Politikk, religion og samfunn Hva har gått galt i Norge?

• Trådstarter Desillusjonert
  • Startdato

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    12.790
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Jaggu på tide.... dette har vært eventyr fra første dag. Så får vi håpe at Mr. Enoksen tar tyren ved hornene... har er faktisk utdannet agronom....

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    12.790
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Vil vel tro at det var NH90-rprosjektet... AW101 gikk relativt rolig for seg nå man først ble enige - etter ca 20 år....
    Husker forøvrig et par tidligere FMINs som mente det var absolutt uproblematisk at NH90 erstattet Bell helis ute i felt... for de som ikke har sett, så står NH90 på hjul og har en radar midt under buken... særlig godt egnet ute i felten...

Roald

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Antall liker
    3.015
    Torget vurderinger
    1
    Dette har jo gått galt de fleste steder, inkludert Norge og verre blir det…..

• Liker
    Reaksjoner: SAL

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.095
    Torget vurderinger
    0
    Var det de som måtte bygge på en etasje på prosjektlokalene eller var det redningshelikopterkjøperene?
    Det var redningshelikoptrene. Prosjektorganisasjonen tellte vel ca 200 mann (og damer) i bortmot 20 år!

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.095
    Torget vurderinger
    0
    Problemet med mange slike anskaffelser er at vi i Norge er så jævlig spesielle (tror vi) at vi ikke kan kjøpe "hyllevare".

Redningshelikopter kunne vi ha kjøpt i løpet av mindre enn 1 uke!
    Pkt 1. Ringe US Coast Guard og spørre: "Hva bruker dere i Alaska?"
    Pkt 2. Ringe fabrikken og spørre: "Vi vil ha 20 stk, hvor mye penger forlanger dere? Når kan vi møtes og prute på prisen?"

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    12.790
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Jeg hadde "æren" av å bese det første operative NH90 ved et flystevne bare halvåret etter at det kom i drift i 2017, da crew chief var en bekjent...
    Sikkert flott helikopter i seg selv, men akk o ve for problemer, som helikopter i felt er det vel nærmest ubrukelig...

Hardingfele

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Antall liker
    18.487
    Torget vurderinger
    2
    Problemet med mange slike anskaffelser er at vi i Norge er så jævlig spesielle (tror vi) at vi ikke kan kjøpe "hyllevare".

Pkt 2. Ringe fabrikken og spørre: "Vi vil ha 20 stk, hvor mye penger forlanger dere? Når kan vi møtes og prute på prisen?"
    Ærlig talt. Da blir det ikke anledning til fine middager og golfrunder med ulike tilbydere. Omvisning på fabrikker. Utprøving i ulike forhold verden over. Etablering av en utvelgelseskommisjon som skal utse en utvelgelsesgruppe som styrer en mandatgruppe som får som oppgave å utarbeide rammedokument for anbudsprosessen.

Hva tenker du på?

Odd Roger Enoksen i spørretimen i går: Min forgjenger Espen Barth Eide stod her i 2012 og skulle svare på samme sak og spurte dengang om det kanskje var slik at vi bør kansellere bestillingen. Nå har det gått ti år.

• Liker
    Reaksjoner: SAL

Elmer

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.08.2009
    Antall liker
    2.746

Litt mere komplisert enn det.... . Pkt 2: Ikke mye handlingsrom for å prute når du har sagt at du skal ha det. Det er derfor man søker flere konkurrerende kandidater. Man ser i hovedsak på tre ting: Pris, ytelse (iht til en kravspec) og driftskostnader/logistikk. Så brytes de ned og vektes disse i en matrise.

Et eksempel på utfall av pkt 2 er fra et av forsvarets større materialprosjekter de senere år. Det ble skulle bygges en prototyp og det lå en opsjon på bygging av flere i tilbudet fra produsenten. Men alle opsjoner har en tidsfrist. Og når da politikerne brukte flere år på å bestemme seg, sa de at det skal bygges flere og av DEN produsenten - det var i utgangspunktet flere leverandører i landet. Opsjonen var utløpt, ny kontrakt skulle "forhandles" (prute på prisen). Enkelte punkt i tilbudet hadde steget med 1200% ift opsjonen. Når det blei spurt om en forklaring fra firmaet, satt de bare tause og studerte lysrørene i taket. De visste at de skulle jo bygge dette samma F. Ja, det var et Norsk firma.

Helikopter, vi kunne valgt f.eks AW101 som DK og UK har gjort, også til Marinen. Da hadde vi hatt et enhetshelikopter Men hangaren på våre fregatter blei "specca" for NH90 dvs for liten. AW101 var operativt når vi starta våre prosjekt (Fregatt og Helo).

Når vi skulle anskaffe våre første redningshelikopter i Norge, gikk det 3 (tre) år fra det var bestemt i Stortinget til første Sea King blei levert !
    Øyeåpneren for anskaffelsen var forliset av Skagerak (Danskeferje) i Nordsjøen høsten -66. Danskene med sine helikopter redda alle 100 ombord ! Uten danskene hadde det gått riktig ille.

Dr.E

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.622
    En kompis av meg har jobbet litt med offentlige anbud og han påpekte at det som typisk skjer er at ymse interessenter skal ha så mye greier at man til slutt ender opp med å bestille noe som ikke finnes så det kreves masse spesialtilpasning. Selv det å kjøpe en politibil i sin tid var omtrent en uoverkommelig oppgave kunne det virke som.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    40.042
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    En kompis av meg har jobbet litt med offentlige anbud og han påpekte at det som typisk skjer er at ymse interessenter skal ha så mye greier at man til slutt ender opp med å bestille noe som ikke finnes så det kreves masse spesialtilpasning. Selv det å kjøpe en politibil i sin tid var omtrent en uoverkommelig oppgave kunne det virke som.
    Johnson had a 15th rule that he passed on by word of mouth. According to the book "Skunk Works" the 15th rule is: "Starve before doing business with the damned Navy. They don't know what the hell they want and will drive you up a wall before they break either your heart or a more exposed part of your anatomy."[28]

Hardingfele

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Antall liker
    18.487
    Torget vurderinger
    2
    Det påstås at leverandører av kringkastingselektronikk på internasjonale messer gledet seg til møter med oppkjøpere fra NRK. Disse var ute av stand til å kjøpe "off-the-shelf", selv om de hyllene var hos BBC, ABC, NBC, osv.
    Det kom alltid tilleggsspesifikasjoner og krav som gjorde at man måtte spesialtilpasse produktene. Som dermed ble veeeeldig mye dyrere enn standardversjonen.

Ligger nok en del psykologi i bunnen her. Om din innkjøpsavdeling kan kjøpe "off-the-shelf" er det vel nærmest ikke behov for den? I hvertfall ikke for mange ansatte.
    Om den derimot kan berettige sin eksistens ved å være tilrettelegger for personalets behov i forhold til leverandørens kompetanse ... og så er vi i gang!

morbid

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Antall liker
    2.994
    Det er vel litt av problemet med offentlige anbud, man kan jo ikke antyde at man ønsker et gitt produkt, istedenfor må man spy ut en spesifisert liste med funksjonelle og tekniske krav

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.095
    Torget vurderinger
    0
    Når vi skulle anskaffe våre første redningshelikopter i Norge, gikk det 3 (tre) år fra det var bestemt i Stortinget til
    første Sea King blei levert !
    Og selv da klarte vi ikke å kjøpe den rette maskina! Vi kjøpte ikke Sikorsky Sea King SH-3 men vi kjøpte en Westland Sea Kng
    og det er faktisk ikke samme sak selv om de ser likedan ut fra utsiden.

Ole_Martin

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    875
    Equinor sine TR’er «Technical Requirements» i et nøtteskall..

U

Utgatt24668

Gjest
    Hva er galt i Norge?

Den nye regjeringen får mye pepper for de siste hendelser, med god argumenter tenker jeg - men for å starte med de blå:

- Erna & co kunne og burde ha planlagt for en potensiell strømkrise. Beredskap for uforutsette hendelser er ikke vår sterke side. Det blir urettferdig at Støre & co skal ta hele «regningen».

- 8 år med borgerlig flertall har ikke gitt en imponerende satsning på nye næringer. Hvor er satsningen på flytende vindmøller etter disse årene? Eller hydrogen Hva med satsning på nye arbeidsplasser i hele Norge?

Vi ligger altså etter i en kritisk transformasjon etter Erna. Mye vil og kan skje de neste ti årene mht inntektene våre, selv om jeg tror olje og gass vil vare en god stund til.. mer enn prognosene tilsier i dag. Det vil ta tid å dekke etterslepet av energikilder i Europa som eks.

Det positive med Erna og co er fokus på kostnader og effektivisering idet offentlige og i kommune og fylkeskommunene - selv om dette ble noe? dårlig gjennomført. Jeg tror det hjelper mht veien videre. I det minste er budskapet om at vi har mindre penger etterhvert kommet godt fram. Vi må prioritere.

Det tragiske med Støre og Sp er deres trang til å reversere ting som gir lite mening (domstolen, fylkeskommuner etc) som et svar på deres løfter som ga dem proteststemmer. De forstår ikke at nå som de er i regjering - at de må tenke framover og gjøre det som monner og hjelper folk i praksis. Ikke symbolsaker.

I mellomtiden går regjeringen ut i spagaten mellom økt oppslutning til Rødt og delvis Sv - og Høyre og delvis FrP på den borgerlige siden.Sp kan ikke samarbeid tett med R og SV uten å miste flere stemmer til FrP. Det er en risiko for en politisk stillingskrig i en tid der hvor det kreves handling.

Ikke før folk virkelig kjenner dette på lommeboka (langt utover strømprisene) - tror jeg vi får en felles bærekraftig retning.

Voff

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Antall liker
    8.753
    Torget vurderinger
    1
    Det positive med Erna og co er fokus på kostnader og effektivisering idet offentlige og i kommune og fylkeskommunene - selv om dette ble noe? dårlig gjennomført. Jeg tror det hjelper mht veien videre. I det minste er budskapet om at vi har mindre penger etterhvert kommet godt fram. Vi må prioritere.
    Virkelig? Var vel snarere rekord i byråkratisering under Erna....

U

Utgatt24668

Gjest
    Virkelig? Var vel snarere rekord i byråkratisering under Erna....
    Ja, det stemmer - og det har de også fått mye kritikk for. Det er nok mye grunnet flere tjenester som krever mer kompetanse. Samtidig er det mye fokus på kutt andre steder - også kjent som osthøvelkutting. Det har også fått mye kritikk, delvis berettighet, men jeg ser tydelig tegn på en holdningsendring i sektoren som er ny.

Kvakksalver

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.01.2003
    Antall liker
    154
    Torget vurderinger
    1
    Det jeg «arresterer» deg på er denne påstanden:

Vis det, gjerne med utgangspunkt i grafen du selv limte inn over, hvor perioden 1977-1992 kanskje bør kommenteres spesielt.
    Registrerer at du har redusert kritikken til flisespikkeri. Sammenligningen din er jo ikke særlig god, for jeg nevnte de 8 siste årene, så trekker du en vilkårlig 16 -års-periode for å liksom "arrestere meg". Som sagt vet vi at 2021 ble et år med reallønnsnedgang (akkurat hvor mye må vi vente på TBU til), og alt tyder på at det i beste fall blir en stagnasjon i 2022 også, til tross for hva en viss borgerlig økonomikommentator i NRK feberfantaserer om. Mitt resonnement står jo dessuten ikke å faller på "svakeste i hele etterkrigstiden", jeg kan jo godt moderere den og si "en av de svakeste periodene for lønnsvekst i etterkrigstiden". Poenget mitt står seg uansett, nemlig at vanlige folk har opplevd stagnasjon i lønnsutviklinga (husk at vi er på gjennomsnittstall, og at enkelte bransjer, særlig de som er konkurranseutsatt med arbeidsinnvandrerne), mens de rikeste har stukket i fra og blitt enda rikere. Det er den samme utviklinga som vi ser fra særlig de anglo-saksiske landene, kapitaleierne stikker i fra med en stadig større andel av samfunnets verdiskapning.

Dette er parallelt med en rekke andre negative utviklingstrekk som både handler om økonomi, men også demokrati. Med EØS-avtalen har den nasjonale suvereniteten blir stadig mere underordna. Valg har knapt noe å si lenger og politikere fremstår som korrupte, nettverkslojale og opportunistiske. Den overordna politiske kursen er satt av EU. Og hvis du tror at dette er noe jeg suger fra eget bryst, så få du ta en titt på konklusjonene til Makt- og demokrati-utredninga som til neste år er 20 år gammel. De utviklingstrekkene bare blitt forsterket siden den ble ferdigstilt.

Jens Stoltenberg er en av de fremste aktørene for denne utviklinga. At han nå utnevnes som sentralbanksjef er et uttrykk for at den negative utviklinga vil dra seg enda mere til med en ytterligere skjerpelse av sentralbankens klassekarakter - med mindre demokratisk innflytelse over økonomien og "rentevåpenet" for å annullere fremtidige lønnskrav.

Kvakksalver

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.01.2003
    Antall liker
    154
    Torget vurderinger
    1
    Antall offentlig ansatte har økt jevnt og trutt i flere tiår, men tok virkelig fart i de to forrige perioder...
    Det som er vesentlig er jo ikke å se på andelen offentlige ansatte i seg selv, men om de jobber direkte med tjenestene, sykepleiere, lærere, renholdere barnehageansatte osv, eller om økninga skjer i byråkratiet. Uten at jeg har studert de siste tallene, mener jeg bestemt at økninga i særlig grad har vært byråkratiet. For fotfolket opplever jo ikke at de har fått mindre å gjøre, akkurat.

Økning i byråkrati er jo en uungåelig konsekvens av de markedsfundamentalistiske partiene (Borgerlige + AP). Når all offentlig virksomhet skal konkurranseutsettes, så kreves det et ekstremt byråkratisk apparat for å få organisert det hele. Egentlig representerer det en nedgang i produktivitet.

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Equinor sine TR’er «Technical Requirements» i et nøtteskall..
    Hvor er det store gap mellom IEC og Statoil TR eller urimelige tilleggskrav? Jeg opplever det som en god tolkning av IEC normer som aktuell leverandørindustri i Norge har god kjennskap til.

Kvakksalver

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.01.2003
    Antall liker
    154
    Torget vurderinger
    1
    Uff Trane, formuleringene hadde vel som formål å bibringe diskusjonen en smule unerholdningsverdi mere enn eksaket
    tall for hvor grensene går.

Alvoret som ligger i bunnen er at pandemi som vil vise seg å rasere en del arbeidsplasser, til dels merkbart høyere matpriser, tidvis dramatisk høyere strømpriser og nært forestående rentehevinger kommer til å bety et jordskjelv i husholdningenes pengebruk. Det vil igjen føre til flere arbeidsledige på mellomlang sikt og slik vi har sett i USA blir middelklassen utradert. Og det vil ha merkbare følger for alt av "leverandørindustri" til husholdningene. Alle disse leasingbilene vil nok også bli et problem når det ikke er noen som kjøper dem lettbrukt. Selv er jeg en av de som har bil på privatleasing. Det koster ikke mye mer enn å kjøpe bilen pr år og man slipper problemet med å sitte med en bil som kanskje blir forbudt å bruke i nær framtid. Det er i så fall et tap som leasingfirmaet må ta. Jeg slipper også risikoen med å sitte der med en defekt batteripakke som koster skjorta å bytte ut. Jeg er nok ikke så veldig utypisk og det viser bare at deler av husholdningene blir mye mer forsiktig med hvordan pengene blir brukt. Det er så alt for mange "ukjente y-z-x i ligningen pr i dag, og dette er noe nytt. Hadde det ikke vært på grunn av den usikkerheten som politikerne har skapt ville jeg nok i dag ikke ha sittet med en 12 år gammel ( dog meget god og veldig godt holdt og rustfri ) Skoda. Den ville ha blitt byttet ut med en sportsbil. Men på grunn av usikkerhet i forhold til hva våre "folkets kårne" kan finne på er jeg meget tilbakeholden i forhold til hvordan jeg bruker pengene mine. Når vi i tillegg til dette har en nabo som virker å være på krigsstien, og det vil også få økonomiske konsekvenser, tror jeg mange vil skalke lukene for å forsøke å ri stormen av. Når mange nok tenker slik vil konsekvensene bli meget synlige og først da, og det er selvsagt alt for sent, vil politikere reagere. Hadde jeg hatt litt mere penger tror jeg nok at jeg ville tatt en Bjørn Dælie og flyttet til et varmere land med hyggeliege vilkår for oppholdstillatelser. Sveits er for dyrt, da må man ha ganske så mye penger på bok.
    Men som sagt, hovedpoenget mitt er at middelklassen vil blø noe jævlig, og de vil heller ikke få heller ikke hjelpepakker.

Du gjør mange fornuftige betraktninger. Middelklassen (og produksjon) er så godt som utradert i USA og utviklinga der gir et godt frempek på utviklingstrekk her og.

Jeg er også enig med deg i at bilpolitikken er skrekkelig. At en så stor investering skal være rammet av en så stor grad av usikkerhet er meningsløst. I politikken er det jo rimelig tilfeldig hvorvidt det er miljøvennlig en dag, men miljøversting neste dag.

teddyh

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.07.2009
    Antall liker
    219
    Øst- og Vest-Pakistan h.h.v. øverst og nederst.
    Vis vedlegget 790000
    I forrige århundre tråkket eg mine barnesko i dette området du kaller Øst-Pakistan, uten å ha vært i Pakistan så vil eg tro det er ganske forskjellig fra Pakistan ;)
    Og ja, en veldig rar og upraktisk kommune sammenslåing

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    12.790
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Dette ble vel resultatet etter at Bremanger kommune snudde og ikke ville være med... Likevel skulle sammenslåinga presses igjennom - uten Bremanger...

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    25.904
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Snakk om lappeteppe.
    I forrige århundre tråkket eg mine barnesko i dette området du kaller Øst-Pakistan, uten å ha vært i Pakistan så vil eg tro det er ganske forskjellig fra Pakistan ;)
    Bangladesh er ganske ulikt Pakistan har jeg hørt!

teddyh

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.07.2009
    Antall liker
    219
    Dette ble vel resultatet etter at Bremanger kommune snudde og ikke ville være med... Likevel skulle sammenslåinga presses igjennom - uten Bremanger...
    Ja, og har forstått det slik at det ble litt dårlig stemning i forhandlinger mellom Eid og Vågsøy ? som ville vært en mer naturlig sammenslåing ettersom de grenser til hverandre.
    Har ikke full oversikt ettersom det er mer enn 30 år siden eg bodde der

Voff

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Antall liker
    8.753
    Torget vurderinger
    1
    Godt eksempel på offentlig sløsing. Hvis man ønsker Stoltenberg som søker er det vel bare å ta en telefon? Koster bare tellerskrittene, ikke 400 000kr.

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.215
    Godt eksempel på offentlig sløsing. Hvis man ønsker Stoltenberg som søker er det vel bare å ta en telefon? Koster bare tellerskrittene, ikke 400 000kr.

Staten har betalt noen for å gjøre en jobb de kunne gjort gratis selv. Det betyr verdiskapning.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.622
    Er vel ikke så ille for å gi en illusjon av en prosess. De fleste teaterforestillinger går med betydelig større underksudd.

Ole_Martin

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    875
    Hvor er det store gap mellom IEC og Statoil TR eller urimelige tilleggskrav? Jeg opplever det som en god tolkning av IEC normer som aktuell leverandørindustri i Norge har god kjennskap til.
    Det er null gap egentlig. Og det er problemet, man hadde klart seg med IEC men det er nordmenn i et nøtteskall som produsere ett par tusen sider med «egen spec».

Min erfaring er at leverandørindustrien, inkludert i Norge, gir mer eller mindre faen. Noe blir fanget opp og punchet av Equinor, men det meste går igjennom ubemerket, Equinoransatte kjenner jo trossalt ikke egne TR’er heller..

Samme gjelder Norsok. Bare tull, hadde på elektroområdet klart seg med IEC.

Edit: typisk bruker man 50% av tiden til dokumentkontroll, altså at tegningsramme og tegningsnummer er riktig. Tid som burde vært brukt på å gjennomgå den tekniske løsningen. Det er soveputer TRene, Norsok osv

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Du kan jo lese TR ekvivalentene til de store utenlandske selskapene for å se om du endrer syn på Equinor sine.

Jeg var tidligere ansatt hos en av de store, er vel derfor jeg er positivt innstilt til TR.

Sist redigert:

Ole_Martin

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    875
    Jeg har aldri sett noen TR fra andre store i den utstrekning Norge holder på med. Det med forbehold da jeg jobber med elektro.

Ett selskap jeg har respekt for, og det er Maersk. De vet hva de vil ha, og vet hva de holder på med. Dessuten går det ann å snakke med dem, å drøfte ulike tekniske løsninger hvor kontaktpersonen har beslutningsmyndighet. Spør en Equinoransatt om alternative (gjerne bedre) løsninger enn dem som står i TR, eller hva man skal følge når to ulike TRer sier forskjellige ting… da vet de ikke hvilket ben de skal stå på, eventuelt ser man på en 3 ukers prosess mot beslutning.

Les om kostnadsoverskridelsene og forsinkelsen på Goliat med Norsok og TR pakke, og prøv deretter å finne tilsvarende nyhetsartikler på CAT-J riggene som ble bygget uten Norsok og TR…

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    12.790
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Det er vel samme NPM- greia der som ellers.. fagfolket kan ikke ta avgjørelser uten å snakke med direktørrekka, som alle skal ha ræva fri, så da går nu dagan mens sakene vandrer oppover-nedover i flere runder....

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.215
    Det er typisk norsk å være god.

"Vi har verdens beste politi".
    "Politiet går 3 år på høgskolen". Hjelper ikke så mye å gå 3 år på skolen, når de glemmer hva de har lært straks de begynner i jobben.

Det er jammen meg på tide at vi får ryddet opp i korpset slik at de respekterer norsk lovverk.

et lite "høydepunkt" i tråden.

Hvordan denne politimannen fortsatt har jobb i politiet er for meg helt uforståelig.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn