En liten anekdote.Jeg antar at ingen normalt oppegående vil forvente å betale samme pris i en helg som en vanlig ukedag...
Joda, finnes folk som forventer at butikker skal holde søndagsåpent og at andre skal plukke opp merkostnaden.
En liten anekdote.Jeg antar at ingen normalt oppegående vil forvente å betale samme pris i en helg som en vanlig ukedag...
Jeg har null tro på at alt dette gikk i lommen på den ansatte. Firmaet tjente gode penger på den utrykningen.Hva synes du er riktig kompensasjon til en rørlegger som har vakt og blir kalt ut..?
Jeg gjetter bare, så kom med bedre forslag..?
Finnes det statistikk over hvor mange som handler til hvilken tid i matvarehandelen, samt når man har ditto omsetning?En liten anekdote.
Joda, finnes folk som forventer at butikker skal holde søndagsåpent og at andre skal plukke opp merkostnaden.
Det har vel ingenting med saken å gjøreSkal være glad for at det tydeligvis holdt å resette VVB (kommentaren på fakturaen tyder på det). Om det hadde vært en faktisk rørleggerjobb med deler og masse arbeid så hadde det blitt mye dyrere
Så argumentet ditt er altså at rørleggeren sikkert ikke fikk den betalingen han har krav på etter gjeldene regleverk, og derfor har selskapet tjent gode penger, og da er selskapet grådig.Jeg har null tro på at alt dette gikk i lommen på den ansatte. Firmaet tjente gode penger på den utrykningen.
Rørleggeren fikk maks 600 kr timen for den der. Gang med 1.5 og finn utgiftene til bedriften.
???Så argumentet ditt er altså at rørleggeren sikkert ikke fikk den betalingen han har krav på etter gjeldene regleverk, og derfor har selskapet tjent gode penger, og da er selskapet grådig.
Så du mener at rørlegger ikke skal få noen kompensasjon for å ha vakt..????
WOW!
jeg aner ikke hvordan du klarte å komme til den konklussjonen.
Mitt argument er at bedriften hadde lønnskostnader (inkl. pensjon, forsikring, administrasjonskostnader osv) på maks 900 kr timen for denne utrykningen. Årslønn på ca 600k i året og 100 % tillegg -> 600 kr timen -> pålegg på 50 % for å dekke arbeidsgiveravgift, pensjon, administrasjon og annet småtteri. -> 900 kroner timen.
Det ble fakturert vesentlig høyere enn 900 kroner timen. I tillegg ble det fakturert et engangsgebyr på 4500 kroner. <--- dette gebyret går rett i lommen på bedriften.
bedriften tjente fett på at rørleggeren rykket ut.
Nja, det kommer også litt an på hvilken skift- og vaktordning bedriften har. Det er ikke slik at bedriften kan kalle inn ansatte for å jobbe en time her og en time der. I mange tilfeller vil man støte på regler om hviletid som gjør at den som måtte rykke ut på en akutt vaktordning i helgen ikke kan møte på jobb som normalt på mandag morgen. Det har en kostnad. Hvis han i stedet satt standby for å vente på eventuelle utkallinger på en femskiftsordning må kostnaden for å holde den beredskapen dekkes inn på en eller annen måte gjennom de oppdragene som kommer. Hvor synes du kostnaden for slike timer skal belastes?Mitt argument er at bedriften hadde lønnskostnader (inkl. pensjon, forsikring, administrasjonskostnader osv) på maks 900 kr timen for denne utrykningen. Årslønn på ca 600k i året og 100 % tillegg -> 600 kr timen -> pålegg på 50 % for å dekke arbeidsgiveravgift, pensjon, administrasjon og annet småtteri. -> 900 kroner timen.
Det ble fakturert vesentlig høyere enn 900 kroner timen. I tillegg ble det fakturert et engangsgebyr på 4500 kroner. <--- dette gebyret går rett i lommen på bedriften.
???
WOW!
jeg aner ikke hvordan du klarte å komme til den konklussjonen.
Mitt argument er at bedriften hadde lønnskostnader (inkl. pensjon, forsikring, administrasjonskostnader osv) på maks 900 kr timen for denne utrykningen. Årslønn på ca 600k i året og 100 % tillegg -> 600 kr timen -> pålegg på 50 % for å dekke arbeidsgiveravgift, pensjon, administrasjon og annet småtteri. -> 900 kroner timen.
Det er heller ingen som har kommet med et særlig godt svar på hvor mye ekstra det bør koste at noen rykker ut i helgen, altså hva som ville være en mer rimelig faktura om den som er mottatt er dypt urimelig.det er da irrelevant hva den unge damen burde ha gjort. deg hverken trekker fra eller legget til på faktureringen som er gjort.
Å ha vakt er ikke det samme som å være på jobb. Ingen bransje ever gir deg fulltidsbetalt for å være tilgjengelig for utrykning.Merkelig logikk. Fyern på vakt og er på jobb og skal ha lønn. Det går neppe i ett 24t i døgnet. Hvor mange oppdrag har de? Noen må betale for beredskapen eller så går firmaet konkurs. Tviler på at dette er spesielt god butikk. Ment å dekke nødsituasjoner.....
5.000 er vel mer på veien til en anstendig prising?Det er heller ingen som har kommet med et særlig godt svar på hvor mye ekstra det bør koste at noen rykker ut i helgen, altså hva som ville være en mer rimelig faktura om den som er mottatt er dypt urimelig.
Det første er åpenbart kritikkverdig, som nevnt burde hun blitt frarådet hele oppdraget utført i helgen med mindre det av en eller annen obskur grunn jeg ikke klarer å se ikke var mulig å klare seg uten varmtvann til mandagen. Og i alle fall blitt fortalt at dette kommer til å koste minimum X siden det er utrykning i helgen og at det vil være ca Y rimeligere i ordinær arbeidstid.ingen pris var antydet på forhånd, ingen råd gitt, på tross av at oppdragets art var kjent.
ikke alle er like godt bevandret i alt. de fleste av oss handler ut fra tilitt.
Dette var, mildt sagt, også godt varslet.Bilister og sesongens første snøfall på Østlandet slutter aldri å fascinere.
Opplevde noe lignende i forrige uke. Junior bor i Oslo. Han ringte og sa at det var en lekkasje fra vasken på badet, men det var umulig å få tak i rørlegger. Jeg sa da at han burde kikke inn i skapet under vasken, for det var sikkert bare en pakning som måtte byttes, og "har dere ikke vaktmester i huset?". Det hadde de. Han kom dagen etter og fant nettopp det jeg sa - en pakning som var dårlig + et sprukket plastrør. Junior gikk i butikken og kjøpte plastrør og pakning, og vaktmesteren skiftet det uten kostnad. Hele greia kostet 400 kr. Med rørlegger hadde det blitt noe mer...Problemet er vel egntlig at den unge damen kanskje burde ringt pappa, onkel, svigerfar eller en annen som hadde kommet og sett på saken mot en kaffekopp og et vaffelhjerte i "betaling".
Men nå er jo "normalsituasjonen" at disse ofte bor på en annen kant av landet og ikke har fysisk mulighet for å kunne hjelpe. Samtidig har jo også disse "pappafigurene" som kunne fikse alt dessverre begynt å gå ut på dato. Vi er i rask ferd mot å bli et samfunn der folk ikke er i stand til å ordne opp i noen ting.
Hvorfor det når "alle" skal bli enten ingeniør, eiendomsmegler eller fotballproff?Det spørs om det ikke hadde vært lurt med litt sløyd og håndverk/håndarbeid på skolen. Har man det fremdeles?
Trodde det var youtuber og influencer som var in nå jeg?Hvorfor det når "alle" skal bli enten ingeniør, eiendomsmegler eller fotballproff?
Du har et poeng der, men vi har vel ikke fått på plass noen masterudannelse innen disse yrkene ennå?Trodde det var youtuber og influencer som var in nå jeg?