Politikk, religion og samfunn Hva har gått galt i Norge?

• Trådstarter Desillusjonert
  • Startdato

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Polka

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Antall liker
    4.201
    Torget vurderinger
    96
    Hva om prisene alltid har fulgt de tyske prisene som en skygge de siste 30-40 årene? Hvilket de beviselig har gjort, når man ser på tyske priser før skatter og avgifter. Påstanden om at Norge «alltid» har hatt lavere strømpriser enn på kontinentet og nå plutselig blir «smittet» av høyere priser derfra er rett og slett ikke riktig. Uttrykket «prissmitte» er i samme kategori som «monstermaster» - propaganda, ikke realitetsbasert. Kanske det ikke er «politikerne» som lyver?
    Påvirkning, smitte, tettere tilknytning. Spiller ingen rolle hva man kaller det. Jeg påpekte bare det faktum at dette har økt med flere kabler. Ingenting annet. Det er vel en realitet alle er enig i, både analytikere og politikere, og ikke "propaganda".

Sist redigert:

Dr Dong

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Antall liker
    14.006
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Hva om prisene alltid har fulgt de tyske prisene som en skygge de siste 30-40 årene? Hvilket de beviselig har gjort, når man ser på tyske priser før skatter og avgifter. Påstanden om at Norge «alltid» har hatt lavere strømpriser enn på kontinentet og nå plutselig blir «smittet» av høyere priser derfra er rett og slett ikke riktig. Uttrykket «prissmitte» er i samme kategori som «monstermaster» - propaganda, ikke realitetsbasert.
    hva er årsaken til dette såkalte «alltid»?

men det er jo en korrelasjon. den omtalte prissmitten er kausal. og den ser bort fra at vi har fått en voldsom variasjon i priser i norge etter de nye kabler og prismekanismen kom i stand. og den ser bort fra at tyskerne fant det for godt å kutte ut en del kraftverk.og den ser bort fra den voldsomme øking i overføringskapasitet de nye kalber bragte. og eksporten. har det ingen betydning?

Bilde.jpg

Roald

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Antall liker
    3.007
    Torget vurderinger
    1
    Du tar deg jo konsekvent den frihet å anta at den virkelige verden ikke eksisterer, i den er altså Norge er en del av det europeiske kraftmarkedet og har vært det lenge, at vi har en EØS-avtale, at det finnes en annen nasjon i andre enden av kabelen osv og du sverer rundt i en absurd forestilling om at Norge, på kraftområdet isolert sett, skal kunne diktere betingelser som utelukkende er til Norges fordel på bekostning av andre land. Og alt dette mens Norge, som omtrent eneste nasjon i Europa, tjener et fjell av penger på nåværende energisituasjon. Noen av disse nye krafttenkere har også ment at siden A/S Norge er så elkseverdig at vi selger gass til Europa til blodpriser så kunne man i det minste forlange at Norge slipper å forholde seg til dette kraftmarkedet når det har utilsiktede effekter for velgere i Norge og det hele blir vel politisk jobbigt selv om pengene fosser inn til staten.

Dersom man vil kaste eksisterende system til bølgene så synes jeg at man bør kunne forvente en helheltlig, og i det minste mildt realistisk plan for hvordan dette faktisk skal foregå med alle problemstillingene det faktisk medfører og hven som skal betale for det som da må gjøres. Dette er vanskelig, krever en stor forståelse av kraftsystemet og har konsekvenser både nasjonalt og i Norges forhold til nabolandene, hvilket jeg antar at du hele tiden mener at "det må noen finne ut av" og at det til det kjedsommelige postes Facebookinnlegg hvor man skal forsøkes innbillet at her er det tenkt mye og godt.

Din store tenker kommer ikke til å finne ut av det, den alternative energikommisjonen kommer ikke til å finne ut av det. De driver bare trumpisme på Norsk og at du av alle ikke skjønner dette synes jeg er helt utrolig.

Alle som mener at dagens system er en katastrofe har friheten å slippe å tenke ut noe alternativ til det eksisterende. Noen viser til 70-tallet eller deromkring som om ingen ting i Norge og verden har endret seg siden den gang. Andre sier "politisk styring!" backet av ca null tankevirksomhet for hva og hvordan dette skal foregå og tror at man har bedrevet stor tenkning.

Nå har vel nettopp høyesterett avsagt dom på at Norge har full råderett

Høyesterett fastslår at ACER/ESA ikke kan bestemme om det skal bygges nye utenlandskabler, eller forby restriksjoner på eksport av kraft. Heller ikke strømpriser kan ACER/ESA fastsette.

Når land som er med i samarbeidet endrer forutsetningene fundamentalt så mener du at vi er forpliktet til å bli med skipet ned, bare Tyskland har vel kuttet regulerbar kraft tilsvarende 148TWh noe som er ca det dobbelte av totale strømproduksjonen i Norge. Og hva babel er det at Norge selger gass til Europa for blodpris Er det ikke ditt kjære marked som bestemmer dette og dette er jo en gordisk knute som absolutt ikke kan løses, så hva kan vi gjøre?

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    39.901
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Påvirkning, smitte, tettere tilknytning. Spiller ingen rolle hva man kaller det. Jeg påpekte bare det faktum at dette har økt med flere kabler. Ingenting annet. Det er vel en realitet alle er enig i, både analytikere og politikere, og ikke "propaganda".
    Men like fordømt er faktum det motsatte.
    Etter at Nordlink-forbindelsen mellom Tyskland og Norge åpnet i desember 2020, har faktisk prisdifferansen mellom Sørlandet (NO2) og Tyskland økt. Det viser tall fra Nord Pool og Ember Climate for perioden 2015–23, som Europower har analysert.

I de seks årene frem til forbindelsen ble åpnet, var normalt tyske strømpriser 5 euro/MWh høyere enn de sørlandske prisene. Det tilsvarer knapt 6 øre/kWh etter dagens vekslingskurs.

Fra desember 2020 og frem til og med september 2023, har den normale prisforskjellen (medianen) vært på 21 euro/MWh, eller cirka 24 øre/kWh.

Målt i prosent er normalen nå at de tyske strømprisene ligger 20 prosent høyere enn Sørlandet. Fra 2015 til desember 2020 var normalen en differanse på 17 prosent.
    1702154709271.png

NordLink-kabelen til Tyskland startet opp for fullt fra desember 2020 og North Sea Link til Storbritannia fra oktober 2021. Hvis disse kablene hadde ført til større «prissmitte», så burde de norske prisene ha ligget nærmere de tyske etter åpning av kablene. Men det motsatte er tilfellet.

Bx

Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Antall liker
    4.551
    Det weld77 har gjentatt nærmest til kjedsommelighet er jo nettopp det samme, at norske strømpriser i mange tiår har vært tett koblet til gassprisen og dermed strømprisene på kontinentet. Se linken til 1963-dokumentet jeg postet for noen sider siden, inkludert internasjonale overføringslinjer til og fra Norge. Det er ikke noe nytt i det, annet enn at gassprisene gikk til himmels under putins energikrig mot Europa.
    men den siste biten er jo ganske vesentlig da….

noruego

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Antall liker
    7.894
    jeg var en slik. så jeg er nok med der i flokken som skal beises.

få høre?

er du også en av de som mener at for å kunne komme med momenter av følgende :

– Norske strømpriser frikobles fra det europeiske strømprissystemet.
    – Norge skal ha full kontroll over kraftflyten i utenlandsforbindelsene. Staten styrer utveksling av strøm og salg av overskuddskraft.
    – Norge skal ha full statlig styring over innenlands kraftomsetning. Staten forestår innenlands strømsalg, og strømsalgselskapene avvikles.
    – Norge skal fritt kunne etablere et prisregime for norsk strøm brukt i Norge.
    – Vannet i norske kraftmagasiner må forvaltes slik at det sikres norsk forsyningssikkerhet og gunstige priser for norske strømkunder.
    – Statnetts mandat endres i samsvar med en ny organisering av det norske kraftmarkedet, basert på reviderte/nye avtaler med EU og Storbritannia.

så er det en forutsetning at en samtidig skal kunne:
    gi et svar på hvordan man tenker å matche produksjon og forbruk hvert sekund gjennom hvert døgn for å holde spenning og frekvens stabil hvis man tar bort prismekanismen som styringssignal.

hvis ikke er det bare raljering og i bås med trumpisters argumentasjonslogikk?

og hva slikt skulle ha med rødt som sådan å gjøre?

få høre @noruego !

(og vær konkret i forhold til denne særskilte sak.)
    Det var da voldsomt.

Hovedgrunnen til at jeg ikke har vært særlig aktiv i denne tråden er at jeg er mer opptatt av det jeg anser som større problemer der ute enn hva vi nordmenn med strømstøtte syter over. Ukraina for å nevne noe.

Jeg mente ikke noe mere med innlegget du siterte enn hva jeg faktisk skrev. Hva du ellers har utledet av dette får stå for din egen regning. Og hvorfor du tilsynelatende skulle være interessert i min mening om dine postulater, all den tid jeg ikke har vært aktiv i tråden, fremstår jo noe eiendommelig.

Forøvrig, som sosialdemokrat så er det mange tiår siden jeg hadde noen illusjon om at begrepet "internasjonal solidaritet" hadde noen større dybde på venstre enn høyresiden, om det faktisk måtte dekkes fra egne lommer og ikke han staten.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.563
    Nå har vel nettopp høyesterett avsagt dom på at Norge har full råderett

Høyesterett fastslår at ACER/ESA ikke kan bestemme om det skal bygges nye utenlandskabler, eller forby restriksjoner på eksport av kraft. Heller ikke strømpriser kan ACER/ESA fastsette.

Når land som er med i samarbeidet endrer forutsetningene fundamentalt så mener du at vi er forpliktet til å bli med skipet ned, bare Tyskland har vel kuttet regulerbar kraft tilsvarende 148TWh noe som er ca det dobbelte av totale strømproduksjonen i Norge. Og hva babel er det at Norge selger gass til Europa for blodpris Er det ikke ditt kjære marked som bestemmer dette og dette er jo en gordisk knute som absolutt ikke kan løses, så hva kan vi gjøre?
    Du har ikke skjønt hvs Høyestrerett har sagt noe om.

trodde du at noen trodde st Norge var pålagt å bygge flere kabler? Hvilken planet lever du på? Hvordan så du evt for deg - rent praktisk - at noen skulle tvinge Norge til å gjøre det?

Voff

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Antall liker
    8.746
    Torget vurderinger
    1
    Det var da voldsomt.

Hovedgrunnen til at jeg ikke har vært særlig aktiv i denne tråden er at jeg er mer opptatt av det jeg anser som større problemer der ute enn hva vi nordmenn med strømstøtte syter over. Ukraina for å nevne noe.

Jeg mente ikke noe mere med innlegget du siterte enn hva jeg faktisk skrev. Hva du ellers har utledet av dette får stå for din egen regning. Og hvorfor du tilsynelatende skulle være interessert i min mening om dine postulater, all den tid jeg ikke har vært aktiv i tråden, fremstår jo noe eiendommelig.

Forøvrig, som sosialdemokrat så er det mange tiår siden jeg hadde noen illusjon om at begrepet "internasjonal solidaritet" hadde noen større dybde på venstre enn høyresiden, om det faktisk måtte dekkes fra egne lommer og ikke han staten.

Større problemer? Når vanlig folk trues av konkurs pga politikerskapte strømpriser, så er det for dem problemer som er store nok. Det er symptomatisk for politikere generelt og "sosialdemokrater" spesielt at de har så mye penger at ikke forstår problemets størrelse. Det er noe av hva som har gått galt i Norge, og hvorfor AP raser på målingene. Fordi det er åpenbart for enhver som ikke er blant eliten at de ikke skjønner bæra....

• Liker
    Reaksjoner: SAL

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.816
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    En kan spørre seg hva internasjonal solidaritet har med politisk styring av strømpriser innenlands å gjøre. Ingenting, selvsagt. Kun enda et kvasiargument for "umuligheten" for frakobling av markedsstyrt prissetting innenlands.

Voff

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Antall liker
    8.746
    Torget vurderinger
    1
    Politisk styring skal vi ikke ha noe av. Man er blitt politiker for å administrere, utøve makt og tjene mer penger enn folk flest + å få en masse tvilsomme "frynsegoder". Og ikke minst, få et kontaktnett slik at man er garanter minst en millon i årlig inntekt betalt av felleskapet resten av yrkeslivet....

PUKK OG GRUS

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2020
    Antall liker
    576
    Sted
    Aarhus
    i Danmark plir strømprisene i større grad politisk styrt med en avgift på ca 1 kr og 20 øre kilowatten. og slik har det vært i mange år. de har ligget å sluret på over 2 kroner kw i mange år.

Roald

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Antall liker
    3.007
    Torget vurderinger
    1
    Du har ikke skjønt hvs Høyestrerett har sagt noe om.

trodde du at noen trodde st Norge var pålagt å bygge flere kabler? Hvilken planet lever du på? Hvordan så du evt for deg - rent praktisk - at noen skulle tvinge Norge til å gjøre det?

Selvsagt ikke, det er det bare orakelet Weld77 som har gjort, vi andre blir jo fortalt til det kjedsommelige at dette skjønner vi ikke noe av.

Hvorfor i alle dager skulle jeg tro at noen påla Norge å bygge kabler? Hva med å adressere det som står fremfor å prøve å fordumme meningsmotstandere.

Hva med å gi oss løsningen på hvordan Norge skulle selge gass til Europa under blodprisen ditt kjære marked har satt?

Du skriver
    Dersom man vil kaste eksisterende system til bølgene så synes jeg at man bør kunne forvente en helheltlig, og i det minste mildt realistisk plan for hvordan dette faktisk skal foregå med alle problemstillingene det faktisk medfører og hven som skal betale for det som da må gjøres.
    Dette spørsmålet burde jo du stille til landene i andre enden av kablene for massiv nedbygging av regulerbar kraft er da vitterlig å kassere et eksisterende system. Når det gjelder hvem som skal betale for det så er min og ganske mange andre sin at det skal ikke det norske folk og bedrifter, og dette er en politisk avgjørelse.

Og som du selv skriver så er det ingen som tvinger Norge til å bygge kabler, det er politisk bestemt og bunner i samme luftslott som mye av det andre som det kastet penger på i det grønne skiftet. At Norge skal være Europas grønne batteri har jo vært omtalt lenge og er selvfølgelig helt urealistisk, det blir som å tilby naboen å lade Teslaen med ett 9volts batteri.

• Liker

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    110.465
    Torget vurderinger
    23
    Et ørlite poeng verdt å merke seg... Danmark/Tyskland bruker ikke spesielt mye strøm til oppvarming... i Danmark er fjernvarme veldig godt utbygd (flatt land med mye sand...politikk i flere tiår) og i Tyskland er jo gass og tildels olje dominerende...

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    110.465
    Torget vurderinger
    23
    Har folk virkelig ikke annet å drive med? :mad:

Polka

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Antall liker
    4.201
    Torget vurderinger
    96
    Man har vel snart ikke noe annet valg enn å sette klype på nesa og stemme SP for å hindre at ekstremistene raserer hele landet.

• Liker

Polka

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Antall liker
    4.201
    Torget vurderinger
    96
    Men like fordømt er faktum det motsatte.

Vis vedlegget 976721

Det er ganske mye enighet om at de nye kablene har knyttet deler av landet enda tettere på tyske/europeiske priser. Noen sier 10 øre mer pr kW, andre gir nærmest all skyld til kablene. Statistikk for alle de normalårene er vel ikke så veldig relevant. Uansett får vi aldri noen fasit og vi kan alle sammen bare anta.

Sist redigert:
    Ble medlem
    06.04.2019
    Antall liker
    11.535
    Dette går snart galt i Norge; Ap og Sp har fått med seg H på å gi helsebyråkratene makt til å styre våre liv.

Dette er mer enn betenkelig.

4-string

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Antall liker
    12.448
    Sted
    Interiore Simplicitate
    ^Dette handler ikke om det. Det handler tvert imot om å ha patente lover som tåler at noen som ikke har Støre eller Solbergs demokratiske sinnelag en dag sitter med makten.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    39.901
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det er ganske mye enighet om at de nye kablene har knyttet deler av landet enda tettere på tyske/europeiske priser. Noen sier 10 øre mer pr kW, andre gir nærmest all skyld til kablene. Statistikk for alle de normalårene er vel ikke så veldig relevant. Uansett får vi aldri noen fasit og vi kan alle sammen bare anta.
    Ja, det er kanskje det som er problemet, at det er ganske mye enighet om noe som bare ikke stemmer med fakta. Det er ikke slik at vi "alltid" har hatt lavere strømpriser i Norge enn på kontinentet, og at de siste overføringskablene plutselig førte til "økt prissmitte". Fakta er at norske strømpriser i mange år har fulgt strømprisene på kontinentet, som i sin tur er satt av prisen på varmekraft (gass, kull, atomkraft), og at prisene i Norge de siste par årene har ligget lenger fra de tyske enn tidligere, både regnet i prosent og i kroner. Det er redusert "prissmitte".

Årsaken til de høye strømprisene i fjor var putins energikrig mot Europa, som tilfeldigvis inntraff noen måneder etter at den siste strømkabelen ble åpnet. Den inntraff også noen måneder etter at det nye Munch-museet i Oslo ble åpnet, men det er ingen som legger skylden på det for strømprisene. Korrelasjon betyr ikke kausalitet.

Sjekk grafene over og fortell meg hvor du finner støtte for dine 10 øre pr kWh. Fasiten er der, faktiske strømpriser Norge vs Tyskland.

Det er også et faktum at den gamle Samkjøringa brukte differensierte strømpriser for å styre produksjon vs forbruk, og at forestillingen om at man "bare" går tilbake til pre-1991 ved å sette prismekanismen ut av spill til fordel for faste, politisk bestemte priser er en illusjon. Det man foreslår er å innføre et planøkonomisk eksperiment som ikke engang Gerhardsens teknokrater holdt på med i kraftsosialismens glansdager.

Sist redigert:

morbid

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Antall liker
    2.989
    Det jeg ikke skjønner er den gode troen man har på politikere, politisk styrt noe som helst er jo stort sett en katastrofe. Det er heller ikke særlig forutsigbart da vi har skiftende politisk flertall støtt og stadig.

Det er også ironisk at de som roper høyest om politisk styring er de som klager absolutt mest på politikerne

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    39.901
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Denne NSM-affæren blir bare merksnodigere og merksnodigere.
    Regnskapet for 2022:

Ikke spor av at man nettopp har lånt 100 millioner av John Fredriksen. Dette må da begynne å nærme seg straffelovens paragrafer, ikke bare grunnlovens.

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    30.559
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Denne NSM-affæren blir bare merksnodigere og merksnodigere.
    Regnskapet for 2022:

Ikke spor av at man nettopp har lånt 100 millioner av John Fredriksen. Dette må da begynne å nærme seg straffelovens paragrafer, ikke bare grunnlovens.

-Men ikke vær redd. Riksrevisjonen skal se på tallene en gang til: 🤪

-En gang til???

Er det noe som tyder på at de har sett på tallene i det hele tatt?

Mvh

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    4.908
    Sted
    Sunnmøre
    kke spor av at man nettopp har lånt 100 millioner av John Fredriksen. Dette må da begynne å nærme seg straffelovens paragrafer, ikke bare grunnlovens.
    Dette ser rart ut. Kan svaret teknisk liggja i at dette er ein slags “kassakreditt” hjå Fredriksen, på alt som har med kontorutstyr, IT, tilpassingar etc. å gjera, slik at ingenting, korkje pengar eller eigendelar, kjem innom rekneskapen til NSM, anna enn veldig høge husleigeutgifter frå 2024?

Eg anar ikkje, men dette kan no ikkje vera god statleg rekneskapsskikk?

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    39.901
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Er det noe som tyder på at de har sett på tallene i det hele tatt?
    Ja, tallene i regnskapet viser jo null gjeld. Det er de tallene som har blitt vist til riksrevisjonen. Spørsmålet nå er vel helst om rr burde oppdaget dette til tross for at det ikke var spor av det i regnskapene.

tjua

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Antall liker
    2.509
    Sted
    Bergen
    Det jeg ikke skjønner er den gode troen man har på politikere, politisk styrt noe som helst er jo stort sett en katastrofe. Det er heller ikke særlig forutsigbart da vi har skiftende politisk flertall støtt og stadig.

Det er også ironisk at de som roper høyest om politisk styring er de som klager absolutt mest på politikerne
    Nei nei

Dersom ting ikke går vår vei, slik vi ønsker at det MÅ være skal vi ha politisk styring slik at det BLIR som det SKAL være.

Dersom politikerne bestemmer noe annet så må de sjølsagt gå planken, og vi MÅ finne noen andre

Det er da ikke sååå vanskelig

tjua

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Antall liker
    2.509
    Sted
    Bergen
    Ja, tallene i regnskapet viser jo null gjeld. Det er de tallene som har blitt vist til riksrevisjonen. Spørsmålet nå er vel helst om rr burde oppdaget dette til tross for at det ikke var spor av det i regnskapene.
    Hmmm

dette åpner jo op for alle mulige slags revisjoner i alle selskap som er eid av staten å sånn

Endelig får alle økonomene og revisorene noe å gjøre og kan vise sin samfunnsnytte så det holder
    Tro om de blir ferdig til neste ST valg

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    4.908
    Sted
    Sunnmøre
    Dersom eg har rett i korleis eg trur/tippar dette er gjort, ville kanskje det besynderlege vore veldig låge utgifter på ein del postar?

Alt kunne jo gått bra om ikkje NP hadde kontakta JD for å forsikra seg om dette lånet.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    39.901
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Dette ser rart ut. Kan svaret teknisk liggja i at dette er ein slags “kassakreditt” hjå Fredriksen, på alt som har med kontorutstyr, IT, tilpassingar etc. å gjera, slik at ingenting, korkje pengar eller eigendelar, kjem innom rekneskapen til NSM, anna enn veldig høge husleigeutgifter frå 2024?

Eg anar ikkje, men dette kan no ikkje vera god statleg rekneskapsskikk?
    Det hele ser aldeles spinnvilt ut. Det må jo ha vært forstått i NSM’s egne hoder som du beskriver. Jeg ville tenkt at det er innafor om leietaker stiller spesielle krav til oppussing og lignende som utleier gjennomfører før innflytting, og at påslaget i husleien for å dekke den kostnaden da beregnes som skissert - engangskostnaden fordelt over leieperioden med påslag av 5 % kapitalkostnad. Det er nok slik jeg ville beregnet det om jeg skulle leie ut noe. Det er en investering for utleier, en driftskostnad for leietaker. Ingen ting endres i leietakers balanseregnskap, hverken eiendeler eller gjeld.

Men at dette på en eller annen måte har blitt til et lån på 200 millioner for at NSM skal kjøpe møbler og annet inventar som de ikke har fått bevilget penger til å kjøpe innenfor budsjettet, at NSM ikke engang har budsjett til å dekke løpende renter og avdrag på lånet, og at det holdes utenfor årsregnskapet - her har noen røykt sokkene sine.

Hønndjevelen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Antall liker
    10.214
    Sted
    Oslo
    Tviler på om det går så, men hadde likt at staten sa at dette lånet har vi ikke ansvar for.
    Og så kunne NP saksøkt den avgåtte leder i NSM, og evt andre ansvarlige.
    På tide at også statlige ledere stilles personlig til ansvar.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    39.901
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Tviler på om det går så, men hadde likt at staten sa at dette lånet har vi ikke ansvar for.
    Og så kunne NP saksøkt den avgåtte leder i NSM, og evt andre ansvarlige.
    På tide at også statlige ledere stilles personlig til ansvar.
    Jeg tenker at fyken på dagen og full offentlig utbretting allerede er et nokså personlig ansvar. Om det også kommer straffesak og/eller personlig regresskrav får tiden vise.

morbid

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Antall liker
    2.989
    Det hele ser aldeles spinnvilt ut. Det må jo ha vært forstått i NSM’s egne hoder som du beskriver. Jeg ville tenkt at det er innafor om leietaker stiller spesielle krav til oppussing og lignende som utleier gjennomfører før innflytting, og at påslaget i husleien for å dekke den kostnaden da beregnes som skissert - engangskostnaden fordelt over leieperioden med påslag av 5 % kapitalkostnad. Det er nok slik jeg ville beregnet det om jeg skulle leie ut noe. Det er en investering for utleier, en driftskostnad for leietaker. Ingen ting endres i leietakers balanseregnskap, hverken eiendeler eller gjeld.

Men at dette på en eller annen måte har blitt til et lån på 200 millioner for at NSM skal kjøpe møbler og annet inventar som de ikke har fått bevilget penger til å kjøpe innenfor budsjettet, at NSM ikke engang har budsjett til å dekke løpende renter og avdrag på lånet, og at det holdes utenfor årsregnskapet - her har noen røykt sokkene sine.
    Men 100millioners serverpark er det jo sjeldent utleier stiller med som del av oppussing og lignende, så det kan jo umulig vært slik NSM har tenkt

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    39.901
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Men 100millioners serverpark er det jo sjeldent utleier stiller med som del av oppussing og lignende, så det kan jo umulig vært slik NSM har tenkt
    Jeg sier meg uvanlig enig med Dr Dong her, forstår heller ikke en meter av hva de har holdt på med.

Omtrent eneste alternative forklaring til den over er enda mye verre, dvs at ledelsen i NSM oppriktig mente at Stortinget ikke hadde bevilget nok penger til deres Veldig Viktige Samfunnsoppdrag, og at de derfor tok skjeen i egen hånd og skaffet seg alternative pengestrømmer utenom budsjettet i håp om større bevilgning til neste år og at ingen ville legge merke til det i mellomtiden.

I så fall er det hakkende galt på stort sett alle plan, forlengs og baklengs, hvis en sikkerhetsmyndighet (av alle!) mener den selv kan overprøve Stortingets vedtak, skaffe seg obskure pengestrømmer fra oligarker i skatteparadis i stedet, og så holde det hele unna årsregnskap og riksrevisjon. Det er så splitter pine at man knapt vet hvor man skal begynne.

Om det skulle vise seg å være tilfellet er det fler enn direktøren som snarest må ut derfra. Da er vi her:

Sist redigert:

PUKK OG GRUS

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2020
    Antall liker
    576
    Sted
    Aarhus
    Et ørlite poeng verdt å merke seg... Danmark/Tyskland bruker ikke spesielt mye strøm til oppvarming... i Danmark er fjernvarme veldig godt utbygd (flatt land med mye sand...politikk i flere tiår) og i Tyskland er jo gass og tildels olje dominerende...
    poenget var å illustrere at "politisk styring" ikke nødvendigvis fører til lavere priser for befolkningen.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    39.901
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    poenget var å illustrere at "politisk styring" ikke nødvendigvis fører til lavere priser for befolkningen.
    Da passer det vel å nok en gang minne om at «frislippet» i 1991 førte til en umiddelbar prisreduksjon til forbruker. Det varte til AP-regjeringen Brundtland overtok. Lavere strømpriser til private var ikke OK i hennes verden, så AP la på en ny elektrisitetsavgift tilsvarende prisreduksjonen. I praksis ble hele besparingen fra et mer effektivt marked inndratt til inntekt for statskassen fra 1993 av. Politisk styring.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn