte på banen. Jeg spurte hva som var din oppfatning og målsetning. Det blir feil å be en forbruker om å mene noe om kabelfilosofi i dette tilfellet all den tid det er du og ikke han som står bak disse kablene.

    Jeg har omformulert spørsmålsstillingen til slutt i innlegget.

    ZenSati skrev:
    Tillad mig at bruge dette ordsprog:
    "Ikke alt, der kan tælles tæller, og ikke alt der tæller kan tælles.” ::)

    Når en producent af et givent produkt kan indse, at det er vigtigere at produktet performer ifølge målsætningen end at leve op til døde data, er produktet så dårligt eller godt? Kan det tænkes at der er andre parametre en blot at bryste sig med data? ;)
    Dette er selvsagt en interessant betraktning i tilfellet lagring av vin (laget av frukt og lagret på fat av organisk materiale som avsetter smak), smaking på frukt, vurdering av kvinner osv osv, men hva når vi snakker om ganske pragmatisk hardware vil jeg mene at logikken får en og annen brist, for eksempel:

    Hva er sjansen for at en kabelprodusent setter sammen en kabel som ved ren tilfeldighet viser seg å spille buksene av alt annet uten at denne har noen anelse om hvorfor?

    Det vi i dag vet om signaltransmissjon er at de feilene som kan oppstå under veis i for eksempel en høyttalerkabel på 3-4 meter nærmer seg null. Vi kan tilføre ganske store feil før vi nærmer oss en størrelse på avvikene som over hodet er i nærheten av eksemplaravvikene på parmatchede høyttalerelementer. Det må med andre ord være snakk om forskjeller som ligger utenfor de kjente parametre for signaltransmisjon.

    Dersom en produsent av kabler ikke er i stand til å gjøre rede for hva disse skjulte størrelsene består i må vi gå ut i fra at vedkommende har jobbet etter "prøv-feil-metoden". Det testmaterialet som må ligge til grunn for et slikt prosjekt må for det første inkludere en solid kunnskap om kjente størrelser innen signaltransmisjon. Videre må det inkludere en enorm fysiologisk kunnskap. Når dette er på plass må vedkommende ha fått laget til titusener av testeksemplarer hvorav minst 90% har viset seg å ikke oppfylle grunnleggende transmisjonstekniske minstekrav. De resterende tusener av varianter har man så måttet blindteste i minst 10-20 ulike oppsett med minst 10-20 trente lyttere. Hele denne lyttingen må nødvendigvis ha foregått blindt, vi snakker med andre ord om rundt en halv million blindtester som i første instans kun avdekker om man er i stand til å høre forskjell. Så skal man avgjøre hva som er bra og hva som er mindre bra...

    En henvisning til "det finnes ting man ikke kan måle" stemmer selvsagt, men i en sammenheng som dette faller det på en så fullstendig urimelighet at det ikke kan bidra til å underbygge noens troverdighet.




    Så: Hva er ideen bak kablene? På hvilken måte avviker de fra tradisjonell transmisjonsteknologi og på hvilke audioparametre gjør andre kabler så store feil at en slik investering kan være hensiktsmessig?

    Jeg spør ikke for å være ufin, jeg er oppriktig nysgjerrig og siden jeg elsker å få saklige spørsmål selv kan jeg ikke se for meg at en annen konstruktør ikke skulle la seg fascinere av det samme.
     
    L

    larkus

    Gjest
    I denne som i alle andre kabeldebatter vil jeg påstå at bevisbyrden ligger på kabeltilhengerene.
    I en eventuell blindtest bør derfor Zensati i første omgang sammenlignes med anerkjente kabler på noenlunde samme prisnivå. Testpanelet bør bestå av garvete kabeltilhengere som hevder at de lett kan høre forskjell på kabler. Hvis det skulle vise seg at ingen i testpanelet er istand til å identifisere den ene eller den andre kabelen mange nok ganger til at en får et statistisk holdbart resultat, så må en konkludere med at Zensati er fullt på høyde med konkurrentene, og at prisnivået dermed på et vis kan forsvares. Deretter kan en sammenligne Zensati og de andre superkablene med f.eks. Clasern-kabler eller Blue Jeans kabler som ofte dras frem i denne debatten. Hvis det garvete testpanelet heller ikke da kommer frem til et statistisk holdbart resultat i de dyre kablenes favør, ja da er det noen (eller mange!) som virkelig er ute å kjøre ;D

    Når det gjelder påstanden om at markedsføringen av Zensati bryter norsk lov, så er det bare tull. Jeg regner med at de som kjøper MJ sine kreasjoner har prøvd ledningene i sitt anlegg og tar valget ut fra den erfaringen de da har gjort seg. Om disse erfaringene baserer seg på innbilning eller ikke er uinteressant i den sammenheng.

    PS. Faen også, nå skiver jeg så mye om dyre kabler at jeg begynner å få utslett igjen.....

    Mvh
    larkus
     
    Status
    Stengt for ytterligere svar.
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn