Mat, drikke og røyk Hvilken Vin har vi i glasset?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    10.651
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Brunello er et særdeles heterogent terroir som trenger langt mere fleksible regler enn appellasjonen gir rom for.

• Liker
    Reaksjoner: Bx

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    10.651
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Og årsaken er det jeg skrev. Det er ikke alle lokasjonene som er veldig godt egnet for Sangiovese Grosso og eikelagring. Vinarealene har også est ut over tid. Det er en del opportunisme ute og går når priser stiger og man ser det er penger tjene.

Sist redigert:

PUKK OG GRUS

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2020
    Antall liker
    572
    Sted
    Aarhus
    Man må velge sine viner med omhu. For meg (med et forholldsvis begrenset kunnskapsnivå) er det du peker på blitt et generelt problem uavhengig av type, distrikt, område og land.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    10.651
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Man må velge sine viner med omhu. For meg er fet du peker på blitt et generelt problem uavhengig av type, distrikt, område og land.
    Sant nok. Og Brunello er vanskeligere enn det meste. Chianti er mer forutsigbart, men ikke lett det heller.

bambadoo

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Antall liker
    11.766
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Folkens. Blir en litt anderledes søndag idag. Hjemmelaget soppsuppe til forrett basert på traktkantarell, fløte, kyllingfondue/kraft, timian og alt annet som skal i den.
    Hovedrett blir pinnekjøtt kokt i nydelig buljong.

Hvilken vin(er) kan passe?
    Har begrenset lager men en moden champagne (08) og en Riesling GG er lagt til kjøling foreløpig.

Bx

Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Antall liker
    4.509
    Sant nok. Og Brunello er vanskeligere enn det meste. Chianti er mer forutsigbart, men ikke lett det heller.
    Det gjelder vel alle vindistrikter at man må kunne litt for å gjøre gode kjøp. Jeg er okke super-ekspert, men jeg synes Chianti er ca like enkelt som Rioja og Ribera del Duero,

Av de faste på polet anbefaler jeg Fontodi og Castell’In Villa - Mitt Toscana.

Litt høyere opp i pris har vi Marchese Antinori som på sitt beste har et smaksmessig slektskap til supertoscaneren Tignanello som er veldig digg. Marchesen er lagd av druer fra Tignanello-eiendommen…

PUKK OG GRUS

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2020
    Antall liker
    572
    Sted
    Aarhus
    denne til biff, løk og stekte poteter. Sangiovesebasert rødvin av ypperste klasse. Alkoholnivå på hyggelige 13 % en sjelden perle blant alkosterke viner fra Toscana, være seg supertoscanere, Chianti, Brunello eller Vino Nobile de Montepulciano. Mulig jeg sparker inn åpne dører: Bibi er "norsk-Italiensk" Norsk mor
    Bibi Graetz Testamatta IGT Toscana Rosso 2020
    Bibi+Graetz+Toscana+Testamatta+IGT+2020+(front).png

Sist redigert:

bambadoo

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Antall liker
    11.766
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Folkens. Blir en litt anderledes søndag idag. Hjemmelaget soppsuppe til forrett basert på traktkantarell, fløte, kyllingfondue/kraft, timian og alt annet som skal i den.
    Hovedrett blir pinnekjøtt kokt i nydelig buljong.

Hvilken vin(er) kan passe?
    Har begrenset lager men en moden champagne (08) og en Riesling GG er lagt til kjøling foreløpig.
    Hadde et par av denne i kjelleren. Egentlig for dyr for meg men kjøpte under sist slipp. En nydelig riesling.

Fungerte brillefint til pinnekjøttet. En Le-Mesnil champagne til soppsuppa fungerte også utmerket.
    Naboen tok en 1981 Tempranillo med seg som skulle være en super match til pinnekjøtt men det var ingen høydare denne gangen.

Et utsøkt søndagsmåltid.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    10.651
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Et lite feriebilde fra slutten av september:

Nierstein.jpg

En liten matbit sammen med otare langs Rhinens bredd før vi kjørte opp langs Roter Hang med Hipping, Pettenthal og Rothenberg.

Sist redigert:

jane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.06.2004
    Antall liker
    1.199
    Sted
    '
    Når du plasserer glasset på bildet under nesen og snuser inn, kjenner du den umiskjennelige duften av Chardonnay. Ikke bare det, men i tillegg gir den smørblide og krydderfylte dunsten en forventning om at dette er god Chardonnay – og det er det så absolutt.
    God premier cru Chablis.

11HC341INC741NE5.jpg

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    10.623
    Sted
    Trondheim
    Smøraktig er ikke det jeg forbinder med Chablis? Det er mer sentral-Burgund, spesielt Meursault.

Bx

Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Antall liker
    4.509
    Smøraktig er noe jeg forbinder med eik…

PUKK OG GRUS

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2020
    Antall liker
    572
    Sted
    Aarhus
    Det er noen Chablis med eikepreg
    Sakset fra DN:
    42885 Chablis Grand Cru les Clos 2002
    Domaine Pinson
    Frankrike, Burgund
    96 poeng
    Kroner 467,70
    Red & White
    Domaine Pinson er en av de mest spennende produsentene i Chablis. De lager tradisjonelle eikelagrede viner med stor eleganse, letthet og høy syre. I sin Grand Cru Les Clos bruker de riktignok noe ny eik uten at det er noe problem. Lukket, men lovende duft av sitrus, eple, kalk/østerskall og noe eik. Smaken er intens og stram med stor fylde til å være en vin fra Pinson. Intens og stram vin med stor lengde. Med lagring i 10 år kan dette bli det helt geniale. Pinsons Mont de Milieu 2002 ble dessverre, men forståelig, umiddelbart utsolgt da den kom til landet. Toppvinen Les Clos finnes det imidlertid noen flasker igjen av.

Bx

Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Antall liker
    4.509
    Det er noen Chablis med eikepreg
    Sakset fra DN:
    42885 Chablis Grand Cru les Clos 2002
    Domaine Pinson
    Frankrike, Burgund
    96 poeng
    Kroner 467,70
    Red & White
    Domaine Pinson er en av de mest spennende produsentene i Chablis. De lager tradisjonelle eikelagrede viner med stor eleganse, letthet og høy syre. I sin Grand Cru Les Clos bruker de riktignok noe ny eik uten at det er noe problem. Lukket, men lovende duft av sitrus, eple, kalk/østerskall og noe eik. Smaken er intens og stram med stor fylde til å være en vin fra Pinson. Intens og stram vin med stor lengde. Med lagring i 10 år kan dette bli det helt geniale. Pinsons Mont de Milieu 2002 ble dessverre, men forståelig, umiddelbart utsolgt da den kom til landet. Toppvinen Les Clos finnes det imidlertid noen flasker igjen av.
    Hvordan får du tak i nor sånt?😍

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    10.623
    Sted
    Trondheim
    Etter min mening skal en Chablis være kjølig og mineralsk med smak av sjø og grønne epler og være syrlig (eller med "friske syrer" som erato skriver).
    Jeg smakte en Chablis fra Raveneau i vår og var overbevist om at det var en Meursault. Kjempegod vin, men var det en Chablis i annet enn navnet?

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    10.651
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Jeg lar meg ofte imponere men sjeldent sjarmere av Raveneau. Har vel eid nærmere 30 fl i min tid og i tillegg smakt hos venner. De siste flaskene i kjelleren har jeg solgt på auksjon til latterlige priser, har vel gjort nærmere 10 gangeren på de ift innkjøpspris.

jane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.06.2004
    Antall liker
    1.199
    Sted
    '
    4 dl av Grand Cru Champagnen gikk til saus og resten til hver sitt glass.
    Chardonnay fra Jura var utpreget kitt og kritt. Gode saker!

13SAA650DEC02PG.jpg

• Liker
    Reaksjoner: ELJ

Bx

Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Antall liker
    4.509
    Fant en halvfull flaske av denne i kjøleskapet på hytta IMG_5333.jpeg

Den ble åpnet i månedsskiftet juli/august. Tro det eller ei: Den hadde bare blitt bedre: Frisk, elegant frukt både på nesen og i munnen.

Figge

Generalkonsul OVK i Svealand
    Ble medlem
    20.11.2004
    Antall liker
    5.111
    Sted
    Stockholm/Västerås
    Torget vurderinger
    2
    Istället för att gå på GrusGrus eller Vinbaren blev det Systembolaget. Kanske inte i glaset ikväll.
    IMG_5271.jpeg

lassemann

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.05.2007
    Antall liker
    4.766
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    1
    Fant en halvfull flaske av denne i kjøleskapet på hytta Vis vedlegget 960393

Den ble åpnet i månedsskiftet juli/august. Tro det eller ei: Den hadde bare blitt bedre: Frisk, elegant frukt både på nesen og i munnen.
    Jeg og kona kom over 2017 Grand Reserva på svenskepoet i Strømstad her om dagen. Kjøpte 2 stk. Tenk; nærmere 900 kr i Norge, 350 kr i Sverige! Et kupp vil jeg si.. Mvh

Hardingfele

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Antall liker
    18.226
    Torget vurderinger
    2
    liten artikkel om norske forhold

Og måtte vi aldri, noensinne, en gang til, overhodet, høre omkvedet: Legg ned Vinmonopolet.

Ett vinslag, makeløst antall flasker PÅ HYLLENE (og i tillegg langt flere i bestillingslisten).

"infinitely" er nok feil ord, om man tenker realfag osv, men vi skjønner hva han mener.

Skjermbilde 2023-10-16 kl. 11.39.46.png

Figge

Generalkonsul OVK i Svealand
    Ble medlem
    20.11.2004
    Antall liker
    5.111
    Sted
    Stockholm/Västerås
    Torget vurderinger
    2
    Og måtte vi aldri, noensinne, en gang til, overhodet, høre omkvedet: Legg ned Vinmonopolet.

Ett vinslag, makeløst antall flasker PÅ HYLLENE (og i tillegg langt flere i bestillingslisten).

"infinitely" er nok feil ord, om man tenker realfag osv, men vi skjønner hva han mener.

Vis vedlegget 961095
    Samma feltänkt som i Sverige. Vilken butikskedja kommer att lägga upp så många artiklar som Vinmonopolet har? 35551 artiklar.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    109.963
    Torget vurderinger
    23
    Vinmonopolet er vel det beste eksempelet på vellykket offentlig styring, på alle måter og over lang tid.

oen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.03.2010
    Antall liker
    2.960
    Sted
    Portugal
    Vinmonopolet som faghandel er bra, men trenger norge politikere til å passe på forbrukt.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    109.963
    Torget vurderinger
    23
    Tja, vanskelig å si eksakt, men for min egen del ser jeg jo at økt tilgjengelighet av ting uvergelig fører til økt forbruk...😳

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    109.963
    Torget vurderinger
    23
    Jo, drakk den opp på rekordtid!! :LOL: Vennligst send noen vintage Port ASAP!

oen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.03.2010
    Antall liker
    2.960
    Sted
    Portugal
    Utvalget av Portvin og Madeira er nok bedre her.
    Svakvin har nok Polet bedre utvalg.
    Madeira har de mange årganger tilbake til 1600 tallet
    Port finner du de fleste årganger på 1800 og 1900 tallet.
    Bilde av en lokal butikk jeg fant på nettet.

Forsøkte å ta bilder der, det var ikke lov.
    Port.jpg

aam01

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    2.393
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    5

Jeg er i Italia for tiden, men jeg har ikke funnet noe argument her for å fjerne vinmonopolet. Ja, jeg kan få kjøpt alkohol over alt hele tiden, men utvalget er noe begrenset i alle butikker i forhold til bestillingslistene på polet. Prisene er hva de er. Men gode campaniaviner som det drikkes mye av her i huset koster 15 euro her og 200 NOK i Norge. Ikke forskjell nok til å vurdere emigrasjon.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn